Tuleeko muille ennen joulua järjetön halu antaa lapselle paljon kaikkea?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tätä on tosi vaikea selittää mutta yritän kuitenkin.. siis järki sanoo ettei todellakaan tarvitse ostaa koko lelukauppaa ja muutama laadukas ja toivottu juttu riittää. Mutta..jotenkin sitä vaan aattelee että joulu on vaan kerran vuodessa ja voi että ne ilahtuis tosta ja tosta ja tosta..vaikka tiedän että lapset on tyytyväisiä tosi pieniinkin juttuihin. Joka joulun jälkeen vannon että ens vuonna pidetään järki kädessä ja ihan hyvin on sitten pysynyt kontrollissakin,mutta aina joulun alla ajatus lähtee liitämään samoin kuin edellisinäkin vuosina.

Kuinka rankkaatte toiveista ja ideoista juuri ne mitä annatte? Ja millä logiikalla ostatte lahjoja? Onko se esim. 1 kalliimpi,pari pienempää,pari vaatetta,kirja jne.?
 
"vieras"
Millä kun ei muuten osteta leluja juuri ollenkaan, mitä nyt jotain tosi pientä silloin tällöin, tulee joulun aikaan sellainen olo, että pitää ostaa kaikki ne, mistä lapset on haaveilleet pitkin vuotta. Vaikkei ne niitä tosiaankaan tarvitsis.. Mutta just tuo "voi, tästä se ilahtuis tosi paljon ja voi sitä ilmettä, kun se tämän paketista sais....". Ei siitä van pääse irti:D
 
vierass
Vähän samaa täälläkin :( Mä oon omalle 5-vuotiaalle jo ostanut kymmenisen lahjaa ja kaiken aikaa tulee uusia juttuja, mitä tekis mieli ostaa (etenkin jos sais HALVALLA). Ongelmana tässä on se, että lapsi saa semmosen 20-30 lahjaa sukulaisilta/kummeiltakin... Eli LIIKAA :D
 
Meillä lapset saavat paljon paketteja...lukumäärää en osaa sanoa, mutta luultavasti yhteensä saavat (3 lasta) yli 100 pakettia (+suvun ostamat) ja näinollen he vaurioituvat henkisesti koko loppuelämäkseen.

Mä tykkään antaa lahjoja ja lapset tykkää niitä vastaanottaa. Joten en näe ongelmaa. Tosin kaikki tuntemattomat näkee sitten senkin edestä.
 
"Annika"
Juu sama ongelma täällä. Sitä kun ajattelee että hyvissä ajoin ostaa niin. Hyödyntää alet ja tarjoukset, mutta tosiasissa sitä vaan tule osteltua enempi ja jouluun mennessä mun ja miehen vaatekaappi on täynnä erilaisia kätköjä, viime vuonna löydettiin yks kätkö vasta tammikuussa :)
 
"vieras"
Haluun antaa kaikille jotain, mutta omamme kanssa täytyy pitää roti lahjomisessa. Lapsemme on sukumme ainoa pikkuinen, ja lahjoja tulee ja PALJON. Viime joulunakaan ei jaksanut edes avata kaikkia lahjoja... Täysin turhaa tavaraa ei tullut, vaan paljon perusvaatetta, kirjoja, askartelujuttuja mutta kun paketteja on kymmeniä niin ei pieni lapsi jaksa niitä kaikkia avata ja ihastella. Viime jouluna lapsi ei vielä osannut edes toivoa mitään, ei vielä ihan hoksannut joulun ideaa.
 
"vieras"
Eipä oikeastaan. Lapsi on vasta 2v tänä jouluna eikä osaa vielä pyytää mitään. Mulle tulee yleensä sitä parempi mieli mitä enemmän saan kotoa tavaraa pois :D Isommalle lapselle ehkä tekee sitten joskus enemmän mieli hankkia ja pian meillä pitäisi olla tilaa ja säilytystilaa enemmän kun saadaan remontti aikaiseksi, niin jokainen uusi tavara ei tunnu viholliselta joka koittaa saada meidän huushollin kaaoksen valtaan :D
 
"mamaa"
Minulla pysyy jouluna kohtuus aika helposti. Ja siis kohtuus olkoon jokaiselle henkilökohtainen asia, toiselle se voi olla 1-2 lahjaa, toiselle 5 ja kolmannelle se 50.Viime jouluna lapsi sai meiltä muistaakseni 4 pakettia, mekon, kirjan, ja kaksi lelua.

