Tuleeko muille ennen joulua järjetön halu antaa lapselle paljon kaikkea?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huhuu";27308412]okei... mä tykkään kanssa lahjojen antamisesta, mutta en ihan noin paljon...

Meillä ostetaan itse 5 - 10 lahjaa ja sukulaisilta saadaan yleensä saman verran. Tuntuu että se on tarpeeksi. Ainakaan lapsi ei ole koskaan sanonut että olisi halunnut lisää lahjoja. Tietty jos olisi aina saanut paljon, niin varmaan sitten ei voisi määrää helposti alkaa vähentääkään.[/QUOTE]

Miksi ei voisi vähentää? Esikoiseni sai jokunen joulu sitten 80 lahjaa. Ja viime jouluna ehkä puolet tuosta. Eikä hän sanonut haluavansa lisää lahjoja.

Tänä vuonna hän saanee vielä vähemmän, mutten usko hänen tänäkään jouluna pyytävän lahjoja lisää.

Veikkaan, ettei lapsella ole hajuakaan siitä, että montako pakettia hän minäkin vuonna on saanut. Ei meidän muksuilla ole niitä tapana laskeskella.
 
"huhuu"
Miksi ei voisi vähentää? Esikoiseni sai jokunen joulu sitten 80 lahjaa. Ja viime jouluna ehkä puolet tuosta. Eikä hän sanonut haluavansa lisää lahjoja.

Tänä vuonna hän saanee vielä vähemmän, mutten usko hänen tänäkään jouluna pyytävän lahjoja lisää.

Veikkaan, ettei lapsella ole hajuakaan siitä, että montako pakettia hän minäkin vuonna on saanut. Ei meidän muksuilla ole niitä tapana laskeskella.
No joo ehkä tuo vähentäminen pikkuhiljaa onnistuu tuollatavalla, jos lapsi ei vielä hahmota kovin hyvin määriä. Mutta jos kouluikäinen saa yhtenä jouluna vaikka 80 ja seuraavana 10 niin kyllähän se nyt sen huomaa. Ainakin jos ei ole ihan idiootti.
 
[QUOTE="huhuu";27308485]No joo ehkä tuo vähentäminen pikkuhiljaa onnistuu tuollatavalla, jos lapsi ei vielä hahmota kovin hyvin määriä. Mutta jos kouluikäinen saa yhtenä jouluna vaikka 80 ja seuraavana 10 niin kyllähän se nyt sen huomaa. Ainakin jos ei ole ihan idiootti.[/QUOTE]

Puolet vähemmän ei mielestäni ole kuitenkaan ihan pikkuhiljaa. Mutta joo...kyllä mä luulen että lapsi huomaa sen, että lahjoja on vähemmän. Mutta koska hän ei ole niitä lahjoja viime vuonna laskenut, ei hän tiedä että kuinka paljon vähemmän. Mutta vaikka tietäisikin, niin en usko sen olevan ongelma.

Lapsi ei enää sattuneesta syystä usko pukkiin (ikää jo 10v) joten hän on hyvin tietoinen siitä, kuka ne lahjat ostaa. Ollaan juteltu siitä, miten hänen lahjatoiveensa ovat rahallisesti arvokkaampia kuin mitä pienten toiveet ja tätä kautta hän ymmärtää sen, että jos hän haluaa lahjaksi uuden läppärin, kännykän, polkupyörän ja yli satasen maksavan legosetin, hän ei tule näiden lisäksi saamaan 60 muuta pakettia kuten pienet, vaan huomattavasti vähemmän. Eikä tämä ole ollut ongelma.
 
Tulee tulee...
Ja usein kun olen jo päättänyt, että joululahjat on nyt kasassa, niin ostan vielä sitä sun tätä :(
Ja sitten niitä on liikaa. Osa lahjoista jää väkisin vähemmälle huomiolle kun niitä tulee myös mummoilta, kummeilta jne.
 
