Toukovaavit 2011

kevlarsoul laitettiin hakemus ihan tänne perhepäivähoitajalle omalle alueelle, esikoinenkin oli aluksi perhepäivähoidossa ja on siitä hyviä kokemuksia.. eipä ole Mäki-Matin päiväkodista tietoa, esikoinen oli silloin joskus Keskustassa erikoispäiväkodissa.

Ei tarvitse enää käydä fysioterapeutille:) On löytänyt kaikki valmiudet konttaamiseen jne. Oppinut ryömimäänkin nopeasti ja etsii istuma-asentoa. No, eipä siellä useasti käyty, ja otetaan heti yhteyttä, jos tulee ongelmia. Parempi niin, eipä sitä olisi kuukausia sitten tajunnut itse alkaa jumppaamaan tytön käsiä, kun olivat niin jumissa..

Pitäisi kohta alkaa istuttamaan potalla tyttöä, varsinkin aamukakat olisi niiin helppo saada sinne, kun tietää, että tyttö kakkaa aina puuron jälkeen:) Jotenkin vaan itse niin väsynyt, ettei ole jaksanut sitäkään harjoitella.. viimeiset 3vkoa olen vaan yrittänyt saada tytön syötettyä, sen jälkeen ollaankin yhdessä köllötetty lattialla. Isi on joutunut pitämään paljon tyttöä ilaisin:)

Nuhaa tuntuu olevan liikkeellä, niin myös meilläkin :(

MaiMei onnea jo uuteen kotiin!:) Muistan kun muutimme kolmiosta 2x isompaan taloon.. aluksi oli niiiin tyhjää, jostain sitä rompetta on tullut :D Kiva oli laitella tupaa kuntoon, pitäisikin päivittää kohta sisustusta..:)

Ei pysty kauaa olemaan koneella, kun tulee pahaolo, eli moiks...

piuh, tytteli 6.5kk ja toukka 9+4
 
kevlarsoul: Harmi, kun et saanut sitä sijaisuutta:hug: Toivottavasti pian tulee jotain uusia paikkoja!!

Neuvolakuulumisia: eli tänään meillä oli toi 6kk:n nla. Painoa oli tasan 8.5kg ja pituutta 69cm. Hatun kokoa en nyt muista... Jotenkin on haikeeta, et seuraava neuvola-aikakin on vasta 9kk iässä:O Toi mun vauva kasvaa ihan liian nopeeta..

Mä olen kyllä niiiiiin kade teille, joilla nukutaan yli 7 aamulla. Me oltiin taas tänään jäbän kans hereillä 5.50!!!|O Onneks viimeyö muuten oli taas normaali heräilyjen suhteen, vaan(!) kahdesti herättiin..

Jaaha, taitaa pieni mies heräillä kesken unien..
 
Flunssaterveisiä :snotty: Meillä ollaan sitten kaikki oltu kipeinä, ensin mä, sit 4v ja mies ja nyt pikkuinenkin. Toissapäivänä neiti yski tosi kovasti ja viime yönä valvottiin kun nenä oli tukossa. No mitä muuta olis voinu odottaa kun kaikki muutkin ovat olleet kipeinä. On vaan niin kamalaa kuunnella kun pikkuinen yskii ja yrittää hengittää tukkoisesta nenästä huolimatta.

Meillä on aika pitkälti samanlaisia päiväohjelmia kun teillä muillakin. Tässä vähän tätä:
6.45-7.30 herätys
8.30 imetystä
9.30 ulos puistoon ja päikkärit pihalla
11.00-11.30 sisälle ja liha-kasvissose + imetys
11.30-14.00 leikkiä ja imetystä sekalaisesti
14.00-17.00 imetystä, pikku unet ja leikkiä (sekalaisesti, joskus ei ollenkaan unia)
17.00 hedelmäsose ja imetystä
17.00-20.00 leikkiä ja imetystä ja joskus pikku unetkin
20.00-20.30 välillä iltapuuro ja imetystä
20.30-23.00 välillä nukkumaan (yleensä siinä 21 aikaan)
Yöllä ehkä kerta imetystä tai sitten koko yö unten mailla huolta vailla

Kovin on tarkka tuo päivärytmi kun näin katsoo, mutta pikkuiset rakastavat rytmejä ja säännöllisyyttä. Meidän 4v haluaa myös tehdä tietyt asiat tietyllä tavalla ja tietyssä järjestyksessä.

Isompi tekee isänpäiväkorttia alakerrassa ja kuulemma pitää mennä katsomaan mitä on saatu aikaiseksi :)

MaiMeille oikein paljon onnea uuteen kotiin ja tsemppiä muuttoon :D
 
Taas minä koneella..:ashamed:

Oli vaan ihan pakko tulla kertomaan, että meillä ryömitään!! Tosin vielä hitaasti, mutta määrätietoisesti:D

Ja sit toinen juttu. Onko kellään ideaa miten ton kakaran sais nukkumaan yhtään myöhäsemmpään?!? Tänään herättiin 5.20.. Täytyy yrittää jotain rytmin myöhäistämistä.. Ilta tulee olemaan yhtä kiukkua, arrgh:O
-väsynyt leena ja ukkeli
 
leena, me kun nukutaan (ainakin aamusta) perhepedissä, niin isken aina tissin vaavin suuhun, kun se alkaa liikehtiä levottomasti. Tänään nukuttiin puol kymppiin.. :) Imeskeli 8 aikoihin ja seuraavan kerran katsoin kelloa 9.30! Nukahdin illalla itse vasta 01 maissa, joten väsytti... Vauvaakin näköjään! Kiva :)

Eilinen ravintolailta meni oikein hyvin, vaikka näytti pahalta alkuun. Päivä oli mukava ja päiväunet menivät hyvin, mutta iltapuurolla beibi yrjösi kaks kertaa kaiken ulos :( Alkoi yskittää, tai jotain. Tota ei ole tapahtunut aikoihin. Onneksi viimeinen annos pysyi sisällä. Aloin nukuttaa puol ysiltä ja nukahti 21 mennessä, MUTTA kun laskin sänkyyn, heräsi ihan täysin, oli iloinen ja hihkuva ja pää pystyssä jutteli.. Ouh... Totakaan ei ole tapahtunut aikoihin... Bussi oli just lähdössä, joten pistin vaan valot pois ja jätin sinne. Mies siellä kävi välillä kääntämässä kyljelleen, kun yleensä mahalleen ei nukahda, vaikka nukkuukin sitten mahallaan paremmin. Ja sinne se oli sitten simahtanut, onneks! Pelkäsin, että jos se nostaa metakan, niin sit on tämäkin vapausmahdollisuus mennyttä, kun mies ei suostu seuraavalla kerralla olemaan vahti. Mutta hyvin meni, jes. Mä palasin puoliltaöin ja eka syöttö oli (kylläkin poikkeuksellisen aikaisin) kahdelta.
 
MaiMei: Joka aamu kokeilen tota tissi-suuhun-nukuttamista, mutta turhaan:( Tänäkin aamuna imi ja välillä ehkä torkahtikin, mut sitte alkoi hirmuinen ähellys ja juttelu. Meidän oli sit pakko nousta noin kuudelta ylös, ettei iskä herää siihen jutteluun..

Kiva, että sulla oli onnistunut ilta kavereiden kans:)
-leena
 
Maimei, onnea uuteen kotiin! Kiva että sun ravintolailta oli onnistunut :)

Kevlarsoul, harmi että et saanut paikkaa, toivotaan että pian onnistaa :) Hihittelin noille sun "Salkkarimaidoille" :LOL:

Vattula, kuulostaa ihanalta toi sun shoppailu/illanviettosuunnitelma! Kyllä vauva pärjää, älä huoli, ja itsekin pärjäät kun vaan otat sen asenteen :) Meillä oli tyttö yökylässä mummolassa niin että vein hänet illalla 20 maissa ja syötin ja meni pian pian unille, sitten aamulla kävin 9 maissa mutta oli juuri unilla niin mummo halusi pitää vielä hetken niin sitten 12 maissa haettiin muksu kotiin. Ja rehellisesti sanottuna, oli tosi ihanaa. Tietenkin oli pieni ikävä ja huoli että miten siellä pärjätään mutta samaan aikaan nautin täysillä vapaahetkestä.

Nepulalle tsempit vähäunisuuden kanssa!

Leena, teilläkin kuulostaa aika tiheältä heräilyltä :( Ei ihme jos on väsy... Mä en ole myöskään keksinyt vielä tuota että millä saisi myöhäisemmäksi vauvan rytmiä. Tuntuu että meillä on niin että ei ole väliä meneekö 20 vai 22 nukkumaan, silti herää 6-7 aina. Mutta toi 5 nyt on ihan kidutusta :( Olisiko pikku unet siinä alku-illasta mahdottomat?

Meidän rytmi on tälläinen:
n.7.00 herääminen, yleensä imetys heti
n. 9.00 Ekat pikku-unet (n.puoli tuntia)
10-11 imetys ja perunaa (aloitettu tänään)
n. 11 tai 12 maissa pitkät päikkärit (1,5-2h)
14.00 imetystä
16.00 toiset pikku-unet (0,5h)
16.30 päivällisenä jotain kiinteää
17.00-18 imetystä
19-20 imetystä ja iltatoimia
21 yleensä nukahtaa
eka syöttö n 03.00 maissa
Eli meillä mennään suunnilleen 3h syöttöväleillä ja unet yleensä 2-3 välein.

Tänään aloitimme tosiaan kiinteät ja äitiä jännitti :D Perunaa maisteltiin, eka lounaalla meni ok mutta sitten päivällisellä tuntui että tyttö ei niellyt mitään :( No huomenna uusiksi. Tuntuu että maha on mörissyt jotenkin normaalia enemmän ja piereskellyt myös.

Onko kenenkään vauva tylsistynyt? Tai onko se edes mahdollista... Mietin vaan kun meillä on viime viikon 5kk rokotusten jälkeen tullut kuin toisenluonteinen lapsi kylään, ei enää viihdy juurikaan lattialla vaan alkaa nopeasti kitisemään ja sylissäkin välillä on nihkeä. Ennen on ollut iloinen ja viihtynyt hyvin lattialla kun on leikitty ja oleiltu mutta nyt ei jotenkin viihdytettynäkään jaksa olla. Kitisee ja on kiukkuinen vaikka olisi justiin ollut unilla ja on syönyt mutta on kuitenkin välillä hyvälläkin tuulella eli ei pitäisi olla mitään kipua? Ja itku on enemmän sellaista jollottelua kuin kipu-itkua. Niin siitä ajattelin että voiko vaan ollla jotenkin tylsistynyt? Kun tytön kanssa liikkuu, on pihalla tai jos on vieraita niin ei kitise. Ideoita?
 
Nyt rupee meikämammalla oleen todella heikosti unet ja jaksaminen, pinnasta puhumattakaan. Viime yö meni taas niin heikosti, kiitos taaperon, joka keskellä yötä ilmoitti haluavansa SYÖMÄÄN! Olin tätä episodia ennen kerinnyt tunnin verran nukkua ja kun lopulta sain naperon takaisin unille, vauva heräili ja loppuyö meni jossain horteessa. Klo 7 vauva päätti herätä lopullisesti ja minä ihan kettuuntuneena sitten ylös ja aamupalaa mukuloille väsäämään. 2 vee sai tässä vaiheessa taas herneet nenäänsä, vaipanvaihto piti tehdä väkisin ja neiti rupesi huutamaan minkä kurkusta lähti. Sitten alkoi normi ramppaminen, ota syliin, älä ota syliin, otapas, älä ota jne. Kun neiti lopulta oli taas sylissä ja potki ja huiski minkä ehti, minä kysyin että "haluatko nyt varmasti pois?" 2 vee kiljui "joo" ja minä kilahdin sille että "selvä, antaa mennä sitten" ja tuuppasin kiljukaulan sylistäni lattialle. Pahaksi onneksi neiti ei tupsahtanutkaan istualleen vaan jotenkin oudosti lensi mahalleen niin että toinen poski osui maahan. En tajunnut ensin että siinä mitään erikoista tapahtui, mutta kun neiti siitä huudon kera nousi, niin verta valui nenästä ja minä olin ihan järkyttynyt. Koitin pyyhkiä verta pois mutta ei tuo antanut, lopulta mulla oli housut ja paita veressä, samoin neidin yökkäri, vaikka verta tuli loppupeleissä vaan ehkä puolen minuutin ajan. Kun tilanne oli rauhoittunut, soitin miehelle mitä oli tapahtunut ja siinä vaiheessa aloin itkemään, tuli ihan hirveä olo ja niin paska äiti fiilis, mun mokahan se oli vaikka en tahallani toista nenälleen tuupannut.

Nyt saatiin miehen kanssa tehtyä sellanen kokeilu, että hän nukkuu jatkossa eri huoneessa 2 veen kanssa ja minä vauvan ja 4 veen kanssa. Hoitoapuja kun ei nyt ole saatavilla tähän hätään sukulaisista, niin jotain on keksittävä, mä en jaksa! Oon yli viikon vetäny max parin tunnin yöunilla ja pinna on sen takia ihan äärirajoilla. Ei naurata yhtään :(
 
ai niin, Maimei, kysyit miksi taapero mesoaa öisin... Hyvä kysymys, esikoisella tämmöistä ei ollut ollenkaan! Mutta yöt menee siis niin että taapero alkaa huutamaan kesken kaiken eikä millään rauhoitu, joko huutaa ilman mitään asiaa tai sitten joskus saan selvääkin siitä, mm. välillä on unilelu hukassa (=pudonnut lattialle), hän nukkuu väärässä sängyssä (oma sänky ei enää kelpaa vaan mun viereen pitää päästä), kerran oli väärä lakana hänen sängyssään, viime yönä tosiaan halusi syömään... millon mitäkin, monesti en saa selville huudon syytä. Pisin yhtäjaksonen mesoominen yöllä on ollu 3 tuntia! Soitin neuvolaankin ja ainut neuvo oli, että pidä unikoulua, minimoi "palvelut" yöllä jne. Just joo, voinhan mä olla ne lakanat vaihtamatta tai jättää unilelut lattialle, mutta sitten meillä herää taaperon kiljumiseen koko talo. Ja hän kun kiljuu, niin kuuluu kyllä ulos asti... ja me sentäs asutaan omakotitalossa!
 
Voi nepula,kuulostaa tosi rankalta ja pinnahan siinä menee kun ei saa nukkua. Taapero taitaa olla todella mustis vauvalle,veikkaisin ja hakee tuolla tavalla teidän huomiotanne vaikka sitä takuulla saakin. Meidän 2v2kk on aika riiviö ja toki ihanakin mutta ilmassa on myös koko ajan jatkuvaa kiukuttelua ja huutoa,liittynee ikäänkin.
Omaa tahtoa ja osaamista alkaa olemaan jo sen verran että sitä pitää testata sitten kaikin mahdollisin keinoin. Jaksuja kovasti arkeenne!

Täällä vauvan 5kk mitat olivat 65,5cm ja 7450g. Puurot maistuu hyvälle,mikään muu ei sitten oikein vielä uppoakaan. Kasviksia ollaan maisteltu mutta eivät oikein mene vielä alas,yökitään ja kaotaan ja irvistellään ja ei siitä oikein vielä mitään tule.
 
Nepulalle kovasti jaksamisia:hug: Itselläni oli suurinpiirtein samankaltainen tilanne silloin, kun keskimmäinen oli vauva ja esikko n. 2 vuotias. Hän kyllä nukkui yöt, mutta muuten oli mustis ja vielä erittäin temperamenttinen (on sitä kyllä vieläkin;)). Kyllä me äidit joskus vaan ollaan niin jaksamisen äärirajoilla..

Meillä edelleen herättiin klo 5.30 vaikka venytin nukkumaanmenon illalla yli 21. Mutta eihän ne muutokset hetkessä tapahdu. Täytyy vielä jatkaa rytmin myöhäistämistä.

Käytiimpäs pikku-jäbän kans shoppailemassa. Ensimmäiset joululahjat tuli hankittua.:xmas: Havahduin tuossa viime viikonloppuna, että joulukuu on kohta!!

Ai, niin Nelli: Meillä on sellaset 30min-1h unet tossa 17-18 välillä. En sit tiedä vaikuttasko se, jos ne unet yrittäs jättää pois. En vaan tiedä miten se onnistuis, kun jäbä on siinä vaiheessa aina niiin väsy, et syliin nukahtaa.

Nyt tälle mammalle kahvia!:D
 
Viimeksi muokattu:
Jaksamista nepulalle! Kuulostaa rankalta kyllä. Uhmat ja mustiskohtaukset samaan syssyyn. Niinhän se usein menee, että toinen (tai yksi lapsista) on juuri pahimmassa uhmaiässä, kun taloon tulee (uusi) vauva. Mun ystävättäreni poika, just täytti 3v, ei anna ystäväni edes pitää meidän vauvaa sylissä! Tunkee itse heti syliin.

Ja havereita nyt sattuu aina, ei kannata syyttää itseään. Vahinkoja vaan sattuu.

Me kävimme tänään nevuolassa kurkkaamassa paino ja pituus. Ollaan jotenkin pudottu semmoiseen väliin, että neuvola-aikoja ei periaatteessa anneta, lääkäriaika olis tulossa, mutta kun Lastenklinikallekin on taas kontrollikutsu tulossa, niin nyt sitten eka odotetaan sitä. Kundi kun on kalenteri-iältään 7,5kk, joten 8kk iässä on yleensä lääkärintarkastus ja neuvola sitten vasta 9kk kohdalla. Mutta toisaalta kehitysikä on kuitenkin 5,5kk, eikä esim. 5kk punnitusta ollut ollenkaan, vaan viimeksi on paino katsottu 1,5kk sitten. Joten käytiin sitten vaan puntarilla ja muissa mittauksissa. 5,5kk kehitysikäpaino oli nyt 7915g ja pituus 66cm. Kotivaa'alla näyttää 8kg, mutta uskotaan, ettei ihan vielä :) Painaa kyllä jäpikäs jo sen verran, että kun tänään alkoi liian pitkällä vaunulenkillä huutaa, niin en jaksanut kantaa kuin ihan hetken. Tietty oli paksut tamineet päälläkin. Yhdellä kädellä ei todellakaan jaksanut kannatella!

Ja sitten taas pakkaamaan :)
 
nepulalle kovasti jaksamisia! En voi kun kuvitella mitä noin vähät yöunet voi teettää kun olen 5-6h pätkittäisillä unillakin väsynyt. Joita meillä on siis nyt kun vauva on alkanut mekastaa öisin ja samalla herättää 2veen, joka ei myöskään suostu omassa sängyssään nukkumaan vaan äitin vieressä. Iskäkään ei kelpaa. Niinpä nukun lasten välissä tällä hetkellä ja jos jompi kumpi huutaa, niin toinenkin herää.

Ja toi temperamenttisuus ja uhma, kuulostaa tutulta. Meillä ei vielä edes puhuta ja siltikin pitäis ymmärtää. Sitten jos ei ymmärrä niin kauheat raivarit. Samoin vanhempi on mustis vauvasta edelleen. Todellakin toivon että teillä helpottais pian :flower:

Meillä oli eilen tytön 6kk neuvola, mitat oli 69,3cm ja 7440g. Liian vähän painoa kuulemma pituuteen nähden, tai siis käyrien mukaan. Ilmeisesti vielä niiden vanhojen, mitähän ne uudet käyrät sanois.. Pituus on +1 käyrällä ollut koko ajan, mutta painon ja pituuden suhde on ihan alarajoilla. Mutta kun ei soseet oikein maistu ja liikettä on vaikka muille jakaa, nykyään herää öisinkin häseltämään sängyssä. Sama juttu oli pojan kanssa, nykyään äijä on kyllä ihan keskikokoinen niin pituudessa kuin painossakin.

Hammaslääkäri on täällä nykyään vasta 2-vuotiaana! Ekan kanssa käytiin 7kk ikäisenä. Höh. Seuraava neuvola on sitten 8kk lääkärineuvola.

Jaksamisia väsyneille tai jos on muita murheita kannettavana :hug:

- N ja typy 6kk!
 
Hei!

Ensiksi, nepulalle ja muille väsyneille jaksamista! :hug: On ihan kamalaa, kun ei saa nukkua. :(

Meillä olis huomenna 5kk neuvola, joten siltä osin kirjoittelen huomenna neuvolan jälkeen. Nyt yleisiä kuulumisia.

Ollaan periaatteessa aloiteltu kiinteitä sormiruokailulla. Lusikalla en oo syöttänyt kuin sosemaalauksen yhteydessä puol teelusikkaa mustikkasosetta (joka ei kauheasti sillälailla maistunut, omin käsin kyllä vähän söi paperilta). On maisteltu mm. ruisleivän kovaa reunaa useaan otteeseen, taitaa olla yksi herkuista. Porkkanaa ja lanttua maisteli hyvin epäillen, päärynä oli hyvää (raakana isosta palasta imeskeltynä). Vettä pitää saada aina kun äidillä tai isillä on, omasta snapsilasista (sopivan kokoinen). Klementiiniä myös maisteltiin ihan pikkuisen, siitä tais tulla yskää (kuten tulee sitruksista isillekin). Noita kiinteitä menee siis ihan uskomattoman pieniä määriä, lähinnä imeskelee ja jos isomman palan saa suuhun, pulauttaa ulos. Eli maistelun takia lähinnä nuo, eipä niistä vielä ravitsemaan ole. :) Odotettiin, kunnes poikaa itseään alkoi kiinnostaa syöminen, eikä olla siis syötetty, vaan annettu ulottuville sopivia paloja samalla kun itse syödään.

Hädän tekeminen lavuaariin / vatiin onnistuu vaihtelevasti, potasta ei tykkää yhtään. Jonain päivänä menee montakin vaippaa, kun toisena selvitään 1/yö ja 1/päivä.

Mulla alkoi menkat. :'( Poika syö tissillä mielestäni normaaliin tahtiin, mutta varmaan noiden kiinteiden aloitus jotain vaikuttaa. Onko muut huomanneet, joilla jo menkat alkaneet taas, että hermo olis tavallista kireämmässä? Itse mietin, että jos kk-hormonit + imetyshormonit = kaamea hormonihirviö? :headwall: Miehellä ollut kestämistä. :ashamed: Toisaalta menkkojen alkaminen tietty tarkoittaa, että voi alkaa toista yrittämään, sitten kun ikäero tulee tarpeeksi suureksi. En ole vielä ihan varma, miten pienen ikäeron itse uskaltaisin antaa tulla.

Päivärytmi... mikä se on? Meillä mennään nukkumaan keskimäärin klo 12 aikaan ja nukutaan n. 11 asti. Aina välillä mietityttää, kun teillä muilla on noin kauhean aikaisia herätyksiä, että onkohan meidän unirytmistä pojalle haittaa?

Nelli79: Tuon tekstisi luettuani rupes tuntumaan siltä, että meilläkin olis pojalla tylsistymistä havaittavissa niinä päivinä, jos ei käydä missään. Eli täytyy koittaa vaikka päästä joka päivä vähän pidemmälle lenkille jos ei muuta. :) Leikitetään kyllä ja tanssitetaan ja semmoista, mutta ilmeisesti kodin ulkopuolisiakin virikkeitä kaipaa.

lyrae ja Samuel 5kk
 
Kiitos kaikille tsempeistä, kyllä tää tästä. Mies päätti ottaa joulukuun alkuun saakka lomaa, mikä helpottaa tätä kotiarkea kovasti. Mä oon tällä hetkellä kävelevä aikapommi, liikenteessäkin ihan kuin parin promillen humalassa :( Tällä viikolla meinasin tiistaina nukahtaa rattiin, eilen peruutin päin seinää ja tänään olin jäädä bussin alle -KAHDESTI! En vaan tajunnut et niitä pitäis väistää kun pysäkiltä lähtivät :(

Eilen päätin alottaa kiinteät, 2 vkoa suunniteltua aiemmin (eli täysimetin sitten 5,5 kk). Kuten lyrae, meilläkin lähettiin sormiruualla liikenteeseen. Annoin kurkkua järsittäväksi, kovasti neiti siitä tykkäsi. Illalla tein kyllä senkin peliliikkeen, että annoin riisipuuroa ihan sillä, jos vaikka yöheräily vähenisi. Lisäksi annettiin NANia desin verran +imetin normisti illalla. Yöheräilyjä oli "vain" neljä, mikä siis puolet vähemmän kuin viime aikoina. Ehkä jatkamme tällä systeemillä, vaikka pelkkä sormiruokailu kiehtoisi enemmän...

Taapero oli isänsä herättänyt kolmesti viime yönä, joten näillä mennään. Minä en kuitenkaan herännyt siihen, ihanaa!
 
Hieno juttu, nepula, eiköhän noilla avuilla ala sujua paremmin jo! Kyllä kuulostaakin siltä, että teidän vauva tarvitsee vähän vahvempaa ruokaa.

Mä en osaa itse sanoa, että olenko pirteämpi vai en, kun vauva herää syömään vain viiden maissa ja sitten aamusta, kuin siis, että heräisi myös klo 00 ja 02-03, kuten aiemmin. Omassa jaksamisessa ei ole suurta eroa. Välillä väsyttää ihan sikana ja välillä ei. Olen mä illasta aika sippi, just kun pitäis töitä tehdä, mutta onneksi mun työt on varsin helppoja.

Lyrae, muitakin myöhäännukkujia sentään, ja tehän meette meidänkin ohi! :) Mut eikö ole raskasta, että vauva käy noin myöhään nukkumaan, kun sitten ei jää kuulua omaa aikaa yhtään?
Mä oon sitä mieltä, että kukin omalla rytmillä. Vasta sitten alkanee haitata, jos menee päiväkotiin. Meillä ei olla aikoihin menossa, niin pidän kyllä aamu-unistani kiinni niin kauan kuin vain mahdollista!

Nelli ja lyrae: kyllä meillä vaan tylsistytään myös. Tänään ollaan oltu menossa koko päivä ja pikkuinen on niin nauttinut :) Muutenkin nyt on ollut aika, ettei omalla leikkimatolla oleminen oikein nappaa. Katsotaan, mikä fiilis ensi viikolla uudessa kodissa!

lyrae, mulla on yhdet menkat ollut tässä, yllättävän myöhään kyllä alkoivat, siihen nähden, että meillä soseet aloitettiin jo heinäkuussa. Muuten suht normaalit menkat, muttei minkäänlaisia jomotuksia! Ei niinkun mitään oireita. Olin ihan kummissani. Ennen on särkenyt alaselkää niin, että pitää napsia särkylääkkeitä ainakin yksi päivä.

Osteltiin tänään jo jouluasu ;) Mutta mistä saa lasten/vauvojen tonttulakkeja, oletteko nähneet?
 
Täälläkin on oltu viikko flunssassa koko perhe. Nyt on poika kuitenkin parantumaan päin.
Mulla taas poskiontelontulehdus osa. 14 ! Hemmetti. Ei oo kyllä yhtään mukavaa. Onneks on nyt antibiootit edes, viimeks tehtiin punkteeraus, sillon olin kyllä vielä raskaana.

Täällä on alkanu menemään nukahtamiset vaikeaksi.
Illalla ei poika tahtois millään mennä nukkumaan, potkii peittoa vaan pois päältä ja saattaa alkaa rääkymään. On tullut sitä niin sanottua omaa tahtoa ! Päiväunillekkin pitää antaa maitoa, ennen kun nukahtaa.

Mut siis juu, todellisista uniongelmista vauvan kanssa mä en taida tietää mitään, paitsi sen alun, mut sillon mun puolisokin hoiti yösyötöt. Olin vain sairaalan jäljiltä väsynyt 2kk...

Täälläkin tympäännytään lattialla. Eka käännytään selältään mahalleen ja sitten alkaa se pyllyn nostelu ja sit kun ei osaa mennä eteenpäin, niin alkaa eka se kitinä ja sit rääkyminen ja huuto. Eihän tuo voi enää yhtään olla lattialla enää itsekseen :O !

Kävelytuoli on sellanen missä viihtyy tosi paljon, voi touhuilla myös omia juttuja samalla kun toinen voi poukkoilla ympäriinsä tuolla tuolilla tutkiskelemassa kämppää.

Jei ja me saatiin se uus kämppä, muutto 25.11 :) ! Laminaattilattiat ja eka kerros, jihuu saa vaunut sisälle. Ei tarvi säilyttää vaunuvarastossa.

Muuten, poika on parhaillaan ekaa kertaa suihkussa isänsä kanssa. Kovasti tykkää olla mahallaan siellä suihkun lattialla, kujertelee vaan :D ! Tykkää enemmän kuin kylvystä.
 
Nepula, kiva että miehesi auttaa nyt osaltaan niin että saat paremmin nukuttua, tuo sun väsymys kuulostaa kyllä tosi kurjalta :(

Leena, joo ajattelinkin niitä alkuillan unia teillä että jos ei nukuta niin että yrittäisit tietoisesti poitsua nukkumaan joskus 18-19 maissa että nukkumaanmeno myöhenisi vähän (ja ehkä sitten se aamuheräyskin) ;)

Tylsistymisestä, no "hyvä" jos muillakin on samoja ongelmia niin ei tarvi miettiä että oma vauva on jotenkin epänormaali kun tylsistyy lattialla nykyään. ;)

Me aloitettiin tytölle kiinteät tällä viikolla ja ihan fiasko on ollut koko homma :D Koitin antaa perunaa maidolla laimennettuna mutta pyörittelee vaan suussaan, kakoo, yökkii ja lopulta alkasi jopa sylkemään pois... Sitten ajattelin koittaa porkkanaa ja bataattia molempia jos menisi paremmin alas mutta sama efekti. Onko vaan toistoa toiston perään vai onko vinkkejä miten sujuisi paremmin? Nannaliina, katoin että teillä samaa touhua, ootko kauan yrittänyt kasviksia?

Lyrae, kun olet antanut sormiruokana porkkanaa niin onko ollut ihan kypsää? Mä ajattelin myös testailla mutta pelkään että saa noista paloja irti ja sitten vetää kurkkuunsa. Olen muutaman kerran antanut kurkkutikkuja joita on jyystänyt mutta niistä nyt on vaikea saada tukehtumispaloja mutta jotenkin esim. kypsä porkkana ja pehmeät hedelmät pelottaa...

Maimei, mä olen myös etsinyt tonttulakkeja mut en ole vielä löytänyt. Joku kaveri sanoi että tiimarissa olisi, pitää käydä tsekkaamassa :)

Tiudeliini, kiva että pääsette pian muuttamaan! :)

Mä ajattelin nyt pikku hiljaa alkaa vähentämään jonkin verran imetystä että jossain vaiheessa saisi tuon oman hormonitoiminnan taas käyntiin :) Tänään syötin tytön ensin tissistä seitsemän maissa illalla ja sitten ajattelin antaa vielä puoli 9 maissa unimaitoa pullosta niin vetäisi melkein 120ml korviketta! Yllättävän paljon mun mielestä kun olin vaan 1,5h sitten syöttänyt kunnolla tissistä.
 
Moikka!

Täällä tulee neidille ensimmäinen hammas alapuolelle. Yläikenet ovat verestävän näköiset ja turvoksissa. Ei ihme että kitinää on ollut tänään. Onneksi kuitenkin nukahti helposti.

Olen tarjonnut vauvalle perunaa, bataattia, porkkanaa jne soseena, mut ei kovin hirveästi ole tykännyt. Olikohan se joku pikku karjalanpaisti tai vastaava ja sitten kasviksia ja broileria jotka maistuivat hyvin. Makeasta ei tykkää kovin paljoa, mut mandariini ja banaani maistuvat. Hedelmäsoseet aiheuttavat yökkäilyä ja päristelyä :) Sormiruokailu onnistuu maissinaksuilla suhteellisen hyvin, tosin on aika sotkuista puuhaa-mutta suloista katsottavaa :)

Kävin pari viikkoa sitten ostamassa Brevi Dinette-syöttötuolin joka tulee pöytään kiinni. Olen tykännyt, ja mikä tärkeintä, vauva viihtyy siinä suhteellisen hyvin. Istumista joutuu vielä tukemaan.

Eipäs täällä muuta ihmeellistä tällä kertaa.

Hyvä tietää että täällä on muitakin väsyneitä. Olen sinänsä saanut nukkua ihan pitkiäkin unia öisin, mutta tuntuu ettei se vaan riitä. Ensi viikolla ilmeisemmin saan neidin kaverille hoitoon, ja saan nukkua ihan reippaat yöunet-jos mitään ihmeellistä ei satu.

Nepulalle :hug: ja voimia meille kaikille vastaisuudessa.
 
Nelli79: Sen verran keitetty porkkanaa, että se pysyy vielä kasassa. Tarpeeksi iso pala (vaikka koko leveydeltä porkkanaa ja pitkä), niin ei saa niin helposti paloiksi. Poika ainakin lähinnä imeskelee noita ja vähän koittaa hampaalla "höylätä". Päärynää annettiin kypsentämättömänä ja hyvin pehmeäksi kypsyneenä, ja siitä poika saikin vähän isomman palan ja kakisteli sitä. Taputtelin pari kertaa selkään, niin sai pois. Mut vieressähän mä oon koko ajan ja katson, mitä pistää suuhun.

MaiMei: Kyllä meillä omaa aikaa on, kun poika nukkuu ennen yöunia sekalaisen määrän päikkäreitä. Ja toki ollaan yleensä ite hereillä n. kahteen, kun poika nukkuu. ;) Meilläkään ei olla kiirehtimässä päiväkotiin, joten tuskin ihan heti tulee ongelmaa siltä kannalta.
 
Moikka kaikille! :)

Ihan ensiksi Nepulalle voimahalaus! ja muille väsyneille!:hug:
Täälläkin väsyttää ihan kauheasti ajoittain. Tänään tuntuu ainakin tällä hetkellä ihan hyvältä, poika nukkui jopa kasiin! :) Normaalisti siis nousee kukonlaulun aikaan..
Onnea uusiin koteihin maimeille ja tiudeliinille! :)
Meilläkin talo tuli valmiiksi ja sisäänmuuttotarkastus tehtiin torstaina. Muuttoa aletaan tekemään pikkuhiljaa tänään, ehkä? Meni vähän suunnitelmat sekasin tässä viikolla, kerron tuolla alempana kohta, ihan järkky meininki..

Meillä poitsu halajaa liikenteeseen. Eilen oli ryömintä liikkeet ihan oikeaoppiset ja pääsikin eteenpäin puoli metriä :) Puuroja ollaan aloiteltu ja ihme ja kumma, meillä ei ole tälläkertaa sihtikurkkua! Ihan normi kaurapuuro menee päärynäsoseen kanssa. Soseita menee jo 4-5 purkkia päivässä. Ajattelin että kun toi poika suostuu syömään tota puuroa tollasenaan ettei tarvi hienontaa niin voisin kokeilla josko mulla olis tälläkertaa vauva joka söis mun tekemää sosetta? Muut on yökkineet aiemmin joten en ole vielä edes viitsinyt kokeilla.

Niin jos vähän sitä valitus virttä tähän naputtelis. On ollut ihan uskomaton viikko. Tiedättekö kun yksi vastoinkäyminen tulee niin sitten tuntuu että ihan kaikki menee persiilleen??
Kaikki alkoi siitä että aloin alkuviikosta epäillä meillä lapsilla muutamalla olevan kihomatoja!:x Joskus päiväkotiaikoina niitä ollut viimeksi. Kiitos siis kerhot, avoimet ja koulut taas. Muutama kuukaushan niitä on taas ollut ja eiköhän noi viheliäiset otukset sitten meille löytäneet?! Meinasin tulla hulluksi ja kaikki on pesty ja jokainen perheenjäsen lääkitty! Oireita ei ole enää mutta siivous jatkuu. ja lääkitään vielä uudestaan kun ensimmäisestä kuurista on kulunut se 2 viikkoa. Pesin ja pakastin siis kaiken mitä pystyi. Pyykkiä pesin n. 15x 9kg. Pesukonekin laukesi kesken kaiken. Sisältä tippui betonimöykky! Ihan uskomatonta! Korjaaja kävi ja totesi että voi pestä mutta takuuseen menee. No mies kävi yhdestä vanhasta vaivasta torstaina lekurissa tähystyksessä. Eipä siinä mitään, mutta se meidän vähättelemä vaiva olikin sitä luokkaa että joutui heti seuraavana aamuna sairaalaan ja leikattiin eilen. Voi jessus mikä päivä mulla oli kun umpiväsyneenä täällä ton järkyttävän siivousrumban jälkeen pyöritin päivän nippuun. Jo klo 11 olin niin väsynyt että itkeä tihrustin miehelle puhelimessa että nukahdan pystyyn. No päivästä selvittiin. Mies pääsee jo tänään kotiin ellei nyt jotain tule ilmi? Kuumetta oli nostanut yöllä. No ei siinä kaikki. Soitin oman papa vastauksen kans torstaina ja voi helvetti, siellä oli joku muutos, mutta hyvin pieni kuulemma. Mulla hyppäs sydän kurkkuun, kun multa on hoidettu kohdunkaulan syövän esiaste -07. No hoitaja sai rauhoittumaan, oli tosi kiltti ja selitti juurta jaksain tilanteen. :) No sit kävi talotoimittajan palkkaama siivousfirma talolla tekemässä muuttosiivouksen..siis saatiin siivous, kun suostuttiin pitämään talonäyttely. Joo, no nää oli käyneet pyyhkimässä tasot vaan:O Ja esittelijä soitti ne takaisin. Olivat siivonneet talon miehen näkemän mukaan 25% siitä mitä mä vaadin ennenkuin muutetaan sisään.. Eli mulla kutsuu taas siivousoperaatio tänään. Voi helve! Mä olen tällä viikolla siivonnut ihan omiks tarpeiks jo! Sopimuksen mukaan talon piti olla lattiasta kattoon niin siisti että tavarat vaan sisään.
No eilen sit selasin anttilan mainosta ja mähän olin tilannut meille valaisimet 7.päivä netin kautta...no helve, muutama niistä oli tullut aleen 9.päivä!:stick:Olisin säästänyt 70e jos olisin tilannut pari päivää myöhemmin. Ja yks mun ihailema valaisin joka maksaa normisti 500e olis maksanut 250e nyt...
Mut joo, välillä vähän jo naurattaakin tää viikko. Kyllä kävi mielessä josko olis jättänyt viimeisen talon maksun maksamatta ja hävinnyt vähin äänin pääsiäissaarille...:popcorn: Saan varmaan sydärin kun tää meininki tästä rauhoittuu, joskus..

Ei muuta :xmas:

Hyvää viikonloppua kaikille ja voikaahan hyvin. :)

Chira ja pojanpötkylä kohta 5,5kk
 
Chira, mä nostan sulle hattua, oot selvinny järjissäs tollasesta viikosta! Toivottavasti kaikki menee jatkossa paremmin :)

Mies teki eilen työpäivän klo 07-01! Siis 18 h! Tulee aika tarpeeseen se ens viikolla alkava lomajakso hällekin. Mä sain viime yönä nukuttua hyvin, vauva herätti vain 3 kertaa, pääsin 0.40 nukkumaan kun taaperon eka huutosessio loppui silloin. Pian lähden kaupungille tapaamaan kaveria ja leffaan ollaan menossa, toivottavasti on sen verran toimintaa siinä etten nukahda penkille :D

Tänään sai vauva banaania ja kaalia, eilen omenasosetta maisteltavaksi. Juuri mitään ei mahaan kyllä mene, eilen ei huolinu edes riisipuuroa illalla kun yritin antaa. Mutta on se niin lutusen näköstä kun toinen tutkii makupalojaan ja saa ne lopulta suuhunkin :)

nepula ja beibi 5,5 kk
 

Yhteistyössä