Tähän varmaan vaikuttaa se, että minulla on järjetön halu ostella lapselle leluja ihan ympäri vuoden. Tykkään leluista ja olen aika leikkimielinen, tykkään leikkiä lapsen kanssa. Niinpä ostelen leluja, no, usein. Hyvin usein. Ehkä siksi jouluna tulee oltua aika hillitty, kun muu vuosi menee varmaan monen mielestä ihan överiksi :) Tosin minusta näin on hyvä :)
 
"Vieras"
Meillä 4 ja 6 veet saa yht. Noin 15 pakettia, mukana mummot ja kummit. Me hankitaan yleensä 1 isompi paketti ja sit pari pienempää, mummeilta kun saadaan kirjat tai vastaavaa. Tuo isompi paketti on esim. Isompi legopkt. Ihana olisi ostaa vaikka mitä mutta rahaa ei ole joten olen tyytyväinen sit että ne mitä saa on oikeesti toivottuja!
Tänävuonna Mietteissä isommalle legoja, beibleidi ja ehkä angry unikaveriks, pienemmälle baby born-juttu, lego friends pkt ja petsejä. En tiedä kun lelukuvastot ei vielä oo ilmestyneet, niitä kun luetaan hartaasti.
Toiveissa yleensä joku peli, kirjat tai vaikka dvd.
Tyytyväinen olen mut silti välillä harmittaa kun kaverit saa sen 50 kallista lahjaa.
 
"huhuu"
Meillä lapset saavat paljon paketteja...lukumäärää en osaa sanoa, mutta luultavasti yhteensä saavat (3 lasta) yli 100 pakettia (+suvun ostamat) ja näinollen he vaurioituvat henkisesti koko loppuelämäkseen.

Mä tykkään antaa lahjoja ja lapset tykkää niitä vastaanottaa. Joten en näe ongelmaa. Tosin kaikki tuntemattomat näkee sitten senkin edestä.
Herranen aika! Tuo on jo PALJON. Siis yli 30 pakettia / lapsi + suvun ostamat. Miten siinä lapsi pysyy edes selvillä mitä on saanut!
 
"jojo"
Mä ostan omilleni korkeintaan yhdet paketit. Muksut ovat vielä täyttä häkää joulupukki-iässä, joten on se ja sama, kenen ostama se pukin pussista ilmaantuva paketti on. Muuten ostaisin enemmän lahjoja, mutta lapsilla on 8 muutakin läheistä aikuista, joilla lähtee jouluna mopo lapasesta ja meidän lapset ovat tällä hetkellä suvun ainoat pienet. Viime joulu oli hirveä, 7kk sekä 2,5v ikäiset saivat niin paljon lahjoja, että mua hävetti vastaanottaa niitä. Ja kiukutti ostaa uusia hyllyjä ja laatikoita vain niiden uusien lelujen säilytystä varten. Onneksi joukossa oli myös vaatteita ja kirjoja, edes jotain järkevää. Siinä oli ainakin kymmenelle vekaralle tavaraa. Ja mulla vielä morkkkis siitä, kun hyvin tiedän, että osa äideistä seuraa sydän verta vuotaen, kun omansa saavat tasan yhden pienen lahjan tai eivät sitäkään, kun ei ole varaa ostaa.

Mulla on nytkin iso säkki vaatekomerossa, lapan sinne kaiken, millä lapset eivät leiki ja lahjoitan pois. Joulun jälkeen taas sama homma.
 
bud
TULEE! Tänäkin vuonna yritän ostaa vähemmän ja laadukkaita lahjoja (että oppis lapsetkin oikeita arvoja). Naurattaa, jo kun kirjoitan tuon, kun tiedän, ettei se onnistu. Silti suututtaa mies, kun se ei tsemppaa mua, vaan sekin sanoo, että hirveet kasat nuo lapset saa paketteja kuitenkin.

Sitä kun on vaan olemassa niin paljon kaikkea ihanaa lapsille, leluja, pelejä, kirjoja, KAIKKEA! Tuntuu, kun sais elää palan omaa lapsuutta uudestaan. Ja ne lasten silmät jouluna, ne on niin onnellisia ja ne silmät tuikkii! Kai sitä kerran vuodessa saa vetää vähän överiksi. Ei ne lapset siitä pilalle mene, joka lapsen unelmahan se varmasti on ja jos sen voi toteuttaa, niin miksi ei.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="huhuu";27308257]Herranen aika! Tuo on jo PALJON. Siis yli 30 pakettia / lapsi + suvun ostamat. Miten siinä lapsi pysyy edes selvillä mitä on saanut![/QUOTE]

Juu paljon on. Mutta jos lapsi ei ihan idiootti ole, niin kyllä se pysyy selvillä.

Mä en todellakaan muista kaikkia lasten leluja (yhtä sun toista on tullut hankittua tuplakappaleina) mutta lapset muistaa joka ikisen petshopin tilpehööreineen ja mikä kenkä kuuluu millekin my little ponylle jne.
 
"Vieras"
Mulla on tuollainen olo koko vuoden läpeensä :( Jos tänä vuonna jokainen meistä ostaisi myös yhden lahjan hyväntekeväisyyteen. Joku pieni tyttö tai poika saisi siitä kenties joulun ainoan lahjan.
 
[QUOTE="Vieras";27308381]Mulla on tuollainen olo koko vuoden läpeensä :( Jos tänä vuonna jokainen meistä ostaisi myös yhden lahjan hyväntekeväisyyteen. Joku pieni tyttö tai poika saisi siitä kenties joulun ainoan lahjan.[/QUOTE]

Mä osallistun joka ikinen joulu useammalla paketilla.
 
"huhuu"
Juu paljon on. Mutta jos lapsi ei ihan idiootti ole, niin kyllä se pysyy selvillä.

Mä en todellakaan muista kaikkia lasten leluja (yhtä sun toista on tullut hankittua tuplakappaleina) mutta lapset muistaa joka ikisen petshopin tilpehööreineen ja mikä kenkä kuuluu millekin my little ponylle jne.
okei... mä tykkään kanssa lahjojen antamisesta, mutta en ihan noin paljon...

Meillä ostetaan itse 5 - 10 lahjaa ja sukulaisilta saadaan yleensä saman verran. Tuntuu että se on tarpeeksi. Ainakaan lapsi ei ole koskaan sanonut että olisi halunnut lisää lahjoja. Tietty jos olisi aina saanut paljon, niin varmaan sitten ei voisi määrää helposti alkaa vähentääkään.
 
[QUOTE="Vieras";27308381]Mulla on tuollainen olo koko vuoden läpeensä :( Jos tänä vuonna jokainen meistä ostaisi myös yhden lahjan hyväntekeväisyyteen. Joku pieni tyttö tai poika saisi siitä kenties joulun ainoan lahjan.[/QUOTE]

Mäkin osallistuisin ilomielin, tampereella oli ihana systeemi, sai tuoda mitä kivaa halusi, mutta nyt täällä vantaalla ahneus on vienyt voiton ja kaikki toivomukset sikahintaisia...
 
"jeps"
No ehkä tänä jouluna on ollut sellainen tunne, että voisi ostaa enemmän. Yleensä olen ostanut vain muutaman lelun ja ei ole myöskään lahjovaa sukua. Mutta todennäköisesti en saa aikaiseksi ostaa sen enempää kuin aiempinakaan vuosina.

en ole ostanut vielä yhtään joululahjaa kenellekään.
 

Yhteistyössä