Toukovaavit 2011

Heitu: Meillä on kans toinen allas laajentunut ja munuainen on pieni sillä puolella. Seurataan nyt sitten, että toimiiko ollenkaan. Toinen munuainen on normaali joskin vähän isompi, mutta kuulemma normaalia tässä tilanteessa, kun tekee enemmän töitä kuin toinen. Mitään oireita ei ole ollut ja poika kasvaa ja on tosiaan hyvin tyytyväinen vauveli.

Rotarokotusta ei otettu, kuten aikaisemmin jo kirjoittelinkin.

Ja ei muuten sitten IKINÄ kannata sanoa EI KOSKAAN!!! :D Eilen kirjoittelin, ettei koskaan tarvii yöllä valvoa, niin eiköhän viime yönä herätty viideltä ja ei oikeen uni tullutkaan sitten ennenku seittemän jälkeen joskus...

Miuku
 
miuku: Vähän sama meillä, ollaan miehen kanssa oikein mainostettu, että suht helppo lapsi on poika ollut, niin eiköhän toissayö mennyt valvoen lähes kokonaan. Poika huusi koko yön läpeensä, vieläkään en ole ihan perillä, että mikä oli ongelma. Aamulla mitattiin kuume, ei ollut. Vaippaa oli vaihdettu ja yritetty syöttää ja vaihtaa asentoa jajaja. Ei auttanut.

Viime yö meni onneksi paremmin, huh!

lyrae ja Samuel 2kk ja 1vko
 
Olin tosissani kyllä haaveilija87 :). Poika osaa kyllä kaikki nuo juu. Neuvolassakin sanottiin, että poika on kehitystä edellä ja myös monet muut tutut ja kaverit (myös sellaiset joilla on omia lapsia ollutkin) sanovat että on kehitystä edellä aivan varmasti.
 
Meillä nukuttiin viimeyönä sitten 13 tunnin yöunet :D.
Klo 21 meni poika nukkumaan ja heräsi klo 7 ja sitten jatkoi siitä vielä klo 11-11.30 asti puolison kanssa unia.
Huh huh... Meillä siis nukkuu vauva vielä omassa huoneessaan :).
 
Mites muuten muillla nukutaan? Siis missä?

Meillä on pinnasänky oman sängyn vieressä ja pinnasuojaa ei ole päädyssä koko matkalla (pinniksen pääty kiinni mun sängyssä), että näen pojan nousematta sängystä!
Esikoinen meni omaan huoneeseen joskus vuoden ikäisenä, ja niin menee varmaan tämäkin, vaikkakin ei omaan vaan isoveljen kans samaan huoneeseen. =)
En raaskis yhtään kauemmas vielä ainakaan laittaa nukkumaan. Kummiski ainakin se yks syöttö vielä yössä ja tarvii muutenki kuikuilla välillä, että kaikki on hyvin!

Mutta niinhän se on joka asiassa, että mikä sopii toiselle ei sovi ollenkaan toiselle.

Täälläkin jo käännytään kyljelleen ja mahaltaan selälleen ja selällään hiissautuu ties mihin milloinkin. :D Ja naureskelua edelleen päivittäin enemmän, on se vaan ihanaa!!!

Miuku & E 2kk 4 päivää
 
Nukkumisesta vielä pakko tulla kommentoimaan, että minusta ainakaan ei ole mikään itseisarvo, että vauva nukkuu päivät pitkät. Tokihan se on ihana saada välillä myös omaa aikaa, mutta itse en ainakaan halunnut lasta sen takia, että se nukkuisi ja oli mahdollisimman vähän vaivaksi; mielelläni siis ihan päivisin puuhastelenkin pojan kanssa, laulelen, leikin, jutustelen jne.

Meillä nyt muutama viime yö mennyt kivasti: Reittu on mennyt unille kympiltä, herännyt syömään kolmelta ja kuudelta ja nukkunut vielä kasiin asti. Ihanasti saanut itsekin nukuttua :)! Mutta toisaalta myös huonosti nukutut yöt kuuluvat asiaan, ei siitä pääse mihinkään. Ja senkin toki tiedostan, että nyt vauvan kanssa joutuu jostain luopumaan: meillä se on ollut pitkät yöunet ja yhteinen aika miehen kanssa. Mutta mepä ollaankin nyt perhe ja vauva tulee mukana, kyllä meillä vielä yhteistäkin aikaa ehtii olla. Vauva-aika menee varmasti ohi nopeasti, ja vaikka rankkaa onkin, niin tuntuisi oudolta toisaalta jatkaa "vanhaa" elämää ja kuskata vauvaa hoitopaikasta toiseen, että itse pääsee sinne sun tänne. Mutta tämä on vaan minun mielipiteeni ja toki mielelläni ottaisin välillä myös hoitoapua, jos sitä vaan tarjolla olisi!

Eilen juhlittiin pikkusiskon valmistumista maisteriksi, miehet olivat pärjänneet hienosti kotona. Mihinkään baariin en tosin jaksanut, mutta kiva oli istua iltaa tyttöporukalla ja maistella kuohuvaa. Ja hyvä, että poika pärjäilee isänsä kanssa eli jos ei kahdenkeskistä aikaa saada, niin ainakin päästään kumpikin välillä käymään kodin ulkopuolella...

Meillä poika nukkuu meidän makkarissa. Mikään muu ei toimisi, koska en halua, että poika joutuu öisin itkemään, jotta herään syöttämään. Nyt yleensä herään jo ähinään, jolloin koko syöttö on paljon rauhallisempi. Omaan huoneeseen siirrytään varmaan sitten, kun yösyötöistä luovutaan. Mutta eipä tuollakaan mikään kiire ole, kyllä noin pikkuinen vielä voi äitin ja isin huoneessa nukkuakin :heart:.
 
Meillä on vanhempien makuuhuone erotettu olohuoneesta pienellä seinällä,asuntomme on niin pieni ettei vanhemmille riittänyt omaa makkaria vaan lapsilla on yläkerrassa sitten kolme makuuhuonetta=kuudelle lapselle. Esikoiselle omansa. Mutta eipä haittaa minua kun on kuitenkin oma rauha siinä. Vauva nukkuu minun viekussani,mies on häädetty sohvalle kun ei meille mahdu kuin 120cm sänky ja siinä ei kolmea mahdu millään.Ihan vierivieressä nukutaan vauvan kanssa,päivän paras hetki on kun pääsen vauvan kanssa unille. Pinnasänky vieressä kyllä on mutta se odottelee sitten myöhempiä aikoja. Imetys on öisin niin helppoa kun tissi suuhun,poika syö n.10 min ja vaipuu uudestaan uneen kuten äitinsäkin:)

Eipä minua haittaa vaikka vauva ei päivisin paljon nukukaan,onhan se selvää että kun nukkuu yönsä vain 1-2 herätyksellä ei sitä päivisin jaksa koko aikaa nukkuakaan. Ihana touhuta ja leperrellä pienelle ja jos haluan ruokani rauhassa syödä niin on mies auttamassa.
 
Meillä poitsu nukkuu meidän makkarissa, pinnis on ihan kiinni meidän sängyssä. Siitä on niin helppo ottaa syömään.=) Yöllä meidän jumppeli syö 5-10 min kerralla ja nukkuu taas sen 3-4 tuntia. Ja vaikka välillä onkin huonompia, tiheä syöntisempiä öitä niin kyllä sen jaksaa,kun tietää jo miten äkkiä tuo ihana vauva-aika on ohi, sniif:heart:
Itse olen muutenkin ihan hurahtanut tuohon pikku-mieheen:D Tuntuu, ettei raski hetkeksikään jättää yksin, vaikka hän mielellään touhuilee yksinkin puuhamatolla.. Ja myös kova kiista on aina miehen kans, että kumpi ottaa syliin:D Ja myös isosisarukset ovat kilvan hoitamassa pientä.

Me aloitettiin maissivellin maistelut perjantaina, hyvin maistuu. Tänään meni jo 100ml hetkessä!! Enempää en kyllä aio päivässä pitkään aikaan tarjotakaan, kun kasvaa ihan hyvin. Ilman vellejäkin ois pärjätty,mutta ihan sen takia testatttiin,ku ei enää pullosta maito kelvannu. Velli kelpaa,kun on pullossa sellainen juomanokka.. Maitoa siitä nokasta oli vaikea juoda,kun kerralla holahti niin paljon,että suurin osa valui rinnuksille.

Nyt täytyy lähtä mehumaija tyhjentään...
-leena ja jumppi
 
Minun puolesta meidän poika saa nukkua sillon kun sitä väsyttää :). Touhuamiset ja muut hoidetaan sillon kun vauva on hereillä ja tahtoo, mutta yöt nukutaan. Mikäs siinä jos haluaa vielä jatkaa uniaan myöhemminkin. Eipä tuo meille haitaksi ole kun mieskin on nyt lomalla ja hoitaa muutenkin yösyötöt.
Hyvä vaan että on se rytmi, että yöt nukutaan ja päivät puuhastellaan.

Keskiviikkona menee taas poika mummulaan yöksi, saadaan kahdenkeskeistä aikaa miehen kanssa.

