Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

  • Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"ninaTT"
[QUOTE="heh";26292118]Mutta siis nostan hattua sulle ninaTT. Olen itsekkin yh, ja kyllä meistäkin löytyy niitä arjen sankareita, jotka eivät katkerana uikuta "kurjaa" tilannettaab; vaan on valmiita tekemään asioiden eteen jotain. ja muutokset ei tipu taivaasta valmiina, vaan niiden eteen on tehtävä töitä![/QUOTE]

Kiitos! :) Itseäni ärsyttää jonkun verran sellaiset vanhemmat (ihan sama onko yh vai ei) jotka niin kovasti keskittyvät kaikkeen negatiiviseen ja vaikeaan, eivätkä löydä iloa arjestaan lainkaan. Mun mielestä elämä on pääasiassa ihanaa ja olen kiitollinen siitä, vaikka toisaalta elämässä on myös vaikeuksia ja surua.
 
valvojan äiti
[QUOTE="ninaTT";26291969]Miun lapsi on mennyt ihan omasta tahdostaan nukkumaan (kotona etenkin hallitsee homman) ihan vauvasta asti. Aluksi on ns osoittanut väsymyksen merkkejä, jo 1-vuotiaana osasi viittoman nukkumiselle ja käytti sitä väsyneenä. Nyt vajaa nelivuotias ja tulee pyytämään, että harjaisin hampaat jotta pääsisi nukkumaan. Vapise :D



Ei mulla oikeastaan muuta just nyt tähän ketjuun ole, ku että onpa muuten vielä vahvoja ennakkoluuloja yksinhuoltajia kohtaan. Kun joka(toisessa)käänteessä pitää muistaa mainita, että se ninaTT on pelkkä YKSINHUOLTAJA, mitä sellanen saasta voisi kasvatuksesta tietää...[/QUOTE]

Mihin aikaan lapsesi meni tänään nukkumaan? Valvooko myöhään kun saa itse päättää? Mun lapsi kukkuisi kaikki yöt.
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja valvojan äiti;26292457:
Mihin aikaan lapsesi meni tänään nukkumaan? Valvooko myöhään kun saa itse päättää? Mun lapsi kukkuisi kaikki yöt.
Tänään nukahti vissiin 21? Serkkunsa jaksoivat kekkaloida vielä vaikka kuinka pitkään, tyttö sippas todella nopeasti 0_0 Kuvittelin hänen valvovan ainakin 22 asti kun oli niin hauskaa serkkujen kanssa, ollaan siskon luona yökylässä. Kotona menee nukkumaan 20-21 välillä pääasiassa. Herätys on yleensä viimeistään klo 8:30, tyttö kyllä herää aikaisemmin kuin minä, eli joskus 7-8 välillä. Nukkuu päiväunia 30 min - 1,5h päivässä.

Joskus valvoo myöhään, aivan kuten minäkin, useimmiten menee "ihmisten aikoihin" nukkumaan. Joskus taas tahtoo todella aikaisin nukkumaan jo. Joskus ei nuku päiväunia, toisinaan voi nukkua 2-3 päiväunet. Rytmi ei kuitenkaan heittele mahdottomasti, kyllä kuitenkin yöllä nukutaan ja päivällä touhutaan.
 
valvojan äiti
[QUOTE="ninaTT";26292661]Tänään nukahti vissiin 21? Serkkunsa jaksoivat kekkaloida vielä vaikka kuinka pitkään, tyttö sippas todella nopeasti 0_0 Kuvittelin hänen valvovan ainakin 22 asti kun oli niin hauskaa serkkujen kanssa, ollaan siskon luona yökylässä. Kotona menee nukkumaan 20-21 välillä pääasiassa. Herätys on yleensä viimeistään klo 8:30, tyttö kyllä herää aikaisemmin kuin minä, eli joskus 7-8 välillä. Nukkuu päiväunia 30 min - 1,5h päivässä.