"huhuu"
Puolet vähemmän ei mielestäni ole kuitenkaan ihan pikkuhiljaa. Mutta joo...kyllä mä luulen että lapsi huomaa sen, että lahjoja on vähemmän. Mutta koska hän ei ole niitä lahjoja viime vuonna laskenut, ei hän tiedä että kuinka paljon vähemmän. Mutta vaikka tietäisikin, niin en usko sen olevan ongelma.

Lapsi ei enää sattuneesta syystä usko pukkiin (ikää jo 10v) joten hän on hyvin tietoinen siitä, kuka ne lahjat ostaa. Ollaan juteltu siitä, miten hänen lahjatoiveensa ovat rahallisesti arvokkaampia kuin mitä pienten toiveet ja tätä kautta hän ymmärtää sen, että jos hän haluaa lahjaksi uuden läppärin, kännykän, polkupyörän ja yli satasen maksavan legosetin, hän ei tule näiden lisäksi saamaan 60 muuta pakettia kuten pienet, vaan huomattavasti vähemmän. Eikä tämä ole ollut ongelma.
No puolet 80 on 40 ja myös se on paljon. Ehkä lapsi ei välttämättä huomaa vielä kovin ratkaisevaa vähentymistä, vaikka paketteja olisi puoletkin vähemmän, jos määrät ovat tuollaisia. Sitten taas 2 ja 1 on ihan eri asia, sen huomaa jo 3 vuotiaskin. Tai 10 ja 5. Mutta jos on paljon, niin niitä vaan on paljon. Kyllä siinä aikuinenkin voi sokaistua määrästä, eikä edes hahmota sitä kunnolla. Näkee vaan kauhean röykkiön paketteja.

Joo en mä tällä mitään aja takaa, mietiskelen vaan. Mä olen nähnyt tai oikeastaan joka vuosi näen lapsen, joka saa myös hirveän paljon lahjoja. Se on aika kalseaa katseltavaa jotenkin. Repii paketin auki ja jos siellä ei ole mitään kovin kiinnostavaa niin heittää samantien sen käsistään ja repii seuraavan paketin auki. Eikä taatusti kyllä muista mitä kaikkea on saanut. Ja on 8 vuotias. Mutta ehkä hän vaan on jotenkin outo.
 
"vieras"
Mulle tulee järjetön halua antaa kaikille paljon lahjoja, heikko budjetti sitten vähentää sitä annettavien lahjojen määrää rajusti :D Jos mä olisin rikas, ostaisin varmaan kymmenittäin lahjoja kaikille läheisilleni
 
[QUOTE="huhuu";27308586]No puolet 80 on 40 ja myös se on paljon. Ehkä lapsi ei välttämättä huomaa vielä kovin ratkaisevaa vähentymistä, vaikka paketteja olisi puoletkin vähemmän, jos määrät ovat tuollaisia. Sitten taas 2 ja 1 on ihan eri asia, sen huomaa jo 3 vuotiaskin. Tai 10 ja 5. Mutta jos on paljon, niin niitä vaan on paljon. Kyllä siinä aikuinenkin voi sokaistua määrästä, eikä edes hahmota sitä kunnolla. Näkee vaan kauhean röykkiön paketteja.

Joo en mä tällä mitään aja takaa, mietiskelen vaan. Mä olen nähnyt tai oikeastaan joka vuosi näen lapsen, joka saa myös hirveän paljon lahjoja. Se on aika kalseaa katseltavaa jotenkin. Repii paketin auki ja jos siellä ei ole mitään kovin kiinnostavaa niin heittää samantien sen käsistään ja repii seuraavan paketin auki. Eikä taatusti kyllä muista mitä kaikkea on saanut. Ja on 8 vuotias. Mutta ehkä hän vaan on jotenkin outo.[/QUOTE]

Meilläkin lapset repivät paketit auki ilman, että sen kummemmin jokaisen lahjan kohdalla käyttäisivät varttia sen lahjan ihasteluun. Kyllä lapset aina ilosta kiljahtaa ja esittelee lahjaansa, mutta sitten tulee jo kiirus sen seuraavan paketin kimppuun.

