Tuleeko Tammikuussa elatusmaksuun korotus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isä kahdelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isä kahdelle;27699337:
Joka vuosi tullut mitenkäs Tammikuussa?
Hyvä tietää kun pitää itse hoitaa tuo tietopuoli,ei sitä kukaan
ilmoita mistään

No lukee se elatussopimuksessa, ja tiedon sekä määrän saa soittamalla lastenvalvojan neuvontaan. Ei mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27699399:
No lukee se elatussopimuksessa, ja tiedon sekä määrän saa soittamalla lastenvalvojan neuvontaan. Ei mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan.

Tämä isä kuitenkin on asiasta kiinnostunut ja aikoo varmaan hoitaakin asian, turha nälviä.

[QUOTE="vieras";27699459]Tämä isä kuitenkin on asiasta kiinnostunut ja aikoo varmaan hoitaakin asian, turha nälviä.[/QUOTE]

Ei muuten, mutta pitää valittaa "itse pitää tietää, eikä kukaan kerro", kuullostaa että ruokakin pitäisi pureskella valmiiksi...

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27699485:
Ei muuten, mutta pitää valittaa "itse pitää tietää, eikä kukaan kerro", kuullostaa että ruokakin pitäisi pureskella valmiiksi...

Aika asiatonta,miksi pitää tulla ketjuun nälvimään,kun et tiedä itse edes vastausta?

[QUOTE="perseennuolija";27699494]Aika asiatonta,miksi pitää tulla ketjuun nälvimään,kun et tiedä itse edes vastausta?[/QUOTE]

2,63% kertoo google parissa sekunnissa hakusanoilla: elatusmaksu 2013 indeksikorotus

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27699505:
2,63% kertoo google parissa sekunnissa hakusanoilla: elatusmaksu 2013 indeksikorotus

Ja ei tullut mieleen asiallisesti sitä laittaa,kun kuitenkin vaivauduit googlettamaan sen?

Ärsyttää,että täältä ei saa mitään kysyä,ku huudetaan että mee googleen.

Ja en ole ap.

[QUOTE="perseennuolija";27699512]Ja ei tullut mieleen asiallisesti sitä laittaa,kun kuitenkin vaivauduit googlettamaan sen?

Ärsyttää,että täältä ei saa mitään kysyä,ku huudetaan että mee googleen.

Ja en ole ap.[/QUOTE]

Minä vastasin vain tähän." kun pitää itse hoitaa tuo tietopuoli,ei sitä kukaan
ilmoita mistään".

meillä ainakin elatussopimus on tehty siihen asti kun lapset on 18 ja summa pysyy samana vuodesta toiseen, miksi ei siis tälläistä sopimusta muut tee niin pysyy homma selvänä?

meillä ainakin elatussopimus on tehty siihen asti kun lapset on 18 ja summa pysyy samana vuodesta toiseen, miksi ei siis tälläistä sopimusta muut tee niin pysyy homma selvänä?

Koska myös siihen sovittuun elatusmaksuun eli elatsusopimukseen on oikeus hakea sosiaalitoimiston lastenvalvojalta indeksikorotuksen suuruinen merkintä, jonka voi hakea joka vuosi, koska se tulee joka vuos, vaikka olisi kuinka sovittu 28 vuoden ajaksi sama summa. Indeksikorotuksen voi silti hakea, mutta siitä pitää huolehtia itse!

Pitää olla alkuperäinen elastussopimus mukana, lastenvalvoja merkitsee siihen aina joka vuoden tammikuussa tuon indeksikorotuksen. Sosiaalitoimistoon voi korotusmerkintää varten varata ajan ja tammikuussa heillä on usein ns. vapaita/avoiminen ovien aikoja eli ilmoittavat esim. nettisivuilla milloin voi ilman ajanvarausta hakea korotusmerkintöjä. Esim. Turussa on tällä viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja isä kahdelle;27699337:
Joka vuosi tullut mitenkäs Tammikuussa?
Hyvä tietää kun pitää itse hoitaa tuo tietopuoli,ei sitä kukaan
ilmoita mistään

Joka vuosi tulee indeksikorotus. Elatussopimukseen pitää hakea korotusmerkinät lastenvalvojalta. Se pitää hoitaa itse joka vuosi, ei ole automaatio. Varaa aika lastenvalvojalta korotusmerkintää varten.

[QUOTE="Zen";27914611]Paljonkos se kelakorotus on tänä vuonna? Kysyy: epätietoinen.[/QUOTE]

KELAN Elatustuen määrä ja maksaminen

Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysi elatustuki on 2013 151,85 e/kk.

[QUOTE="vieras";27917557]Koska myös siihen sovittuun elatusmaksuun eli elatsusopimukseen on oikeus hakea sosiaalitoimiston lastenvalvojalta indeksikorotuksen suuruinen merkintä, jonka voi hakea joka vuosi, koska se tulee joka vuos, vaikka olisi kuinka sovittu 28 vuoden ajaksi sama summa. Indeksikorotuksen voi silti hakea, mutta siitä pitää huolehtia itse!

Pitää olla alkuperäinen elastussopimus mukana, lastenvalvoja merkitsee siihen aina joka vuoden tammikuussa tuon indeksikorotuksen. Sosiaalitoimistoon voi korotusmerkintää varten varata ajan ja tammikuussa heillä on usein ns. vapaita/avoiminen ovien aikoja eli ilmoittavat esim. nettisivuilla milloin voi ilman ajanvarausta hakea korotusmerkintöjä. Esim. Turussa on tällä viikolla.[/QUOTE]

Tarkoittaakohan nimimerkki "muum" sopimusta elatusavusta vai elatustuesta. Eihän elatusavun osalta ainakaan tarvitse sosiaalitstossa käydä. Elatusvelloninen huolehtii indeksikorotuksen maksamisesta.

[QUOTE="vieras";27917638]Tarkoittaakohan nimimerkki "muum" sopimusta elatusavusta vai elatustuesta. Eihän elatusavun osalta ainakaan tarvitse sosiaalitstossa käydä. Elatusvelloninen huolehtii indeksikorotuksen maksamisesta.[/QUOTE]

Elatusapu on elatussopimuksen kautta eli sen etän maksama elatusapu ja siihen sopimukseen voi hakea lastenvalvojalta korotusmerkinnän joka vuosi vaikka olisi sovittu aikanaan 18 vuoden elatusapusopimus.

Elatustuen maksaa Kela jos elastussopimusta etän kanssa ei ole tehty. Elatustukeen tulee joka vuosi automaattisesti korotus jos tuki tulee suoraan Kelalta. Jos taas elatussopimus on tehty etän kanssa eikä se jostain syystä maksa, niin silloin voi myös hakea elatustuen Kelasta sen suuruisena kun elatussopimuksessa se summa on, mutta ei kuitenkaan Kelan elatustuen ylimenevältä osalta. Kela sitten perii takaisin elatusvelvolliselta.

Eli elatusAPUsopimukseen tulee aina itse hakea korotusmerkintä, jotta korotus olisi virallinen!

[QUOTE="Vieras";27917665]
Eli elatusAPUsopimukseen tulee aina itse hakea korotusmerkintä, jotta korotus olisi virallinen![/QUOTE]

Ikänä kuullutkaan mistään korotusmerkinnästä. Korotukset on kyllä aina maksettu. :)

Uusimmat

Yhteistyössä