Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

  • Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
Ihmetyttää vaan, kun näitä ns. kiintymysvanhempia syytetään siitä, että luulevat olevansa muita parempia vanhempia ja tekevät vanhemmuudesta kilpailua ja silti tuossakin viestissä joku selitti, miten HÄN on kyllä paljon parempi kasvattaja. :whistle:
No eikö sitten saisi itse sanoa, että kokee olevansa parempi vanhempi jos kykenee tarjoamaan ehjän kodin? Että siinä vaiheessa kasvatusopukset voi heittää jorpakkoon, jos perhe on sekaisin? Miksei saisi? Eikö kyse ole siitä, miten voisi luoda lapselle paras kasvuympäristö? Kyllä se on mielestäni kokonaisuus, eikä osia kasvatusopuksista.
 
[QUOTE="tirppaliina";26315140]Yöllä voisit nousta ja lähteä pilkkomaan jotain hedelmiä keittiöön jotta tahtoikäinen saa massun täyteen ja oppii ettei iltapalaa tartte syödä? Voi kristus. Mitäs sitten kun sulla on neljä pikkuista ja kaikki herättää eri aikaan yöstä kun on nälkä? Mä annan pyydettäessä vettä yöllä, samoin saa veskissä käydä ja kipeiden lasten kanssa joutuu joskus valvomaan ja lääkitsemään yölläkin, mut muuten ei mitään. Olen jopa niin julma että tissimaitotarjoulu öisin loppuu vuoden iässä.

Mä pidän tosi tärkeänä että lapsella on ydinperhe. Äiti ja isä, sisaruksiakin. Eiköhän siinä muutama virhe nollaudu kun lapsella on terve parisuhteen malli eikä yh-vanhempaa.[/QUOTE]

No kyllä voisin nousta. :O Mistä päättelit, ettei lapsi olisi syönyt iltapalaa? Totta kai saa syödä yöllä, jos iskee nälkä. Mun on ainakin vaikea nukkua, jos maha kouristelee nälästä ja haen itsekin jotain syötävää, jos keskellä yötä tulee nälkä. Lapsen iästä riippuen lapsi voi toki itsekin hakea.

Mustakin ydinperhe on todella hieno asia. Se, että lapsi saa kasvaa häntä ja toisiaan rakastavien biovanhempiensa kanssa saman katon alla. Se on mielestäni ihannetilanne. Toki siellä samassa talossa voi asua myös sukulaisia tai muita läheisiä ihmisiä. Mielestäni ihannetilanteessa lapsen ei tarvitse kulkea kahden kodin välillä. Ero on aina lapselle pienempi tai suurempi kriisi, samoin yleensä se, jos ei tunne molempia biovanhempiaan. Omat vanhempani ovat yhä onnellisesti yhdessä ja olen siitä onnellinen. Silti monenlaiset perhemuodot voivat olla toimivia ja onnellisia. Niin ydinperheet, yhden vanhemman perheet, uusperheet kuin suurperheetkin.
 
[QUOTE="vieras";26315210]No eikö sitten saisi itse sanoa, että kokee olevansa parempi vanhempi jos kykenee tarjoamaan ehjän kodin? Että siinä vaiheessa kasvatusopukset voi heittää jorpakkoon, jos perhe on sekaisin? Miksei saisi? Eikö kyse ole siitä, miten voisi luoda lapselle paras kasvuympäristö? Kyllä se on mielestäni kokonaisuus, eikä osia kasvatusopuksista.[/QUOTE]

Mä en oikein ymmärrä sellaista vanhemmuuteen liittyvää kilpailua tai sitä, että vertaillaan, kuka on parempi tai huonompi äiti (vanhempi).
 
[QUOTE="vieras";26315173]Ja fysiologisista syistä lapsi ei tarvitse yöllä ruokaa puolen vuoden jälkeen. Eli nälkä ei yöllä kyllä iske, yösyöpöttely on opittu tapa ja sitä ei kannata ylläpitää. Vai ajattelitko sitten yöllä pestä hampaat hedelmän jälkeen? Mihin lopetat yötarjoilun, entä jos vaatii kalasoppaa?[/QUOTE]

Ehkä mussakin on sitten joku vika, kun on monesti elämän aikana iskeny nälkä keskellä yötä. Ei usein, mutta joskus kyllä. En ala silloin pitämään itseäni nälässä.
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26313943]Alfie Kohnin kirjoissa on hyvät lähdeviitteet jos tutkimusta kaipaat. Samoin Searsien kirjallisuus perustuu pitkälti tutkimukseen, vaikka alkusysäys kiintymysvanhemmuudelle tuli henkilökohtaisesta kokemuksesta.

