""TOUKOVAUVAT 06""

  • Viestiketjun aloittaja Miia
  • Ensimmäinen viesti
VP
Aah, ihanaa. Sain Essin viimein nukkumaan päikkäreitä. Piti aloittaa pieni rytmitys, että on helpompi jättää tyttö sitten hoitoon, kun kuukauden päästä lähden taas osa-aikaisesti töihin ja täyspäiväisesti (saa nähdä kuin täyspäisesti...) koulun penkille. Onneksi mies ainakin vielä on kovasti joustamassa työajoistaan, että saan hommat hoidettua.

Ihan hirveät määrät pyykkiä, kun aloitin vaatekaappien suursiivouksen. Alkoi olla jo niin täyteen tungettu, ettei päässyt hengittämään ja haju oli vähän tunkkainen. Aika säännöllisesti tyhjennän käyttämättömiksi jääneet vaatteet kaapista, mutta joka vuosi niitä vain kertyy. Työkaverit oli ihan äimänä, kun sanoin hävittäväni kaikki ne vaatteet, mitä en ole vuoteen käyttänyt. Nyt on tietenkin vähän eri asia, kun jotkut ei oo melkein vuoteen mahtuneet päälle ja baariryysyt on myös vähemmällä pidolla.

Oon saanut puhuttua bileoption elokuun alkuviikoille, kun serkku, Essin kummi muuten, täyttää 18v. Tätä on odotettu jo niin monta vuotta, että mun on siskojen kanssa ihan pakko lähteä näyttämään Oulun yöelämää. Mahtaa vain käydä niin, että mennään heti K20 paikkoihin.

Meillä on tosiaan jopa tonttikin omaa taloa varten, mutta tuntuu niin loputtomalta hommalta se rakentaminen. Voi kyllä olla vähän nihkeää saada edes lupaa siihen tontille, kun on haja-asutusalueella.

No nyt se taas itkee...
 
vierailija
VP: Minkä ikänen teidän Essi on? Mihin viet hänet hoitoon? Itselläkin vauva ja opiskelut kesken..Jahkaan tässä että olenko vielä vuoden pois koulusta vai uskallanko jo nyt aloittaa ja laittaa lapsen hoitoon..En tiedä..?
 
VP
Hei vierailija,

Meillä on niin onnellinen tilanne, että miehellä on joustava työaika, Essin kummitäti, jolla on paljon vapaa-aikaa, asuu naapurissa, isäni on pitkällä sairaslomalla (se ei kyllä ole mitenkään onnellista) ja lisäksi äitini jää kevääksi vuorotteluvapaalle vauvaa hoitamaan. Eli nyt pikkuvauva-aikana joku varmaan tulee tänne meille aina Essiä hoitamaan, ellei miehen kanssa saada järjesteltyä aikataulujamme. "Oikeaan" hoitopaikkaan Essi menee vasta reilun vuoden päästä, kun minä menen taas töihin, eikä sittenkään pitkiksi ajoiksi, koska teen osa-aikaisena päivät ja iltatöiden aikana lapsi on luonnollisesti isän kanssa kotona.

Vauveli nukkuu iltapäiväuniaan ja minä pesen edelleen pyykkiä. Onneksi alkaa jo näyttää vähän paremmalta. Enää pari koneellista huomiselle. Kuivaustila loppuu kesken, joten ei voi rohmuta.

Ainiin. Onkohan kamala rikos pestä vaippapyykkiä välillä neljässäkympissä? En millään viitsisi pyörittää vajaita koneellisia... Ihottumia ei ole ja käytän lisähuuhtelua.
 
Antsukka
MItä sä VP muuten opiskelit? On siitä keväällä ollu puhetta, mutten enää muista. Mullahan on kans koulu kesken, mutta en kyllä pystyis vielä palaamaan sinne. Tuskin pystyisin vaikka mieskin olisi kotona/ töissä(kolmivuoro). Mutta menen kai ensi vuoden syksynä tai mies on ainakin sitä mieltä..itestäni en tiedä. Meilläkään ei Ida todennäköisesti mene sillon vielä tarhaan, koska mun äidillä on mahdollisuus hoitaa sitä silloin kun meillä miehen kanssa on yhtäaikaa menoja. Eli noin joka kolmas viikko max parikymmentä tuntia.

