Tuli paha mieli: Ystävä saarnasi 6kk täysimetyksen eduista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mekkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mekkis

Vieras
Kaverini oli ollut vauvansa kanssa neuvolassa, ja pohdiskellut siellä koska aloittaa soseet vauvalleen. Neuvolassa oli sitten hänelle puhuttu 6kk täysimetyksen eduista, kuinka ehkäisee rintasyöpää, allergioita lapsella, kuinka imetys laihduttaa jne jne jne.

Eilen sitten kaveri kertoi, että aikoo täysimettää lastansa 6 kk asti ja kertoi minulle kaikki nämä neuvolan th:n kertomat imetyksen edut.

Itselläni on hieman vanhempi vauva, täysin korvikkeella ja soseitakin on jo maisteltu. Olen käynyt kivikkoisen imetystaistelun, ja imetyksessä epäonnistuminen on ollut minulle erittäin kova pala. Aikanaan tein kaikkeni että olisin voinut täysimettää, milloinkaan se ei onnistunut. Hän tietää, että imetyksessä epäonnistuminen on ollut minulle kova pala ja käyn surutyötä asiasta edelleen.

Sitä vain ihmettelen, että mikä pakko hänen oli minulle kertoa, kuinka neuvolantäti sanoi sitä ja tätä imetyksestä, ja kuinka imetys on niin hyvä juttu ja plää plää ?Jos minä olisin hänen asemassaan, eli täysimettäisin lastani ja kaverini ei siihen pystyisi, olisin hyvin varovainen sanoissani enkä imetystä ylistäisi tuolla tavalla.

Imetys on varmasti hyvä asia, mutta aina asiat eivät vaan mene oppikirjojen mukaan. Tuli aika paha mieli, kun itse en nyt sitten tätä allergia suojaa pysty lapselleni tarjoamaan, ja varmaan saan sen rintasyövänkin vielä joskus... =(

Voin vakuuttaa sinulle, että nykyiset äidinmaidon korvikkeet ovat erittäin hyviä ja se on tiedossa myös lastenlääkärien keskuudessa. Meillekin painotti eräs lääketieteen tohtori, professori-ihminen, lastenlääketieteeseen erikoistunut hän, että muistakaa se, ettei kaikilla onnistu imettäminen tai siihen voi olla muitakin syitä (osa äideistä ei halua imettää jne.) ja on muistettava mainita äideille, että korvikkeet ovat hyviä! Vaikkei niiden mukana kaikkia ainesosia tulisikaan, lapsesi on varmasti ihan yhtä turvallisilla vesillä kuin muutkin lapset!

En tuomitse ystävääsi, mutta kieltämättä ajattelemattomasti on sanonut, vaikkei ehkä osannut huomioda, mitä saisi sanomisellaan aikaan.

Ymmärrän sua enemmän, kun hyvin. Mulla sai synnytyssairaalassa kätilö itkemään, ko paasasi samasta aiheesta. Noh, hormoonimyrsky, kun laantui sain sanasen arkkuni auki ja jo lakkas paasaaminen. En silti väitä,etteikö imetys olisi hyvä asia. Mutta, kun ei onnistu, ni ei onnistu.
Omani on kokonaaan korvikkeella kasvanut lapsi, ja voin kertoa, ettei ole allergioita, ei ole enempiä sairastellu, kun kavereiden täysimetetyt lapsetkaan; monella lapsi sairastanut jopa enemmän. Älä huoli, hyvin ne lapset kasvaa korvikkeellakin ja äidin lämpöä saavat sylissä ruokittaessa.

