Toukovaavit 2011

Mistä meitä äitejä EI syyllistettäisi. Ja jos ei ole joku ulkopuolinen syyllistämässä niin takuulla sitä saa syyllistettyä ihan itse itsensä jostain ;)

Kyllä meilläkin oli ekat lapset yökylässä jo 3kk iässä mutta nyt kun niitä on enemmän (6) niin ei ole sillä tavalla tarvettä viedä. Ja kun ei ole tarpeeksi hoitopaikkoja niin eipä me miehen kanssa minnekään kaksin edes päästä enkä ITSE siis koe että vielä olisi edes tarpeellista. Imetyksenkin kannalta se on huono juttu. Pojalle ei korvike kelpaa. Eräänä iltana vauva huusi nälkäänsä rinnalla ja minä pumppaan ja imetän ja mitään ei tule niin hätäpäissäni avasin kaapissa olleen korvikkeen ja ei kelvannut sitten millään. Ja imetys on itselleni niin tärkeää kun eka vauva tosiaan mille oma maito riittää niin en halua sitä riskiä ottaa että loppuisikin.
Ja kun en siis raaski millään! Se on se pääsyy imetyksen ohella.
Meille riittää tällä hetkellä illat miehen kanssa,en minä mitään luxusta kaipaa tähän väliin enkä takuulla jaksaisi edes lähteä.
Mä en ainakaan syyllistä ketään,tiedän tasan tarkkaan miltä sellainen tuntuu. Jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi katsoo ja olisihan se nyt ihan mahdoton ajatuskin että jokainen äiti ja perhe tekisi asiat samalla tavalla kuin muutkin.

Mulle riitti piristykseksi se kun tänään pääsin shoppailemaan erääseen ihanaan kauppaan miehen ja vauvan kanssa ja putiikin myyjä hurmaantui vauvaan niin että pyysi saada syliin ja me kiertelimme miehen kanssa kauppaa :D
 
Meillä alotettiiin jo kiinteät 2kk kuukauden iässä ja syöny nyt kohta kuukauden niitä ja maha toiminu hyvin. Yöt nukkuu läpeensä aikalailla oikeastaan hyvin.

Huh huh, mua pelottaa että oon taas raskaana vaikka onkin Cerazettet käytössä, mutta kun on pari kertaa vähän myöhästyny niiden ottaminen. Nyt on väsynyttä oloa ja tukkosuutta, elohiiri alamahassa kutittelee kokoajan... Toivon, että ei nyt vielä heti seuraavaa tulis :D.
 
Maimei, millaista siellä muskarissa on? Tarviiko äitin olla laulutaitoinen... :D Itse mietin sitä myös mutta ei tosiaan ole siunattu laulunlahjoilla niin en tiedä viitsiikö lähteä raakkumaan ;)

Miiku, joo mä olen myös tuota ihmetellyt että miten vieraatkin ihmiset ottavat oikeudekseen tiedustella mun rintojen toimintaa :D Naapurin mieskin kovasti valisti että miten tärkeää on imettää pitkään ettei tule sairauksia lapselle, joo-o. Tuo Kevlarsoulin kokema imetyspuhe miehen isältä kyllä ehkä veti pohjat outoudessaan :LOL:

Vattula, meillä myös tuota että ei meinaa syödä tuttia vaan sylkee koko ajan sitä pois ja työntää kättään tilalle. Se on oikein kissa- ja hiiri leikkiä meillä, äiti laittaa tutin, tyttö ottaa pois :D

Tiudeliini, ilmeisesti uusi vauva ei sitten olisi toivottu kun sanot että "pelottaa että oon raskaana"? Mulla vähän vaan tarttuu korvaan tuo siksi että otat tietoisen riskin tulla raskaaksi ottamalla pillerit myöhässä vaikka et vauvaa tässä elämäntilanteessa halua? Mutta mun mielipiteeseen vaikuttaa varmaan voimakkaasti se että on lapsettomuutta taustalla ja on joutunut uhraamaan paljon tämän raskautensa eteen niin siksi vähän ärsyttää se että toiset ikään kuin leikkii vauvojen elämillä että voi tulla raskaaksi vaikka sitä ei haluaisikaan...

Täällä on tuloillaan ensi viikolla taas kontrolli käynti lastenpolille tytön sydämen takia, jännittää että onko jotain muutosta pahempaan tullut :( No on ainakin hyvissä käsissä, tänne tulee kerran kuussa Helsingistä sydänlekuri joka nyt sitten tutkii meidän pienoisen.
 
Nelli79 , sait varmaan väärän käsityksen ? Tarkoitin nimittäin että vahingossa on myöhästynyt pillerin ottaminen, ei koskaan tietoisesti :S. Sattuu olemaan tuolla laatikon pohjalla, vaikea kaivella sieltä ja unohtunut muutaman kerran. Mutta jos toinen on tulossa niin keskeytystä en varmasti halua =).

Onko muilla mitään tapoja millä olette yrittäneet luoda rytmiä ? Meillä on illalla kylvetys ja sen jälkeen iltapala, eli vellimaidot siis ja sittenpä poika nukahtaakin :D. Poika on itsekin alkanut luomaan itselleen rytmiä, kivapa se :).

