Toukovaavit 2011

Heips!

Meillä onkin opittu viime kirjoittelun jälkeen yhtä sun toista. :) Poika on oppinut mahallaan nostamaan yläkroppaansa käsien varassa ylös, jotta pääsee kuikuilemaan. Myös jalat on alkaneet tehdä ryömimisliikettä, kädet ei vaan lähde mukaan, niin ei onnistu. Poika on myös oppinut huitomaan leikkikaaren leluja, tähtää leluun ja huitaisee voimalla! Yhteen rengasleluun on myös pari kertaa tarttunut ensin sitä tovin katseltuaan. :) Käännytty on kyljelleen ja kyljeltä selälle paljon, pari viikkoa sitten aloitti. Ympäri ei vielä pääse.

Mulle iski ilmeisesti jonkin sortin kesäflunssa yöllä, heräsin kurkkukipuun. Nyt tässä jännäilen, ettei ole pienelle tarttunut. Vielä ei ole kauheasti ollut mitään merkkejä.

vattula: Mulla on Pilvi-merkkinen AIO-vaippa, jonka ostin kirppikseltä. Ihanan näköinen, mutta ei niin yhtään ime pissaa meidän pojalla. Jalan vierestä valuu suurin osa ulos ja vaippa ei juuri kostealta tunnu. :( Taskuvaipat tietty voi olla eri, mutta samoja kuivaliinakankaitahan niissä on voitu käyttää.

Meillä ei kyllä toimi edes Myllymuksujen taskuvaipat, niistäkään se kuivaliina ei nestettä päästä läpi. Ollaan kuitenkin tehty niin, että laitetaan lisäimu sen kuivaliinan päälle (ikäänkuin taskuvaippa olis kuorivaippa), jolloin ei tule ohivuotoja. Vaippa toki tuntuu märemmältä lapsen päällä, mutta se on meillä ihan toimivaa, kun osaa poika paremmin viestiä sitten hädästään.

MaiMei: Meillä on ollut noita Muumi-vaippoja kertiksinä. Ollaan tykätty, eikä olla enää muita ostettukaan. 2-koosta siirryttiin jo kuukauden vanhana 3-kokoon, kun 2 alkoi kiristää.

Harrastuksia ajattelin syksyllä katsella. Vauvauintiin ollaan ilmoittauduttu ja lisäksi ajattelin muskaria ja seurakunnan ensimmäisen lapsen saaneiden kerhoa. Mammakahviloita olen myös katsellut, niissähän voi käydä, jos aikaa jää / jaksaa. Toistaiseksi olen viihtynyt kotona, ne päivät kun ei mitään menoa ole. Poika kyllä vaatii aina silloin tällöin kotonalölläyspäiviä, jolloin ei ole mitään lyhyttä vaunuttelua kummempaa aktiviteettiä.

Viihteellä ei ole tullut käytyä, mutta uimaan tekisi jossain vaiheessa mieli. Olen kyllä pumpannut maitoa pakkaseen, mutta ei olla koitettu syöttää vielä sieltä sulatettua. Pitää testata, ennen kuin jätän miehen hoitoon pojan. Kurja tulla sitten kesken takaisin, jos poika ei huolikaan pakastemaitoa.

Hampaita taidetaan hiljalleen jo meillä tehdä. Näkyy osittain alhaalla edessä hammas ikenestä läpi (hitusen ulkona). Poika kuolaa ja huitoo nyrkkiä suuhun. Äitiyspakkauksen purulelua olen viilentänyt jääkaapissa ja pitänyt pojan ientä vasten, kun ei toinen osaa vielä viedä itse suuhun. Äitini kertoi, että mulla oli 2kk ikäisenä 2 etuhammasta jo, joten osasin varautuakin, että pojallakin saattaa tulla aikaisin.

lyrae ja poika viikkoa vaille 2kk
 
Hei te kokeneemmat äidit. Kertokaahan miten tuo kiinteet/soseet toteutetaan käytännössä? Siis niiden aloitus? Paljonko alkuun ja mitä? Meidän poika on tosiaan 68 cm ja painaa 6700 gr... tänään tuli kolme kuukautta täyteeen. Voisiko aloitella perunalla? Täytyykö laittaa maitoa sekaan?´Entäs hedelmäsoseet? Olen ihan pihalla näistä :ashamed:
 
Tässä vaan taas suht nopsasti koitan kirjoitella, nopeammin tulee luettua kun kirjoitettua.. tai lukemista on helpompi sitten taas jatkaa kun on monta kirjoittajaa =)

Vauvakuumeesta ollut juttua. Joo sitä on täällä.. tosin onkohan se jo kroonista tää mun oma..? Tosin toiveissa mulla on ollut 4 lasta, en tiedä mistä sekin on tullut. En ole mikään pullantuoksuinen rautahermoinen äiti.. Ja usein tuntuu, että enemmän noi lapset on äitiä kasvattanu kun äiti niitä. Välillä tosi haikea olo, jos ei enempää tule. Yritän vaan sopeutua.

Meilläkin taitaa olla nyt tiheänimunkausi meneillään. Ja kohta siis tulee 3kk täyteen. Tänään kävin postissa ja kaupassa, syötin tytön ennen lähtöä, tunnin olin poissa ja jo äitiä kaipailtiin. Maitoa ei oo pumpattuna, kun tuntuu ettei paljon ylimääräistä tule. Lisäks pelkään, että ylituotannosta tulis sitten taas se rintatulehdus. Vähän on toisessa tississä taas vaaleanpunaista ja kipeää läikkää, kovasti koittanu antaa tytön sitä tyhjentää.

Hampaitakin saattaa olla jo tulossa.. nyrkkiä syö ja jonkun verran kuolaa on alkanu tulemaan. Ekalle lapselle tuli 5,5kk ikäisenä ekat hampaat ja on kyllä tuskaillu joka hammasta, saas nähdä miten nyt käy.

Kiinteistä ja aloituksesta.. eiköhän se riipu ihan siitä miten vauvan masu kestää. Meillä ei ekalla kestäny edes lusikallista päivässä ja joillainhan menee jopa puol purkkia ekalla kerralla. Tai näin olen kuullu ainakin.. Ekalle annoin bataattisosetta tissimaidolla, tokalle meinasin kokeilla vaikka avocadoa. Neuvoloissa kait yleensä sanotaan, että perunalla aloitetaan, mutta ite ainakin antaisin herkkämasuisille kait jollain muulla kuin tärkkelyspitoisella. Kun ei se bataattikaan ollu pojalle hyvä, mut meillä olikin tosi herkkävatsainen vauva.

Meil on tyttö jo kerran pari kierinyt alustalta lattialle.. olin kerran hetken petaamassa sänkyä ja kuului omituinen kopse. Tulin katsomaan, että mitäs ihmettä, niin tyttö tillitti mahallaan keskellä paljasta lattiaa :D Aina kun laskee lattialle, niin on heti mahallaan ja sitten tuskailee kun ei vielä pääse mihinkään. Turhauttavaa se on äitillekin, kun ei voi auttaa.. paitsi kantelemalla, sitten ollaan tyytyväisiä kun näkee paikkoja. Veljeensä tullut.

Huomenna mennäänkin reissuun, perjantaina on sukulaisen hautajaiset :( Esikoisella menee aina pää ihan sekasin kun ollaan reissussa, eka yö menee aina ihan päin peetä. Välillä vauvallakin sama homma. Vähän herkkiä noi meidän lapset, tai poika varsinkin superherkkä kaiken suhteen.

Jospa tässä ois tullut jaariteltua tarpeeksi jo.

- N ja typy ihan kohta 3kk
 
On teillä vaan isoja vauvoja :) No on meilläkin, SGA-keskoseksi nimittäin. Perhetyöntekijä kovasti tänään kehui vauvaa pulskaksi ja niin hyvän kokoiseksi, ettei rasvalisää soseisiin kannata lisätä. Mutta lihat otetaan kehiin nyt ihan näinä päivinä. Kolme ateriaa sitten päivässä, 2 X kasvis-liha (ja jälkkäriks hedelmää) ja illalla puuroa hedelmällä.

Mä en ollut ennen keskoshommia edes tiennyt, että kiinteitä vois aloitella jo tyyliin 4kk iässä, mutta ilmeisesti, tämänkin palstan perusteella, sitä paljon tehdään. Olisin itse halunnut vaan imettää puolivuotiaaksi, mutta johan se oma äidinvaistokin kertoo, milloin kannattaa soseita aloittaa. Mulla kertoi myös, vaikka saatiinkin omassa tapauksessamme ihan käsky ulkopuolelta.

Kasvista suosittelevat ekana antamaan, no me aloitettiin silti päärynällä. Musta se oli siinä mielessä hyvä, että kun päärynä oli testattu ja havaittu hyväksi, saattoi sitä sitten sotkea kasvissoseen (porkkana ekana) joukkoon, jolloin kasvis meni alas paremmin. Sitten jätin hedelmän seasta pois, mutta aina uuden maun kanssa olen usein antanut hedelmää mukana. Makea kun maistuu aina... Sit vaan kasvattaa kasviksen (lihan) määrää ja vähentää hedelmän, ja lopulta antaa hedelmää vaan jälkkäriks. Porkkanan sekaan puristin ekoilla kerroilla myös tissistä maitoa. Perunaa pelkästään en ookaan antanut, mutta porkkanan mukana sitä on mennyt. Bataattia ostin nyt kaupasta, jos huomenna sais kokattua sen. Lisäks on kukkakaalia ja parsakaalia, jos tekisi nekin valmiiksi.

Ja vielä konkreettisemmin: ekoilla kerroilla, jos oli kaupan valmis purkki, annoin purkista suoraan lusikallisen, pari, sitten pistin miniminigripeissä pakkaseen osan purkillisesta ja jätin seuraavaksi päiväksi purkkiin pari lusikallista. TAI söin itse loput :) Jotkut hedelmät säilyvät purkissa viikon, jotkut vaan max. 2 vuorokautta. Itse kun soseutin porkkanaa ja kesäkurpitsaa, niin miniminigripeissä pakkaseen kanssa, sieltä on sitten helppo sulattaa. Monet käyttävät jääpalamuotteja tähän kanssa, ja jäätymisen jälkeen palat isompaan minigrippiin ja sieltä sitten helposti käyttöön. Meillä kun ei ole mikroa, lämmitän kasvissoseen pienessä muovipurkissa vesihauteessa.

Lyrae: meil kävi ekan muumivaippakokeilun (midi) kans niin, että niinhän se poju veti just sillä testikerralla vaipan täyteen oikein kunnon löröä, eikä se vaippa pitänyt, meni kaikki vaatteet vaihtoon... Niin sillä kerralla ei ainakaan muumi vakuuttanut, vaan Liberoa ostettiin kaupasta taas... Ehkä annan vielä toisen mahdollisuuden vähän myöhemmin :)

Harrastukset, niistä sen verran, että vauvamuskari on suunnitteilla, joku jooga/jumppa olis kanssa kauheen kiva. Perhekahvila, mistähän niistä saa tietoa? No en olekaan vielä noita juuri googlaillut.

Meillä poika ahmii nyrkkejään ja kääntyilee kyljlleen, ja ihan piirun päässä tuntuis olevan masulleen kääntyminen, into ainakin olisi luja. Pää jo yrittää kääntyä, mutta peppu ei ihan seuraa perässä. Se on hauskaa katseltavaa, tosin pientä hieman turhauttaa.. :) Pitäis päästä jo suunnilleen juoksemaan kai! :)
 
Meillä vasta kääntyillään kyljelleen ja siitä hamutaan tuttia suuhun.. pää korkeella. mutta ei vielä massulleen olla menossa.

Alkohan ne menkat, syynä toi imetyksen loppuminen. ikävän tuntuista, varsinki kun ei oo mitkään pikku vuotoiset.. ihan kunnolla valuu:D

Nyt ollaaan meillä oltu yli viikko kakkaamatta, pakko huomenna soitella lekurille, jos ei tänäänkään ala kuulua. Eilen jumppailtiin, syötiin luumua, otettiin mallasuutetta, syötiin ruusunmarjaa.. ja ei. Haisevia pieruja ainoastaan. Alkaa tyttöä sattumaan jo massuun.. :(

Kiinteistä vielä, ekalle tosiaan tein itse perunamuusit ja porkkanat, nyt olen ostanut purkeista. Ei noista uusista perunoista saa perunamuusia ja muistelen, ettei vauvat saa edes syödä uusia perunoita... ollaan tässä pari viikkoa menty silleen, että syödään päivän kolmannella aterialla jotain perunaa (peruna+kukkakaalta tällä hetkellä) muutama lusikallinen+jälkkäriksi luumua. Joskus iltapäivästä otetaan taas sama satsi, tai pelkkkää luumua.. on vielä niin pieniä annokset, mutta niihän ne pitää ollakin:)


piuh ja tytteli 3kk 3vkoa
 
Heissan! Onpas tänne tullut juttua sitten viime käymisen. :)

Meillä oli viime viikko ihan mahdotonta tohinaa, joka sunnuntaina huipentui esikoisen rippijuhliin. Mä olen stressannut niistä juhlista viimeiset 6 vuotta eli niin kauan kun olen nykyisen mieheni kanssa ollut naimisissa. Mun mies ei nimittäin ole halunnut kuullakaan mun tyttären isästä mitään (ymmärrettävää) ja sitten piti ne juhlat järjestää joihin tuli tosiaan entinen mies ja entiset appivanhemmat. Niin ja kaiken hyvän lisäksi tytär muutti heinäkuun alussa sinne isänsä luokse. Voitte vaan kuvitella että olin aivan hermoraunio!!! No juhlat meni suht hyvin, sen aikaa kun ex-sukulaiset oli meillä, mun mies ei poistunut koneelta yläkerrasta ollenkaan. Kun he sitten poistuivat, mies oli alakerrassa muiden vieraiden kanssa.

Sitten tiistaina meillä oli se fysioterapeutti. Meidän neidin pehmeä päänkannatus johtuu tuosta sairaudesta ja nyt on paljon vinkkejä kuinka lihaksia jumpataan ja vahvistetaan. Toivottavasti harjoitukset auttavat. Sekin aiheutti pientä stressiä. Onhan se huolenaihe jos tulee jotain.

Lisää stressiä on tiedossa kun lauantaina sitten on nuo ristiäiset, vihdoin ja viimein!!! Kaiken hyväksi olen saanut kamalan flunssataudin :headwall: Mies totes, että voipi olla siitä kun stressi purkautuu. Elimistö on käynyt niin kovilla kierroksilla, että vastustuskyky on huonontunut ja siksi tämä flunssa tuli vielä.

Täällä oli kiinteistä puhetta. Mä olen aloittanut noilla vanhemmilla lapsukaisilla kiinteät 4kk:n ikäisenä ja niin aion tehdä tälläkin kertaa. Itse asiassa lastenlääkäri suositteli niin kun käytiin viimeksi hypotyreoosikontrollissa. Perunalla olen aina aloittanut. Muussaan perunaa (aluksi vain pikkupalan) ja laitan äidinmaitoa siihen. Sitten pikkuhiljaa lisään annoskokoa ja muitakin kasviksia, kuten porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, parsakaalia jne. Bataatti ja porkkana ovat olleet noiden vanhempien mukuloiden suosikkeja koska ovat luonnostaan makeita.

Nyt meni neitokaiselta hermot, täytyy mennä syöttämään:D
 
Heipat!

En nyt ehdi lukemaan ketjua loppuun asti, on taas paljon juttua tullut. Mutta pariin kommentoin heti kun nyt tässä olen ;)

Meillä pikkusisko kasvaa hurjaa vauhtia ja käytössä on jo 68 cm vaatteet. Housuista mahtuu 62 cm vielä. Viime viikolla neuvolassa 5,9 kg ja 62 cm. Ja tänään hän oppi kääntymään selältään vatsalleen. On sen sängyllä pehmeällä tehnyt jo aiemmin mut siis tänään kovalla alustalla. Vanhemmat sisarukset ovat kääntyneet vasta noin 6 kk, joten edellä ollaan siinä asiassa.
Vauva syö kans tosi paljon nyrkkejä, mut mäkin oon aatellu et on varmaan nälkä tj.

Harrastukset: ei aiota aloittaa mitään uutta harrastusta. Perhekerhossa käydään ja sit esikoinen aloittaa oman kerhon joka on kaks kertaa viikossa. Hänen ollessa vauva käytiin vauvauinnissa ja muskarissa ja ties missä, mut se olikin silloin helppoa kun oli vaan yksi lapsi.

Soseet: aloitetaan meillä sitten 6 kk mikäli neuvolasta ei tule "käskyä" aloittaa aiemmin. Ainakin vielä kasvaa hyvin rintamaidolla. Kakkosen kanssa onnistui täysimetys 6kk asti, esikoinen aloitti kiinteät 4 kk.

Vauvakuume: sitä on vähän :whistle: Ilman ehkäisyä mennään, mut en usko et tärppää ennen ku imetys loppuu (sais kyl tärpätä, hih). Ei oo tärpänny aikaisemminkaan. Vällyt pöllyää kyllä ihan kiitettävästi, lähes joka ilta =)

Kestot on meilläkin käytössä vaikka vauva kyllä kakkaa monta kertaa viikossa, joskus jopa monta kertaa päivässä. Meillä toimii monet merkit. Lemppari on MannaMaa. Tsekatkaa netistä!

Oli varmaan muutakin, mut nyt on mentävä. Mukavaa loppuviikkoa mammat!!!

Jadey ja pikkusisko viikkoa vaille 3 kk
 
Pienet kehut: Fuzzi Bunzin vaipat on olleet tosi tosi hyviä!! Nyt kun pienokaisen reidet on vähän pulleammat, niin nuo vaipat sopivat kuin nakutettu. Nepit on helpot ja paljon säätöä, reunat pehmeät ja koko vaippa ihanan pehmeä ja joustava päällä. Ja värejä ja kukkasia :) Sisällä pidän vaippaan kuuluvaa imua ja lisänä hyvin ohutta bambuimua, ja riisipaperia peppua vasten kakankerääjänä :) Nyt en muita aio käyttääkään!
 
Huh, huh, kylläpä oli viime yö!

Poika huusi ilmeisesti hampaitaan vähän väliä. Yleensä on herättänyt yöllä vaan kitisemällä, mutta nyt ihan huusi suoraa huutoa. Tahdon nyt uskotella itselleni, ettei tolle pienelle ole mun flunssa siirtymässä, vaan olis ne hampaat. Nyrkkiä se hakkaa suuhunsa ja purulelua koittaa pureskella, kun pidän ikeniä vasten. Kuumetta kyllä kytätään kovasti, mutta ei vielä ole tuntunut liian lämpöiseltä.

Meillä on keksitty uusi leikki. Poika on mun sylissä mahallaan (löllöän sohvalla puolimakuulla) ja siitä on ihan huippua kierähtää pois! Sit kun siitä "putoaa" sohvalle, on ihan ihmeissään, että mitä tapahtui. Kun syliin nostaa uudestaan takaisin, poika kierähtää uusiksi pois. :D Kovalla alustalla ei vielä osaa kääntyä, kovasti yrittää. Kerran pääsi ympäri vähän avitettuna ja ylpeä ilme oli.

Tänään on myös ihasteltu omaa peilikuvaa. Oli niiin hämmästynyt ilme. :LOL:

Soseista: Todennäköisesti odotetaan sinne 6kk asti, kuten Jadeykin. Jos poika kovasti kiinnostusta osoittaa ruokaan ennen sitä, niin annetaan silloin. :)

Nimi on muuten vihdoin päätetty. En kuitenkaan mielelläni sitä tänne avoimelle foorumille kirjoita kokonaisuudessaan. Toisella nimellä ajattelin täällä kutsua.

lyrae ja Samuel 2kk noin

Muoks: MaiMei: Meilläkin on Fuzzi Bunzin taskuvaippoja, kokoa L tosin. Ollaan tykätty, yllättävän hyvin pitää pojalla pisut ja kakit, vaikka poika ei ihan tuota L-kokoa vielä ole. Mut me pidetäänkin lisäimua sen kuivaliinakankaan päällä, niin ehtii imeä pisut ennen vuotamista. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiinteistä: meillä kiinteitä on syöty kohta 1kk. Maha välillä kovalla, mutta ei pahemmin..
Kiinteiden ruokien ansiosta meillä nukutaan 5 tunnin yöunet ja siitä syötön jälkeen jatketaan muutama tunti vielä.

Vauvan taidoista: Meillä Roope osaa jo käännyskellä toiselta puolelle. Pitää helistintä kädessään ja osaa sanoa äiti ja isi kun sille sanoo :D, tosin ei niin selvästi. Kaveri vahti kerran kun poika oli sitterissä mobile yläpuolellaan, niin se kerto että Roope oli hokenu lehmää siinä.
Omalla äitilläni kun oltiin yks päivä ja käskin Roopen sanoa äiti, niin se sano aika selvästi sen. Oma äitini meni ihan sekaisin :D. Roope osaa myös joskus ottaa tutin itse pois suustaan ja pistää takas. Harjottelee pitämään itse pullosta kiinni, tosin ei oikein voimat riitä :D.
Sellasta :D.

Oletteko muut huomanneet että vauva ei viihdy enää oikeastaan makuuasennossa hereillä ? Meillä pitää saada enimmäkseen olla sitterissä, tai sitten puoli-istuvassa asennossa sylissä.

Vauvakuumeesta: meinää vähän olla, mutta järki sanoo että ei vielä. Joskus muutaman vuoden päästä.

Hampaista: kuolailee ja tunkee nyrkkiä suuhun, ilmeisesti tulossa hampaita.


Siinä meidän pikku-ukko hääjuhlissa/nimenantojuhlissaan =)



Roope 2 kk ja 2 viikkoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kommentoida monella olevaa kuolausta ja nyrkin syöntiä, ei kerro välttämäti mitään hampaiden tulosta! Meillä esikoinen kuolas ja jyrsi minkä kerkes vauvana ja eka hammas tuli läpi vasta yli 1 vuotiaana! Samoin kakkonen kuolas oikeen vuolaasti jo 1 kk iässä ja sitä jatkui vielä yli 1,5-vuotiaana, mutta eka hammas putkahti 6 kk iässä. Saa nähä miten tää kolmonen sitten tekee. Toistaseksi kuolaa hyvin vähän :)

Tiudeliini,
siis ihan oikeesti osaa jo sanoa/puhua noin?? En oo koskaan kuullut et 2-kuinen osaisi muuta kuin jokeltaa, meillä on vauvalla vaan sellasta hihkumista ja örinää... Mietin kyllä että millähän tahdilla neiti oikein rupee mitään oppiin, kun se nukkuu lähemmäs 20 h vuorokaudessa vieläkin! Välillä ei meinaa edes muistaa et talossa on vauva :D Viime yönkin nukuin taas kuin tukki, 24-07 väli meni putkeen, kuten yleensä. Välillä beibi saattaa herätä viiden maissa tissitankkaamaan ja sit nukkuu taas ysiin asti. Mulla ei siis oo mitään univelkaa ollu missään vaiheessa, mikä on aivan uutta ja outoa!

Oon tänään lähdössä kavereiden kanssa ulos, terassille tai pubiin istumaan, katsotaan miten ilta vie. Jännittää ihan kauheesti, kun viimeksi olin heinäkuussa siskon kanssa jazzeilla, mut se nyt ei ollu mikään baarireissu kuitenkaan, vaikka isi lapsia poissaollessa hoitikin. Nyt sit ekaa kertaa yli vuoteen lähen kaveriporukalla ulos, olin jo eilen ihan hermoraunio kun mietein et mitä mää puen ja miten ihmiset tuppaakaan nykysin baareissa oleen...

nepula ja beibe 2kk ja jotain päälle (en enää laske...)
 
Heips taas pitkästä aikaa, käyn lueskelemassa, mutta oma kirjoittaminen tahtoo jäädä.

Sain nyt lääkäristä cerazette nimiset pillerit, onko kenelläkään kokemuksia niistä?, mietittiin kovasti miehen kanssa että olisinko ottanut kierrukan (joka mulla oli ennen tätäkin neitiä), mutta meillä olisi toiveissa vielä yksi vauva(joo , miehellä pukkaa vissiin enemmänkin tota vauvakuumetta, mun on vielä kadoksissa:D), ja pitkällisen keskustelun ja pohdinnan jälkeen kumpikin tuli siihen tulokseen, että sitten kun saa tulla, ja jos on tullakseen, niin sitten tulee, ei sen enempää mietitä sitä, mutta koska sektio takana, olen käsittänyt, että olisi hyvä kuitenkin pitää jonkinlainen "pidempi" tauko edes yritykseen? Ja siksi aikaa piti miettiä jokin ehkäisy, joten lääkäri kirjoitti mulle nyt noita siksi aikaa. Vähän hirvittää alkaa syömään niitä, luin muutamia "ei niin hyviä kokemuksia" netistä...Mutta katsotaan. Koitin lääkäriltä kysyä tuota aikaa, joka mun olisi hyvä käyttää ehkäisyä sektion jälkeen, mutta sain aika epämääräisen vastauksen, sanoi että ei sillä ole niin väliä, jos tulen vielä joskus raskaaksi on seuraava kuitenkin sektio, ja se itse synnytystapatuma rasittaa eniten sitä arpea, ja kestäähän se itse raskauksin kuitenkin sen tietyn ajan, niin...Eli siis, mitä :D, en oikein tajunnut...Tultiin siihen lopputulokseen miehen kanssa, että jos meille suodaan, niin yksi lapsi mahtuisi siis vielä, ja se olisi sitten meidän perhe siinä, jos ei tule, se on sitten tässä, ja ollaan tyytyväisiä kaikin puolin näinkin :).

kiinteistä Toistaiseksi on pärjätty pelkällä rintamaidolla, korviketta ei ole tarvinnut antaa, ja neiti nukkuu öisin sen 9 h putkeen syömättä, joten ehkä saa sitten vasta 6 kuisena, mikäli kasvaa hyvin ja unet maittaa öisin entiseen tahtiin.

Viihteelle ei ole vielä mieli tehnyt lähteä.. Ollaan käyty perheen kanssa Powerparkissa, maanantaina oltiin särkänniemessä, ja tehtiin yksi yhden päivän reissu miehen ja vauvan kanssa (isommat tytöt jäi hoitoon) Jyväskylään, niillä menoilla ja vesilinjalla on pärjännyt ihan hyvin:D. Olen kuitenkin melko sosiaalinen ja tottunut olemaan paljon ystävien kanssa ja reissaamaan, mutta ulkona ollaan käyty syömässä miehen kanssa, ja vauva on ollut mukana, viihtynyt hyvin turvaistuimessa ihmetellen, ja yhden yön olin ystävän luona neidin kanssa, niin tavallaan nuo kaikki on sellaista tuulettumista itselle vaikka vauva onkin ollut aina mukana, mutta jo se, että pääsee kotoa muualle, tekee paljon :).

Meillä neiti on saanut lisänimen höpötäti :)..Neiti on kova jokeltelmaan, ja nyt on huomannut, että voi kirkua, kova kirkaisu ja kauhea nauru aina päälle, ja ei oikeastaan ole hereillä ollessa hetkeäkään hiljaa, on sitten sylissä, taikka sitterissä tai lattialla, niin aina kauhea ääntely menossa, taidetaan parin vuoden kuluttua joutua jakamaan puheenvuoroja kotona ;). Kädet ja jalatkäyvät vimmatusti, mahallaan ollessa menee puuhamaton toiseen päähän "ryömien" ts. jalat tekevät niin paljon töitä, että neiti menee sen puolen metrin matkan vahingossa. Sohvalle en uskalla jättää enään, kun kääntyilee kyljeltä selälleen, selältä kyljelleen, kokonaan ympäri ei vielä ole mennyt, mutta aika liki on jo, tosin pää saattaa olla yxkax siellä missä jalat olivat, eli niinpäin onnistuu kyllä pyöriminen. On se vain ihmeellistä seurata tuota kehityksen tahtia, ja kuinka se saakin äitin niin iloiseksi ja ylpeäksi aina kun jotain uusia juttuja opitaan, kuten meistä varmaan jokainen tuntee samoin, ja sitten meillä ainakin hehkutetaan heti toiselle(siis mulle taikka miehelle) uusia käänteitä kehityksestä :heart:, taidetaan me olla vähän "hönähtäneitä" :rolleyes:.

Mukavaa viikonloppua :).

JA & Neiti liki 2 kk
 
Tulin päivittelemään ton pumppauksen haasteellisuutta, huh. Hiki tosiaan tuli ja saaliina noin 10 ml jotka sain juotettua pikkusiskolle, jee!!
Meillä on siis treenit loppukuuta varten, kun lähden illaksi tyttöjen kanssa terassille ja pikkusiskon ois ennen sitä opittava juomaan pullosta.

Mut siis, en muistanutkaan miten kauan sitä joutuu pumppaamaan ennen ku tulee tipan tippaa. Kävin imetystukilistan sivuilla ja uus yritys huomenna jos vaikka sais pakkaseen asti jotain. Korviketta pikkusisko ei oo huolinu ollenkaan, siks tässä yritän pumppailla pikku hiljaa loppukuuta varten pakkaseen.
 
Jadey: Mulla auttaa alkoholiton olut, maitoa tulee aina oluen jälkeen yli äyräiden. :D Kerran illalla jouduin pumppaamaan liian täyttä rintaa, pilttipurkillinen tuli yhdestä rinnasta 10-15min käsin lypsyllä.

Pojalle ei vaan tunnu kelpaavan tuo pakkasessa ollut maito, kokeiltiin nyt illalla, mutta veti vaan karmeat raivarit. Näemmä siis ei äkkiseltään mihinkään ole äiti pääsemässä yksin.

JA82: Mekin ollaan miehen kanssa ihan hönähtäneitä. :D Olin äitini luona käymässä ja poika oppi tuolloin ekaa kertaa nostamaan yläkroppaansa mahallaan käsien varassa ylöspäin. Otettiin äitini kanssa videolle ja piti sitten illalla kotiutuessa heti miehen kanssa videota ihastella. :D
 
Harrastuksista, vauvauinti kiinnostaisi (erityisesti miestä). Muusta tarjonnasta en ole ehtinyt ottamaan ollenkaan selvää. Tuntuu, että on jo omien harrastustenkin kanssa päivät ihan täynnä ohjelmaa. :/ Jonkun vauvajumpan saattaisin syksymmällä aloittaa. :)

Viihteelle en ole vielä lähtenyt. Pojun unirytmi hieman vaihteleva, mutta jos nyt alkaa noudattaa tätä "yhden heräämisen"-taktiikkaa, niin sitten luultavasti viihdyn kaverin tulevissa polttareissa hieman pidempään. :D Vähän jo tanssijalka vipattaisi. :)

Kiinteitä olen ajatellut aloitella siinä 4kk iässä. En kyllä nää mahdottomana siirtää aloitusta tonne 6kk ikäänkään. Riippuu tietenkin miten poju on tissiin tyytyväinen ja kasvaako hyvin pelkällä maidolla. Välillä tuntuu vaan, että on niin kiinni pojussa tämän imettämisen takia. Päivisin kun syö 2h välein ja (saamaton kun olen) en aina jaksa pumpata. Pumppaus kyllä sujunut mulla hyvin alusta asti, tosin vaan toisesta rinnasta. :)

Joku (nimet vielä mulla sekottuu pahasti) kyseli meidän huutokohtauksista. Nyt on tällä viikolla ollut vaan pari kohtausta. Kaipa se on vaan ollut jokin ikään liittyvä juttu.

Kuolausta
esiintyy täälläkin ja nyrkki on tuttia kovemmassa suosiossa. En kuitenkaan usko, että hampaita tulee. Ensin kyllä jo ehdin pelästymään :D

Nyt pakko lopetella. Pojua nähtävästi jännittää huominen nimijuhla niin paljon, ettei kykene nukkumaan. :D Meillä jäänyt aina kiltisti sänkyyn umpiunessa, mutta tänään huudellut jo kaksi kertaa itselleen seuraa tunnin välein.
 
Pitikin mennä kehuskelemaan kuinka hyvin pumppaaminen on täällä onnistunut... Nyt oli työn ja tuskan takana saada se 60ml pulloon (normaalisti tullu heittämällä 120ml) vaikka syöttövälikin oli :( On kyllä nykyisin ruvennut tuntumaan rinnatkin jo aika hiekkapusseilta. Välillä ihan mietityttää, että voiko se poju niistä mitään saada irti vai onko vain isäänsä tullut ja roikkuu niissä huvikseen. :D Kaipa se on sitä tuotannon tasaantumista, ettei enää paljoa yli jää.

Lyrae ja Nelli79, piti noista lantiopohjalihaksista vielä. Oon jumppaillu laitokselta asti ja lääkärin mukaan kunnossa on. Empä sitten tiedä kuinka paha kipu mahtaisi olla, jos en olisi jumppaillut. :( Mulla kanssa tarkotus mennä yksityiselle näytille, jos vielä sama vaiva jatkuu. Odottelen nyt kuitenkin muutaman kuukauden ihan rauhassa.

Nyt piirakan paistoon, jotta on vieraille jotain tarjottavaa. Toivottavasti ei ala satamaan. Meillä suunnitteilla pihajuhlat ja uhkaavasti on säätiedotukset lupailleet sateita.
 
Jatkaakseni yksinpuhelua :D

Ihana pikkuprinssi Tiudeliinilla!!! :) Niin juhlava, että... Pysyykö toi helistin jo noin hyvin kädessä vai onko lavastettu? :D Meillä poju tarttuu pehmeisiin leluihin ja rätteihin kiinni, muttei ihan kunnolla vielä taida ymmärtää käsiensä tarkoitusta. Äidin hiukset kyllä saaneet jo kyytiä. :D Suuhun osaa tähdätä kaiken, mikä sormiin kiinni ottaa! Kyljelleen kääntyy ja mahalta selälleen, jos on hieman käsiensä varassa makuulla. Kerran pyörähti mahallee sängyllä, mutta kovalla alustalla vaatii pientä harjoittelua. Pojalta vaan tuntuu puuttuvan sama kuin äidiltään: kärsivällisyys. :stick: Joten itkuksihan tuo yrittäminen usein menee. :(
 
Rintaraivarit täällä onneksi helpottaneet, huh-huh. Reittu on selvästi pidentänyt syöntivälejään, muutamana päivänä pitänyt jopa 5 tunnin tauon (jonka aikana siis nukkunut pitkät unensa ja ollut muuten hereillä). En kyllä valita, kiva, ettei päivällä tarvitse koko ajan rinnat paljaina heilua! Käytiin kyllä neuvolassa tarkistamassa kasvu ja hyvin tuntuu maito riittävän näinkin: painoa oli 6975 g ja pituuttakin 61,2 cm (ja ikää siis 2kk ja 2 viikkoa). Nyt poitsulla ollut myös vähän nuhaa tai yleensäkin limaa nenässä sekä vaikkua korvissa (jota yritän Ceridanilla nyt poistaa), varmasti sekin ärsytti tuon imetyksen aikana!

Vauvan taidoista: Meillä Reittu "juttelee" taukoamatta, kovasti tuntuu olevan asiaa. Myös "laulaa" mukana, kun pojalle laulan, selvästi tykkää siitä :). Ihanan kuuloista tuo ääntely ja veikkaan, että kun joskus oppii puhumaan, niin juttua kyllä tulee! Osaa myös kääntyä kyljeltä masullee, tosin vain pehmeällä alustalla ja käsi jää aina alle :O. Selältään ei vielä käänny eikä kovalla alustalla, selvästi tuo juttelu kiinnostaa nyt enemmän. Ja nyrkkien huitominen. Joskus tarttuukin vahingossa johonkin, mutta muuten kädet nyrkissä.

Mäkin sain muuten Cerazette-pillerit, mutten ole vielä aloittanut. Kokemuksia otetaan mielellään vastaan! Itsellä lähinnä mietityttää tuo mahdollinen tiputtelu, josta lääkärikin mainitsi. Ei oikein jaksaisi sitäkin nyt pitkän jälkivuodon jälkeen :(. Saatiin kuitenkin nyt seksielämäkin jopa aluilleen ja yllätykseksi kaikki meni hienosti eikä sattunut yhtään :). Kortsulla nyt siis mennään siihen saakka, kun nuo pillerit aloitan...

Kevlarsoul ja poika 2kk 2vko

Viihteellä en varsinaisesti ole vielä ollut, mitä nyt muutaman kerran kavereiden kanssa terassilla/ yksillä. Mihinkään baariinbaariin ei edes ole hinku, mieluummin käyn noissa istuskelupaikoissa. Ensi viikkolla olisi siskon valmistujaiset, saa nähdä, tuleeko sieltä lähdettyä jatkoille. Ja niin kuin JA82 sanoi, niin jo kotoa pois lähteminen riittää, vaikka olisikin vauva mukana. Mekin ollaan käyty ulkona syömässä, kahvilla, puistoissa jne. Tällä viikolla on muutenkin tullut nähtyä kivasti kavereita, ihanaa :heart:. Poika syö onneksi myös pullosta ja vastiketta, tosin tällä viikolla en ole antanut pulloa ollenkaan, että tottuisi nyt kunnolla tuohon rinnalle taas.
 
Sadepäivä näköjään. Inhottavaa kun ei oikein pihalle pääse.

Eilen käytiin tytön 2kk neuvolassa. Ja rotan sai. Hienosti on kasvanut, nyt pituutta 61 cm ja paino 5240g. Seuraavan kerran sitten kuukauden päästä.

Taitoja Meilläkin lattialla osaa kääntyä selälltä kyljelleen. ja heiluttelee leluja kovin lelukaaressa. Jutteleekin kovin.

Cerazette pillerit täälläkin aloitettu pari päivää sitten. Saas nähdä muistanko niitä ottaa joka päivä. Tuntuu että unohtelen asioita sujuvasti. Johan tuossa tytön d-vitamiininkin annossa on muistelemista :whistle:

Ciba ja nuppu 2kk 1pvä
 
Vattula, kurjaa noi sun sappikivi-vaivat, tsemppiä! Kyselit sitterissä nukkumisesta niin meillä myös välillä vetää pieniä unia siinä ja en usko että haittaa olisi... Ei kuitenkaan puhuta mistään tuntikausien oleilusta. Mutta jos jollain on faktaa että sitterissä oleilulle on raja niin infotkaa ihmeessä :)

Viihteellä olosta, mä en ole ollut vielä viihteellä eikä ole kyllä hirveästi hinkuakaan vielä. Mikä on outoa koska ennen kävin viihteellä aika useinkin, niin sitä vaan raskausaikana tapahtuneet tapojen muutokset on pysynyt ja elämä muuttunut kovin paljon rauhallisempaan suuntaan... Kerran olen ollut niin kauan poissa että mies antoi pullosta korviketta mutta sekin viihteellä olo oli vaan arki-iltana ystävien kanssa ulkona syömistä ja juoruilua. Koen jotenkin vaivalloiseksi tuon pumppauksen niin siksi tuskin tulee lähdettyä pidemmäksi aikaa viihteelle lähiaikona, kyllähän sitä myöhemminkin ehtii ja kun muuten on pysynyt mieli virkeänä lyhemmilläkin kotoa poissaoloilla niin sellaiset riittäkööt :)

Kiinteiden aloituksesta, mä en usko että aloitetaan ennen kuin tuo virallinen suositus on, paitsi jos neuvolasta kehotetaan aikasempaan aloitukseen. Jos vauva kasvaa hyvin rintamaidolla niin ei kai noiden aloitukseen sitten muuta syytä olisi kuin että itse pääsisi helpommalla mutta en koe että imetys nyt toistaiseksi ainakaan rasittaisi mua niin paljon että aloitettaisiin kiinteät ennen kuin suositus olisi.

Lyrae, meillä myös tuollaista "höynähtämistä" ilmassa eli miehen kanssa ihastellaan kilpaa kun tyttö oppii jotain uutta :) Kun tulee uusi ilme tai ääni niin kyllä jaksetaan hymyillä sille kilpaa!

Tiudeliini, no onpas teidän poika edellä kehitystä :) Meillä ei vielä edes käännytä kyljeltä selälle mutta kai se tosiaan on niin että kaikki omassa tahdissaan.

Meillä on lähes säännöllisesti nyt iltaisin 21-22 maissa huutokohtauksia tytöllä :( Ei ole nälkä, väsy tai märkä vaippa mutta huutaa vaan eli kai se on sitten jotain iltalevottomuutta joka kuuluu tiettyyn vaiheeseen, toivottavasti menee piakkoin ohi koska on ikävää kuunnella oman vauvan itkua.:(

Muuten tyttö on hyväntuulinen, nukkuu ja syö hyvin. Rintaraivareitakaan ei enää juurikaan tule, vaan jos on tuollainen huutokohtaus niin sitten raivoaa mutta nyt en ole yrittänyt edes syöttää kun huutaa hysteerisenä, nielee vaan ilmaa jos vähän itkultaan ehtii syömään. Parempi että rauhoittuu ensin ja sitten koitetaan uudelleen syöntiä.

Nelli ja Kultahippu 2kk 3pvää
 
Huh huh, lajittelin äsken koneellani kaikki tytsistä otetut valokuvat... ei hyvää päivää montako sataa niitä on tullut jo räpsittyä reilussa 2 kuussa... :confused: Kellään muulla samaa vikaa...??

Tänään taas tuli lenkillä käytyä ja nyt voipi iloita, että kunto on kyllä roimasti kasvanut :) Meiän lenkin alotus koostuu yli sadasta rappusesta, kun pururata alkaa harjun laelta ja joka kerta kipitetään ne portaat ylös... Enää en puuskuta ne noustuani niinkuin aluksi ja 1,5 h maastossa menee mukavan kepeesti jo. Kyllä tää tästä!

Keskiviikkona alkaa arki rullata eli kerhot meiän esikoisella. Jotenkin ihan haikeeta, että kesä on tietyllä tapaa ohi... Tosin mies alottaa huomenna 3 vkon lomansa, sille ajalle onkin kaikenlaista luvassa.

Jos taas koittais painua nukkumaan, vauveli nukahti jo 1,5 h sitten tohon sohvalle, mikä tietää mulle yöimetystä 4 h päästä, plaah!

nepula ja tyttö 2,5 kk
 
Heips.

Nyt on kaikki juhlat juhlittu. Ristiäiset oli mukavat ja neiti sai etunimekseen Nelli. Nyt en kestitse ihan heti noin paljoa vieraita kerralla =)

Mulla on nyt ollut kans cerazette pillerit käytössä parisen viikkoa ja oli aikoinaan myös tuon toisen muksun vauva-aikana. Mulle ei ole tullut mitään ylimääräisiä juttuja niistä, mutta hyvin moni tuttu on joutunut vaihtamaan johonkin toiseen menetelmään.

Eipä meikäläinenkään ole viihteellä ollut ja taitaa mennä vuosi enne kun mihinkään pääseekään. Ei ole hoitajia lähitienoollakaan ja toisaalta me ei mun miehen kanssa mennä mihinkään yksin. Olen todennut, että liitto kestää noin kasassa. Vuoden päästä mennään taas pohjoiseen miehen vanhempien luo, joten sitten on lapsille hoitajat. Kotona en ole tainnut juoda kun pari siideriä tämän parin kk:n aikana. On niin hankalaa mitään ottaa kun Nelli on koko ajan tissillä ja rytmit on miten on, joten ei koskaan voi tietää milloin neiti vaatii ruokaa :)

Meidän neiti on sairastanut elämänsä ensimmäisen flunssan, vieläkin taitaa olla nenä hieman tukossa. Se hemmetin tauti sitten kiersi koko meidän perheen :headwall: Yöt oli tosi levottomia kun neiti ei tietenkään saanut kunnolla syötyä ja varmasti oli hankalaa nukkuakin kun oli nenä tukossa. Keittosuolalla onneksi sain nenää avattua. On vaan niin surkeaa kun noin pikkuruinen sairastaa.

Mutta nyt taas isommalle sapuskaa laittamaan, palataan!
 
Hei taas!

Ihan pakko oli tulla tännekin hehkuttaa kun sain leikkausajan parin viikon päähän. Sitten saa sappikivet kyytiä =) Ja saa huoleti syödä ja nauttia elämästä vauvelin kanssa! Imetyskin toivottavasti sujuu normaalisti, vuorokausi menee sairaalassa eikä voi nukutusaineen takia imettää kuin vasta leikkausta seuraavana päivänä. No, rintapumppu mukaan niin saa tyhjenneltyä ettei vähene tuotanto...

Meidän tytysy oli rotarokotuksen jälkeen 3. päivänä tosi väsynyt. :O Nukkui päivällä koko ajan syömistä lukuunottamatta ja yölläkin 2 kertaa 5 tunnin pätkät. Onko muilla ollut rotarokotteesta tuollaista oiretta?

Syksy tulee ja esikoinen lähtee kouluun ekalle, vähän vain haikeana koska on onneksi jo eskarissa ollut samassa koulussa joten luokka, ryhmä ja ope pysyy samana. Ja asutaan niin landella että taksikyydillä menee kouluun niin ei tarvitse matkastakaan niin huolehtia. Mutta onhan se suuri askel kohti itsenäisempää elämää:|

Vattula ja typy 2kk 2 vko
 

Yhteistyössä