Meillä toimii parhaiten tuo, että poika nukkuu omassa huoneessaan, koska jos kaikki oltas samassa huoneessa, olis tunkkasta ja kukaan ei nukkuis. Minä en osaa vauvan tuhinassa ja ähinässä nukkua, eikä vauvakaan osaa nukkua meidän huoneessa. Tykkää nukkua yöunet omassa pimennysverholla pimennetyssä huoneessaan. Tällainen järjestely käy meille.
Kun poika sitten herää, jos herää syömään jossain vaiheessa niin se itku kyllä kuuluu meidänkin makuuhuoneeseen vaikka ovi onkin kiinni. Minusta meille on ainakin parempi, mitä aikasemmin on oppinut omaan huoneeseensa.
Meillä nukutaan päiväunet sitten yleensä sitterissä.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka ja tervetuloa uudet!

Mun viihteelle lähtö lähestyy, alkaa jo tehdä mieli peruuttaa :) Mut en aio peruuttaa, kun kuitenkin vaan kerran vuodessa käyn ja nytkin on pääasiassa kavereiden tapaaminen ja syöminen, ei niinkään se juominen vaikka kyllä pari kolme aion ottaa! Kotonahan me ei miehen kanssa juoda ees sitä yhtä. Kotikalja kelpaa saunakaljaksi :)

Pullotreenit tuottivat tulosta ja nyt pikkusisko osaa syödä pullosta.

Lenkillä olen käynyt, mut ihan lyhyitä aikoja. Vähän kade olen Nepulalle 1,5h lenkeistä. Ollaan kyllä puhuttu, jos ottaisin pikkusiskon mukaan ja tekisin pidempikestoisen lenkin kärryversiona. Palais rasva paremmin jos pääsis pidemmäks aikaa vaikka kerran viikossa.

Täälläkin alkaa esikoisen kerho ens viikolla. Se kestää kerrallaan 3h ja jotkut eväät pitäis laittaa mukaan. Onko vinkkejä mitkä on hyviä ja helppoja lapsen syödä???

Nyt on mentävä, moi!

Jadey ja pikkusisko 3kk
 
Vielä nopea tosta nukkumisesta: meillä vauveli nukkuu meidän huoneessa. Osan yöstä pinniksessä ja osan meidän välissä. Isommat lapset nukkuu yhteisessä huoneessa. Varmaan jouluna aikaisintaan mietitään josko vauvakin siirtyis jo pois meidän huoneesta, mut siihen vaikuttaa yösyönnit. Isommat on syöny öisin vuoden ikään asti.
 
Jadey: Meillä aikoinaan noilla isommilla kakaroilla kerhoeväinä oli esim. viinirypäleitä, pillimehua, kolmiokerrosleipä:D (se oli molempien suosikki..) Joskus laitoin myös porkkanatikkuja ja suolakeksiä..

Omaa napaa: Kauhea räkis vaan jatkuu:snotty: Ja vaikka pikku-ukko oiskin antanut ihan hyvin nukkua, niin tää räkis piti hereillä|O Nyt sitte silmät ristissä, nenä tukossa ja korvat lukossa..
Ihan ihme tautia muutenki, isäntä söi jo toisen kuurin poskiontelotulehdukseen ja edelleen on oireita kovasti ja keskimmäinen aloitti eilen toisen kuurin korvatulehdukseen.. Sais jo loppua!!!
Toivottavasti itse ei tarvi mitään kuuria hakea!

-nuhainen leena ja ei nuhainen jumppi
 
Ooh toissayö oli ihana! Poju nukahti klo 22 mennessä, heräsi VAIN 3.30 ja 6.30 syömään, sit nukkui vielä pari-kolme tuntia! Halleluja :) No, viime yönä oltiin kyllä turvallisesti 2-3h välein tissillä taas, mutta jospa noita kunnon öitä alkaisi olla useamminkin hiljalleen... Kundihan vetää klo 20-20.30 aikoihin ison annoksen puuroa päärynällä ja sit päälle vielä nukutustissillisen maitoa, mutta niin vaan oli jo 01 viime yönä taas nälkä. Ihme ahmatti! Painoa oli tuossa aamulla 6050g, ja tänään on 5kk/3kk synttärit :)

Meil nukutaan eka pätkä omassa sängyssä, joka on ilman laitaa kiinni meidän pedissä. Siitä sitten yön mittaan siirrytään kylkeen kiinni. Aamulla nukuttiin vauvan kanssa lusikassa ;D Siis minä ja vauva, mies oli sohvalla.. On se sängyssäkin välillä sentään nukkunut meidän kaa.

Mulla on välillä vauvaa ikävä, kun se on omassa sängyssään... Taitaa olla pahemman luokan riippuvuus syntynyt!! :D

Sanoisitteko, että teillä on helppo vai vaativa vauva? Mietin tuota eilen, kun ollaan tässä muutamia vauvatuttavia tavattu. Kaksi niistä on ollut lajia möllötänpeitollavaikkatunninhiljaatyytyväisenä. Ja yksi taas söi tunnin välein ja huusi vaan, ellei tissi ollut suussa, ja kantaa piti ulkona, kun ei vaunuissa tykännyt olla. Möllöttäjävauvojen rinnalla meidän adhd-tapaus vaikuttaa varsin vaativalta, mutta itse miellän silti pojan helpoksi. Jee, helppo vauva! :) Ei tuo itke pitkiä pätkiä koskaan, eikä ikinä ilman hyvää syytä muutenkaan, nukahtaa aina nätisti, syö soseita suht kiltisti ja hyvin, voidaan katsoa leffoja, pystyn tekemään töitä, saan jopa nykyään itsekin syötyä ja siivottuakin, kun vauva on leikkimatolla tai sitterissä. Mutta toisaalta on noi yösyötöt ja se, että vauva nukkuu lähinnä sylissä eikä syö pullosta ja vaatii paljon huomiota ja hellyyttä ja leikittämistä ja seuraa... Heh, hassua, mutta musta ne alati tyytyväisenä köllöttelevät fleguvauvat on jotenkin outoja... :D

MaiMei ja mussukka 5kk / 3kk tänään :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tiudeliini: Tuota yöähinää oli muuten meilläkin alkuaikoina ja silloin oli tosiaan vaikeaa nukkua vauvan kanssa samassa huoneessa! Onneksi katosi käytännössä heti, kun kokeiltiin vyöhyketerapiaa ja nykyään poika nukkuu varsin hiljaa :).

Meillä vauva nukkuu omassa sängyssään jo ihan periaatteesta: onpahan myöhemmin yksi vieroittaminen vähemmän, kun ei ole tottunutkaan nukkumaan meidän vieressä. Meillä myös 120cm sänky, johon mahtuu vain kaksi: minä ja mies. En ole muutenkaan ikinä ollut mikään perhepeti-ihiminen ja kaipaan kyllä myös miehenkin läheisyyttä, ihan kahden kesken.

Meilläkin on varmaan monella mittapuulla helpohko vauva: yöt nukkuu muutamalla syötöllä - ainakin useimmin - eikä ole missään vaiheessa juurikaan huudellut "tyhjästä". Yleensä on vielä kovinkin iloinen :). Ja viihtyy myös yksin esim. peittonsa päällä, ei tosin tuntitolkulla tietenkään. Ainoa, mikä on vähän hankalampaa, on se, ettei poika tykkää olla vaunuissa hereillä. Nukahtaa sinne hyvin ja saattaa liikkeessä nukkua useamman tunninkin, mutta kun herää, niin haluaa kyllä heti sylikyydin kotiin tai tulee huutoa :O. Onko kellään mitään vinkkejä tuohon? Vähän hankalaa nimittäin tuollaisen seitsemänkiloisen jötkäleen kanssa etenkin, kun olen yksin liikkeellä: siinä saa mamman hauikset kyytiä, kun yhdellä kädellä kannetaan poikaa ja toisella työnnetään vaunuja. Toisaalta en myöskään ole mikään rintareppu-/kantoliinaihminen enkä haluaisi ostaa enää uusia vauvatavaroita...

Tuon vauvasälän määrä on kyllä valtava, oikein ahdistaa, miten koti täyttyy :O!!! Olen nyt jotain pienimpiä vaatteita laittanutkin myyntiin nettikirppikselle, säästetään vain kivoimmat ja rakkaimmat (ja ne, mitä ei saada myytyä). Meillä käytössä nyt vaatteista koot 62 ja 68 cm :).
 
Meillä ainakin on helppo vauva:) Kokemusta on vaativistakin vauvoista joten on jollain tapaa ihanaa nyt nauttia helposta vauvasta.

Meillä oli pikkutytöt yökylässä ja yllätys olikin melkoinen kun puhelin soi ja kello olikin jo 9.30. Vauva nukkunut siihen asti viekussani mukavasti,muutamalla syönnillä.

Mä en edes haaveile että vauva siirtyisi lähiaikoina omaan sänkyyn ja huoneeseen nukkumaan. En jaksaisi juosta montaa kertaa yläkerrassa yössä ja samassa huoneessa nukkuu jo kaksi lasta joten eihän siitä mitään tulisi. Ja sitä paitsi mä rakastan nukkua tuon pienen ja lämpimän käärön vieressä:) Ainakin vielä. Sitten on varmaan syytä siirtää viereen pinnikseen nukkumaan kun poika alkaa liikkumaan ettei pääse sängystä putoamaan.

Nannaliina ja Aapeli 2,5kk
 
kevlarsoul: Meillä on vähän samaa, ettei hereillä viihtyis vaunuissa.. Mä olen nyt muutaman kerran tehnyt niin, että olen pikku-miehen tukenut parilla tyynyllä sellaiseen puoli-istuvaan asentoon, että hän näkee paremmin. Välillä toimii, välillä ei.. Mut eilenkin sain hyvin poimittua viinimarjoja, kun jätkä katteli vaunussa vieressä. Mielessä on kyl käynyt, että pitäis vissiin ottaa se ratasosa käyttön, kun senhän saa laitettua "sitterimäiseen" asentoon..

vauvan helppoudesta: Mun mielestä meidän ukkeli on suht helppo. Ei toki viihdy tuntikausia yksisteen esim lattialla.. Mut miks pitäiskään?!? Meillä ainakin pieni rakastaa seurustelua ja on onnesta soikeena heti, jos joku vähänkään juttelee tai hassutelee:D

Mä myös 50-60 senttisiä vaatteita keräilin kasaan mun siskolle.. Jotenkin niin haikeeta, kun tuo pieni kasvaa niin nopsaa, sniif! Meillä kans 62-68 vaatteet käytössä, tosi osa 62 piti myös laittaa jo pois..
 
Helppo vauva välillä mietin voiko tällästä vauvaa ollakaan :confused: on siis todella helppo, yöt nukkunu aina, tosi helppo tulkita ilmasee tarpeitaan todella selkeesti.
Eilen meni yöunille klo.19.30 ja heräs ekan kerran aamulla klo.8. Rytmi tullut nyt tosi selkeeksi muutenkin, aamulla herää yleensä 8 aikoihin ja juo vellin, vetää vielä unta johonkin 10 asti sitten juo maitoa. Klo. 11 syö ruuan ja päälle yleensä maitoa n.100ml, 12 aikaan menee päiväunille, lykkään vaan parvekkeelle ja nukkuu pari kolme tuntia. Siitä herättyään saa maitoa ja hedelmäsoseen joskus neljän aikaan. Sit ei meillä enään nukutakaan kun pieniä tirsoja ennen yöunia. Illalla saa puuron ennen nukkumaan menoa ja sit vaan viedään sänkyyn johon nukahtaa itekseen melkein heti. Hereillä ollessaan on yhtä hymyä, kovin seurallinen tuo tosin on ja haluaa seuraa, mutta ei haittaa kun viihdyttäjiäki löytyy omasta takaa :D Kuudes lapsi ja oon aivan hurahtanu tohon poikaan, uskomaton tapaus :heart:
Meillä nukkuu omassa sängyssä meiän makkarissa, en raaski pois siirtää vielä pitkään aikaan.

Soseista piti kysyä, kun meillä käskettiin antamaan lisää niin sellasta mietin, että missä vaiheessa voisin ottaa lihan mukaan? Poika kumminkin syönyt kasviksia jo yli kuukauden.

Jaahas kai se pitää mennä vitonenkin laittamaan päikkäreille...

Heitu ja eltsu
 
Meillä on vauva tosi helppo mun mielestä, ainakin edelliseen verrattuna :D Hän on niin ilonen aina hereillä ollessaan, seuraa meidän muiden puuhia ja hihkuu välissä. Yksin ei viihdy kyllä matolla tai sitterissä juuri yhtään, mutta toisaalta mikäs siinä sylissä pitäessä, kun niitä sylihetkiä on kuitenkin vähän ajallisesti vielä tässä vaiheessa. Kun tuo neiti tosiaan nukkuu hyvät pätkät päivin ja öin... Tosin nyt vkon sisällä on vauva vaihtanut rytmiä, hakee jotain uutta hereilläoloaikaa, koska aiemmin nukkui klo 10-14 aamupäikyt, nyt vaan 9.30-11 ja sit iltapäivällä tässä 12.30 lähtien alkaa uudestaan pilkkimään, äsken nukahti meinaan taas :) Siirrytään kohti kaksia päikkyjä tätä menoa... Oon samaa mieltä Kevlarsoulin kanssa, että ei vauvoja hankita/saada siksi että ne vain nukkuisi päivät pitkät. Mutta näin useamman lapsen äitinä on pakko todeta, että jos vauva nukkuu hyvin, saa sisaruksetkin enempi aikaa eikä mustasukkasuus oo niin pahasti läsnä mitä se olis jos koko aika joutuisin tissittämään tai sylissä pitämään vauvaa. Meillä nuo 2 vanhempaa ryhtyy heti kaikkeen kiellettyyn sun muuhun tappelunnujakkaan, jos esim joudun puhelimessa hoitaan jotain asiaa pidempään... Sama vauvan kanssa, jos eivät pääse syliin kun tarve tulee...

Mun siskoni toinen vauva oli muuten tyyliä killittelen-tässä-sitterissä-ihan-hiljaa-niin-että-minut-voi-unohtaakin-tähän ja välillä sitä unohdettiinkin, että missähän huoneessa se vauva sitterissä olikaan... No, nyt tämä vauva on jo 1 v joten vauhtia riittää ja vaarallisia tilanteita :D

Tiudeliinilta kysyisin, että miksi annatte vauvaa jo yökylään? Minä en raaskisi ellei olisi aivan pakko, hyvä kun tuo isänsä saa hoitaa... Enkä taida raaskia vielä moneen kuukauteen antaa kellekään "vieraalle" elikäs lähinnä anopille. Enkä kysy tätä siis millään pahalla tai provolla.

Nukkumisesta yöllä, mä en koskaan oo kannattanut perhepetiä, siitä syystä että pelkään tukehduttavani vauvan ja en siten pysty ite nukkumaan jos toinen on kyljessä kiinni. Meillä on makkarissa pinnis ja siinä äitiyspakkaus sänkynä (mahtuu enää hädin tuskin nukkuun siinä). Mä nukun omassa sängyssä ja vauva omassaan, pinnis on reilun metrin päässä kun sitä ei viereen saa mahtumaan. Yöimetyksiä on yleensä max. 1 kpl, joten ei mun mielestä ole paha jos joudun kuskaamaan vauvan sänkyyn imetykselle ja siitä sit takasin. Yleensä sit 8 maissa herätään kun naapurihuoneessa 2 isompaa herää. Mies meillä nukkuu alakerrassa, kun herää jo 5.30 töihin niin ei herätä sit meitä herätyskellollansa. Nyt tosin on lomalla ja me vanhemmat ollaan piiiitkästä aikaa samassa sängyssä :D Meillä on yläkerrassa vain 2 makkaria, joten vauva nukkuneen mun kanssa vielä pitkän aikaa, koska en aio laittaa 2 isomman kaveriksi, ehkä lähempänä 1 v voin harkita... Ellei sitten mene yöt överiksi ja nukkuminen omassa rauhassa helpottaisi.

Oltiin muuten mieheni kanssa viikonloppu siskollani lapsenvahtina, kun he meni häihin. Ei hyvänen aika mitä rumbaa kun talossa oli 5 lasta ja koira (iät 2,5kk, 1v, 2x2v ja 4v)! Vauva ei jostain syystä nukkunut päivisin niinkuin yleensä ja oli sylissä pitkät pätkät, toinen meistä sit yritti hoitaa näitä 4 ja syöttää, potattaa, pukea yms. Olin ihan uuvuksissa kun sunnuntaina lähdettiin kotiin! Hatunnostoni kaikille joilla on 5 tai enempi lapsia!!

Nyt lähen pojun kanssa pyöräilemään, kun sadetta ei tullutkaan :)

nepula ja beibe 2,5 kk
 
Mä en myöskään raaskis antaa vielä yökylään, ehkä just ja just silleen, että ite olisin sitte kuitenki samassa paikassa yötä, että olis vaan niinku illan muitten hoidossa. Tällasta on ollu suunnitteillakin, mutta en oo vielä kokenu tarpeelliseksi.

Sinänsä jännä juttu tämäkin, kun esikoisen aikaan en muuta suunnilleen halunnutkaan, ku sitä omaa aikaa ja poika oli isänsä ja mummunsa hoidossa paljon jo ihan pienestä asti. Nyt en raaski antaa, vaikka ottajiakin olis ja periaatteessa mulla pitäis olla rankempaakin, ku nyt oon yh heti alusta asti! Niin ne ajat ja ihmiset muuttuu...

Ja helppo vauva on täälläki! Yhtä hymyä poika on ne ajat, kun sitä näkee eli aamulla ja illalla... Nukkuu tirsat aamupäivällä ja pitkät päikkärit iltapäivästä (4h+), sitte taas pari tuntia hereillä ja yöunille. Samaa mieltä siinä, ettei ole mikään itseisarvo vauvan nukkuminen koko päivää, mutta minkäs teet! Toinen syö ja kasvaa kovasti ja tarvii siis unta. Välillä oikeen ikävä vaikka se on vaan takapihalla :)
 
nepula mummolassa on yötä kerran viikossa, ollut pienestä pitäen ja tulee siellä hyvin toimeen ja tykkää olla mummolassa. Yleensä keskiviikkoisin on siellä yötä.
Saadaan silloin siivottua kämppä, käytyä kunnolla kaupassa ja oltua ihan kahdestaan.
Tämä toimii meillä :). Eikä ole moksiskaan.

Roopella on ollut joku ihme känkkäränkkäpäivä tänään. Varmaan hampaita tulossa, kuolaa kamalasti, ei viihdy lattialla itsekseen ja ei mikään kelpaa, ei oikein tuttikaan.

Vauvan helppohoitoisuudesta
Meillä on kyllä helppohoitoinen vauva, kaikki on niin sanonu :).
Rytmin kun pitää päällä niin on oikein helppoa.
 
Nukkumisesta: Meillä nukutaan perhepedissä. Pinnasänky on kiinni meidän sängyssä, yksi laidoista poistettu. Sänky on 120cm, mutta ihan hyvin toistaiseksi ollaan mahduttu minä, mies ja poika. Poika on vaihtelevasti mun ja pinnasängyn välissä tai sitten mun ja miehen välissä. Pinniksessä harvemmin siis nukkuu (tähän mennessä varmaan alle 10 kertaa eikä koskaan koko yötä). Päivällä nukkuu sohvalla, kantoliinassa tai vaunuissa, mitä satutaankin päivällä tekemään. Välillä poika nukkuu päivällä paljonkin, välillä sitten vähemmän. Ei ole vielä vakiintuneita aikoja.

MaiMei: Mulle kans tuli yöllä ikävä tuota vauvaa vieressä, kun koitin antaa nukkua omassa sängyssä. Mies sitten sanoi, että ota nyt hyvä nainen se poika viereesi, kun et muuten saa nukuttua. :D

Helppo/vaikea vauva: Mun mielestä meidän poika on helpohko, vaikka viihtyy tosi paljon sylissä. Kantoliina on tässä iso apu. Turhaa itkua ei pojalla juurikaan ole, yleensä aina pystyy tulkitsemaan, mikä on vialla. Kai se osittain on asenteestakin kiinni, tuntuuko lapsi helpolta vai ei? Tietysti poisluettuna sellaiset, jotka huutaa yöt läpeensä, siinä ei asenne auta.

Poika ei kyllä useinkaan viihdy hereillä vaunuissa. Meillä asiaan on auttanut kantoliina, en enää mihinkään lähde ilman. :D Olalla kanniskelu käy niin voimien päälle. Ollaankin tässä viikonlopun aikana kävelty poika kantoliinassa (minä kannoin) lähemmäs 10km yhteensä. Alkaa tuntua kyllä jaloissa...

Yökyläily: Mä en kyllä uskaltaisi poikaa yökylään vielä jättää. Omalle äidilleni ehkä korkeintaan, jos olis ihan pakko. Mut jos jonnekin viihteelle esim. miehen kanssa lähdettäisiin, en osais nauttia ku ikävöisin vaan poikaa koko ajan. Eipä oikeastaan ole kauheasti hinkujakaan mihinkään. Iltaisin otetaan miehen kanssa joskus muutama olut, tosin alkoholittomia (muutama hyvä on näitäkin olemassa). Opittiin tähän tapaan raskausaikana. :)

lyrae ja Samuel 2kk 2vko
 
Mä en enää varmasti pystyis millään antamaan pojua yökylään. Eihän se ole ollutkaan, mutta alku tietty sairaalassa. Ja silloin, kun oli ihan pieni miinusikäinen, niin oli paljon helpompi antaa mummon hoitoon, silloinhan olin kaksissa häissäkin pitkät illat. Vauva lähinnä vaan nukkui ja syötyään taas nukahti. Nyt ei kyllä haluaisi antaa kenenkään muun liian pitkään hoitaa, pari tuntia kyllä, mutta vain sukulaisten hoiviin. Muissa syleissä saa kyllä olla, ei se haittaa, niin kauan kun ei vierastamista vielä ole.

Meillä on vaunujen selkänojan nostamisen lisäksi auttanut myös joku lelu, joka roikkuu ja boy voi sitä katsella ja ihmetellä odotusajan kotiin. Ja oma höpötys ja lallattelu. Mutta ei auta aina, tulee kantohetkiä kyllä :) Manduca on toisinaan mukana, mutta harvoin muistan ottaa.

Lihat voinee varmaan hyvin ottaa mukaan, kun kk on syöty jo muuta. Meille annettiin "lupa" 3 viiikon jälkeen.

Nyt on ollut monta päivää nyrkit niin syvällä suussa, että lähes rannetta myöten... Ei ole enää nälän merkki, koska heti syötyään iskee nyrkit kitaansa... Olisko jo hampaita, voi ei! Imetyshetket ovat myös muuttuneet. Pojunen on alkanut jutella tissille... Imetys on rauhattomampaa kuin ennen, yhä kyllä nukahtaa tissille lähes poikkeuksetta. Myös soseita syödessään poika juttelee minkä ehtii.. Hah!
 
Viimeksi muokattu:
Mä en myöskään oikeen raaski antaa Eltsua muille hoitoon, mutta nyt on menossa kahen viikon päästä yökylään äidilleni. Mikään pakko ei olis antaa, mutta meillä on tuo 2v todella kiinni minussa ja haluisin ettei tästä tulis samanlaista :( Tuo 2v ei ikinä oo ollu muilla hoidossa ja tää äiti vaihe alko jo puolenvuoden iässä, ei pysty enää jättää edes muutamaks tunniks kun huutaa vaan koko ajan.. Kun olin synnyttämässä niin äitini oli täällä hoitamassa ja poika oli huutanut ja oksentanut koko ajan :O Ei siis yhtään kivaa ja nyt ollaan päätetty, että yritetään Eltsua sillon tällön antaa hoitoon, yöksi en kyllä useasti halua antaa, helppo vauva kun on niin en nää edes syytä saa ite nukuttua vauvankin kanssa =) Ja meillä mies hoitaa myös todella paljon vauvaa sekä muita lapsia.

MaiMei millä lihalla alotitte?

Joku on kirjotellut myös maidottomasta riisipuurosta, mistä tätä saa ja onko minkä merkkistä?
 
Itekään en pystyis vauvaa antamaan yökylään, ihanaa että täällä on muitakin. Henkilökohtasesti en tunne ketään, joka ei ois antanu jo pientä vauvaa hoitoon. Joten saan kuulla kyl kaikkea, miten lapset ei opi koskaan olemaan yksin ja kyllä sitä ennen vanhaan jne. Myöskään meidän 2v ei ole ollut vielä yökylässä missään :ashamed: Vaikea jotenkin antaa, kun ei isäkään kelpaa kotona nukuttamaan eikä poika vielä puhu tms. Saa kyllä mennä sitten kun haluaa ja uskon et vielä haluaakin. Sama juttu sitten pikkusiskolla, saa mennä kun haluaa.

Ja meillä on kunnon perhepeti, usein koko konkkaronkka nukkumassa samassa sängyssä, kun ei toi 2v pysy omassaan. Varsinkaan nyt kun on mustis vieläkin vauvasta. Vauvan pinnasänky on yks laita poistettuna meidän sängyn vieressä, mut miten en tohdi sitä sinne laittaa? Varmaan kohtapuoli pitää, kun alkaa liikettä olla jo enemmän. Vauva on sitten mun oikealla puolella ja 2v vasemmalla ja mies 2v:n vasemmalla. Poikakin nukku pienenä meidän välissä jo, jotenkin se on sopinut mulle, kait tuo mies on vaan mukautunut siihen. Yritin saada poikaa pinnasänkyyn pienenä, mut oli aina sellasta huutoa kun päätä leikattais irti. Mitkään tassuttelut sun muut ei auttanut.

Josta päästiinkin aiheeseen helppo vai vaikea vauva, nykyinen vauveli on ekaan verrattuna helppo. Vähän erilaiset luonteet heillä eikä nyt oo mahakipuja toisella. Yöllä herää 2-5 kertaa ja päivällä nukkuu yhdet 1,5h-2h unet + parit tai kolmet lyhyemmät. Ei ehkä niin hyväuninen, mut sitterissä viihtyy joskus ihan hyvin, että ehdin esim. käyttää vauvan nopeesti suihkussa ja laittaa sitteriin odottamaan kun pesen itteni ja 2v:n samalla. Vauva odottelee vieressä. Pikkunen ei pahemmin itke ja yleensä syyn huomaa. Tykkää olla lattialla kun kääntyile mahalleen ja selälleen ja pyörii. Samaten isoveljen touhuja on kiva seurata ja tänään veikka sai naurutkin =) Haluaa olla myös seuroissa eli joskus syödessä pitää ottaa syliin, että pääsee samaan pöytään.

Nyt vaan mietiskelen, että koskahan niitä kiinteitä pitää alotella. Halu ois syöttää vaan tissiä tonne 6kk asti, mut viime viikolla 3kk neuvolassa ei ollut enää kasvanut niin paljoa ja on aika hoikka. On kyllä velikin.. 3kk mitat 63cm, 6180g ja py 41cm. Ekalla alotettiin kiinteät neuvolan kehotuksesta kun poika oli 4kk eikä sopineet raukan mahalle sitten yhtään! Se oli kauheeta.

Vaunuissa viihtymisestä muuten meillä on ollut selkänoja vähän korotettuna jo kuukauden verran kun ei tyttö vaunuissa viihtynyt. Nyt tillittelee sieltä tyytyväisenä, harvemmin nukkuu ainakaan pitkiä pätkiä, outoa jotenki. Poika oli taas sellanen, että nukku vaan kun vaunut liikku. Viihty hereillä vasta kun istu rattaissa.

No jokohan tätä lörpöttelyä tuli jo tarpeeks..

- N ja typy 3kk

Muoks.. heitu aika rankkaa varmasti toi teidän 2v äiti-ikävä. Meillä kyllä viihtyy päivisin helposti muualla, ikävä tulee vaan yöllä. Ehkä se on vaan luonteesta kiinni? Minua heiteltiin pienenä paikasta toiseen ja ikävöin aina äitiä salaa. Tuntui aina etten edes olis saanut ikävöidä vaan hoidossa pitää pärjätä. Sit näin painajaisia, että äiti kuolee ja sukulaiset vaan nauraa yms.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä