***Toukovauvat 2007*** elokuu

Hanna, neuvola suositteli peruna-porkkanaa ensin. Se vaan laittaa helposti mahan kovalle. Meillä se teki sen, joten maissivellillä yritän totuttaa johonkin muuhun kuin rintaan.

EI meilläkään vielä käännytä yhtään mihinkään. |O

Ja uudenlaiset tutit (NUK) kävin juuri ostamassa ja hirveä lupsutus käynnissä molemmissa pikkusuissa! :heart:
Siis Mam ei kelvannut.

Ja nyt suihkuun kun olen lähdössä likkaporukalla pikku visiitille.
 
"pitkästä aikaa", ainakin päivä pari on vierähtänyt kun olen kirjoitellut, tai oikeesti yhden tarinan olen tässä välissä kirjoittanut, jonka kadotin toisiin ulottuvuuksiin, kun sivut tökkivät eilen illasta.

Olen tänään ollut lasten ja mun vanhempien kanssa asukasyhdistyksen saariretkellä, kivaa oli, mutta nyt olo on aikas väsähtänyt, koko katraskin on jo nukkunut jonkin tovin. Oli onkikilpailua, vanteen pyöritystä, luontopolkua, uimista ja tietysti syömistä. Vinkkinä muille erä ihmisille, niin paistettiin nuotiolla tikkupullia, itselleni ainakin uusi juttu. Eli pullataikinasta, pöyriteltiin sellainen pötkö mikä kieputettiin puisen tikun ympärille ja paistettiin nuotiossa, ja se sitten syötiin hillon ja kerman kanssa :p .Kannattaa kokeilla!

Mun mies on painanut töitä viimepäivät ihan himona, joten olen saanut opetella miltei yksinhuoltajan arkeen.

Kyllä tää kesä on mennyt ihan siivillä, ei vois uskoa, että koulut jo alkaa.

naureskelin tossa äsken miehelle, että meidän pienin neito taitaa olla vähän laiskan pullea, ei ole hirveesti enää yrittänyt kääntyillä, viltillä kölliessään keskittyy vaan käsiensä katseluun.

Nyt taidan kipittää telkkarin ääreen.

T:Minnihiiri
 
Eli mulla tulikin sitten nyt jo lähtö täältä suomeen..
Huomenna lennän sitten 3 tuntia kahdella eri koneella koiran ja vauvan kanssa kahdestaan suomeen. .saas nähdä miten se onnistuu, koira on laukussa ja lapsi kantorepussa ja matkalaukku tulee vetämällä..ei siinä paljon varmaan tax freessä shoppailla :LOL:
Pitää vaan imettää poikaa sitten nousun ja laskun aikana ettei mene korvat tukkoon..huh, jännittää vähän miten saan kaiken raahattua mukana.

Poika on onneksi kiltti ja viihtyy repussa ja vaunuissa ja autossa, eli meillä ei ole ongelmaa siinä ja kakkakin tulee vaan kerran viikossa niin ei sitten tarvi kakat housussakaan haista matkalla, kun kakkas eilen ;)
Ai nut tosi inhottava puoli on sitten että isää ei nähdä 2 viikkoon, ennenku hän tulee sitten muuttokuorman kanssa ja minä sitten koitan selviytyä taas rovaniemi akselilta sitten joko junalla tai lentämällä turkuun...no kyllä sen välin kestää, tekee hyvääkin varmaan olla hetki erossa ;) jaksaa sitten paremmin arkea..
Minä siis menen äitini kanssa mökkeileen pariksi viikoksi, ihanaa toisaalta nähdä äitiä niin pitkään pitkästä aikaa.

Olipas Parata aikaa siskon miehelle sitten sattunut, voi onneksi säilyi hengissä! mun äiti oli kans samanlaisessa kolarissa 5 vuotta sitten ja siinä kuoli 2 niiden autosta sekä se poika joka ajoi niiden kaistalla päälle, äiti ja toinen tyttö onneksi selvis hengissä ja pienemmillä vammoilla. Mutta niin se voi olla kaikki hetkessä ohi..

Minä siis olen nyt sitten pari viikkoa poissa netin ääreltä, mutta hengessä kyllä mukana, joten kivaa kesä aikaa ja helteitä kaikille :wave:

Moonlight ja pikku ukko
 
Jospa minäkin jotain välillä kirjoittaisin :ashamed: Aika on mennyt niin nopsaa, joskus täällä lukemassa olen käynyt, mutta harvemmin kyllä ehtii/jaksaa enää nykyään tässä koneella olla.
Meillä ollaan kärsitty masuvaivoista viisiviikkoisesta alkaen. Välillä huutaa muutaman tunnin illalla putkeen, mut usein on vaan sellasta kitinää koko illan ja vaikeuksia nukkua. Nukahtaa aina tissille, mut kun äiti lähtee vierestä niin heti aukee silmät. Nyt olen yli viikon ollut lääkärin käskystä maidottomalla ja munattomalla dieetillä, kun tytöllä on masuvaivojen lisäksi ihottumaakin. Ei ole vaivat kokonaan loppuneet, edelleen sitä ilmaa on, mut kokeilen nyt vielä toisen viikon. Tämän kuun lopussa on aika tutkimuksiin iho- ja allergiasairaalaan.
Vyöhyketerapiasta taisi juttua olla jossain vaiheessa. Meillä tyttö oli pari päivää ennen sitä vyöhyketerapiaa ilman sen kummempia huutoja ja kitinöitä. Sit heti sen terapian jälkeen samana iltana alkoi hillitön huuto ja kesti monta päivää
:eek: Ei menty enää toista kertaa. Mut toisillehan kai on ollut apua ihan yhdestä kerrastakin.
Meillä annettiin työlle rotarokote torstaina samalla kun olin jälkitarkastuksessa. Sen illan itkeskeli, supon laitoin niin rauhottui. Tissillä on nyt viihtynyt melkein taukoamatta päiväsaikaan, olisko siitä rokotuksesta sitten. Muutenkin ollut vähän rauhaton.
Mulla oma maito on onneksi riittänyt hyvin, eikä ole tarvinnut korvikkeita antaa. Ihan ensimmäisinä viikkoina sai pari kertaa semperiä. Tyttö syö kyllä ihan mahdottomasti :) Enimmäkseen ollaan tässä kotona viihdytty,kun yleensä sen heti pitäis päästä tissittelemään kun johonkin lähdetään. Ja tulee muutenkin tosi levottomaksi, jos paljon liikutaan. Vaunulenkillä ollaan kyllä joka päivä käyty, että sais mamma nämä ylimääräiset kilot joskus pois. Vielä olis tiputettavaa ainakin 5 kiloa.
Jos ei masu vaivaa , niin mahdottomasti tyttö hymyilee ja on oppinut jo kikattamaankin =) Ja paljon juttelee :heart: Toivottavasti saadaan helpotusta noihin masuvaivoihin, välillä aina itseänikin itkettää kun toinen kärsii niin kovin, enkä osaa mitenkään auttaa.
Mut nyt pitää mennä tekemään vähän kotihommia välillä, kun tuo prinsessa nukkuu vielä.