Hassu juttu muuten: Vaikka puhun kiintymysvanhemmuudesta, en koskaan kutsu itseäni kiintymysvanhemmaksi. En itseasiassa tiedä ketään joka kutsuisi itseään kiintymysvanhemmaksi, vaikka kertoisivat olevansa siitä kiinnostuneita tai toimivansa kiintymusvanhemmuuden hengen mukaisesti. Sen sijaan on näitä Virpi Salmia ja ties keitä jotka kutsuvat muita kiintymysvanhemmiksi. Mielenkiintoista, mitäköhän tuosta voi päätellä.[/QUOTE]

Kummatkin vaikuttaa olevan ihmisiä, jotka on tehnyt aika rankan bisneksen tästä hommasta. Esimerkiksi just tää Kohn: Alfie Kohn Is Bad for You and Dangerous For Your Children | Britannica Blog

Ja koko äijän ideologia perustuu behaviorismin kritiikkiin. Joka on ideana tosi "moderni". Käsittääkseni behaviorismi on oppimisteoriana kohdannut kritiikkinsä jo 1960-luvulla ja todistettu aika pitkälti soveltuvan lähinnä koirien ja muiden eläinten koulutukseen, ei ihmisen kokonaisvaltaiseksi tavaksi oppia. Eli en tosta kyllä mitään perusteita tähän keskusteluun.

Ja tää Sears näyttäisi olevan lääkäri, joka puhuu lähinnä ihmisen ravinto asioista, lähinnä proimetys hommia. Ei siitä mitään pedagogista pohjaa saa mitenkään.

En kyllä olis uskonut, että pitää tällästen "gurujen" oppeja niellä sokeasti. Ja todella heikolla pohjalle niiden teoriat näyttäisi muutenkin olevan.

Suosittelen sulle lähinnä kirjastossa käyntiä, ja psykologian ja kasvatustieteen kirjoja 1950-luvun jälkeiseltä ajalta. Niissä sentään on vähän uudempaa tietoa, kuin kritisoida Skinnerin rottakokeita ja muuta vastaavaa..
 
"vieras"
Mä en oikein ymmärrä sellaista vanhemmuuteen liittyvää kilpailua tai sitä, että vertaillaan, kuka on parempi tai huonompi äiti (vanhempi).
No, näytät kuitenkin ymmärtävän niitä, jotka eniten tuota vertailua ja toisten vanhempien toimia täälläkin haukkuvat tyyliin pinnasänky on vankila, lapsen isä ei ole millään muotoa tärkeä, imettävä äiti jos uskaltaa jättää lapsen ennen viidettä ikävuottaan &#/¤"((/)"¤. Miten nyt sitten et sitä ymmärrä? Koska nyt kritisoidaan juuri niitä, joita sinä ihannoit? Alkaa tuntua, ettei sulla omia mielipiteitä edes ole, peesailet vaan paria muuta oli aihe mikä hyvänsä. Onnea vaan valitsemallasi tiellä.
 
Tuo riittää :).
Juu, onkohan maailmassa yhtäkään ihmistä, jonka mielestä kaikki kasvatustavat ovat yhtä hyviä tai edes hyviä. :D Pelottavaa, jos on. Kaikki äiditkään eivät suinkaan ole yhtä hyviä tai edes hyviä äitejä, se on kyllä totta. En silti koe mitään tarvetta äitien keskinäiseen vertailuun. En ainakaan itse kykene tuosta vain yksittäisten asioiden perusteella määrittämään, kuka on mitenkin hyvä äiti enkä kyllä edes halua. Ei sitä niin yksiselitteisesti ja objektiivisesti voi määritellä.
 
Viimeksi muokattu:
"mmmm"
No kyllä voisin nousta. :O Mistä päättelit, ettei lapsi olisi syönyt iltapalaa? Totta kai saa syödä yöllä, jos iskee nälkä.
No yleensä jos syödään kunnon iltapala niin yöllä ei tule nälkä. Vai väitätkö että olet itse syönyt hyvän iltapalan noina öinä, kun nälkä on iskenyt? Toki poikkeustapauksissa nälkäiselle lapselle voi antaa yöllä ruokaa (meillä ainakin se olisi poikkeustapaus), mutta siihen ei kannata kasvattaa, että ruokaluaikoja ei ole ja että ruokaa saa milloin vaan sattuu nälättämään. Väitän kyllä, että jos kunnon iltapala syödään esim. klo 20, niin lapsi jaksaa yleensä nukkua klo 07 asti ilman ruokaa.

Saattaa vielä toimia yhden lapsen ja kotona olevan äidin kanssa, että lapsi herättää joka yö klo 03 syömään, mutta entäs kun äidin pitää olla klo 8 töissä ja yksi lapsi herättää klo 01, toinen klo 03 ja kolmas klo 05? Vaikka äiti laittaisi jokaiselle vaan ne hedelmätkin, niin ei siitä mitään tulisi.

En tajua, että mikset vaan voi myöntää ettei sinulla ole varsinaista kokemusta lasten kasvatuksesta ja lasten kanssa elämisestä, kun kaikki tietävät että se on totta. Toki voit ladella kirjatietoa ja mutua, mutta käytännön kokemus tulee vain 24/7 niiden lasten kanssa olemisella.
 
"mmmm"
Juu, onkohan maailmassa yhtäkään ihmistä, jonka mielestä kaikki kasvatustavat ovat yhtä hyviä tai edes hyviä. :D Pelottavaa, jos on. Kaikki äiditkään eivät suinkaan ole yhtä hyviä tai edes hyviä äitejä, se on kyllä totta. En silti koe mitään tarvetta äitien keskinäiseen vertailuun. En ainakaan itse kykene tuosta vain yksittäisten asioiden perusteella määrittämään, kuka on mitenkin hyvä äiti enkä kyllä edes halua. Ei sitä niin yksiselitteisesti ja objektiivisesti voi määritellä.
No, suurin osa äideistä on kyllä niitä parhaita äitejä omille lapsilleen. Ei mitään täydellisiä jumalia, mutta riittävän hyviä. Toki poikkeustapauksia on, mutta väittäisin että ovat kuitenkin vähemmistössä ja suurin osa äideistä haluaa sitä parasta lapsilleen.
 
"kolmen äippä"
Onneksi harva nykyään enää pakottaa syömään. Joissain perheissä toki vielä istutetaan lautasen ääressä, jos lapsi ei suostu syömään. Maistamispakko on yleisempää. Yöllä voisin antaa vaikka hedelmän tms, jos nälkä iskisi.
Tää on kyllä ihan huippu ketju! Sain monet hyvä naurut :D Yöllä ruokaa lapselle, jos se nälkäänsä herää... :) :)

Lapset ja aikuiset on erilaisia. Meillä esikoinen menisi ja huolehtisi kyllä itsensä nukkumaan, mutta keskimmäinen leikkisi hamaan maailman tappiin asti, ellei joku sanoisi että nyt unille (ja nukahtaa sit viidessä minuutissa). Toiselle perheelle sopii, että syödään, nukutaan ja toimitaan sen mukaan, mikä milloin hyvälle tuntuu. Toisen perheen lapset taas tarvii rutiineja. Yksi lapsi pärjää yhdellä lämpimällä ruualla päivässä, toinen lapsi tarvii kaksi plus ne välipalat. Ei siis voida sanoa, että tämä tapa käy kaikille, ja että kaikkien kannattaisi tehdä näin. Ja meidän perheen tapa käy meille, mutta ei teille muille - ja näinhän sen kuuluu ollakin.

Tuohon uhmaikäkeskusteluun, se vasta hauska olikin! Siis on mun vika, että lapsi ei osaa päättää, turhautuu siitä, ja ottaa itkupotkuraivarit. Tai jos ei saa tahtoaan läpi (esim. karkkia kaupassa), ja ottaa siitä raivarit, niin se on mun vika, kun "ihan-vaa-huvin-vuoksi" sanon Ei... Lapsen kuuluu kokeilla rajojaan, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, ja tästä seuraa tää "suomalainen uhmaikä" jota ei siis ilmeisesti muualla maailmassa ole. Mun mielestä jos perheessä on sovitut säännöt, niin kaikesta ei voi joustaa vaan siksi, että lapselle ei tulisi paha mieli tai että pitää neuvotella lapsen kanssa.... Vanhempien kuuluu opettaa, että on olemassa sääntöjä, tapoja ja pettymyksiä, joita pitää lapsenkin sietää ja noudattaa. Tietenkään ei saa kieltää kieltämisen ilosta ja siksi, että aikuinen voi niin tehdä. Mutta aikuisen kuuluu opettaa, että kaupassa ei syödä ostoksia ennen kassaa, toisen tavaroita ei saa ottaa tai rikkoa ja että kotona pestään kädet - siis säännöt koskevat kaikkea. Ja ainakin kaikki mun tuntemat lapset kokeilee rajoja, yrittää vääntää ja kääntää ettei tarvitsisi niitä noudattaa, mutta ei voi kaikesta joustaakaan. Eikä kuulukaan.

Mun opit ja säännöt toimii loistavasti meidän perheessä. Nuo kolme muksua toimii niiden arvojen, sääntöjen ja meidän perheelle tärkeiden juttujen kanssa niinkuin on yhdessä sovittu. Mä haluan opettaa heille, ettei kaikkea voi saada heti, sääntöjä noudatetaan, mutta myös sen, että kaikesta voi keskustella ja asioista voidaan neuvotella. Ja myös se oon opettanut, että meillä on tietyt rutiinit, joiden mukaan meidän perheessä toimitaan, ja on toimittu jo ennen lapsia. Nämä hyvät rutiinit on helpottaneet arkea, koska lapset tietää ennalta, mitä tehdään ja milloin. Ikinä nukkuminen ei oo ollut kiukuttelua, ruoka-aika on joka päivä about samaan aikaan, ja lapsetkin tietää, että seuraavaksi tapahtuu näin ja näin. Enkä mä näe tätä huonona lapsen tahdon alistamisena vaan niin, että mä opetan heille meidän perheessä elämistä ja sitä kautta aikuiseksi tulemista.
 
[QUOTE="mmmm";26317206]No yleensä jos syödään kunnon iltapala niin yöllä ei tule nälkä. Vai väitätkö että olet itse syönyt hyvän iltapalan noina öinä, kun nälkä on iskenyt? Toki poikkeustapauksissa nälkäiselle lapselle voi antaa yöllä ruokaa (meillä ainakin se olisi poikkeustapaus), mutta siihen ei kannata kasvattaa, että ruokaluaikoja ei ole ja että ruokaa saa milloin vaan sattuu nälättämään. Väitän kyllä, että jos kunnon iltapala syödään esim. klo 20, niin lapsi jaksaa yleensä nukkua klo 07 asti ilman ruokaa.

Saattaa vielä toimia yhden lapsen ja kotona olevan äidin kanssa, että lapsi herättää joka yö klo 03 syömään, mutta entäs kun äidin pitää olla klo 8 töissä ja yksi lapsi herättää klo 01, toinen klo 03 ja kolmas klo 05? Vaikka äiti laittaisi jokaiselle vaan ne hedelmätkin, niin ei siitä mitään tulisi.

En tajua, että mikset vaan voi myöntää ettei sinulla ole varsinaista kokemusta lasten kasvatuksesta ja lasten kanssa elämisestä, kun kaikki tietävät että se on totta. Toki voit ladella kirjatietoa ja mutua, mutta käytännön kokemus tulee vain 24/7 niiden lasten kanssa olemisella.[/QUOTE]

Miten tästä nyt syömiskeskustelu muodostui. :D En mä yritäkään sanoa, että lapset normaalisti heräisi joka yö syömään jotain. :p Miksi asiasta pitää nyt tehdä jokin ongelma? Totta kai ennen nukkumaanmenoa syödään iltapala. Jos käy joskus niin, että herää yöllä nälkään niin sitten syödään jotain. Oli kyseessä sitten aikuinen tai lapsi.
 
"vieras"
Miten tästä nyt syömiskeskustelu muodostui. :D En mä yritäkään sanoa, että lapset normaalisti heräisi joka yö syömään jotain. :p Miksi asiasta pitää nyt tehdä jokin ongelma? Totta kai ennen nukkumaanmenoa syödään iltapala. Jos käy joskus niin, että herää yöllä nälkään niin sitten syödään jotain. Oli kyseessä sitten aikuinen tai lapsi.
Älä heittäydy tyhmäksi, tuohan oli vain hyvä esimerkki siitä, miksi tiukka kiintymyysvanhemmuusmikälie on ihan huuhendaalia, käytännön elämässä sitä ei ole järkevää noudattaa. Järkevää siinä mielessä, että siitä ei hyödy kukaan, ei lapset eikä vanhemmat. Ja miksikö? No koska lapset ei tiedä mitä heiltä odotetaan ja aikuiset ei tiedä, mitä lapsilta saisi odottaa. Sokea ohjaa sokeaa, ymmärrätkö?
 
"vieras"
Mitä yhdestä blogista? Siis oikeasti? Eikö se muka riitä, että olet itse onnellinen ja lapsesi ovat tyytyväisiä?

Noita riittää maailman sivu... ja muista ap, että

Sinun lapsesi eivät ole
sinun lapsiasi,
he ovat itsensä
kaipaavan elämän
tyttäriä ja poikia.
He tulevat sinun kauttasi
ja vaikka he ovat
sinun luonasi,
he eivät kuulu sinulle.

Voit antaa heille rakkautesi,
mutta et ajatuksiasi,
sillä heillä on heidän
omat ajatuksensa.

Voit pitää luonasi heidän
ruumiinsa, mutta et
heidän sielujaan, sillä
heidän sielunsa
asuvat huomisessa,
jonne sinulla ei ole pääsyä,
ei edes uniesi kautta.

Voit pyrkiä olemaan
heidän kaltaisensa,
mutta älä yritä heistä tehdä
itsesi kaltaista,
sillä elämä ei kulje
taaksepäin eikä
takerru eiliseen.

Sinä olet jousi,
josta sinun lapsesi
lähtevät kuin elävät nuolet.
Kun taivut jousimiehen
käden voimasta,
taivu riemulla.

Sen niinatt:n lapsesta voi tulla koulusurmaaja siinä missä muidenkin. ( kärjistetty esimerkki mutta tajuat pointtin?? )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26321752:
Vastauksen kysymykseen "kuinka hyvä äiti olen ollut?", saa lapsiltaan sitten, kun he ovat aikuisia. Ja se vastaus riittää, vaikka blogistit ja "asiantuntijat" sanoisivat mitä :)
Mulla on ollut aivan mahdottoman ihana ja onnellinen lapsuus ja maailman parhaat vanhemmat vaikka mua ei ole kannettu kantoliinassa, imetetetty pitkään tai nukutettu perhepedissä ja päivähoitoonkin vietiin jo reilu 1-vuotiaana. Kyse on kuitenkin kokonaisuudesta ja vanhempien asenteesta lapsiinsa. Kasvatustapoja ja lastenhoitotapoja voi vertailla, mutta vanhempia sen sijaan ei ole mitään järkeä verrata toisiinsa.
 
"mmmm"
Mulla on ollut aivan mahdottoman ihana ja onnellinen lapsuus ja maailman parhaat vanhemmat vaikka mua ei ole kannettu kantoliinassa, imetetetty pitkään tai nukutettu perhepedissä ja päivähoitoonkin vietiin jo reilu 1-vuotiaana. Kyse on kuitenkin kokonaisuudesta ja vanhempien asenteesta lapsiinsa. Kasvatustapoja ja lastenhoitotapoja voi vertailla, mutta vanhempia sen sijaan ei ole mitään järkeä verrata toisiinsa.
No ehkä sitten ymmärrät että ne kantoliinat ja pitkät imetykset on vaan pikku juuttuja, vai luuletko että lapsuutesi olisi ollut vielä merkittävästi parempi niiden juttujen kanssa?
 
[QUOTE="mmmm";26324794]No ehkä sitten ymmärrät että ne kantoliinat ja pitkät imetykset on vaan pikku juuttuja, vai luuletko että lapsuutesi olisi ollut vielä merkittävästi parempi niiden juttujen kanssa?[/QUOTE]

No en voi tietää, olisiko ollut. Tuskin. Kokonaisuus ratkaisee. Moni asia vaikuttaa/voi vaikuttaa lapsen onnellisuuteen, terveyteen, kehitykseen jne. Ei se ole silti mielestäni syy vähätellä esim. imetyksen tärkeyttä. Kantoliina ja imetys on kuitenkin hienoja asioita mielestäni ja ne auttavat paljon kiintymyssuhteen luomisessa ja ylläpitämisessä.
 
Viimeksi muokattu:
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26315309]Suosittelen sulle lähinnä kirjastossa käyntiä, ja psykologian ja kasvatustieteen kirjoja 1950-luvun jälkeiseltä ajalta. Niissä sentään on vähän uudempaa tietoa, kuin kritisoida Skinnerin rottakokeita ja muuta vastaavaa..[/QUOTE]

Löytyy sitä tieteellistäkin näyttöä, mutta ne ovat usein ammatti-ihmiseltä toiselle suunnattuja :) Yksi nimi joka pompahtaa mieleen, jonka tuotantoa en ole lukenut mutta josta olen jotain kuullut on Arno Gruen.

Jesper Juul kirjoittaa myös hyvin, hän myös näitä laajemmalle yleisölle tarkoitettuja kirjoja. Thomas Gordon kans.
 
"mmmm"
Kantoliina ja imetys on kuitenkin hienoja asioita mielestäni ja ne auttavat paljon kiintymyssuhteen luomisessa ja ylläpitämisessä.
Miten se kangaspala auttaa tässä verrattuna ilman kantoliinaa kantamiseen? väitän että mun molempia lapsia on kannettu ihan yhtä paljon, mutta ilman kantoliinaa, kun eivät siihen suostuneet (kamala kiukku tuli). lapsia voi kantaa ja pitää sylissä ilman apuvälineitäkin.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä