TS: Äidin oikeus estää isyysselvitys saattaa muuttua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22851432]Kaikkihan tietenkin kertovat olevansa naimisissa,ja kaikki naiset ovat niin oikeudenmukaisia et kertovat miehilleen lapsen todellisen "alkuperän"..
Ja se et ollaan jo tavallaan erottu,mut ei viel virallisesti,sit palataanki yhteen.[/QUOTE]

Ja sanotaan että lapsi on aviomiehen varsinkin jos seksiä on sattumalta ollut sopivasti viimeisen muutaman kuukauden aikana kerrankin. Kyllähän niitä aina kuulee, muualtakin kuin täältä ;) Eikä monet todelliset isät koskaan saa edes tietää lapsestaan, saati sitten mahdollisuutta olla tälle isä vaikka haluaisi. Sitten ihmetellään miksi tuo lapsi vihaa mua kun se saa täysi-ikäisenä sattuman kautta tietää ettei isä olekaan hänen isänsä. Ihmiset on idiootteja, anteeksi vain..

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22851423:
Ja jos panee paljaaltaan henkilön kanssa, josta ei tiedä huomattavan suurella varmuudella edes siviilisäätyä, on aika raskaan sarjan puupää.. Kortsut on keksitty.

Etkö tosiaan ole kuullut yhdestäkään lapsesta, joka on saanut alkunsa kun on käytetty kondomia?

Mä tunnen naisen joka oli naimisissa, mutta siitä ei tiennyt kuin kourallinen ihmisiä. Nainen raskautui uudessa suhteessaan ja lähti sitten hakemaan eroa. Hän sai avioeron voimaan vissiin 2 viikkoa ennen vauvan syntymää. Lapsen isä ei tiedä naisen olleen naimisissa, eikä siitä miten lähellä oli että hänen lapsensa olisi nimetty väärän miehen lapseksi.

Puupää tai ei, mutta näitä tapahtuu.

Miten siinä voi kariutua yksikään hyvä avioliitto? Hyvässä avioliitossa ei liene ihan tuontasoisia salaisuuksia, eikö?

Asia ei silti ole aivan yksinkertainen. Nainen valiitsee mielellään miehekseen elatuskykyisen, tasapainoisen miehen, mutta lapsen isä valitaan geenien perusteella, eli lähinnä ulkonäön ja tunteen perusteella. Onko nainen katala? Tietysti on, mutta tuo voi olla myös lasten etu. Suomen lainsäädäntökin tukee sitä, että aviomies lasketaan isäksi, vaikka se oikeasti olisikin posteljooni.

hmm..tulee vaan mieleen mun exä, joka mulle mietiskeli puhelimessa, että onkohan se tyttöystävän tuleva lapsi oikeasti hänen (no sen sitä saa kun lähes tuntemattoman kanssa sänkyyn menee ilman suojausta) vai jonkun toisen. Kova hinku oli hällä kuitenkin isäksi rueta lapselle, joten ei kehotuksistani huolimatta pyytänyt mitään isyystestejä. Nyt sitten elelee surkeassa parisuhteessa sen naisen kanssa mutta saapahan olla isä lapselle,...vaikkei tiedäkkään onko biosellainen.

[QUOTE="hups";22851474]Asia ei silti ole aivan yksinkertainen. Nainen valiitsee mielellään miehekseen elatuskykyisen, tasapainoisen miehen, mutta lapsen isä valitaan geenien perusteella, eli lähinnä ulkonäön ja tunteen perusteella. Onko nainen katala? Tietysti on, mutta tuo voi olla myös lasten etu. Suomen lainsäädäntökin tukee sitä, että aviomies lasketaan isäksi, vaikka se oikeasti olisikin posteljooni.[/QUOTE]

Mihin sä nyt perustat tuon väitteesi?

Mä ainakin mielelläni valitsen toki miehekseni elatuskykyisen tyypin, mutta etenkin lasteni isäksi. Mulla on ollut miehinä ns. pahoja poikia, mutta kun tuli aika lisääntyä, valitsin kiltin ja tasapainoisen miehen.

