Tuosta pettämisestä tuli mieleen...olenko mä nyt ihan yksin mielipiteeni kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sirkkatälli:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Jos mun rakas ukkokulta mua pettäs niin mä todella toivon että se kertos siitä mulle, jotta minä pystyisin sitten itse tekemään ratkaisuni haluanko jatkaa hänen kanssaan. Näin mutu-tuntumalla sanottuna voisin luvata eroavani, mutta valinnan vapaus siinä tilanteessa pitää petetylle suoda.
Minusta olisi kaikista hirveintä jos koko kylä tai esim. miehen kaverit/ meidän yhteiset ystävät tietäisivät ja asia salattaisiin minulta. Ja mies sillä tavalla vielä asettaisi minut naurun alaiseksi, sitä en voisi antaa ikinä anteeksi.

Miksi sinä kokisit olevasi naurunalainen, miehesihän se itsensä on asettanut naurunalaiseksi.

Hei :attn: !!! Mun mieshän ei ole mua pettänyt! Kirjoitat tuossa että "on asettanut", siis tää on ihan vain spekulaatiota!!!

Toisaalta ja toisaalta. Mun mielestä suhteessa ei tartte olla välttis vikaa, joku pettää ihan tyhmyyttään ja kokemattomuuttaan.

Tavallaan olis oikein pettäjälle, että sais kantaa syyllisyyttä, mutta toisaalta petetyn oikeus on tietää, kenen kanssa hän todellisuudessa elämänsä jakaa ja kehen luottaa, jotta voisi tehdä päätöksen siitä, haluaako enää jatkaa sellaisen ihmisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Niin, eihän tietenkään tämä toinen osapuoli (jonka kanssa petät) voisi asiaa ympäriinsä levitellä. Tietysti voit keksiä nimesi ja peittää naamasi, jottei sinua kukaan tunnista...

Kyllä sun salaisuudet voi paljastua mikäli niihin liittyy toinenkin osapuoli, näkijä tms...

En kai mä niin tyhmä ole, että omaa nimeäni, asuinpaikkaani tms kertoisin, tai kotipaikkakunnallani häsläisin, jos olisin häsläämiseen taipuvainen.
Joku brittiläinen lomapano jossain Kreikassa tms...saisi ihan vapaasti levitellä asiaa ympäriinsä, kukaan ei kuitenkaan tuntisi mua.
En tosin oo aikeissa pettää, ei oo yhtään sellainen olo että tekisi vierasta mieli :xmas:

Jos esim. pettäisit täällä... voi ihan oikeasti käydä niin, että tulet kohtaamaan tämän henkilön jonka kanssa miestäsi petit.
Pieni maa, pienet ympyrät.. Kiva se nähdä kaverin häissä ;)

No mun pettäminen ei paljastunut ja kuten ap epäili, pettäjä tosiaan saa rangaistuksen siinäkin kun kantaa jatkuvaa syyllisyyttä yksin harteillaan. Se oli kauheaa ja vieläkin kun muistan se kauhean ahdistuksen, ilottomuuden ja syyllisyyden saan melkein paniikkihäiriön. Estää mua tehokkaasti pettämästä uudestaan kun muistakin tuota aikaa! En koskaan, ikinä, milloinkaan halua takaisin siihen tilaan. Nyt tapahtuneesta on jo aikaa ja olen uuden miehen kanssa, mutta joudun silti melkein paniikkiin jos huomaan ajattelevanikaan, että onpa tuossa hyvännäköinen mies.. Pelko kaiken menettämisestä ja siihen ahdistuksen kuoppaan joutumisesta uudestaan on yksi suurimpia pelkojani..

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Jos petetty itse etukäteen on ilmoittanut, että ei haluaisi tietää, niin mikäs siinä sitten. Mutta jos nimenomaan on sovittu, että pitää kertoa, niin silloin minusta pitää kertoa ja antaa petetyn tehdä omat johtopäätöksensä.

Miusta kuulostaa oudolta jos sanoisin miehelle, et hei, jos satut joskus pettämään, niin ei tarvii kertoa miulle.. :/
Myö on sovittu että jos tuntee et suhteessa on jokin vialla niin siitä kerrotaan ja yritetään yhessä miettiä ratkaisu..

Minusta se, että sanoo että toivoo ettei kumppani kerro jos pettää, on hiljainen hyväksyntä pettämiselle :o

Jos esim. pettäisit täällä... voi ihan oikeasti käydä niin, että tulet kohtaamaan tämän henkilön jonka kanssa miestäsi petit.

Tuskin pettäisin Suomessa, suomalaisen tai Suomessa asuvan kanssa ainakaan.

Eksääni petin montakin kertaa :snotty: enkä ole siitä mitenkään ylpeä, mutta ei hän koskaan saanut tietää, nykyään varmaan jo tietääkin kun oon asiasta ihan itse kertonut.

Nyksää en ole aikeissa pettää, mutta väitän silti että jos pettäisin, niin en mä siitä kiinni jäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Toisaalta ja toisaalta. Mun mielestä suhteessa ei tartte olla välttis vikaa, joku pettää ihan tyhmyyttään ja kokemattomuuttaan.

Tavallaan olis oikein pettäjälle, että sais kantaa syyllisyyttä, mutta toisaalta petetyn oikeus on tietää, kenen kanssa hän todellisuudessa elämänsä jakaa ja kehen luottaa, jotta voisi tehdä päätöksen siitä, haluaako enää jatkaa sellaisen ihmisen kanssa.

Samaa mieltä ja eiköhän se pettäjä osapuoli syyllisyyttään kantaisi paljastumisen jälkeenkin, jos edes yhtään katuisi? Meistä kumpikaan ei hyväksyisi yhtäkään hairahdusta, oli syynä sitten mikä tahansa. Ehkä just tästä syystä joskus pääseekin ihan omin päin baanalle... :saint:

Minä olen aivan samaa mieltä.

En haluaisi, että yksi pettäminen pilaisi kotimme, avioliittomme ja perheemme. Se ei ole sen arvoista. En jättäisi miestäni, jos hän pettäisi, mutta luultavasti siinä kävisi niin, että minä ottaisin asian aina ja aina ja aina esille riidellessämme, olen sellaista nalkuttajatyyppiä. Ketä sekään palvelisi, ei ketään.

Sitä mitä ei tiedä, se ei loukkaa. Ja pettäjä kantakoon häpeänsä itse ja pysyköön vaiti. Enemmän se häntä niin kaivelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillu:

Samaa mieltä ja eiköhän se pettäjä osapuoli syyllisyyttään kantaisi paljastumisen jälkeenkin, jos edes yhtään katuisi? Meistä kumpikaan ei hyväksyisi yhtäkään hairahdusta, oli syynä sitten mikä tahansa. Ehkä just tästä syystä joskus pääseekin ihan omin päin baanalle... :saint:

Viimeinen lause jäi ihmetyttämään? Mitä se tarkoittaa?

Tuskin pettäisin Suomessa, suomalaisen tai Suomessa asuvan kanssa ainakaan.

Eksääni petin montakin kertaa :snotty: enkä ole siitä mitenkään ylpeä, mutta ei hän koskaan saanut tietää, nykyään varmaan jo tietääkin kun oon asiasta ihan itse kertonut.

Nyksää en ole aikeissa pettää, mutta väitän silti että jos pettäisin, niin en mä siitä kiinni jäisi.

Niin hankalapa sitä sanoa, jäisikö kiinni vai ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Viimeinen lause jäi ihmetyttämään? Mitä se tarkoittaa?

jep, meni ajatus nopeempaa kuin kirjoitin. Tuli lähinnä tuttava pariskunnasta mieleen, kun mies kerran hairahtunut, niin aika lailla hyvän anomuksen joutuu tekemään, että pääsee omin päin lähteen ulos. Ja syystä kun on pettänyt ei toinen enää luota.

jep, meni ajatus nopeempaa kuin kirjoitin. Tuli lähinnä tuttava pariskunnasta mieleen, kun mies kerran hairahtunut, niin aika lailla hyvän anomuksen joutuu tekemään, että pääsee omin päin lähteen ulos. Ja syystä kun on pettänyt ei toinen enää luota.

Ja jotkut eivät luota, vaikkei toinen olisi koskaan pettänytkään.

Aiemmin esittämässäsi skenaariossa selität, miten pettäminen tapahtuisi mahdollisimman rationaalisesti. Epäilen kuitenkin, että jos ihmiset todella toimisivat aina rationaalisesti, koko pettämistä ei joko olisi tai sitä olisi huomattavan paljon vähemmän. Esittelemäsi tapaus on ymmärrettävä vain, jos pettämisen alkuperäinen motiivi on, että haluaa pettää, mikä ei varmaankaan läheskään aina ole syynä.

Siinä on varmasti myös jotain taustalla, että ihminen pettää toista? Siis pettäminen on seurausta jollekin asialle. Pitäisikö selvittää syyt siihen vai tuomita pelkästään seuraus, tai jättää kertomatta. Jos jättää kertomatta seurauksen ja ei käsittele siihen johtanutta syytä, pettää varmasti jatkossakin?

Ja jotkut eivät luota, vaikkei toinen olisi koskaan pettänytkään.

Näinkin varmaan, mutta olisikohan syynä myös mustasukkaisuus ei niinkään luottamuksen puute?

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Aiemmin esittämässäsi skenaariossa selität, miten pettäminen tapahtuisi mahdollisimman rationaalisesti. Epäilen kuitenkin, että jos ihmiset todella toimisivat aina rationaalisesti, koko pettämistä ei joko olisi tai sitä olisi huomattavan paljon vähemmän. Esittelemäsi tapaus on ymmärrettävä vain, jos pettämisen alkuperäinen motiivi on, että haluaa pettää, mikä ei varmaankaan läheskään aina ole syynä.

Mä toimin oikeastaan aina rationaalisesti, vaikkei uskoisi :D

Joku toinen toimii toisin. Mä en ikinä pettäisi ns. vahingossa. Ja tämä uskollisena pysyminenkin on tietoinen valinta, jonka eteen joudun/jouduin joskus tekemään tosissaan työtä. Ei uskollisuus tai uskottomuus kumpikaan ihan itsestään synny, mun kohdalla.

Voi kuule, mä oon tismalleen samaa mieltä :)

Pettäjä helpottaa usein omaa huonoa oloaan kertomalla.

Veit sanat suustani, ja sitten mä luulen että vaikka anteeksi antaisin ja sovitaan että homma on unohdettu niin voisin useammankin kerran riidellessä "muistutella asiasta"

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä meinaan olen sitä mieltä ettei kannattaisi tunnustaa jos pettää. Ja nyt puhun siis tyyliin yhdestä kännisestä hairahduksesta. Siis ei sillä että se olis yhtään vähemmän tuomittavaa tai että hyväksyisin teon.

Mutta,äh, vaikea selittää. Koitan.

Jos esim. mun mies hairahtuis mua pettämään, niin mä toivoisin ettei hän kertois siitä mulle. Ensinnäkin mun mielestä meidän suhde on liian hyvä pilattavaksi ja pilalle se menis jos luottamus rikkoontuisi.

Ja toisekseen: mun mielestä se on pettäjälle ihan oikein, että joutuu kantamaan tunnollaan huonoa omaatuntoa. Pidempäänhän se syyllisyys kytee kun asiasta ei voi edes puhua ja tunnustaa. Tunnustamalla pettäminen pullautetaan kaikkien tietoisuuteen jotta se voitaisiin unohtaa.

Toki suhteessa pitää olla asioita pahasti vialla jos ja kun toinen pettää. Mutta toisaalta siitä voi ottaa myös opiksi.

Suhde toiseen ihmiseen, jatkuva pettäminen ja vokotteleminen on asia erikseen. Silloin suhteessa ei ole mielestäni enää mitään pelastettavaa kun pettäjä selvästi haluaa muuta kuin suhteensa.

Joo...toivottavasti mun mies ei koskaan petä mua, mutta jos se siihen hairahtuu, niin toivottavasti jättää kertomatta mulle.

ihan hyvä muuten, mutta toi boldattu väistämättä johtaa siihen ettei se suhe enää kovin hyvin voi sen kertomatta jättämisen jälkeenkään. kyllä se suhe on sillon jo jostain päin huono (sen pettäjän kannalta siis) jos pettää pitää. ei siinä silloin voi olla kyse enää loistavasta ja toimivasta parisuhteesta.

sori, mie oon mustavalkonen nyt näissä asioissa...

Pettäjä on itsekäs, jos ei kerro pettämisestään. On todella törkeää jättää asia kertomatta vain sen takia, että pelkää sen seurauksena menettävänsä puolisonsa!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Meillä taas mies on sitä mieltä, että ehdottomasti heti lusikat jakoon jos toinen hairahtuu pettämään. Mitään terapioita ei aleta, koska suhteessa on todella vakava vika ja sitä ei pystytä korjaamaan ihan täysin pois.

meillä taas me kumpikin olemme tätä mieltä !

Uusimmat

Yhteistyössä