***Toukovauvat 2007 ***lokakuu

Heippa kaikille :wave:

Erityis :hug: kaikille, joilla univajetta :hug: Ainakin äippä-78 ja Kojo joutuvat heräilemään useasti :( En osaa antaa mitään vinkkejä, mutta virtuaalivoimaa koitan teille kaikille lähettää sylikaupalla :hug: :hug:

Tuntuu ihan kauhealta sanoa, että meillä on Maija alkanut nukkua ihan läpi yön nyt, ilman mitään heräämisiä :ashamed: Aiemmin oli niin, että jossain aamuyön tunteina saattoi herätä ja nostin hänet meidän väliin ja annoin tisun suuhun. Nyt on sitten menty jo hyvän aikaa niin, että Maija menee iltapuuron ja -maidon jälkeen nukkumaan n.20 aikoihin ja herää sitten aamulla omasta sängystään meidän ääniin n.7-8 aikoihin. Tälläisiä nämä meidän kaikki kuusi lasta ovat olleet, taineet tulla äitiinsä :D :ashamed: Kun äitini vielä eli, niin muistan hänen sanoneen, että olin vauvanakin niin hyvä uninen, että minua täytyi herättää päiväunilta :whistle: Toinen kommentti oli kouluikäisenä, että vieressäni voisi räjäyttää pommin, enkä heräisi sittenkään :D

Istumisesta , Maija istui tänään eka kerran syöttötuolissa ja tykkäsi ihan tosi paljon :) Killitteli siinä hymy korvissa kaikkia ja päästeli naurun pyrähdyksiä :D Voi että, oli hyvän kuuloista ja näköistä :heart: Laitoin tyynyn sen pehmusteen ja Maijan väliin, kun meillä tuo syöttötuoli on istuma-alaltaan aika isokokoinen. Mies teki sen silloin, kun kaksoset alkoivat istua syöttötuoleissa. Meillä oli silloisessa kodissa sen verran pieni keittiö, että kaksi syöttötuolia oli vähän liian paljon :whistle: Hän sitten teki sellaisen tupla-mallisen, jossa tytöt istuivat vierekkäin, mutta eivät kuitenkaan ylttäneet kovasti toisiaan häiritsemään :) Se on nyt sitten ollut meillä pöydän päässä siitä lähtien, vaikka on ollut vain yksi vauva kerrallaan, on ollut sitten vierasvara ;) Eikä sitä raaski hävittääkään, kun toinen on tehnyt siihen koristeleikkauksella nallenkuvat ja maalannut sydämenkin :heart:
Minäkin muistelisin, että 6kk on jokin suositus "istumisessa", mutta kyllähän se riippuu tosi paljon vauvastakin. Jotkut ovat valmiimpia ja jäntevämpiä jo aiemmin. Meidän toinen kaksonen ei tainut istua kuin vasta lähempänä 8kk ikää, hän oli sellainen "michelin-tytteli" :) Mitä ei kyllä millään voisi uskoa nyt, kun katselee häntä :D

Joku muuten jutteli kevennyksestä... Minulla se on nyt mennyt ihan penkin alle :ashamed: Sain jo 2kg pois ennen lomaa, mutta sehän tuli takaisin samantien, kun en lomalla katsonut yhtään mitä söin ja join...limpparia lähinnä :whistle: :ashamed: En ole ollenkaan saanut itseäni vielä niskasta kiinni.... Tuli ostettua lentokoneesta nameja ja niitä nyt sitten tässäkin mussutan :/ Mulla on ollut nyt kaksi päivää ihan järkyttävä päänsärky ja joka paikkaa on kolottanut. Ei oikein pääse kunnolla lattialle ja ylös, kun sattuu niveliin ja lihaksiin ihan älyttömästi :( Sitten välillä on kauhea hiki ja seuraavassa hetkessä jo vedän villasukkia ja -takkia päälle. Anoppi ja appi kävi tänään katsomassa lomakuvat niin appi sanoi, että hänellä flunssa alkoi juuri noilla oireilla :snotty: Voi itku jos tässä vielä kipeäksi tulee :headwall: Meillä on tuo 2v8kk ollut aika kovassa nuhassa, että mahikset olisi tietysti hyvät :/
Sen verran olen kuitenkin edistynyt liikunnan suhteen, että sovittiin miehen kanssa minulle oma "liikuntapäivä" :D Kun miehellä on näitä harrastuksia, nytkin on kiekkoilemassa ja minulla ei ole mitään säännöllistä juttua. Välillä mies sanoo, että mene vain lenkille tai uimaan, mutta olen tosi huono lähtemään ihan ex-tempore ulkoilemaan. Aina on jotain tärkeämpää, pyykkejä tai siivousta :ashamed: Mutta nyt on kiva, kun sovittiin päivä, että silloin minä harrastan jotain juttua, lähdimpä sitten kävelylle tai uimaan, mutta silloin on minun "harrastuspäivä" :) Tällä viikolla ajattelin mennä pururadalle kävelemään ja haistelemaan ihanaa syksyilmaa =) Ja ihan yksin ;) Ellen sitten ole kuumeessa ja kauheassa flunssassa...

Meillä on häät tiedossa parin viikon päästä... Ei kauheasti kiinnostaisi lähteä, mutta on pakko :/ No, käydään kirkossa ja hääjuhlassa, mutta lähdetään hyvissä ajoin pois. Pitäisi vielä käydä isoille tytöille ostamassa juhlavaatteet ja kengät. En tiedä mitä laittaisin itsekään päälle :/ Antakaapas joku hyviä vinkkejä :) En ole oikein mikään mekkoihminen, joten joku housujuttu olisi ehkä enemmän minun tyyliä... Olisikohan se sitten liian arkista, jos mustiin housuihin jotain kehittäisi? Kyllä minä niitä mekkojakin tietysti pidän, mutta mistähän sitä lähtisi sitten etsimään...
Pienille aion laittaa sitten sitä mitä kaapista löytyy jo valmiiksi, Maijalle ruskea samettiliivimekko, vaaleanpunainen kaulusbody ja vaaleanpunaiset vähän juhlavammat sukkahousut ja pikkuiset kenkätossut. Tytölle viininpunainen samettimekko, alle valkoiset sukkahousut ja valkoinen paita, pojalle samettihousut, kauluspaita ja neulepaita päälle. Voiko tuollalailla pukea pojalle häihin? On sellaiset siistimmät, H&M:lta tilatut vermeet. Kun ei millään viitsisi alkaa yksien juhlien takia hankkimaan pojalle mitään pukua tms. Ja kun lapsilla ei ole siellä mitään "tehtäviä" tms. niin ajattelin, että kun olisi vain oikein siistit vaatteet niin kävisi?

Anoppi ja appi olivat muuten ostaneet matkamme aikana tytölle ja pojalle Ecco Goretex kengät. Olimpa ihan pikkaisen onnellinen ja tyytyväinen =) Anoppi antoi tänään kuitit niistä, kun niissä on takuu vuoden verran, yhteensä olivat n.120e :eek: On ne kalliita kenkiä, mutta hyviäkin sitten kyllä. Mutta kun on kohta kuudet jalat "kengitettävä" ja omat ja miehen vielä päälle, niin tuollainen apu on kyllä kullanarvoista!

No, nyt saapui mies kotiin :heart: Tuli nyt aikalailla taas tätä omaa napaa :ashamed: Kirjoitelkaa taas, on niin ihanaa lukea kuulumisia :)

Ai niin, melkein unohtui! Onko kenenkään vauva alkanut päristelemään :D ?? Meillä Maija alkoi päristellä siellä Turkissa ja aloitteli sen ruokailutilanteissa... siinä oli sitten soseet pitkin seiniä ja naamaa :headwall: :LOL: Sitten yhtenä iltana imetin häntä sängyllä ja puoliunissaan imi tissiä ja välillä päristeli :LOL: Kyllä naurettiin miehen kanssa :D Nyt Maikkuli päristelee sitten vähän väliä ja nauraa itsekin sille välillä! Isot sisarukset ovat haltioissaan ja päristelevät tietenkin oikein malliksi :whistle: Hampaita meillä edelleen odotellaan, mutta toisaalta ihan kiva ettei niitä näy, imetys meillä varmaan loppuu sitten taas ensimmäiseen puraisuun :D :ashamed:

No, nyt sinne miehen kainaloon =) :heart:

Öitä!

Parasta aikaa ja Maija-kulta :heart:
 
Mie jo ehdin toivoa, että yöt vähän rauhottuvat, mutta p*skat!
Hirmuinen hulina koko yön päällä, tai ekasta heräämisestä joka on joskus 22-24. Syönyt ei kuitenkaan viime yönä kuin 2 tai 3 kertaa. Ei tässä enää edes muista, kun on pää niin jumissa. Varmaan 4 tuntia unta kahden edellis yön aikana. |O Omaan sänkyyn nukahtaa, mutta tosiaan tuon ekan heräämisen jälkeen menee hulinaksi. Itkustelee vähän väliä ja pitää hyssytellä ja viime yönä ei oikein edes auttanut viereen nosto. Toivottavasti tää menee pian ohi...

Eli valvoville täältä sympatiaa, tiedän tunteen!

-mennis-
 
:hug:

me tehtiin aamulla ennätys ja herättiin vasta yheksältä :eek: katoin kaks kertaa kelloa onko tottakaan.sais kyllä noi kuuden aamut loppuu...
markus kääntyy koko ajan nyt sitten masulleen.yöllä sängyssään,jumppamatolla,sitterissä koittaa äheltää kyljelleen.
ja saa olla pyyhkimässä oksennusta lattialta,kun puurot tulee pihalle masullaan.no,pitää olla vaan tyytyväinen,että kehitys menee normaalia rataa.
no nyt taas tulee kuolan seasta muutakin,kun kääntyi...palaillaan...


 
parasta aikaa meillä on Paavo pärissy huulillaan jo jonkin aikaa, mutta kielellä ei vielä sitä taitoa osaa.. ;)

Kuume näyttäis olevan laskuunpäin, mutta vielä laitoin tänäaamuna supon ku tuntu niin arisetelevan ikeniään.. Käytin sitä sitte tänäaamuna pesulla ku ei ole kahteen päivään punkkaan päässy ku on aina sipannu niin aikusten ja pestessä huomasin, että raukalla oli kainalo tosi pahasti ärtyny.. kai hikoillu sen verran, että iho oli auennut.. tottakai sitte tuli ittelle semmonen olo, että olempas ollu huolimaton ku en ole tarkastanu kainaloita... :ashamed: No toivottavasti paranee pian.
Tänään olis kaverin lapsilla syntymäpäivät, mutta todennäkösesti jätetään ne tänään väliin ku kumminki tuota kuumetta vielä, kattoo sitte mikä tilanne on huomena...

Jaksuja myös minun puolesta niille, joita vauvat yöllä valvottaa... eli tuttua on.. Paavo heräs viimeyönä 6 kertaa. Mie kyllä luulen, että tämä on vain joku ohimenevä vaihe eli kyllä ne ehjät yöunet vielä sieltä tulee jokaselle omassa tahdissa.

Mulla ne herkut vain lisääntyy... olen aivan jääny koukkuun niihin Parrotsin jogurtti ja suklaapäällysteisiin pähkinöihin, rusinoihin, banaaneihin yms... Miehelle puolustelin ku sano, että syön niin paljon niitä karkkeja, että eihän ne mitään karkkeja ole vaikka suklaasta onki tehty ku niitä ei myyä ees kaupassa karkkihyllyllä... :whistle: Mies sano, että kyllä multa aina selitykset löytyy.. :LOL:

Hanna ja Paavo :heart:
 
Parasta aikaa: Meilläkin Miska on päristellyt huulillaan jonkun aikaa. Se on niin huvittavan ja suloisen näköistä :heart:

Hanna: Olen muutaman kerran aloittanut karkkilakon, kun olen kyllästynyt alituiseen karkin puputtamiseeni, eikä pelkkä vähentäminen todellakaan onnistu. Niin silti olen saanut (= antanut luvan itselleni) syödä mm. jugurttirusinoita, kun eiväthän ne ole karkkia! :kieh: Niin ja samaten olen syönyt riisikakkuja suklaalevitteellä :LOL: No, nyt onkin sellainen dieetti päällä, ettei enää herkkuja puputella, nimittäin...

Multa otettiin nyt maidon ja munan lisäksi pois myös soija ja kotimaiset viljat. Samalla Miskan almiron pepti vaihdettiin toiseen apteekin maitoon. Lääkäri tosin kysäisi, kuinka sinnikkäästi haluan jatkaa imetystä, kun kuitenkin vauvaa ajatellen paras aika on jo hyvinkin saavutettu. En ihan vielä halunnut lopettaakaan, koska maitoa tulee melki pojan tarvitsema määrä, joten yritetään pari viikkoa katsoa tätä uutta dieettiä ja miettiä sitten uudestaan. Niin ja jää nähtäväksi, kuinka paljon ( = vähän) sitä maitoa tämän dieetin aikana enää tuleekaan :LOL:

Iso :hug: kaikille öitä valvoville! Se on aivan älyttömän rankkaa, nimim. kokemusta on tuon isomman pikkuherran vauva-ajalta. Meillä kans ko.pikkumies tuli nyt flunssaan ja valvotti kaksi yötä. Nyt sitten pelkäänkin, saako Miska saman taudin :/

Sammakko + Miska 5kk 1vk :heart:
 
tänään taas vähän iloisempi äippä :) (edellis yön malliin meni tämäkin yö, mutta paremmalla mielellä kuitenkin!)

Kiitos kaikille sympatiosta! Kyllä meitä väsyneitä tuntuu olevan monta. taitaa tosiaan olla niinkuin Hanna sanoi, että on ohimenevä vaihe. Sitä vain ei aina jaksa muistaa, kun väsyttää |O Aion kyllä jatkaa tätä vieroittamista tutin ja tissin avulla nukahtamisesta (olipas hankalasti sanottu ;) ), hitaasti hyvä tulee, niinhän siinä opuksessa taidettiin sanoakin. Ja oli kiva lukea, että joillakin oli jo parannusta heräilyihin! Ja parasta aikaa ihanaa, että Maija nukkuu hyvin, onneksi kaikki eivät ole yöheräilijöitä! ja meille muille: kyllä se tästä! :)
niin ja minusta se vaateyhdistelmä pojalle on vallan hyvä. Ja mustat suorat housut käy häihin hyvin, ittekki olin viimeksi häissä ihan housuissa vaan.

Meillä ei ole vielä hampaita näkyny. Oon yrittäny kurkkia pikkuisen suuhun, mutta huonolla menestyksellä =) Tuntuu vaan Dani ihmettelevän mitä se äiti sorkkii mun suuta.

Meillä alkaa puuro jostain syystä tökkimään. Oon iltasella antanu sitä hipp-puuroa, mutta nyt poika työntää sitä kielellä ulos minkä kerkeää. Ja kun vaihdan hedelmäsoseeseen, niin se kyllä maistuu. Alkaa pojalla vissiin omaa tahtoa löytyä, kaikki ei enää kelpaakaan. No, yritetään hetken päästä uudestaan. :) Meillä ei vielä syödä mitään muita kuin hedelmäsoseita ja sitä puuroa. porkkanasta tuli masu kipeäksi, samoin kuin maissista. Perunaa en ole vielä kokeillut.

Meilläkin vaan istutaan sylissä. Ei suostu enää paljoa nojailemaan. Täytyy kanssa ruveta hankkimaan pikkuhiljaa syöttötuolia. kaverilla jo testailtiin ja oli Danista tosi kiva juttu! Samoin kuin hyppykiikku. Ihanaa kun pojan ilme muuttuu niin tomeraksi ja keskittyneeksi kun innostuu jostakin. On se semmonen ihana pikkupakkaus :heart:

Meillä ei vielä päristellä, kääntymisestä puhumattakaan. Kun hamuaa rintaa tai tuttia niin silloin kyllä herra kääntyy itse kyljelleen. Mutta kun ollaan leikkimatolla, niin tuijottelee vaan kattoa, eikä suostu kääntyilemään edes kyljelleen. Ehkä siksi kun yksin on niin tylsä olla, haluaa äidin ojentamaan niitä leluja siitä ympäriltä :LOL:

mites teillä jotka imetätte, ootteko antanu pullosta omaa maitoa vai korviketta, silloin jos on tarvinu? minä kun en saa jostain syystä herumaan pumpatessa niin ei ole omaa maitoa antaa ja tuntuu, että poika korvikkeen makua vähän ihmettelee. Imee jonkun aikaa, mutta alkaa vaan sitten leikkimään. Kun kokeilin eilen pulloa, ettei taito unohdu, niin ihan suuttu ja kun nostin pojun ylös tarrasi poskesta kiinni oikein niin, että jäi kynsistä jälki :/ Ihan kuin olisi osannut olla vihanen, että mitä sinä äiti tuollaista pulloa suuhun työnnät. Saa nähä joudunko taas jättää iltariennot väliin parin viikon päästä... oon pari kertaa suunnitellut lähteväni ulos kun on ollut kaverin synttärijuhlia yms. mutta aina oon joutunu kotiin palata. No, tulee sekin päivä vielä joskus, kun juhlimaan pääsee. Ainaki ens kesänä, kun on omat häät =)

jaahas, klo 11 ja pikkuinen herää. Tässä asiassa se osaa olla nyt niin ihanan täsmällinen =)

heipat siis :wave:
 
Kojo, äippä78 ja mennis: :hug: , täältä löytyy kohtalotoveri; rikkonaisia on meilläkin yöt edelleen ja nyt tuo kääntyily ja pyöriminen häiritsee sitä yöunta entisestään :/ Ida on tähän saakka nukkunut parhaiten mahallaan, mutta nyt sitten punkee väkisin kyljelleen ja siitä selälleen ja välillä on pää ihan sängyn päätypuolessa vaikka laitan tytön suht "alas" nukkumaan.

Leikkimatollaankaan ei neiti enää pysy, vaan kierii kokoajan kauemmas ja kauemmas. :whistle: :) Toispuoleista on kyllä tuo kääntyminen vielä, eli aina mennään vasemman kyljen kautta ympäri mahalleen.

Istumisesta; meillä on kaikki muut alkaneet istuskella vasta 7-8kk ikäisinä, paitsi tuo nelonen. Hän istui 6kk lähtien. Jätti ryömimisen kokonaan väliin, konttasi 6,5kk ikäisestä ja lähti kävelemään 9kk ikäisenä.
Ida taitaa mennä noiden isompien muksujen tahtiin, on ruumiinrakenteeltaan samanlainen kun he on olleet. Tuo 1v7kk siskonsa on sellainen pieni ja hoikka likka. Sinänsä kätevää kun tytöt käyttävät nyt samankokoisia vaippoja kun toinen painaa reilut 7kg ja toinen 10,5kg :whistle: ;)

Painosta: Mulla lähti raskausajan kilot jo kuukaudessa kun ei niitä kertynyt tällä kertaa kun 6kg. Nyt on parin kuukauden aikana lähtenyt vielä 10kg kun on maha reistaillut stressin; sen exän sekä valvomisten takia :/ Alan olla kohta samoissa lukemissa kun ennen esikoista 13v sitten :) Miehen mielestä alan olla kuulemma jo liian laiha, vaan minkäs teet kun välillä ei pysty syömään ollenkaan tai sit kaikki tulee suoraan ulos mitä suuhun laittaa. Tähystykseen pitäisi mennä kun edellisestä on aikaa jo 8v. :/

Omaa napaa näyttää taas olevan, mutta kun ei millään meinaa muistaa mitä kaikkea olette kirjoitelleet :ashamed:


[/b]Ruokailuista vähän kysymyksiä; montako ateriaa teillä syödään, mihin aikoihin ja minkä verran?
Ida syö aamulla klo:8-9 kaurapuuroa+päärynäsosetta (ihan tavan elovena maistuu :p ) ja 120ml maitoa,
klo:12 peruna-porkkanasose+maito 100ml,
klo:15-16 päärynäsosetta 100ml maitoa,
klo:17-18 peruna-porkkanasosetta+100ml maitoa,
klo:21-22peruna-porkkanavelliä ja maitoa sekaisin n.140-160ml,
klo:0.00 140-160ml maitoa.
Öisin vaihtelevasti; 2-4h välein ja 100-160ml kerrallaan.
(Toissa yönä jätti aamuyön syönnin/syönnit väliin kun piti istua sängyn vieressä klo.0.00-2.30 kun ei neiti meinannut rauhoittua millään takaisin unille maitopullon jälkeen :/ )

Mutta olkaapa yhtä ahkeria kun tähänkin asti kirjoitteluissa, on kiva lukea teidän juttuja ja päivän kuulumisia =)

emmi ja Ida 4,5kk
 
Pikaiseen minäkin :wave:

Ja terveisiä (taas) hammaslääkäristä. Hampaat meni taas odotuksen aikana risaksi, kuten esikoisen aikaankin ja niitä tässä nyt kuljetaan paikkauttamassa...argh että mä vihaan koko paikkaa.

Meilläkin pärisytellään syödessä ja leikkiessä ja aina on paidan etumus ja naama roiskeita täynnä :D Suloista :heart:

Parasta aikaa hyvälle kuulostaa nuo vaatteet. MInäkään en ole yhtään hame/mekko ihminen ja mulla on liki joka juhlissa mustat housut :ashamed: Oli sitten häät tai hautajaiset. Ja tosiaan minustakin turhaa alkaa ostaa lapsille yksien juhlien takia mitään kunnon pukuja tms.

Emmi meillä syödään 11-12 välillä kasvis tai jotain vastaavaa sosetta purkki ja maitoa joku 120 milliä päälle, 16-17 välillä hedelmäsosetta purkki ja maitoa päälle, illalla velliä 160 milliä. Ja tuonne väliin sitten monen monta tissittelyä. =) Aamulla ennen yhtätoista Peetu ei suostu ottamaan pullosta maitoa, eikä syömään sosettakaan. Me kun heräilläänkin aina vasta siinä kymmenen seutuun tai toissapäivänä vasta puol 12, se vähän riippuu miten uni maistuu :D

äippä78 mulla ei maitoa paljoa edes tule ja koskaan en ole saanut (edes silloin kun maito eniten nousee) niin tulemaan pumppaamalla 20 milliä enempää. Eli meillä syödään lisäksi korviketta NAN1 (ja reippaasti syödäänkin) =)

Mutta auto risana ja tartteis saada joku ostamaan uus bensaletku joten |O ja :wave:
 
Heipat!!
Onko täällä ketään muuta joka menee ihan maidolla vielä?En ole maistattanut ees mitään,sillä poika nukkuu edelleen 22-8 asti ilman tankkausta.
Päivisin syö 4 -5 tunnin välein.Ootteko aloitelleet ihan syystä että syö taajaan vai tuon 4 kk vuoksi?
Mietin että täysimetystähän suositellaan 6 kk asti,mutta meillä on korvike tuon pojan maito.
En tiiä milloin sitte alkaisin...

Pari päivää on ollut levotonta,jokapuolella tylsää jakanniskella pitää.Mulla niskat ihan jumissa...Sitte tuli haravoitua eilen ja pestyä lattiat..Niskat huutaa kyllä hoosiannaa!!!

Vaan nyt taas kiekuu tuo kekkuli ukkeli...
Mentävä,

kata ja miska 4 kk+ :heart:
 
Hei

Pikaisesti kirjoittelen, siivous odottaa..

Allergioista joku kyseli, meillä huomasi heti että jotain vialla kun pojalle tuli selkä ja massu sekä kaula täyteen näppylöitä ja punaisia länttejä.. Kaula oli ihan tulipunainen. Tein tätä edeltävänä päivänä wokkipataa, jossa oli pähkinöitä, seuraavana päivänä tuli ihottuma, joten luulisin että pähkinä tai jokin aines joka oli padassa tuli äidinmaidon läpi.. Kaivoin sitten pakastimesta maitoja ja juotin niitä, niin ihottumakin alkoi hävitä.

