Toukomasujen -07 huhtikuu

Virpi1980 : Me ostettiin kans nuo samaiset vaunut ja meilläkin puuttu ne valjaiden toppaukset. Jotain se myyjä siellä lastentarvikkeessa puhui niistä toppauksista, mutta en kuolemaksenikaan muista et mitä. Enkä jaksanut alkaa soitteleenkaan niiden perään. Meillä kun on noita toppauksia jäänyt muista vöistä.

oma (.)
Tänään nousi toi verenpainekkin tuossa päivällä. Mulla kun on ollu tota raskausmyrkytys oiretta. Soitin äitipolille tossa illalla ja käskivät vain lepäämään. Sit jos olo edelleen huononee niin voi mennä käymään. Mulla tuo äitin iänvanha mittari näyttää alakanttiin. se on näyttäny 115/72 kun toisella mittarilla on samaan aikaan ollu 130/82. Tänään tuo äitin vanha mittari näytti jo 126/86 joka siis vois olla ehjällä mittarilla n. 140/96. Sit muutaman tunnin levättyäni niin tuo mittari näytti 112/73. Eli lepo näyttää auttavan. Se järkyttävä pääkipukin helpotti tolla levolla. Mutta tiiäppä tuosta. Ei pitäs mennä mittaileen mitään verenpaineita tollasella mittarilla mikä ei ole luotettava. En kyllä osaa arvioida et kuin huono olo pitää olla että se on vaaraksi vauvan hyvinvoinnille. Pelottaa et mitä jos en huomaakkaan että vauvalla ei olekkaan kaikki hyvin. On se liikuskellu tuolla mahassa, mut mun mielestä kyllä vähemmän kun ennen. Voihan se liikkeiden väheneminen tilanahtaudesta johtua. Onneksi tiistaina on sitten se äitipoli aika sinne ultraan.
Supistuksia on aika paljon ollu ja tossa muutama yö takaperin jo ajattelin et joko tää tahtoo syntyä ku alko supistukset oleen vartin välein. Mutta ei ne kipeitä olleet niin ajattelin et kohtu vaan treenailee. Sit myöhemmin ne loppu niin pääsin nukkumaan.

Nyt alkaa päässä taas humiseen siihen malliin et taitaa olla parasta mennä taas sänkyyn pitkälleen ja nostaa jalat taivasta kohti.
Oikein leppoisaa pääsiäistä ja herkutelkaa munkin puolesta suklaa munilla... :wave:

Kojo ja tyttö mellestäjä 36+3
 
Meea
Täälläkin supisteluja. Muistelinkin, että esikosta alkoivat siinä kuukautta ennen laskettua aikaa - onneks nyt ei haittaa vaikka jo vähitellen alkaakin jo valmistautuminen. Ja en vieläkään ole niitä vauvan vaatteita ja muita laitellu, saatika sairaalakassia... Jos jo huomenna saisin aikaiseksi.

Joo ja lentosukat on ehdottomat - mä oon koko raskauden käyttänyt sellaisia polvipituisia. Ei ole puoliksikaan niin kipeät jalat ja ei pahemmin ainakaan vielä näy suonikohjuja. Tukisukkahousut olisi kai paras vaihtoehto, mutta musta ne on niin tukalat ja kutiaa ja on kuuma.

Nyt pääsiäismunia piilottelemaan... Eikös se huomenna pitäisi sen kukon ja pupun munia??
Mukavaa pääsiäisen jatkoa kaikki!
 
Nyt on sitten munat piilotettu, vaikka saa nähdä kuinka moni meistä niitä huomen aamulla syö, se pojan pieni lämpöily osottautuikin sitten vatsataudiksi, oksensi illan aikana kahdesti. Nyt on nukkunut kolme tuntia, ja itsenikin varmaan pitäis jo käydä nukkumaan, kun yöstä voi tulla kovinkin risainen. Petasin itselleni tohon pojan sängyn viereen lattialle, että olen si´tten passissa jos rupeaa yöllä oksentamaan.
Ei pitäisi koskaan ääneen ihmetellä, ettei omilla lapsilla ole koskaan jotain tautia ollut, se näyttää heti hyökkäävän kimppuun. Ovasti olen käsiä pessyt, kun jotenkin on sellainen aavistus, että tällä mahalla ei oksentaminen mitään kivaa ole, jos nyt koskaan sitä on.

Tänään kaupassa myyjä sanoi mulle, että kypärämyssyjä ei pitäis ihan vauva ikäisellä käyttää, kun voi kuulemma aiheuttaa jonkun stressi reaktion, jos synnytyksestä ei ole kauaa, johtunee kuulemma siitä tunteesta mikä vatsassa vauvoilla on ollut kun pää on ollut puristuksissa lähtökuopissa, en ole koskaan aikaisemmin moista kuullut, eikä se ole aiemmin ollut meillä ajankohtaistakaan, kun molemmat lapset on syntyneet helteillä. Liekö jokin uusi tutkimus...

No nyt yritän mennä nukkumaan ja keräämään voimia yön koitoksiin.

