Tuottaako lapsenne kyvyt ja taidot teille pettymyksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkea äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en oo pettynyt lapseeni mitenkään....ainoastaan hmettelen kun pyöräily ei kiinnosta vieläkään ja sillon harvoin kun saan sen kokeileen pyörää niin ei ymmärrä polkemisesta mitään vaikka kuinka opetan. no ensi kesänä sitten!!

toinen mitä olen ihmetellyt on se että lapseni 3.5vee ei osaa juosta! : o
se hölkkää jos yrittää ottaa kilpajuoksua esim pylväiden välin tmv.
kannustetaan kyllä mut ei vaan osaa...kävelykin on tosi hidasta mut kai se vaan on sen tyyli!!

kaikessa yritän opettaa ja kannustaa!

ai no ainoa josta saan säännölliset raivarit on se että vaikka olis kuinka pissa ja kakka hätä ja pyydän ja komennan potalle tai pytylle niin ei vaan vaivaudu kertoon koska hätä on vaan tekee housuihin eikä edes sillon tuu kertoon ellen ite huomaa!!
talvikin tulossa ja jos en huomaa sitä kakkamöykkyä housuissa ennen haalarin ja muiden vermeiden laittoa niin hermo menee kyllä ja takuulla....
sen se sais kyllä oppia jo!!!

En todellakaan ole pettynyt/ tai odota huippusuorituksia ns. akateemisissa taidoissa tai esim. urheilusuorituksissa vaikka ykskään kolmesta sankaristamme ei mitään mestareita oo. Toivoisin vaan että heistä kasvais onnellisia ja tasapainoisia ihmisiä ja saisivat kjoulun käytyä "normaalin keskitasoisesi" mitä se nyt sitten tarkoittaneekaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miksi sä haluaisit sun lapsen olevan jotain muuta kun mitä se oikeesti on?

samaa ihmettelen?Aika pahalta kuulostaa nuo vaatimuksesi lapsesi suhteen (ei millään pahalla)..Hän varmaan itsekin vaistoaa tuottavansa sinulle pettymyksen.Meillä lapset käyvät harrasuksissa "ilman menestysvaatimuksia".Esim uimisesta toivotaan hyvää oloa ja iloa jne. ei suinkaan uimataitoa sinällään. sama muissakin urheiluharrastuksissa...

kyllä jaksanut lukea koko ketjua, mutta kuulosti pahalta, kun ap sanoi, että lapsi ei ole etevä. Onhan olemassa monenlaista etevyyttä, sitä mitä ei siellä koulussa mitata. Voi olla sosiaalisesti lahjakas ja se on sellainen taito, että matikka kalpenee. Ehkä hänellä on paljon ystäviä, mukava luonne jne. Taitava voi olla moni eri tavoin. Eikö olisi itsellekin mukavampaa, kun yrittäisit tukea näitä lapsen vahvuuksia ja moni muukin asia voi muuttua sitä myötä. Ainakin itse opit nauttimaan lapsesi lahjoista sen sijaan että etsisit asioita joita hän ei niin hallitse.

Mä ihmettelen sitä, että ap:ltä ei tullut yhtään vastausta siihen, kun kysyttiin, missä asioissa hänen lapsensa on hyvä - selvä asiahan on, että meistä jokainen on JOSSAIN hyvä.

Miten ihminen voi nähdä lapsensa noin negatiivisessa valossa? Pelottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mä ihmettelen sitä, että ap:ltä ei tullut yhtään vastausta siihen, kun kysyttiin, missä asioissa hänen lapsensa on hyvä - selvä asiahan on, että meistä jokainen on JOSSAIN hyvä.

Miten ihminen voi nähdä lapsensa noin negatiivisessa valossa? Pelottavaa.

Näen lapsessani toki paljon hyvääkin, mutta en halunnut alkaa käydä niitä läpi tässä. Lähinnä halusin kuulla, onko muilla tällaisia tunteita oman lapsen taitojen suhteen.

Vanhemmuus on vaikea laji ja minä niin kuin moni muukin teen virheitä tällä rintamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuules. Minusta on tosi hienoa, että olet tarjonnut lapselle mahdollisuuksia ja haluat hänen oppivan uimaan ja muitakin taitoja. Mietippä, mikä teillä olis tilanne, jos uimakouluja ei olisi käyty ollenkaan. Tuo on hieno alku. Hyvä sinä. Nyt vain päätät, että lapsi oppii ajallaan.

Näin juuri!

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Kuules. Minusta on tosi hienoa, että olet tarjonnut lapselle mahdollisuuksia ja haluat hänen oppivan uimaan ja muitakin taitoja. Mietippä, mikä teillä olis tilanne, jos uimakouluja ei olisi käyty ollenkaan. Tuo on hieno alku. Hyvä sinä. Nyt vain päätät, että lapsi oppii ajallaan.

Näin juuri!

Kiitos! Näin päätän. Hän on kuitenkin tärkeintä mitä minulla on, enkä halua vaikeuttaa hänen polkuaan aiheuttamalla ylimääräisiä paineita.

Alkuperäinen kirjoittaja surkea äiti:
Hyvä ja olen itse korkeasti koulutettu. Siksi kai tämä onkin minulle niin hankala asia. Mun menestymisen eteen ei koskaan kuitenkaan tehty kotona mitään, joten siksi tuntuukin, että kun tyttäreni saa kaiken mahdollisen tuen, niin jotain tuloksiakin pitäisi tulla. Mutta ei.

Surkeinta tässä on se, että tiedän lyttääväni lapsen itsetuntoa, kun hermostun asiasta. Mutta hankala on hillitä itseään esim. kun on lapselle puoli tuntia selittänyt jotain matikan laskua ja toinen ei vaan tajua.

Ei siis kannata olla korkeasti koulutettu? Kannattaa ottaa se kuuluisa maalaisjärki käteen. Sitä löytyy kai kaikilta, ilman koulutusta...?

En ole itsekkään kaikista parhain opettaja lapsille, hermostun kyllä, jos eivät tajua "itsestäänselvää" asiaa. Mutta ei siihen vaikuta, miten on itse kouluja käynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja surkea äiti:
Hyvä ja olen itse korkeasti koulutettu. Siksi kai tämä onkin minulle niin hankala asia. Mun menestymisen eteen ei koskaan kuitenkaan tehty kotona mitään, joten siksi tuntuukin, että kun tyttäreni saa kaiken mahdollisen tuen, niin jotain tuloksiakin pitäisi tulla. Mutta ei.

Surkeinta tässä on se, että tiedän lyttääväni lapsen itsetuntoa, kun hermostun asiasta. Mutta hankala on hillitä itseään esim. kun on lapselle puoli tuntia selittänyt jotain matikan laskua ja toinen ei vaan tajua.

Ei siis kannata olla korkeasti koulutettu? Kannattaa ottaa se kuuluisa maalaisjärki käteen. Sitä löytyy kai kaikilta, ilman koulutusta...?

En ole itsekkään kaikista parhain opettaja lapsille, hermostun kyllä, jos eivät tajua "itsestäänselvää" asiaa. Mutta ei siihen vaikuta, miten on itse kouluja käynyt.

Tuo alku oli vastaus kysymykseen millainen olin itse koulussa.

[!

ai no ainoa josta saan säännölliset raivarit on se että vaikka olis kuinka pissa ja kakka hätä ja pyydän ja komennan potalle tai pytylle niin ei vaan vaivaudu kertoon koska hätä on vaan tekee housuihin eikä edes sillon tuu kertoon ellen ite huomaa!!
talvikin tulossa ja jos en huomaa sitä kakkamöykkyä housuissa ennen haalarin ja muiden vermeiden laittoa niin hermo menee kyllä ja takuulla....
sen se sais kyllä oppia jo!!![/quote]

Käytä ihminen järkeäsi.Se tulee housuun just sen komentamisen ja raivarin takia. Sääli käy sun lastas, oikeasti.Odotas päivää kun se kasvaa ja huomaa voivansa pistää sulle kampoihin..saattaapi olla että kadut kohtuuttomuuttasi.

Alkuperäinen kirjoittaja jummi:
[!

sen se sais kyllä oppia jo!!!

Käytä ihminen järkeäsi.Se tulee housuun just sen komentamisen ja raivarin takia. Sääli käy sun lastas, oikeasti.Odotas päivää kun se kasvaa ja huomaa voivansa pistää sulle kampoihin..saattaapi olla että kadut kohtuuttomuuttasi.[/quote]

Ei se kyllä välttämättä komentamisen ja raivarin takia housuun tule. Mun lapsi teki myös aika pitkään kakkansa sukkiksiin, enkä raivonnut siitä ikinä. Eli ei se syy aina äidin tai isän käytöksessä ole. Jotenkin vaikutti, että lapsestani oli helpompi nurkassa kyykkien tehdä tarpeensa kuin matalalla potalla istuen.

Yhteistyössä