Mies tulee tänään taas kotiin.. Ajattelin, että jos siivoais nyt, niin jäis enemmän yhteistä aikaa. Sitte pitäs tänään muistaa käydä lottoaas, kun on niin suuri potti. JOten jospa sitä siivoamaan->
 
sinttu
heissan

katselen tässä toisella silmällä formulaa - ja muutaman rivin koetan tässä samalla kirjoittaa.
me hankittiin perjantaina ergo-reppu ja ollaan sen kanssa nyt harjoiteltu kantamista. Tuukka viihtyy repussa tosi hyvin ja itsellekin reppu tuntuu miellyttävämmältä kuin kantoliina - ja mikä on pääasia meikäläiselle, reppua on tosi helppo käyttää ;o)
on paljon helpompaa lähteä kaupungillekin kun ei tarvi työnnellä vaunuja, niillä kun ei joka paikkaan pääse.

meillä oli epävirallinen punnitus alkuviikosta ja sain Tuukan painoksi 6,5kg - ikää oli tuolloin 11 vk. ensi perjantaina on sit virallinen 3kk-neuvola, joten sitten saadaan oikeat mitat. hyvin tuo poika kasvaa ja on paljon ikäistään vanhemman oloinen. torstaina käytiin työpaikalla ja siellä kans porukka ei meinannut uskoa Tuukan olevan niin "nuori" - meillä kun oli farkut jalassa ja tennarit....... kysyivät että eikö nykyään vauvoilla käytetä lainkaan potkuhousuja ;o)
no, kyllähän me kotona ollaan ihan sukkahousuissa, mutta on kiva pukea poika komeasti kun lähdetään ulos.

kävin ostamassa Tuukalle alennusmyynnistä ihanat housut ja paidan, mutta ne on niin isot että menevät päälle joskus ensi keväänä. sit ostin kaksi hattua. ihanaa ostaa omalle lapselle tavaraa ja vaatetta!

pitäisi alkaa laittelemaan valokuvia albumiin. mä teen samanaikaisesti kahta albumia - toista itselle ja toista Tuukalle. sit teetän melkein aina osasta kuvia myös kummeille ja mummolle, joten melkoinen sekamelska on aina kun posti kuvia tuo. toinen albumillinen jo Tuukasta kuvia menossa ;o) (=kolmattasataa kuvaa..... huh...)

ai juu, sain ystävältäni kolme sairaalassa otettua kuvaa - hän kävi meitä katsomassa kun Tuukka oli päivän vanha. oli ihania kuvia ja oon tosi iloinen että sain ne, koska itsellä ei sairaalakuvia juurikaan ole (olin niin "raihnainen" etten jaksanut enkä muistanut kuvia ottaa).. olipa Tuukka pieni ;o)
 
Antsukka
Me saatiin eilen lähtee valokuvatilaus..siinä menikin hetkinen, kun niitä kuvia oli pikkasen kertyny. Nyt sitten ootellaan niitä postista.

Tänään me juostiin asioilla, kun mies oli arkipäivänä kotona. Löydettiin pari astianpesukone-ehdotusta, mutta en osannu vielä päättää. NYt ois sitte viikko taas aikaa päättää. Rahaa siihen menee joka tapauksessa paljon.

Tänään oonki sit samalla harjotellu tota liinailua, mutta kaikki uudet hommat on vielä menny pipariksi. En oo vielä onnistunu tossa syötössä, mutta toivottavasti se joskus onnistuu. En nyt kyllä usko,että oppisin ennen asuntomessureissua..mutta täytyy yritellä silti.
 
sinttu
heissan

kävin laittamassa meidän Tuukan kuvan syntyneet.fi-sivustolle, kastetut-osioon. sieltä satakunta ja pori - tuukka tapani. jos jotakuta kiinnostaa käydä katsomassa...... siellä on ihania vauvoja ;o)

tultiin just järvenpään-reissulta - Tuukka nukkui taas koko matkan mennen tullen. päivällä ei sitten nukkunutkaan kylässä juuri lainkaan.

taidan kohta kömpiä sänkyyn, kun tuli aamulla noustua Tuukan kanssa viiden jäljestä......

oon myös kaipaillut palstalle takaisin Mymmeliä ja Tinnua ainakin - ja ketäs muita aktiiveja odotusaikana kirjoitteli. olis kiva kuulla että miten vauva-arki heillä sujuu.
 
VP
Kyllä saisivat Mymmeli, Tinnu ja Kakli ainakin käydä ilmoittelemassa itsestään...

Täällä alkaa iso väsy painaa, kun on jokunen yö mennyt vähän huonommin. Essiä koulitaan nukkumaan päikkärit edes jossakin rytmissä ja yöt pitäisi onnistua kohta oman sängyn puolella. Ei tyttö oikeastaan ole huonoa tykännyt, ennemminkin rauhoittunut säännöllisestä elämästä. Itse en vain saa mentyä ajoissa nukkumaan ja herätys on kuitenkin ennen kahdeksaa joka aamu.

Liinailuun oon niin innostunut, että tilasin jo toisenkin, että ehdin pestäkin jossain välissä. Ollaan käyty liinailulenkeillä ja Essi tykkää päikkäreiden lisäksi myös valvoa liinassa, kun sieltä pääsee niin kivasti tarkkailemaan maailmaa. Kaupungilla saa kyllä ihastelevia katseita osakseen, kun nappisilmät tollottaa ihmisvilinää.

Me löydettiin mahdollinen väliaikaisasunto, jota mennään kattoon huomenna. Jännää.
 
Miia
Heippa! Pitihän tännekin tulla jotain raapustamaan. Lukemassa käyn kyllä mutten ole taas jaksanut mitään kirjoitella. Meillä poika on jo reilut 2kk ja 2kk neuvolassa mitat oli jo 6,3kg (syntyessä 3,925kg) ja 61,5cm (53cm) joten ihan valtava on kasvutahti :) Kotona oleskellaan päivät ja kärryttellään myös ahkerasti. Poju on ihan mahdoton hymyilemään ja oikein kuhertelee kun saa äidiltä tai isältä hymyn :) Mites muuten muut: menettekö täysimetyksellä vai korvikkeilla? Meillä otettiin korvikkeet imetyksen lisäksi käyttöön 1kk iässä kun poika söi niin kamalasti... nyt mennään samalla tavalla ja hyvin poika kasvaa tosiaan!
 
Satu
Terve! Tässä kirjotellaan Jennan kans yhessä isän kiikkutyötuolissa. Kävin tsekkaamassa Tuukan kuvan. Olipa söpö.:) Pikkusen on pojalla sitte tukkaa.

Meillä mennään täysin täysimetyksellä. Kuukauteen ei oo annettu ees äitin poissaollessa korvikkeita. Ja hyvin kasvetaan. Nyt on kyllä pieni epäilys, et toinen rinta ei välttämättä tuota yhtä hyvin ku toinen, koska Jenna tiputtaa sen rinnan suustaan vähän väliä. Ensin epäilin appelsiinimehua tai jotain muuta syypääx, mutta ei kai se sillon lutkuttais tyytyväisenä toista tissiä. Pitäis varmaan koittaa lypsämällä selvittää pitääkö epäilys paikkansa. Jennaa näyttäski nyt nukahtavan syliin, joten saattasin päästä testaamaanki.

Kävin eilen sielä hieronnassa. Hitsit otti kipiää. Hyvä ku en huutanu. Paikat oli hieman jumissa. Ja toisaalta taukoaki on ollu yli puoli vuotta. Ei sitä ite kans tajua selviä asioita. Ihmettelin hierojalle, et mixhän mun vasen lapa tapaa olla kipee. No, tietty se johtuu siitä, ku kannan aina vasemmalla kädellä.

Huomenna ois tarkotus mennä parin kaverin kans toisen mökille saunomaan. Mies jää Jennan kans kotiin. En oo koko kesänä tohtinu rintatulehusvaaran takia uimaan. Saa nähä tulisko sitä huomenna rohkastua mielensä. Aattelis et ku sitä pääsee suoraan kuumaan saunaan, ni se ei ois niin vaarallista. Ootteko muut uskaltautunu uimaan? Mulla on muutenki jääny tästä aurinkoisesta kesästä nauttiminen vähiin. Pihalla ei tuu juuri käytyä ku kärryttelees. Meiän pihaki ku on vielä tekemättä, ni ei sieläkä roskien seasa oikein viihy.

