Mikä on teidän mielestänne erityislapsi?
Ts. millaisin kriteeristöin te lapsen erityislapseksi luokittelette?
No, mulle ainakin tuo sana mainittiin päiväkodissa viime keväänä ekaa kertaa. ja siis diagnoosia/diagnooseja ei vielä ole, tutkimukset alkavat näillä näkymin ensi keväänä kun lapsi täyttää 5 vuotta.Mikä on teidän mielestänne erityislapsi?
Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras erityislapsen äiti;28984926:Miksi pitäisi taistella erityis-tai starttiluokka? Nämä viiveet huomattiin päiväkodissa viime keväänä, myös neuvolassa, ja ihan ilman taistelua saimme hänet pk-ryhmäänsä kahden paikalle tänä syksynä. Ensi kuussa on palaveri jossa on puheterapeutti, kiertävä erityislastentarhan opettaja ja hänen ryhmänsä lastentarhanopettaja, siellä päätetään että voiko poika jatkaa kahden paikalla "normiryhmässä" vai pitäisikö siirtää integroituun ryhmään.
Itse en olisi mitään erityisyyttä edes keväällä huomannut, ellei päiväkodissa olisi mitään sanottu, tai neuvolassa, ei ole itsellä niin paljoa kokemusta lapsista. Toki puheen viiveen olin huomannut, en muuta. Ensi vuonna jo kuulemma päätetään tuosta starttiluokasta. Kyllä mulla on sellainen fiilis ettei ole mistään tarvinnut taistella. Toivotaan että niin menee jatkossakin.
No joo, tuossa tapauksessa erityisluokka olisi ollut parempi, kun on noin vahvasta "erityisyydestä" kyse. Tuo on niin tapauskohtausta. Minun lapseni ei ole vammainen tms., on "vain" epäily dysfasiasta eli kielellisestä erityisvaikeudesta, tosin sen verran lievä että äkkiseltään sitä ei edes huomaa, puhuu vaan vähän lyhyempiä lauseita ja tarinoita kuin ikätoverinsa, ei osaa ikätasoisesti kaikkia hienomotorisia juttuja esim. rakentaa legoilla, leikata saksilla tai piirtää. Näyttää normaalilta ja käyttäytyy normaalisti, eli ei ole häiriökäytöstä, ylivilkkautta tms. muuta näkyvää. E Uskon että jos olisi integroidussa pk-ryhmässä ja starttiluokalla ja sen lisäksi tukitoimet, puheterapia yms., saattaisi pärjätä jopa normaaliluokalla. En siis aio taistella häntä erityisluokalle, ellei ammatti-ihmiset ole sitä mieltä. Ja riippuu tietty vähän diagnoosistakin. Erityislapsia kun tosiaan on niin eritasoisia.Koska joissain kunnissa voi olla keksitty "hieno" idea integroida erityislapsia tavalliseen luokkaan. Esim. mun siskon luokalla olin näin. Tosin sillä luokalla oli myös pari ensimmäistä vuotta erityisopettaja ja kouluavustaja (ihan sen koko ala-asteajan), ja lisäksi luokkakoko oli pienempi ja tällä erityislapsella oli ainakin osittain eri kirjat käytössä kuin muilla. Siitä huolimatta joskus tuli mieleen, että olisko ihan ainakin tän lapsen viihtyvyyden kannalta ollut parempi, jos hän olis ollu erityisluokalla (eri koulussa). Samalla luokalla onneks oli muutama ketkä piti tälle välillä seuraa, ja autto opettajaa jos tää meinas karkailla jonnekin ja muutenkin vähän avusti tätä, mutta kyllähän pientä sellasta "naljailua" kai välillä tapahtui, ja ainakin näin jälkeenpäin mietin että ei varmaan ollut kauhean kivaa olla ainut "erilainen" ja vaikeasti vammainen koko koulussa (tai jos vielä ala-aste sujui vielä ihan hyvin, niin varsinkin yläasteella muistan että tää oli monesti yksin).
jumalan rangaistus syntisestä elämästä!No meidän "erityislapsi" on kehitysvammainen ja sillä on vesipää. Mieluummin oltais ilman diagnoosia.
