**TOUKOTAAPEROT2006**

  • Viestiketjun aloittaja *macadamia*
  • Ensimmäinen viesti
Antsukkal
Luntaa..voi kumpa olisikin. Me ostettiin kaupasta glögia, suklaata ja piparitaikinaa. Taidetaan tänään viettää koti-ilta pikkujouluja perheen kesken. Oltiin äsken ulkona, johon Ida ei oo päässy nyt viikkoon. Ja typykkä kyllä nautti. Hyvä, että malttoi tulla sisään.

Mutta soppa kiehuu hellalla, joten täytyypi mennä sitä katsomaan. Jos sitä vaikka pääsis syömään...
 
Satu.
Hah hah, just ku pääsin mainitsemasta ehkäsyn puutteesta, ni johan mies eilen kysy, et tarttisko hakee. Joten eilen kyllä käytettiin. Taisi muistaa minun mainintani luonnonmukasen ehkäsyn heikkenemisestä kiinteitten alottamisen myötä.

Jaha, ja palapeliä tekeen...
 
VP..
Milloinhan meilläkin olis sutinoita Satun tavoin..? Imetysaika oli melkoisen kuivakkaa viimeksikin =/ Ajatukset pyörii vain lasten asioissa. Huoh.

Kävin tänään pojan ja sponsorin kanssa kaupungilla. Nyt on sitten seisomalauta, eikä uusia rattaita tule. Ostin myös pari imetyspaitaa, että kehtaa lähteä työelämään. Huomenna =) Ihanaa päästä taas rääkkäämään ihmisiä ;)

Jaahas, mua huudellaan. Öitä.
 
Satu.
Meillä miestä ei sänkyhommat raskauden loppuvaiheessa kiinnostaneet lainkaan. Nyt kun emäntä alkaa olla taas toisin sutjakkaassa kunnossa, ni johan on alkanu kiinnostaan. Oman jaksamisen kans on taas niin ja näin, mut pitää koittaa olla asialla...
 
Antsukkal
Lunta tulee <3<3<3<3<3<3

Vaikka onkin myräkkä, mutta ihanaa, kun tulee talvi. Tekisi mieli mennä jo nyt nauttimaan siitä Idan kanssa, mutta myräkkä on niin hirvee, että hyvä, että ikkunasta näkee ulos. Joten täytyy odottaa huomista.

Tunnen ehkä jo vauvan liikkeitä.. ja supistuksia. Vasen puoli lonkasta ja lantiosta tai jostakin sieltä päin välillä vihloilee. Väsymystä lukuunottamatta ei kuitenkaan suurempia valituksia. Tuntuu vielä ihan laihaltakin..kun oon Idan odotusajasta ainakin neljä-viisi kiloa jäljessä painon nousussa.

Tulevana perjantaina voi tuulettaa!!!!!!!!! Kohta on siis se aika, kun oikeesti saa onnitella ja se koulu on ohi(perjantaina siis saan paperit hakea).

Ida odottaa jo kovasti tarhaan pääsyä, kun toinen ei oo päässy kokonaiseen viikkoon leikkimään kenenkään kanssa. On kyllä ollut ihana viikonloppu, kun ollaan vaan oltu kotona(leikitty, köllitty, leivottu, katsottu yhdessä ohjelmia ja vähän tietty hommailtukin) ja ulkoiltu. Tarkoitus oli tänä viikonloppuna mennä ostoksille, mutta kun mies on kipeä edelleen, niin ei Idan kanssa kaksin jaksettu lähteä. Kerkiäähän sitä sitte -paitsi viikolla pitää hankkia muutama synttärilahja ensiviikonlopuksi.

Mukavaa viikonalkua kaikille!
 
VP..
Onnea Antsukalle liikkeistä ja valmistumisesta! Lunta tulee täälläkin hullun lailla... saa nähdä selvitäänkö me huomenna edes mäkeen, kun ei Essi jaksa hangessa kahlata. Pitää antaa kouluikäisten raivata mäkeen polkuja ja uria ensin.

Vitsit että oli ihana päästä käymään töissä =) Poika oli mukana ja roikkui tissillä kun äiti soitteli yhdellä kädellä... Ens viikolla meen ilman lasta.

Mun pitää mennä nukkuun. Huomenna taas paahdetaan kolmisin pitkä päivä, kun mies menee töiden jälkeen vielä hierojalle.
 
Nasu.
Onnea Antsukalle!! Se on ihana tunne kun alkaa pienen liikkeet tuntemaan. Ja erityisesti onnea koulun johdosta!!

Olipahan tosiaan myräkkä. Meillä oli vieraita käymässä kun sähköt katkesi. Jotain tunti oltiin vain kynttilän valossa :) Onneksi kerettiin kahvit keitellä ennen sitä :)

VP mainitsi omista kiloista ja minuakin rupesi kiinnostamaan ja ei niitä ole enää jäljellä kuin yksi. Synnärilllä kävin puntarissa ja kiloja lähti tuliaisena vielä yhdeksän että ihan hyvin olen hoikistunut.

Meillä ei tosiaan petin puolella ole ollut liikettä kun itseäni ei tod kiinnostanut raskausaikana ja nyt odotellaan mun parantumisia. Nyt jo kiinnostaisi ja ollaan ihan erilailla toistemme kimpussa kuin sitten kesän mutta ihan vielä ei uskallettu. Parin viikon päästä on jälkitarkastus mutta voip olla ettei niin kauan jaksa odottaa ;)

Voi kun pienimies heräisi niin päästäisi sitten tunnin päästä jo ulos. Sen verran yleensä valvoo tässä aamuisin. Nyt kyllä herraa nukuttaa kun kuudelta väänsi sellaisen kasan kakkaa ettei tosikaan. Sitä tursusi ja pursusi sänkyynkin. Siitä on tulossa samanlainen kun siskostaan joka kakkasi kerta viikkoon. Vielä tulee pari kertaa viikossa mutta välit pitenee koko ajan.

Typy on keksinyt uuden tosi huonon jutun eli läpsii nyt kavereitaankin. Eilen kun kaverit oli käymässä ja heillä on lähes samanikäinen tyttö niin meidän typy pariin otteeseen kävi läpsäsemässä jos toisella oli lelu minkä itse halusi. Ikinä ennen ei ole tarvinnut pelätä toisten lasten kanssa kun ei ole purrut tai mitään mutta nyt saa valvoa tarkasti. Tosi kurjaa.
 
*macadamia*
*vilkuttaa* muttei nyt jaksa kirjoittaa... (PS: ei kandee mua 'heitellä' millään facebookissa, en jaksa niistä innostua...Ku menin sinne vaan siks et saan katella teidän kuvia!;-D)
 
Satu.
Meillä meinas kans Tomin kakkaaminen tuottaa kiinteitten alotuksesa vaikeuksia. Noh, eilen tuliki sitte kolmeen otteeseen:) Jennan tahti on nykyään sanoisinko reilu kerta viikkoon. Voitteki sitte kuvitella sitä määrää mitä kerralla tulee:) Mut onnex se ei enää haittaa neitiä eli ei oo ummetusta. Eli tulee ku on tullakseen.

Me kans ootetaan Tomin heräämistä, että päästää pihalle kolaamaan pihaa. Ekan kerran aattelin kokeilla lähtee pihalle pojan herätessä eikä nukkumaan mennessä. Saas nähä miten se sielä viihtyy. Mut sitä ennen pitää mennä keitteleen sille porkkanoita, joten...
 
VP..
Kakkaa ja pissaa juu, sain molemmat päälleni eilen just ennen töihinlähtöä... Eikä oltu enää edes kotona. Näitä elämän eliksiirejä on kyllä perhe-elämä pullollaan =D

Onpa kyllä ikävää tuo Nasun esikoisen käytös. Meillä ollaan selvitty Essin kanssa tosi vähällä. Nyt kun päikkärit on takas, on kiukuttelukin hallinnassa. Tänään vaan herättiin 6.30. Ai väsyttääkö äitiä?! Ootan vain että pääsen nukkumaan. Poika herää vielä ennen yöunia =/

Tänään mentiin uudella seisomalaudalla kerhoon ja hienosti meni =) Oon nyt tosi tyytyväinen etten hairahtunut hassaamaan rahojani uusiin rattaisiin.
 
Nasu.
Tulipas sitä lunta sitten paljon :) Aamulla lähdettiin kerhoon ja kyllä sain puskea pää märkänä jotta päästiin perille. Seisomalaudan pyörät jumitti lumessa ja menivät vain suhona joten oli aika raskas työnnettävä ja vielä kun lunta ei oltu keretty joka paikasta aurata niin huh huh. Kerhossa oli kuitenkin tosi kivaa ja tehtiin joulukortteja.

Viime yön nukuin lasten kanssa poikittain meidän parisängyssä. Mies nyt on ollut evakossa sohvalla taas hyvän tovin. Tuleekohan se vielä joskus sieltä takas? Pare tulla.

Pieni mies on nukkunut jo neljä tuntia ja me käytiin äsken taistelemassa makkarissa mutta en saanut tuota uhmista asettumaan unille. Murr. Pitää varmaan imuroida tässä välissä ja laittaa ruoka tulemaan. Eilen muuten tuli neitille sellainen uhmis kohtaus ettei ikinä ennen. Raivosi tuolla pihalla ihan hulluna ja kannoin sitten sisälle ja kylppärissä karjui täysin palkein kaikenlaista. Minua rupes jo naurattamaan se touhu ja typy meni ihan hämilleen kun kikatin hänelle ja kohtaus loppui kuin seinään. Illalla tuli uusi kohtaus isille mutta se ei loppunutkaan niin helposti. Käytiin ostamassa eilen talvipuku typylle eli en siis malttanut odottaa aleja. Ylläri ylläri. Oli toi reiman puku kuitenkin pari kymppiä alennuksessa ja toivottavasti menee vielä ensi talvena.
 
VP..
Mulla olis tunnin päästä jälkitarkastus. Mies tuli just kotiin, kun sillä oli hampilääkäri. Ihanaa saada kivuton mies takaisin.

En sitten päässyt illalla nukkumaan. Lapset huusi ja karjui vuoron perään ja aamulla noustiin ennen kukon pierua =/ Nytkin poika on ollut tissillä jatkuvasti. Taitaa olla maidonnostatuspäivät menossa, kun on koko ajan näläkä. Onneksi Essi taipui kiltisti (kappas, eikö 6 tunnin yöunet riittäneet ;) ) päikkäreille ja sain hetken itselleni. Kuinka ollakaan, rentouduin kirjoittelemalla työposteja =D Muttaku se on niin kivaa...antakaa anteeksi.

Keittelen miehelle kahvit ja taion Essille välipalaa. Huomiseen!
 
Satu.
Koitin tossa tilata Tomille lääkäriaikaa. Pojalla on ollu ny kahtena iltana 37.6c ja tänään 37.3c. Lisäx on jo pitemmän aikaa väliin haronu korviaan. Parempihan se on käydä ne tarkistuttaan. Niin jos sais aikoja. Oman tk:n lääkäri ei oo paikalla pariin päivään. Sitte soitin pääpaikalle 60km:n päähän. Sieltä ei saanu tälle päivälle enää aikoja. Käski vaan soittaa huomenaamuna uuestaan ja hoidella poikaa särkylääkkeillä. Juupa juu. No, eipä tuo ny niin erityisen sairaalta vaikuta. Eihän Tomi muutenka juuri viihy muualla ku sylissä, joten enpä tiiä siinäkä hommasa eroa. No, sylissä ei marise nytkään erityisemmin. Mut parempi katsoa kuin katua.