Kävin viemässä Jennan sänkyyn. Saa nähä nukkuisko tuo jopa puoli tuntia. Päiväunet on vähän parantunu säitten viilettyä, mutta ei ne vieläkä turhan pitkiä oo. Mut nyt täytyy rientää lypsämään.
 
sinttu
kiitos, Satu! Tuukalla tosiaan oli tuuhea tukka jo syntyessään ja päässä se on pysynyt, vaalentunut vaan hieman.
ja kuvassa oleva asento on Tuukan mieli-nukkuma-asento ;o)

meillä kans mennään täysimetyksellä ja ainakin vielä on tuntunut maito riittävän hyvin. mulla oikea rinta tuottaa enempi maitoa, mutta vasemmastakin Tuukka tulee kylläiseksi. oikea rinta on välillä niiiiiin kipeä, kun oikein pingottuu maidosta.. ja muutamia raskausarpiakin olen rintoihin saanut, huomasin tässä muutama päivä sitten. maha säästyi arvilta raskausaikana, mutta enää ei käynyt yhtä hyvä tuuri..
itse syötän joka toinen kerta oikeasta ja joka toinen kerta vasemmasta rinnasta, en siis yleensä molemmista samalla syötöllä - ja hyvin on toiminut näin.

meillä odotellaan kakkaa tulevaksi tänään tai huomenna, kun edellisestä kerrasta on reilu viikko. ollaan menossa viikonlopuksi mökille saareen, joten olis kiva jos kakka tulis sitä ennen - siellä kun ei ole sisävessaa eikä juoksevaa lämmintä vettä.
mä en kans ole uinut koko kesänä, mutta ensi viikonloppuna sitäkin vois kokeilla. mahtaako merivesi jo olla kylmää??? hope not... ja muutenkin oon ihan Sadun kanssa samassa tilanteessa, eli kesästä nauttiminen ulkoilmassa on jäänyt aika vähiin, sattuneista syistä.

meillä päiväunet piteni dramaattisesti, kun alettiin laittamaan Tuukka masulleen - oonkin tästä jo aiemmin maininnut. nytkin on nukkunut jo kolmatta tuntia yhtä soittoa. kannattaa kaikki asennot kokeilla, jos sieltä joku mieluinen löytyisi.

tulis nyt se mies kaupungilta, niin pääsisin käymään postissa. taidan keitellä teetä odotellessa. heissan!
 
Miia
Sama juttu täällä. Ei ole paljon päässyt ruskettumaan kun on ollut koko kesän sisällä. Melkein. Uimaan en ole minäkään uskaltautunut kun koin sen maailman kamalimman rintatulehduksen! Ensi kesänä sitten :)

Myös meillä on alettu nukkua 3n tunnin päiväunia!!! Ihan ihmeissäni olen. Nukun itse samalla joten ei yöt väsytä sitten niin kamalasti :)
 
VP
Mulla tulee aina huono omatunto tuosta mahallaan nukuttamisesta, kun sitä ei oikein suositella. Ja nukutan silti, kun se on myös Essille mieluisin asento. Joskus käyn kääntämässä sitten kun on kunnolla unessa.

Tuukka oli tosi söpö :) Enkä kyllä hyvällä tahdollakaan pidä kaikkia vauvoja ihanina... Toiset on nätimpiä kuin toiset (ja nyt varmaan joku jo hirmustui).

Hiphei! Me ostettiin asunto :) Varmaan kuukauden päästä päästään muuttohommiin. Se on ihan kammottavaa, mutta pääsen varmaan vähän vähemmällä, kun pitää huolehtia Essistä. Ajattelin aloittaa pienimuotoisen pakkaamisen jo nyt, että on sitten helppo lähteä. Tämän työhuoneen voi ainakin tyhjentää jo tietokonetta lukuunottamatta, samoin osan vaatteista ja astioista.
 
sinttu
onnea VP uudesta asunnosta! töitähän se muutto teettää, mutta palkitsee vaivan sitten kun uudessa asunnossa on paikat kunnossa. onko rivari, kerrostalo vai omakotitalo?
mä haaveilen että joskus voisi rakentaa oman unelma(kivi)talon (rinnetalo olisi ihana... tarttis vaan olla se rinne...) - mutta ainakin toistaiseksi asutaan tällaisessa rintamamiestalossa.

mä en kans pidä kaikkia vauvoja ihanina, myönnän saman kuin VP......... mutta varmaan se oma vauva on aina omasta mielestä kaunein ja ihanin - ja onneksi makuja on monenlaisia. tuolla syntyneet.fi-sivustolla on kyllä nättejä vauvoja ja sitten niitä joista voi sanoa "kumman näköinen".... ja onneksi se mun mielestä kumman näköinen vauva on jonkun mielestä ylisöde ;o)
en muuten osaa sanoa Tuukasta, että onko äitinsä vai isänsä näköinen enempi. molempien suvussa on tosi tummaa verta ja aika tumma näyttäisi pojastakin tulevan. mutta nenä on ihan oma, samoin suu ja korvat. mites muilla, onko perillinen selkeästi jommankumman näköinen?

pitäisi alkaa viikkailemaan pyykkejä, kunhan jaksais... laitoin just koirille ruoat, taidan viedä ne ulos niin ei tule sisälle sotkua. isompi koira on sellainen kuolaaja, että alta pois. ja pienemmän on aina kannettava ruoka matolle jos vaan silmä välttää. ihanaa näin kesällä, kun voi heivata koirat aamulla ulos ja ottaa illalla sisälle - ja nekin tykkäävät olla pihalla.
viikonloppuna pitäisi muuten saada koirat veneeseen....... mitenhän sekin onnistuu ;o/
 
*E*
Moi!

Olipa suloinen kuva Tuukasta ja komea tukka herralla on. :) Meidänkin neidillä on kyllä aika paljon tukkaa ja se on aina pystyssä. Monen mielestä se näyttää ihan David Beckham -irokeesilta...

Meilläkin mennään ihan täysimetyksellä. Johtuu osittain siitä, että napero kieltäytyi syömästä pullosta. Ja hyvin mulla maitoa riittää, joten mikäs siinä.

Me käytiin tänään neuvolassa. Neiti sai ekan rota-annoksen. Viime viikolla oltiin 3kk neuvolassa ja silloin sovittiin, että se annetaan seuraavalla käynnillä. Mutta terkka sitten soittelikin perään, että se eka annos pitää antaa ennen 16 viikon ikää, joten se 4kk-neuvola olis ollut liian myöhään. Niinpä sitten olimme tänään ylim. käynnillä.

Mäkin muuten ostin Ergo-repun muutama viikko sitten, mutta vielä se ei ole päässyt käyttöön. Tykkään kyllä liinastakin, mutta välillä sen solmiminen tuntuu niin työläältä.

Mäkään en ole ollut uimassa. Oon sitä rintatulehdusta minäkin pelännyt. Mulla tais viikonloppuna jonkunlainen tulehduksen alku ollakin, mutta sain sen kotikonstein karkotettua.

Mäkin oon miettinyt, missä Mymmeli mahtaa olla. Tulehan ilmoittautumaan! Pitäisikö myös tehdä joku uusi lista täällä palstailevista?
 
sinttu
mä vaan kaiket illat roikun täällä....... Tuukka kun nukkuu edelleen, meni neljän aikoihin sänkyynsä ja siellä näkee unia ;o) valitettavasti tää pätkä taitaa nyt olla se pitkä "yöunipätkä", eli herännee kymmenen, yhdentoista aikoihin ja loppuyö mennään sit 2-3 tunnin syöttövälein, max...

Kiitos, *E* - munkin mielestä Tuukka on söpö....... ehe ehe.........

joo jonkun listan vois meistä tehdä ja laittaa vaikka siihen hiukan näitä 1kk-,2kk-, 3kk- jne. painoja ja senttejä. oisko muut samaa mieltä? on niin jännä seurata näiden pikkuisten kasvua, kun on tosi paljon kokoeroja jo ihan kuukauden vanhasta.

