Toukomurut 2014

4 kk mitat 6680 g ja 64 cm, kasvaa just niinku pitäiski.

Meillä on jo maisteltu soseita, hiukan bataattia, banaania ja mustikkaa. Seuraavaksi olis tarkoitus maistella päärynää ja porkkanaa (ja toivotaan että soseet maistuisivat kohta niin hyvin että pärjättäisiin pelkillä soseilla ja äidinmaidolla.
Nyt menee siis myös korviketta, meillä käytössä Tuuti, siksi että se on ainoa kotimainen korvike.
 
Meillä 3kk neuvola takana ja aina ne piikit vain yhtä inhottavat niin äidille kuin vauvalle :ashamed:

Kokoa tällä meän miehellä 7610g ja 64,5 cm eli hyvin näyttää maito mulla riittävän, vaikka välillä epäilyttääkin.

Mahallaan en ole nukuttanut vielä kertaakaan, Yöt menee pääasiassa hyvin, yhdellä syötöllä ja aina ei sitäkään. Viime viikko ollu vähän poikkeus mutta taitaa hampaat tehdä tuloaan. Meillä on aina ollut hoppu niiden kans, myöhäisimmillään on ollut 4 kk iässä alataltat läpi. Arki pyörii pyörimistään ja aivan liian nopeaa.

Poikahan itse ei pyöri mihinkään, mielummin katselee ja porisee leikkimaton roikkuville leluille.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla jo selvillä aiotteko jäädä hoitovapaalle ja kuinka pitkäksi aikaa? Mä haluisin olla sen 3v kotona vaikka ollut jo 5v..:ashamed: tuntuu vaan niin pahalta jättää pieni hoitoon ja jää itse niin paljosta paitsi. Ainoa on vaan tämä että kehtaako sitä enää olla töistä pois :( onko sitä kotihoidontuki asiaa vielä päätetty?
Ja niin kun mä sen neljännenkin ehkä haluisin niin olis hyvä tähän perään kun työ mitä teen on fyysisesti rankkaa mutta sehän tietäis lisää poissaoloa töistä :/ onneksi on sentään hyvät välit töihin ja siellä oleviin ihmisiin. Sekavaa tekstiä, pahoittelen.
 
AVANTASIA: Mussa on varmaan jotain vikaa kun kaipaan jo nyt mielettömästi töihin. Vaikka rakastan näitä yhdessä tytön kanssa vietettyjä päiviä ja ihania ikimuistoisua kehityksen hetkiä. Mä rakastan työtäni kaikkine ärsyttävyyksineen, huonoine palkkoineen ja paskamaisine työaikoineen :-D Eli äippäloman loputtua pidän pitämättäjääneet talvilomat (2kpl) ja kesäloman, jonka jälkeen isimies pitää isikuukauden ja ehkä kesäloman heti putkee jonka jälkeen mä jään taas kesälomille :-D eli Oona menisi syksyn alussa hoitoon. Katsotaan kuinka paljon suunnitelmat ja varsinkin mieli muuttuu vielä tästä. Ainut vaihtoehto myös taloudellisesti, että palaan mahd.pian työelämään sillä esimiehenä tienaan vähän miestäni enemmän. Tosin mieheni käy juuri työssään keskustelua työnkuvan muuttumisesta jonka myötä myös palkka nousisi :) mutta näillä näkymin asuntolainaa ja autolainaa ei kodinhoidontuella paljoa maksella...
 
Mä jään kotihoidontuelle ja todennäköisesti jos kaikki hyvin menee ni oon kotona ainakin kouluun menoon saakka, ehkä pidempäänkin. Nythän esikoinen meni esikouluun ja on ollu kotihoidossa (+srk:n kerhot). Miehelläkin taas pätkä lisää työtä jatkettu, mutta meillä on menot suhteutettu tuloihin (vaikka asuntolaina onkin maksettavana), niin pärjätään miehen minimi työttömyysrahalla ja mun kotihoidontuella + verkkokaupan tuloilla.
 
Ensinmäinen vauvauintikerta tänään ja mä oon niin myyty! Oonasta kuoriutui heti oikea vesipeto <3 polski jaloilla hurjasti ja kädet viuhtoi :) jaksoi hienosti koko puoltuntisen :-D väsy iskikin sitten saunan jälkeen niin kovasti että nukkui koko pukemisen läpi ja kotimatkan. Kotons tajusi, että onkin jäätävä nälkä, söi ja jatkoi uniaan <3
 
Kuulostaapa kivalta Flowerpower! Meilläkin alkaa vauvauinti kahden viikon kuluttua. =) Saiko teillä viedä sinne pesutiloihin ja altaalle bumbon? Mun mielestä bumbo olis kaukaloa kätevämpi, mutta ohjeissa puhutaan vaan kaukalosta. En viisis turhan takia rikkoa mitään muovifroteelakanaa, jos bumbo sit onkin ok. Ajattelin siis mennä ekalla kerralla haahuilemaan sinne hyvissä ajoin bumbo kädessä ja jos tulee jotain valituksia alan sit vasta siellä paikanpäällä leikkelemään froteita kaukalon suojaksi.