Oltiin kans aamusta perhekahvilassa. Sen jälkeen meillä kans taisteltiin pari tuntia päikyille menosta. Jennalla ku ois tänään se muskariki. Sanoin, et sinne ei lähetä ilman päikkyjä. Viimein sain nukahtaan, mut nyt taitaa muskari jäädä siltiki käymättä. Jenna nukkuu edelleen ja mies ei oo vielä kotiutunu poikaa hoitamaan.Nyt pitäis olla jo menossa. Me ei olla päästy koko syksynä ku kolmesti koko muskariin. Kax kertaa meni sivusuun pikku flunssassa ja viimexkä ukko ei kotiutunu ajoissa. On se toi klo 16.00 kyllä aika erikoinen aikaki muskarille. Keväällä ei kyllä enää mennä. Pitää miettiä vaihetaanko satujumppaan vai antaako senki olla. On se kahen kans kulkeminen vaan sen verran haasteellisempaa. Niin sitä Jennan kans käytiin Tomin iässä niin muskarit ku vauvauinnitki. Nyt ei tulis kuuloonka.

Jahas, esikoisen huoneesta alko kuulua heräämisen merkkejä. Kuopus onki perinteisesti sylissä.
 
*macadamia*
Hienoa Antsukka!!! On varmaan aika juhlallinen olo kun saat paperit ulos koulusta!! Onnea! Ajattelinkin yks päivä et jokohan Antsukka mahtaa 'hipsutuksia' alavatsalla tuntea.. ;-) <3

Tomille toivotan paranemista! On ne tiukassa ne lääkäriajat kaikkialla... :((
 
sinttu.
Toivotaan ettei Tomilla ainaskaan olis korvatulehdusta!

Tuukan hoitopaikassa on huomenna poistumisharjoitus, eli tulee "ihan oikea" palohälytys ja tekosavua päästetään rakennukseen. etukäteen ei kerrota, mihin aikaan hälytys tulee tai mihin päin rakennusta "tulipalo" syttyy. Palokunta tulee pillit ulvoen ja valot vilkkuen paikalle sammuttamaan. ja sit jälkikäteen, ellei tule oikeaa hälytystä, saavat lapset tutustua paloautoihin (mikäli uskaltavat tuon episodin jälkeen)... jotkut vanhemmat ovat suhtautuneet tähän harjoitukseen mun mielestä vähän oudosti, kun ovat sanoneet että heidän lapsensa ei tämän takia tule lainkaan hoitoon. mitä ihmeen hyötyä tästä harjoittelusta olisi, jos kaikki lapset olisivat pois? entäs sitten jos tulee tositilanne? sen kyllä uskon, että lapset varmaan pelästyvät huomenna, mutta heille on tässä viikon aikana juteltu tulevasta ja kerrottu mitä tulee tapahtumaan. kotonakin ollaan asiasta juteltu. pienimmille juttu menee varmasti yli ymmärryksen, mutta kyllä tukkeli ainakin tuntuu jo ymmärtävän.

vitsi, täällä on ihanan "paljon" lunta (= viisi senttiä??), mutta saa nähdä sulaako kaikki kun lähipäiviksi on luvattu plus-asteita - toivottavasti ei!!

hoitopaikassa on ensi maanantaina sellainen vanhempainilta, että mennää muksujen kanssa askartelemaan ja tutustumaan muihin vanhempiin. kiva! toivottavasti päästään, ettei tule mitään esteitä.

nyt kai tarvii tehdä vähän töitä välillä... jos sais sit jotain palkkaakin vähän =)

mukavaa keskiviikkoa!!!
 
Nasu.
Meillä täällä on kans ihanan paljon lunta!! :) Kiva olla ihan omassa pihassa leikkimässä. Mies jätti tarkoituksella ison hiekkakasan takapihalle kun ei kaivinkone kerennyt sitä tasoittamaan syksyllä ja nyt meillä on hieno pulkkamäki siinä. Etupihalle tekivät eilen typyn kanssa majakan eli majan sekä tunnelin. Typyn mielestä maja on sitkeesti sama kuin majakka =)

Tomille paranemisia! Kannatko muuten satu koko ajan Tomia sylissä. Meinaan että on sulla melkoinen haba jos se on aina sykyssä kun on hereillä ;) Onhan se aika mötkäle.