 
Antsukka
Onpas teillä ollut tänään vipinää, me oltiin kylässä...

Mie en oo käyny uimassa, kun se jälkitarkastus oli mulla melko myöhään ja sen jälkeen en ole vielä kerinnyt ostamaan uutta uimapukua. Entinen kun on melkoisen pieni yläosaltaan.

Tosta ulkonäöstä: meillä Ida on äitisä näköinen nenästä alaspäin ja isänsä siitä ylöspäin. Kuvia kun ollaan vertailtu meidän vauvakuviin, niin se tuntuu olevan ihan saman näköinen, kun me vauvoina. Eli siis paljon molempien näköä. (en oo vielä jaksanu käydä tuukkaa katsomassa, kun sivut ei ole ennestään tutut, mutta siellä varmaan pääsee ihastelemaan paljon)

Meillä mennään myös pelkällä rintamaidolla ja hyvin kasvetaan. Päivisin meillä syösään tiheään, mutta öisin sekin sitten korvaantuu pitkillä unilla. Paljon tuntu olevan juttuja, mutta unohdin varmaan puolet. Täytyy lähteä nukkumaan, kun iltanen lenkki on väsyttäny jo pitkään, mutta kun ei saa aikaseksi...
 
Satu
Jennan ulkonäössä on kuulemma meitä molempia. Itse emme ole juuri huomanneet, mutta muut senkin edestä. Suu on kuulemma minun ja siitä ylöspäin, varsinkin silmät, isänsä.

VP, teillähän tapahtuu todella. Ensin vauva, auto, mökki ja nyt vielä asunto. Eipä tule aika ainakaan pitkäksi. :) On se vaan kuule ihana asia se oma asunto. En viitsinyt pahemmin panostaa vuokrarivariimme aikaisemmin. Sitä kun tiesi sen olevan vain väliaikaista.

Kyllähän minäkin voisin kokeilla nukuttaa Jennaa mahallaan, mutta kun hän ei jostain syystä osaa olla hereilläänkään mahalla. Heti tulee huuto, jos käännän hänet mahalleen. Jostain syystä hän ei osaa kääntää päätään kunnolla sivulle siinä asennossa vaan jököttää naamaansa lattiaan. Joten eipä ole tullut mieleen laittaa nukkumaan siihen asentoon. Aluksi en kätkytkuolemavaaran takia edes yrittänytkään ja nyt ei enää onnistu. Välillä olisi ollut mahavaivojen takia kiva kokeilla mahallaan nukuttamista, mutta ei niin ei. Mutta viime päivinä meillä on kyllä nuo mahavaivatkin loppuneet lähes täysin. Cuplatonin vai tasaisempien ruokintavälien ansiota, tiedä häntä. Ehkä molempien. Mies jo tuumasi aamulla, että kaksoisleukakin on hävinnyt. Johtuisikohan noista tasaisemmista ruokintaväleistä. Painoa kun kuitenkin tulee kiitettävästi. Alussa tuli tarjottua tissiä joka huutoon. En olisi uskonut, mutta kyllä sitä jotenkin on oppinut mitkä huudot on sitä nälkäitkua. Vai tuleeko sitä seurattua vain kellon mukaan ja arvioi siitä... Meillä päivisin ruokintavälit on tuollaista kahden kolmen tunnin luokkaa.

Nukkuvatko teidän vauvat vaunuissa? Jenna saattaa nukkua niin kauan kuin vauhtia piisaa, mutta herää heti vauhdin pysähdyttyä. Joten itkuhälytin on ollut kuukauden päivät täysin käyttämättömänä. Toivottavasti tilanne vielä muuttuu jossain vaiheessa. Tai sitten pääsen käyttämään itkuhälytintä toisinpäin. Eli kun alamme tekemään pihaa niin minä olenkin pihalla ja Jenna sisällä. Mutta se pihan tekeminenkin saattaa jäädä ensi kesään. Minun sormiani kyllä alkaisi jo syyhyttää, mutta miestä ei voisi vähempää kiinnostaa. Yrityksen pyörittämisessä on hänelle ihan tarpeeksi.

Tehdään vaan taas uusi lista vauvoistamme, kuhan joku panee sen alulleen...
 

Yhteistyössä