Meillä puolestaan alkoi tänään vauvajooga ja siitä poika tykkäsi ihan hurjasti. Ohjaaja oli tosi kokenut aikuinen-vauva ryhmän ohjaaja - itsekin unohdin ajankulun ja olin todella pettynyt kun tunti päättyi. Oli ihanaa katsoa vauvan ihastusta kaikkiin niihin kieputuksiin, heijailuihin ja muihin vauvoihin. =) Mä oon buukannut tosi monia aikuinen-lapsi ryhmäliikuntoja nyt kotonaoloajaksi, kun aiemmin duunissa ollessa en ole saanut mitään säännöllisiä ryhmäliikuntoja sopimaan aikatauluun. Se tulee tietty muutenkin muuttumaan nyt lapsen myötä, mutta täytyypä nyt nauttia, kun kerrankin pääsee vauvan kanssa kokeilemaan eri lajeja. Eli meille tulee vielä parikin tanssiryhmää ja yksi ihan perusjumppa, kaikki tällaisille pikkuisille suunniteltuja ryhmiä.


Mullakin on ihan valtava ikävä töihin. =( Musta on ihanaa olla kotona, mutta samalla mietin, olisko ihan hirveää jos palaisinkin töihin heti maaliskuussa kun vanhempainvapaa loppuu. Järjen kanssa ajatellen olen kuitenkin jo lyönyt lukkoon päätöksen, että palaan töihin elokuun puolivälissä ensi vuonna. Isä saa pitää omat vapaansa oman makunsa mukaan ja ollaan sitten lomalla koko perhe kun isäkin on kotona. Mies pystyy tekemään duunissa aika lyhyttäkin päivää, niin sitten kun palaan töihin, on lapsi päivähoidossa sellaisia 6-7 tunnin päiviä.




Mutta olis mulla hiukan kysyttävääkin: eli millaisilla vaatteilla olette aikeissa varustua tähän "välikauteen"? Onko välikausihaalaria töppösiä jne vai meneekö esim. pelkällä kaukalopussilla ? Meillä on vauvalle trikoisia "college-takkeja" ja sitten seuraava askel onkin jo vanupuvut ja äitiyspakkauksen haalari. Eli nyt tuntuis olevan jo hiukan kiirustakin katsella millaisilla varusteilla tätä syksyä aletaan viettämään. Pidempään ulkonaoloon olen laittanut vauvan näillä keleillä siis jo vanupukuun, kun mitään puolimuotoa ei kaapista löydy.
 
Minttumaari, meillä näkyy muutamalla vähän isommalla vauvalla olevan Bumbo ja itsekin ajattelin sen ottaa hiukan myöhemmin mukaan.
Näin aluksi mennään kaukalon kanssa (meillä on uimahallissa käytössä vanhempi "kakkoskaukalo" jonka kastuminen ei niin haittaa) koska vauva on vielä sen verran pieni ettei tarkene istuskella Bumbossa kun itse käyn suihkussa tms, kun siinä ei saa kääräistyä pyyhkeeseen ja lattianrajassa tuntuu olevan aika viileä.

Meillä on syksyn viileämpiä ilmoja varten Reiman windstophaalari (kävi muuten tuuri, ostin kaverilta käytetyn mutta uudenveroisen) jos ei sisävaatteilla+villa-asulla ja unipussilla pärjää.

Tänään vaavi kääntyi ensimmäisen kerran selältään mahalleen, aiemmin on kroppa kääntynyt mutta alimmainen käsi jäänyt väliin. Nyt menee ympäri saakka ja kyllä on tyytyväinen vauva :D
 
MINTTUMAARI: tuolla ei kyllä kellään näkynyt muuta ku kaukalot käytössä. Itsellä oli tuplapyyhkeet kaukalossa niin ei kastunut lainkasn kaukalo. Tosin jännitin kokoajan jos Oonalla tulee vilupissa :-D ajattelin enskerraksi laittaa varmuudeksi vielä pohjalle sellasen kosteus-suojalakanan. Oli myös ihana olla Oonan kanssa ne muutama sallittu minuutti saunassa <3 Toinen oli ihan ihmeissään.

Meillä nyt ollut vaunuissa sisävaatteiden päällä vaan sellanen kevyt teddyhaalari ja pipo. Tosin jos Oona jää kunnolla lenkin jälkeen nukkumaan ni kaitan fleecepeiton vielä päälle. Tosin meillä on nyt aloitettu tuo "heräänhetikunvaunutpysähtyy" vaihe :-D toisaalta on myös satanut jokapäivä niinpaljon ettei muutenkaan oikein voi nukkua ulkona.

Meillä tuo kääntyminen on ollut ne muutama hassu kerta, tosin yritys on valtava kokoajan. Tänään meni molempiin suuntiin vauhdilla ympäri, mutta vartin päästä ei taas päässytkään :-D
 
Ostettiin nyt sit vauvalle välikausihaalari. Tuli ihan huono omatunto siitä, et jos joku asia on tarpeen aikuisille, niin miksi se ei olisi myös vauvalle. Toisaalta vauva on aina vaunuissa ja tuskin ulkona kovin huonolla ilmalla - ja toisaalta noita teddy ja vanuhaalareita meillä on jo useampia, eli en sitten tiedä kuin tarpeellinen kapistus tuo varsinainen välikausihaalari tulee olemaan. Mutta onpahan sitten jotakin kun mennään autolla lyhyttä matkaa esim. noihin kerhoihin ja ilma on kostea ja tuulinen. Taidan kyllä vielä sen kaukalopussinkin hommata, kun mies ei vielä tajua että kämppä alkaa pikkuhiljaa olla pullollaan vauvan tavaraa :LOL:

Nyt sit yhtäkkiä keksin, et vauvallehan voisi jo hankkia jotain musiikkia. Tähän asti olen vaan itse lauleskellut (tosi epävireisesti), mutta nyt kaipaisin vinkkejä mitä musiikkia tuollaiselle pienelle voisi soittaa? Ainakin teletappien tunnari saa (siis yhdessä kuvan kanssa) pojan hymyn ihan korviin saakka =) Onko teillä muilla jo joku musiikkilevy tms. käytössä? Lähinnä sellaista leikkimusiikkia mietin.

Ootko Flowerpower yrittänyt laittaa vauvalle vaan tuttia ja tuuditella häntä samantien uudelleen uneen kun herää noihin vaunujen pysähtymisiin? Mä koitan nyt saada päiväunia pidemmiksi ja yhtäjaksoisemmiksi ja oon aika hämmentyneenä huomannut, että niinä kertoina kun aiemmin luulin unien olleen jo ohi, saankin pojan ihan helposti nukahtamaan uudelleen. Eli käyn vaan vähän hyssyttelemässä ja laittamassa tuttia, niin uni jatkuu uudelleen. Vaikka sellaiset selkeät kahdet päiväunet on edelleen vaan haavekuva, niin pikkuhiljaa tilanne kyllä paranee. Yöuni aika alkaa olla jo selkeä: yhdellä syötöllä mennään noin 21/22 - 06/07.

Meillä poika ei juurikaan harjoittele kääntymistä - on selkeästi kiinnostuneempi tarttumisesta ja esineistä. Jonkun kerran on kyllä kääntynyt, mutta ei täyttä kierrosta, enkä osaa sanoa meneekö ihan kaikista asennoista ja kaikkialla (esim. sängyllä vs. lattialla)
 
MINTTUMAARI: Tuo tutintarjoaminen toimii sisällä jos herää yhtäkkiä kesken päikkäreiden, mutta ei ulkona :-D Toisaalta tuo on mulle hyvä syy jatkaa lenkkiä vielä muutaman kilsan verran ;-)

Mun on pakko alkaa keksiä näihin päiviin jotain järkevää sisältöä! Nyt kun mies on palannut lomilta takas töihin niin jostain kumman syystä mä en saa enää päivisin tehtyä mitään. Hyvä kun ruoan ja koneellisen pyykkiä oon saanut hommattua ennen ku mies kotiutuu. Oon jotenkin aivan loppu kokajan. Liekö kaamosmasis tulossa :-( tai sitten tuo neiti syö musta kaiken energian :-D neidin ruokahalu on muuttunut valtavaksi nyt kun on alkanut touhua toohottamaan. Samantien kun neiti alkaa kunnolla imemään muuttuu mulla suu kuivaks ku beduiinin sandaali :-D
 
Käytiin tänään 4 kk neuvolassa, painoa 6160 ja pituutta tasan 60. Eli aika peenimies, mut kasvaa omalla käyrällään kohtuullisesti. Lääkäri tutki ja katsoi, kaikki vaikutti olevan kunnossa, katsoi myös varmuudella korvat, kun on ollut vähän flunssaa. Neuvolasta annettiin etukäteen kyselyä, millaiset on perheen voimavarat, parisuhteen tila, tukiverkosto ja alkoholin käyttö. Täytin kaikki laput tunnollisesti, mutta näitä ei sitten pyydetty näyttämään. Ehkä en itsekään niitä lähtenyt tarjoamaan, mutta ajattelisin, että kyllä ne olisi hyvä pyytää, että mahdollisiin ongelmiin olisi helpompi tarjota apua.