Joskus valvoo myöhään, aivan kuten minäkin, useimmiten menee "ihmisten aikoihin" nukkumaan. Joskus taas tahtoo todella aikaisin nukkumaan jo. Joskus ei nuku päiväunia, toisinaan voi nukkua 2-3 päiväunet. Rytmi ei kuitenkaan heittele mahdottomasti, kyllä kuitenkin yöllä nukutaan ja päivällä touhutaan.[/QUOTE]

Sillon kun olette kylässä niin saako sielläkin valvoa myöhään vaikka talon muut lapset menee aikasin nukkumaan?
 
"vieras"
Eikös ihan samoilla perusteilla kenen tahansa ole typerää neuvoa toisia siinä, miten heidän tulisi elää perheissään ja parisuhteissaan tai muuten elämässään? Kaikki ihmisethän ovat erilaisia eikä kenelläkään ole kokemusta kuin niiden omien lastensa vanhemmuudesta. Mä en usko, että me ihmiset olisimme geeneiltämme niin totaalisen erilaisia etteikö kaikilla lapsilla (ja vanhemmillakin ihmisillä..) olisi monissa asioissa hyvin samankaltaisia tunteita ja tarpeita. Yksilökohtaisia eroja toki on, mutta yksikään vastasyntynyt vauva ei kaipaa pitkää erossaoloa ensisijaisesta hoitajastaan, näin esimerkkinä.

Missä mä sanoin, että joka asiassa pitäisi antaa periksi? Mielestäni sekä vanhempi että lapsi voi joustaa joskus tilanteen mukaan. En ole myöskään sanonut, että tilanteisiin olisi olemassa yksi ainoa oikea toimintatapa. Päiväkodissa on yhteiset säännöt, kyllä. Kaikki säännöt ja tavat eivät ole ihanteellisia, mutta resurssit eivät aina riitä muuhun. Se, että lapsi menee nukkumaan, kun väsyttää, ei tarkoita, etteikö lapsi nukkuisi ollenkaan. Minun ei ole mikään pakko laittaa päivällistä keskellä yötä, miksi olisi? Jos lapsi olisi yöllä nälkäinen, voisin tarjota vaikka hedelmän. Kotioloissa kuuluukin olla erilaista kuin päiväkodissa. Olisi surullista, jos näin ei olisi.
Juu,siksipä en koekaan asiakseni neuvoa muita miten heidän tulisi oma elämänsä järjestää ;) Asiat ei kuulu mulle niin kauan kuin lapset ovat onnellisia ja heitä kohdellaan hyvin. Ihan sama se mulle on kuka nukkuu sängyssä ja kuka lattialla ja kuka siskonpedissä,pääasia että nukkuu.

Enkä myöskään siedä sitä että joku "huvikseen" aukoo päätään ja yrittää muuttaa toimintatapoja jotka ovat MEILLE ominaisia ja parhaita. Jos koen että se ei meidän perheessämme palvele kenenkään etua että lapset saavat valvoa niin pitkään kuin huvittaa niin se perustuu siihen että tunnen omat lapseni,osaan ennakoida heidän käytöstään ja mulla on käsitys siitä mitä seuraava päivä tuo tullessaan.

Kyllä,päiväkodissa on luojan kiitos erilaista kuin kotona. Kotona ei joudu taistelemaan 20:n muun lapsen kanssa huomiosta,mutta olen sitä mieltä että jotkut käytännöt on hyvä yhtenäistää jotta lapsi ymmärtää miksi näin tehdään. Esimerkkinä juurikin tuo käsien pesu. Minkälaisen viestin lapsi saa jos päiväkodissa käsienpesu on pakollista ja sen tekevät kaikki,mutta kotona se on hälläväliä-juttu eikä mitenkään tärkeää. Tulee helposti sellainen kuva että se on joku muodollisuus jolla ei ole mitään todellista tarkoitusta ja siihen on helppo lapsen todeta että ei mun kotonakaan tartte,äiti sanoi että sillä ei oo väliä.

Samoin jotkut käytöstavat ruokapöydässä. Jos päiväkodissa ei poukkoilla kesken syönnin pois pöydästä ja takaisin niin miksi pitäisi kotonakaan? Pointti on lähinnä se että mun mielestä lapsi omaksuu tavat ja käyttäytymismallit helpommin jos aikuiset vetävät yhtä köyttä eivätkä kumoa toistensa sanomisia ja tekemisiä ilman järkevää syytä.

