Tunnetko äitiä joka on ollut tai aikoo olla kotona siihen asti kunnes kaikki lapset ovat kouluikäisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kunnioitettavaa sinänsä, että jaksaa olla lastensa kanssa niin kauan.

Toisaalt minusta aika törkeää jos on ensin kouluttanut itsensä. Jos ei käytä yhteiskunnan kustantamaa koulutusta mihinkään, pitäisi siihen kuluneet varat periä takaisin näiltä.

En tiedä onko se niin ihmeen kunnioitettavaa, tai mun mielestä ihan yhtä kunnioitettavaa kuin palkkatöissäkin oleminen. Jos kaikki Suomen naiset olisi kotona, niin kansantaloudella menisi kai aika paljon kehnommin kun jäisi verotuloja melkoisesti saamatta. Kuka sitten kustantaisi esim. ilmaiset terveys- ja koulutuspalvelut? Kotona oleminen ei ole mikään itseisarvo, eikä se sovi kaikille, kaikki eivät myöskään siihen pysty taloudellisesti. Raha ei tuo onnea, mutta pakko on kuitenkin elää. Kukin tosin tyylillään, monen lapsen äitinä kotona oleminen on ihan täyttä työtä, en tätä yhtään halveksuen kirjoita. Jos yhteiskunta toimisi eri tavalla ja kotiäitiydellä pystyisi elämään, niin miettisin varmaan sitäkin. Ihana olisi kotia laittaa, siivota ja leipoa pullaa lasten kanssa tai kun lapset on eskarissa, koulussa.

Miksihän julkisuudessa vaahdotaan että synnyttäminen ja äitiysloma haittaavat naisten uralla etenemistä ja työnsaantimahdollisuuksia jne.
Kun täällä äidit haluaisivat mieluummin olla kotona, vaikka lapset olisivat jo kouluiässä.

Tunnen, perheen kuopus menee eskariin ensi syksynä. Ja öh, tää äiti ei ole mikään pullalle tuoksuva ja pehmonen kotiäiti, vaan huutaa ja kiljuu lapsille minkä jaksaa. Suoraan sanottuna, en ymmärrä, miksei se hommaudu töihin...

Oma äitini tulee ekana mieleen. En tiedä pitäisikö nostaa hattua...

Omat lapseni aloittivat päivähoidon 1v10kk ja 1,5v iässä, siskon lapset 2,5v ja kaksi nuorinta 1v ikäisinä eli jonkin matkan päähän on omana puusta pudonnut.

Tunnen kyllä, yksi vanha lapsuudenkaverini on ollut kotona jo 15 vuotta (sai ekan lapsensa 17-vuotiaana). Nostan hattua hänelle kyllä, mutta rehellisyyden nimissä ajattelen myös: 1) miten hemmetissä rahat voi riittää 2) mitä muutakaan voisi tehdä/mihin voisi enää työllistyä.

18 v kotiäitinä ja aion opiskella sitten kun nuorin lapseni lähtee toiselle luokalle.En kadu!On ollut ihanaa olla kotona !Sopii mulle..Vielähän tässä ois 5 vuotta opiskelujen alkuun!Sitten olen 41...

Tunnen useammankin sellaisen, joka on ollut kotona vielä esikoisen kouluun lähdön jälkeenkin. Todellakin kunnioitan sitä, haluaisin itsekin olla kotona vastaanottamassa pienen eskarilaiseni/koululaiseni, jos se vaan on mahdollista taloudellisen tilanteen puolesta.

Minulla tarkoitus olla ja jos suinkin mahdollista niin sitten kun lapset koulussa jotain osa-aika/keikkatyötä tehdä jotta lapsille ei tule pitkiä iltapäiviä/lomia yksin kotona.
Muita kaltaisiani en tunne ja olenkin kokenut olevani aika "outo lintu" muiden äitien keskuudessa mutta näköjään muitakin kaltaisiani löytyy, kiva huomata!

Olen ollut 14 vuotta kotona 5 lapseni kanssa. nyt isommat lapset ovatkin jo kertoneet kuinka ihanaa on ollut kun äiti on aina ollut kotona ja talvella kun tulivat kotiin oli kynttilöitä palamassa ja äiti leiponut lämpöistä:).Mutta onhan se ollut valintoja,vaatteet ja lasten kaikki tarvikkeet käytettynä,ei uusia autoja jopa huonelaut tuunattiin vanhoista siisteiksi ja kirppikseltä hankittiin melkein kaikki. Mutta se oli oma valinta. Nyt kun nuorin on eskarissa ,aloitin opiskelut joten vieläkin meille tulee lyhyitä päiviä eskarissa ja usein olen nytkin ajoissa kotona. Ikää minulla on 38, ja hyvin tuntuu olevan töitä tulevaisuudessa tarjolla ja opiskelutkin ovat menneet hyvin kun on saanut lapsensa isommiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tunnen:
Kunnioitettavaa sinänsä, että jaksaa olla lastensa kanssa niin kauan.

Toisaalt minusta aika törkeää jos on ensin kouluttanut itsensä. Jos ei käytä yhteiskunnan kustantamaa koulutusta mihinkään, pitäisi siihen kuluneet varat periä takaisin näiltä.

Onko siihen olemassa vuodet, jona aikana se pitää käyttää ja hyödyntää? :o
Voihan sitä koulutuksen tasoista työtä tehdä sen jälkeen kun tenavat ovat koulutiellä?

Ja minä olen äiti joka on ja pysyy kotona kunnes nuorimmainenkin on koululainen. Ja teen samalla koulutusta vastaavaa työtä kotona. Kun nuorin aloittaa taipaleensa opintiellä, hakeudun minäkin johonkin kouluun myös.

Mie oon ollut kotona pojan syntymän jälkeen. Hän menee nyt 3 luokalla. Kakkonen aloittaa esikoulun ja kolmannella on laskettu aika tämän kuun 29 päivä. Joten ainakin vielä vuosi luultavammin 3 olen vielä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja harkinnassa:
Miten te pärjäätte, kun kerran ei yli 3v saa mitään tukea???
onko miehillä niin iso palkka?

Miehen nettopalkka 1900 euroa, lisäksi kolmen lapsen lapsilisät ja yhden lapsen vammaistuki eli yhteensä 2350, pärjäämme ihan ok kun asumme velattomassa omakotitalossa.

Kuullosta aikamoiseltä vätykseltä mutta mikäpä siinä jos on säästöjä/perintöjä tms ettei tarvitse tehdä palkkatyötä. Jos on muita alueita (opiskelu, vapaaehtoistyö) ja elatus turvattu niin mikäpä siinä. Mutta jos vaan istuu kotona perseellään ja odottaa että muut elättää eikä viitsi laittaa tikkua ristiin perheen taloudellisen hyvinvoinnin eteen niin kyse on laiskuudesta. Voi myös kyse olla ihmisestä joka on työkyvytön päihde-, mielenterveysongelmien tai vastaavien takia.

Yhteistyössä