Voi ...tana. Mä niin vihaan noita imetysintoilijoita! Kukin äiti tehköön kuten parhaaksi katsoo!
Meillä lapsi joi pullosta 4 kk pumpattua maitoa. Ja totuttelun vuoksi joskus myös korviketta. Yhtään allergiaa ei oo ollut, iloinen ja tyytyväinen lapsemme on.
Yksi poikkeavuus lapsesta ja äidistä toki löytyy; olemme iloisempia ja pirteämpiä kuin keskiverrot äidit ja lapset (ihan neuvollassakin asiaa ihmeteltiin ääneen, heh!).
Ehkä siksi, koska lapsi nukkunut 4 kk lähtien täysiä öitä, ja sitäkin ennen 2,5 kk=> "vain" 7 tuntia putkeen. Levännyt lapsi on iloinen. Kuin myös levännyt äiti. Meillä uniaikaa ei nimittäin käytetä 24/7 imetykseen hinnalla millä hyvänsä. Lapsemme ei ole tarvinnut syödä yöllä, kun hän saa pullosta ja nykyyän purkista mahansa täyteen (meillä ei siis osattu kunnolla imeä rintaa).
Lapsi on kehityksessä edellä ikäisiin verrokkeihin nähden. Eikä lapsi ole ikinä (siis ei tosiaankaan ikinä) ollut kipeä.

Meillä poika täyttää just 3 kk ja taitaa olla imetys lopuillaan. Koko hemmetin aika on ollut uskomatonta takkuilua muutenkin ja olen joutunut antamaan lisämaitoa imetyksen ohessa. Nyt ollaan siinä pisteessä että maitoa ei oikein heru ja vauva menettää rinnalla hermonsa. En myöskään tunne enää että maitoa nousis rintoihin vaikka olisin pidempäänkin imettämättä.

Oon koittanut vaikka mitä. Tarjonnut tissiä joka välissä, juonut paljon, syönyt hyvin, pumpunnut rintapumpulla, ollut ihokosketuksessa, hörpyttänyt lisämaidot....

En tiedä koska luovutan lopullisesti, sillä tää on yhtä takkuilua, stressiä ja vauvan itkettämistä :'( .

Toisaalla taas eräs imettää nyt reilu 1v. taaperoa, enkä voi olla heitä kadehtimatta. Ja vaikka mua ei tuomitakaan miltään suunnalta, niin kyllä sitä tuntee itsensä luuseriksi.

Ja tällä onnistuneella imettäjällä on vähän sellainen asenne että kaikilta tuo imetys käy kunhan vaan tietää mitä tekee. Siis ei suoraan vihjaa mitään, mutta ainakin näin herkkänä mä kuitenkin otan sen niin.

Sulla ap ei imetys onnistunut. Ei onnistu multakaan. Vaikka miten yritit. Ja vaikka miten yritin. Tuolle vaan ei voi mitään. Täytyy ajatella niin että onnekkaita ovat imetyksessä onnistuneet, mutta me ei silti olla huonompia.

Ja kyllä nuo lapset totisesti myös tuttelilla kasvaa. Niin ja syöpä ei kyllä valkkaa olla tarttumatta imetettyihin rintoihin. Kyllä se vaan on sen verran kavala tauti että se iskee jos on iskeäkseen.

:hug: :hug: sulle

Mulla kokemusta 6kk:n täysimetyksestä ja silti lapselle tuli maitoallergia. Että se siitä allergiasuojasta. Kyllä ne allergiat tulee jos ovat tullakseen, sukuvika meillä.
Ja yhdellä kaverilla on nyt muutaman kuukauden ikäinen vauva flunssassa vaikka imettää.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Voi ...tana. Mä niin vihaan noita imetysintoilijoita! Kukin äiti tehköön kuten parhaaksi katsoo!
Meillä lapsi joi pullosta 4 kk pumpattua maitoa. Ja totuttelun vuoksi joskus myös korviketta. Yhtään allergiaa ei oo ollut, iloinen ja tyytyväinen lapsemme on.
Yksi poikkeavuus lapsesta ja äidistä toki löytyy; olemme iloisempia ja pirteämpiä kuin keskiverrot äidit ja lapset (ihan neuvollassakin asiaa ihmeteltiin ääneen, heh!).
Ehkä siksi, koska lapsi nukkunut 4 kk lähtien täysiä öitä, ja sitäkin ennen 2,5 kk=> "vain" 7 tuntia putkeen. Levännyt lapsi on iloinen. Kuin myös levännyt äiti. Meillä uniaikaa ei nimittäin käytetä 24/7 imetykseen hinnalla millä hyvänsä. Lapsemme ei ole tarvinnut syödä yöllä, kun hän saa pullosta ja nykyyän purkista mahansa täyteen (meillä ei siis osattu kunnolla imeä rintaa).
Lapsi on kehityksessä edellä ikäisiin verrokkeihin nähden. Eikä lapsi ole ikinä (siis ei tosiaankaan ikinä) ollut kipeä.

Tämä kirjoittaja sitten taas mukavasti syyllistää ne imettävät äidit...

Jännä juttu tässä on se, että vaikka mä kuinka suren oman imetyksen epäonnistumista, niin mitä enemmän mä kuulen näiden imetysintoilijoiden juttuja niin sitä enemmän mua alkaa ällöttää koko imetystouhu. Ehkä se on vaan jotain itsesuojeluvaistoa.

Kiva kuulla että muillakin on terveitä korvikkeella kasvaneita vauvoja... Enpä vaan olisi uskonut että hyvä ystävä haluaa piikitellä mulle imetys asiassa näin. =(

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Meillä poika täyttää just 3 kk ja taitaa olla imetys lopuillaan. Koko hemmetin aika on ollut uskomatonta takkuilua muutenkin ja olen joutunut antamaan lisämaitoa imetyksen ohessa. Nyt ollaan siinä pisteessä että maitoa ei oikein heru ja vauva menettää rinnalla hermonsa. En myöskään tunne enää että maitoa nousis rintoihin vaikka olisin pidempäänkin imettämättä.

Oon koittanut vaikka mitä. Tarjonnut tissiä joka välissä, juonut paljon, syönyt hyvin, pumpunnut rintapumpulla, ollut ihokosketuksessa, hörpyttänyt lisämaidot....

En tiedä koska luovutan lopullisesti, sillä tää on yhtä takkuilua, stressiä ja vauvan itkettämistä :'( .

Toisaalla taas eräs imettää nyt reilu 1v. taaperoa, enkä voi olla heitä kadehtimatta. Ja vaikka mua ei tuomitakaan miltään suunnalta, niin kyllä sitä tuntee itsensä luuseriksi.

Ja tällä onnistuneella imettäjällä on vähän sellainen asenne että kaikilta tuo imetys käy kunhan vaan tietää mitä tekee. Siis ei suoraan vihjaa mitään, mutta ainakin näin herkkänä mä kuitenkin otan sen niin.

Sulla ap ei imetys onnistunut. Ei onnistu multakaan. Vaikka miten yritit. Ja vaikka miten yritin. Tuolle vaan ei voi mitään. Täytyy ajatella niin että onnekkaita ovat imetyksessä onnistuneet, mutta me ei silti olla huonompia.

Ja kyllä nuo lapset totisesti myös tuttelilla kasvaa. Niin ja syöpä ei kyllä valkkaa olla tarttumatta imetettyihin rintoihin. Kyllä se vaan on sen verran kavala tauti että se iskee jos on iskeäkseen.

hei, 3 kk ikäisellä voi olla ns. tiheän imun kausi!!! Ehkä tosin tiedätkin ja oot yrittänyt jo kaikkesi.. mutta siis jos et tiedä, niin voipi olla, että liittyy vain ikään. Sympatiat sinne joka tapauksessa. Imetys on pirun herkkä asia!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jännä juttu tässä on se, että vaikka mä kuinka suren oman imetyksen epäonnistumista, niin mitä enemmän mä kuulen näiden imetysintoilijoiden juttuja niin sitä enemmän mua alkaa ällöttää koko imetystouhu. Ehkä se on vaan jotain itsesuojeluvaistoa.