Ja musta tuo on ihan normaalia...mä teen itsekin noin :D

Mutta mielestäni se ei ole oleellisinta, että mitä lapsi tekee saamillaan lahjoilla jouluaattona. Enemmän se merkitsee, että mitä lapsi tekee niillä lahjoilla seuraavat 364 päivää. Meillä ei yksikään lelu ole nurkkaan jäänyt, vaan ihan kaikki lelut on otettu käyttöön. Toki sieltä suosikit nousee, mutta vuoden sisällä nekin ehtii muuttumaan useampaan kertaan. Joku mikä ei ehkä juuri sillä sekunnilla ole ollut in, on sitä sitten muutaman viikon tai vaikka kuukauden päästä.

Mietiskely on hyvä juttu. Mäkin olen mietiskellyt jo useamman joulun sitä, että mikä siinä on niin paha jos lapsiaan lahjoo vähän runsaammalla kädellä? Vielä en ole vastausta saanut, vaikka sitä olen kysynyt. Tai no joo, kaikenmaailman spekulaatioita ole siitä kuullut miten se lapsi kasvaa kieroon, vaatii joka vuosi enemmän, ei tyydy mihinkään jne. mutta näin 10 vuoden ja 3 lapsen kokemuksella en voi tätä allekirjoittaa. Otantani on kieltämättä pieni, mutta parempi kun yhdenkään heistä, jotka vasta-argumenttejä ovat heittäneet.
 
"huhuu"
Meilläkin lapset repivät paketit auki ilman, että sen kummemmin jokaisen lahjan kohdalla käyttäisivät varttia sen lahjan ihasteluun. Kyllä lapset aina ilosta kiljahtaa ja esittelee lahjaansa, mutta sitten tulee jo kiirus sen seuraavan paketin kimppuun.

Ja musta tuo on ihan normaalia...mä teen itsekin noin :D

Mutta mielestäni se ei ole oleellisinta, että mitä lapsi tekee saamillaan lahjoilla jouluaattona. Enemmän se merkitsee, että mitä lapsi tekee niillä lahjoilla seuraavat 364 päivää. Meillä ei yksikään lelu ole nurkkaan jäänyt, vaan ihan kaikki lelut on otettu käyttöön. Toki sieltä suosikit nousee, mutta vuoden sisällä nekin ehtii muuttumaan useampaan kertaan. Joku mikä ei ehkä juuri sillä sekunnilla ole ollut in, on sitä sitten muutaman viikon tai vaikka kuukauden päästä.

Mietiskely on hyvä juttu. Mäkin olen mietiskellyt jo useamman joulun sitä, että mikä siinä on niin paha jos lapsiaan lahjoo vähän runsaammalla kädellä? Vielä en ole vastausta saanut, vaikka sitä olen kysynyt. Tai no joo, kaikenmaailman spekulaatioita ole siitä kuullut miten se lapsi kasvaa kieroon, vaatii joka vuosi enemmän, ei tyydy mihinkään jne. mutta näin 10 vuoden ja 3 lapsen kokemuksella en voi tätä allekirjoittaa. Otantani on kieltämättä pieni, mutta parempi kun yhdenkään heistä, jotka vasta-argumenttejä ovat heittäneet.
No en ole kyllä mitään vasta-argumentteja heitellyt sun lahjomisille. Ihmetellyt vaan, että onpa tosiaan paljon lahjoja. Ilmeisesti sä olet tätä lahja-asiaa myös omalta kohdalta MIETISKELLYT paljonkin kun tänne siitä kirjoittelet ja tartuit tähän aloitukseen.

Mä olen aika tyytyväinen että meillä riittää se vähempi lahjamäärä. Tykkään kyllä paketoimisesta ja antamisesta ja jotenkin tuntuu että se max 10 lahjaa lapselle riittää tyydyttämään mun lahjomistarpeen. Joskus on tuntunut että siinäkin on jo aika paljon.
 
[QUOTE="huhuu";27308700]No en ole kyllä mitään vasta-argumentteja heitellyt sun lahjomisille. Ihmetellyt vaan, että onpa tosiaan paljon lahjoja. Ilmeisesti sä olet tätä lahja-asiaa myös omalta kohdalta MIETISKELLYT paljonkin kun tänne siitä kirjoittelet ja tartuit tähän aloitukseen.