Sofia+tyttö 2kk ja 10pv
 
Huomenta vaan täältäkin kylmästä Lapista.. :wave:
Mies lähti käyttämään äitinsä kanssa keskimmäistä tyttöä siellä perhemessussa kirkossa, jossa se kouluunlähtemis -siunaus on ja esikoinen tuossa kattoo telkusta henkien kätkemä-elokuvaa ja Paavo pötköttelee vaunuissa.. kakkia varmaan siellä ähertää.. Aattelin siitä velli-hommasta, että annan vaikka eka viikon ajan 20ml sitä ja sitte asteittain nostan annosta ja iltasyötöllä ajattelin tämän tehä niin jospa sitte nukkuis koko yön... ;)
Meillä kans sama juttu niinku Sofialla, että ku jos liikutaan niin vauva mahottoman levoton sitte... Eilen käytiin siellä velipojan synttäreillä niin kaikki meni ihan hyvin siellä tai oikeastaan paremmin ku hyvin ku minun veli hoisi poikaa kokoajan.. mie sain vain olla ja herkutella kakkupöydässä.. Mutta sitte ku lähettiin kotiin niin kokoajan kätisi ja itki ja oli niiiiin kiukkunen pikku-ukko... Illallaki vielä oli levottomuutta... eli meän pitäis olla vain kotona tai sitte reissata enempi, että "poku" (keskimmäinen puhuttelee Pokuksi) tottuis siihen..

Nyt varmaan pitäis alkaa tehä jotaki kotihommiaki.. kumma juttu, että ku kesä vaihtuu syksyksi niin tulee mahoton sisustus-vimma... haluttaa verhot vaihtaa ja ostella uusia juttuja... eilen piti käyä huonekalukaupassa ihastelemassa ja tarttuhan sieltä sitte 3 uutta mattoa matkaan.. :whistle:

Hanna ja Paavo :heart:
 
Heippa kaikille :wave:

Siskon mies voi jo olosuhteisiin nähden hyvin! Juuri hänelle soittelin ja kuulostikin jo paremmalta. Luultavasti pääsee jo huomenna kotiin! Sitä pernaa nyt vielä seurataan ja kotonakin kuulemma täytyy seurata, ettei ala vuotamaan. Hän on jo kävellyt jonkinverran ja hengittäminenkin alkaa sujua vaivattomammin.

Tsemppiä Moonlightin muuttoon :wave: On se valtava puserrus, onneksi pääset nyt vähäksi aikaa lomailemaankin!

Tirlittan täällä siivotaan ja pestään pyykkiä, kun Maija nukkuu :D Tai tehdään ruokaa, tai pyyhitään pyllyä, tai sitten surfataan netissä :ashamed: :D Tuntuu, että hommaa riittää koko ajan... Ja sitten kun minä olen vielä sellainen, että en saa rauhaa, ellei tavarat ole paikoillaan, tiskit tiskattu jne... :whistle: :)

Hanna taisin huomata tämän saman jutun jo silloin tuolla odotuspalstalla, mutta meillä on aikapaljon samoja ajatuksia :) Nimittäin täällä on kanssa uusia mattoja ostettu ja verhotkin odottaa vaihtoa :D Seuraava "hurahtaminen" tapahtuu sitten siinä loka-marraskuussa, kun meidän mamma alkaa touhottaa joulua :xmas: Kehtaisiko tunnustaa, että pari joululahjaa on jo ostettu :ashamed: :LOL: Kun kohdalle osui hyvät jutut ja tiedän, että saaja niitä tarvitsee, niin päätin vähän ennakoida ;)

Eilen olimme isäni ja lasten kanssa mökillä saunomassa ja uimassa. Äitipuoleni on jossain Tupperin hässäkässä Helsingissä, niin isi ei osaa olla yksin :D Tuli sitten meille yöksi, kun auttaa nyt tänään siskoani muuttopuuhissa, kun hänen päiväkotinsa laajenee, niin tarvitsee vähän kantoapua. Leivoin eilen pitsaa ja tein ison salaatin, syötiin tuossa parvekkeella, oli kyllä niin mahtava ilma taas eilen B) Päätettiin siinä sitten lähteä vielä mökille saunomaan ja paistamaan muurinpohjaletut, kun maha oli täynnä pitsaa :whistle: :ashamed: :LOL: Ai kauheeta tämä ei hyvää laihikselle :kieh:

Käytiin siskon kanssa uimassa, kun pappa jutteli Maijan kanssa mukavia terassilla. Jotenkin on niin ihanaa seurata miten onnellinen isäni on näistä lapsista :heart: Vesi oli muuten tooooosi lämmintä, ei oikeastaan edes virkistänyt oloa!

Minnihiiri täällä kanssa ilmoittautuu tikkupullan paistaja :wave: Lapset on siihen ihan hulluina :) Kaksoset toivat tuon jutun meille partiosta ja siitä lähtien niitä on mökin nuotiolla rannassa paisteltu. Hyviä ovat :p

Mutta nyt Maija alkaa tässä tissillä vinkuroimaan, täytyy mennä laittamaan tyttö nukkumaan!

Piti muuten kertoa suuria uutisia! Maija alkoi eilen syömään tuttia =) :wave: Pappa sitä mökillä tarjoili ja yhtäkkiä alkoi luputtamaan sitä oikein kunnolla, pappa tietenkin sanoi, että hän opetti Maijan nyt syömään tuttia :D Hyvä että opettikin ;) Meillä on käytössä luonnonkumiset tutit ja niitä "vanhanaikaisia", joissa on se renkula. Minä olen sitkeästi ostanut kaikkia ihania värejä niistä Mam-tuteista, mutta eivät kelpaa :( No, näitä varmaan sitten käytetään ainakin alkuun ja onhan näistäkin tullut ihania, uusia värejä!

Mutta nyt täytyy mennä, moips :wave:

parasta aikaa ja Maikkuli lähemmäs 4kk :heart:
 
Parasta Aikaakyllä sitä nyt jo näin elokuussa kehtaa tunnustaa, että on Joululahjoja ostanu.. nimittäin mie olen ostanu ekan jo kesänalussa :D eli samoilla linjoilla mennään taas sinun kanssa :wave: =) Ja sitte ku Joulu on ohi niin siinä huhti-toukokuussa tulee taas se "vimma" takasin... Juu ja mie kans semmonen, että paikat pitää olla kunnossa.. jos ei muuta niin sohvatyynyjä pitää olla oikomassa vaikka ne ihan hyvin oisivatki... :LOL:

Mies tuli tytön kans sieltä kirkosta, vaihto vaatteet ja lähti samantien lasten kanssa Leville kylpylään uimaan... joten Paavon kans taas täällä kahestaan.. ihan hyvä, että mies nyt keskittyy enempi noihin isompiin tyttöihin ku minusta tuntuu, että mulla menee niin aika tuon Pokun kans eikä aikaa jää enää niin paljon toisille lapsille.. no kyllähän sen tiesiki, että se on tätä jonkuaikaa..

Moonlightille jaksuja muuttoon ja tervetuloa tänne polttiaisten keskelle :eek: :wave:

Hanna ja Paavo.... taas... :whistle:
 
sunnuntaita kaikille!!
mukavasti on mennyt kun ei kauheita helteitä enää,manolis on sama hymypoika niinkuin aina!
hihkuu ja naureskelee paljon ja rutiinit on pysyny samoina.
meillä siis alusta asti on saanu nukahtaa itse omaan pinnasänkyyn,ilman itkuja on aina nukahtanu =)
välillä menee aikaa 5min,välillä 20min.,mutta näin tein tyttöjenkin kanssa ja hyvin toimi!
joka ilta olen vauvan kylvettänyt ja rakastaa sitä!'

ton meidän 3-vuotiaan kanssa on ollu vaikeeta..uhmaiässä ja mitään ei tottele ja joka asiassa panee hanttiin. varmaan on vähän mustis vauvallekkin,vaikka ei sitä suoraan näytä. ohimenevää,onneks!! :D

mulla äitiysloma loppui jo 3.7.! täällä se on yhteensä 63 päivää joista osa ennen ja osa jälkeen synnytyksen.
töihin en tietenkään ole mennyt,kun lapsetkin pitäis laittaa yksityistarhaan,kun kunnalliset on kiinni kesällä.

ja lapsilisää ei saa jos ei ole ollut töissä,mut eipä siitä paljon rikastu kun se on 70euroa lapsesta vuodessa!! :eek:

mulla on anopin kanssa tosi hyvät välit,on apuna jos pyydän ja jos töiltään ehtii,muttei koskaan sekoonnu meidän asioihin tms.
välillä meillä on isojakin mielipide eroja asioista,mut johtuu osaks varmaan siitä kun anoppi on menny 13.v naimisiin ja saanu esikoisensa 14-vuotiaana! :|
eli eipä ole paljon nuoruutta viettänyt ja ei ole käynyt koskaan tän saaren ulkopuolella.. oliskiva ottaa se suomeen mukaan ens reissulla! ;)

meillä käytössä NUK-tutit,muttei mitenkään ahnaasti tuttia halua. monesti tutti unohtunu kotiin kun ulos ollaan menty,ja eipä sitä olla kaipailtu.

paljonko suomessa muuten maksaa korvikejauheet?
täällä ne on noin 12e purkki (450g) ja pienen vauvan(6kk asti)niitä saa vain apteekista.
sitä vanhemman löytyy myös super-marketeista ja on vähän halvempaakin.
kestovaipoista en täällä ole ikinä kuullutkaan,joten pampersit ja liberot käytössä =)

manolis on vasta pari kertaa kääntyny kyljelleen ja kerran vahingossa mahalleen,mut kaikki aikanaan.
mun tytötkin oli n.4,5kk kun alkoivat kääntyillä.

mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :flower:


terv.miam ja manolis 3,5kk :heart: +tytöt :heart:
 
Kylvetyskysymys: kylvetättekö vauvan yksin vai yhdessä miehen kanssa? Meillä vauva kylpisi niin mielellään vaikka joka päivä, mutta en oikein uskalla yksin kylvettää... (huh - minä 3 lapsen äiti...) Ja mies on niin laiska, ettei jaksaisi edes 2 kertaa viikossa kylvettää. Täytyy varmaan opetella kylvettämään yksin. Varsinkin tukanpesu tuntuu hankalalta yksin.

Tultiin Ruotsista reissusta, ja kaikki meni tosi hyvin. Autolla siis käytiin Vimmerbyssä "Astri Linkkeri" maassa. Nyt kyllä on Rasmus uninen ollut tänään.

Niin kovin on koko kesä touhuttu, että tuntuu oikein mukavalta paluu normiarkeen!
 
Kylläpä tuli huono omatunto valittaessa täällä suomessa etujen pienuutta, kun Miam kertoi Kreikan äitiyslomasta ja lapsilisistä.

Parasta aikaa olipa kiva kuulla, että siskosi mies on jo toipumaan päin. Niin se vaan on, että terveyttä pitäis osaa enempi arvostaa, kaikki voi muuttua silmän räpäyksessä.

Ei mullakaan ole liikoja ylimääräistä aikaa jäänyt kun Helmi nukkuu, usein nukkuu ne pidemmät päikkärit vielä niin, että ollaan isompien kanssa ulkona, ja jos nyt sattuu kotona nukkumaan, niin tässä huushollissa riittää kyllä aina siivoamista yms. Ja kuten varmaan olette huomanneet, olen kyllä päivittäin aina löytänyt myös omaa aikaa tähän netissä pyörimiseen...

Minä täällä taas kaivoin kaapista vauvanilo teen, kun parina päivänä on maidon tuotanto tuntunut kovasti niukemmalta, toivottavasti tehoaa, vaikka olenkin paljon korviketta ohella antanut, en haluaisi vielä kokonaan luopua tosta imettämisestä.

Tutista olette kovasti kirjoitelleet, meidän lapsista ei yksikään ole sitä syönyt. Ei ole kyllä mikään tiukka periaate kysymys, mutta vanhin ei sitä koskaan halunnut syödä, keskimmäinen olis syönyt, mutta kyllästyin kun alle kaks vuotias isosisko, oli alvariinsa sitä ottamassa pois suusta ja työntämässä takaisin, ja vauvahan siitä tietysti hermostui, joten päätin, että on yksinkertaisempaa jos ei sillä sitten pientä kiusata. Ja nyt tämä kolmas ei mun mielestä ole sitä vaatinut, tai sitten en ole sitä osannut tulkita, on niin kovin tyytyväinen, eikä pukiessakaan hermostu ja kun jo yöt nukkuu läpeensä, niin taitaa jäädä tutti tältäkin antamati. Ja myöskään peukaloa eivät he ole syöneet, joten ei kai siitä tutittomuudesta mitään haittaa ole ollut. Olen kyllä jokaiselle lapselle tutin hommannut, ennen syntymää, että kaapissa on varuilta ollut, jos tilanne sitä vaatisi.

Huomenna pitää aamusta viedä vanhin lapsi hammaslääkäriin, onneksi mun isä lupas tulla tänne siksi aikaa, ettei mun täydy koko katraan kanssa olla puol yhdeksän siellä.

Kylvetyksestä oli puhetta, mun täytyy häpeäkseni myöntää, että olen kovin laiska siinä puuhassa, useimmiten tulee neiti pestyä raanan alla. Ekaa lasta kylvetin ammeessa vähintään joka toinen päivä, toista mies käytti useimmiten suihkussa. Olenkin nauranut, että jos meille vielä joskus tulis lapsi, niin näinköhän sitä pestäis ollenkaan ;)

T:Minnihiiri
 
Kylvetyksestä. minä en ole ainoatakaan meidän lasta kylvettänyt koskaan.meillä se on aina ollut isin juttu.mies kylvettää pojat joka ilta. Ihana katsoa vierestä, kun vauva tuijottaa isiä silmiin ja hymyilee/nauraa koko ajan siinä pärskiessään. Olen miehelle sanonutkin, että se vauvan katse on siinä yhtä ihana kuin toinen käsi rinnanpäällä ja autuaallinen ilme kasvoilla maidonimijä rinnalla :heart:

Moonlight tervetuloa kotiin!

Miam , ompas siellä surkeat tuet lapsiperheelle!

Täällä kans yks, joka on jo anopille joululahjan ostanut.Ja syksyksi vaihdan limevihreät verhot keittiössä okranoransseihin syksyisiin... Ja olkkariin olen ostanut marimekon valkoisen lumimarjan. pitäis vaan ommella päät niistä. ja kynttilät vaihdan syksyisiin pöydille.
On se jotenkin niin ihanaa tuo vuodenaikojen vaihtelu. Mukava aina sisustaa uudestaan tunnelman mukaan.

Marjassa ei tarvi tänä syksynä käydä, kun viimevuonna poimittiin niin paljon puolukoita ja mustikoita, että riittää hyvin talven yli. olikohan meillä aavistus, että tänä syksynä ei koko perheellä metsään pääse. ;)

Hiljaista talossa kun koululaiset lähti kouluun ja pojat nukkuu. Pitäis raahata luunsa tuonne keittiöön laittaan paikat kuntoon. Yks kaveri tulee päiväkahville.

Ihanaa kun sataa vettä! saapahan sisälämpötilan siedettäväksi. Viimeviikolla sisällä oli vaatimattomat 29 astetta :eek:

Tirlittan ja pojat viikon päästä 4 kk
 
Huomenta! täälä aamu alkanu jo 4ltä.... |O en jaksa..miksei nukuta!! nää aamuyön kähinä ähinä kitinät on taas muuttunu vaan pahemmaks. eikä se hieronta auttanut kun eihän se ollukkaan oikein vyöhyketerapiaa. nyt kyllä otan ja soitan yhdelle oikein hyvälle(kuulemma) vyöhyketerapeutille aikaa :)

Täälä ei oo tekemisen puutetta jos ja kun vauva nukkuu. hassua,mut ei tuo vauva juurikaan nuku...no on päiviä et nukkuu 1-3tunnin päikkärit,mut muuten nukkuu sellasia olemattomia 5min-30min. pätkiä ja esikoinen nukkuu 1-1,5h et sinä aikana yritän jotain edes saada tehtyä vaikka sitten vauva kainalossa. mua ärsyttää sekasotku niin paljon et kiukkuilen senki takia :ashamed:

kylvetyksestä oli kans...en oo ahkera siinä hommassa :ashamed: poika kylpee 2-3kertaa viikossa...tietysti aina tarpeen mukaan,jos oikein on puklannu ja hiostava ilma ni pakko kylvettää. mä tykkään kyllä mielummin viedä suoraan kylpyyn ku pestä hanan alla kaikki erikseen,mut tuo kylpyveden laittaminen on mukamas niin työlästä. ja sitten ku tuo esikoinen o aina päällänsä sielä punkassa het jos silmä välttää :kieh:

Kylläpäs on surkeat äitiysavustukset kreikassa :eek: suomessa kyllä on luksus asia tuokin monen muun maan rinnalla :D

joo mut nyt paras lopettaa ennenku esikoinen kaataa koko kämpän :wave:
 
Viikonloppu meni pojan vointia seuratessa.. onneksi ei ole kuume noussut, mutta räkää on kamalasti. Höyryhengitys on ollut tehokkain apu, Nasolinista seuraa vaan karmea huuto ja lisää räkää :snotty: Antibiootti pisti tietenkin mahan sekaisin, joten se sotki myös seurannan tämän maidottoman kokeilun osalta. Huomenna kuuri sitten loppuu viimein.. Mutta huomasin sellaisen positiivisen jutun, että meidän masuvaivat on nykyään aika pieniä verrattuna tilanteeseen kk sitten, kun valvottiin joka yö kahteen. Palasi ne ajat taas mieleen näiden itkujen myötä :/

Mahdottomasti voimia MMAMAAlle ja SOFIAlle mahavääntöjen keskelle!! Oletko muuten MMAMAA miettinyt tuota maito- tai jonkin muun allergian mahdollisuutta? Mulle lääkäri sanoi, että vaikka maitoallergiaa on vain n. 4 prosentilla vauvoista, monet ovat kuitenkin herkkiä lehmänmaidolle.. eli siis maito ei sovi, vaikkei allergiaa olisikaan. Itse alan pikkuhiljaa päästä tähän diagnoosiin -verikokeissa allergiaa ei siis näkynyt.

Meillä kylvetään 2-3 kertaa viikossa. Yksin en poikaa saa kannateltua ja pestyä samaan aikaan, joten meillä homma hoidetaan koko perheen voimin :) Onko muuten kukaan menossa VAUVAUINTIIN? Meillä on harkinnassa, olisi varmasti mielenkiintoista puuhaa =)

Nyt aamupalalle, ennen kuin poika herää torkuiltaan. Nyt taisi muuten herätä ;)

Vilmis ja poika :heart:
 
Heippatirallaa kaikille :wave:

Minäkin lähetän täältä voima :hug: kaikille kenen vauvoilla on vatsanväänteitä! Maija itkeskeli masuaan silloin pari viikkoa sitten melkein jokailta... Ei se kovin kauaa kestänyt, enintään tunnin ja rauhoittui kyllä, kun kantoi ja keinutteli sylissä. Mutta kun se tuli aina siihen iltatouhuaikaan, kun kädet oli täynnä muutenkin :ashamed: Aloitin Maijalle Relatipat samaan aikaan, kun sain antibioottikuurin (virtsatientulehdus :eek: :kieh: ) ja sen jälkeen Maija on ollut kyllä ihan eri vauva! En tiedä auttoiko Relat vai menikö joku muu vaihe ohitse, mutta kaikki huomasivat eron Maijan voinnissa, mummo ja pappakin, kun oltiin silloin juuri mökillä :)

Maijalle on alkanut viimepäivinä tulla vähän rytmiä :) En tiedä onko sattumaa ja vain väliaikainen vaihe, mutta ihan kivalta tuntuu! Nyt on siis päikkäreillä :heart: Yöt Maikku nukkuu edelleen ihan läpeensä, niinkuin on tehnyt jo pitkän aikaa. Sanonkin aina kaikille, että sillä meillä varmaan on näin paljon lapsia, kun kaikki ovat olleet tälläisiä nukkujia, eikä allergioita ole :) *Kop, kop, puuta* etten nyt sitten riemuitse liian aikaisin :D Mutta täytyy sanoa, että kyllä päivät jaksaa ihan erilailla, kun tietää, että Maijakin menee klo 21-22 nukkumaan ja herää n. 8 aikaan.

Meillä on tuolla 2v6kk tytöllä varsinainen uhmakausi meneillään :whistle: Huutaa kovalla äänellä ihan vieraallekin, että "Älä kato!" tai "Älä kuule yhtään puhu mulle!" :eek: :ashamed: Kyllä nolottaa :ashamed: Yritän häntä kyllä ohjata niin, että ei näin saa käyttäytyä, mutta toisaalta en halua alistaakaan tuota "oman kasvun" kautta. Ja toisaalta haluan, että hänestä tulee voimakas ihminen, ettei kukaan ala häntä pompottamaan missään vaiheessa. Tosi sekavaa tekstiä, toivottavasti kukaan ei ymmärrä väärin! Toki toivon hänestä kasvavan ystävällisen ja empaattisen, elämää arvostavan ihmisen :heart: Ei todellakaan ole tarkoitus kasvattaa pikku-tyrannia, joka kiusaa ja moittii muita ihmisiä ja eläimiä!

Minä menen tänään uimaan uimahalliin! Sovittiin miehen kanssa, että hän tukee kaikin tavoin nyt tätä minun kunnonkohotus-projektia :D Selkä ja hartiat ovat olleet niin jumissa, etten ole voinut kantaa Maijaa edes liinassa. Aamuisin saa itsensä kammeta sängystä kuin joku käärmeenlumoaja, kun sattuu niin kovasti joka paikkaan :ashamed:
Olikohan se Tiitteräinen, joka kehui sauvakävelyä? Sitä aion kanssa kokeilla, uskoisin sen laittavan veren kiertämään tuolla hartioissa :)

Onkos Tiitteräinen muuten jo palaillut lomalta :wave: ? Teillä taisi osua aivan mahtavat helleilmat reissulle!

Kylvetyksestä oli puhetta. Minä taas olen ihan himo-kylvettäjä :D Maija kylpee jokailta ja jos on oikein isot kakat, niin sitten vielä pestään enemmän päivälläkin :whistle: Helleaikaan tuo joka iltainen viileähkö kylpy on ollut kyllä aivan pelastus. Meillä on yläkerrassa niin kuuma näinä päivinä, että kaikki lapset käyvät suihkussa aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Uni tulee tosi hyvin, kun on raikas olo! Meillä on kaikilla lapsilla ollut tosi hyvä iho, joten mitään rasvauksia ei ole tarvittu. Ainoastaan talvisin rasvailen lapsia saunan jälkeen. Maijan kylpyveteen laitan pari tippaa kylpyöljyä joka kerta, se pitää ihon ihanan pehmeänä. Yksin minä Maijan kylvetän, joskus mies kylvettää, mutta ihan yhden käden sormissa on ne kerrat :D

Meillä on Maija kyllä aikamoinen "michelin-ukko", joten poimut meinaa väkisin punottaa näin helleaikaan :/ Sormien väliin ja varpaiden väliin kertyy kovasti nukkaa ja muuta töhnää päivän mittaan :x Kylvetyksen yhteydessä on niin helppo pestä koko tyttö, kun minä olen taas aika huono tekemään sellaisia pikkupesuja :whistle: :D

Mutta nyt täytyy mennä jatkamaan siivouksia, pyykkikone tuolla taas odottelee tyhjentäjäänsä ja täyttäjäänsä ;)

Voikaa hyvin :wave:

Parasta aikaa ja Maija melkein 4kk :heart:
 
Heippa taas :wave:

Reissusta palattiin eilen illalla, oli kyllä mukavaa mutta mukava oli tulla myös kotia!

Ensin oltiin Kalukkalassa 3 yötä, käytettiin tyttöä Hoplopissa (lasten seikkailumaa) ja Korkeasaaressa. Sieltä sitten Jyväskylään, missä minä kävin vatussa ja myös miehen veljen luona vierailtiin. Siellä pari yötä josta menimme kuopioon, siellä olimme kavereilla ja tyttöä käytimme Tivolissa ja Puijontornissa. Eli lasten juttuja vaan, mut ajatus oli että sais tuo isompi vähän virikkeitä. Mukavaa siis oli, vaikkakin 600 km matka Helsinkiin yhden päivän aikana tuotti Peetulle vähän vaikeuksia. Meillä ei ole autossa ilmastointia, ja ilma oli helteinen. Loppumatkasta pysähdeltiin 10 km välein, kun vauva vaan huusi, tuntui jo toivottomalta ettei ikinä päästä perille, mutta niin se tuli reissu tehtyä. Muuten meni kyllä kaikki tosi hyvin, ja lapset oli reippaita, mut nuo automatkat vähän tökki.

PARASTA AIKAA:kokeile ihmeessä sauvakävelyä, mulla se ainakin tehoaa kun ei niskakipuja ole ollut aikoihin.

TUTISTA: olen kokeillut monenlaisia tutteja mut ei tuolle kelpaa mikään, vaikka pulloa syökin. Joskus tuntuu et ois hyvä kun söis tuttia, mut toisaalta taas onhan se oma riesakin jos tulee siitä riippuvaiseksi ja laukkaat yöt laittamassa tuttia suuhun ja aina ne on hukassa. Päätin siis et olkoon, en enää edes yritä, eipähän tule vieroitusoireita.

Nopeesti kahlasin jutut läpi, ahkerasti olitte kirjoitelleet. Jospa pääsisin taas kärryille. Tänää mennään isomman kanssa käymään raveissa kun oli S-etukortilla ilmainen sisäänpääsy ja tuo neiti on ihan hulluna kaikkiin eläimiin.
Kaikenhuippu kun vatuissa oli matoja, tää kysyy et äiti saanko pitää niitä sylissä ja ruokki ja antoi niille vattuja, "mauno madoille" :D
Vattuja sain poimittua n 7 litraa, riittää hyvin meille ensi talveksi. Mustikoita tartteis vielä saada ja tietty puolukoita.

Jutut hyppii laidasta laitaan ja tuntuu kun ei ole viikkoon koneella käynyt ettei osaa enää edes kirjoittaa.

Peetu on jo iso poika, hymyilee, nauraa ja juttelee kovasti. Ja kun on suuri kokoinenkin, niin kaveritkin sanoi, että luulis että on joo liki puolivuotias, ja toinen ei ole vielä edes 3 kk. :)

Mutta palailen taas juttuun, pyykit odottaa ja Peetukin heräsi.

Tiitteräinen lapsukaisineen
 
Moikka moi!

Meillä kylvetään kans joka ilta ainakin näillä helteillä. Mies tekee sen jos on kotona, mut jos se on töissä, oon minäkin muutaman kerran kylvettänyt. Tyttö tykkää kyllä kun pääsee potkimaan kunnolla :) Ainoo, et kun noustaan pois ja aletaan kuvailee, sillon tulee jostain syystä ihan hirvee huuto! :( Ei näillä keleillä ainakaa lämpötila erostakaan johdu, en tiiä mistä sit mahtaa johtua.

Tutista, Linnealle kelpaa välillä ja välillä ei. Täytyy se aina mukana olla kun jonnekin lähetään, että voi sit kokeilla onneaan sen suhteen huudon sattuessa ;) MaMeja meillä kun oli ainoita joita löysin luonnonkumisina, noita pienempiä malleja siis.

Eilen huomasin, että taitaa olla neidille tulossa hammas ja äsken sitä tossa ihailin ja huomasin myös toisen valkosen pilkun toisessa kohdassa. Näinköhän mahtaa olla 2 hammasta tulossa yhtä aikaa? :eek: Kummatki alaleuassa, toinen tosin musta vähän hassussa paikassa... Tänään ja eilen ollu normaalia kiukkusempi ja levottomampi, varmaan voi olla ne hampaat kun kutiaa. Ostettiin eilen sellanen viilentävä puru juttu ja äsken sen muistin ottaa käyttöön ja eiköhän se jo rikki ollu |O joutuu laittaa vähän palautetta siitä tuotteesta...

Mutta sellasia, täällä odotellaan et mies tulee töistä, et pääsis uimaan :) Yksin en viittii tytön kanssa rantsulle lähteä...

Mukavaa päivää, toivottelee

Bianca ja Linnea 12vko
 
Uusi viikko taas alkanut. :)

Eilen oltiin siellä ristiäisreissussa ja hyvin meni. Mennessä neiti nukkui noin puolet matkasta (Treelta Vihtiin) ja toiset puolet pysy suht tyytyväisenä, kun viihdytin häntä leluilla ja lauluilla. Takas tullessa piti alkuun konserttia, mut uuvahti lopulta ja nukkui melkein kotiin saakka. Itse juhlissa melkeenpä vain nukkui. Juuri ennenkuin kastetilaisuus alkoi neiti alko kätisemään ja mie sitten vaunuihin kävin hänet nukuttamassa. Jouduin kyllä olemaan ulkona vaunuja heijaamassa seremonian ajan, mut onneksi hyvin kuului papin ääni sinnekin. Siellä mie ulkona keskenäni virsiä veisasin ja uskoani tunnustin. Juuri, kun pappi oli nimeä sanomassa neiti meinasi herätä ja jouduin lähtemään pikkasen lykkimään, kun ei hyssyttely auttanut eli se vaihe jäi kuulematta. :D No äitini sitten kipasi pihalle kertomaan miulle nimen, kun palasin kärryjen kanssa.

Ai niin, ekat kakkavahingot tuli takas tullessa turvakaukalossa. Vaipan olin huonosti laittanut ja sonnat oli kainalossa saakka. :D No, vesi on p*skan lääke. =)

Meillä, kun on viime aikoina pitänyt neiti laittaa yöunille vaunujen kautta, niin nyt on nukahdettu sänkyyn sillä pepun junttauksella. Tuntuu, että parin viikon välein vaihtuu keino millä neidin saa nukahtamaan. Pääasia kuitenkin, että nukkuu. :)

Niin ja meillä ollaan kanssa aika laiskoja kylvettäjiä. Kerran tai kaksi viikossa melkeestä vaan. Mut kun tuo neiti on niin hoikka niin ei sillä poimutkaan haudu. Eikä hän vielä ainakaan ole kovin riemuissaan kylpemisestä ollut. Ei siis itkekään, mutta ei juurikaan riemuitsekaan. Ehkä sitten, kun hän keksii veden ilot, niin aletaan enempi kylvettämään.

-mennis ja dydy huomenna tasan 14 viikkoa-
 
enpäs muistakkaan milloin olisin tänne kirjottanut,tuntuu vaan,että aina on kädet täynnä tekemistä,kun on nuita kersojakin jo 3kpl. =) täällä minä sairastan :snotty: flunssaa ja jessica kans on saanut tartunnan,meinaa silläkin nenä ja henki rohista.ukkonen näköjään jyrisee,jos äkkiä saisin kirjotettua kuulumisia.

käytiin jessican kanssa tänään 3kk neuvolassa,olipas se kasvanut kovasti taas viime kerrasta.oli 7kg240g ja 61.5cm,ja pelkällä rintamaidolla mennään.sai myös eka piikkinsä,oli kyllä tomera tyttö,hieman säikähti kun piikki laitettiin ihoon,mutta äiti ahkerasti näytti helistintä niin äkkiä se itku loppuikin.kyllä th ihmetteli kuinka tytteli jo osasi kaikkea.sanoi että harvemmin tuon ikäset tekee nuin paljon kaikkea,liekkö vaan huvikseen puhunut.mutta kyllä meillä ei aiemmista muksuista nuin aikasin ole kukaan tehnyt samoja juttuja.kannattelee päätään jo täysin,kääntyy vatsalta selälleen ja selältä vatsalleen jne...

tutti eikä myöskään tuttipullo kelpaa meidän neidille.rytmikin on suunnilleen löytynyt.aamulla herätään noin 7 aikaan,valvotaan pari tuntia,sitten nukutaan yleensä noin 2-4 tuntia,seurustellaan taas pari tuntia,nukutaan hieman,pesut,ja seurustelua sitten nukkumaan yöunille n.21 aikaan,nukkuu jopa tuonne 3 asti,ja sitten parin tunnin välein syödään.

että tämmöstä tänne.häätyy tässä nyt seurailla miten se piikki vaikuttaa,nostaako kuumetta tai että kuinka kärttynen neiti on.nytten se nukkuu.

heippa.

virpi1980 ja jessica 3kkja1vk
 
Taas kotona...
Viikonlopun kisareissulta taas eilen iltamyöhäsellä kotiuduttu. Oli kyllä älyttömän raskas reissu kun ilmat oli niin hiostavan kuumat. Eilen iltapäivällä tuntu kuin olis vesihöyryä hengittänyt kun oli niin hiostavaa. Kisat meni kivasti. Tälle kesälle eka pokaalinkin sain kotiin tuoda. (Olin 5.) Miehellä sit se auto hajos lopullisesti, kun mun lähdössä siinä jo vikaa oli, joten hän ei taas päässy ajaan kuin yhen lähön. Autoja saatiin kaks ostettua ja niissä meinas olla vähän tekeminen saaha ne kotiin. Yks onkin vielä tuolla tuttujen pihalla odottamassa kyytiä kotiin.

Noora on tänään ollu kauheen kiukkunen ja ikeniä ihan raivoissaan hieronut. Täytyy melkeinpä katsoa tossa iltapesujen yhteydessä onko sinne jotain jo tulossa.
Kylvettämisestä: Meillä käydään melko tasaisesti joka toinen päivä kylvyssä. Jokseenkin riippuu kyllä ilmasta ja ilta ohjelmasta. Touhun määrästä riippuu kumpi kylvettää. Aika tasapuolisesti ollaan molemmat kylvetetty kun molemmat siitä hommasta pitää. Ja tyttö kyllä tosi hyvin siellä viihtyy polskuttelemassa.
Vauva-uinti: me ollaan ajateltu mennä, mutta tofennäköisesti vasta syys-lokakuun vaihteessa jos täällä järjestetään sitä silloin. Kisakausi kun loppuu tuolloin niin sitten on paremmin aikaa uuteen harrastukseen =)
Huomenna ajattelin mennä Nooran kanssa aamusta käymään avoimessa päiväkodissa. Eli se on sellainen mihin mennään yhessä lapsen kanssa oleilemaan. Se on maksutuon ja huomenna siellä on alle 1-vuotiaille jotain ohjattua laulu/leikki tuokiota. Ois mukava jos siellä vaikka oppis jotain uusia loru juttuja tai sellasia niin vois kotonakin sitten leikkiä.
Onko muilla paikkakunnilla tällaisia? Ja meinaatteko mennä?

Marjassa monet on käyneet. Itellä kyllä tänä syksynä jää tuo homma väliin. En muutenkaan oo ollu enää viimeaikoina kovin innokas käviä kun lapsena sai melkein kyllästymiseen asti hillassa juosta. Silloin vanhempien kanssa juostiin hillastamassa ja myytiin niitä sitten satoja kiloja. Mukavia muistoja mut haluan ite näin aikuisena pitää ne vain muistoina enkä toteuttaa niitä uudelleen =) Eihän sitä tiedä jos joskus vanhemmuutta vaikka vielä innostuis ;)

Nyt kotityöt taas odottavat tekiäänsä, joten mukavaa viikoa kaikille... Tostaina on sit neuvola niin varmaan sitten viimeistään taas kirjottelen kuulumisia... :wave:

Kojo ja Noora 3 kk
 

MOI!!!!!

Meilläkin asuu vesipeto. Jätkä tykkää tosi paljon kylpemisestä tai enemmänkin suihkusta. Äiti käykin vähintään joka kolmas päivä pojun kaa läträytymässä. Kaikki muksut meillä on olleet topsi vesipetoja. Meillä isi joskus kylvettää mut yleensä kyl äit saa sen homman hoitaa....

Meillä yhä nukutaan yöt tosi hyvin ja päivällä sit vaan niitä torkkuja. Onneksi kuitenkin ulkona vaunuissa yleensä otetaan kunnon päikkäreitä. Hymyjä ja juttelua tulee tosi paljon valveilla ollessa. Kyl toi poju on vaan niin herttainen.
Nyt kyl pitää mennä laittamaan iltapalaa tytöille joten kirjoittelemisiin.... :wave:

Hepotyty ja Kasperi
 
Tulin juttuja lukemaan..ja unohdin (kai) kylvettämisestä kommentoida.

Meillä käydään lähes joka ilta, kun poika siitä niin tykkää. Ja Peetu on ihan hirveä hikoilemaan. Syönnin jälkeen pää ihan hikipisaroita täynnä.
Kylpemisestä nauttii, ja voipa melkeen sanoa et vuorotellen miehen kanssa kylvetellään. Ja Peetu on aina yhtä hymyä siellä.

Tänään annoin ekaa kertaa maidon seassa puolet maissivelliä, eikäpä mitään sen kummempaa tullu, ei kitinöitä eikä mahavaivoja joten annoin nyt illalla uudelleen ja nukkuu ihan tyytyväisenä. Kohta ajattelin pottuakin alkaa antamaan kun menee tuota maitoa tuollaiselle (varmaan yli 8 kg) jässikälle jo melkoisesti.

Mut nyt lenkille...morot :wave:
 
|O Äiti täällä silmät ristissä, kun toi meidän keskimmäinen on keksinyt nyt itselleen tollaisen seitsemältä ylös rytmin, puol kahdeksaan sain loikoiltua, mutta sitten poika alkoi puhua jo niin kova äänisesti, että piti sen kanssa nousta, ettei muut lapsoset herää.

Kohta lähdetään kavereiden rantaan uimaan, pitäis keksiä jotain evästä mukaan vietäväksi, heidän oma poika on aika monelle elintarvikkeelle allerginen, ja kuitenkin olis kiva viedä sellaista mitä kaikki vois syödä. Näille meidän vanhemmille lapsille kun toi aamupala on ihan pakkopullaa, niin eväiden kanssa säästyy monelta kiukulta kun verensokerit laskee.

Kävin eilen vihdoin hakemassa Helmin valmiin passin ja samalla tuli vähän itselleen pyörähdettyä vaatekaupassa, ja kahden kuukauden viiveellä vein ristiäis jutut kaivarrettavaksi.

Neiti heräsikin tässä kirjoituksen lomassa, joten kävin syöttämässä ja ihastelemassa hampaatonta hymyä, nyt sylikkäin kirjoitetaan pari sanaa.

Meidän koira 13v luukkaa kovasti etutassuaan, vaikka sisimmissä tiedän, että elää varmasti viimeistä kesää ja hetkiä, on asian myöntäminen tosi vaikeeta.

No nyt valmistautumaan rannalle menoon.

T:Minnihiiri
 
En oo muutamaan päivään kirjoitellu. Mihkä kummaan se aika katoaa?
Meillä Justusta kylvetetään yleensä 2 kertaa viikossa, näillä helteillä on melkein joka päivä. Miehelläkin viedään viimmeistä lomaviikkoa, kuinkahan sitä taas tottuu arkee? Onnea kojolle palkinnosta!
Ja paljon :hug: teille joilla pikkuiset kärsii mahavaivoista ja tietysti muillekkin :hug: . :)
Meillä tekee Justus hampaita, kuola valuu, kaikki menee suuhun, kärttyinen ja vatta toimii monta kertaa päivässä niinkuin esikoisellakin, kun sille tuli hampaita. Sitten on vielä ikenet aivan paisuksissa ja lievää kärttyisyyttä ilmassa.
Rytmiä on jonkun verran havaittavissa illalla mennään 9-10 aikoihin nukkumaan ja herätään n. 7-8 aikoihin. Sitten ollaan n.1 tunti hereillä ja otetaan pienet torkut. Päivällä ei vielä oo rytmiä muutakun että yhdet pitkät unet nukutaan ja muutamia pieniä. Mutta nyt mies rupiaa vaatiin syötävää... :wave:
 
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen..kippana siis entinen katikka.
Tuteista sen verran et meillä onneksi tuo taito opetettiin jo sairaalassa, olen ollut tähän asti tyytyväinen, katellaan sit kun siitä tarttis eroon päästä mikä itku ja hammasten kiristys :kieh:
Musta tuntuu että kaikilla on lapset isompia, kun meidän sirppana. Paino oli 3 kk 4990g ja pituus 59,5cm,mutta kaikkihan nuo erilailla ksvavat
:)
Eikös täälä joku,minämuistamaton :ashamed: , en muista kuka, ole pohjanmaalta?
Muistaisin jonkun kirjootuksista huomanneeni jotakin sen suuntaasta, itse näet pohjanmalla ksvaneella sydäntä lämmitti " lukea" pohjanmaata :heart:
Meillä kanssa varmaan hampaita tulossa, koska sormet on koko ajan suussa ja syvällä..Taitaa myös tämä painostava ilma tehdä tehtävänsä,kitinää on normaalia enemmän ja päikut lyhentynyt puolen tunnin tirsoiksi.
Yöt onneksi mennään yhdellä syotöllä.
Oliskohan tässä nyt ainakin osa, palataan taas! :wave:
 

Yhteistyössä