Tunteet takaisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mini1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mini1

Vieras
Haluaisin kuulla kokemuksianne siitä, miten olette saaneet parisuhteenne lisää luottamusta, eloa ja iloa.

Meille on käynyt niin, että rakastuimme toisiimme kovasti alussa. Meillä oli ja on hyvin samanlainen arvomaailma, minkä takia kaikki oli helppoa ja ihanaa. Se vauhditti asioita ja toisen lähellä oli ihanaa olla.

Sitten kuitenkin kävi niin, että kun kaikki muu tuntui helpolta, emme osanneet/ uskaltaneet tuoda esiin ongelmia. Pari esimerkkiä. Minä huomasin, että mies aina kulkiessamme kaupungilla katseli muita naisia. Ei niin, että se olisi ollut jotenkin nöyryyttävää minulle, mutta se häiritsi minua, koska en sellaiseen ollut tottunut. Minulle tuli siinä vaiheessa epävarma olo (pitääkö hän minua kuitenkin kauniina?), mutta en alkuhuumassa osannut sanoa asiasta mitään ja se jäi kaivertamaan. En kai halunnut, että mies olisi ajatellut minun olevan mustasukkainen ja kontrolloiva. Nyt tajuan, että tuosta asiasta olisi voinut ihan hyvin sanoa ennenkuin se alkoi hautua mielessäni ja kasvaa. Ja mies ei tosiaan tee sitä tietoisesti - "hän nyt vaan on sellainen" ja pystyn nykyisin hyväksymään asian.

Toinen esimerkki. Tykkään laittaa ruokaa ja kattaa pöydän arkenakin kauniiksi. Tein niin ja näin paljon vaivaa, mutta mies ei lopulta sanonut edes kiitos. Loukkaannuin ja purin hammasta (taas väärin!). Esitin hyväntuulista, vaikka tunteisiini sattui. Nyt on käynyt ilmi, että mies oli oikein iloinen näkemästäni vaivasta, mutta hän on välillä ajatuksissaan eikä sitten muista kiittää. Sitä ei kotona ole automaattisesti opittu.

Tällaisia pikkuasioita oli sitten molemmin puolin paljon ja ne alkoivat kasvaa kun emme uskaltaneet tai osanneet ottaa asioita esille heti. Meillä oli varmaan aika kovat paineet onnistumisesta. Minä aloin purkaa pahaa mieltä kiukutteluna ja mies mökötti. Tilanne meni niin pahaksi, ettemme lopulta pystyneet puhumaan mistään syyttelemättä toisiamme. No, onneksi tilanne on nyt pystytty puhumaan läpi ja ongelmakohdat on käsitelty puolin ja toisin. Olemme ajatelleet alkaa luoda uutta ja rehellisempää pohjaa suhteellemme aloittamalla "seurustelun" ilman sen kummempia paineita tulevaisuudesta. Tavoitteena on se, että olisi hauskaa yhdessä ja luottamus palautuisi.

Nyt ongelma on se, että tunteet ovat meiltä molemmilta vähän kadoksissa. En tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä. Haluaisimme molemmat sellaisen varman ja "helpon" olon kuin alussa, vaikka alkuhuumaa ei tietenkään voi olla. Voivatko tunteet vielä löytyä ja jos niin miten?

.. sitä voi sen tutun kumppaninkin kanssa ns. alkuhuuman löytää uudestaan. Joka tapauksessa pitkässä suhteessa intohimo laskee ja nousee tietyllä syklillä. Ehkä te olette kaiken tuon selvittelyn jälkeen hieman "aallon pohjassa". Mutta koska molemmat haluavat jatkaa ja onnistua tässä suhteessa, löytyy se intohimokin. Ihan tarkkaa reseptiä en osaa sanoa, mutta toisen huomioiminen, hellät ja seksuaalisetkin koskettelut jne. auttavat näkemään toisen taas "uutena".