Tuosta periksiantamisesta vielä että kyllähän se aika ristiriitaisen viestin lapselle välittää jos joskus jotain saa tehdä ja joskus ei. Montako kertaa antaisit jättää hampaat pesemättä jos lapsi itse niin haluaisi? Onko tuo semmonen asia mistä neuvotellaan joka ilta tunti jonkun valtakunnan sovittelijan opastuksella ja hierotaan kauppaa vai päättääkö vanhempi ajatellen lapsen terveyttä että ne pestään kaikesta huolimatta?
 
"sopuli"
Jos sulle tulee paha mieli niin se varmaan kertoo siitä että toivoisit että olisit tehnyt jotain toisin. Vilkaisin silmämääräisesti ko.blogia ja melko tyypilliseltä nuorena äidiksi tulleeltahan tuo Saga kuulostaa. Paineet on kovat, suorittaa opinnot mahdollisimman hyvin ja suoriutua äitiydestä parhaalla mahdollisella tavalla, ettei kenelläkään olisi nokan koputtamista. Oikein toimimisen syndrooma, jonka myönnän itsellänikin olleen lasten ollessa pikkuruisia ja yhä edelleenkin. Ero Sagan mielipiteille ja keskivertopalstamamman mielipiteelle on siinä, että Saga perustelee omansa, Tutkimusta löytyy, nimiä ja arvonimiä tipahtelee teesien tueksi, kun taas vastustajan nojaavat mutu-tuntumaan. Sitä en kommentoi, kuinka yksisilmäisiä blogistin lähteet ovat. Pointti kuitenkin siinä että Saga ylipäätään perustelee mielipiteensä.

Elämässä yleensä tulisi toimia niin kuin itse parhaaksi katsoo, ja katsoa eteenpäin. Turha siis pahoittaa mieltään asioista jotka on jo tehty, vaan niistä täytyy ottaa oppia.
 
"vieras"
Mun mielestä taas lasta ei kasvateta kirjoilla ja tutkimuksilla vaan omalla vaistolla ja niillä opeilla jotka tuntuvat itsestä hyvälle :) Kenenkään toisen lasta en voisi omilla menetelmilläni kasvattaa,ellen tuntisi heitä yhtä hyvin kuin omiani.
 
"..."
Kaiken lukemani perusteella uskallan epäillä, että tällä Nina-henkilöllä on käynyt munkki siinä, että hänellä on helppo lapsi. (Tuo, että vauvasta asti nukkunut hyvin on jo semmoinen asia, että empaattinen ihminen ei sitä puistossa kuuluttele.)
Olen vanhassa duunissa nähnyt monenlaista vipeltäjää ja kohdannut äitejä. Lapsen käytös ei välttämättä kerro mitään äidin kyvyistä kasvattajana. Tämä ap:lle.
 
"ninaTT"
[QUOTE="...";26294744]Kaiken lukemani perusteella uskallan epäillä, että tällä Nina-henkilöllä on käynyt munkki siinä, että hänellä on helppo lapsi. (Tuo, että vauvasta asti nukkunut hyvin on jo semmoinen asia, että empaattinen ihminen ei sitä puistossa kuuluttele.)[/QUOTE]

Määrittele hyvin? On kyllä "aina" nukahtanut kevyesti, mutta toisaalta pitänyt huolta siitä, että tarjoilu pelaa yöllä kans :) Ja on niitä vaikeampiakin hetkiä ollut nukahtamisessa, kun on hampaita tai rokotuksia tms ollut. Mutta kun en ole laittanut kellon mukaan nukkumaan vaan lapsen, niin aika kevyesti on saanut lipua uneen ja siitä hereille taas. Mä en ole sellaista nukuttajatyyppiä, menee hermo.
 
"huoh"
[QUOTE="ninaTT";26295163]Määrittele hyvin? On kyllä "aina" nukahtanut kevyesti, mutta toisaalta pitänyt huolta siitä, että tarjoilu pelaa yöllä kans :) Ja on niitä vaikeampiakin hetkiä ollut nukahtamisessa, kun on hampaita tai rokotuksia tms ollut. Mutta kun en ole laittanut kellon mukaan nukkumaan vaan lapsen, niin aika kevyesti on saanut lipua uneen ja siitä hereille taas. Mä en ole sellaista nukuttajatyyppiä, menee hermo.[/QUOTE]

Hei ole sinä edes aikuinen ja lakkaa nostelemasta tätä.
Aiheuttaa pahaa oloa äitien keskuuteen ja myös saa aikaan negatiivisen kuvan vaistovanhemmuudesta. Jotkut ovat herkkiä ihmisiä joihin tällaiset kirjoitukset täällä vaikuttavat.
 
"ninaTT"
[QUOTE="huoh";26295166]Hei ole sinä edes aikuinen ja lakkaa nostelemasta tätä.
Aiheuttaa pahaa oloa äitien keskuuteen ja myös saa aikaan negatiivisen kuvan vaistovanhemmuudesta. Jotkut ovat herkkiä ihmisiä joihin tällaiset kirjoitukset täällä vaikuttavat.[/QUOTE]

Minkälaiset kirjoitukset? :O Nyt en tajua. Kerron siitä, miten oma lapseni on joskus vauvana nukahtanut. Miten siitä saa negatiivisen kuvan vaistovanhemmuudesta ja miten se liittyy herkkiin vanhempiin?
 
"sama"
[QUOTE="ninaTT";26295244]Minkälaiset kirjoitukset? :O Nyt en tajua. Kerron siitä, miten oma lapseni on joskus vauvana nukahtanut. Miten siitä saa negatiivisen kuvan vaistovanhemmuudesta ja miten se liittyy herkkiin vanhempiin?[/QUOTE]

Älä leiki tyhmää.
Mutta sanoin nyt sanottavani, joten ehkä jonain päivänä ymmärrät lopettaa ja alkaa levittää ympärillesi positiivista energiaa jota niin moni äiti tarvitsee herkimmillään.
Toivottavasti lopetatte tällaisen joskus, hyvästit. Ulos komentamaan lapsia. ;)
 
"sama"
[QUOTE="ninaTT";26295244]Minkälaiset kirjoitukset? :O Nyt en tajua. Kerron siitä, miten oma lapseni on joskus vauvana nukahtanut. Miten siitä saa negatiivisen kuvan vaistovanhemmuudesta ja miten se liittyy herkkiin vanhempiin?[/QUOTE]

Ja lisäyksenä tarkennukseni, että puhuin koko ketjusta(ja lukuisista muista). Vaikka tiesithän sen itsekin.

Nyt heippa.
 
"ninaTT"
[QUOTE="sama";26295260]Ja lisäyksenä tarkennukseni, että puhuin koko ketjusta(ja lukuisista muista). Vaikka tiesithän sen itsekin.

Nyt heippa.[/QUOTE]

En kyllä tiedä mitä niin kamalaa olisin tässä ketjussa sanonut, että ihan pitäisi varoa kun on olemassa herkkiä vanhempia joihin tämmöinen voi vaikuttaa... Kerro ihmeessä jos löydät tästä ketjusta jotain niin kamalaa, että tiedän sitten varoa jatkossa sanomasta sellaista.
 
"vieras"
[QUOTE="huoh";26295166]Hei ole sinä edes aikuinen ja lakkaa nostelemasta tätä.
Aiheuttaa pahaa oloa äitien keskuuteen ja myös saa aikaan negatiivisen kuvan vaistovanhemmuudesta. Jotkut ovat herkkiä ihmisiä joihin tällaiset kirjoitukset täällä vaikuttavat.[/QUOTE]

Mikä sinä olet kieltämästä ninaa kirjoittamasta tänne? Kannattaa pysyä pois ketjuista, jos on liian herkkä normaalille, asialliselle keskustelulle.
 
Huomasin kirjoittaneeni eilen hiukan hassusti. Kyllähän pienikin lapsi tavallaan tunnistaa väsymyksen, mutta ei osaa ennakoida sen tuloa. Monet pienet lapset riekkuvat ylhäällä kunnes nukahtavat niille sijoilleen - eivät he ilman ohjausta osaa ennen kouluikää hakea iltapalaa, käydä pesulla, vaihtaa yövaatteita jne. ellei aikuinen ole ohjaamassa ja sanoittamassa asiaa.
 
"ninaTT"
Huomasin kirjoittaneeni eilen hiukan hassusti. Kyllähän pienikin lapsi tavallaan tunnistaa väsymyksen, mutta ei osaa ennakoida sen tuloa. Monet pienet lapset riekkuvat ylhäällä kunnes nukahtavat niille sijoilleen - eivät he ilman ohjausta osaa ennen kouluikää hakea iltapalaa, käydä pesulla, vaihtaa yövaatteita jne. ellei aikuinen ole ohjaamassa ja sanoittamassa asiaa.
Mun on vaikea uskoa, että toi mun lapsi olisi jokin lapsinero ja totaalisen poikkeava yksilö kun on osannut tosiaan tulla sanomaan, että äiti nyt on nälkä tai että tuletko harjaamaan hampaani, haluan mennä nukkumaan. Tänäänkin ihan itte tossa yhdeksän aikoihin ilmoitti, että haluaa mennä nukkumaan. Eikä ole vielä edes neljää täyttänyt.

Totta kai minä aikuisena sen verran veturina toimin, että iltaa lähestyessä itsekin rauhoitun, ei enää mennä puistoon leikkimään (tässä pihalla saa kyllä mennä niin kauan ku jaksaa), en laita piirrettyjä pyörimään tms. Emme syö iltapalaa samanaikaisesti koska itselläni on harvoin nälkä siihen aikaan, mutta saatan kysäistä, että joko on iltapalan aika tms, maistuisiko.

Pienempänä, siinä taaperoikäisenä, niin tuli väsyneenä syliin. Sitten saatoin varmistaa asian kysymällä, että väsyttääkö, haluatko nukkumaan. Vastaukseksi saattoi viittoa nukkumista tai nyökätä, ja parivuotiaana totta kai osasi jo puhuakin. Jos ei halunnut nukkumaan niin ei siitä mitään kriisiä tarvinnut repiä. Iltatoimiin menee onneksi vain muutama minuutti, ei tarvitse kamalan pitkälle ennakoida asioita.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"..."
No voihan hyvää päivää!

Tämä viesti viimeistään kertoo, ettet tiedä yhtään mitään siitä, kun nukkumisen kanssa on ongelmia.
Et oikeasti voi luulla, että hyväunisuus on sinun ansiotasi!

Ja itse kirjoitit aiemmin, että lapsesi on vauvasta asti nukkunut hyvin. Sinulla lie ollut näin kirjoittaessasi tuolle hyvin-sanalle määritelmä.


[QUOTE="ninaTT";26295163]Määrittele hyvin? On kyllä "aina" nukahtanut kevyesti, mutta toisaalta pitänyt huolta siitä, että tarjoilu pelaa yöllä kans :) Ja on niitä vaikeampiakin hetkiä ollut nukahtamisessa, kun on hampaita tai rokotuksia tms ollut. Mutta kun en ole laittanut kellon mukaan nukkumaan vaan lapsen, niin aika kevyesti on saanut lipua uneen ja siitä hereille taas. Mä en ole sellaista nukuttajatyyppiä, menee hermo.[/QUOTE]
 
[QUOTE="mmmm";26293662]No on. Siksi suurin osa ihmisistä ei sitä harrastakaan (korkeintaan saattavat selän takana jotain jupista).[/QUOTE]

Missä kohtaa tässä ketjussa on sitten neuvottu, miten muiden tulisi toimia? Mä olen ilmaissut vain mielipiteitäni lasten kasvatuksesta ja kertonut, miten itse toimisin (tai tällä hetkellä kuvittelisin toimivani) tietyissä tilanteissa. Ja tuota...miten tuo selän takana jupiseminen on sitten parempi vaihtoehto kuin ottaa asiallisesti asia puheeksi vanhemman kanssa, jos kokee tarvetta sanoa jotain hänen lastenhoitotavoistaan? En muista kertaakaan kyllä huomauttaneeni mistään vaikka mielessäni ihmettelisin.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä