Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Juu, aika paljon nopeemmin tuo vatsa alkaa kasvaa ja näkyä kuin yksösraskaudessa. Itekin tosiaan kerroin ton np-ultran jälkeen.

Mulla kävi täällä tänään "osittain" yllätysvieras! Kiitos Maibei=) Ja kiitos makiasta ja lehdestä =)

Tervetuloa kaikki uudet ja onnea tuplien johdosta!

Tänään siis sain selkeen vastauksen siihen että täällä pysyn makuulla niin kauan kunnes lapset päättävät syntyä. Ei tämä niin tylsää ole kuin aluksi oletin. Mulla on läppäri, telkkari ja mukava huonetoveri. Tänään sain jopa luvan mennä pyörätuolissa miehen työntämänä etuovelle hetkeksi happea haukkaamaan =)

Nyt iltapala on tarjolla. Täällä noi syömisetkin tuntuu isolta ohjelmanumerolta =D

Jk ja pojat 25+6 (5h ja sit 26vko poks! :) )
 
  • Tykkää
Reactions: maibei
JK79, mulla on nyt 3,5 kk ikäiset kaksoset, jotka syntyivät 31+3. Vuodelepoon jouduin 24+3 ja lapsivedet menivät 28+1. Eli yhteensä 7 viikkoa pötköttelin ja viikko kerrallaan mentiin eteenpäin.

Muistan sen joka päiväisen tulehdusarvojen odottelun ja jatkuvan pelon, mikä oli päällä.. Kaikki meni kuitenkin enemmän kuin hyvin.

Ps. Jos vettä tulee paljon, niin se herkästi valuu pakaroiden välistä selän puolelle vaikka olis minkälainen jättiside... Suosittelen tarvittaessa vessapaperista tehtyä tuppoa estämään ohivuotoja sitä kautta :D Itse sain vinkin kokeneemmalta "vesivahingolta".
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Ralliruutu kyllä se eka ultra on ihan normaaliin aikaan vaikka monikkoraskaus onkin....Seuraava ultra sit riippuu et onko tyypeillä kuinka paljon yhteistä :)

JK nyt siis vaan nautit lepäilystä. Mä kerroin susta töissä ja nyt kaikki on siel silleen "ootko levänny?" "me hetkeks vaik istuskelee tonne" "ET nosta sitä, mä tuun auttaa" :D ja ruvettiin nyt hakee mulle sijaista et voisin jäädä sit marraskuun alussa pois, joko saikulle tai sit erityisäippikselle. Katotaan sit mikä on kannattavaa... :)

(.) POKSPOKSPOKS 17.raskausviikko hurahti käyntiin :heart:

-K,S&G 16+0-
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Leonor, hienoa että kaikki meni noin hyvin :) Positiivisella asenteella mäkin täällä otan rauhallisesti ja uskon että kaik kääntyy parhain päin. Saankos udella et minkä kokosia sun pienokaiset olivat ja joutuivatko kaappiin? Ja kiitos "vaippa" vinkistä :)

Karcci, kyllä nyt vaan lepäilen täällä :) Kiva että sulla on noin myötätuntoisia työkavereita. Mullekin hankittiin sijainen jo 20vko tienoilla ja ite siirryin helpompiin hommiin, kun tiedettiin et yhtäkkiä voi tulla saikulle jäänti.

Täällä ei muutosta ainakaan vielä suuntaan tai toiseen. Ja sehän se on hyvä :)

Jk ja pojat 26+
 
Jk, valtavasti jaksamista ja tsemppiä tältäkin suunnalta! Mä pidän täällä sormia ja varpaita ja kaikkia muitakin kynnelle kykeneviä ruumiinosia ristissä, että saisit mahdollisimman monta lisäpäivää vauvoille kasvuaikaa!

Mulla on viikko sujunut ihan hyvin, tosin mä rupean olemaan jo niin valtava, että alkaa tosissaan pelottamaan, että kuinka iso mun mahasta vielä ehtiikään tulla! Olen nyt ihan täysaikaisen kokoinen...
Minkäänlaisesta levosta voin vain haaveilla, nuo vanhemmat lapset pitävät siitä kyllä huolen! Mun pojat on 2v, 4v ja 5v, siihen vielä 7v tyttö lisäksi, tuloksena on aikamoinen hulabaloo. Meidän koti muistuttaa aika läheisesti nyrkkeilykehää/stokkan hulluja päiviä/justin bieberin konserttia. Kamalaa kiljuntaa siis, ja koti kuin pommin jäljiltä ;) Noh, en liene ainoa, eli eiköhän tämäkin tästä!

Hyvää viikonloppua kaikille teille, on ihana saada jakaa tämä odotusaika teidän kanssa!

Salla ja kittens 23+5
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79 ja Murotar
Jk:lle tsemppiä!! toivon, että vaavit pysyvät mahdollisimman pitkään masussa!!

Sitten kysymys.. onko teillä jotain outoja raskaus himoja?? Mulla on aivan järrrrjetön himo pesuaineisiin!! :D Siis arielin pyykinpesujauhe on suurin intohimo mutta hyvänä kakkosena tulee mäntysuopa, kloriitti ja muut voimakkaalta haisevat puhdistusaineet. Voi jestas kun mä oon nyt kuukauden ajan siivonnu ihan kokoajan.. aamut alkaa imuroinnilla ja lattioiden pesulla. Pyykkiä pesen joka päivä ja lorotan sitä arielia pesukoneeseen niin paljon, että näkyy vaan vaahtoa :D pölytkin pyyhin ariel-veteen kostutetulla pölyrätillä!! Kaveri tuli toissapäivänä kylään ja ensimmäisenä sano sisälle tullessaan että "voi moro mikä pyykinpesuaineen tuoksu!! taju lähtee" :D Onko muut näin sekaisin kun minä?? :)

T: Minde87 ja tytsyt 32+2
 
Leonor, kiitos tiedosta :) Oon kyllä ymmärtäny että viikot on tärkeämpiä kuin syntymäpaino, mutta on se mukava kuulla muilta jo tämän läpi käyneiltä kaikkea mahdollista tietoa.

Jk ja pojat 26+
 
Moikka kaikille! Täällä onkin paljon uusia, tervetuloa munkin puolesta vaikka eipä ole paljoa tullut palstailtua. Mutta nyt täytyy jakaa jännitystä: mulla on onnellisesti jo täysiaikaisiksi luettavat erimunaiset kaksoset vatsassa :heart: Tänään 37+6 ja maanantaiaamuksi sovittu sektio. A on poikittain, joten alatiesynnytys ei tule ollenkaan kysymykseen.

Jännitys tiivistyy siis :)

Nyt joudun keskeyttämään, palaan asiaan :)

mamacita74 + tuplakkaat 37+6
 
Huomasin muuten että jos imuria säilyttää keskellä aulan lattiaa, saan imuroitua vaikka joka päivä jos tarve tulee. Jos sitä säilyttää kaapissa, en imuroi lähes koskaan... (!) Mies alkoi jo ärsyyntyä kompastellessaan keskuspölynimurin johtoon tuon tuostakin, kysyin sitten että haluaako mieluummin katsella sotkuista taloa vai imuria... Tulkitsin vastauksen niin että imuri on joka tapauksessa poistettava näköpiiristä joten siivoustaso on taas hieman laskenut. Ehkä otan riskin ja raahaan sen taas muutamaksi päiväksi tuohon lattialle nököttämään!
 
Heh monet on kysyny tota samaa :D tää menee jo hulluuden puolelle..haluan että kämpässä tuoksuu kokoajan puhtaalle ja pesuaineelle.. mun tytär 4vee on saanu jo vaikutteita musta kun tulee nuuhkimaan pyykkejä kun ripustelen niitä kuivamaan ja sanoo "aaah ihana tuoksu" :) haluaa myös aina pyyhkiä huoneestaan pölyt ja mopata lattian :D noh onneksi synnytyksen jälkeen tää vähän helpottaa!! :)
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita74 ja Jk79
Tervetuloa vielä kaikille uusille ketjulaisille! Crofti täällä odotellaan kanssa jouluvauvoja :)

Mamacita74, en tiedä kerkeetkö tätä enää lukemaan, mahtaa jännittää kun ihan oikeasti tietää huomenna saavansa vauvat syliin :) Olisin vaan utelias tiedustelemaan, mitkä sun viimeset sf-mitat on ollu, kun oot noin pitkälle päässy? Musta on aika tylsää, ettei edes neuvolassa ole kaksosraskauksille käytössä omaa sf-käyrää, että voisi edes spekuloida kuinka hirvittävän valtavaksi sitä voi kasvaa. Salla80 tais kans pähkäillä tota mahan kokoa. Mamacitalle vielä tsempit sektioon!

Minde kyseli raskaushimoja, mulla ei ole kyllä ollu mitään. Tollanen koti puhtaaksi -himo ois kyllä ihan kätevä :)

Jklle vielä jaksuja sinne sairaalaan! Sulla on kyllä tosi reipas asenne, eiköhän ne pojat tolla mahassa pysy vielä ainakin sen pari viikkoa! Kiva, kun pääsit sillä pyörätuolilla vähän ulkoilemaankin!

Tänne ei kuulu mitään ihmeempää. Elokuun lopulla on sitten taas sekä neuvola että ultra :)

Maibei 21+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jk79 ja Minde87
Moi! maibei, täällä vielä :) Viime viikolla, puolitoista viikkoa sitten, mitattiin sf neuvolassa, oli 46 cm. Ja on tää kyllä vielä siitä tietysti ehtinyt kasvaa. Esikoisesta (siis yksösestä) oli viimesillään 35 cm. Mulla ei oo niin järkyttävän suuri vatsa kuin voisi kuvitella, vaikka molempien vauvojen painoarviot ovat kolmen kilon kieppeissä (A vähän yli, B vähän alle). Vaikka itsestä kyllä tuntuu ihan jättimäiseltä :D

Mä kattelin sillon tämän raskauden alussa mahakuvia ja sillon meinas iskeä pakokauhu, kun jotkut näytti siltä ettei ne ees pystyssä pysy kun se maha työntyy niin paljon eteen. Itsellä ei nyt kuitenkaan ihan sellasta sitten ookaan. Voi olla vauvojen asennoillakin jotain tekemistä, kun A on tosiaan poikittain tuolla ihan alhaalla niin että luut vaan venyy (tai siltä tuntuu) ja B taas ylempänä myös poikittain, mutta osittain A:n vesitilan alla. Ihme kuvio siis :)

Täällä on tosiaan nyt jännät paikat... 12 tunnin kuluttua ollaan jo sairaalalla ilmoittautumassa leikkaukseen. Hui!

Ilmoittelen heti kun pystyn, että miten kaikki meni :)

Tsempit muillekin jännittäjille, kaikilla tässä on omat kuvionsa mitkä mietityttävät!

mamacita74 + tuplakkaat 38+0
 
Takapuoli puutuu!

4vrk:tta kohta takana ja alkaa oleen melko tylsistyny olo :( Toki olen toisaalta onnellinen jokaisesta lisäpäivästä, jonka pienokaiset saavat masussa viettää. Aika vaan menee niin hitaasti, kun ei voi muuta kuin maata. Vessa- ja suihkukäynnitkin tuntuvat melkoisilta ohjelmanumeroilta :D Ja jokaista ateriaa ja kahvia odottaa kuin kuuta nousevaa.

Täytyy olla tyytyväinen, että tilanne on kuitenkin näin hyvä :) Supistukset ovat pysyneet poissa lääkityksen ansiosta, mutta siinä taitaa olla sivuvaikutuksena tää pieni lämpöily. Välistä tulee niin hirviä hiki, että kuvittelis vaihdevuosien alkaneen :D

Mamacitas, oikein paljon tsemppiä huomiseen koitokseen!