Ja tosiaankin, muuten nostan hattua niille joilla on vaikea ollut tulla raskaaksi.
Itse kun tulin vain 1kk jälkeen siitä kun lopetin pillerit.
Kuulostaa aika koskettavalta ja varmaan aika vaikeaakin sellainen kun olisi elämä juuri kohdillaan ja haluaisi sitä jälkikasvua, mutta ei kuulu. :/
 
Viimeksi muokattu:
Tiudeliini, no periaatteessa mun mielestä ei ole eroa unohtaako tahallaan vai tahattomasti pillerin ;) Koska se lopputulos voi olla se sama eli raskaus ja sen suhteen mun mielestä pitäisi pystyä muistamaan se pilleri kun se seuraus on kuitenkin niin iso asia. Mutta anyways, tämä mun mielipide enkä tarkoittanut mitenkään pahalla :)
Rytmistä, meillä on myös yritetty niin että kylpy pari kertaa viikossa tai vaunulenkki illalla jonka jälkeen iltasyönti ja yövaatetus. Mutta ei kyllä meillä ole nukkumaan menoon tuonut apuja. Meillä tyttö nukahtaa silloin kun häntä huvittaa, ei silloin kun me haluaisimme hänet nukuttaa :D

Tiudeliini, käyttekö muuten joka ilta kylvyssä? Me ei olla käyty kun tosiaan tuo pari kertaa kun varoiteltiin että iho kuivaa jos useammin kylpee mutta ehkä sitä voisi koittaa enemmänkin kuin kaksi kertaa viikossa, en usko että ihoon vaikuttaa.
 
Meillä aletaan parantumaan pikkuhiljaa. Onneksi vain yksi sai kuurin korv atulehdukseen, mutta olipahan taas viime viikko. Huonoja öitä ja kiukkuisia lapsia. Ja erittäin kiukkuinen mutsi..:ashamed:
Jottei yöheräily olisi unohtunut niin poikapa päätti aloitta tiheän imun kauden ja on niin tiheää imua että saa syöttää parhaimmillaan n. 20kertaa/vrk. ja joo, olen ihan laskenut syöttökerrat kahtena päivänä kun rupes hiukan tuskastuttamaan koko syöttäminen:kieh: Yöt on ollet jo monta peräkkäin ihan hirveitä ja syönyt kuuteen mennessä yleensä 4-5 kertaa. Ja musta kyllä tuntuu ettei tulostakaan synny, että siis varastot lisääntyis. Ehkä sit menkat tulossa, kun mulla on aiemmin aina vähentynyt tuotanto hetkeksi ennen menkkoja:kieh: Onneksi suostuu juomaan sen 40-60ml edes tuttelia että välillä saa huilata ja on saanut nyt pari kertaa taas tällä viikolla. Ja samalla saa muistutuksen pullostakin :)
Multa ei kukaan ole kysellyt että riittääkö maito, mutta kaipa poika siltä näyttää että riittää:D Välillä kyllä suunnittelen että lähden pullokauppaan ja tuttelikauppaan ja lopetan koko imetyksen. Sen verran rankkaa on ollut tämä kuluva viikko jatkuvan imetyksen kanssa yötä päivää:ashamed:Ehkä mä kuitenkin katson vielä seuraavan viikon rauhoittuuko poika? Meillä kun on noita maitoallergisia ollut niin mielummin suosin tuota imetystä, koska mun on helppo jättää maito pois jos ei sovikaan. Sen verran pihi olen etten jaksais maksaa niitä kalliita maitoja taas kerran. Ja maltillisesti odotan että poika olis vähintään sen 4kk ennen soseita, ettei tulisi mitään ongelmia ruokienkaan suhteen. Meillä kun noi tytöt on olleet herkkiä monille ruoka-aineille. Sekään ei ollut mukavaa kun syynäs purkkeja missä ei ole porkkanaa, omenaa, naudanlihaa tai maitoa. Itku meinasi tulla aina lastenruokahyllyllä kun etsin neloselle sopivaa valmisevästä.

Yökyläily ei ole käynyt edes mielessä. Tiedä milloin menis ja minne? Kaikilla ystävillä on sen verran pieniä lapsia että tuskin jaksaisivat ottaa meiltä pieniä lisää yökylään. Kaksi ekaa on olleet vauvasta asti yökylässä. Kolmonen ei paljoa kun vietti sairaalassa ensimmäiset 5kk ja kotiutui aika raskashoitoisena neljän lääkkeen kanssa. Hoitajat oli vähissä. Nelonen oli alle vuotiaana 2 kertaa ja vitonen ei ole koskaan ollut missään koko 1v9kk aikana. Mies on hoitanut jos mä olen mennyt jonnekin. Ja hoitaa varmaan sittenkin jos haluan mennä tässä joku kerta. Kävin mä sentään eilen kirjastossa ilman poikaa:D

Kylvetin esikoista aikoinaan joka ilta, koska nukahti tosi hyvin sen jälkeen. Neuvolan th sitten kielsi sen ihon takia. Nykyään olen kyllä sitä mieltä että vauvaa voi kylvettää vaikka joka ilta jos lorauttaa öljyä veteen kylvyn loppupuolella. Niin kauan kuin iho ei kärsi niin antaa kylpeä vaan=)
 
Meillä käydään kylvyssä vain kerran viikossa, mutta päivittäin putsaan kyllä kaulan, niskan ja kädet, ja tietty peppua (ja toki naamaa syönnin jälkeen) pestään monta kertaa päivässä. Pojan iho on tosi hyvä, mutta päähän tulee karstaa. Se ei ole mitenkään paksua, mutta näkyy selvästi ohuen tukan läpi, etenkin kirkkaassa valossa. Onko kellään antaa vinkkejä karstan poistoon? Koitan rasvata, harjata ja kevyesti kynnellä rapsuttaa pois, mutta lisää tulee aina.

Nelli, muskari kesti puoli tuntia, ja siinä keinuteltiin vauvoja polvien päällä, jolkotettiin piirissä ympäri ja patjojen päällä leikitettiin, ja oli myös huopakeinu, jossa jokainen vauva sai vuorollaan keinua. Kaikki lauloivat mukana, mutta eipä siinä kukaan vierustoverin sävelkorvaa vahtinut :) Itse osaan tosi huonosti mitään loruja ja laululeikkejä, siinä mielessä kyllä kiva. Ja meidän muksu on selvästi musiikkimiehiä ;) Ja on mukavaa, että on joku paikka, jossa tapaa muita vauvoja, kun mä en ole oikein perhekahvilaihmisiä, että jaksaisin lähteä tuntemattomien kanssa vaan juttelemaan, mieluummin joku selkeä funktio, ja parin vauvallisen kaverin kanssa hoidetaan sitten nuo vertaistukijutskat.

Meillä on parhaillaan menossa uuden kodin etsintä. Vauva on ollut kiltisti asuntonäytöissä. Mittarina on, että jos poju huutaa, sitä asuntoa ei oteta :) Ei ole kyllä kuin vasta yhdessä näytössä huutanut, no se olikin ruma asunto... Voi kun saatais jouluksi koti, ja en malta odottaa, että pääsee sisustamaan lastenhuoneen..!

Rytmistä, että meillä on tullut varsin selkeä. Toistaiseksi poika ei nuku pitempiä kuin tunnin unia kerrallaan, joten lasken aina mielessäni sopivia aikatauluja, kun suunnittelen menoja. Kiinteiden syöminen rytmittää tietysti aika tehokkaasti. Meidän rytmimme on nyt useimmiten tämä:

Klo 9(-9.30) herätään, äiskä syö aamupalan, vauva saa ehkä vähän mamin banaanista
Klo 10(-10.30) vauva saa maitoa ja nukkuu
Klo 11-12 vauva syö lounaan
Klo 13 vauva saa maitoa ja nukkuu
Klo 14 vauva saa vähän hedelmää sekä rautalääkkeen
Klo 16 vauva saa maitoa ja nukkuu
Klo 17-18 vauva saa päivällisen
Klo 19 vauva saa maitoa ja nukkuu
Klo 20.15 vauva saa iltapuuron
Klo 21-22 vauva saa maitoa ja nukkuu yöunille

Joo, se syö koko ajan... Maitomäärät on kyllä varmastikin pienentyneet, mutta tisun tarve on ihan entisenlainen :) Ennen unia aina pitää saada edes ihan hitusen verran maitoa. Tänään tosin nukahti leikkimatolle ihan omia aikojaan, IHME!!!
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on pitkästä aikaa huudettu, poika sai rokotuksista 40 asteen kuumeen ja oli tosi tuskanen eilisen päivän. Nyt onneks parempi.

Rytmistä meillä muodostui selkeeksi oikeestaan kun kiinteet alotettiin. Iltasin on aina ollut rutiinina pesut sit yökkäri ja iltavelli. Kylvetetään joka ilta, meillä se rauhottaa pojan hyvin ja sen jälkeen juo vellin ja on ihan valmis sänkyyn. Iho ollut meillä koko ajan hyvä. Syntymästään asti poika on tosin pitänyt syöttövälit, jotenki sairaalassa noudatti niin kellon tarkasti et tottu siihen.

Karstaa poistan ite niin, että laitan pojan päähän öljyä n. tunniksi ennen kylpyä ja myssy päähän, hautuu hyvin ja sit kylvyn yhteydessä harjailen niin irtoo suht hyvin. Meillä on paljon tullu nyt karstaa : /

Poitsul on jännä toi sen tukan kasvu, kun syntyessään oli ihan hyvä tukka, mutta se ajeltiin pois ja nyt kasvaa ihan tosi paksua tukkaa, sellasta tosi karheeta ei yhtään tyypillistä vauvahiusta. Voiks hiusten ajelu aiheuttaa tällästä?

Tänään maisteltiin kanasosetta, hyvin uppos ;) Must tuntuu, et meiän herralle kelpaa kaikki mitä suuhun tungetaan. Maissivelli ei sopinu, vaihdettiin riisivelliin ja se maistuu. Oon vähän arka ollu kokeilemaan viljoja allergioiden takia, mut nyt lastenlääkäri suositteli ottamaan ajoissa mukaan kun kuulemma aikasempi altistus ehkäsee allergioita.
Kalaa en anna vielä pitkään aikaan, meil on kaikille lapsille tullu siitä aluks rajut reaktiot.
 
Tota karstaa löytyy meiltäkin eikä meinaa loppuja saada millään pois. Suurin osa lähti yhdellä rasvalla, jonka tilasin netistä. Jotain luonnonkosmetiikkaa ja sopii vauvoillekin. Loput onkin olleet työn alla. Ollaa kokeiltu laittaa rasvaa ja hattu päähän, mut ei. Jostain luin kerran, että rasvauksen jälkeen pehmeällä hammasharjalla lähtis.. Sitä en oo kokeillu vielä.

Meillä käydään kylvyssä kerran kaks viikossa ja loput kerrat suihkussa, kun taaperokin pitää pestä. Noin joka toinen päivä käydään pesulla, joskus useamminkin.. esim. helteillä joka päivä.

Tytöllä ei oo vielä selkeää rytmiä.. Jonkin verran ehkä tietää milloin saattais nukkua, mut unien kestot on usein arvoitus. Ja välillä käy niin, että jos nukutusaikaan ehtii nukahtamaan ja hetken päästä herääkin, niin ei nuku enää takasin vaan valvoo taas sen pari tuntia. Vaunuissa ei nuku kauaakaan, herää kun vaunut pysähtyy.

Ois varmaan kohta nukkumaanmenoaika.. pienen iltapalasen jälkeen.
 
täällä taas ja kello kohta yksi yöllä...
Oltiin tänään (eilen) neuvolassa, pituus 60 cm ja painoa 6,2 kg :)
Meillä on alkanut rintaraivarit, voi perkules! Viime yönä vauva heräs normisti kolmen maissa syömään ja sitten ei tissi kelvannutkaan! Alko kauhee huuto ja siihen heräs mies ja 2 v tietenkin :( Imetys istualteen ei meinaa ollenkaan onnistua, makuuasennossa saan imetettyä. Rasittavaa! Niska-hartiaseutu on ny ihan jumissa kun neiti ottaa tissin suuhun vain tietyssä asennossa. Imetykset tuntuu myös tihentyneet, tiheän imun kausi vissiin alkamassa...? Mun pitäs lana lähtee 2 v:n ja vauvan kans mökille 5 päiväksi kaverini kanssa, poju ja mies jää kotiin (eli miesten ja naisten lomailua :)) Kiva sit siellä mökillä jos on koko ajan imu päällä, niin mihinkään ei voi lähtee reissaan jos toi raivarihomma jatkuu :( Tai voinhan mä pistää puistonpenkille vaakatasoon itteni ja vauvan viereen :LOL:

Me ei kylvetä, mut mies käyttää suihkussa, sekin kerran viikossa. Mä en oo koskaan kylvettäny tai suihkuttanu meiän vauvoja, se on täysin isin juttu :) Mä hoidan imetyksen, mies pesut. Sanaton sopimus ja kestänyt jo 4 v. Toki noita isompia nyt suihkutan aina tarvittaessa, mut pääsääntösesti isi käyttää pesulla.

Ei jestas, nyt nukkumaan ja äkkiä...
 
Oli 4kk neuvola, painoa oli 6600g ja pituutta 64cm. Pituus menee ylöspäin käyrällä, paino on vähäsen laskenut, ei mene enää ylöspäin käyrällä. Tuumas neuvolatäti, että oikein olen tehnyt, kun olen alkanut antamaan purkista ruokaa sen 2x päivässä.

Meillä menee rytmi:
07-08 n. 200ml maitoa
10-11 nukkumista
11-12 jotain kasvissosetta+marjasosetta+maitoa
12-13 ehkä nukkumista
14 maitoa ja marjasosetta
..nukkumista ehkä..
17 maitoa
18-19/20 nukkumista
20 maitoa
22 maitoa ja nukkumaan. nukkuu aamu 7 tai 8

Tuolleen menty nyt muutama viikko, tosiaan nukkuu aina välillä. jos nukkuu, päivisin syö 3h välein NAN:ia ja soseita..
Viime viikolla tyttö kääntyi selältä massulleen, muuten on 3kk tasolla, kuukauden lääkäri antoi aikaa opetella ottamaan tavaroista kiinni. No ensi viikolla mennään fysioterapeutille, ihan varmuuden vuoksi näin alussa. 3kk neuvolassahan oltiin huolissaan, kun tytön kroppa oli kierossa eikä nostanut päätänsä massullaan. No oppi sen taidoin 3,5kk ikäisenä.

Ruokailusta meillä ei ole koitettu kuin maissivelliä noista velleistä,, esikoinen ei ikinä syönyt vellejä, ja taitaa jäädä tältäkin väliin. Aloitetaan sitten viljat, kun on sen aika. Muutenkin ajattelin noihin 5kk soseisiin siirtyä vasta sitten, kun ikää on se 5kk. Opetellaan vielä tämä kuukausi syömään perussoseita. Ja hienosti jo alkaa suu aukeamaan lusikan tullessa:)

Kävin juttelemassa töissä töiden aloittamisesta.. aluksi oli puhetta, että jatkaisin jo töitä syksyllä, mutta pakko luopua siitäkin ajatuksesta. Tyttö niin pieni, ettei sitä voi jättää kotia isin hoitoon, ei vaikka olisi kyse muutamasta päivästä viikossa.

Neuvolasta tahdoin lääkäriltä lausunnon, että minulla on pieni vauva eikä lääkäri suosittele kertausharjoituksiin lähtöä viikoksi. Olisi sellaiset ollut syksyllä edessä, pitää nyt viedä tuo lappu sotilastoimistoon. On liian pieni jäämään yksin mummon kanssa viikoksi. Ensi vuonna sitten kertaamaan..:)

Kylvyssä käydään viikonloppuna ja kerran viikolla, aamuisin ja iltaisin pestään pylly, joskun muulloinkin. Naama ja kädet pestään joka aamu ja tarvittaessa.. yllättävän sotkuista puuhaa tuo soseitten syöminen, mennyt jo monta bodya porkkanaan :/ Täytyy varmaan ostaa isompi syöttölappu kaulaan.

Piuh ja tytteli 4kk
 
Neuvolaterveiset täältäkin: Reittu 3kk painoi tänään 7350g ja oli 62,3cm pitkä. Meiltä löytyy todelliset sumopainijan jalat :whistle:! Ja hyvä tietää, että maito riittää, kun nuo syömiset ovat viime aikoina olleet vähän niin ja näin: tosi nopeasti poika kyllästyy ja alkaa kiukkuamaan tai syömään omaa kättään. Mutta kasvaa siis hyvin eli tehokas on imu. Saatiin nyt myös rokotteet, joita Reittu huusi kuin pistetty sika :O! Nukahti kuitenkin pian isin syliin ja nyt ollut ihan normaali; toivottavasti ei mitään oireita tulekaan. *koputtaa puuta*

Meilläkin kylvetään pari kertaa viikossa, mutta voisihan sitä lisätäkin. Jaloissa kuitenkin ollut nyt aika kuiva iho, niin ei ihan joka päivä viitsitä kylpeä. Vauvaöljyä käytetään aina.. Meillä ei ole käytössä edes mitään yökkäriä, meillä Reittu ei ole mikään kaikkein innokkain vaatteiden vaihtaja, niin ei olla jaksettu alkaa sitä venkslaamaan. Pitäisi kyllä.

Nyt kokeiltiin muuten sitä tyynysysteemiä vaunuissa, kun mentiin neuvolaan, ja herra matkaili tyytyväisenä melkein neuvolan ovelle asti eli noin 1,5 km. Jospa tämä tästä :).

Olen kyllä Nellin kanssa samaa mieltä tuosta ehkäisystä, että kun se nykyään on tehty niin helpoksi, niin on aika ikävää, että lapsia silti "hankitaan" vahingossa :|. Toki siis ymmärrän "oikeat" vahingot, mutta en sitä, että pillereitä unohdetaan eikä silti käytetä mitään lisäehkäisyä. Itse tulin raskaaksi tosi nopeasti ja sen takia nyt - ja toki myös aiemmin - tarkka ehkäisystä. Ja myös siitä, kenelle mainitsen siitä, että Reittua ei kauaa jouduttu yrittämään, koska monelle se voi olla arka paikka :'(.

Huomenna tämä mamma pääsee shoppailemaan, kun lähdetään kiertämään kaupppoja kaverin kanssa :heart:. Reittu jää isin huomaan ja meille tulee ihan miesparkki, kun kaveri tuo myös poikansa ja miehensä meille "päivähoitoon" :D. Hah...

Maanantaina alkaa meillä vauvamuskari, kivaa! Lailelen paljon Reitulle jo kotonakin, ja tykkää siitä selvästi, kun "laulaa" aina itsekin mukana :O. Kiva myös nähdä muita vauvoja, kun meillä ei täällä kauheasti vauvatuttuja ole...
 
mäkään en oikeen ymmärrä nykypäivän vahinkoraskauksia, kun on olemassa niin hyvät ehkäisykeinot. Mulle ei tulis kuuloonkaan unohdella pillereitä tai olla käyttämättä kumia, etenkin kun lukeudun näihin "näe miehen kalsarit ja ole raskaana"-ihmisiin. Sen ainoan kerran kun kumi on pettänyt, kävin heti hakemassa jälkiehkäisypillerit vaikka menkkojenkin oli tarkotus alkaa muutaman päivän päästä. Nyt sitten ootan että saan kuparikierukan ja todellakin toivon että se ei petä, kahella mun kaverilla kun on syntynyt "kierukkalapsi". Mun mielipide on, että jos ehkäsyn kanssa leikkii niin silloin se lapsikin on tervetullut, se ei ole vahinko. Etenkin teinit vois vähän aatella miten sähläävät, musta abortti ei ole ratkaisu...

Jassoo, talon miesväki on lähtenyt ja mun pitäis nyt pakata tää päivä/ilta ja hurauttaa mökkeilemään huomenna. Poistun siis nettimaailman piiristä useammaksi päiväksi :D

nepula ja vauva kohta 3kk
 
Piuh kokeilepa sappisaippuaa porkkanatahroihin, meillä ainakin lähtee hyvin =)

Ehkäsyn pettämisestä mulla on pettäny hormonaallinen ehkäsy kolme kertaa, että ei aina niin varmaa vaikka säännöllisesti käyttää :ashamed: Nyt onki tosi vaikeaa keksiä ehkäsy, kun raskaaksi en halua, hormonikierrukkaa olen miettinyt, kun saisin vielä ilmatteeksi.
Itse tulen tosi helposti raskaaksi, välillä oikein hävettää. Lapset ei silti ole itsestään selvyyksiä, pari keskenmenoa ollut ja yksi joka jättänyt jälkensä, tapahtui puolessa välissä raskautta, siitä meillä pieni enkelipoika :heart:
Nyt en enään uskalla lapsia toivoa lisää, nämä kaksi viimeistä on suorastaan ihmeitä, että ovat terveitä :heart:
Mua suoraan sanottuna inhottaa ihmiset jotka puhuvat, että tehdään vauva nyt et syntyy sit sopivaan aikaan, hemmetti ei se aina mene niin!


Meillä tuli tänään eka hammas läpi ja kohta on toinenkin :) Kauhee hinkkaus nyrkillä koko ajan ikeniin ja kaikki menee suuhun mitä käsiinsä vaan saa.
 
Ehkäisystä: Mulla tosiaan pillerit nyt, ja muisti on mitä on, mutta olen laittanut kännyyn muistutuksen joka ilta samaan aikaan, mieskin sanoo jo välillä, ettei mun nyt varmaan tarvii ihan sentään juosta just sillä sekunnilla sitä pilleriä ottamaan, mutta parempi ottaa aina silloin heti, etten vahingossakaan unohda. Kyllä se kierrukka oli näin lahopäälle siinä mielessä parempi vaihtoehto, mutta meillä toiveissa yksi lapsi vielä( tulee sitten kun ollaan valmiita siihen tai sitten ei tule, mutta siis aina toivoa saa), ja suhteellisen pian, niin en viitsinyt nyt vielä ottaa kierrukkaa, vaikka se onkin ton muistamisen kannalta itselle ehdottomasti parempi, mutta minä koitan ainakin olla ehdottoman tarkka noiden pillerien kanssa, ja kännykkä on kyllä ihan oiva apu sen suhteen.
Kylvyistä: kaksi-kolme kertaa viikossa kylvetän neidin, tykkää ihan hirveästi, mutta olen ajatellut ettei enempi olisi hyväksi? Neuvolassa sanottiin että kerta viikkoon riittää kyllä, mutta iho on hyvä, eikä ole kuivunut mistää kohdista. Pyllyä, käsiä ja naamaa huuhdellaan sitten useammin.
karstasta: Meillä tulee kulmakarvoihin asti välillä runsaastikkin, silloin ennen kylpyä laitan ceridalia, ja harjaan pehmeällä harjalla samointein, ja huuhdon kylvyssä vedellä öljyn pois, lähtee tosi hyvin kaikki aina pois. Eikä neiti ainakaan tähän mennessä ole tykännyt pahaa moisesta toimenpiteestä.
Meidän neiti on tällä viikolla oppinut haromaan kaikkea käteensä, niin lelut, rätit, vaatteet, mitä nyt vaan irti saa, ja vie kaiken suuhunsa, välillä tuttikin saa kyytiä suusta, mutta löytää omin käsin takaisin, välillä miten päin sattuu. Repii omia korvia, huulia ja vaikka mitä, olen koittanut pitää neidin kynnet lyhyinä, mutta silti naamaan tulee välillä pieniä naarmuja kynsistä :(...Eikä oikein tumputkaan enään tuon ikäisellä oiein toimi, kun on löytänyt kätensä ja kaikkea pitäisi niihin saada.

JA & Neiti 2,5 kk
 
MInäkin lukeudun ihmisiin jotka raskautuvat todella helposti. Ehkäisyä ei vielä ole,kuudessa lapsessa on tarpeeksi ehkäisyä mutta eipä ole sille ollut vielä tarvettakaan : /
Cerazette resepti on mutta ajattelin odottaa siihen asti kun menkat alkaa kun saattavat noilla loppua sitten kokonaan. Uutta vauvaa ei tänne vielä toivota,en ole päättänyt haluammeko vielä seitsemännen mutta sen aika ei ole kuin vasta joskus 3v päästä jos sitten enää onnistuukaan. Takana kuitenkin kolme km:a.
Itselleni ei kaikki ehkäisyt sovi allergian ja migreenin takia. Kuudes vauvamme sai alkunsa kertalaakista mutta se oli tietoinen riski eikä siis mikään vahinko. Eli emme yrittäneet mutta sai tulla jos oli tullakseen.


Kumi toki kaivetaan kaapista sitten tarpeen mukaan:) Koskahan sekin ihme tapahtuu...
Onko jollain kokemusta ehkäisykapselista? Tai laastarista? Ystävälläni on laastari ja sanoi sen toimineen hyvin. Siinäkin se tietysti täytyy vaihtaa kerran viikossa mutta ei olisi kuitenkaan joka päiväistä.

Meillä kylvetään/käydään suihkussa pari kertaa viikossa ja se on ollut riittävä väli.

Nannaliina ja poika 2,5kk
 
Heippa kaikki! Mukana edelleen vaikken ole palstaillutkaan aikoihin. Josko nyt taas :)
Meillä tyttö kohta 3kk, täysimetyksellä mennään ja kolmatta jo vähän kuumeilen :) Mulla menkat alkoivat imetyksestä huolimatta kun tyttö oli reilun 6 vkoa vanha.
Rintaraivareita meillä on paljon ja illat menee itkiessä, vähän on välillä helpottanut mutta alkoi taas. Yöllä nukkuu aluksi 3-4h, sitten herää syömään tunnin välein. Voi kun keksisi mikä noissa illoissa itkettää :( Nyt taas jätän itseltäni puurot, perunan, pastan, leivät yms pois kun se ainakin tuntuu aiheuttavan vatsavaivoja.
 
Nannaliina: Mulla ollut joskus käytössä ehkäisylaastari ja moitetta en siitä löytänyt. Muuta kuin hinta joka oli ainakin 2005 aika paljon. Ja se, että laastarin paikka täytyy miettiä tarkkaan jos haluaa kulkea vähissä vaatteissa :)
 
Ehkäisystä, aikoinani lopetin pillerit, koska niistä ei ollut mitään "hyötyä". Vaikka käytin JA82:n mainitsemaa kännykkäkikkaa, unohdin silti joka laatasta pillerin. :O Oon aivan toivoton tuossa asiassa! Vahinkona en voisi ikinä lasta pitää, joka on saanut alkunsa ihan omasta huolimattomuudesta. Eli kyllä sitten pitää olla valmis "vastuunsa kantamaan", jos ei aikuinen ihminen osaa ehkäisystä huolehtia! Meillähän nyt ei ole mitään varmaa ehkäsyä käytössä, vaikka en ehkä haluaisikkaan heti uudelleen raskautua. En kuitenkaan kuulu ryhmään "näin miehen kalsarit ja raskaannuin" joten , jos nyt ehkäisyn aloittaisin, saattaisin myöhemmin syyllistää itseäni siitä, etten "tuhlasin" aikaa (jos siis uutta raskautta ei kuulukkaan). Toisin sanoen, iloinen yllätys otetaan vastaan, jos on tullakseen! :)

Meillä kylvetään/käydään suihkussa pari kertaa viikossa. Pikkumiehen iho tuskin kestäisi enempää. Muuten tehdään kevyempi pesu aina päivittäin. Kylvystä nauttii ja mielelläni kylvettäisin useimmin.

Karstaa ilmennyt täälläkin. Rasvaa ja pipo päähän muutamaksi tunniksi ja sitten rapsutus, toimii meillä. Jostain syystä ilmestyy aina välillä hiukan takaisin. Eli kaipa joillain vaan on taipumusta saada sitä, vaikka kuinka hoitaisi.

Kevlarsoul, täysimetyksellä mennään, eikä oo menkkoja kuulunut täälläkään. Nouvolassa sanoi, että usein alkaa, jos yöimetys harvenee (meillä kun nykyään menee lähes aina yhdellä syötöllä yöt). Eipä oo vielä ainakaan ollut vaikutusta, enkä pistä pahaksi! :)

Täälläkin on jo hieman rytmiä kehittynyt :)
Herätään ja aamupala 8.30.-9.30
Leikkiä ja aamutoimet
Maitoa ja torkuille parin tunnin päästä
Sitten syödää parin tunnin välein ja nukutaan tai leikitään päivästä riippuen milloin huvittaa :D
Iltatorkut n. 18-21 välillä (joko 1h tai pidempään)
Sitten maito ja 1/2-1h leikkiä/iltatoimet ja nukkumaan mennään tissi suussa (viimeistään 22.30) :D
Tankkausta n. 5.00 (välillä herää oisin klo 3 ja 6)
Vaunuihin poju nukahtaa lähes aina (ellei nuku, niin leikkii leluillaan), joten päiväuniin voi hiukan vaikuttaa itsekkin. :)

Täällä ollaan alettu tarttua leluihin kunnolla ja leikkii ihan innoissaan kaikella. Kääntyilystä ei ole enää ollenkaan innostunut (lopettanut koko yrittämisen). :O Onko jollain muulla samaa havaittu? Puhelee kovasti ja kiljahtelee, naurua ei vielä kunnolla tule. :)

Onko jollain ollut ongelmia painonnousussa? Tuntuu, ettei pojan paino ehkä nouse enää tarpeeksi (kotimittauksia suorittanut ja rajoilla mennään n.150g/vk). Neuvolassa viimeksi jo sanottiin, että saisi nousta enemmän. Poika kuitenkin syö kovasti ja on todella tyytyväinen vauva. Eikös luulisi olevan itkuisa, jos ei maitoa tulisi tarpeeksi? En viitsisi alkaa lisämaitoa antamaan, kun nytkin pulauttelee heti pois, jos tissiä tyrkytän liikaa. Pulauttaa vain, jos tarjoan, kun on jo itse lopettanut syömisen (eli on oikeasti täynnä). Ei siis voi johtua liiallisesta pulauttelustakaan hidas painon nousu.

Liljanne ja poju pian 3kk
 
Nannaliina: Mulla oli ennen kolmatta raskautta evra-ehkäisylaastarit käytössä monta vuotta. Olin niihin tosi tyytyväinen. Se on hyvä, et tarvii vaan kerran viikossa vaihtaa, kännykkä aina muistutti heti herätyksen jälkeen.. Ja mä pidin sitä aina jommassa kummassa pakarassa, niin jäi kivasti uikkareidenkin alle piiloon:D

Mulla ekat menkat tuli heti viikon cerazettejen aloituksen jälkeen.. sen jälkee ei ole tullutkaan ja nyt on jo reilusti yli 30 päivää menny. Eli jospa mä kuuluisin niihin joilla menkkoja ei juurikaan tule cerazettejen aikaan..

Kevlarsoul: Kiva, että tyynykikka auttoi teilläkin vaunuttelua=)

Nelli: Toivottavasti teidän pienen vointi pysyy hyvänä. Tsemppiä:hug:

Meillä oli hyvä yö, itsekin sain nukkua jopa 6tuntia!!!! Eli jospa tänään jaksais vaikka leipoa!!!
-leena ja jumppi
 
Viimeksi muokattu:
Heips taas,

Mulla tuli täysimetyksestä huolimatta ekat menkat vauvan ollessa vajaa 6 vkoa( tosin en ole imettänyt öisin juurikaan,vauva on nukkunut kotiin tultua yöt, ja ei ole ollut tarvetta imettää siitä syystä), ja aloitin 3 vk sitten cerazette pillerien syönnin, nyt mennään sitten tokia menkkoja synnytyksen jälkeen, yhdeksättä päivää :kieh:...Kyllä ne normistikkin on sen vkon kestäneet, joskus ylikin, mutta että ekasta päivästä, nyt ainakin tähän päivään asti ihan täydellä teholla...Mietin jo, että kauankohan voi tälläistä katsoa, kun noi mun hb:t nyt muutenkaan mitkään vallan mainiot ole...:confused:

Mies vietti "myöhäisiä varpajaisia" eilen kaveriensa kanssa, ja oltiin sitten neidin kanssa ystävien luona evakossa, kun tultiin tänään päivällä kotiin ei neiti hymyillyt iskälle ollenkaan, käänsi aina katseen pois kun iskä koitti jutella jne jne, voiko tuon ikäinen oikeasti jo "vaistota" ilta rutiinien muuttumisen, tai siis oikeastaan sen, ettei saanut sylitellä iskän kanssa illalla, ja aamusta, kun heillä normisti iltaisin ja herättyään omat jutut keskenään? ja neiti on tosi kova juttelemaan ja hymyilemään, nyt hymyili vain mulle iltaan asti kun tultiin kotiin :D, mutta alkoi sitten illasta pikkuhiljaa iskällekkin leperrellä jo...Oli kyllä vähän huvittavaa, kun iskän seura ei kelvannut ykskaks, ja ikään kuin oli "loukkaantunut" iskälle poissaolosta:D...Vähän herkkähipiäinen tapaus vissiin tämä neiti ;).

JA & neiti 2,5kk
 
Kylvyssä käydään kerran viikossa, muita pesuja tarpeen mukaan. Samanlailla tein ekan kans ja hyvinhän tuo toimi.

Meilläkin on ihan selkeä rytmi, se kyllä helpottaa huomattavasti! Ja ku vielä joka päivä on ne yhet pitkät päikkärit (yli 4 tuntia) ja yöunille menee kaheksan pintaan, niin jää tuota omaakin aikaa.

Ehkäisystä, mulla nyt ei oo ollu tarvetta, tosin olin tuossa viikonloppuna ihan kivoilla treffeillä... :D Ehkä pillerit, hormonikierukka oli joskus käytössä, mutta mulla on siitä jotenki ikävä olo, ku tietää et siellä on sellanen koukku sisuksissa. :/ Vähän vaikee on kyllä tuo asia, jos nyt tulee ajankohtaiseski taas.

Menkkoja ei oo vieläkään kuulunu, vaikka en imettäny kuukauttakaan. Jouduin syömään tuossa antibioottikuurinki, ku jälkitarkastuksessa otetussa papassa oli joku bakteeritulehdus. En tiiä vaikuttaisko tuo sitten. Ei sillä, että olis mitenkään sitä vuotoa ikävä!

Poika täällä kasvaa ja nauraa, ihan mahtava tapaus kyllä! :)

Miuku ja poju 2,5 kk.
 

Yhteistyössä