Olenko mä nyt siis joku luonnonoikku, vai ontuukohan tuo sun päätelmäs jotenkin? :D

Ja lainsäädäntö ei enää onneksi 3 vuoden kuluttua tue tuota. Näin siis, jos kaikki menee hyvin.

Etkö tosiaan ole kuullut yhdestäkään lapsesta, joka on saanut alkunsa kun on käytetty kondomia?

Mä tunnen naisen joka oli naimisissa, mutta siitä ei tiennyt kuin kourallinen ihmisiä. Nainen raskautui uudessa suhteessaan ja lähti sitten hakemaan eroa. Hän sai avioeron voimaan vissiin 2 viikkoa ennen vauvan syntymää. Lapsen isä ei tiedä naisen olleen naimisissa, eikä siitä miten lähellä oli että hänen lapsensa olisi nimetty väärän miehen lapseksi.

Puupää tai ei, mutta näitä tapahtuu.

En taida yhtäkään kondomia käytettäessä alkunsa saanutta lasta nimenomaisesti tietää, mutta itseltänikin aikoinaan rikkoutui useita, joten tiedän, että niittenkin toimimattomuus on mahdollista.. (Nykyään h-kierukka käytössä. En enää luottaisi kortsuun ainoana ehkäisynä, mutta kyllä sitä silti tuntemattoman kanssa pitäisi käyttää..)

Toivottavasti lainsäätäjät miettivät tarkoin kaikki mahdolliset tapaukset, joita eteen voi tulla eivätkä vain säädä jotain keskellä yötä väsyksissä, koska tekstiä on saatava paperille..

Mä ainakin mielelläni valitsen toki miehekseni elatuskykyisen tyypin, mutta etenkin lasteni isäksi. Mulla on ollut miehinä ns. pahoja poikia, mutta kun tuli aika lisääntyä, valitsin kiltin ja tasapainoisen miehen.

Olenko mä nyt siis joku luonnonoikku, vai ontuukohan tuo sun päätelmäs jotenkin? :D

Ja lainsäädäntö ei enää onneksi 3 vuoden kuluttua tue tuota. Näin siis, jos kaikki menee hyvin.

Lehti: Joka neljäs DNA-testattu isäehdokas ei ole lapsen isä

28.11.2006 7:28

Helsingin Sanomat

Joka neljäs DNA-testillä tutkittava isäehdokas ei ole lapsen isä, kirjoittaa Keskisuomalainen.

Suomessa tehtiin viime vuonna runsaat 1 400 virallista DNA-testiin perustuvaa isyystutkimusta. Niistä valtaosa, yli 1 300, tehtiin Kansanterveyslaitoksen isyystutkimuslaboratoriossa. Laboratorion päällikön Matti Lukan mukaan testien kokonaismäärä on ollut kasvussa.

Lapsia, joiden isää selvitettiin Kansanterveyslaitoksessa viime vuonna, oli yli tuhat. Heistä suurimmalla osalla oli vain yksi isäehdokas.

Kansanterveyslaitoksen ohella virallisia testejä tekee Suomessa vain Helsingin oikeuslääketieteen laitos, jossa viime vuonna testattiin runsaat 120 isäehdokasta. Testatuista joka viides ei ollut lapsen isä.

Helsingin lastenvalvojien tiimin johtavan sosiaalityöntekijän Pirjo Pelkolan mukaan tilanteet, joissa äiti nimeää useampiakin isäehdokkaita, eivät kuitenkaan ole harvinaisia.

Lehti: Joka nelj

Lainaus Vauva-lehdestä nro 1/2006
" Geenitestit, joita tehdään perinnöllisten sairauksienriskin arvioimiseksi, elinsiirtojen tai oikeudellisten syiden takaa, paljastavat toisinaanyllättävää tietoa isyydestä: arviolta joka 25. isä kasvattaa tietämättään toisen miehen lasta."

Joka kahdennenkymmenennen lapsen biologinen isä ei olekaan se, jota pidetään isänä

Poliklinikka.fi Julkaistu 03.10.2005

Brittiläisen tutkimusraportin mukaan jopa joka 25. lapsen biologinen isä ei olekaan se, jota pidetään biologisena isänä. Tutkimuksessa on pyritty arvioimaan tämän epäsuhdan laajuutta. Tämän epäsuhdan paljastuminen voi toisaalta järkyttää asianosaisia ja aiheuttaa perheiden hajoamisia ja jopa väkivaltaa, mutta sillä voi toisaalta olla merkitystä monen perinnöllisen sairauden kannalta. Tutkimusryhmä analysoi isyysaineistoa vuosilta 1950 – 2004.

Tutkijat havaitsivat, että oikean ja oletetun biologisen isän epäsuhta vaihteli eri tutkimuksissa 1 prosentista aina 30 prosenttiin. Keskimääräinen osuus oli 3,7 prosenttia. Toisin sanoen lähes joka 25. lapsen oletettu biologinen isä ei olekaan oikea biologinen isä. Kun Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa tehdään nykyisin yhä enemmän isyystutkimuksia, tulos merkitsee sitä, että yhä enemmän näitä tapauksia tulee ilmi. Esimerkiksi Yhdysvalloissa isyystestien määrä kaksinkertaistui vuosina 1991 – 2001. Isyystestejä käytetään sekä juridisten kysymysten selvittämiseen että sairauksien diagnostiikan apuna. Kehittyvät geneettiset testausmenetelmät mahdollistavat yhä paremmin nämä tutkimukset. Avataanko näillä tutkimuksilla jonkinlainen Pandoran lipas, joka paljastaa yhä enemmän ihmisen seksuaalisesta käyttäytymisestä, jää nähtäväksi. Jos havaitaan epäsuhta oletetun ja todellisen biologisen isän välillä, tämä tulisi saattaa asianosaisten tietoon hienovaraisesti. Tällaista tietoa ei saisi kuitenkaan salata, koska tämä voisi joissakin tapauksissa vaikuttaa suurestikin asianosaisten elämään.

Lähde: Journal of Epidemiology and Community Health 2005;59:749-754

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22851530:
En taida yhtäkään kondomia käytettäessä alkunsa saanutta lasta nimenomaisesti tietää, mutta itseltänikin aikoinaan rikkoutui useita, joten tiedän, että niittenkin toimimattomuus on mahdollista.. (Nykyään h-kierukka käytössä. En enää luottaisi kortsuun ainoana ehkäisynä, mutta kyllä sitä silti tuntemattoman kanssa pitäisi käyttää..)

Toivottavasti lainsäätäjät miettivät tarkoin kaikki mahdolliset tapaukset, joita eteen voi tulla eivätkä vain säädä jotain keskellä yötä väsyksissä, koska tekstiä on saatava paperille..

Sitä mietintää voisivat tehdä myös äidit keskellä yötä väsyksissä baarissa, sillä seuraamukset voivat olla elinikäiset...

[QUOTE="hups";22851602]Joka kahdennenkymmenennen lapsen biologinen isä ei olekaan se, jota pidetään isänä
[/QUOTE]

Taitaa olla aika yleistä tietämystä tämä ilman tutkimuksiakin, mutta sukututkijat voisi olla helppo saada näillä uutisilla järkytyksen valtaan. :( Sota-ajat vielä erikseen - silloinhan vihollispuoli helposti raiskaa valloitettavia yleisen manian vallassa näitten aviosuhteista tai moraalikäsityksistä mitään kysymättä..

Mun mielestä ihan loistojuttu. Aina paasataan siitä et äidit voi pakottaa isät isäksi selvitämällä isyyden ja vaatia elarit sen vuoksi joten kyllä isälläkin on oikeutensa sit olla mukana lapsen elämässä!

harva äiti kai tahallaan estääkään isän läsnäoloa lapsen elämässä, mutta kun yleensä se vaan menee niin, ettei sitä isää kiinnosta, eikä häntä voi pakottaa väkisin olemaan mukana oman jälkikasvunsa elämässä. saa ne elarit jokatapauksessa kelasta, ettei siihen sitä isyyden tunnistusta tarvita. tuskin siltä isältä paljoa enempää voi nyhtääkään, kuin sen minimin, jos sitäkään. monesti saa enemmän kelasta.

Yhteistyössä