Flowerpower - tuttu tunne, että päivän aikana ei saa mitään tehtyä. Toisaalta on ihanaa aikaa, kun kerrankin saa olla ettei ole aivan pakko suorittaa kuin työelämässä mennään tukkaputkella. Kiva joskus pysähtyä kahvikupposen ääreen ja lukea Hesari rauhassa. Toisaalta illalla miehen palattua kotiin hävettää, että edelleen jotkut asiat ovat samassa mallissa kuin eilen illalla. Olen yrittänyt kerätä päivittäin kelien salliessa viinimarjoja puskista pois. Siinä on suorittamista kylliksi - lenkkeily on ollut haaveissa. Ehkä jos jättäisin sen lehden lukemisen ehtisin lenkillekin... ;) syksy on aina tämmöistä säilöntäaikaa, että kaikki muu jää siinä sivussa. Poitsu nukkuu lyhyitä päiväunia, joten ne tekemiset ovat aika vähäisiä mitä ehtii unien aikana tehdä.

Musiikista - vauvat tykkää musiikista. Kirjastosta voi lastenosastolla käydä lainaamassa cd:tä ja kokeilla erilaisia musiikkeja. Autossa meillä rauhoittuu, kun laittaa jonkun lastenlaulu cd:n soimaan.

Väsymyksen tunteita minäkin koen jatkuvasti. Tuntuu, että jos päivällä on mahdollista (5 v hoidossa) niin saatan imettäessä nukahtaa. Kyllä se jatkuva yöllä herääminen ainakin minua kuluttaa ja väsyttää. Ei pysty toimimaan kovin tehokkaasti ja aamulla ei tahdo päästä liikkeelle.
Mut nyt pikkunen kutsuu!
 
Täällä nyt mieli taas virkeämpi. Lähdin eilen yksikseni sienimettään :) pari tuntia haahuilin metsää ristiinradtiin ja muutamia sieniäkin jopa löytyi. Kyllä sitä näköjään oma pää välillä vaatii aikaa ilman vauvaa vaikka kuinka sitä vauvaa rakastaakin.
Me ollaan nyt parina päivänä maisteltu hieman bataattia. Ajattelin antaa toisen maistaa jo kun on niin kiinnostunut kaikesta mitä me syödään ja avaa lusikalle hienosti suun kun vitaaminit annetaan. Pari yökkäystä tuli alkuun, mutta hymyssäsuin maiskutteli pari lusikallista masuun asti. Ei masuvaivoja yhtä pieruitkua yöllä lukuunottamatta :)
 
Onko tuo tosi, että nuo rokotukset voi vaivata näin kauan (puoltoista viikkoa), illalla/yöllä aivan kouristelee kun on niin maha kipeä :( Ja kyllähän se nyt näyttää että tämäkään ei huoli pulloa, ja taas saa kuunnella samat kommentit kuin edellisen kohdalla, että kyllä se huolii kun tarpeeks on nälkä. Voin sanoa, että ei huoli, ensimmäisen kerran vanhempi huoli 8 kk iässä ja voin sanoa, että kaikki keinot kokeiltiin..

Työhommista laitoin kyselyä työkkäriin, että kuinka karenssin käy jos sanon nyt itseni irti.. sen enempiä selittämättä, kertoo varmaan jonkin verran, kun 5 työkaveria ovat ottaneet loparit tässä mun äitiysloman aikana.. yöunet menneet jo tässä vaiheessa kun miettii joutuvansa sinne.

Vähän kaikki vastustaa, joulukuussa ostettu talo paljastunut melko märäksi paikoista joista ei kuuluisi, ollaan oltu jo 2 kk ilman suihkua/pyykkikonetta, helppoa näin 6 henkisenä perheenä. Pää kestää toistaiseksi ainakin, vissin vielä sen verran vauvahuuma päällä ettei jaksa murehtia <3
 
tänään taitaa tulla tasan vuosi kun plussasin -siis mihin tää aika menee, siellä näkyy jo olevan uusien toukokuisten pino. kieltämättä haikea olo, vaikka toukokuun alussa olin niin kypsä loppuraskauteen..aika kultaa muistot :D

kiusaako ketään muita ampparit ? mä olen niin raivona kun mokomat pörrää koko ajan ympärillä ja yrittää tunkee vaunuihin vaikka on verkot ja pelit.

pitää taas yksikätisenä kirjoittaa, herra on tyytyväinen vain äidin sylissä, varsinkin iltaa kohden kitinä lisääntyy. kotityöt kasaantuu kun herra on selkeästi päättänyt nukkua max 30 min. pätkiä päivällä. no, tällaista se oli esikonkin kanssa eli ei tule yllärinä.

merge, no ei kuulosta hyvältä tuo sun työpaikka, toivottavasti löytyy jotain parempaa. urani alussa kitkutin itsekin kamalassa paikassa, lauantaina alkoi ahdistaa maanantain työhönmeno.
 
Meillä takana suhteellisen uneton yö! Siis Oona nukkui, mutta minä en :-D Sai eilen rokotteet ja illalla alkoi nousta lämpö. En sit hölmönä uskaltanut nukkua ku pikku pätkiä. Viiden maissa kävin laittamassa suppoa kun tuntui jo todella kuumalta tyttö <3 Oona on itse tosi reipas! Selkeästi kipeä, mutta ei itke ja nyttenkin leikkiä huutelee leikkimatolla. Rokotteiden annossakin itki ihan pienen hetken, mutta äidin kyyneleille ei meinannut tulla loppua :'( kamala tilanne kun toinen kyyneleet valuen katsoo suoraan silmiin ja itkee. Huoh...onneksi seuraaviin rokotteisiin aikaa 8vkoa :)
Mitat oli 3,5kk 64,5cm, 6795g ja PY 40,4cm. Taitaa tulla pitkä neiti <3
 
Täälläkin on poika vihdoin saavuttanut kolmen kuukauden iän :heart:

Hienoisella haikeudella itsekin tajusin miettiä, että murunen on saanut alkunsa suunnilleen vuosi sitten. Lisäksi kun plussasin todella nopeasti häiden jälkeen, tuntuu kuluneen vuoden muutokset melkoiselta - positiiviselta tietenkin, mutta enpä olisi etukäteen osannut sanoa millaiselta elämä nyt vuotta myöhemmin näyttää.

Eilen poika sai 3kk rokotukset ja vaikka itse tilanteessa tulikin itku ja illalla ja yöllä tarvittiin särkylääkettä, meni koko harmi mielestäni aika helpolla ohitse. Paljon suurempi itku tuli hemoglobiinimittauksesta : / Ihan ei vielä olla saavutettu kuutta kiloa, mutta poika kasvaa kuitenkin ihan hyvää tahtia omalla käyrällään.

Meillä poika on nyt yhtäkkiä keksinyt sellaisen unirytmin (tai olen itse hänet siihen tahattomasti ohjastanut) että nukkuu öisin "kellonympäri" ja ylikin niin että välissä on 2-3 syöttöä. Suurin osa ruoasta menee yösyötöillä. Päivällä ei sitten maita uni eikä ruoka vaan poika vaan tarkkailee ympäristöä, nauttii noista vauvajumpista joissa käydään, autoilusta, uusista vaunuista (näkee ympärilleen jos on kaukalossa) ja katselee kiinnostuneena kaikkea mahdollista. Jossain vaiheessa nukkuu parvekkeella vaunukopassa yhdet pitkät päiväunet - jonka lisäksi torkahtaa lyhyesti muutaman kerran päivän mittaan. Mutta käytännössä uniajat ja valveajat ovat nyt aika yhtäjaksoisia ja pitkiä.

Nyt vauva on myös alkanut sylkeä pois tuttia ja laittamaan omaa kättä suuhun. Yhtään en hämmentyisi jos suuhun yhtäkkiä ilmetyisi hammas, vaikka sekin taitaisi olla aika aikaista.

Suurin murhe täällä on nyt kuitenkin se, että meilläkin taitaa olla imetys nyt historiaa. Viimeisin tissilakko on jatkunut jo monta päivää, eikä mitkään ihokontaktit tai muut perinteiset keinot tunnu auttavan. Vauva ei hamua rintaa ja alkaa huutaa silmittömästi jo siinä vaiheessa kun otan rintaa esille. Tähän saakka olen pumpannut maitoa, mutta nyt pumpulle heruminen on sekin vähentynyt niin paljon, että vaikka pumppaussessioita olisi päivän mittaan kuinka monta, jää kokonaismäärä koko vuorokaudessa johonkin 2,5 desin tuntumaan. Hurjaa surutyötä olen asiasta tehnyt ja varmaan vielä jonkin aikaa koitan asiaa saada onnistumaan, mutta kyllä tää nyt vaikuttaa siltä, että imetysvaihe meidän pikkuisen elämässä alkaa olla ohitse. Onneksi olen sentään jonkiverran pakastanut maitoa, eli vielä jonkin aikaa pystyn antamaan hiukan tuolta pakastimenkin varastosta.

Masuvaivojen ja maidon vähenemisen vuoksi meillä aloitettiin "kiinteiden" kokeilu tänään maissivellillä, joka ainakin tuntui maistuvan hyvälle + ei aiheuttanut ainakaan ensimmäisten tuntien aikana mitään negatiivisia oireita.
 
Meillä ollaan jo viikon päästä 4kk. Mihin tämä aika katoaa :/

Minä aloitin koulun jo, tosin olen vaan noin 9tuntia viikossa koulussa ja senkin kahdessa eri päivässä. Huhu kun tuntuu hankalalta aina lähteä. Mutta kiva se muuten on välillä jotain omiaankin päästä touhuamaan.
Eli kotihoitotuelle jään kyllä, mutta näin pienessä erässä käyn koulua ens kesään asti. Täytyy sitten katsoa uudelleen, mitä tehdä.

Meillä on maisteltu porkkanaa ja mangoa. Mango tuntuu varsinkin olevan suuuuurta herkkua. Tuntuu että se söis ja söis vaan niin paljon ettei enemppää viitsi kerralla antaa <3

Meillä ei tosiaan yritetä yhtään kääntyä mihinkään. Itse ollaan laitettu kyljelleen että pakko olis johonkin siirtyä. Niin aika äkkiä se kellahtaa selälleen. Mutta omatoimisesti ei yritä ollenkaan, ei milläään houkuttimillakaan.
Istumaan kovasti yrittää, tavaroita/leluja/rättiä tykkää repiä, laittaa suuhun ja vaihdella kädestä toiseen.

Osa 68cm vaatteista tuntuu jo hieman ahtailta :O iso tyttö :D <3
 
MINTTUMAARI: Minäkin luulin Oonan täyttäessä 3kk, että nyt loppui tissittely. Tuntui ettei maitoa vaan tullut ja toinen myös huusi jo imetysasentoa otettaessa. Tyynnytin tutilla ja hivutin pikkuhiljaa tutin tilalle tissin :) välillä oli pakko antaa pullosta pahimpaan raivariin 50ml alle ja sitten äkkiä tissiä perään. Kummallisinta oli, että kun annoin itselleni luvan surra ettei täysimetys enää suju ja aloin ostaa korviketta niin yhtäkkiä maito taas vaan nousi. Tosin lopulliseen tyytyväisyyteen maitomäärän kanssa meni reilu viikko. Tunnin välein tissittelyä ja yöt nukuttiin iho ihoa vasten ja toinen sai imeä vaikka koko yön jos huvitti. Oli h*lvetin rankkaa, mutta ainakin mulla tuo auttoi. Ja join vähintään 4L päivässä o_O
En todellakaan tiennyt, että tuo 3kk iän tissiraivarit/tissilakot/tiheänimunkausi voi olla noin raju, vaikka mua monet siitä varoitti ja sanoivat että tuntuu itsestä pahalta ja olet aivan varma ettei maito enää riitä. Toivottavasti teilläkin tilanne helpottaisi ja ellei helpota niin terveitä lapsia korvikkeellakin kasvaa, eikä se susta yhtään huonompaa äitiä tee jos nyt niin kävi ettei imetys enää onnistu <3 tsemppiä <3

Minä luulin, että selvittiin rokotuksista pelkällä kuumeella. Olin hyvin väärässä! Nyt kun tänään ei ole ollut enää kuumetta, enkä ole suppoa aamulla antanut on toinen huutoraivonnut koko aamupäivän. Ei viihdy missään. Ei edes sylissä ole hyvä olla. Ei kelpaa tissi eikä yhtikäs mikään. Oma nyrkki vaan suussa. Selkeästi oli jo kova nälkä, mutta ei vaan rauhoittunut tissille. Koin ison AHAA-elämyksen kun vaippaa vaihtaessa koskin toiseen reiteen ja siitähän vasta konsertti alkoi, eli pistokohdat sattuu raukalla yhä. Suppoa kehiin ja nyt on syöty vähän pottubataattisosetta ja tissiä pitkän kaavan mukaan päälle :) hetken leikittiin ja nyt on neidillä uni maistunut jo toista tuntia.

Rotarokote taas veti Oonan mahan kipeäksi ja voi luoja tuota puklun määrää! Normaalisti puklaa hyvin harvoin ja pieniä määriä. Nyt tuntuu, että ulos tulee varmaan puolet mitä saa syötyä. Yöllä masu kipuili ja sitä itkettiin muutamaan otteeseen.

Kauanko tää kestää?
 
Viimeksi muokattu:
MINTTUMAARI: Täälläkin pidempään jo jatkuneet rintaraivarit, tosin nyt vähän jo helpottaa. Samat jutut ovat meilläkin toimineet ainakin osittain kuin mitä Flowerpower85 suositteli eli tutin vaihto vaivihkaa tissiin ja välillä vähän pullosta alle. Yksi lisäys vielä eli kannattaa koittaa syöttää vauvaa kun on vielä uninen niin hyväksyy tissin helpommin! Eli heti vaan tissille kun herää. Meinas mullakin välillä usko loppua mutta nyt näyttää jo paremmalta. Meillä jouduttiin antamaan pientä korvikelisää (0,5 - 2 dl/vrk) 2 vk ikäisestä alkaen ja siitä päästiinkiin sen kummempiä miettimättä eroon 2 kk iässä. Yhtäkkiä vaan tajusin että viikkoon ei olekaan tarvinnut antaa yhtään korviketta. Eli nyt ollaan kk menty ihan täysimetyksellä.

Meillä alkoi tiheän imuttelun kausi pari päivää sitten juuri kun täytettiin 3 kk. Nyt saa öisinkin olla koko ajan antamassa tissiä, huh. Lisäksi viime yö tuli nukuttua aika huonosti kun pikkuinen taisi saada ensimmäisen flunssansa ja on ihan tukkoinen ja köhii ja aivastelee välillä. Juuri kun ens viikolla pitäis harrastukset alkaa ja ti olis vasta 3 kk neuvolakin.