Kiva kuulla että muillakin on terveitä korvikkeella kasvaneita vauvoja... Enpä vaan olisi uskonut että hyvä ystävä haluaa piikitellä mulle imetys asiassa näin. =(

Mä en vaan usko että sun ystävä piikitteli tarkoituksella. Sitä kun vaan ei voi ymmärtää miten paljon tuo epäonnistuminen sattuu jos ei osu omalle kohdalle. Eikä myöskään sitä miten herkkä paikka se äidille on.

Mä luulen että sun ystäväs oli vaan ajattelematon. Ja voithan sä kertoa hänelle että sua loukkasi sen puheet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraas:

hei, 3 kk ikäisellä voi olla ns. tiheän imun kausi!!! Ehkä tosin tiedätkin ja oot yrittänyt jo kaikkesi.. mutta siis jos et tiedä, niin voipi olla, että liittyy vain ikään. Sympatiat sinne joka tapauksessa. Imetys on pirun herkkä asia!

Ei kun poika ei vaan huoli enää rintaa :( . Yritän kyllä tarjota joka välissä, mutta yleensä ei suostu edes yrittämään. Ja kun yrittää, niin turhautuu kun maitoa ei ala herumaan. Jostain syystä ei vaan heru :'( . Ja sitten meillä poika itkee kiukkuaan, turhautumistaan ja nälkää :'( :'(

Piikittelikö se sua ihan varmasti, vai kertoiko vaan neuvolakäynnistään ja siitä, että terkkari kannusti yrittämään 6 kk täysimetystä siitä syystä että...?

Mä en oikeesti usko et halus piikitellä! Ei vain ajatellut asiaan sun puolelta. Uskon et oli iloinen oman imetyksesä onnistumisesta ja siksi niin innoissaan.

Itse täysimetän, mutta alku oli todellista tuskien taivalta. Tiedän siis todellakin "korvikeäitien" syyllisyys- ym. tunteet. En kysele muiden imetyksestä enkä puhu imetyksestä enää kenellekään muutenkaan! On kaikille niin herkkä asia, että parempi olla puhumatta loukkaamisen pelossa. Tai siis kavereille voin puhua tietenkin, mutta puolitutuilta en kysele enkä kommentoi.

Ei kun poika ei vaan huoli enää rintaa :( . Yritän kyllä tarjota joka välissä, mutta yleensä ei suostu edes yrittämään. Ja kun yrittää, niin turhautuu kun maitoa ei ala herumaan. Jostain syystä ei vaan heru :'( . Ja sitten meillä poika itkee kiukkuaan, turhautumistaan ja nälkää :'( :'(

Älä sure :hug:
Jorma on hieno, komia vauva :)
Ja vilkaisu esikoiseeni osoittaa sen, että korvikkeella kasvaa ihan yhtä hyviä, fiksuja, kauniita, terveitä, erinomaisesti kehittyneitä jne lapsia kun rintamaidollakin.
Imetys on onnistuessaan oikein kiva asia, muttei niin hieno juttu että sen vuoksi kannattaisi vuodattaa kyyneleitä tai saada harmaita hiuksia.
Jos pojalla on nälkä, tissi ei kelpaa eikä maitoa oikein tule, niin anna pulloa =). Äläkä tunne siitä huonoa omaatuntoa. Mä en anna sun tuntea siitä huonoa omaatuntoa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieraas:

En ole mikään expertti äläkä nyt loukkaannu, mutta selvästi huomaan, että haluaisit tukea imetykseen, joten uskallan ehdottaa vielä, että ehkä on lakkoilukausi (www.imetystukilista.net ??? )? No, anyway, älä syytä itseäsi, olet tehnyt kaikkesi ja yrittänyt toimia lapsen parhaaksi! <3 Jännää on, että ne äidit syyllistyy, jotka haluaisivat imettää mutta eivät voi. Eikä siis olisi mitään syytä syyllistyä..

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Tämä kirjoittaja sitten taas mukavasti syyllistää ne imettävät äidit...

En todellakaan syyllistä!! Miksi niin sanot? Syyllistän kaikki ne äidit, jotka arvostelevat toisten äitien ratkaisuja lapsen ruokinnan suhteen. Imetyshörhöt ovat käyttämäni nimike ihmisille, jotka kouhkaavat imetyksestä, syyllistävät+pelottelevat niitä äitejä, jotka eivät imetä ja nostavat kirkkaan kruunun päähän omasta toiminnastaan.

Mulle kävi ihan samalla tavalla. Tsemppiä! Lapsestasi kasvaa varmasti terve ja tomera veitikka:)

No jos asiaa tarkemmin mietin, niin tuskin hän haluaisi mulle piikitellä. Ehkä mä vaan itse olen niin herkkänä imetyssurussani, etten oikein kestäisi mitään tollasta. Tilannetajua häneltä kyllä puuttui, olisi hän voinut mua suojella noilta th:nsa kommenteilta. Se on kyllä totta, että imetys on tosi herkkä asia ja siinä epäonnistuminen on suru jota ei voi ymmärtää kuin toinen asian läpikäynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Älä sure :hug:
Jorma on hieno, komia vauva :)
Ja vilkaisu esikoiseeni osoittaa sen, että korvikkeella kasvaa ihan yhtä hyviä, fiksuja, kauniita, terveitä, erinomaisesti kehittyneitä jne lapsia kun rintamaidollakin.
Imetys on onnistuessaan oikein kiva asia, muttei niin hieno juttu että sen vuoksi kannattaisi vuodattaa kyyneleitä tai saada harmaita hiuksia.
Jos pojalla on nälkä, tissi ei kelpaa eikä maitoa oikein tule, niin anna pulloa =). Äläkä tunne siitä huonoa omaatuntoa. Mä en anna sun tuntea siitä huonoa omaatuntoa!

Voi kiitos

=) :hug: . Mä vaan tyrin aiemmin myös esikoisen imetyksen ja siks mulla oli suuret kuvitelmat ja unelmat tästä toisesta kerrasta. No mutta, peliä ei (vielä) oo täysin menetetty ja jos on, niin kyllä tuo jätkä Tuttelillakin kasvaa.

Vieras Kiitos kommenteista sullekin :hug: . Ihanan varovaisesti kirjoitat ja hienotunteisesti :). Juu mä kävin tuolla eilen lueskelemassa ja koitan toki loppuun asti. Mutta tuo poitsun itkettäminen vaan tuntuu pahalta ja siks mietin vahvasti luovuttamista. Kiitos tukemisesta :hug:

Tiedän tunteen. Itse synnytin keskosen ja vaikka maitoa heruikin alussa runsaasti, se tyrehtyi ajan kuluessa. Lypsäminen tuntui masentavalta, samaten kaikki vauvaan liittyvä. Kun sitten lopulta sain vauvan kotiin, rinnoista ei tullut maitoa tipan tippaa.

Oli tosi masentavaa kuulla anopin tarinoita siitä, kuinka hän oli saanut ostettua pakastimen ylijääneistä maitolitroistaan, mitä hän luovutti sairaalalle.

"Oli tosi masentavaa kuulla anopin tarinoita siitä, kuinka hän oli saanut ostettua pakastimen ylijääneistä maitolitroistaan, mitä hän luovutti sairaalalle."

Joo, toi on just tollasta et pädetään omalla suorituksella vaikka tiedetään toisen epäonnistuminen. Aiheutetaan vain pahaa mieltä pahan mielen päälle.

Vaihtoehtoa on kaksi: joko olet herkistynyt aiheelle tai kyseessä ei ole ystävä. Vaikea sanoa kun ei ole ollut paikalla :)

Mutta sen voin sanoa, että korvikkeella kasvaa yhtä hyviä tenavia ja äidiksi kasvu ei puolestaan ole imetyksestä kiinni. Meillä on sellainenkin kummajaislapsi perheessä, että rintamaito teki hyvin sairaaksi ja korvike paransi.

Yhteistyössä