Ja me muut, koitetaan pitää pallomme kasassa mahdollisimman turvallisille viikoille :)

Jk ja pojat 26+1
 
Oi ihanaa Mamacita tsemppi vielä sinne...Enää pari tuntia ilmottautumiseen. Mut anyway, hyvin se menee :)

Jktiedätkö mikä täs on ainut huono puoli...Joka kerta ku mä nään et sä oot kirjottanu niin mun sydän lyö yhen ylimääräsen lyönnin. :x ja sit mä jännitän et mitä lukee ja sit ku kaikki on vieläkin hyvin niin huokasen syvään ja hartaasti. Eli hei, mä oon ainakin henkisesti mukana. :)

Mä oon nyt siis makustellut täät 17. raskausviikkoa pari päivää ja nyt musta tuntuu et toi maha on tullut tohon eteen "pysyvästi" ja Speedy ja Gonzales on niinku for real koko ajan mukana kaikessa. :heart: Liikkeitä ei vielkään kunnolla tunnu, mut kai ne sieltä pikku hiljaa... :)

Vähän helpotti ku kävin pe extrakäynnin neuvolassa kuuntelemassa noiden sydänäänet ja varsinkin A oli varsin villillä tuulella potkuja ja riehumisia sateli vaan doppleriin :) Speedy on siis hälle juuri oikea nimi :heart:

-K, S&G 16+2-
 
JK79 ,tsemppiä tsemppiä ! Toivottavasti pääset taas seuraavat 4vrk:tta eteenpäin ja kuullaan, et masuasukit on yhä edelleen masuasukkeja ! :)

Mamacita74, IHANA kuulla yksikin tarina, jossa tuplakkaan on meneet loppuun asti. Mulla on jatkuva pelko, et onko kaikki hyvin kun kuulostaa, että on enemmän sääntö kuin poikkeus, et jotain ongelmaa matkalla tulee.

Tänä aamuna heräilin ja ihmettelin, et miten tuo maha on yön aikana noin kasvanu, tajusin sitten, et sehän oli ihan kivikovana..jokin supistelu yritti olla. Onko muilla ollut kovettumisia jo näillä viikoilla ? Mulla vasta 13+4 niin vähän pelottaa, et onko kaikki hyvin. Ei ollut eka kerta, kun masu kävi kovana.. :/ Pitää toivoa, et kaikki on hyvin ja odotella torstain neuvolakäyntiä..



Terkuin Bubblis rv 13+4

PS. Huomasin, et Maibei oli tehny listaa alkuun meistä odottajista, tässä olis minun tietoja:
Bubblis, 28v, 2lasta entuudestaan, Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin, vaikuttais dikoriaaliselta, LA 20.2.2014
 
Hei!

Olen lueskellut ketjun läpi hissukseen nyt loppuraskauden alkaessa ja sairaslomalla ollessani. Nyt vasta jotenkin olen alkanut kaivata ihan tosissaan muita kaksosodottajia vertaistueksi. Kiva kun löytyi aktiivisia kirjoittajia.

Odotan siis erimunaisiakaksosia, tyttöjä nähtävästi, ja laskettuaika olisi lokakuun lopulla. Raskausviikkoja on siis noin 29 + jotakin. Onko termi didi? Eli vauvat ovat omissa pusseissa ovat ja heillä on omat istukat.

Sairaslomalla kehitysvammais- ja hoitotyöstä olen ollut nyt reilu kaksi viikkoa alhaisen verenpaineen ja matalan hemoglobiinin takia. Alkoi kovasti pyörryttää ja hapensaanti tuntui mahdottomalta. Selkäkipuja, liitoskipuja tai muitakaan kipuvaivoja ei ole ollut eikä tunnu olevan vieläkään. Ummetus sekä mahdottoman hirvittävät verenpurkaukset sekä suonikohjut jaloissa on ehkä nyt päällimmäisenä vaivana. Pitkät tukisukat ovat helpotuksena onneksi. Ilman niitä kävely on välillä itkunsekaista.

Kohdun sf-mitta oli pari viikkoa sitten 33. Huimaksi taitaa kasvaa mitat. Vauvat painoivat viime viikolla ultrassa vähän alta 1200 g, joten eivät ole kooltaan mitenkään pieniä vaan normaaleja keskikokoisia vauvoja. Kohdunsuu oli yhdelle sormelle auki, mikä on normaalia uudelleen synnyttäjälle, mutta kanavaa vai kaulaa (miten se nyt sanotaan) oli ihan normaalin verran jäljellä. Lääkäri sanoi, että ei nyt tarvitse mitenkään varoa mitään, mutta ehkä kannattaa hellittää otetta ja lepäillä, jos supistuksia meinaa tulla. Ei ole tullut kuin pieniä puristuksia joskus iltaisin levätessä. Painoa on tullut reilut 10 kg. Tällä viikolla näkee kuinka paljon. Ensin tuli huimasti painoa, mutta viime kuussa taisi tulla noin 400 g vain, mikä oli vähemmän jopa kuin vauvojen painonnousu. Nyt taitaa olla paino noussut huimemmin. Housut alkavat kiristellä reisistä ihan tosissaan. Sairaslomalla on enemmän aikaa syödä...

Kaksoset ovat perheemme 5. ja 6. jäsenet. Sallalla taitaa olla aika samanoloinen perhe kuin meillä. Esikoispoika on 8 v, seuraava poika 6 v, tyttö 3,5 v ja nuorimmainen pikkumies 1 v 10kk. Pikkubussi löytyy ja tavaraa suurinpiirtein tarpeeksi, joten mitään sen kummallisempaa mullistusta ei perhe koe vauvoista. Pakokauhua tunnen iltahommista, sillä kaikki lapset vielä tarvitsevat apua ja patistelua kovasti, jotta nukkumaanmenot ja iltahommelit sujuvat. Mies on aika paljon poissa/töissä, joten itsekseen on pystyttävä toimimaan ja selviämään. Onneksi esikoinen osaa ja haluaakin auttaa.

Elikkäs saakos tulla mukaan? Hyvinkäällä synnytän, joten tarkoitus olisi liittyä Hyvinkään monikkoperhe ry:hyn kunhan saan aikaiseksi. En asu Hyvinkäällä, mutta tällä seudulla.

Jk79 paljon kärsivällisyyttä. Toivottavasti pienet eivät synny muutamaan viikkoon ainakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kaik yhes koossa vielä toistaiseksi täällä tyksinmäessä :)

Karcci, ei ol tarkotus aiheuttaa sydämmentykytyksiä :D Kiitos kun elät mukana :) Ja Kiitos kaikille muillekin myötäeläjille!

Tervetuloa Jenniferi, sullahan on hienot viikot jo koossa :)

Bubblis, kyllä mulla on ollu harjotussuppareita silloin tällöin jo noilla viikoilla, ellei aikaisemminkin. Mutta ei niistä kannata pelästyä jos ne eivät ole säännöllisiä ja kivuliaita. Mullakin on tällä hetkellä vain satunnaisia harjoitussuppareita, vaikka vedetkin on jo menny. Eikä niistäkään tarvitse kuulemma huolestua.

Taas saan merkata yhden päivän raskausviikkoihin lisää! :)

Jk ja pojat 26+2
 
Eilen saatiin ihanimmat uutiset kun mentiin miehen kanssa keskolaan :heart: Saadaan pojat tällä viikolla kotiin. Vierihiodossa ollaan osastolla 2 päivää. Tänään tietää enemmän, kun lääkärit on paikalla Ja mikä ihaninta, molemmat pojat oli kuin luonnonlahjaksuuksia, kun pääsivät eilen rinnalle. Ehkä me päästään pulloista eroon, jos alkaisi tulee maitoa molemmille riittävästi.

Jk:lle edelleen tsemppiä makoiluun, mä käyn kanssa aina kurkkii sun kuulumisia. Mulla sitten ainakin hävisi kaikki lihakset tuon 4 viikon pakko makaamisen takia ja niitä on nyt sitten ollut kiva metsästää takaisin. Mutta loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen että tuo 4 viikkoa oli hyvin lyhyt aika elämässä, kun saatiin pojat pysyy "hyville viikoille" masussa.

