Tuli mieleen tuosta jättäisitkö lapsia hetkeksi yksin -ketjusta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="taijoh";26012371]Suomessa on kylläkin olemassa LAKI joka KIELTÄÄ alle 12-vuotiaan yksin jättämisen pidemmäksi aikaa (pidemmäksi ajaksi katsotaan päiväsaikaan yli kolme tuntia, illalla/yöllä yli tunti!)! Samassa laissa on pykälä joka kieltää sen ettet saa jättää useampaa lasta yli tunniksi keskenään, jos yksikään lapsista ei ole yli tuota 12 vuotta. Eli jos esim. 10v ja 6v on kahdestaan yli tunnin niin sekin on jo lain mukaan rikos.[/QUOTE]

Mutta ei ole siis lakia, jossa kerrotaan, että minkä ikäisen saa laillisesti jättää kotiin esim. tunniksi.

1 §
Lapsen huolto

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapsen kasvatuksessa tulee turvata aikuisen läsnäolo ja valvonta lapsen kahdenteentoista ikävuoteen saakka. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus.

[QUOTE="taijoh";26012595]löytyy finlexista tai muustaki lakikirjasta netistäkin "laki lapsen valvomattomasta yksinolosta"[/QUOTE]

no etkö sä vois laittaa sen linkin tähän suoraan,kun en millään viittis alkaa ettimään sellasta kohtaa..

[QUOTE="taijoh";26012604]1 §
Lapsen huolto

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapsen kasvatuksessa tulee turvata aikuisen läsnäolo ja valvonta lapsen kahdenteentoista ikävuoteen saakka. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus.[/QUOTE]

niin sä oot siis muokannut tämän itsellesi sopivaksi :)

[QUOTE="taijoh";26012371]Suomessa on kylläkin olemassa LAKI joka KIELTÄÄ alle 12-vuotiaan yksin jättämisen pidemmäksi aikaa (pidemmäksi ajaksi katsotaan päiväsaikaan yli kolme tuntia, illalla/yöllä yli tunti!)! Samassa laissa on pykälä joka kieltää sen ettet saa jättää useampaa lasta yli tunniksi keskenään, jos yksikään lapsista ei ole yli tuota 12 vuotta. Eli jos esim. 10v ja 6v on kahdestaan yli tunnin niin sekin on jo lain mukaan rikos.[/QUOTE]

Mites kun nuo mun alle 12v lapset saattavat olla tuntikaupalla ulkona, puistoissa, treeneissä jne.? Pitäiskö mun juosta niiden perässä?! :D

Kyllä kouluikäisen pitäis jo harjoitella yksinoloa. Ei lapsi minusta ole yksin kotona jos vien roskat, haen postin, puistelen mattoja ulkona. 10min maitopurkin hakuun -saatan jättää tuon 4-vuotiaan katsomaan pikkukakkosta isoveljiensä kanssa. Eiköhän jokainen tunne oman lapsensa ja tiedä, missä raja kulkee. No, onhan näitä.. tuttava jättää melko huolettomasti pienetkin lapset yksin kun on töissä tms.

Meidän naapurin kolmasluokkalainen ei osaa olla kotona tuntia yksin vaan änkää meille aina sellaisina päivinä kun olisi tuota yksin oloa. Muuten ihan kiva, meillä muksut tykkää leikkiä sen kanssa, mutta kun se tulee aina välipala aikaan ja ilmottaa että "nälkä olis". Tosin nykyään olen ilmottanut, että "kotona on sulla varmaan kaapissa äiti laittanu välipalan valmiiksi".

Mutta juu, kyllä mun mielestä jo on aika outoo, ettei ton ikänen osaa olla kotona, mutta eipä sitä ole koskaan aikasemmin vaadittukkaan kun nyt vasta joulusta lähtien..

[QUOTE="taijoh";26012604]Lapsen kasvatuksessa tulee turvata aikuisen läsnäolo ja valvonta lapsen kahdenteentoista ikävuoteen saakka. [/QUOTE]
Jes, hyvä tietää että 12 v synttäreiden jälkeen lapsen voi jättää heitteille ihan laillisesti :xmas:

Noin 6-vuotiaana esikoinen on saanut harjoitella hetkittäin yksin oloa. Alkuun soittikin perään, että milloin tulen takaisin. :) Nykyään saa olla yksikseen max. 2h. ja on tokaluokkalainen.

Itse muistan, kun äitini jätti minut "ekaa"kertaa yksin, käski lähtiessä vastaamaan puhelimeen jos se soi. Äiti pirules soitti mulle muunnetulla äänellä pilapuhelun naapurista. Tai oletan sen olleen äiti, kun oli olevinaan niin juoni lähtiessään. :D

Minulla herää tässä kysymys toisinpäin. Että minkäikäisenä te päästätte lapset yksin (tai keskenään) leikkimään pihalla? Vieläkö te eskarilaisten perässä kuljette pihalla ettekä anna olla hetkeäkään rauhassa. Tietenkin on vähän eri asia jos asuu Juupajoella kuin Manskulla, mutta silti!

[QUOTE="niinpä";26012698]Minulla herää tässä kysymys toisinpäin. Että minkäikäisenä te päästätte lapset yksin (tai keskenään) leikkimään pihalla? Vieläkö te eskarilaisten perässä kuljette pihalla ettekä anna olla hetkeäkään rauhassa. Tietenkin on vähän eri asia jos asuu Juupajoella kuin Manskulla, mutta silti![/QUOTE]
Meillä on aidattu piha, mutta keksin monia eri uhkia, mitä voisi tapahtua lapsen yksin ollessa ulkona. Olen silti antanut tuon meidän 4-vuotiaan tytön olla nyt tänä keväänä itsekseen tuossa pihalla, tarkistelen vain ovesta/ikkunoista että missä typy viipottaa.

[QUOTE="niinpä";26012698]Minulla herää tässä kysymys toisinpäin. Että minkäikäisenä te päästätte lapset yksin (tai keskenään) leikkimään pihalla? Vieläkö te eskarilaisten perässä kuljette pihalla ettekä anna olla hetkeäkään rauhassa. Tietenkin on vähän eri asia jos asuu Juupajoella kuin Manskulla, mutta silti![/QUOTE]

Lapsi on 7 v. ja en ole vielä päästänyt yksin ulos, mutta on käynyt joskus pihalla keinumassa koulusta tultuaan(tietämättäni).
Asumme suomalaisittain suuren kaupungin keskustan liepeillä.

Yhteistyössä