Jos saan kysyä millaista erityisyyttä hc teillä aiheuttaa? Oletko mukana esim. facebook ryhmässä?No meidän "erityislapsi" on kehitysvammainen ja sillä on vesipää. Mieluummin oltais ilman diagnoosia.
No ei todellakaan saa. Entiseen verrattuna diagnooseja tulee kyllä paljon, koska ennen noita ei pahemmin edes tutkittu, hyvä että nykyään kiinnitetään huomiota.Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28982958:no annetaan liian helposti. nykyisin kaikki hiukankin vilkkaammat lapset saa adhd diagnoosin
Sama vika. Kuopuksella lievä älyllinen kehitysvamma, johtuen epilepsiakohtauksista 3kk iästä lähtien. Eli epilepsia ja älyllinen kehitysvamma.No meidän "erityislapsi" on kehitysvammainen ja sillä on vesipää. Mieluummin oltais ilman diagnoosia.
Mullakin on yks tällainen tuttu, kirjoittelee vielä täällä aktiivisesti. Lapsensa kanssa on rampannut kaikki mahdolliset erikoislääkärit ja lastenpsykiatrit läpi, ja joka paikasta todetaan että poikansa on ihan normaali. SItten se riehuu facebookissa kun kukaan ei tajua sitä eikä usko et sen lapsi on normaali kun se on niin vilkas ja kovaääninen eikä osaa keskittyä. Mitä mä itse oon sitä poikaa tavannut, niin ihan tavallinen poika hän on, ihailtavan sosiaalinen jos jotain "poikkeavaa" pitää hänestä keksiä. Tosin sama tyyppi on sitä mieltä ettei hänen toinen lapsensa ole ollenkaan lihava, vaikka lasten kaavalla laskettuna lapsen painoindeksi on 33. :OAlkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28983004:mun yks tuttava sanoi näin, että meidän pojalle tehtiin kaikki testit ja tutkimukset, mutta mitää diagnoosia ei tehty, että tutkimusten perusteella on kysessä ihan ns. normaali lapsi, mutta että kyllä sillä taatusti on adhd, näin sanoin lapsen äiti
Meillä kuopus täytti juuri 7v (lievä älyllinen kehitysvamma siis, on n. 5v tasolla) ja aloitti koulun. Ihan varmasti tekin saatte apua ja aina saa kysyä auttavita tahoilta. Kuntouttava pk-hoito erityispäiväkodissa auttoi PALJON, samoin puhe- ja toimintaterapia. Koulukin alkanut hienosti 8 lapsen erityisluokassa.Tutkimuksrt yehty yliopistosairaalassa ja alla jo vuoden puheterapia. Dg Monimuotoinen kehityshäiriö, eli tällä lapsella tarkoittaa kielenkehityksennreipasta viivettä sekä puheen tuotossa ja ymmärtämisessä, hahnottamisen vaikeuksia, sosiaalisten tilanyeiden erityistä hankaluutta jne jne.
Kun saatiin dg, alkoi myös kuntoutukset pyöriä ja saadaan vammaistuki.
Ihana ihana 4-vuotias tyttö kyseessä ja kyllä mieluummin oltaisiin ilman dg:a, toivon että lapsi saisi olla terve. Pelottaa tulevaisuus, koulunkäynti yms. Vielä ei ole tietoa, onko älyllinen kehitysvamma kyseessä.
No mä en oikeestaan tiedä mikä johtuu vesipäästä ja mikä kehitysvammasta... Poika ei puhu kuin muutaman sanan, on ajoittain agressiivinen, kehitys tietty jäljes (on nyt 10v. ja muistaakseni viimeksi arvioitiin n. 6-8 vuotiaan tasoiseksi), liikunnallisessa kehityksessä myös jonkin verran jäljes joskin siihen antaa omat ongelmansa pahahko skolioosi.Jos saan kysyä millaista erityisyyttä hc teillä aiheuttaa? Oletko mukana esim. facebook ryhmässä?