Niin, minulla on sellainen olo, että olemme molemmat ehkä vähän kadottaneet itsemme, kun emme uskaltaneet alkuhuumassa sanoa niitä asioita, mitkä harmittivat. Että molemmat omalla tavallaan vähän sulkeutuivat kun ei osattu puhua. Nyt olemme vatvoneet asioita paljon, mutta jotenkin tähän aallonpohjaankaan ei tekisi mieli jäädä. Yhdessä meillä on minusta mahdollisuus todella hienoon suhteeseen - kunnioitan miestä paljon ja hän minua. Olen nyt yrittänyt lopettaa tuota jatkuvaa ongelmista puhumista, luoda itselleni iloisen mielen ja kiittää ja kehua aina kun siihen on ollut aihetta.

Aika pieniltähän nuo mainitsemasi ongelmat vaikuttavat jos olette kaikenlisäksi saaneet puhekanavan auki. Joku muu asia mieltäsi ilmiselvästi vaivaa tässä suhteessa. Tiedätkö onko miehesi täysin tyytyväinen vai onko hänellä samanlaisia tuntemuksia?

Nyt YRITÄT lopettaa ongelmista puhumista ja LUODA iloista mieltä! Eikö parisuhteen pitäisi olla spontaania ja luontevaa ja että siinä viihdyttäisiin ja oltaisiin kotoisin mielin sen enempiä ponnistelematta? Toki hyvän palautteen antaminen on aina paikallaan.

Olette tulleet nyt siihen tasaantumisvaiheeseen, jossa suhteen tila punnitaan. On tullut arki, tunteet tasaantuneet pysyvästi ja intohimo vähentynyt. Mutta se arkikin voi olla oikein tyydyttävää. Seksissä tunnette jo toisenne ja kummankin mieltymykset tulevat otetuiksi huomioon? Olet myös saamassa rajusta rakastajasta parasta ystävää ja kumppania itsellesi, ystävää ja ymmärtäjää, tukea ja kannustusta?

Mutta jos kaipaat jatkuvaa ilotulitusta, siihen auttaa vain kumppanin vaihto 2 vuoden välein.

Kiitos että vastasit!

Mieheni on minun kanssani samaa mieltä: meillä on hyvät edellytykset, mutta asiat ovat menneet solmuun. Ehkä tuo ponnistelu minua vähän arveluttaa... Tässä suhteessa on ollut paljon pelissä: olemme molemmat eronneet kertaalleen ja molemmilla on ollut joitain mönkään menneitä lyhyitä suhteita tässä välissä. Kummankin vanhemmilla on vähän epäonnistuneet suhteet - ja me haluaisimme nyt onnistua. Olet oikeassa tuon yrittämisen suhteen: minä koko ajan pinnistele ja suoritan, enkä siksi osaa olla spontaani. Tämä luullakseni johtuu siitä, että en ole varma mitä mies ajattelee minusta. Hän on perusluonteeltaan pidättyväinen, joten hänelle ei ole tyypillistä antaa suoraa palautetta tyyliin "olet ihana". Hän on myös sanonut, että hänen on vähän vaikeaa olla oma itsensä ja näyttää kaikki puolensa, ksoak pelkää etten hyväksy häntä sellaisena. Tämä on kuitenkin miehen oma ongelma, koska minä kyllä haluaisin kovasti luottaa häneen. Mies ei myöskään helposti lähde mukaan eikä oel impulsiivinen, mikä sitten saa aikaan sen, että minä yritän ilman suoraa palautetta.

En kaipaa ilotulitusta, vaan luottamusta, rauhaa, rakkautta, harmoniaa - sitä että rakastamme toisiamme juuri tällaisina.

Teillä on hyvä alku. Olette puhuneet ja molemmat haluavat parantaa suhdetta.

Te voitte välillä lähteä treffeille. Menkää elokuviin, illalliselle, viikonloppumatkalle, jääkiekko-otteluun. Ihan mihin vain mieli tekee. Karkaatte pariksi tunniksi tai vähän pidemmäksi aikaa arjestanne.

Muista sinä kiittää miestäsi, kun hän tekee jotain hurmaavaa tai vie vaikka roskapussin ulos. Kerro hänelle, että sinusta oli mukava kattaa pöytä. Ehkä mies siinä huomaa sanoa, että se on nätti. Joskus voit ihan kysyä, mitä mies tykkää tästä uudesta puserosta. Vähitellen hän oppii sanomaan.

Jokainen pystyy muuttamaan vain omaa käytöstään, mutta miehesi haluaa selvästi tulla sinua vastaan.

