Mun mielipiteeni on se, että todellakin voin akateemisena ihmisenä olla ottamatta vastaan mitään paskaduunia niin kauan, kun on kouluttamattomia ihmisiä työttöminä. Kun heidät on kaikki pakotettu niihin töihin, ja sitten vielä on mummoja hoitamatta, voin harkita. Mutta sellaista tilannettahan ei tule, koska kouluttamattomat ajattelevatomaavansa samat valinnanmahdollisuudet työpaikkojen kelpuuttamisessa kuin korkeasti koulutetutkin, ja siihen ei kukaan puutu.
Tosiasiahan on, että ei kukaan varsinaisesti varmaan nauti Aamulehden jakamisesa räntäsateessa, juoppojen kuskaamiseta taksirenkinä yöaikaan tai hampurilaisten käristämisestä, roskisten tyhjentämisetä tai salissa juoksemisesta vitosen tuntipalkalla. Mutta sitten kun koulutamattomat työttömät on ensin kaikki kiinnitetty näihin työpaikkoihin, voidaan alkaa keskustelemaan siitä, mitä työtä on vielä jäljellä. Niin se ei käy, että viidelle kouluttamattomalle tarjotaan jotakin hanttihommaa ja kun he kaikki sanovet ei, niin sitten sitä tarjotaan akateemiselle.
Mut jos ihan karkeesti yleistetään, niin kouluttamattomat pitkäaikaistyöttömät on ehkä työttömiä siksi, kun ei heitä edes haluta töihin. Tai siis jos mä tarttisin työntekijää, en ottais ketään, jolla on semmonen asenne, että on liian hieno tai osaava johonkin. Semmoset ei vaan tee työtä.
Varmana ottasin mieluummin sen koulutetun ihmisen tänne paskaduuniin, kuin sen työnvieroksujan, joka on puoliks pakotettu. Mut semmonen asenne, että mä en tee, vaan olen mieluummin työtön, on aika kummallinen ja kuulostaa todella omituiselta, varsinkin jos on koulutettu ja yritteliäs ihminen. No, tyhmät ja kouluttamattomat ajelee sit omilla autoilla, kun se älykäs koulutettu seisoo sateessa pussipysäkillä, menossa ostaan puurotarpeita.
Viimeksi muokattu: