Tuli sieppaus-ketjusta mieleen: Kuinka moni tuntee huostaanotettuja lapsia/heidän perheitään?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"gen"
Mun kaveri siskoineen on lapsena huostaanotettu kun vanhemmat käytti huumeita. Sijaiskodin isä sit käytti tätä mun kaveria seksuaalisesti hyväksi :(
Sen lisäks mun pari sukulaista on äidin alkoholin käytön takia huostaanotettu isälleen
 
aappeee
Jos nyt kalkuloin oikein, näistä vastaukssita yksi, "Petunia", tuntee hänen mielestään aiheettomasti huostaanotetun lapsen ja tämän perheen.

Tuleeko lisää infoa vai tyydymmekö tähän tulokseen?
 
........................
[QUOTE="vieras";26496850]

Mulle ei ole vielä tänä päivänäkään selvinnyt miksi mut sinne lastenkotiin laitettiin, mut ennen sinne muuttoa oli nuorten psykiatrisella. Olin yrittänyt itsemurhaa, mulla oli anoreksia ja psykoottisuutta, koulu meni päin helvettiä ja äiti sairastui. Lapsuudessa oon kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä, väkivaltaa ja suoraan sanottuna ihmiskauppaa ja äiti oli psykoosissa yrittänyt tappaa mut. Joka kerta kun kysyin syytä lastenkotiin muutolle, mulle vastattiin: "Sä tiedät kyllä itekin".[/QUOTE]

Sä voit pyytää itseäsi koskevat asiakirjat luettavaksi, sieltähän ne syyt selviää. Vaikka epäilenpä, että sä juuri luettelit ne syyt, tuskin sieltä mitään yllättävää löytyy.
 
Tunnen kaksi perhettä. Toisen hyvin ja toisen vain mitä huostaanotetun lapsen äiti on kertonut. Toisessa otettiin huostaan n.14 vuotias lapsi päihteiden käytön ja koulusta lintsaamisen takia. Huostaanotto olisi kai voitu purkaa kun lapsi oli 16, mutta itse ei halunnut takaisin kotiin. Äidillä jonkinasteinen alko-ongelma ja muutenkin jotenkin piittaamaton lastensa suhteen. Kuitenkin normiperhe päällepäin, omakotitalo ja ihan tavallinen työpaikka.

Toinen sitten itse kertoi että lapsi huostaanotettu tukistamisen takia. Kyseessä pienempi lapsi. En tiedä varmaksi onko tapahtunut kuitenkin muutakin. Taustalla äidillä masennusta, huonosti koulutettu, eronnut, riitaa lapsesta eksän ja eksän äidin kanssa. Lapsi ollut jossain vaiheessa isällään, mutta uudestaan huostaanotettu pahoinpitelyn takia.
 
justjoooo
[QUOTE="Petunia";26498306]Talousvaikeudet eikä edes asunottomuus ole laillinen huostaanotto peruste.

Silti koska ystäväni mies lähti ja hän oli kotona 3 pienen kanssa, 2 viikkoinen vauva ja iso asuntolaina. Hänen soittaessa sossuun ja pyytäessä ruokarahaa-kaikki huostaanotettiin.
Älkää länkyttäkö paskaa ettei turhia muka ole.[/QUOTE]

Olitko paikalla, kun soitti sossuun? Olitko paikalla, kun lapset otettiin huostaan? Oletko lukenut kaikki asiaan liittyvät asiakirjat?
 
"vieras"
Olitko paikalla, kun soitti sossuun? Olitko paikalla, kun lapset otettiin huostaan? Oletko lukenut kaikki asiaan liittyvät asiakirjat?
Ja vielä lisäkysymys: oletko varma, että kaverisi ei itse halunnut huostaanottoa?

Lehtijuttujen mukaan ongelmana nykyään on, että vanhemmat haluavat antaa lapsiaan huostaan enemmän kuin sosiaalitoimi pystyy vastaanottamaan.
 
........................
[QUOTE="vieras";26498846]Ja vielä lisäkysymys: oletko varma, että kaverisi ei itse halunnut huostaanottoa?

Lehtijuttujen mukaan ongelmana nykyään on, että vanhemmat haluavat antaa lapsiaan huostaan enemmän kuin sosiaalitoimi pystyy vastaanottamaan.[/QUOTE]

Näinpä. Voi olla vaan aika korkea kynnys tunnustaa muille, että halusi eroon lapsistaan, helpompi sepittää kaikenlaisia satuja.
 
Tunnen muutamia huostaanotettuja. kaikilla sama syy että kotona ei olot olleet sellasia että avotoimet ois riittäneet. Yksi on suoraan sanonut että hyvä kun pääs turvalliseen kotiin. Useinmiten lapsensa mienettäneistä sossu on toiminut vaan mielivaltaisesti jne. harvempi kai näkee itse tilannetta todellisuudessa. Ja sitten nää "mun tutulle kävi silleen ja kyl on turhiakin". Vaikkei olla itse oltu paikalla ja näkemässä koko totuutta. Vain se tuttavan kertoma.
 
miimiimii
Meillä juuri harkitaan huostaanottoa. Valmistelut on aloitettu, vaikka aikaa on nyt vielä pari viikkoa. Poika on sijoitettu kiirellisellä päätöksellä muualle. Nyt pitäisi joko kotiuttaa tai tehdä ns. oikea huostaanotto. Poika haluaisi kotiin, mutta jos ei suostu yhteistyöhön eikä ala mitään muutosta tapahtua, niin ei tässä taida olla muuta vaihtoehtoa, kuin suostua huostaanottoon.

Poika on 15-vuotias ja pössyttelee ilmeisesti aika säännöllisesti. Koulu menee päin peetä eikä mitkään ns. avohuollon tukitoimet auta, koska ei lähde mihinkään mukaan eikä puhu kenellekään. Vuoden verran elämä on perheessämme ollut silkkaa helvettiä. Pojalla ei ole mitään aikatauluja tai rajoja enää elämässään, ja jos me yritämme niitä laittaa, menee hän oikeasti ikkunoista ja ovista läpi. Ei jakseta enää etsiä häntä pitkin kyliä ja noutaa poliisilaitokselta harva se päivä. Ja ollaan ihan normaali perhe. Pojalla on ollut hyvä lapsuus eikä meillä ole mitään "luurankoja kaapissa". Ollaan tosi hukassa tämän tilanteen kanssa.

Mutta tämä on ollut pitkä prosessi, jossa meitä on yritetty tukea ja auttaa monella tapaa. Olemme suostuneet niin kiirelliseen huostaanottoon kuin tulemme suostumaan tähän varsinaiseenkin, jos siihen nyt sitten päädytään. Ei niitä lapsia niin vaan tulla ja viedä keneltäkään.
 
niinnn
Minulta meinasi exä saada aiheettomasti lapsemme huostaan kun keksi typeriä juttuja minusta sossuun. oli siinä ja siinä ,etteikö poika lähteny kun sossut usko ennemmin isää mitä minua. oikeudessa sitten piti kaikki todistaa mikä on oikein ja väärin! että kyllä voi turhiakin olla!
 
tartsika
Entiseltä ystävältä oli lapsi huostaanotettu kun ne vanhemmat ryyppäsi tosi paljon lapsen ollessa vauva, ja tapaamiset tais olla huostaanoton jälkeen kerran kuukaudessa. Toisen lapsen saivat pian sen jälkeen, ja sossut kävi säännöllisesti kotona tarkistamassa tilanteen. Ensimmäistä lasta eivät koskaan tule saamaan takaisin.

Tätä toista tapausta en tunne henkilökohtaisesti, mutta tiedän kuitenkin yhden naisen jolta on 3 lasta otettu huostaan ilman mahdollisuutta saada takaisin kotiin asumaan, ja muutama kuukausi sitten sai neljännen lapsen. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen oli ollut ensimmäistä kertaa ryyppäämässä ja lapsen kummitäti, mun kaveri, kertoi että lapsi on aika paljon hänellä hoidossa.
 
"vieras"
Hyvä ystäväni on asunut lapsesta lähtien sijaisperheessä, hänellä on FASD. Naapurin yläasteikäiset lapset sijoitettiin koulukotiin lintaisailun yms. huonon elämän takia, vanhemmat alkoholisteja. Serkkuni serkku sijoitettiin sijaisperheeseen lintsailun yms. takia ala-asteikäisenä, perheessä on kaksi muuta lasta joita ei ole sijoitettu. Toisen serkkuni kaksi serkkua huostaanotettiin näiden ollessa alle kouluikäisiä, vanhemmat alkoholisteja ja äidillä lisäksi skitsofrenia (asuu kuntoutuskodissa edelleen). Kaikki tuntemani ovat nykyisin jo aikuisia.
 
ödfk
Mä tiedän kolme tapausta:

Yhdessä äiti on käyttänyt yli 10v heroiinia, amfetamiinia, bentsoja alkoa jne. Lapsen isä on samoista piireistä. Lapsi huostaanotettiin heti syntymän jälkeen. Vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsesta, mutta täti (oheishuoltaja) riitautti huostaanoton ja haki sijaisvanhemmuutta. Sitä ei hänelle myönnetty, koska on menossa linnaan istumaan muutaman kuukauden tuomiota petoksista ja näpistyksistä.

Toisessa tapauksessa äidillä on vaikea skitsofrenia, eikä kykene olemaan kontaktissa lapsensa kanssa saatika hoitamaan lastaan. Silti huutelee ympäriinsä aiheettomasta huostaanotosta ja siitä kuinka häntä on kohdeltu väärin. Äidin oman tilan vuoksi hän ei kykene ymmärtämään, miksi lapsi on huostaanotettu. Kokee, että häntä vainotaan. Isä ei ole mukana kuvioissa. Äidin äiti sen sijaan lietsoo tyttärensä angstia ja ylläpitää harhaa aiheettomasta huostaanotosta. Lapsen ennuste on huono :( Kiintymyssuhdehäiriö, aggressiivisuus, keskittymisvaikeudet jne. Hallinto-oikeudessa on jatkuvasti meneillään case, jossa haetaan huostaanoton purkua. Kun oikeus antaa kielteisen päätöksen, niin äiti ja mummu laittavat välittömästi uuden jutun alulle. Lapsen terapiat ovat viivästyneet huomattavasti näiden jatkuvien oikeusjuttujen vuoksi (lapsen kotikunta ei halua kustantaa lapsen terapiaa, jos huostaanoton purku on mahdollinen).

Kolmas tapaus oli sellinen, että yh-äidin neljä murkkuikäistä lasta huostaanotettiin äidin aloitteesta. Hän ei kokenut enää pärjäävänsä ongelmiin ajautuneiden lastensa kanssa. Äiti piti silti koko ajan tiivistä yhteyttä lapsiinsa ja heidän välinsä ovat nyt ok lasten aikuistuttua.
 

Yhteistyössä