Tulin auttamaan siskoa vauvanhoidossa ja sisko lähtikin baariin! Nyt ei vastaa puhelimeen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka yleensä olen ollut täällä se joka toppuuttelee noissa ls-ilmon tekemisissä -jopa niin että joidenkin mielestä vastustan koko lastensuojelua- niin tämä on kyllä niitä juttuja joissa näen ilmoituksen tarpeelliseksi. Toki siitä voi siskolle sanoa ja asiasta keskustella mutta tuskin mikään keskustelu tässä muuttaisi kuitenkaan mieltäni siitä että sisko tarvii tässä nyt muutakin apua ja tukea kuin sukulaiset.

• Tykkää
Reactions: BlackDahlia
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28870913:
Jos siskosi ei osaa edes huolehtia että asunnosta löytyy ruokaa (oliko edes lapselle tarpeeksi syötävää kun ei ilmeisesti ole rinnalla?) niin se on jo merkki ettei elämänhallinta ole hanskassa.

Baarireissuja varten pyydetään suoraan lastenhoitajaa, hoitoapu olisi enemmänkin sitä että kaveri valvoo osan yötä ja hoitaa vauvan jotta äiti saa nukkua, näin ainakin itse ymmärtäisin.

Mikäli siellä on taustalla jotain synnytyksen jälkeistä masennusta niin sekin vaatii hoitoa ja tukea, ei se sisko siitä järkipuheella tokene.

Oli täällä korviketta kaapissa. Sisko ei osaa käydä vauvan kanssa kaupassa. Mä lähden nyt sinne kauppaan ja ostan kaapit täyteen ruokaa, korviketta ja vaippoja ym, niin ei tarvii ainakaan siitä siskon valittaa että en huolehdi. :D Viimeksi valitti kun en tuonut korviketta.

Olet kyllä ihanan huolehtivainen sisko, mutta ethän tee karhunpalvelusta tässä kun paikkaat hänen tekemättömyyksiään?

Toki ymmärrän jos kyse on vaikka siitä masennuksesta ettei sitä vaan jaksa ja kykene, silloin onkin tärkeää että muut pitelee lankoja käsissään ja kannattelee sen hetken että henkilö itse saa otteen elämästä.

Pelkään vain sitä että sisaresi oppii nyt siihen että hänen puolesta tehdään kaikki, oppiiko hän itse arvioimaan riittääkö rahat ruokaan jota on X määrä jäljellä ja kai sitä pitäisi opetella sen vauvankin kanssa ulkoilemaan hiljalleen.

Sehän olisi ihan sama vaikka kaapit huutaisi tyhjyyttään jos hän yksinään opettelisi itsenäistä elämää, mutta ehkä hän kaipaisi nyt tuohon ulkopuolista auttamaan vaikka niiden kauppareissujen kanssa, taloudenpidossa, touhuamaan vauvan kanssa ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28870936:
Olet kyllä ihanan huolehtivainen sisko, mutta ethän tee karhunpalvelusta tässä kun paikkaat hänen tekemättömyyksiään?

Toki ymmärrän jos kyse on vaikka siitä masennuksesta ettei sitä vaan jaksa ja kykene, silloin onkin tärkeää että muut pitelee lankoja käsissään ja kannattelee sen hetken että henkilö itse saa otteen elämästä.

Pelkään vain sitä että sisaresi oppii nyt siihen että hänen puolesta tehdään kaikki, oppiiko hän itse arvioimaan riittääkö rahat ruokaan jota on X määrä jäljellä ja kai sitä pitäisi opetella sen vauvankin kanssa ulkoilemaan hiljalleen.

Sehän olisi ihan sama vaikka kaapit huutaisi tyhjyyttään jos hän yksinään opettelisi itsenäistä elämää, mutta ehkä hän kaipaisi nyt tuohon ulkopuolista auttamaan vaikka niiden kauppareissujen kanssa, taloudenpidossa, touhuamaan vauvan kanssa ym.

Siksi mun äiti ei suostukaan tänne tulemaan ja auttamaan, kun hänen mielestään sisko tottuu, ja on jo tottunut, että joku hoitaa kaikki hänen puolestaan. Ja sisko on kova komentelemaan, etenkin äitiä.

Sisko on todella huono raha-asioissa. Aina rahat loppu kun ostelee kaikkea (mun mielestä) turhaa, esim. käy solariumissa (kävi raskausaikana ja lääkäri oli siitä tosi vihainen), vähän väliä laitattaa kynsiä ja hiuksia, ostelee kalliita vaatteita ym. Noi on ihan ok jos niihin on varaa, mutta siskolla ei ole varaa, kun ei mullakaan ole ja hänellä on paljon pienemmät tulot.

Vaikka yleensä olen ollut täällä se joka toppuuttelee noissa ls-ilmon tekemisissä -jopa niin että joidenkin mielestä vastustan koko lastensuojelua- niin tämä on kyllä niitä juttuja joissa näen ilmoituksen tarpeelliseksi. Toki siitä voi siskolle sanoa ja asiasta keskustella mutta tuskin mikään keskustelu tässä muuttaisi kuitenkaan mieltäni siitä että sisko tarvii tässä nyt muutakin apua ja tukea kuin sukulaiset.
Ja tämäkö on tärkeää julistaa palstalla, että juuri SINÄ näet ls-ilmoituksen tarpeelliseksi? Good for you!!

[QUOTE="vieras";28871162]Ja tämäkö on tärkeää julistaa palstalla, että juuri SINÄ näet ls-ilmoituksen tarpeelliseksi? Good for you!![/QUOTE]

Öh, eikö tässä kysytty mitä muut tekisivät? Mielestäni muutkin vastasivat sen mukaan (joku tekisi ilmoituksen, joku ottaisi vauvan mukaan omaan kotiinsa, joku jäisi sinne siskon luokse vauvaa hoitamaan jne).

Oliko yhtä ärsyttävää kun muutkin kokivat tärkeänä julistaa täällä mitä juuri HE tekisivät tuossa tilanteessa vai onko tässä jotain henkilökohtaista?

(Miten tähän muuten saa vastata?)

[QUOTE="diipadaapa";28870672]Kaikki ei tunne suuria tunteita lastaan kohtaan heti synnytyksen jälkeen.[/QUOTE]

Hei ei silti lähdetä baariin vaikka ei mitään tunteita olisikaan. Ja ei pitäisi olla tarvetta mennä vaikka ei vauvaa olisikaan... Tämä äiti nyt ei ole täysjärkisen oloinen muutenkaan.

Surullinen tämä suomalainen kulttuuri jossa edes oma lähisuku ei halua auttaa ja olla tukiverkkona.
Muualla maailmassa on ihan normaalia ja luontevaa, että suku tukee toinen toistaan eri elämänvaiheissa.

Jos lastensuojeluilmoitus on tehty jo aikaisemmin ja äiti käynyt ensikodissa ja VIELÄ tekee tämmöisen tempun niin ei suunta ainakaan ylöspäin ole. Luulisi että olisi pysähtynyt miettimään jo silloin viikko sitten. Lapsi pois äidiltä ennen kuin saa oman elämänsä järjestykseen.

18v on vielä nuori, eikä ole ihmekään, jos tarvii niin omaan elämänhallintaan sekä lapsensa hoitoon apua. Itse sain esikoiseni 20 vuotiaana ja mulla oli ristiäisiin asti anoppini apuna yötä päivää. Näin pääsin hyvin alkuun ja selvisin vauvavuodesta hyvin sen jälkeen itsekseni, lapsen isä oli vain viikonloppuisin kotona.

Ap:n sisko on itsepäinen ja vaikeasti autettava. Selvästikin äitisi kokee hänen käyttävän teitä vain hyväkseen, joten ehkä olisi hyvä, jos saisi mahdollisimman paljon ulkopuolista tukea, jota varmasti saakin, kun on jo ensikodissakin ollut. Koska hän on vielä nuori ja vauva pieni, hänestä voi hyvinkin vielä tulla vastuullinen hyvä vanhempi, vaikka nyt näyttää, että se on vielä hukassa.

Onko lastensuojelu tuossa tapauksessa ainoa vaihtoehto? Entäs jos sisko ja vanhemmat ottaisi yhteyttä neuvolaan ja kertoisivat huolensa lapsen ja äidin elämänhallinnasta? Neuvolasta sitten ohjattaisiin lastensuojeluun jos ei asiat kertakaikkiaan onnistu?

[QUOTE="vieras";28871380]Jos lastensuojeluilmoitus on tehty jo aikaisemmin ja äiti käynyt ensikodissa ja VIELÄ tekee tämmöisen tempun niin ei suunta ainakaan ylöspäin ole. Luulisi että olisi pysähtynyt miettimään jo silloin viikko sitten. Lapsi pois äidiltä ennen kuin saa oman elämänsä järjestykseen.[/QUOTE]

Vastuu lapsesta 18 vuotiaalle on iso. Jos hän on ensikotivierailun jälkeen ollut viikon lähes yksin vauvansa kanssa, hänestä on oikeasti voinut tuntua, että pää hajoaa. Itse jaksan uskoa, että ap:n sisko voi vielä pärjää lapsensa kanssa, jos vain saa siihen apua.

[QUOTE="vieras";28871162]Ja tämäkö on tärkeää julistaa palstalla, että juuri SINÄ näet ls-ilmoituksen tarpeelliseksi? Good for you!![/QUOTE]

Vähän sama tuli mieleeni. Muutekin kyseinen nimimerkki on pätemässä jokaisessa ketjussa "mielipiteillään", jotka ovat mitä ilmeisimmin tarkoitettu olevan hyvinkin "järkeviä" ja "kärkkäitä".
Kuitenkin niistä paistaa läpi päteminen.

[QUOTE="vieras";28871371]Surullinen tämä suomalainen kulttuuri jossa edes oma lähisuku ei halua auttaa ja olla tukiverkkona.
Muualla maailmassa on ihan normaalia ja luontevaa, että suku tukee toinen toistaan eri elämänvaiheissa.[/QUOTE]

+1!

Oli täällä korviketta kaapissa. Sisko ei osaa käydä vauvan kanssa kaupassa. Mä lähden nyt sinne kauppaan ja ostan kaapit täyteen ruokaa, korviketta ja vaippoja ym, niin ei tarvii ainakaan siitä siskon valittaa että en huolehdi. :D Viimeksi valitti kun en tuonut korviketta.

Siskosi on kyllä aika avuton ja vastuunnunnoton. Toki on ymmärrettävää, että haluat auttaa, mutta minun mielestäni näyttää väistämättömältä, että siskon on käytävä pitkä tie elämänkoulua kasvaakseen vastuuntuntoisemmaksi. Ikävä kyllä tässä käy varmaankin niin, että se tarkoittaa myös lapsen huostaanottoa ja sijoittamista sijaisperheeseen.

[QUOTE="...";28871418]Vähän sama tuli mieleeni. Muutekin kyseinen nimimerkki on pätemässä jokaisessa ketjussa "mielipiteillään", jotka ovat mitä ilmeisimmin tarkoitettu olevan hyvinkin "järkeviä" ja "kärkkäitä".
Kuitenkin niistä paistaa läpi päteminen.[/QUOTE]

Ok.

Voitko myös sinä sitten kertoa mitä näihin keskusteluketjuihin kuuluu vastata jos omia mielipiteitä ei saa kertoa?

Ap, jaksamista vaikeaan tilanteeseen. Ymmärrän, että huoli on kova, ja itselläsikin on pieni lapsi kotona joten sinulla ei varmasti ole loputtomasti resursseja auttaa.

Teen työkseni yhteistyötä lastensuojelun kanssa, eikä siitä kannata tehdä mitään peikkoa. Niin kuin et selvästi ole tehnytkään, kirjoitan vain näiden vastausten takia. Jos olisin sinä, tekisin seuraavasti:

- Kävisin siellä kaupassa ja auttaisin tänään sunnuntaina mahdollisuuksieni mukaan. Kun sisko selviää (oletan, että hän on humalassa/krapulassa), pitäisin erittäin vakavan keskustelun. Kertoisin rauhallisesti, että näin ei voi jatkaa, ja siskon täytyy ottaa vastuu vauvasta. Te voitte kyllä auttaa, mutta hän on se, jonka se vastuu on otettava.
- Soittaisin tukiverkoston läpi, ja todennäköisesti ihmisistä riippuen pyytäisin ihan itse organisoidun verkostopalaverin --> sisko, sinä, äitinne, isänne ym. ihmisiä jotka ovat osallisina siskon elämässä ja haluavat auttaa. Lapsen isä, jos saatte hänet paikalle (toivottavasti). Mahdollisimman pian kasaan. Yrittäisin pitää huolta, että äiti, isä ja sisko saadaan paikalle ilman aggressiivista ja turhautunutta asennetta, sillä riitely ei auta.
- Edellä kuvatussa tapaamisessa pitäisi ensin kuulla siskoa. Miten hän jaksaa, miltä hänestä tuntuu, mitä apua hän kaipaa. Sitten kannattaisi yrittää järjestää niin, että hän saa apua, hengähdysaikaa, hoitoapua, opetusta vauvanhoitoon, apua käytännön asioiden järjestelyyn yms. KUITENKIN niin, että sisko on päävastuullinen ja tosiaan haluaa oppia äitinä olemisen (ei niin, että mahdollistatte tuollaisen käytöksen miten hän nyt on toiminut)
- Tekisin maanantaina heti lastensuojeluilmoituksen. Joka tapauksessa, siskosi tarvitsee minusta myös ammattimaista apua. Kertoisin ilmoitukseen kaiken tähän asti tapahtuneen. Minusta olisi hyvä, jos siskosi menisi pidemmäksikin aikaa ensikotiin opettelemaan aikuista elämää ja vauvan hoitoa, tai sitten hän tarvitsee siihen selvästi tukea muulla tavoin runsaasti.
- Vauvan isä mukaan kantamaan vastuuta.

Tsemppiä ja toivottavasti tällä tarinalla on onnellinen loppu. Toivottavasti jaksat tukea siskoa ja tehdä sen mitä vaatii, se on minusta vauvan oikeus. Hänellä on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön!

• Tykkää
Reactions: Madicken04 ja evvk
Ihan alkuperäisen aiheen ohi, mutta hitto miten turhauttavaa lukea näitä ketjuja, kun tänne ängetään kysymyksiä ja johtopäätöksiä joista paistaa selkeesti läpi, että koko juttua ei oo luettu. Eikö vois ensin selvittää olemassa olevat faktat ja kommentoida sitten!!! HERMOOOOO!

Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöstä;28871467:
Ap, jaksamista vaikeaan tilanteeseen. Ymmärrän, että huoli on kova, ja itselläsikin on pieni lapsi kotona joten sinulla ei varmasti ole loputtomasti resursseja auttaa.

Teen työkseni yhteistyötä lastensuojelun kanssa, eikä siitä kannata tehdä mitään peikkoa. Niin kuin et selvästi ole tehnytkään, kirjoitan vain näiden vastausten takia. Jos olisin sinä, tekisin seuraavasti:

- Kävisin siellä kaupassa ja auttaisin tänään sunnuntaina mahdollisuuksieni mukaan. Kun sisko selviää (oletan, että hän on humalassa/krapulassa), pitäisin erittäin vakavan keskustelun. Kertoisin rauhallisesti, että näin ei voi jatkaa, ja siskon täytyy ottaa vastuu vauvasta. Te voitte kyllä auttaa, mutta hän on se, jonka se vastuu on otettava.
- Soittaisin tukiverkoston läpi, ja todennäköisesti ihmisistä riippuen pyytäisin ihan itse organisoidun verkostopalaverin --> sisko, sinä, äitinne, isänne ym. ihmisiä jotka ovat osallisina siskon elämässä ja haluavat auttaa. Lapsen isä, jos saatte hänet paikalle (toivottavasti). Mahdollisimman pian kasaan. Yrittäisin pitää huolta, että äiti, isä ja sisko saadaan paikalle ilman aggressiivista ja turhautunutta asennetta, sillä riitely ei auta.
- Edellä kuvatussa tapaamisessa pitäisi ensin kuulla siskoa. Miten hän jaksaa, miltä hänestä tuntuu, mitä apua hän kaipaa. Sitten kannattaisi yrittää järjestää niin, että hän saa apua, hengähdysaikaa, hoitoapua, opetusta vauvanhoitoon, apua käytännön asioiden järjestelyyn yms. KUITENKIN niin, että sisko on päävastuullinen ja tosiaan haluaa oppia äitinä olemisen (ei niin, että mahdollistatte tuollaisen käytöksen miten hän nyt on toiminut)
- Tekisin maanantaina heti lastensuojeluilmoituksen. Joka tapauksessa, siskosi tarvitsee minusta myös ammattimaista apua. Kertoisin ilmoitukseen kaiken tähän asti tapahtuneen. Minusta olisi hyvä, jos siskosi menisi pidemmäksikin aikaa ensikotiin opettelemaan aikuista elämää ja vauvan hoitoa, tai sitten hän tarvitsee siihen selvästi tukea muulla tavoin runsaasti.
- Vauvan isä mukaan kantamaan vastuuta.

Tsemppiä ja toivottavasti tällä tarinalla on onnellinen loppu. Toivottavasti jaksat tukea siskoa ja tehdä sen mitä vaatii, se on minusta vauvan oikeus. Hänellä on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön!

Tämä kuulostaa erittäin hyvältä. :)

Toivottavasti asiat selviävät!

• Tykkää
Reactions: Mintus ja Spukka
Pidät siskolle tiukan puhuttelun, ja annat mahdollisuuden hoitaa asiat kuntoon. Miksi ei pääse vauvan kanssa kauppaan? Pakkohan sen on korviketta ja vaippoja hakea, kun on vauvan tehnyt! Siskosi tarvitsee perhetyöntekijää käymään sännöllisesti. Joten jos asiat ei suju tästä lähtien hyvin, niin ottasin heti yhteyttä ensin neuvolaan.

Tulin vielä palaamaan tähän keskusteluun.

Joku kysyi ikääni. Olen 29v.

Keskusteltiin siskon kanssa ja sovittiin että ainakin nyt ensi viikon käyn auttamassa häntä ja varmistan että jääkaapissa on ruokaa ja kaapissa korviketta, vaippoja, wc-paperia, pesuaineita ym. Menen aina töistä suoraan siskon luokse. Mies kyllä pärjää lapseni kanssa. :)

Äiti ei tästä tykännyt yhtään, vaan oli sitä mieltä että olisi pitänyt taas tehdä lastensuojeluilmoitus. Kerroin äidille tästä keskustelusta ja totesin että edellinenkin taisi olla ylireagointia. Äiti oli eri mieltä.

Äidiltäni ja mieheltäni en nyt ainakaan sitten saa tukea. Äidin mielestä olen tyhmä ja mieheni mielestä sisko pilaa meidän perhe-elämän. Kumpikaan ei ymmärtänyt tätä keskustelua. Mutta uskon ja luotan teihin ja haluan auttaa siskoa. :)

Yhteistyössä