tuore suhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matleena25
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matleena25

Vieras
...takana vasta muutaman kuukauden suhde, mutta vauvakuume päällä, ollut kyllä jo pitkään ennen tuota suhdettakin. Mutta ei tarvitse pelästyä, en vielä ole pillereitä nurkkaan heittämässä, kysynkin vaan mielipidettänne, että missäköhän vaiheessa uskaltaisi luottaa siihen, ettei ole vain tuoreen suhteen sokaisema. Puoli vuotta? Vuosi? Ne maagiset kaksi vuotta!??

Taustaa sen verran; minä 25v, takana noin 4v suhde joka päättyi reilu vuosi sitten. Haaveilin lapsesta suhteen loppuaikana, mutta miespä ei halunnutkaan. Tämä uusi mies 30v, hänellä vasta päättynyt pitkä suhde, jossa hän olisi halunnut perheenlisäystä pidemmän aikaa, mutta nainen ei halunnut lapsia kuulema ehkä koskaan. Teimme jo ensimmäisen ""virheen"" (ympärillä olevien mielestä) ja muutimme lähes samantien yhteen. Se vaan tuntui hyvälle, hyvin on mennyt ja päivääkään ei olla (vielä) kaduttu. *koputan puuta*

Mutta mutta... yleensä olen järki-ihminen, en olisi heti edes yhteen muuttanut, varskin kun hällä takana tuore ero pitkästä, tosin ilmeisen väljähtyneestä suhteesta, mutta jotenkin kaikki meni niin vauhdilla ja luontevasti eteenpäin, että nostin kädet pystyyn ja annoin tunteen viedä. Kimpsut meni yhteen ja kotia leikitään..

Kumpikin meistä aina haaveillut, että lapsia saisi nuorella iällä, mutta kovastipa nuo vuodet näyttää kummallakin vilistävän.. alkuun meinasi ""vahinko"" käydä, kumpikin myönsi että ei edes haittaisi, lapsi saisi mielellään tulla, mutta eihän se fiksu ratkaisu suhteen alkumetreillä olisi. Nyt popsin jälleen pitkän tauon jälkeen pillereitä ja inhoan koko nappeja.. Pelkään niiden käytön aloittamisen vaikuttavan mahdolliseen raskausyritykseen sitten aikanaan...

Tässä iässä koko kaveripiiri sikiää ympärillä ja harvase viikko eri kylässä käydessä jompikumpi nappaa jonkun käärön innoissaan syliinsä ja heijailee ympäriinsä.. eipä auta tilannetta, mies lasten kanssa kuin kala vedessä!! ;)

Mutta jakakaas viisaat naiset, miksei miehetkin, vinkkejä missä vaiheessa järjellä ajateltuna voisi edes miettiä, että voisi ruveta perheenlisäystä suunnittelemaan. Kokemuksia, tarinoita, opettavaisia ja onnellisia kaivaten..?? Mitä vain, piristäkää päivääni ja kertokaa kuinka tänne asti päädyitte..

-Matleena-

Eihän mitään takeita voi mistään olla. En minäkään olisi kuvitellut että sen yhden kanssa jo toistakymmentä vuotta tässä ollaan oltu. Yhtä hyvin olisi voinut olla joku muu tyyppi ja oltaisiin ehkä erottu jo vuosia sitten.

Siitä vaan jos hyvältä tuntuu sanon minä!! Lapsi vaatii molemmilta vanhemmalta sitovaa sitoutumista eikä sitä edes voi kuvitella ennen kun on omia lapsia. Mutta vaikka olisitte olleet kauemminkin yhdessä on muutos lapsen jälkeen valtava eikä sitä voi ennustaa mitä se parisuhteelle tekee.

