Tukiverkottomien "kommuuni".

Just tänään juteltiin kaverin kanssa asiasta.. Miten siistiä oliskin, jos olis paljon rahaa ja voisi vaikka ostaa kokonaisen kerrostalon tmv. ja perustaa siihen tällaisen tukiverkottomien perheiden oman yhteisön. Tietysti sillä ajatuksella että ihmiset olisivat valmiita vastavuoroiseen toistensa tukemiseen...

Herättääkö tällainen minkälaisia ajatuksia ihmisissä?
 
  • Tykkää
Reactions: Jellybeany
Saraldo
Tuollainen talo olis aika hieno juttu :). Vähän niin kuin Frendit-tyyliin :D. Mut kuten vieraskin tuossa sanoi, sellainen vois olla mahdollista jo pienemmilläkin resursseilla, jos ihmiset vaan olis vähän sosiaalisempia ja tutustuisivat asuinalueensa muihin perheisiin.
 
tupsis
Herättää ajatuksia siitä minkälaista haluaisin elämäni olevan!
Olisi ihanaa asua niin, että olisi lähellä aina apua. Ja tottakai, vastavuoroisesti itse apua tarjoaisin.
Onhan tollasia kommuuneja, mutta aika monet ovat sitten mulle liian "hörhöjä". Eli olis kiva sellanen kommuuni, jossa ei tarttis olla liian samankaltainen tai siis samoja ideologioita joka saralla toteuttavia.
Tietty perusasioista pitäis olla yhtä mieltä. Enkä välttämättä ite ihan kerrostalollista väkeä jaksais....En tiiä.
Sellanen max 10 perhettä.
Ja mun mielessä pyörii heti jotku kesäjuhlat puutarhassa, pihakirppikset ym....
Lähtisin heti tollaseen asumaan lasteni kanssa!
 
Meillä on tässä naapurustossa muutama perhe/talous, jotka esim kierrättävät lasten vaatteet ja apujakin saa ihan arkisissa asioissa. Juuri sain tytölle ison kasan vaatetta, annoin vastavuoroisesti heidän koiralle säkin koiranmuonaa jota meidän fifi ei voi syödä. :)
 
Muakin kiinnostais. Olis kivaa muutenkin jos porukalla sais puutarhaa ja kasvimaata ja sellaista kasaan. Hirvittää vaan et tuohonkin mestaan eksyy se yks mätä omena, pitäis olla joku näppärä sopimus siitä että mahdolliset häiriköt sais iisisti pois.
Mutta toisaalta, mun mielestä kaikkien ei tarttis olla kiinnostuneita esim. hoitamaan puutarhaa ja kasvimaata. Jokainen saisi toteuttaa jotain "omaa".

Ja keltään ei kuitenkaan vaadittais mitään, mikä olisi hänen jaksamisensa rajoilla. Esim. mua tuskin jaksais kiinnostaa hirveen pitkään mikään kasvimaa, mutta haluaisin niitä syödä. Mä osaan kuitenkin vaikka viihdyttää lapsia, lukea, leikkiä, askarrella, lauleskella, kokata, siivota..
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
"Vieras"
Veikkaisin, että siinä talossa ei syntyisi yhtään tuttavuutta, kun kaikki tukiverkottomat odottaisivat, että toiset tekevät aloitteen. Lisäksi osa porukasta loukkaantuisi muille, kun näyttävät niin leuhkoilta eivätkä tule juttelemaan...
 
Mutta toisaalta, mun mielestä kaikkien ei tarttis olla kiinnostuneita esim. hoitamaan puutarhaa ja kasvimaata. Jokainen saisi toteuttaa jotain "omaa".

Ja keltään ei kuitenkaan vaadittais mitään, mikä olisi hänen jaksamisensa rajoilla. Esim. mua tuskin jaksais kiinnostaa hirveen pitkään mikään kasvimaa, mutta haluaisin niitä syödä. Mä osaan kuitenkin vaikka viihdyttää lapsia, lukea, leikkiä, askarrella, lauleskella, kokata, siivota..
Joo siis ei tietenkään. Mietin just siis lähinnä vaan sitä et pihapiirissä olis lääniä toteuttaa omia pikkuprojekteja :eek:D Niinku esmeks kasvimaata. Vähän ku yhteisöllinen pieni kylä mut kerrostalomuodossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä ja Kerpele
[QUOTE="Vieras";28721083]Veikkaisin, että siinä talossa ei syntyisi yhtään tuttavuutta, kun kaikki tukiverkottomat odottaisivat, että toiset tekevät aloitteen. Lisäksi osa porukasta loukkaantuisi muille, kun näyttävät niin leuhkoilta eivätkä tule juttelemaan...[/QUOTE]

Mutta jos alunperinkin koko talon toimintaidea perustuis siihen että taloon voi tulla ainoastaan jos tulee toimeen ja löytää paikkansa sieltä...
 
Khimaira
Mä olen aina miettinyt että sellainen olisi verrattoman siistiä! Toki niiden asukkaiden tulisi olla samalla tavalla ajattelevia ja sitoutua siihen, eihän se muuten toimisi.

Mieluummin haluaisin että asuttaisiin rivarissa, tms. musta on kiva mennä suoraan ovesta ulos. Toki yhteisellä pihalla pitäisi olla kasvimaa, omenapuita, marjapensaita, jne. Ja sitten sellainen ulkorakennus/ vaja/ tms missä voisi tarpeen mukaan hioa ja maalata huonekaluja, korjata fillareita, tms. muuta puhdetta.

Yhteinen grilli pihalla, lapsilla kavereita..sehän olisi mainiota!

Mistäs sitä löytäisi sellaisen porukan ja siihen soveltuvan asuntoalueen..
 
Mä olen aina miettinyt että sellainen olisi verrattoman siistiä! Toki niiden asukkaiden tulisi olla samalla tavalla ajattelevia ja sitoutua siihen, eihän se muuten toimisi.

Mieluummin haluaisin että asuttaisiin rivarissa, tms. musta on kiva mennä suoraan ovesta ulos. Toki yhteisellä pihalla pitäisi olla kasvimaa, omenapuita, marjapensaita, jne. Ja sitten sellainen ulkorakennus/ vaja/ tms missä voisi tarpeen mukaan hioa ja maalata huonekaluja, korjata fillareita, tms. muuta puhdetta.

Yhteinen grilli pihalla, lapsilla kavereita..sehän olisi mainiota!

Mistäs sitä löytäisi sellaisen porukan ja siihen soveltuvan asuntoalueen..
Juu, siis toi kerrostalo oli vaan esimerkki, rivarihan olis ihan mahtava juttu :)

Sehän tässä mun mielestä kummallista on että kuinka paljon on tukiverkottomia, silti tällaisen idean kohdatessaan on aina joku "no en mä kun..".

Mä lähtisin heti!
 
Kai tollaset yhteisölliset jutut on sisäänpäin kääntyvien suomalaisten mielestä vaan joku ituhippien homma, tai muuten vaan omituista.. Ja ensimmäinen ajatus suurimmalla osalla että "no mutta entäs sitten jos...?" tai "mitäs jos..?". Ei mikään ihme että niin moni on ahdistunut ja surullinen kun ei osata ottaa mitään riskejä tai ajatella että "Mitä jos mulla oliskin kivaa?" -mutta siis sehän nyt ihan ennennäkemätöntä oliskin, mitäs sitten kun oliskin niin onnellinen että koko ajan vaikka hymyilyttäis? Ei käy, ihmisethän pitäis hulluna...

...läpä läpä läpä.. Huomaako että mä alan olee ihan pikkusen kyllästynyt vallitsevaan ihmisten suppeuteen? :D
 
"vieras"
Miten sen tukiverkon rakentaminen onnistuisi tuollaisessa kommuunissa, jos se ei ole onnistunut vielä muutenkaan?

Ihan normaalilta naapurisopu-meiningiltähän tuo kuulostaa. Tutustutaan naapureihin, ollaan yhteyksissä, autetaan tarvittaessa, tehdään yhdessä. Ei tarvita kommuunia, tarvitaan kykyä huomioida ympärillä olevat ihmiset.
 
Mä olen aina miettinyt että sellainen olisi verrattoman siistiä! Toki niiden asukkaiden tulisi olla samalla tavalla ajattelevia ja sitoutua siihen, eihän se muuten toimisi.

Mieluummin haluaisin että asuttaisiin rivarissa, tms. musta on kiva mennä suoraan ovesta ulos. Toki yhteisellä pihalla pitäisi olla kasvimaa, omenapuita, marjapensaita, jne. Ja sitten sellainen ulkorakennus/ vaja/ tms missä voisi tarpeen mukaan hioa ja maalata huonekaluja, korjata fillareita, tms. muuta puhdetta.

Yhteinen grilli pihalla, lapsilla kavereita..sehän olisi mainiota!

Mistäs sitä löytäisi sellaisen porukan ja siihen soveltuvan asuntoalueen..
Olen asunut tälläisessa, ja ihan kaupungin vuokra-asuntoja olivat.
Oli grillin, leikkimökin ja muun lisäksi myös komposteja 2, ihan itse kaikki tehtiin ja hoidettiin.
Lapsen pystyi viemään aina jollekin hoitoon yölläkin kun tarvitsi lähteä sairaalaan toisen kanssa, koira käytiin käyttämässä lähes joka päivä klo 16. pikku remppahommat ja pensaanlaikkuut hoiti naapurien miehet, minulla oli sitten heidän lapsiaan hoidossa että pääsivät keskenään ulos tms. Rahalla ei maksettu mitään, vaan vastapalveluksella. Joulupukkikin oli naapurin vanhemman pariskunnan mies.
Valitettavasti asunnot oli 2-3h +k, joten muutettiin pois kun mentiin miehen kanssa yhteen ja 3. lapsi oli 2v.
EI tässä nykyisessäkään ole vikaa, mies valitteli eilen kuinka autossa on ilmastointi rikki niin naapuri meinasi tarjota omaansa reissuun :D Meillä on todella mukavia naapureita 80%
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo ajatuksena semmoinen ihanne ja ideaali, että se tukiverkko olis yhdenkaton alla näppärästi saatavilla.

Mutta :D

Jos tukiverkkoa on ylipäätänsä haalimassa, niin kyllähän se semmoinen hengenheimolaisuus ja yhtäköyttäyhdistyminen syntyy ilman mitään kommuunejakaan. Sellaiset, jotka aidosti haluavat olla osallisina toisten perheiden kanssa ja pyytettömästi laittaa hyvää kiertämään, kokoontuvat kyllä tavalla tai toisella.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho ja Jätkä
Mä oon kyllä niin erimieltä siitä että tukiverkko "vaan kerätään".... Tai sitten mussa on jotain vikaa. Tarkottaako se sitten sitä ettei meidän perhe edes tarvitse mitään tukiverkkoa kun mä en sellasta oo saanut kasattua?
 
Mä oon kyllä niin erimieltä siitä että tukiverkko "vaan kerätään".... Tai sitten mussa on jotain vikaa. Tarkottaako se sitten sitä ettei meidän perhe edes tarvitse mitään tukiverkkoa kun mä en sellasta oo saanut kasattua?
No..miten muuten sä kuvittelet sellaisen saavasi, jos sinulla ei sellaista jo ole? Itse sinun sen eteen on töitä tehtävä, tutustuttava ihmisiin jotka ovat samanhenkisiä ja kaipaavat itsekin tukiverkkoa. Luotava suhteita.

Ja ei, on olemassa sellaisiakin perheitä jotka eivät sitä tarvitse, vaan ovat perheensä kanssa ja ottavat esim. sen aikuisten parisuhdeajan illasta silloin kun lapset ovat unilla tai sitten ihan siitä normielosta yhdessä tekemällä.

Ei se tukiverkko mistään itekseen tule.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";28722867]Miten sen tukiverkon rakentaminen onnistuisi tuollaisessa kommuunissa, jos se ei ole onnistunut vielä muutenkaan?

Ihan normaalilta naapurisopu-meiningiltähän tuo kuulostaa. Tutustutaan naapureihin, ollaan yhteyksissä, autetaan tarvittaessa, tehdään yhdessä. Ei tarvita kommuunia, tarvitaan kykyä huomioida ympärillä olevat ihmiset.[/QUOTE]

Mä ajattelen sen niin että alunperin sinne taloon muutettaisiin tietyllä periaatteella, yhteisöllisyyden periaatteella. Harvassa normikerrostalossa/ rivarissa on esim. mitään yhteistä kasvimaata pihalla.
Naapurisopu voidaan käsittää niin monella tapaa, onko se sitä että ollaan hyvissä väleissä keskenään vai sitä että autetaan toisia tarpeen vaatiessa? Tuossa "kommuuni"- ajatuksessa lähdetään juuri siitä auttamisesta ja vastavuoroisuudesta.

Onhan niitä "kommuuneja" ennenkin perustettu. Kerran näin asunnon myynti- ilmoituksen, jossa luki että taloyhtiö on yhteisöllinen ja yhdessä tekevä, muuttaja sitoutuu talon sääntöihin ja periaatteisiin =)
Ja esim. Helsingissä on arvottavana Helsinki-pientalo tontteja, joita voivat hakea 4 ruokakunnan porukat. Siinähän olisi hyvä tilaisuus perustaa oma pikku kommuuni, tontit sijaitsevat sellaisissa ryppäissä =)
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele
juuh
Sinänsä ihan kiva ajatus. Mutta itsekin jäin miettimään, että eikö tuollaista voisi luoda siellä, missä asuu jo? Naapureilta ei tietenkään ensimmäiseksi voi vaatia tukea, mutta entä jos sitä tarjoaisi itse? Kutsuisi toiset vaikka syömään? Kysyisi, että tarvitsevatko naapurit apua? Tai lupautuisit jonkun kerran vahtimaan naapurisi lapsia? Hyvällä tuurilla he tarjoaisivat vähän ajan päästä samaa jne. Ja siinähän se sitten olisikin.
 

Yhteistyössä