Toukomurut 2014 ~ Maaliskuussa

Täältäkin supertsempitykset Teapotille! On varmaan rankkaa kun joutuu vain makoilemaan, mutta eiköhän jokainen lisäpäivä massussa ole kuitenkin sen arvoista. :heart: Vinkkinä neuvoisin kokeilemaan äänikirjoja. Niitä saa ainakin pääkaupunkiseudulla kirjastosta. Itse olen joskus kipeänä kuunnellut, muistelen että esim. taru sormusten herrasta on äänikirjankin todella pitkä, siinä sais ehkä ajan kulumaan.

(.) Omassa navassa ei paljoa uutta. Mullahan laskettu aika on vasta toukokuun lopulla - ja tuntemukset lähestyvästä synnytyksestä ovat aivan miniminissä! Tuntuu, että vauvan potkut ja liikeetkin on niin maltillisia, ettei vatsa kiusaa mua juuri lainkaan. Vatsa ei paina keuhkojakaan - olo on aivan normaali. Iltaisin kuitenkin nivusia painaa ja vauva saattaa kääntyä asentoon, josta liikkeelle lähteminen tekee kipeää - ja onpa minullakin askel lyhentynyt, tuntuu keljulta ottaa normaalimittainen pitkä askel.

Muutosta valittelin viime kerralla kun kirjoitin. Nyt on mieli jo rauhoittunut ja olen tyytynyt siihen, että muutamme vasta kun vauva on jo syntynyt. Tosi paljon rauhoitti kun sain vauvalle raivattua oman nurkkauksen ja laitettua tavaroita valmiiksi. Eikä yritetä mitään yhden päivän muuttoa, vaan otetaan vuokrakämppä vielä kokonaiseksi kuukaudeksi, niin saadaan kaikessa rauhassa maalata ja siivota tavaroiden kantamisen ohella.

Vaatteista olisin vielä kysellyt, kun ei itse tiedetä... Eli kuinka paljon niitä bodeja ja potkareita pitää olla? Eli kuinka monta 50 cm vaatekertaa tarvitaan ja sitten niitä suurempiakin kokoja? Tuossa aiemmin oli puhetta myös lämpimästä pukeutumisesta: mulla on ollut se mielikuva, että kun vaavi on tottunut siihen
37 lämpöön, voi suomen kesä tuntua hiukan kolealta ja että lämmintä vaatetta pitäisi siis laittaa kesälläkin. Ainakin hattua ajattelin käyttää koko kesän.

Äitiyspakkauksesta valitin myös viimeksi. Mun hakemus on siis tehty helmikuussa ja yhä edelleen kelan sivuilla status on "asiakirja saapunut". Eilen menetin hermoni ja laitoin sinne kirjallisen kyselyn (olin siis jo soittanut aiemmin). Kävikin ilmi, että mun hakemus oli tosiaan unohtunut johonkin väärään jonoon. Eli toivottavasti jo pian pääsemme mekin ihmettelemään sitä omaa äitiyspakkausta :wave:
 
TeaPot Itse tosiaan esikoisesta menin päivystykseen 33+3 (arvio silloin 2440g), 33+5 uusiksi ja määräsivät vuodelepoon, olin silloin jo sormelle auki. Sain estelytippaa + antibioottia + kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja ja sängystä ei saanut nousta minnekään, ei edes vessa-asioille. 34+2 syntyi. Sullakin jo hyvän kokonen vauva niin selviää varmasti hyvin, vaikka syntyiskin/syntyykin ajoissa :)

Täällä tuntuu jotenkin niin uskomattomalta, että viikon päästä tosiaan ollaan noissa viikoissa kun viimeksi synnytys alkoi olla lähellä. :O Todellakin erilaisia nämä raskaudet!

Ja katais-urpilaiset ei myöskään minua saa töihin ennen kuin tämäkin vauva on 3v. Sen verran oon ajatellut joustaa, että voin olla pph, jos on aivan pakko taloudellisesti. Mulla työ ei oo koskaan tuonut sisältöä elämään, pikemminkin rajoittanut elämää, vapaa-aikaa... Ehkä itsekästä ajatella näin, mutta en tosiaan mene töihin, jos voin sen välttää. Minä olisin ihan tyytyväinen, jos elettäisiin vielä 1700- 1800-luvun malliin ja naiset ois kotona ;) Eihän se kaikille sovi
 
Vaatteista, siihen ei kyllä taida olla oikeaa määrää sanottuna :) mutta toisaalta on niitä hyvä olla että sit kerkee pestä mutta sit toisaalta vauva kasvaa alussa hurjaa vauhtia. Laskin tossa omani ja mulla on 16 52-60senttistä bodya joista 4tai5 lyhyt hihasta, ja samassa koossa 16 puoli potkaria. (olipas niitä paljon ;-)) sit on kaksi housut ja paita settiä ja tennis myssyja 3 ja 2 tumput. Sekä 1 fleece haalari. Uskoisin pärjäävän noilla alkuun ja tietysti sit makuupussi ym. Mutta meil on ollut kaikki lapset vauvana hikisen nihkeätä vaikka kuinka yrittää pukea oikein vuoden ajasta riippumatta. Jos on oikein lämmin kesä niin ei se vauva tykkää yhtään sen enempää kuin itse siitä yli lämmöstä. Tuosta hatusta, mä olen pitänyt vain ulkona ollessa tai jos on oikeasti vetoinen paikka. Ensimmäisen viikon olen kotona pitänyt mutta muuten olen kyllä opettanut olemaan ilman ettei korvat totu vedottomuuteen myös ulkona kesällä jos ei tuule.

Poks poks 34+0 poks poks B-)
 
Se olisi taas neuvolassa käyty :)
paino: 50,6 ja +350vko sekä alusta n.10kg
Pissa puhdas,ei turvotuksia
RR: 101/67
Hb: 82-84
Sf-mitta: 30cm
Tarjonta rt,oli jonkun aukileen yläpuolella ja pää liikkui vielä hyvin.
Sykkeet: 140

Laittoi alhaisen HB:n ja supistusten takia lähetteen äitipolille ja ens viikolla pitäisi tulla aika ja varmaankin jonkinlaista selostusta mitä käynti pitää sisällään..?? Kävin tänään hakemassa kuitenkin Maltoferia jos sillä saisi hb:n nousuun..Siis mikäli eivät polilla asiaan puutu.
Nostelua ja raskaita kotitöitä pitäisi vältellä ainakin lääkärikäyntiin asti ja suht herkästi lähdettävä näytille kun viikkoja näin vähän,nopeat synnytykset myös ollut edelliset sekä edellinen syntyi tosiaan kanssa etuajassa,ei tosin paljon.36+1 on musta ainakin ihan hyvä.
Kokoa arvioi sen verran että 3-3,5kg luultavasti jos laskettuun päästään..Samaa kokoluokkaa siis mitä kahdesta ensimmäisestä arvioitu:) tai hiukan isompi mutta jotenkin en usko että laskettuun aikaan päästään tai sitten mennään heittämällä yli ja synnytellään kesäkuussa :kieh:
Teapotille tsempit sairaalaan. Toivotaan että hetken vielä mahassa viihtyy että saa vauvan kotiinkin nopeasti:)
Avantasia ja viikari 32+3
 
TeaPot Paljon tsemppiä sinne sulle! Hyvässä hoidossa olette molemmat, sinä sekä vauva :)

Töihinpaluu Ei kyllä oo töitä mihin palata, mutta työssäoppiminen pitäisi suorittaa ensivuonna, joten kotona olen maksimissaan vuoden. Ja silloin olen ollut jo 4-vuotta pois työmarkkinoilta hoitamassa tätä nuorinta. Vaikka kahta tutkintoa olenkin suorittanut sinä aikana (lukion ja amiksen)

Supparit Ihan hanurista. Mulla on ebemmän näitä kipeitä, kiroiluun yllyttäviä, kuin kivuttomia. Mutta ne eivät tee mitään. Piakat on kiinni ja kaikki niinkuin pitääkin. Mutta on kamalaa kun hermostuttaa noi supparot ja kokoajan mielessä pyörii, että jos joudunkin synnyttämään aikaisemmin. Toivoisin että lapsi syntyisi vasta laskettuna tai vähän jälkeen.

Joosukka ja MM 32+2
 
Moi!

Onpa jänskää, että koska saadaan ensimmäinen toukokuinen maailmaan. Tosin siitä sitten tuleekin maaliskuinen tai huhtikuinen...

Mun pitää hehkuttaa kuinka ihania työkavereita mulla on! Ne järjesti mulle eilen ylläri baby showerit töissä. Eihän ne työpäivän aikana kauaa kestänyt, mutta tosi ihana ylläri! En osannut yhtään tuommosta oottaa. Kahvihuone oli koristeltu teeman mukaisesti, vauva ja tuleva isosiskokin sai lahjoja, oli herkkuja, nimiehdotuksia ja syntymäpäivän veikkaamista. Tää oli tosi kiva piristys talonrakennusprojektinstressaamisen oheen.

Neuvolassa kävin maanantaina. Sf-mitta oli menossa hieman alasuuntaan, joten uusinta mittaus varuiksi ens ma. Sydänääniäkin kuunteli aika kauan ku oli vaan 130 tienoilla koko ajan. Toivottavasti kaikki pikkasella kuitenkin kunnossa. Kiva et saan mennä jo maanantaina tosiaan uudestaan. Ja liikkeitä on ainakin tänään tuntunut kivasti, ni silleen ei tartte niin huolissaan olla.

Aurinkoista päivää kaikille!

Lokakuinen ja pikku2 32+5
 
Estelytippa loppuu ens yönä. Saa nähdä lisääntyykö supistukset kun niitä tulee jopa tipalla 3-4 kertaa päivän aikana sellaisina tunnin kestävinä aaltoina, jolloin niitä tulee 1-5 min välein ja sitte taas heikkenee :p

Rv 33+4 (no ainakin yöllä vaihtuu sitte rv 33+5:seen )
 
Viimeksi muokattu:
Hui,onpa Teapotilla siellä jännät paikat.Paljon tsemppiä,kaikki menee varmasti hyvin.<3

Täällä aloitellaan taas paastoa.Jouduin yllättäen uuteen sokerirasitukseen,kun eilisessä neuvolassa oli sokerit plussalla!Eikä tätä ole tapahtunut ikinä.Olen kyllä tosi yllättynyt,jos rd-diagnoosin saan.Aikaisemmissa raskauksissa en ole rasituksissakaan käynyt.

Ostin muuten sittenkin Lastentarvikkeesta ne itkuhälyttimet,kun eräissä malleissa oli oikein maininta siitä,että pakkasilla ei sovellu ulkokäyttöön.Siis what?Näillä Suomen leveyksillä?

Taidan lähteä aikaiseen saunaan nyt ja olla ihan raukka koko illan,kun kohta en saa edes vettä juoda.Se on mielestäni koko paastossa rankinta,ilman ruokaa pärjään kyllä.Vähän tympäsee kyllä.:(

Mea ja tyttönen 33 POKS

Ai niin,vaatteiden määrää mietin itsekin.Yleensä olen hamstrannut tuota 56-kokoa aika paljon,50-senttisiä vähän vähemmän,62-senttisiä maltillisesti ja katsonut siitä sitten eteenpäin.Meillä on tuo 56 cm mennyt jostain syystä aika pitkään,mutta nyt en ole niinkään varma,kun tämä vauva ja raskaus on niin erilainen.Kokoa seurataan pienikokoisuutensa vuoksi,ja nyt sitten sanotaan,että jos sokerit heittää,voi kasvaa liiankin isoksi..mene ja tiedä sitten.
 
Ootteko muut huomanneet, että stressi sais aikaan supistuksia? Mullahan ei juuri ole supisteluja ollut, mutta tiistaina oli erittäin rasittava lähisukulainen kylässä + saatiin aika yllättävä kirje samaan aikaan postissa. Nyt on sitten 2 päivää supistellut herkästi, kun vähänkään jotain tekee. :/ Esikoista odottaessa yhteenotto samaisen sukulaisen kanssa sai aikaan sen, että mulla tuli jotain limakalvovuotoja rv 20... (tai tiedä sitten johtuiko hänestä, mutta sopivasti samaan syssyyn osui...) Jostain kumman syystä ei tee mieli nähdä ko. henkilöä ainakaan raskausaikana enää. Voiko stressi lisätä supistuksia vai kuvittelenko vaan?

32+3
 
Kyllähän se stressi niitä lisää! Eikös oo niin että jos äiti onnellinen niin vauvakin on :)

Hei! Millaisia tietoja muuten kerätään sitte tuonne ekalle sivulle kun näitä vauvoja alkaa putkahtaa maailmaan? :)
 
Olisko vaan sit esimerkiks nimimerkki/kumpiko/viikot/mitat?
Tää on se mitä ajattelin...

Mää ajattelin kans et jos toukokuun lähestyessä teen sit tonne toiselle puolelle ketjun johon pääsee sit vauva-aikaa puimaan (ellei jokumuu halua/ehdi ensin). Toki mun puolesta siihen asti et kaikki on poksahtanu voitais olla vaikka tääl odotuspuolen ketjussakin...
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Hei vaan kaikille :)

Tiiättekö... Itsellä kun eka synnytys (v.2004) meni tosi nopeasti.. ja sitten toinen synnytys (v.2008) ei niin nopeasti (&kivuttomasti..) niin jotenkin nyt jännittänyt ihan älyttömästi tulevaa synnytystä, että mitenkä se sit menee...
No yritin etsiä kaapeista sairaalan synnytyskertomukset.. en löytänyt, kun ollaan tässä muutettu pariin otteeseen; Eka Vantaalta keväällä 2011 Savonlinnaan..vuokralle pieneen kaksioon siksi aikaa kunnes löydettiin omakotitalo, johon muutettiin sit syksyllä 2011. Muuttojen seurauksena nuo synnytyskertomukset siis hukkuneet johkin. Otin yhteyttä Naistenklinikalle, ja tänään tuli postissa molempien synnytysten kertomukset! =) Ja täytyy sanoa, että helpotus oli kun luin molemmat läpi.. jotenkin tuosta viimeisimmästä synnytyksestä itsellä ollut kaikki nämä vuodet ylireagoitu näkemys.. Tulin siihen lopputulokseen, että mentiin vaan aivan liian aikaisin synnärille; olis pitänyt kärvistellä kotona pidempään.
Eka synnytys 3h 5min.
I-vaihe: 2h40min
II-vaihe: 15min
III-vaihe: 10min
Kivunlievityksenä epiduraali + ilokaasu

Ja sitten tämä toinen synnytys:
ODOTTELU SAIRAALASSA, ETTÄ SUPISTUKSET ALKAISI TAAS (kun loppuivat kuin seinään kun synnärille päästiin!) Yht.10h!! :| Kun rv37 niin eivät suostuneet oikeen hoputtamaan suppareita, vaan ooteltiin, että luonnollisesti olis tulleet. Sitten kun odottelun jälkeen suostuivat vihdoin puhkaisemaan kalvot, niin kalvojen puhkaisusta 44min niin poitsu syntyi; ponnistusvaihe tässä oli 20min. Jos tuota odottelua ei siis "lasketa" (katsottiin muuten lätkää yms telkkarista...) niin synnytys kesti sit aika vähän.
Kivunlievityksenä epiduraali + ilokaasu.

Ekassa synnytyksessä kun mentiin sairaalalle, olin auki 4cm, toisesta 3cm.

Tuosta toisesta synnytyksestä jäänyt kuva, että sattui enemmän, mutta ei ihmekään; kun kalvot puhkaistiin, niin kohdunsuu avautui alle 30minuutissa 5cm->10cm!

Ekassa synnytyksessä tehtiin episiotomia, pari tikkiä tuli. Ja tuossa toisessa (rajummassa?) repesin hiukan, pari tikkiä siinäkin.

Jaoin nyt nuo tällä palstalla, enkä synnytys-puolella :)

Huojentunut äippä & tyty 31+5
 
Kolmenäiti mulla kanssa jotenkin parempi kuva ekasta synnytyksestä vaikka itse en oikein kerennytkään mukaan :D pari päivää meni ennenkuin osasin sisäistää synnyttäneeni..
Toisen synnytys kun meni mahataudissa ja kivut oli selässä sitä luokkaa että oksetti vaan enemmän niin ei kiitos uudestaan :x..En tiedä vaikuttiko miten kipuihin ettei ollut laskeutunut edes kun eka laskeutu jo hyvissä ajoin ja tosiaan kun tarkastukseen menin niin kätilön mukaan en vielä viikkoihin synnyttäis mut 4h meni ja muksu maailmassa.
Nyt vaan nuo selkäkivut supistusten yhteydessä on samaa luokkaa mutta onneksi vaan muutama päivässä tulee..Oon ihan varma että jos lääkäri edes tarkistaa paikat niin kaulaa on het 50cm jäljellä eikä nuo supparit mitään :LOL:
Voisi kuitenkin sairaalakassia vähän alkaa miettimään,oon vaan vähän taikauskoinen että tietää pahaa jos valmistautuu liikaa..:/
Täällä närästys myös sitä luokkaa öisin että oksennus tulee suuhun kuten hiulullakin taisi olla..Terkka sano että pieniä annoksia illasta ja kylmää maitoa ja jos oikein pahasti häiritsee niin lääkäri voi määrätä..omapratsolia?? Jotain tuollaista..
Mitenkäs teapot? Joko supistukset on laantunut?
Viikonloppuna vauvamessuille jos saan miehen innostumaan :D
Avantasia ja viikari 32+4
 
avantasia, joo itse söin eilen iltapalan vähän aiemmin + sitten myöhäisiltapalana jätskiä. autto vähän.

Tää on kyllä poikittan tämä kakara...ei tosiaan rt... tuntuu, että maha on liian pieni vauvalle ja se yrittää venyttää sitä sivusuunnassa. Ei mitään kevyitä potkuja ja työntöjä, kaipa nuo kalvot kestää :S
 
Huh, viimeinen työpäivä takana -tai no ens vkolla pakko parina päivänä vielä käydä hoitamassa muutama homma, kun ei voi delegoida kenellekään -tässä kostautuu työn ihana itsenäisyys. Ihan kuin kroppa olis tiennyt, et tänään lähden, oli ihan yhtä tuskaa koko päivä, vatsa kuin kivipallo ja hyvä ei missään asennossa. Meinasin jo ärtyä, kun työkaveri valitteli, et nilkkoja pakottaa ja päätkin särki, kun lähti kesäkengissä. Mä en saa siis valittaa mistään, kun olen nuori häneen verrattuna, mut kaikki hänen pikku vaivansa (ja voin kertoa, et niitä riittää) ovat lähes hengenvaarallisia ja mun on kuunneltava tilitystä niistä kärsivällisesti, muuten olen kylmä esimies: / No, nyt saa joku muu kuunnella seuraavan vuoden:D
Olen päättänyt, et huomenna alan pestä pikku vaatteita ja ensi viikolla pitää hommata pinniksen patjat ja hoitoalustat -ja kampaajalle ajattelin myös ennättää, ettei tarvitse ihan huuhkajana lähteä päkistämään:D
Jei, on tää vaan niin ihana fiilis, tulee kevät ja vauva:heart:

Ollakovai...? ja 34+2
 
Hei vain kaikille piitkästä aikaa!

Mie oon vallan unohtanut koko palstan. Esikoisen kanssa päivät menee touhuillessa ja kotiaskareissa joten harvemmin ehdin koneelle ennen iltaa.

Meille on lupailtu tyttöä
Tänään on viikkoja kasassa tasan 33+0. Viimeisestä neukku käynnistä on jo pian kuukausi ja rakenne ultrastakin jo yli kymmenen viikkoa aikaa! Kauhia kun aika menee nopeasti. Ultraa ei ole tiedossa enää, ellei ihan hirmuisesti mennä yli ajalle.

Kaiken sortin kolotuksia löytyy, turvotuksesta supistuksiin. Monen viikkoa kärsin virtstieinfektiosta joka aiheutti supistelua ja saikin kohdun suulla jo hiukan jotakin aikaiseksi. Estolääkitys menee nyt loppu raskauden. Pitkiä lenkkejä ei uskalla lähteä tekemään supistusten takia. Kuinka sitä harmittaakaan makoilla sisällä näin kauniina päivinä! Super tsempit teille jotka ihan vuodelepoon asti olette joutuneet!

En ole lueskellut vanhempia ketjuja muttaVaunuista sen verran, että sattuisko täällä olemaan muita, joilla on vanhempi lapsi 1-2v? Ootteko päätyneet ostamaan jotkin sisarusrattaat, miulla on pohdinta käynnissä...

Sairaala kassinpakkailua olen jo sen verran aloitellut että vauvalle on kotiutumis vaatteet valmiina. Esikoinen oli syntyessään 54,5cm pitkä joten viime kerrasta viisastuneena jätän 50cm vaatteet kotiin ja otan 56cm mukaan, saa niistä sitten vaikka hihaa/ lahjetta käännettyä jos tämä kaveri onkin pienempi - Miulla on kuitenkin vahva fiilis että tämäkin on pitkä tapaus.
Mitäs muuta sinne kassiin pitääkään pakkailla?
 
Onko muilla olo että menkat olisi alkamassa? Mulla särkee alamahaa ja selkää mutta ei supistele..Lisäksi on todella paha olo ollut tänään :x vatsakin tyhjenee..Kaverille sanoinkin että jos oikein hätä tulee niin tuon lapset siihen ja käyn tarkistaa tilannetta tai sitten mies saa luvan lähteä töistä käyttämään äitipolilla..Tuskin kuitenkaan syntymässä on tai ei annetakaan syntyä. Vaikka eipä vauvat lupia kysele :kieh:
Vaunut, kaverilta ostin tuplat ja niihin kantokassin vauvalle ihan vaan sen takia jos kävellään mummolaan ja takaisin kun tyttö (ylihuomenna 2v :heart: ) ei välttämättä edestakaisin jaksa kävellä ja muutenkin pääsee paremmin kävellen kun ei tarvitse madella :D
Ihanan aurinkoinen päivä tänään ollut vaikka lähinnä makoillessa päivä mennytkin..Eilen taisi ollakin se ainoa raskauden energinen päivä kun pestiin pyykkiä hullunlailla:p
Avantasia 32+5
 
Jaahas...nyt ei ollakaan sitten enää edes sinne päinkään kallellaan miten pitäisi... Vauva potkii kohti alakertaa :/ Veikkaan, että kun maanantaina neuvolassa tästä valitan niin just silloin sitten onkin taas pöyrähtänyt oikein ja merkkaavat raivotarjonnaksi...

Paineentunnetta on siellä sun täällä sen mukaan miten päin vauva tuolla itseään puskee, joten jos sulla avantasia vaikka ois vaan vauva oikein päin ja siksi menkkatuntemuksia jos vauva painaa päätään alaspäin?

tuplat ei mahtuisi minnekään niin ei tule. ratkaistiin asia niin, että ostettiin kantoliina eli joko vauva on liinassa ja 2,5v rattaissa (ripeämmät kävelyt) tai esikoinen kävelee ja vauva on vaunuissa (hitaammat reissut) Meillä noiden rattaiden kanssa tulee mentyä max. 1km matkoja muutenkin niin eiköhän näin pärjätä. Huomasin kyllä kirpparilla myynnissä 4 tuplarattaat ja hieman jo kutkutti raahata yhdet kotiin (Hartanin tuplat, kääntyvillä pyörillä :p ) mutta jätin sinne kuitenkin.

32+5
 
avantasia minulla on ollut menkkamaisia kipuja nyt parin viikon aikana ja neuvolastakin niitä kysyin. Sanoi, että liittyy supistuksiin (ennakoiviin) mutta outoa on, että minäkään en tunne varsinaista supistusta eli vatsan kovettumista.

Meidän neiti oli eilen kovin rauhallinen koko päivän, mutta aloitti illalla pyörimisen. Tänään onkin sitten ollut aika liikehdintä koko päivän:D Minulla on ollut muutamana päivänä, eriyisesti aamupäivästä aika voimakasta huimausta ja hengästymistä ihan vaan seistessä. Hemoglobiinia ei viimeksi mitattu, kun oli edellisellä kerralla hyvä. Voikohan nämä kuitenkin olla oireita alhaisesta hb:sta?
Lisäksi minua vaivaavat järkyttävä iltapäiväväsymys ja sokerin himo :ashamed:

Poca 32+3
 

Yhteistyössä