Ei varmasti olekaan. Siksi jokaisen, jolla on NYT virtaa, kannattaisi antaa apua ja tukea muille. Silleen se tukiverkko muodostuu ja jos omat voimat joskus loppuu, saattaa jopa saada apua.
Toivon todella, että auttajia löytyy heillekin, jotka eivät itse jaksa ensimmäisenä tukea. Mutta toisaalta kannattaa kuitenkin pysähtyä miettimään, voisiko tehdä JOTAIN. Ehkä ei pysty ottamaan niitä naapurin lapsia vahdittavaksi, mutta olisiko jotain helpompaa? Jos vaikka oma raparperi syytää liikaa varsia, lahjoittaa niitä naapureille? Tai kerrostalossa antaa esim. lapsen liian pieniä vaatteita tai vanhoja leluja eteenpäin. Kaikki naapuriapu ei ole niin kuluttavaa.
Tukiverkko olisi parasta hoitaa kuntoon ennen kuin on ihan liian poikki. Se ei tietenkään nyt auta niitä, joilla jo menee huonosti. Mutta miettikääpä välillä myös niitä auttajia: MIKSI se olisi jonkun muun vastuu aina huolehtia? On myös ihmisiä, jotka aina auttavat ja auttavat muita, kunnes väsyvät itse totaalisesti. On myös väsynyttä porukkaa, joka ottaa kaiken irtoavan avun vastaan, mutta ei koskaan anna itse paljoakaan takaisin. Jos on krooninen auttajaluonne, alkaa ajan myötä vähän välttelemäänkin noita apurosmoja. Siksi sellainen pieni ele olisi väsyneeltäkin hyvä. Se on viesti, että en oo vaan ottamassa, vaan että haluan auttaa takaisin omien voimieni rajoissa.