Mä olen aika tyytyväinen että meillä riittää se vähempi lahjamäärä. Tykkään kyllä paketoimisesta ja antamisesta ja jotenkin tuntuu että se max 10 lahjaa lapselle riittää tyydyttämään mun lahjomistarpeen. Joskus on tuntunut että siinäkin on jo aika paljon.[/QUOTE]

No enhän mä nyt herttileijaa ole MISÄÄN kohtaa sanonut että SINÄ olisit mitään vasta-argumenttejä heitellyt. Mähän nimenomaan sanoin, että USEAMMAN JOULUN, eli puhuin menneestä aikamuodosta. Enkä siis tästä keskustelusta, jota sun kanssasi käyn.

Ja kyllä, kuten jo sanoin, niin mietiskely on hyvä juttu. Ja kyllä, olen mietiskellyt. Niinhän mä juuri sanoin "olen mietiskellut jo useamman joulun...".

Ja monelle tosiaan riittää lahjojan roolissa se 10 pakettia. Ja se on hyvä. Oikein hyvä. Mutta niin on mun mielestäni myös 5 ja 50.
 
"huhuu"
No enhän mä nyt herttileijaa ole MISÄÄN kohtaa sanonut että SINÄ olisit mitään vasta-argumenttejä heitellyt. Mähän nimenomaan sanoin, että USEAMMAN JOULUN, eli puhuin menneestä aikamuodosta. Enkä siis tästä keskustelusta, jota sun kanssasi käyn.

Ja kyllä, kuten jo sanoin, niin mietiskely on hyvä juttu. Ja kyllä, olen mietiskellyt. Niinhän mä juuri sanoin "olen mietiskellut jo useamman joulun...".

Ja monelle tosiaan riittää lahjojan roolissa se 10 pakettia. Ja se on hyvä. Oikein hyvä. Mutta niin on mun mielestäni myös 5 ja 50.
Selvä... ota ihan rauhassa vaan.

Ja hyvää joulua!
 
IhanaValo
Joo..muun vuoden mietitään minne mahdutaan noiden jo olevien lelujen ja muun krääsän kans ja joulun alla se sit alkaa taas.."voi kun se ilahtuis tästä ja tästä" tai joskus se sanoi että haluis tämmöisen...
Huoh, myö vielä hukutaan leluihin.
 
Me ostetaan kohtuudella. Ei tuu lapsen kohdalla sellasta ylilyöntiä ja fiilistä että haluaa ostella sille kaiken suunnilleen. Kyllähän se haluaa vaikka ja mitä. Ne järkevimmät toiveet jaetaan synttäreiden ja joulun kesken. Itse olen kasvanut kohtuukulutukseen lahjojen suhteen enkä osaa törsää. Mielummin muutama harras toivelahja kun läjittäin kaikkea turhaa ja tarpeellista. Nytkin varmaan joku vaate, lelu ja kirja. Meillä vaatepaketitkin ovat tykättyjä.Suvuilta saa kuitenkin ja kummeilta.
 
"vihreä"
Juu tulee semmonen olo. Sitten käyn katsoos kaupassa hyllyssä niitä ja mietin et hitto mimmosta krääsää ja kappas taas pysyttiin kohtuudessa ja ostettiin vaan ne muutama kestävämmäksi arvioitu juttu pakettiin.
 
"kolmen äiti"
Ei todellakaan tule.
Kaikki kolme lasta saavat yhteensä noin 6-8 pakettia jouluna, tässä myös kummeilta yms saadut mukana.
Itse hommaamme yleensä yhden hiukan arvokkaamman jota ovat kovasti toivoneet (esim kamera, ipad tms) muutoin on ihan suklaata ja aamutakkia jne.
Näin on ollut alusta saakka ja lapset arvostavat kaikkea saamaansa kovasti ja ovat iloisia. Krääsää ja leluja on muutoinkin ihan tarpeeksi.
 

Yhteistyössä