Mukavaa joulunaikaa.

Niin, nyt tarkemmin ajatellen ongelma on se, että en osaa relata tämän miehen kanssa. Ja lopulta YRITÄN relata, hah, toimii hyvin. Se etten osaa relata johtuu varmaan siitä, että mies ei anna suoraa palautetta ja että hän on "vakava" eikä lähde mukaan... Eli hänestä ei näe, kun hänellä on kivaa, vaikka sitten lopulta kuitenkin on hänen mukaansa.

Kiitos tuosta vastauksesta myös! Tilanne on niinkin, että me molemmat haluamme hyvää, mutta emme ihan tiedä miten sinne pääsee. En oikein usko, että kyse on siitä ettemme periaatteessa pystyisi, vaan siitä, ettemme kumpikaan tiedä miten sinne "hyvään" päästään.

Mutta nuo konkreettiset neuvot olivat tosi hyviä, kiitos!

Olette molemmat läheisriippuvaisia.
Läheisriippuvainen ihminen ei osaa keskittyä omaan elämäänsä, vaan hänen pitää ajatella kaikki toisen kautta. Hän ei voi olla oma itsensä ellei saa jatkuvasti hyväksyntää.
Onko teillä kenties vaikeuksia siten että sinä jätät kaikki omat tekemisesi tekemättä jos mies on kylässä?

Meillä tuo saman kaltainen puhumattomuustilanne on johtanut eroon. Se minkä mies (omien sanojensa mukaan) ja minä tulkitsimme ujoudeksi ja pidättyvyydeksi, osoittautui myöhemmin kaksinaamaisuudeksi, ja hän lähti pimppalooraa ettimään ihan muualta kuin parisuhteesta.

Olette molemmat läheisriippuvaisia.
Läheisriippuvainen ihminen ei osaa keskittyä omaan elämäänsä, vaan hänen pitää ajatella kaikki toisen kautta. Hän ei voi olla oma itsensä ellei saa jatkuvasti hyväksyntää.
Onko teillä kenties vaikeuksia siten että sinä jätät kaikki omat tekemisesi tekemättä jos mies on kylässä?

Meillä tuo saman kaltainen puhumattomuustilanne on johtanut eroon. Se minkä mies (omien sanojensa mukaan) ja minä tulkitsimme ujoudeksi ja pidättyvyydeksi, osoittautui myöhemmin kaksinaamaisuudeksi, ja hän lähti pimppalooraa ettimään ihan muualta kuin parisuhteesta.

Eli minä= läheisriippuvainen, yritin olla miehen kanssa jonka kanssa ei kertakaikkiaan suksi luista, luulin puhumattomuutta ujoudeksi ja etsin edelleenkin itsestäni vikoja, kuinka olisin voinut tehdä toisin.

Eli miehellä palaa pinna ja pitkäjänteisyys loppuu paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaljon aikaisemmassa viaheessa kuin naisella, joten jäät pian yksi "sulattamaaan" hänen kuortaan. Sulle jää pelkkä kuori, mulle ainakin jäi. Miehestä jäi käteen pelkkä kuori. Vatvotaan nyt sitä sitten. Yhtä tyhjän kanssa.

puhumisesta, avoimuudesta ja tunteiden näyttämisestä:

on aivan sama, mitä yrität sellaisen miehen kanssa joka ei puhu positiivisiakaan asioita. Saati että kestäisi kuulla negatiivisia.

Teit alussa ihan oikein, että et ollut oma itsesi ja maininnut mitään mitä esim. olisit halunnut kuulla tai tietää hänen ajatuksistaa.
Olemalla turpa tukossa vaikeista asioista, ja olemalla esiintymättä mustasukkaisena olet saanut pidettyä pelokkaan miehesi itselläsi tähän asti.

Annapa kun rupeat avautumaan tosissaan, mies lähtee läiskimään.

Jos mies sanoo että "aloitetaan puhtaalta pöydältä" ei mies, ei ainakaan omani, ole kuitenkaan tosissaan varautunut siihen mitä avoimuus on.

Pidä pääsi kylmänä. Ei kannata nukkua vierekkäin, se heikentää naista ja kun eroaaon vaikeampi tottua. Itse aloitin vieroittumisen hvyissä ajoin, eli seksin ja vierekkäin nukumisen kun lopettaa näkee mitä suhteesta on niiden lisäksi ollut jäljellä: eli ei mitään.

Miehellä ei sitäpaitsi ole samanlaisia tarpeita. Ei mies voi ymmärtää miltä tuntuu laittaa ruokaa kun toinen ei edes kiitä.

koska hän ei laita ruokaa, ja jos laittaa laittaa itselleen eikä välitä hevonvitun perse4ttä siitä', mitä mut siitä on mieltä-

En ihan tajua, mistä tuo läheisriippuvuus tähän nyt tuli. Meillä on kaikki ihan ok., mutta ollaan "unohdettu" puhua hankalista asioista, mitä NYT ollaan tehty. Puhumattomuus ei ole nyt se ongelma, vaan pointtini oli se, että toivoin teiltä vinkkejä siihen, miten tästä eteenpäin jatkamme. Nyt me molemmat haluamme oppia hyvään parisuhteeseen ja erilaisia keinoja siihen olisi kiva löytää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mini1:
En ihan tajua, mistä tuo läheisriippuvuus tähän nyt tuli. Meillä on kaikki ihan ok., mutta ollaan "unohdettu" puhua hankalista asioista, mitä NYT ollaan tehty. Puhumattomuus ei ole nyt se ongelma, vaan pointtini oli se, että toivoin teiltä vinkkejä siihen, miten tästä eteenpäin jatkamme. Nyt me molemmat haluamme oppia hyvään parisuhteeseen ja erilaisia keinoja siihen olisi kiva löytää.

Kiitos myötätunnosta. Kerroin omista kokemuksista ja lähtökohdista. Pahoittelen jos neuvot eivät osuneet oikeaan.
Miten eteenpäin???
Nop, kuka tietää lopulta. Puhukaa asioista ja älkää jättäkö niitä viimetippaan.
Mitä tuossa nyt on uutta??

Puhumattomuus on kaikkein pahin ongelma. jos teillä ei puhumattomuusongelmaa ole, niin mun mielestä teillä ei ole yhtään mitään ongelmaa.
Ainakaan sellaista mihin voisi lonkalta joku ulkopuolinen heittää vedenpitävää tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mini1:
Meillä on ollut ongelma, mistä olemme päässeet eroon. Nyt haluaisin ajatuksia/ vinkkejä siitä, miten tunteet voisivat taas herätä ja ilo tulisi elämään.

No eipä niitä kukaan sun puolestasi herättele. Jos mulla olis resepti jolla sais tunteet heräämään, niin enpä silti kertois.
Olkaa vähän erossa toisistanne, yleensä se taas maittaa kun on nähnyt välillä muutakin kuin toisen lärvin.

Huh huh, saitpa ohjeita, en itse ole vielä ihan noin kyynistynyt, vaikka toista liittoa elelenkin. Meilläkin on alkuhuuma tasaantunut, mutta koen tämän hyväksi elämäksi silti.

Itse en ole kovin puhelias eikä minulla ole tarvetta analysoida joka tunnetta. Miehet monesti ovat kiusaantuneita siitä, että naiset haluavat koko ajan puida suhteen tilaa sen sijaan, että eläisivät sitä jalat maassa.

Yritä miettiä, miksi et voi olla rento miehesi kanssa. Tilanteen voisi laukaista joku yhteinen tekeminen, monesti niin käy yhteisen tragedian kokemisesta, mutta niitä ei toivottavasti tiellenne tule. Menkää mukaan johonkin uuteen juttuun: harrastajateatteriin, vapaaehtoisiksi lastenhoitajiksi tms. Tilanteeseen, joka ei kuulu teidän elämäänne.

Siellä voitte nähdä sen toisen ihan uusin silmin ja oppia hänestä jotain. Sanat ja ainakin omat sanat, ovat monesti liian ohuita kertomaan kaikkea.

Tuosta teatterista on omia kokemuksia, olin ihan suu auki, kun siitä tutusta jörrikästä löytyi sellaista rohkeutta. Yhteinen jännitys ja tekeminen lähentää kummasti.