Viimeinen kk on sujunut ihan hyvin, mutta tuntuu että poika on entistä enemmän mussa kiinni. Itsekseen viihtyy vain lyhyitä hetkiä ja sylissäkin tarvii koko ajan seurustella. Kauhee huuto jos äiti samalla koittaa vähän tietokonetta vilaista. Vauvauinnissa ollaan 2 kertaa käyty ja kivaa on ollut.
 
=) Täälläkin on nyt sitten eka vauvauinti takana. Ja nyt sitterissä lököttelee umpiväsynyt pikku vesikirppu :heart: Uinnin jälkeen nälkä ja uni kilpailivat siitä kumpi vie poikaa voimakkaammin. Onneksi kuitenkin itse uinnissa jaksettiin hyvin ja kaikki oli kivaa loppuun saakka.

Etukäteen kyselin noita vauvauinnin varusteita, ja tulin siihen tulokseen, että jatkossa en vie sinne yhtään ylimääräistä tavaraa uikkarien ja pyyhkeiden lisäksi. Nyt meillä oli mukana kosteussuojattu kaukalo, ihan niinkuin ohjeissa neuvottiin. Tilassa on tarjolla kaikkea pienistä vauvavadeista alkaen ja saippuaakin seinällä olevissa telineissä. Sen sijaan pukkareissa on ahdasta ja kosteaa - ja lisäksi kaikki vauvat itkivät väsymystään uinnin jälkeen - joten luonnollisesti suihkuttelut ja pukemiset hoidettiin vaan mahdollisimman nopeasti. Jatkossa poika saa olla vuoronperään isän tai äidin sylissä ja vaan sovimme etukäteen järjestyksen jossa suihkutellaan ja puetaan. Oikeastaan ainut hiukan erilainen hyvä varuste oli sellainen froteinen pussukka, jota olen ajatellut unipussiksi, mutta jota nyt käytimme "pyyhepussina", eli siihen pojan sai käärittyä niin, että varpaatkin olivat varmasti pussin sisällä. Toi pussi on sellainen retrojäänne, eli peräisin äitini säilyttämästä kasasta omia vanhoja vauvanvaatteitani.


Noista imetysasioista en uskalla enää ottaa paineita. Meillä vauva on saanut maitoa pullosta puklauttelujen (tai siis sakeuttajan lisäämisen) vuoksi jo todella pitkään - ja nyt tissilakkoilu on ollut niin vakavaa, että enää en tarjoa rintaa siinä uskossa, että vauva tosiaan alkaisi siitä ihan ruoaksi maitoa imemään. Yksi ihan lyhyt tissittelysessio on saatu aikaan, mutta kyllä ruoka otetaan nykyisin jo pullosta. Suren vaan sitä, että nuo vähäisetkin imetyssessiot ovat olleet itselleni aika tunteikkaita yhdessäolon hetkiä. Täytyy vaan toivoa, että saamme niitä vielä lisää + + + tietty toivon sitä, että saan maitoa herumaan pumpulle jatkossakin, sillä enää enempää en jaksa pumppausta lisätä (se käy todella raskaaksi pidemmänpäälle). Itseasiassa oman jaksamisen takia mun on pakko vähentää pumppaamista aiemmasta - mutta aion jatkossa pitää pumppailussa yhden viikottaisen "tiheän imun vuorokauden", josko sillä saisin maitomäärän pysymään korkeana. Ja jos maito loppuu, niin olen kuitenkin onnellinen, että pystyin näinkin pitkään antamaan vauvalle omaa maitoa.

Meilläkin vauvasta on kehkeytynyt melkoinen "mammanpoika", eli haluaisi olla vaan mun sylissä tai ainakin ihan vieressä koko ajan. Nyt sitten harjoitellaan sellaista, että isä ottaa aktiivisemman roolin hoitamisessa ja nukuttamisessa ja minä vaan peesaan jossain taustalla, ettei homma mene ihan täydeksi itkuksi.
 