Muillekin tsemppiä pallomahojen kasvatteluun!

Sunshine ja pojat 3vko ja 5 päivää
 
  • Tykkää
Reactions: Salla80
Täällä poksuu rv 10+0 POKSPOKSPOKS!!
Oon kyllä niin jäljessä muista etten edes osaa kirjoitella tänne mitään kun ei oikeen oo vielä aihetta kirjottaa..
Mutta huomasin tuossa jokunen tunti sitten veskireissulla että paprussa vuodon väri meinaa muuttua valkoisesta joksikin muuksi.. : /
Pakko oli sit hyökätä dopplerille ja sain yhdet sydänäänet kuulumaan..En kyllä ole ihan varma oonko vielä missään vaiheessa toisia ääniä kuullutkaan,kuitenkin jo rv 8+3 kuulin eka kerran. Ultra ois vasta 5.9. ois kyllä kiva päästä näkemään jo aiemminkin tyypit.


Jk79 jaksamista sinne pötköttelyyn!

Mamacitan kuulumisia oottelen kovasti! :) Kaikki on varmasti menny hyvin.

Sunshine
onnea hyvistä uutisista! Pian saatte aloitella kotona poitsujen kanssa vauvantuoksuista arkea!:) Ihanaa!


Itsekin kun tässä alkaa suurin shokki oli ohi,alkaa nyt sit pelätä tyyppien puolesta eli just nämä keskenmeno-hommat valtaa pään ja joka vessareissulla pitää paperia syynätä. Esikoisestahan mulla oli tuhrua enempi ja vähempi ihan rv4+ lähtien ainakin jonnekin 30 viikolle ja monet sataset vein ykstyiselle lääkärille ultrien takia..Nyt ei kyllä ole varaa,mutta toivottavasti ei ole aihettakaan.
Pääseekös sitä "helpommin" neuvolaan ultraan tsekkaamaan kun odottaa tuplia? Meidän neuvolassa tuntuu ultra olevan,mutta vain harvoissa tapauksissa sitä käytetään..


Nyt pitää painella syömään jotain!

Voikaahan hyvin ja paksusti mammat!



-Tipetsu ja tyypit rv 10+0-
 
En tiedä muiden paikkakuntien tai sairaanhoitopiirien käytäntöjä, mutta minulla on ollut normaalit
neuvolakäynnit, ei neuvolalääkäriä vaan kontrolliultria sairaalassa, mitkä aina on tehnyt erikoislääkäri. Tarkoittaen, että vain yksi ultra on ollut maksuton. Alkuvaiheessa kävin neljästi ultrassa, kun tsekattiin, onko toinen sikiö kuolemassa, kehittymässä ja onko erimunaiset, samanmunaiset, omat pussit, istukat ym.

Sitten kävin rakenneultrassa ja siitä eteenpäin joka kuukausi on ollut ultraus sairaalassa. Nyt ultria on kahden viikon välein. Vai olisiko tämä seuraava kolmen viikon välillä. Syyskuun alussa otetaan sydänkäyrää
ultrauksen lisäksi. Herkästi ottavat näytille, jos supistuksia alkaa olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sunshine, näin oon itekin ajatellu, että tää on lyhyt aika elämästä kun täällä pitää pötkötellä. Ja kyllä tähän alkaa jo tottua.

Kiitos Tipetsu! Meillä ei täällä neuvolassa ole ultraa käytössä. Minäkin siiryin np-ultran jälkeen yliopistosairaalaan seurantaan. Tässä raskaudessa mut on ultrattu niin monta kertaa etten ees muista.

Tänään ultrassa otettiin painoarviot, jotka oli 925 ja 922G! Noi kuulostaa mun mielestä jo suurenmoisilta luvuilta! :) A:lla oli blokkia, joten huomenna otetaan uusiksi. Saattaa olla ihan väliaikaistakin, toivottavasti.

Vointeja kaikille! :)

Jk ja pojat 26+2
 
  • Tykkää
Reactions: Sunshine84

Yhteistyössä