Passin hakemisesta/passikuvasta vauvalle, Johannekselle haettiin passi siinä about kahden kuukauden iässä ja silloin eivät kaikki valokuvaajat edes passikuvaa suostuneet ottamaan, joten kannattaa ainakin soittaa ensin ja kysyä valokuvaajalta ottaako vauvojen passikuvia ennen kuin raahautuu vauvan kanssa paikalle.. Muuten homma tapahtuu niin, että vauvaa pidetään siinä polven päällä niin, että omat kädet eivät näy kuvassa eli kädet ovat vauvan selän takana. Lisäksi kannattaa huomata, että kun se passihakemus tehdään poliisiasemalla tulee vauvan olla mukana ! Tarkoitus lienee että hakemuksen käsittelijä toteaa vauvan ja valokuvan vastaavan toisiaan.. Johanneksen kanssa sitten jonotettiin yli tunti siellä asemalla eikä virkailija edes katsonut vauvan koppaan.. vauva byrokratiaa, jep
:headwall:

Äippä76 - voimia, itse kanssa koetin kaikenlaista kun Johannes alkoi yöllä heräillä ja mietin päänpuhki mitä pitäisi tehdä mutta sitten kuulin että muillakin samassa iässä samoja ongelmia.. Mies sitten alkoi yöllä syöttää, josta onkin ollut iso apu - toivottavasti sinäkin saat edes muutaman yön nukkua. Nyt unet vähän jo tasaantunut kun syö enemmän kiinteitä (luulisin että se auttoi), viime yönä heräsi klo: 12, 04, 06 ja 09.30.. Siihen lempeään unikouluasiaan olen myös alkanut pikkuhiljaa tutustua ja sitä varmaan meilläkin kokeillaan jossain vaiheessa.

Mutta nyt kutsuu moppi kun pikkuherra vielä unilla,

MikaelaEster & Johannes
 
kata32: meillä aloitettiin soseet kun Ida alkoi syömään vuorokauden ympäri 1-2h välein. Nyt saattaa siis pisin syöttöväli olla jopa 5h :) (tosin nuo yöheräämiset ei enää taida olla nälkää kun tosiaan puklailee sitten jos syö useammin)

Jos sulla maitoa vaan riittää ja vauva on tyytyväinen, sekä nukkuu yöt hyvin niin tuo 6kk täysimetys kuulostaisi pienen kannalta sopivalta ja ihanteelliselta :)
 
Jo on aika taas menny nopeeta :eek: lokakuu joo....pepille kiitos uudesta listasta :flower:
kaikille väsyneille :hug: ja paljon voimia!! Kyllä tähän vauva-aikaan mahtuu monenlaista päivää ja yötä. meillä ainakin tuntuu vaihtelevan jatkuvasti pojan unirytmit...ja ruokailutkin. No
maidolla pärjää vielä hyvin,imetän siis ja maitoa tulee riittävästi ja sillä poika kyllä on tyytyväinen :) eikä tuo vieläkään mitenkään ahne ole syömään. nyt vaan taas tissiä lutkuttas ikenien kutinan takia. en tiedä onko lisää hampaita tulossa ku oireet viittaa taas siihen =) 2hammasta pojalta löytyy jo alaalla!!

Nyt on pari viime yötä nukkunut syömättä :) ihme ja kumma ei ole herännyt edes ähisemään kovin....vaan on nukkunu 20-06 asti :D on sitte tämäkin mamma saanut taas unta ihan kivasti vaikka ite kyl oon herännyt yöllä moneen kertaan kelloa katsomaan ja kuuntelemaan poikaa. mut katotaan nyt taas miten yöt jatkossa tulee sujumaan....tuskin tuo yösyöminen pois kokonaan kumminkaan jää. tai no ehkä niitä kiinteitä sitten pikkuhiljaa rupeen alottelemaan,jos rupee nälkä useemmin olemaan.

Ny nuo molemmat pojat nukkuu....kerran jo kävin kiikuttamas terassilla vaunuja kun huuto kävi. silmät kiinni huuti ja lutkuttaa olis pitänyt mut hämäsin ja annoin mun käden sen poskelle ni sehän tyyty siihen ;)

noista "tissitapaturmista kun olitte kirjotelleet ni mulle kans meinannu käydä sama et poika imee väärää kohtaa,AUTS :kieh: no mutta tämä on nyt pariin kertaan myös järsiny hampailla mua et sehä kans tuntu aivan kamalalta :kieh: sen siitä saa kun tarjoo tissiä vaikkei pojalla nälkä... eipä yhtään arat tissit ny sitten....toivon mukaan ei ylös hampaita vielä tulis,sitten mä vasta pelkään :ashamed:

hmmm mitähän vielä....ai nii paino :headwall: juu mulla jämähtäny paino tiukasti samaan lukemaan eikä muuksi muutu!! 4kiloo vielä raskauden aikana kertyneitä ja esikoisen jäljeltäkin 2sillon jäi ni 6kiloo kaiken kaikkiaan haluan pois,mut ei lähe :headwall: milläs ne ny lähtiskään vaikka liikun ku syön aivan hirveitä määriä ja kaikki makea maistuu :p mut ei jaksa kiinnostaa..... :ashamed: ehkä sitte laitan itteni viimestään kuriin ku alkaa normaalipaino siirtyä ylipainon puolelle :ashamed:

ny pitää mennä vaihtamaan patterit itkuhälyttimeen,ihme piipitys alkoi...
kaikille hyvää lokakuuta
:wave:
 
tulin takasi. vaihdoin patterit hälyttimeen,mut poika heräs. no nostin sen sisälle vaunuineen ni nukahti uudestaan! =)
päristellään tääläkin ja paljon!! :heart: on jo aika kauan päryytellyt ja muutenkin suu käy kaiken aikaa. kova kiljumaan ja juttelemaan =) juu ja naurua tulee kans kivasti :D

äippä78 imetän ja poika on muutaman kerran saanut pullosta tuttelia. en oo jaksanu pumppailla maitoa kun harvoin pullosta tarvii antaa,mut on muutamia kertoja ukko antanut jos mä oon ollu pois kotoa.onneks tuo poika on huolinut taas pullon.....oli yks kerta ettei ollu ottanu pullosta.

no joo mutta eikai tässä taas kummempia... :D :wave:
 
Parasta aikaa: Eeva päristelee ja se on maailman suloisinta! :heart:
Käyn täällä pinossa tosi harvoin :ashamed: oikein hävettää :D
Eilen luulin et maito loppuu. Olen aatellut että tytöl ei riitä enää maito ja olen antanyt 2:a päivänä hiukan perunamaistiaista sekotettuna tisumaitoon. Tuleepa maitoo kuiteskin ja hyvin :) joten jätin potun pois kuiteskin ja jatketaan pelkällä tisulla edelleen. Tuli itku kun luulin et loppuu :snotty: . Muilla ollut samaa et luulee maidon loppuva mutta homma onkin luistanut sitten kuiteskin? :wave:
Muita täysimettäjiä? Vauvan ikä ja koko(iso vai pieni)? Kuin usein syö? Meillä tuossa tihentyi reiluun 1h:n ja sitten 2h:a ollut paljon. Aloin sylitteleen kitisevää tyttöä enempi ja johan hiljeni ja syöttövälitkin piteni reiluun 2h:n jopa :D :whistle:

Fangis ja Eeva 4kk :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata32:
Heipat!!
Onko täällä ketään muuta joka menee ihan maidolla vielä?En ole maistattanut ees mitään,sillä poika nukkuu edelleen 22-8 asti ilman tankkausta.
Päivisin syö 4 -5 tunnin välein.Ootteko aloitelleet ihan syystä että syö taajaan vai tuon 4 kk vuoksi?
Mietin että täysimetystähän suositellaan 6 kk asti,mutta meillä on korvike tuon pojan maito.
En tiiä milloin sitte alkaisin...

Pari päivää on ollut levotonta,jokapuolella tylsää jakanniskella pitää.Mulla niskat ihan jumissa...Sitte tuli haravoitua eilen ja pestyä lattiat..Niskat huutaa kyllä hoosiannaa!!!

Vaan nyt taas kiekuu tuo kekkuli ukkeli...
Mentävä,

kata ja miska 4 kk+ :heart:
Mä luin eilen että korvikevauvat tarvii soseet 4kk lähtien mutta rintamaidolla voi mennä 6kk asti. Korjatkaa jos muistan väärin sillä mun muisti on ihan järkky lapsen tulon jälkeen :wave:
Meillä tyttö 4kk ja elelee pelkällä tisumaidolla. Luulin et maito loppumas ja aloitin potun, ehdin antaa 1tl ja 2tl peräkkäisinä päivinä mutta lopetin kun maitoa tuleekin hyvin. :) Tulee helpommaksi ja halvemmaksi jos saa vaan tisua. Syö 1,5-2,5h välein jotakuinkin. Öisin yleensä 2h välein mutta juuri nukahtaneena saattaa tulla pidempi tauko.
 
kata32
meilläkin manolis kasvaa pelkällä korvikemaidolla!
mitään ei olla vielä edes maisteltu ja ikää nyt 5kk 1viikko.

syö päivällä n.3tunnin välein,yöllä ei herää kertaakaan ja syö kerralla n.180-200ml.
eli 5-6kertaa päivässä juo maitoa ja näyttää riittävän toistaseks.
odotellaan viel kolmisen viikkoa kun on sen 6kk! :heart:
 
Terkkuja 5 kk neuvolasta! :wave:
Painoa oli Markolle kertynyt 9755g(4 kk neuvolassa 8090g) ja pituutta 65,2 cm,pipo 46cm :) Tänään kasvissosetta maisteltiin eka kerran ja jälkkärinä oli aurinkoinen-sosetta. Velliä annoin myös eka kerran vellinä,tätä ennen velliä about 60 ml ja maitoa myös 60 ml.Ostin myös kasvis-naudanlihasosetta,th sanoi että totuta ensin pelkkään kasviksiin,lisää sitten vasta lihatuotteet.
Ajattelin ja sanoin,että alan keittää kaurapuuroa aamuisin,ni saa itse syödä ja pojalle myös antaa siitä sitten,ennen suolan lisäämistä:)

Markolle 2 hammasta tullut alas,ei kokonaan näkyviin,mutta n.2-3mm näkyy jo. Tänään oli myös rokotus,ei oikein poika tykännyt:( Marras-ja joulukuussa sit vielä pistetään,sitten vuorossa influenssapiikit:(Sitten jos oisikin vuorossa hiljaisempaa 1 vuoden ikään asti,johan nyt onkin ollu lääkitystä jo 2 kk iästä asti; eka 2 kk iässä Rota 1.annos,sitten 3 kk rokotukset,4kk iässä tehoste rotaan,nyt tämä 5 kk rokote,6-7 kk influenssa...huh...

Jep,tällä erää ei tuu muuta mieleen..kohta saunaan!Lueskelen vielä myöhemmällä onko tullut uusia tarinoita :) :wave:

Terv.TuiKKu ja Marko 5kk 1vrk
 
Pääsinpähän pyörähtämään täälläkin! En kylläkään kerkee millään lukee kaikkea mitä on ehtinyt tulemaan, enkä kirjottamaan kyllä omiakaan kuulumisia, kiire ja kiire ja kiire aina vaan... Kukahan senkin on keksiny...

Vilmis: luin tosta allergiaketjusta teidän kuulumisia. En nyt muista, että ootko joskus sanonu oletko munattomalla...mutta se muna voi hyvinkin olla vatsanväänteitä aiheuttava. Meillä luulen, että ne pahimmat itkut tuli munasta. Kun se nan näyttää meille nyt onneksi sopivan (vaikka siis aiemmin reagoi selvästi syömääni viiliin maidottoman ja munattoman dieetin aikana). Nyt olen ottanut maidon takasin, ja yhtenä iltana söin vähän täytekakkua, jossa oli siis pohjassa tietysti munaa. Kahden päivän päästä oli sitten kamala känkkäränkkä- ja piereskelypäivä. Pitäs ottaa uusiks ja syödä munaa oikein kunnolla ja katsoa tulisko ihan selvästi siitä johtuvat jutut. Rast-kokeissa ei munakaan hälyttänyt. Mio vaan kun ei enää tissiä huoli päivisin, ainoastaan yöllä ja aamulla kelpaa. Päivällä sitten lypsän kerran , ettei ihan kokonaan lopu, kun on jo hirmusesti vähentynyt maito mulla. Ei oikein meinaa imettely onnistua tässä perheessä :ashamed: Harmittaa ja tulee sellanen olo, että olis jotenkin huono äiti, kun sitä imetystä niin ylistetään joka puolella. Mutta kun ei huoli niin ei huoli...mikä on tietysti ihan oma vika, kun on pulloon opetettu kun siellä koulullakin kävin...nyt sitten miettii että olisko pitänyt jättää käymättä. Äh.
 
Hei!

Täällä ilmoittautuu uusi toukomamma mukaan joukkoon. Esikoinen, tyttö, syntyi perheeseemme 4.5. elektiivisellä sektiolla (47cm, 3510g). Taustaillut olen jo toukomasuista saakka, mutta nyt vasta tohdin ilmoittaa itsestäni. Toivottavasti mukaan vielä mahtuu? :)

MrsJ ja "Mazu" 5kk
 
Heippa kaikille :wave:

Haleja kaikille väsyille :hug: Toivotaan nukkumatin vierailuja kaikille!

StiinaS älä suotta tunne oloasi huonoksi, vaikka imetys meinaa loppua :hug: Ei se imettäminen ole ollenkaan hyvän äidin mittari! Tämä siis taas ihan minun oma mielipiteeni :) Meillä on kaikki lapset saaneet rintamaitoa vähän eripituisia aikoja ja ainakin vielä ihan selväjärkisiä ovat :D (ainakin suurimman osan ajasta :whistle: :ashamed: ) Kaksosia en imettänyt kuin kuukauden päivät ja oikein reippaita tyttöjä ovat. Edellistä tyttöä imetin 7kk ja Maijakin viihtyy edelleen hyvin rinnalla. Minusta on hienoa, jos vauva saa edes jonkin aikaa äidinmaitoa, ei se pitkä imetysaika minusta ainakaan takaa mitään sen ihmeellisempää elämää lapselle verrattuna korvikkeella kasvaneeseen :) Siinä olet kyllä ihan oikeassa, että imetyksestä kovasti kohistaan joka puolella, se lisännee näitä äitiyden paineita helpostikin. Toisaalta kannattaa muistaa, että on äitejä, jotka eivät voi imettää ollenkaan. Meillä ei ole myöskään minkäänlaisia kokemuksia allergioista, toivottavasti ei tulekaan.. *koputtaa päätään=puuta*..., joten se sarka on minulle tuntematon käsite; kun usein liitetään pitkä imetysaika siihen, että voisi välttyä allergioilta.

Meillä Maija saa rintamaitoa vielä n.3-5 kertaa päivässä. Siellä Turkissa ihan vallan imetin häntä, kun oli olevinaan helpompaa ja puhtaampaa. Maito on kyllä vähentymään päin minulla, mutta jos vain ahkerasti tarjoaisi rintaa, niin saisin sen varmasti lisääntymäänkin. Siinä painaa sitten vaakakupissa niin moni muukin asia. Nyt on ihana tilanne, kun mieskin voi hoitaa Maijaa, eikä ruokinnat ole niin riippuvaisia minusta. Se on iso asia näin isossa perheessä. Maijalla oli myös niitä kovia huutokohtauksia ennen kiinteiden aloittamista, ihan niinkuin veljelläänkin oli, ennen kuin siirryttiin enemmän korvikkeeseen. Hän huusi kurkkusuorana noin puolisen tuntia aina imetyksen päätteeksi :( Mutta kun aloitettiin kiinteitä ja korviketta, niin huudot loppui kuin seinään. Siinä oli suurin syy, että aloin niitä antamaan siinä 4kk hujakoilla, vaikka maitoa tulikin tarpeeksi. Katsotaan nyt miten tämä tästä menee, en ota asiasta minkäänlaisia paineita. Imetän niin kauan kuin se sujuu ja Maija tykkää. No, vähän täytyy korjata tuota "niin kaun kuin sujuu"-lausetta, että itse en osaa kovin "isoa vauvaa" imettää, jotenkin se ei vain ole minulle luontaista... Että se 9kk seutu lienee sitten ihan viimeisiä aikoja, jos sinne asti mennään. Niinhän se on, että toinen sopii toiselle ja toinen toiselle, pääasia, että vauvat ja äidit voivat hyvin :)

Me olimme Maijan kanssa tänään sellaisessa muskarityylisessä tapaamisessa. Oli tosi kiva juttu, tykkäsimme molemmat :) Ja näki vähän muitakin kaupungin vauvoja. Ilmoittauduttiin sitten halukkaiksi muskariin, jos ohjaaja perustaa vielä uuden ryhmän. Se voisi olla ihan kiva juttu!

Tänään soitettiin töistäkin, tunnistin numeron heti, kun se oli mun vanha työnumero. Meidän konttori on pärjännyt niin hyvin alueen välisissä kisoissa ja vertailuissa, että päästään reissuun! Kyselivät sitten, että pääsisinkö irtautumaan arjesta ja haluaisinko minäkin mukaan. Ja minähän sanoin heti, että tottakai pääsen ja kiinnostaa kovasti :D :ashamed: No, reissu on vasta tammikuussa, mutta lentoliput ja hotellit varataan jo nyt. Mennään Riikaan viikonlopuksi :) Se on kiva paikka, olen pari kertaa siellä käynyt. Ja mukavaa lähteä työporukan kanssa!

Nyt ette arvaa mitä minä tein tänään! Olin lenkillä :saint: ja nyt jokapaikkaa särkee niin maan vietävästi, vaikka venyttelinkin hyvin :LOL: :ashamed: Mutta siinä hikoillessa tuli kuningasidea! Mä alan käymään lenkillä aamusta, kun muut vielä nukkuu =) Mies oli vähän, että okei... tietää, että minä tykkäisin nukkua lämpimän peiton alla :whistle: :D Mutta aion kyllä yrittää! Huomenna olisi tarkoitus kiertää sama lenkki kuin tänään! Toinen kaksosista oli tänään minun kanssa ulkoilemassa, hän polki pyörällä vierellä. Se olikin kiva lenkki, hän ehti kertoa kaikenlaisia kuulumisia, kun oltiin vain kahden. Ajattelin, että tuo voisi olla tosi hyvä juttu kaikille isoille tytöille, että lähtisivät vuorotellen minun kanssa ulkoilemaan, niin saataisiin rauhassa jutella kuluneesta päivästä. Ja mamma pääsisi ulkoilemaan kahdesti päivässä :eek: :D

Askelmittariin vaihdoin uuden pariston ja nyt täytyy sitä alkaa sitten pitämään. Palan halusta nähdä paljonko askelia tulee "normipäivänä" ;)

Mutta nyt taitaa olla parasta mennä nukkumaan, kello herättää minut 6:30 lenkille =) Tai sitten Maija... menivät miehen kanssa nukkumaan, kun lähdin kauppaan, kello oli 18:30 :whistle: Siitä lähtien ovat porskuttaneet, mies valitteli oloaan ja tuntui kyllä lämpimältä, ettei vain flunssa iskisi häneenkin. Jännä nähdä milloin Maikkuli herää, kun meni niin aikaisin nukkumaan ja jäi iltapuurokin väliin. Mies nyt koisii aamuun asti :LOL:

Voikaa hyvin, lähetän täältä kaikille unihiekkaa ja voima :hug:

Parasta aikaa ja Maija :heart:

*Muoks, muoks*

Tervetuloa kovasti MrsJ ja Mazu :) :hug: Hyvin mahdut mukaan! Kiva, että tulee lisää väkeä!

Mitähän muuten kuuluu vanhoille tutuille, mm. virpi1980 ja JabbaTheHut nyt tulivat ekana mieleen, kenestä ei ole tainut vähään aikaan kuulua? Kertokaahan kuulumisia, jos käytte lukemassa :) Minä aina välillä unohdan, että tätä meidän pinoa lukee varmaan aika moni, kun olen aina vain kirjoittavanani "meidän porukalle" :D Ei siis haittaa minua, vaikka monet lukeekin, toivottavasti joistain kommeluksistani irtoaa jollekin hyvät naurut ;) :D
 
tervetuloa uudelle toukoiselle
täällä markus kiekaisi jo ennen seittemää,mutta nukahtihan tuo ennen kasia eilen ja nukkui kuin tukki.isänsä unenlahjat saanut toi poika...

imetykseestä sen verran,että mä en ole imettänyt kuin pari vkoa kaksosia ja nyt pojalle riitti maitoa kuukaudeksi.en myöskään pidä imetystä minään mittarina ja minusta siitä vouhotetaan ihan liikaa ja näin syylllistetään niitä äitejä joilla maitoa ei riitä.
ite en ole asiasta stressannut,koska kaikki lapset ovat olleet tosi terveitä siitä huolimatta etteivät ole tissillä roikkuneet.onneksi on korvikkeet olemassa.
siirsin neuvolan ens vkoksi,kun pe olis ollut ja meillä menoa lauantaina ja ajattelin jos vaikka rokotuksesta nousee kuume niin sitten menee kaikki suunnitelmat uusiksi.
la olis toisen tytöistä cheerleading esitys,eka sellainen.jännää...
mitäs muuta...
markus juttelee tuossa niin kova-äänisesti,että taitaa naapuritkin tuohon herätä :LOL: leluille pitää jutella....

sateista to päivänjatkoa :wave:
 
Jännää ettei tarkkari mitään sanonut kiinteistä vaikka sanoin ettei syödä muuta vielä.sanoi vaan ettei kiirettä...
Noh,kait mä koitan aloitella niitä sitten vaan jo.Bataatit kiehumaan vaan!!!

kata ja miska 4 kk+
 
kiva kun tulee lisää porukkaa! ite oon jostain syystä nyt ihan koukussa tähän; aamuin illoin pitää päästä ainakin lukemaan muiden kirjotuksia...

StiinaS: Samaa mieltä muiden kanssa imetyksestä, ei kannata stressata, kukin tekee omalla laillaan :) Mua itteä vähän taas harmittaa se ettei oo tullut poikaa kunnolla totutettua pulloon, ei voi oikeen lähteä minnekään ilman pojua (nyt on iltariento mielessä ja joskus ois kiva tehdä kunnon shoppailuretki kaupunkiin ilman vaavia). Nyt kyllä nuo kiinteät auttaa vähän siihen. Niin ja eilen onnistui kyllä pullokin. Ajattelin kokeilla, kun heräsi ensimmäisen kerran illalla syömään ja nyt onnistui hyvin. Ei kyllä syönyt kuin 30ml ja sitten käänsi pään pois. Nostin sänkyyn ja ei tarvinnut edes tuttia kun nukahti! edistystä =) Luulen, että syö aina tissistäkin, ainakin öisin, ihan vähän vaan. ei oo ikinä viihtynyt tissillä kuin muutaman minuutin kerrallaan. Siksipä sitä pitääkin saada usein, muttakin vain tietyissä paikoissa; väsyneenä ja juuri heränneenä onnistuu. Tarkka poika :whistle:

Sama oli esikonkin kanssa, tyttö ei huolinu pulloa sitten ollenkaan. ja samanlainen yösyöppö oli hänkin (oonkin ajatellu jos jotenkin johtuu siitä että mulla tulee maitoa aina suihkuamalla, jos ei pieniä kiinnosta ahmia pitkään siinä rinnalla?!). Söi öisin 1v 2kk:n ikään saakka, kunnes lopetin kokonaan imettämisen.

taas tuo kello rientää... Täytyy tehdä ittestä vähän ihmisemmän näköistä ja lähteä ruokakauppaan kun pikkuherra herää :)

Heipat! :wave:
äippä78 ja Dani melki 5kk
 

Yhteistyössä