Tervehdys! Meidän neidillä tuli eilen 4kk täyteen, ja oli neuvola + lääkäri. Kaikki ok, mitat 5660g ja 62cm. Painoa on edelleen sen verran vähän, että kehottivat aloittaa soseet. No mehän sit eilen maisteltiin jo vähän pottua ja päärynää. Molemmat uppos ihan hyvin, tänään jatkuu maistelut :) Onko kukaan antanut vellejä vauvalle? Niistä ollaan vissiin nykyään montaa mieltä, mutta mietin, jos alkais antamaan iltaisin vauvalle velliä. Se on vissiin kuitenkin vähän tuhtimpaa tavaraa, kuin korvike.
Minttumaari, teidän tilanne kuulostaa ihan samalta kuin meillä! Meillä ei oo heinäkuun jälkeen syöty tissiä kuin satunnaisesti, imetys onnistuu lähinnä yöllä, jos silloinkaan. Yritän sitten päivisin pumppailla maitoa, en mäkään saa koko päivän saldoksi kuin noin 2dl. Mutta onhan siinä kuitenkin vauvalle pari ateriaa, kai siitä pienestäkin määrästä äidinmaitoa on vauvalle hyötyä. Oon kyllä samaa mieltä, että tosi raskasta se pumppailu on, ja vie aivan tuhottomasti aikaa, vaikka en mä pumppaa kuin 3-4 krt päivässä. Mut senkin ajan viettäis mieluummin vauvan kanssa, ja oishan se tärkeää saada välillä sitä "omaakin aikaa". Melkein neljä kk pumppasin Aventin sähköpumpulla, joka on ihan jees, mutta nyt sitten tilasin vuokralle Ameda Elite rintapumpun, jolla saa pumpattua molemmat rinnat yhtä aikaa. Onhan se melekosen iso laite, kun on ihan sairaalatason vehje, mutta kyllä sillä pikkusen aikaa säästää, kun ei tartte vaihdella rintaa. Pumppailen nyt sillä vielä sen aikaa kun jaksan, päivä kerrallaan. Alunperin tavoite oli 6kk, mutta voipi olla ettei oma jaksaminen riitä sinne asti.
Me ollaan kans aloitettu pari harrastusta, vauvauinti ja muskari. Molemmista tuntuu tyttö tykkäävän. Sille pitäs koko ajan olla jotain aktiviteettia, ei meinaa yksikseen viihtyä leikkimatolla tms..:D Ja sylissäkin ollessa pitäs koko ajan kävellä..no, tuleepa äitille liikuntaa, on tässä vielä muutama raskauskilo pudotettavana..:D
 
nopsaan 4 kk nla kuulumiset eli pituutta 65 cm ja painoa 7300g ja rapiat eli ruoka on herralle maistunut. soseita jemmaan vielä ainakin kuukauden ja vellit ajattelin skipata kokonaan -isoveljelle ei aikoinaan soseet uponnu ollenkaan kun herra veteli vain vellejä ja siitä vellipullosta piti poika ihan todella vieroittaa.

me harrastetaan vain kotoilua, kyläilyä ja lenkkeilyä, mut silti aika kuluu siivillä, kun on kaksi isoveljeä ja raksaprojekti.

meillä myös ollaan mammanpoikia, varsinkin iltaisin kelpaa vain äiti.

ääntä käytetään reippaasti, ärhennellään, karjutaan ja kiljutaan monesti ihan mölyämisen ilosta. esineitä haalitaan nyrkkiin ja salamannopeasti aarre suuhun. viihdykettä pitää olla koko ajan, parasta olisi jos kantelisin koko päivän ja näyttelisin uusia paikkoja ja esineitä.
 
Marjuska - kuulostaa todellakin tosi samalta tuo teidän touhu. Itsekin olen miettinyt tuollaisen ison pumpun vuokraamista, mutta olen ajatellut että se on turhaa kun maitoa tulee noin vähän. Mutta täytyypä katsoa jos sellaisen saisi vuokrattua esim vain kuukaudeksi kerrallaan. Nykyinen pumppu on kaverilta käytettynä saatu ja mielestäni se on ollut aika huono koko ajan, niin ihan mieluusti voisin kokeilla jotain muutakin pumppua. Vauvalle en enää tarjoa rintaa ja se on tuntunut helpotukselta. Rintaraivarit kävivät loppuakohden niin rajuiksi, että olimme pojan kanssa molemmat poissa tolaltamme aina tissin tarjoamisen jälkeen. Eli pullon kanssa jatketaan. Tietty helppous on siinäkin, kun ei tarvitse arpoa millä metodilla tällä kertaa syödään.

Vellejä meillä on annettu ihan neuvolan kehoituksesta koska vauvalla on tuota ruoan takaisinvirtausta. Neuvolassa neuvottiin aloittamaan maissivellillä ja siitä jatkamaan riisivelliin. Velli tuntuu maistuvan hyvältä ja pitävän nälkääkin - mutta hiukan se taitaa kipristellä vatsassa. Nyt olen siis antanut hiukan omaa maitoa heti vellin perään, jonka jälkeen poika on ollut tosi tyytyväinen.
 
Hei, löysimpä tämän taas ku hukkasin sivun välissä...
Herran 4kk mitat oli: 8625g, 67, 5cm ja 42, 5cm. Sydämmestä kuulo sivuääni ja tuli lähete keskussairaalaan ultraan yms...
2 hammasta tuli alas 3kk iässä ja nyt taitaa olla tulossa ylös ku on niin kiukkunen pieni mies... yöt pelkkää ähinää... meillä ei vieläkään kannattele päätä käsistä nostaessa ja kävelyheijaste edelleen. Kuukauden päivät on jo mahalleen kääntyny. Nyt vaan ootellaan aikaa sairaalaan.
4kk ja 11pvä
 

Yhteistyössä