Sen verran kuitenkin toisesta ihmisestä ja hänen tuntemisestaan, olen itse sitä mieltä että vasta yli 2 vuoden päästä toinen on jo näyttänyt itsestään ne luurangot siellä kaapissa (jos silloinkaan). Eli kannattaa myös varatua siihen että suhde ei sitten jatkukkaan ikuisesti. Sinun täytyy vain naisena ja myöhemmin äitinä selvittää itsellesi olisitko kykenevä huolehtimaan lapsestasi myös yksinhuoltajana. Ja usko pois ei se yksinhuoltajuuskaan mitään kamalaa välttämättä ole!!

Olet jo sen ikäinen että en lähtis kauheesti enää odottelemaan. Tässä minun kommenttini, toivottavasti lopullinen päätöksesi on kannaltasi oikea.

Ei ole olemassa sopivaa ""aikaa"" mikä pitäisi yhdessä viettää ennen perheen perustamista, sitten kun siltä tuntuu molemmista niin antaa palaa, voihan olla ettei se onnistukkaan ihan helposti ja nopeasti...

Taustaa-> Mies kosi minua maaliskuussa, emme olleet seurustelleet päivääkään ennen sitä, tunsimme kyllä toisemme liikkuessamme samoissa kaveriporukoissa, menimme siis kihloihin maaliskuussa-> naimisiin elokuussa-> suraavan vuoden lokakuussa syntyi esikoinen-> nyt toinen tulossa tammi-helmikuussa ja onnellisia ollaan vieläkin, viiden avioliittovuoden jälkeenkin. Kaikki sanoivat jopa häissämme että tämä suhde ei kestä mutta kuinkas kävikään!! Eikä meillä ole aikomustakaan erota, ei nyt eikä kohta, ongelmia tulee aina ja joka suhteessa mutta ne pitää vaan selvittää!!

Täällä myös tuoreessa suhteessa eletään. Yhteisiä kuukausia takana 5 ja rv 6+0. Mä en ole koskaan seurustellut pitempää aikaa, mieheni eroprosessi edelleen kesken mutta kun kaikki tuntui natsaavan ja molemmat lasta niin kovasti halutaan niin ajateltiin että antaa mennä. Ikääkin molemmilla yli 30 eikä tästä enää nuorennuta.

Jos siltä tuntuu niin eikun pillerit nurkkaan ja lapsen tekoon. Olo on täällä ainakin onnellinen että olen hyvän isän lapselleni löytänyt ja hänen kanssaan tahdon arjen jakaa. Onhan noita nähty että 20 vuotta yhdessä olleet ovat eronneet kuten myös vuoden joten mitään tietoa siitä ei ole että suhde kestäisi mutta elämä on riskejä täynnä. Tsemppiä! :)

Vähän samantyyppinen tilanne täällä päin. Olen kylläkin ""jo"" 28-vuotias, mies 30. Takana tällä hetkellä vajaan vuoden mittainen suhde, josta noin puolet jo asuttu yhdessä. Molemmilla takana melkein vuosikymmenen suhde ilman lapsia. Ja niitä lapsia kumpikaan ei ole todellakaan tähän päivään mennessä halunnut. Itselläni jopa päinvastoin. Nyt jostain kumman syystä molemmille on tullut hirvittävä vauvakuume. Ja on huomannut, ettei se lapsen saanti olekaan mikään itsestäänselvyys niinkuin se ehkä joskus nuorempana tuntui... Varsinkin, kun on katsellut ystävien kamppailua monen vuoden yrittämisen kanssa. Tietysti saattaisihan se napsahtaa hetikin... =)

No, tällä hetkellä tilanne on se, että yhteisellä päätöksellä jätin pillerit pois ja vietän nyt ensimmäistä luomukiertoa. Ja tänään itse asiassa bongasin ovislimat... aikamoinen klöntti...=) Kymmenen vuoden pillereiden jälkeen on kiva huomata, että kroppa toimiin. Katotaan saanko vielä normaalit menkat ja oikeaan aikaan.

Vauvaa ei vielä yritetä. Tai no, ei kai ne menetelmät, joita tällä hetkellä käytetään ehkäisynä ole kovin luotettavia. Ainakaan en ole kuullut, että keskeytetty yhdyntä olisi sellainen... =) Mitään ei ole sovittu vielä jatkosta. Ja voihan olla, ettei niitä lapsia koskaan edes tule :(

En voi oikeastaan antaa mitään neuvoja, kerroin vain oman tilanteeni. Aika paljon olen joutunut näitä asioita miettimään, mutta jotenkin vain tuntuu siltä, että olen valmis.

Kiitoksia vastanneille, mukava lukea samankaltaisia ajatuksia ja tarinoita.. Ei mulla vielä ole mikään älytön hoppu ja ainakin alkuvaiheessa kumpikin oli sitä mieltä, että ""tässä iässä"" ei enää monen montaa vuotta viitsisi alkaa tutustumaan ennen yritystä, joten ihan hyvällä mallilla ollaan ainakin näissä yhtenevissä ajatuksissa. Jospa vaikka 0,5-1v jälkeen.. Ja onhan näin alkuvaiheessa ihana omia toisen koko huomio jakamattomana vain itselleen..! ;)

..mutta jostain syystä päivittäin lueskelen näitä sivuja, kyllä taitaa kuume kasvaa...

Sinänsä vaikea mennä neuvomaan toisia, kun suhteita on niin monenlaisia, niinkuin ihmisiäkin. Mutta lapsi on _mun mielestäni_ niin iso ja tärkeä, elämää mullistava, asia, että olis varmaan ihan järkevää odottaa vielä vähän aikaa. Etenkin sä olet vielä sen verran nuori (miehen iällähän ei siittiöidenkään kannalta ole merkitystä), että kyllä vielä aikaa on. :)

Oon kuullu monien sanovan, jotka on nopeesti saaneet/tehneet lapsen/lapset, että ""olis sittenkin ollu ihan kiva viettää pikkasen kauemmin aikaa ihan vaan kaksisteen"". Että nauttikaa siitä mitä teillä on nyt ja uskokaa, että joskus tulette vähän kaipaamaan ehkä sitä aikaa kun sai ""vaan olla"". ;)

Mutta jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee. Ei muita kannata liikaa uskoa. :D

Antakaa vaan palaa! Me mentiin mieheni kanssa kihloihin,kun oltiin tunnettu 1,5kk.Yhteen muutimme 2,5kk seurusteltuamme. Naimisiin päästiin tosin vasta kun 7v tuli täyteen ja lapsi syntyi kun oltiin oltu yhdessä 8,5v. Kyllä sen voi heti alussa tietää kuka on se oikea!!

minä taas olen mietiskellyt omaa suhdetta. Olen kaukosuhteessa ja näemme noin 1-3 kertaa kuussa. Suhde on tuore vielä...ollaan vajaa 4 kk tunnettu. Rakastamme todella paljon toisiamme ja suunnitteilla on, että muuttaisin keväällä yhteen miehen kanssa. Kaamee vauvakuume iski ja se iski rytinällä. Sanoin alkuksi miehelle etten enään ikinä tee lapsia (yksi löytyy jo). No ehkäisyn kanssa tuli pieni vahinko ja sitten pelkäsin olevani raskaana. Sen jälkeen on tullut ihan mahdoton kuume... Jaksaisi vaan odottaa, mutta tuntuu ettei päähän mahdu muuta kun VAUVA, VAUVA ja VAUVA!
Miten kuumeilusta pääsee eroon? pakko saada kohta rauhoittavaa lääkitystä, kun päivät menee haaveillessa. Ikää löytyy 26 vuotta ja olo on kun teinitytöllä.

Odota vielä, siinä neuvoni :)

Me muutimme yhteen muutaman kk yhdessäolon jälkeen mutta olimme tunteneet toisemme lähes 10v´ennen seurustelua.
Nyt yritetään vauvaa, yhteiseloa yli 6kk.

Uskallan tehdä kun tiedän mikä tämä mies on miehiään...

Toki odotan.. lähinnä vaan mietin, et missäköhän se raja kulkee. En toki vielä tässä ja nyt suunnittele ehkäisyn pois jättämistä, mutta lähinnä päässäni mietin, että kuinkakohan pitkä aika pitäisi olla takana, että voisi kuvitella tuntevansa toisensa riittävästi niinkin isoa elämänmuutosta suunnitellakseen. Kaipa moinen on aika yksilöllistä, mutta kun tuo vauvabuumi on ollut itsellä jo pidempään päällä, se vuosien odottelu tuntuu turhauttavalta.. ennen aina kuvittelin, että pari lasta olisi jo maailmassa, ennen kun ikää olisi 30v. Hmm.. mahdollista vielä, mutta epätodennäköistä.

Lähipiirissä löytyy tapauksia, joissa muksua ruvettu tekemään puolen vuoden tuttavuuden jälkeen, nyt parisuhteet aika karilla... En toivo samaa, joten en (todennököisesti) aio olla yhtä hätäinen.. Sitä kokee aina vain oman suhteen jotenkin muita paremmaksi ja kuvittelee, ettei samalla lailla itselle kävisi.... Ja nyt pitäisi varmaan hypätä osastolle ""ihmissuhteet"" ;)

Lotollolle: Itse emme ole tuntenut kauaa, mutta se miten mies kohtelee omaa perhettään, arvostaa muita ympärillä olevia ihmisiä ja ollut edellisessä suhteessaankin ""kiltti ja kunnollinen"" loppuun asti (muualta kuultua) kertoo mielestäni oman tuntemisen lisäksi aika paljon - ja hyvää :)
Jokunen muukin parin kk suhde tullut tässä koettua, skeptisyyden lisäks onneksi oppinut näkemään vähän muutakin kuin vain sen vaaleanpunaisen hetken.

Mutta odottelen... kunnes kyllästyn odottamiseen! Heh..

Odota ihmeessä jos se tuntuu sinusta hyvältä mutta muista että et voi vielä kymmenen vuoden päästäkään olla varma että suhteenne kestää vauvan tuoman elämänmuutoksen! Minä en odottaisi...

heh.. pitkäänpä kesti.. 1,5kk alkup viestistäni ja kyllästyin jo pillereihin. Viikonloppuna kun olisi pitänyt lähteä apteekista hakemaan uusia, yhteisellä päätöksellä se jäi lopulta tekemättä.. Tulee jos on tullakseen, ei kiirettä eikä suurta yritystä.... Onnellista aikaa elän silti, kaikki tuntuu niin oikealle! :)

Mitä kommenttia mahdat kaivata viestiisi?! Otsikko oli ""tuore suhde"", miten kauan olette seurustelleet? Tuo otsikko antaa ymmärtää ettette kauan, kannattaa varmaan miettiä tarkoin mihin olette astumassa.. Tunnetteko toisenne todella niin hyvin että haluatte toisenne oman lapsen äidiksi ja isäksi? Jaksatteko elää yhdessä aina? Miettikää vielä jos suhde on tuore, on se perheen perustaminen niin suuri asia..

Eipä tunneta, ei tietenkään, eli jos ketjun luit, seurustelua takana vajaa puoli vuotta ja yhdessä asuttu koko aika. Ja se jo alkumetreillä päätettiin (miehen toivomus) ettei enää tässä iässä ruveta 5v tutustumaan ja vasta tuon jälkeen aleta yrittämään, siihenkin kun voi monta vuotta vierähtää. En mä oikeestaan mitään vastauksia enää odottele, täällä yksi jos toinen tuntuu vain ilmottelevan kun jonkinsortin päätöksiä on tehnyt, joten teinpä vain saman..