Minustakin on hassua tuo mistä sinttu jutteli. Voihan se palohälytys tulla oikeastikin ja nyt sitten olisi hyvä harjoitus. Jotkut vanhemmat suojelevat lapsiaan hiukka liikaa.

Muistatko Sinttu minkä kokoinen vk-haalari tuukalla oli vuoden ikäisenä? Mietin että meidän poika saattaisi olla tuksun kanssa aika saman kokoinen ja ensi talven toppapuvun koko pähkäilen.

Nyt me ruvetaan syömään ja sitten tehdään pään pyyhintä harjoitus nukella kun on ne ristiäiset sunnuntaina ja isosisko sai papilta tehtävän. Sitten lähdetään taistelemaan pökösille. Tuon tintin on pakko nukkua kun on niin ylikierroksilla että yötkin menee tosi huonosti. Pikkumies heräsi viime yönä neljältä syömään ja seuraavan kerran herättiin puoli kasi. Näyttäisi siltä että hänestä tulee parempi nukkuja kuin siskostaan. Totta totiseen ainakin toivon niin.
 
sinttu.
tuukan eka vk-haalari oli 74cm, remu-merkkiä - ja se oli käytössä just keväästä kun tuksu täytti 1v. ja viime talven toppahaalari oli kokoa 80cm. ihan ovat osuneet passelisti oikean kokoisiksi, samoin kuin tää tämän talven 92cm-haalari.

kaverin kans käytiin eilen kävelyllä. heidän tyttönsä oli kastettu sunnuntaina, hänestä tuli Iiris (en oon varma onko yhdellä vai kahdella I:llä..). heillä kans isoveli oli pyyhkinyt pään kasteen jälkeen. on kyllä hienoa, että tuolla tavalla saa osallistua toimitukseen =)

meillä kans yöt on kyllä ihan hulluja välillä, niinkuin tiedätte, kun oon niistä jauhanut jo miljoonasti.... unta tulee ihan max.9h ja silti päikkäreistä välillä mitellään.. yöunille tuukka menee hienosti, usein jopa pyytää että mennäänkö jo nukkumaan, mutta päikkärit on sitten oma ruljanssinsa.
toivotaan tosiaan, Nasu, että teillä poitsu saa paremmat unenlahjat kuin siskonsa =)
 
sinttu.
mä saan kyllä nukkua tuonne klo 3 asti aamulla ihan ok, sinne asti tuksu nukkuu - mutta sitten alkaa töniminen "äiti herää" ja valojen räpsiminen.. tänä aamuna onneksi sain tuukan uudelleen nukahtamaan ja hän nousikin vasta kuuden jälkeen ylös. näin talvella nuo aamuyön tunnit on aikas pitkiä. ja mun tarvii kyllä mennä viim.klo 22 nukkumaan että saan edes viisi tuntia rauhallista unta...
mä olen edelleen kyvytön päikkäreille ja aamuyöstä uudelleen nukahtaminenkin tuottaa vaikeuksia, jos oon klo 3 joutunut heräämään... kadehdin niitä ihmisiä, jotka nukkuu missä vaan ja milloin vaan.

ulkona sataa lumiräpäskää! aika vetistä, mutta ainakin toistaiseksi kiinteässä olomuodossa ;)
 
*macadamia*
^uh, koita jaksaa... Niin ja piti viä kommentoida sitä paloharjoitusta; aika ihme asenteita vanhemmilta. No, ei mitään uutta, jos täällä on palohälytys tulee ihmiset -jos viitsivät- hissillä alas ja sitä rataa..
 
Nasu.
Sinttua vielä vaivaan että muistatko kuin kauan se vkhaalari mahtui päälle. Mä muistelisin että meillä oli kans remun vkhaalari ja kokoa 74 cm ja oli sillon keväällä tosi reilu ja mahtui vielä viime keväänäkin. Voiko olla mahdollista? Toisaalta meneehän tuo 80 cm talvipuku vieläkin päälle nippanappa eli 80 cm voipi olla meidän yksivuotiaalle jässikälle iso.

Joo ja noista nukkumisista että kyllä saan olla onnellinen että typy nukkuu tuksuun verrattuna hyvin. Toisinaan jopa koko yön mutta nyt on niin raskasta noi raivoamiset kun herää. Isi kyllä saa niistä pahimmat niskaansa. Aamulla typy raivosi seitsemän aikaa ja kun sitten puoli tuntia myöhemmin noustiin ylös ja kysyin mikä kiukutti niin kuulemma isi ei olisi saanut olla madamen huoneessa. Isi siis nukkui lattialla typyn seurana kun ajatteli sen rauhoittavan yötä. Väärin meni ;) Pakko kait se on kohta siirtää sänky takas makkariin jos se vaikka auttas. Minä kun en jaksa enää neiti nousta silittelemään ja useimmiten heräävätkin yhtä aikaa. Murphyn laki.
 
VP..
Nyt ei aivot pelitä sen vertaa, että pystyisin lukemaan kaikkia juttuja. Väsy on melkoinen. Viime yö oli taas kamala =/ Onneksi kipittelin aamun alkajaisiksi hierojalle ja kun tulin kotiin, oli molemmat lapset syötettyinä ja puettuina odottamassa kerhoon lähtöä =) Uskomaton suoritus mieheltä, kun Essi oli miehen riemuksi vielä kakannut housuunkin! Laittelin vielä kiitosviestiä töihin, kun tuo pelasti mun päivän.

Lunta riittää täälläkin. En nyt jaksa kurkistaa ulos, mutta uskoisin että lisää tulee koko ajan. Huomenna mennään pulkkailemaan ja salaa toivon, että mummu hakis Essin hoitoon, kun pääsee töistä.

Sauna lämpiämässä ja väsymyksestä huolimatta elämä on mallillaan. Sain jopa siivoiltua Essin kanssa. Essikin osallistui ja siivosi kiltisti lelunsa =)
 
Antsukkal
Kiitos edelleen..

Me käytiin ostoksilla - eli hankkimassa viikonlopuksi synttärilahjoja ja muutama tuliainen kyläpaikkoihin sekä Idalle uudet hanskat kokeiluun(eli jos hyvät, ni sitten ostetaan ehkä useammat).

Sitä ennen käytiin pulkkamäessa ja ihastelemassa meidän eilen tekemiä lumiukkoja. Niin ja tietty vielä kaivamassa auto lumikinoksesta!!!!!!!!! joka oli ihan järkky.

Nyt pakkailin kamoja viikonloppua varten. Lähdetään siis jo huomenna työpäivän jälkeen. Tiedossa on juhlia juhlien perään...joten rankka viikonloppu tulossa ;) eikä musta siis kuulu mitään taas moneen päivään.

Ida on odottanut viikonloppua paljon, kun tavataan paljon kaikkia sille tärkeitä tuttua ja rakkaita. Eipä täällä muusta siis ole puhuttukkaan, kun reissusta...
 
sinttu.
kyllähän se 74cm-haalari meni tuksulle vielä viime kevättalvella, tosin alkoi jo vähän kinnata kun oli sen verran lyhyet lahkeet. mutta mahtui siis reilusti vuoden päälle..

täältä lumet sulaa vauhdilla, prkl! olikohan se talvi taas tässä, vajaan viikon kesti..

voi, mitenhän se poistumisharkoitus tänään hoidossa menee?? toivottavasti eivät kauan joudu värjöttelemään ulkona, kun tuukalla on muutenkin alkanut nekku vuotaa..
 

Yhteistyössä