..minä olisin sanonut sen kaksi vuotta, koska se aika on yhtä pilvilinnaa ja IHANAA! :) Ja muutenkin eikö olisi kiva nauttia eka vaan siitä toisesta..alkurakkauden tunnetta kun ei ikävä kyllä saa tuntea kovin usein tai kauan (ainakaan saman kanssa) :). En sano sitä , että ihanuus loppuisi siihen vaan se ihana ""alkuhuuma"" tasaantuu.. Tsemppiä, mitä sitten päätätkin.

Anna mennä vaan Matleena jos siltä tuntuu. Sinä ja miehesi tiedätte parhaiten.

Mulla on suunnilleen sama tilanne. Ollaan asuttu 7 kk yhdessä ja saman verran seukattu. Muutettiin jo ekana päivänä yhteen =). Kumpikaan ei oo saanut aiemmista suhteista juuri irti ja tämä tuntuu niin oikealta. Me aloitettiin yrittäminen kuukausi sitten. Mitä se kellekään kuuluu. Tiedän olevani tämän ihmisen kanssa aina. Minua ei kiinnosta kuulla varoittavia puheita tms. Elässä sattuu ja tapahtuu. En aio luovuttaa tämän suhteen kanssa jos ongelmia tulee. Ei aina voi vain odottaa jos ikääkin on.

Ja vielä siitä äidin kommentista. Älä välitä. Luin koko ketjun ja se kommentti vaikutti hieman irralliselta. Toki on hyvä harkita, mutta sinun ne päätökset loppupelissä ovat. Kaikki täällä ilmoittelevat ihme juttuja ja rönsyilevät aiheen viereen. Sehän tämän palstan rikkaus juuri on =)

Onnea suhteeseen ja yritykseen. Nautitaan me alkuhuumasta, vauvanyrityksestä ja elämästä =D

Kiitos Nuka, oli mukava kuulla samankaltainen kokemus. Kyllähän meitäkin yhteenmuutosta tietty heti varoiteltiin, ""liian hätäistä"", mutta nyt alkavat jo muutkin hiljalleen pyörtää puheitaan kun ovat huomanneet, että homma toimii ja onglemia ei oo syntynyt.. (heh, hyvä sananparsi tälle palstalle)

""Minälle"" alkuhuuma on aivan ihanaa aikaa, toki siitä nautin kovasti. Eikä meillä vielä ns yritystä ole päällä, kunhan pillerit vain jäi nurkkaan ja hieman ns venäläistä rulettia pelataan.... ei haittaa jos ei vielä natsaa, eikä haittaa vaikka onnistaisikin... Kummallakin oli aiemmin pidemipkin suhde pohjalla, joten vähän tietty sekin auttaa näkemään asioita ja tietämään miten asiat voi muuttua pidemmän ajan myötä, eipä se sekään mitään takaa. Aika näyttää miten meidän käy..... Toivon onnellista loppua tarinalle - mikä se sitten onkaan.

itse ajattelin keväällä muuttaa poikaystäväni kanssa saman katon alle. ollaan silloin seukkailtu 10 kk ja meinaan alkaa pikkuhiljaa vihjailemaan, että vaava saisi tulla. haluan saada lapset ennen kun 30 täytän, joten tässä on vielä 4 vuotta aikaa.

Olin seurustellut varmaan kuukauden,kun vauva""vahinko""sattui.En halunnut ajatellakaan aborttia.Emme siis ehtineet viettää yhteistä seurustelun vuosipäivääkään,kun poika syntyi.Pari v myöhemmin tuli vielä tyttö.Olimme yhdessä 9v,sitten ero tuli.Nyt olen uudessa suhteessa,joka on kestänytn.8kk.Olemme muuttamassa yhteen ja pillerit lopetin juuri.

Kukin elää tavallaan.Oma elämä on tarjolla vain kerran.Valoa kaikkien talveen!!!