T:Minnihiiri
 
Kojo: jos huolettaa, niin käväise synnärillä tai polilla (jos auki näin pyhinä) otattamassa sydänkäyrä ja verenpaineesi, ei tarvitse sitten stressata. Stressi kun vaan nostaa sitä verenpainetta turhaan. Ei meillä ainakaan tunnu synnärin tädit pahastuvan, jos käy varmistelemassa, varsinkin jos soittelee etukäteen ja menee hiljaiseen aikaan. Parempihan se on varmistaa kuin huolehtia kotona.

Hanna: Voi vitsi toi sun pitsa kuulosti mahtavalta!! Voi kun täältäkin sais tommosta herkkua...Hyvältä kuulosti nuo sinun lukemiset ja perusteiden hankkiminen. Mullakin mies opasti mitä sanoa lääkärille, jos ei sektiota rupea tulemaan. Tosin en niitä tietoja joutunut enää käyttämään, kun olin sen paniikkikohtaukseni saanut. Ilmeisesti täydellinen romahtaminen synnärin oville säikäyttää kokeneemmatkin kätilöt ja lääkärit...Oli se kyllä hirveä tunne, kun meni jalat alta eikä pystynyt kuin itkemään. Hyperventiloinkin sen verran pahasti, että joutuivat tarkistamaan verikokeella, että saanko tarpeeksi happea. Ja ihmeellistä oli, että kun pääsin synnäriltä osaston puolelle, rauhotuin melkein heti.

Oma olo on nyt ihan ok, eli ei nyt mitenkään mahtava, mutta kyllä tämä tästä. Pari kertaa oli hengenahdistusta tänään, mutta meni levolla ohi. Esikoisen kanssakin keksin suht rauhallisia yhteistouhuja (maalattiin munia, maalattiin muuten vaan ja tehtiin maja, jossa köllöteltiin, juteltiin ja luettiin kirjoja), joten sekin varmasti auttoi. Tosin kaupungila käytiin koko perhe pari tuntia pyörimässä ja sen jälkeen olo oli aika surkea. VAIKKA ostin uusia alusvaatteita...Heh! Ei sitten riittänyt sekään piristämään, yleensä se on melko varma keino. No ehkä tällä norsukropalla ei alusvaatteetkaan paljon mieltä hivele. Harmi kun en saa mahakuvaa päivitettyä, on edelleen se kameranpiuha kateissa. Mutta tosi ihania masukuvia monella jo on :)

Supistuksista piti vielä kysymäni: onko kellään tuntunut supistukset pakaroissa? Mulla tässä parina päivänä ollut supistusten yhteydessä kovaa vihlontaa pakaroissa ja yläreisissä, tuntuu ihan tosi oudolta. Onhan nuo aikaisemmin tuntunut selässä, mutta nyt on ollut kyllä todellakin pakaroiden alaosassa nuo tuntemukset.

Eipä tässä muuta, hyviä öitä ja huomiseen taas!

Commander ja masuvauva 37+2

 
Lasten syntymäkoosta: mun poika syntyi rv 40+5 ja oli 4430g ja 53cm ja kettumaiset 38.5cm se pipo \|O , isältään perinyt :ashamed: et kai toi seuraavakin tulee samanlaisena jättipäänä :/

Hemmetti kun nyt kaksi päivää taas takana sitä et maha ollu supistuneena pinkeeks 24h/vrk ja TOSI vaikee liikkua, nousta, istua jne. Jouduin eilenkin makaileen aika paljon ja kaikki mitä teki, pahensi asiaa. Kun on pakko siivota, viedä koiraa jne ja sitten ne kostautuu koko päivän kestävällä pingotuksella. Enkä tiiä pitäskö sit levätä vaan vai mitä...kai sitten. Niin esikoisesta mulle sanottiin ettei tuu liian aikasin ulos.

*huokaa* vielä n.7 viikkoa lask aikaan.

Fangis 32+6<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2007 klo 22:33 rasse04 kirjoitti:
iltaa masulliset! =)

tänään sain viedä vauvalle omaa maitoa (kun myy siirrettiin helsingistä hämeenlinnaan niin joutu karenssiin MSR tuloksien ajaksi, ja tänään tuli negatiivinen vastaus :) ) isi sai pitää tänään myytä ekaa kertaa sylissä :heart: ja mää vaihdoin vaipan. nyt saa enemmän alkaa hoidella kun ei enää ole eristyksissä. on se kyllä vaan niin ihana :D :heart:
eilen oli joutunut sinivalon alle (bilirupiini (en teidä miten kirjotetaan) liian korkea). voi olla että myy pääsee lämpökaapista joko tälläviikolla tai viimestään ensviikolla.

himmeli missä sairaalassa teidän poika on? laitoit että olet kirjoittanut maaliskuisiin, siis tarkotatko missä on maaliskuussa syntyneet, siellä vauvapuolella?

piti kommentoida jotain mutta en nyt taas muista kelle ja mitä :ashamed: . täytyy kattoo jos huomenna saan aikaseksi kirjoittaa synnytyskertomuksen

hyviä vointeja kaikille ja uusille tervetuloa!

rasse04 ja pikky myy
kirjotin toukomasujen maaliskuun ketjuun :flower:
me päästääm EHKÄ viikolla 16 kotiin....voi kun jännittää tuo kotiutuminen.
en malttanu lukea ktjua loppuun,vaan vastasin sulle heti kun luin tämän,kun tuo muisti on aina mitä on =)
erittäin hyviä vointeja teille kaikille ja tsemppiä synnytyksiin.

himmeli ja poika 2325g
 
Heippa kaikille :wave:

Ihanaa olla taas kotona :) Mukavaahan tuo kyläily tietysti on, mutta ei enää niin helppoa tässä olotilassa... ;) Oltiin siis siellä anoppilassa yksi yö, oli aika stressaavaa :ashamed: Appiukko on kova kuorsaamaan ja siellä oli myös miehen veli tyttärensä kanssa. Tilat on pienet ja lapset saivat huonosti nukuttua päiväunia ym. niin ilta oli kohtuullisen kaoottinen... Aamulla mun olo olikin niin huono (lepopulssi 125 jne..) että lähdettiin melko pian aamupalan jälkeen kotia kohti. Olo helpotti kyllä heti, kun vain pääsi oman perheen kanssa :ashamed: Kotona vaihdeltiin vaatteita ja minä täytin kakun, sitten lähdettiin ajamaan minun isälle ja äitipuolelle. Siellä tunnelma olikin sitten taas ihan toinen :D

Meillä on alkanut jännittämään tämä tuleva synnytys muiden lasten osalta aikalailla... Vaikka apujoukkoja onkin paljon, niin parin viikon päästä kaikki ovat joko ulkomailla tai muualla :eek: Ja se mies kertausharjoituksissa :/ Sanoi kyllä eilen, että kyllä hän sieltä pääsee sitten lähtemään. En vain tiedä kehen otan yhteyttä, jos vauva ei ole ennen sitä syntynyt. Siellä kun ei saa puhelimia pitää auki ja jos lähtö tulee, niin haluan saada miehen kiinni heti! Haaveilen siis todella kovasti, että vauveli päättäisi tulla kahden viikon sisällä!

Kaikki oireet kyllä viittaa siihen, että ihmettelen, jos masukki pysyy täällä enää kovin kauaa :whistle: Supistuksia tulee joka päivä, eilen tuli sellaisia kovia vihlaisuja alapäässä ja vatsan sivuilla. Maha roikkuu myös niin alhaalla, että tuntuu, että se tipahtaa ihan pian. Paineentunnetta, aika kovaakin, on ollut jo pidemmän aikaa juuri tuolla kohdunsuulla ja takapuolella.. Viime yönä selkä kipeytyi ihan järkyttävän kipeäksi :( Tuntui jotenkin enemmän sellaiselta polttavalta kivulta :/ Maha tuntuu olevan myös niin täynnä tätä vauvaa, että tila on varmasti jo käynyt aika ahtaaksi. Kahtena päivänä on muuten oksettanut ihan hirveästi :x Toki sitä oksennustautia on kovasti liikkellä...

Isäni oli muuten ihana, kun lähdettiin kotia kohti, niin halatessa vielä sanoi, että soita sitten vain, niin kyllä hän koittaa järjestää työt niin, että saa hoidettua lapsia, jos lähtö tulee :) Kyllä isi on sitten vain ihana ihminen :heart: :D

Luin kyllä kuulumisia, mutta nyt en muistakaan mitä piti kommentoida :ashamed: Ainakin se, että ihania masukuvia oli profiileissa :) Täytyisi itsekin vielä päivittää kuva, jos vaikka piankin pääsee tästä kummusta eroon :whistle: :D

Voikaa hyvin kaikki ja voima :hug: kaikille tarvitseville :)
Me lähdemme koko perheen voimalla ulkoilemaan, ihanaa kun mies on kotosalla :heart:

parasta aikaa ja masukki 36+3 :heart:
 
Hei kaikille! Vastailen heti kysymyksiin jos vaan jotain niistä muistan. :LOL:
Meillä poika syntyi viikoilla 37+1 ja paino 2690g ja pituus 47cm pipon kokoo en nyt muista. Täällä kans on ruvennyt yöllä lonkkia särkemään jos liian kauan nukkuu samalla kyljellä. Ja tuntuu, kun menee nukkumaan niin ei meinaa löytää hyvää asentoa millään. Mulla tuntuu, ettei tää vauva synny ikinä (no en sitä niin vielä osaa odottakaan, vaikka varmaan pitääs. :whistle: ) Supistuksia ei ainakaan vielä ole ja vauvakaan ei oo vielä laskeutunut. Anoppeista on ollu johnain vaiheessa puhetta. Mulla on aika mukava, riippuu millä päällä se on. Välillä haluaa heti lähetä kylästä pois ja välillä viihtyy kauankin. On vaan niin perussuomalainen karehtija, jos jollain on jotain sekin heti haluaa. Ja varsinkin jos on saanu halvalla. Ja sitten sitä murehtimista, ettei mee talo alta, kun on osteltu sisustavaraa ym tuonne uudelle puolelle, ettei vaan mee liikaa rahaa. Sitten on se ettei poikaa saisi appivanhempien aikana komentaa, vaikka tekis mitä. Sanoin kyllä juuri eilen, että en halua mitään vapaan kasvatuksen tulosta tuosta pojasta, koska sillä se ei toimisi. Miehellä ja sen kaksoisveljellä on ehkä toiminut, mutta niillä ei oo tuon poijan tempperamenttiä....Äitiltänsä periny. :whistle:
Kojo: soittele sinne äitipolille jos vaan vähääkään huolettaa vauvan vointi niin saa sitten varmuutta ja muista levätä paljon. Ite silloin pojan aikana, kun tuli raskausmyrkytys en osannu kotona levätä niin joutu osastolle makoilemaan.
Eileen käytiin vielä keskisillä siellä kaaoksessa. Meinas multakin loppua "hermot", kun joka paikka täynnä väkiä. Ostettiin olohuoneeseen sieltä sitten lamput. Kyllä on ihanaa, kun saa laitettua uudelle puolelle jo valotkin päälle.
Sitten ostin tuttipullon, tutin ja imetystyynyn kun oli niin "halpa" 23.50e ja seinäjoella huvikummussa maksaa n. 40e. Mieskin tuumas että tuollahan on hyvä nukkua. :LOL: No on aikin käyttöä jos imetys ei jostain syystä onnistu. Nyt sitten on vauvalle kaikki ostettuna, sairaala kassi vaan pitääs pakata enää valmiiksi. En minäkään oo ikinä kuullut tuota kypärä myssy hommaa. Meilläkin poika synty elokuuslopussa, niin pidin vaan trikoolakkia päässä. Nyt oon ostanut 2 trikoolakkia h&m:ltä. Ajattelin laittaa kypärärälakin ja trikoolakin päähän, kun laitokselta lähdetään. Mutta nyt syömään aamupalaa ja tuonne uudelle puolelle siivoamaan, että saa jossain vaiheessa tavaroitakin sinne muutettua. :wave: Laitan uuden vattakuvan kans nyt profiiliin. Voidaan kaikki hyvin!!!

Elli Ja Nyhverö 36+4 <br><br>
 
Hei!

Täällä iski yhtäkkinen paniikki, että mitä kaikkea pitää muistaa laittaa valmiiksi ennen vauvojen syntymää? ja mitä pitää ostaa?
Tuli vaan tuossa tuota Elli Etikan juttua lukiessa mieleen, että mitähän se kaikki valmiina tarkoittaa?

Mitähän unohtuu?

itse olen vaan lähtöä ajatellen ajatellut, että tärkeintä melkein kaikista ottaa kännykän laturi ja ladatut akut x2 kameraan.

Tehkää listaa, mitä kaikkea te olette laittaneet?

Kiitos
 
peuhu
Yksi minkä mä oon joka kerta(tai siis nyt toinen raskaus meneillään :ashamed: )meinannut unohtaa on toi et kotona pitää olla kunnon terveys siteitä reilusti. Sairaala kassia en ole vielä pakannut kun en tiedä leikataanko vai syntyykö normaalisti, mies voi sit vaikka pakata mun puolesta tai pakkaan sit lähtiessä.
 
Mä laitan nyt listaa mitä oon ostanu ja laittanu valmiiksi.
Vauvan vaateet pessy ja viikannu kaappiin, sitterin kankaat pessy. Hoitopöydän alusta on vielä lainassa, mutta palautuu. Pinnasänky laittamatta, mutta sinne kaikki valmiina.
Ostanut: tuttipullon/ tuttia siihen, tutin, uusia vaateita (vaikka poijalta jäänytkin.) talkkia, puhdistusliinoja pitää muistaa ostaa sekä vaippoja vielä.
Itelle pitää siteitä vielä ostaa. Imetystyynyt tosiaan ostin keskisiltä. Rintapumppu on valmiina, jos on tarvetta.
Sairaalakassi vaan pitää pakata...Pitää ettiä mitä te muut ootte sinne pakannu ja ottaa mallia. ;) Mutta nyt keittelemään miehille.

Elli Ja Nyhverö 36+4
 
heippa vaan kaikille!

mä en oikein tiedä että pitäiskö mun soitella sairaalaan vai odotella vaan, kun neljättä päivää supistelee, ei kipeesti mutta tuntuvasti.........on mulla kaikkien kanssa ollu harkkareita mutta niitä on ollu parin tunnin verran vaan, mutta kun nyt on tosiaan neljän päivän ajan tullu aina sillon tällön supistus, siis suht usein kuitenkin.
istuessa/maatessakin supistaa ja etenkin liikkuessa. sitten kun nousen istualta seisomaan niin alapäähän "vihloo"(siis selkeesti vauva painaa) eikä siinäkään muuten mitään, mutta kun ei pysty sen vihlonnan aikan kävelemään kunnolla.

mulla ei oo ennen tällästä ollu, mä en tiiä että onks tää normaalia vai pitäiskö vauvan tilaa käydä tarkistamassa.............. onko kukaan toukokuisista törmännyt samanlaisiin oireisiin?

nii ja mulla ne "aidot oikeat" supparit alkaa jo aika aikasin tuntumaan jaloissa, eli ei näillä supistuksilla laitokselle pääse :D

mutta tosiaan huolestuttaa vaan että jos toi vihlonta noustessa kertookin vauvan väärästä asennosta tms?(ja siis supistuksetkin siitä johtuen.....)(kun tyyppihän oli viistotarjonnassa ensin ja sitten todettiin hänen kuitenkin kääntyneen oikeaan asentoon)

ja anteeksi että taas oli vaan oma napa- asiaa, mutta kun metsästelen jokun kokemuksia asiasta :ashamed:

terv. maissikas 37+0
 
Pilkkikilpailussa tuli sitte eilen käytyä ja sain 0,340grammaa painavan kirjolohen.. ja pääsin sillä jopa palkinnolle asti... :LOL: Ja palkinnoksi sain pullollisen viiniä... aika hauskaa sinänsä ku mie en ees syö kalaa, enkä juo nyt viiniä niin tottakai mie olin ainoa meän porukasta joka kalan sai ja palkinnon =) Tänään kans oltiin koko päivä pilkkimässä ja saaliiksi saatiin vain kokemusta.. Noh, eihän se saalis ole pääasia vaan hyvä seura ja ulkonaolo.. nyt sitte naama punottaa. On arska paistanu koko päivän.. B)

Masussa kaikki nähtävästi ok. Välissä supistelee ja vauva niin möyryää masussa, että vierustoveritki näkee ku vatta pomppoilee puolelta toiselle.. toivottavasti nyt sitte pysyis raivotarjonnassa eikä lähtis enää istuskelemaan väärinpäin.

Tavaroista oli puhetta niin mie olen laittanu vaatteet valmiiksi kaappiin ja ostanu ne vaunut ja turvakaukalon sitte tuttipulloja ja tutteja, hoitoalustan, puhdistuspyyhkeitä, vanutuppoja, tops-puikkoja navan puhistusta varten, vaippoja, talkkia, perusrasvaa, ittelle liivinsuojuksia ja rintapumpun. Vielä pitäis ostaa vauvalle kylpyöljyä, kaappiin muutama vastike-tetra varmuuen vuoksi. Ittelle siteitä ja imetyspaitoja ja muutamat imetysliivit. Sairaalalaukusta puuttuu enää neuvolakortti, puhelin,laturi, kamera ja akut. Ai niin ja tietenki lompakko.

Nyt nukkumaan ku viimeyö meni huonosti.. lonkat puutu ja pissitti ja nivusetki tuntu aroilta aina ku kylkeä käänsi.. Olen alkanu muuten nähä semmosia unia, missä olen todella laiha ja juoksen monta kilsaa putkeen ja olo on kevyt ja hoikka... kai sitä alkaa olla jo niin "vompatti" olotila, että unissa sitte kuvittelee olevansa muuta ku mitä on... :whistle:

Hanna ja Nöössi 33+5
 
Heippa vielä iltasella :wave:

Tervetuloa sallinen mukaan joukkoon iloiseen :) :hug: Nyt taidetaan suurin osa porukasta olla kyllä jo vähän "raihnaisia" :D

maissikas, mulla ollut kanssa noita vihlaisuja alapäässä, kun nousen ylös :/ Ja aina pissattaa :whistle: Painaisikohan vauva sitä virtsarakkoa niin, että tuntuu vähän väliä pissattavan? Kun tämä masukki roikkuu niiiiiin alhaalla muutenkin :ashamed: En osaa sen paremmin ottaa kantaa, mutta soittele ihmeessä sairaalaan, eihän siitä ainakaan haittaa ole! Saat mielenrauhan :)


Käytiin tänään saunassa ja tuossa itseäni vielä rasvailin, kutina on ollut tänään ihan käsittämättömän kovaa :x Esikoinen sanoi saunassa, että älä äiti raavi itseäsi enää :ashamed: Mutta se kutina on niin sietämätöntä, että en kertakaikkiaan pysty olemaan raapimatta. Olen yrittänyt "hieroa" käsiä yhteen ja paidan läpi painella ihoa, mutta eipä ole oikein auttanut :( Mulla on mahassa, käsissä ja rintojen keskellä ihan sellaisia verenpurkaumia tuosta raapimisesta :ashamed: :snotty:

Tiistaiaamuna menen taas verikokeisiin, jos kutina johtuukin maksa- ja sappiarvoista. Ihan siltä tämä tuntuu, mutta kun arvot olleet koko ajan ihan ok, niin empä osaa niiden kohoamistakaan odotella. Mutta jos nousua on, niin arvatkaa kuka vaatii käynnistyksen seuraavalla äitipolikäynnillä :whistle: Silloin on viikkoja jo 37+4 ja edelliset on käynnistetty viikolla 37+1.

Kovasti masukki on taas liikkunut, tai möyrinyt paremminkin. Puskee ilmeisesti pyllyään tuossa ylhäällä ja tuntuu hurjalta :D Oikein kipeää tekee, taitaa olla aika ahtaat paikat vauvallakin.

Alapäässä tosiaan tuntuu kovaa painetta ja vihlaisuja vähän väliä. Supistuksia tulee useita päivittäin ja edelleen jos olen makuullani, niin tuntuu kuin olisi vanne päässä, puritusvoima ja tykytys päässä on aika kovaa :/ Täytyy tuosta jutella äitipolilla, neuvolassa eivät olleet koskaan kuulleetkaan :whistle: :/ Olo on kyllä aika kehno ja voimaton :ashamed:

Mutta nyt nukkumaan, mies lähti vielä keikalle, kun tuli hälyytys palolle! Huomenna hän meneekin isänsä ja setänsä kanssa sahaamaan lautoja, meinasi rakentaa pienen nukkuma-aitan mökille vierasaitaksi. Mökillä oli kuivunut muutama isompi mänty pystyyn, niin siitä se ajatus sitten lähti ;) Lapset taitavat lähteä hänen mukaansa päiväksi mummolaan, saa mamma sitten levätä :)

Voikaa hyvin ja öitä :hug:

parasta aikaa ja masukki 36+3 :heart:
 
Tirlittan tuolla mietti sairaalakassia ja laitanpas minäkin Elli Etikan tavoin vähän listaa mitä on meillä valmiina.
Juuri tänään pakkasin vauvan laukun valmiiksi, tietämättä minäkään mitä sinne pitää laittaa :LOL: Mutta pakkasin siis kotiin tulo vaatteet ja tutin ja tuttipullon sinne valmiiksi.

kaikki meillä on ostettu uutena tosiaan, kun täällä ei ole ketään jolta saisi ja toisaalta kiva ensimmäiselle ostaakkin uutena.. lisätkää mulle jos tarvin kans vielä jotain, koska en itsekkään huomaa mitä puuttuu..

- vaunut ja turvakaukalo sekä hoitolaukku
- vaatteita (eri kokoja 50-56-62 senttisiä pääasiassa) ja mini saunatakki..
- pesu vanna,l'mpömittari veteen vielä mietin ostanko siihen ne jalatkin..
- harsoja ja pieniä vauvan pyyhkeitä, vaippoja
- rasvoja; esim. zinkkipastaa,perusrasvaa,talkkia pesuvoidetta,pesuaineet kylpyyn,kosteuspyyhkeitä,topsi puikkoja ja vanulappuja
- Hoitoalustoja x2 toinen hoitopöydälle.. joka siis on myös ja toinen vessaan pesukoneen päälle tarvittaessa.
- pinnasängyn reunukset ja kaikki mitä pinnasänkyyn tulee. .monia petivaate settejä, pari vilttiä ja niitä verkkovilttejä mitä tulee monesti vaunun päällekkin.
- Hug a bub kantoliina
- Mobilet sängyn laitaan,siis soiva lammas ja sitten turvakaukaloon sellaiset nallehelistimet ja muutama pehmolelu
- tutteja pari kolme sekä tuttipulloja
- Aventin sähköinen rintapumppu
- nenäniistin
Itselle, rinnansuojuksia ja imetysliivit sekä niitä hyvin imeviä siteitä tänne kotiin ja sairaalalaukkuun..

Pinnasänky puuttuu meiltä vielä tämän kuun loppuun asti sekä sitteri. Myöskin vaunuihin etsin sellaista koristetta.

Sairaalalaukkuun pakkaan osan sitten ennen lähtöä, mutta tämmöinen lista on ajatuksena laittaa nyt jääkaapin seinään ja jotain olen pakannut jo laukkuun..

-rinnansuojuksia
-siteitä muutama
-huulirasvaa
-shamppoo,hoitoaine,saippua,deodorantti,kosteusvoidetta ja hiusharja ja ponkkareita..sekä hammasharja ja hammastahna. .

Nämä saa muuten hammasharjaa lukuun ottamatta kaikki juuri nyt pieninä pakkauksina H&M, oli siis kiva kun ovat pieniä ja vievät pienen tilan.(Ja nämä muuten pakannutkin jo)
- Mp3 soitin
-luettavaa
-kamera ja akut siihen, en ajatellu videokameraa ottaa kyllä?
-laturi puhelimeen
-tossut ja löysät kivat jumppahousut(olohousut) ja jotain pari paitaa ja omia sukkia
-jotain pillimehuja ja suklaata jos sattuis vaikka oleen sitten kotona juuri sillä hetkellä ja ehkä hedelmän vois ottaa varulta mukaan..

Muuta just nyt ei tule mieleen.. mutta varmaan saatan jotain unohtaakkin,eli lisäilkää mulle mitä mulla vielä puuttuu ennen vauvan tuloa tai sairaalalaukusta iteltä.

Moonlight
 
Heipsis!

Aika hyviltä nuo mitä vauvalle valmiiksi -listat kuulostaa, ja tosiaan aika monta asiaa ehtii ostaa sitten vielä vauvan synnyttyäkin, eli ei hätää jos ei kaikkea ole jo kotona odottamassa. Tärkeimpiä ovat mielestäni turvakaukalo, jonkinlainen nukkumapaikka, vaunut, pari settiä vaatteita, pari harsoa ja vaipat. Kaiken muun ehtii sitten tarvittaessa ostaa myöhemmin, mutta kyllähän se arkea ja kotiintuloa helpottaa, jos on vähän enemmän rompetta jo olemassa.

Mulla kaikki valmiina tarkoittaa:
- esikoisen vanhat vaatteet kaappiin laitettuna, pestyinä tietysti
- sänky koottuna, patja, peitto ja pehmuste laitettuna. Lakanat odottaa kaapissa.
- turvakaukalo tuossa tietokoneen vieressä odottamassa, vastasyntyneen lisätoppaukset laitettuna takaisin paikoilleen
- vaunut pestyinä, huollettuina (silikonisuihke tekee ihmeitä nitinöille!) ja koottuina
- hoitoalusta ja sitteri käyttöä vaille valmiina vaatehuoneessa
- 1,5 vaippapakettia hankittuna, rasvat, talkit, lääkkeet yms. jo olemassa esikoisen takia
- amme, korvakuumemittari ja itkuhälytin löytyy ennestään
- pari NAN-purkkia kaapissa varalla, jos on imetysongelmia
- vanhat tuttipullot suht helposti saatavilla, uudet tutit niihin ostettu
- yksi tutti hankittuna, keittämättä toistaiseksi
- sairaalakassi pakattu
- vauvan kotiintulovaatteet laitettu miehen kaappiin, että osaa sieltä ottaa
- itselle ostettuna leikkauksen jälkeen käyttöön sopivat alushousut (tiukkaa liukasta kangasta, korkealla vyötäröllä - ei siis paina haavaa ja tikit ei tartu kuten esim. puuvillaan). Näitä mies metsästi viime leikkauksen jälkeen yksin kaupungilla, joten nyt ostin valmiiksi.
- siteitä, liivinsuojuksia ja rintapumppu löytyy

Vielä ajattelin käydä ostamassa vauvalle oman uniriepu-nallen (eli jossa on nallen tms. pää ja riepumainen vartalo) sairaalasänkyyn laitettavaksi (ja toivottavasti jatkossakin käytettäväksi) ja collegepaidan/neuleen. Meillä ei ole yhtään paksumpaa pitkähihaista noissa aivan pienissä kokoluokissa, ja tuo yksi tarvitaan luultavasti jo kotiintulomatkalle.

Mutta sitten kaikki muu ostetaan kun tiedetään ihan 100 % varmasti se sukupuoli tai jos huomataan, että jotain vielä puuttuu.

Lisäksi pitäisi käydä ostamassa esikoiselle syntymäpäivälahjaksi polkupyörä, mutta sen ehtii tehdä vauvan syntymänkin jälkeen, jos ei nyt jaksakaan. Synttärit on vasta 17.5. eli siinä jää melkein kuukausi aikaa vauvan syntymän jälkeen se vielä ostaa.

Ai niin ja tulevalle veljelle pitäisi keksiä isoveli-lahja. Ideoita?

Eipä tässä muuta, nyt lähden kokeilemaan nukkumista...

Commander ja ei-enää-pitkään-masuvauva 37+4
 
Heippa!

Onpa tulllut taas tekstiä!! Ja vielä ainakin yksi uusi toukokuulainen osui silmään! tervetuloa

Vauvan tarvikkeista olitte koonneet listaa, olipas kiva lukea... huomasin monta asiaa Commanderin listasta, mitä itseltä vielä puuttuu...
Täytyy tässä pikkuhiljaa ruveta itsekin kasaamaan tavaroita.

Me ollaan saatu aikaiseksi jo turvakaukalo ja sänky tänne kotiin. Sänky on tosin vielä varastomuoveissa, ajattelin tänään tai huomenna sen avata ja sitten katsoa kaikki pehmusteet jne kuntoon ensi viikon aikana. Vaatteet on pesty ja silitetty ja kaapissa. Vaippoja en olis muistanut!!!! :LOL: Ajatelkaa miten hassua!!!!!

Itselle tarvii tosiaan hommata siteitä ja liivinsuojuksia. Mäkin ostan muutaman purkin Nannia tonne kaappiin, esikoisen kohdalla mulla nousi maito vasta 5 päivän kuluttua synnytyksestä ja sitä tuli tosi vähän.

Kummeista oli joskus aikaa sitten puhetta. Meillä ei ole vieläkään tietoa keitä pyydämme kummeiksi. Joka tapauksessa pyydetään vasta kun vauva on syntynyt, mutta olis se kiva jo itse tietää, ketä tullaan pyytämään... Meillä toki onneks tilanne niin päin, että on kolme pariskuntaa, joita pyöritellään, et keitä pyydetään, eikä niin ettei olis ketään ketä pyytää. Niin ja mun pikkusiskoa pyydetään sit vielä.

isoveljen lahjasta Commanderkin kyseli. Mä olen kanssa ajatellut, että jotain haluan isoveljellekin hommata, mutta en oikein itsekään tiedä, mitä. Meidän poika on kova kirjojen lukija, joten jotain kirjaa ajattelin katsella, jos löytyis joku kiva. Mutta niitä muita ideoita ottaisin myös minä mielelläni vastaan.

omaa oloa mulla on nyt 5 päivää ollut menkkamaisia kipuja tuolla alavatsassa. ne on tosi inhottavia, kun ei viitsi särkylääkettäkään popsia kuin vain äärimmäisessä tarpeessa. Eilen aamulla hyvin nukutun yön jälkeen tuli pari kipeää supistusta, mutta nyt on taas ollut rauhallista. Tuo menkkamainen kipu on vaan TOOOSI rasittavaa. :headwall: Huomenna on lääkäri, katsellaan mitä se sanoo... mä elättelen toiveita, että se kipu edes aiheuttais jotain positiivista tuonne alapäähän, mutta luultavasti on vaan sitä, kun vauva on jo niin alhaalla... :whistle: Turvotus on iskenyt päälle. Paino on noussut oman puntarin mukaan viikossa 2kg!!! Sormukset ei mene enää todellakaan sormeen ja sormet ja varpaat on ku nakit. Höh. Olen käyttänyt lentosukkia koko ajan, ja ne kyllä nytkin helpottaa vähän (niin että saan omat kengät jalkaan). En jaksa tuosta painonnoususta olla huolissani, jos vain kaikki arvot on vielä ok. Huomenna sen sitten näkee.

mutta ei muuta tällä kertaa!

Gabria + masukki 35+6

Ps. Rassen Myy on suloinen! Ja oli kiva lukea kertomuksesi synnytyksestä! :heart:
 
Maissikas ,kuulostaa tutulta nuo supistelut ja vihlomiset. Neuvolatäti laittoi lääkärille, mutta kaikki oli ainakin mun kohdalla kunnossa.
Vauva ilmeisesti painaa jotenkin virtsarakkoa, kun pissattaakin koko ajan. Ja nuo vihlaisut jatkuu mulla edelleen, välillä tosi kipeitä, eikä pysty kunnolla kävelemään muuta kun jalat levällään :)
Jos huolestuttaa niin käy ihmeessä lääkärissä, mulla ainakin oma olo rauhoittui, kun ei mikään varsinaisesti vialla ollut.
 
Huomenta!

Tervetuloa Sallinen joukkoomme =) :wave:

Hannalle onnea hienosta palkinnosta :flower: :D

Oma olo on tällä hetkellä samanlainen kuin monella muullakin. Supistaa, ahdistaa, närästää, heikottaa, pissattaa ja joka paikkaa kolottaa. Nukuttua ei saa ja muutenkin olo on kuin ryhävalaalla...ei siis kovin hehkeä :ashamed:
Mieskin eilen valitti, kun olen kuulemma jotenkin kärttyisä?? :/ No joo, ehkä on ollu viime aikoina pinna hieman kireällä :D :ashamed:

Tänään on kyllä ihanaa, kun mennään syömään miehen siskon luo. Mun mielestä on aivan loistavaa päästä valmiiseen ruokapöytään :p

Mä olen kanssa miettinyt noita isoveljen ja -siskon lahjoja. Lapsille olisi mukava hankkia jotain kivaa, kun vauva syntyy eli ideoita niistä ottaisin minäkin vastaan.

Pikkuneidille voisi ehkä tehdä sellaisen miniäitiyspakkauksen. Hän odottaa vauvan syntymää ihan hirveesti ja puhuukin koko ajan HÄNEN vauvasta. Sitten kun HÄNELLE syntyy vauva niin...
Pelkään, että onkin sitten kova pala, kun neiti huomaa, ettei vauva olekaan mikään hänen leikkikalu :/

Isoveljelle onkin vaikeempi keksiä mitään. Hän täyttää kesällä 8 eikä ole niin kauhean innoissaan vauvan hoidosta, ku tyttö.
Tosin kai veljellekin voisi tehdä jonkun pakkauksen mut mitä sinne laittaisi??
Täytyykin ruveta miettimään.

Meillä tuo mies ei varmaan arvostaisi tuota isyyspakkausta niin täytyykin väsätä lapsille pakkaukset :D
Voisin meinaan kuvitella, että mieheni reagoisi pakkaukseen samalla tavalla, kuin lumikon mies :ashamed: Sen takia tulikin lumikon puolesta tosi surullinen olo. Joskus vaan nuo miehet ei ymmärrä :headwall: :hug:
Tottakai miehilläkin on stressiä ja tuleva vauva jännittää heitäkin, joten meidänkin täytyy ymmärtää... :whistle:

Kummeista oli tosiaan juttua jo aikoja sitten ja meillä on sekin asia edelleen auki. Ei olla kauheesti asiaa keretty ajattelemaan. Eikä meillä ole edes nimeäkään vauvalle :LOL: Siis apua...pitäisi vissiin ruveta pohtimaan...

Nyt on taas pakko mennä siivoomaan, joten :wave:

Räppänä rv 33+4
 
Oon tässä miettiny (mutta ollu sen verran laiska etten ole jaksanu ees googlettaa) että mites tuon maidon pakastamisen kanssa oikein toimitaan. Pakastetaanko se tuttipullossa vai missä? Ja sitte ko se sulatetaan nii tehhäänkö se mikrossa vai annetaan sullaa omassa tahissaan jääkaapissa/pöyällä?

Oma olo olosuhteisisin nähen varmaan ihan ok. Pari viikkoa ko tässä vielä jaksais ottaa ihan rauhassa niin sitte vois alkaa touhuta taas ihan rauhassa.

Pieni määrä vauvan vaatteista pesty ja niille on raivattu viimein tilaa kaappiin. Sänkyä ja ammetta ootellaan huomiseksi samoin ko lisää vaatteita. Vaunutki pitäs hakea tällä viikolla. Kaikki vaipat, rasvat ym suojat hommaamatta samoin sairaalakassi pakkaamatta, vaikka luulis jo järjensi sanovan, että jos on paikat kypsät nii vois hiljalleen alkaa valmistautumaan siihen vauvan tuloon..

Mutta jatkampa toisen pääsiäispäivän viettoa. Oiskohan mikään paikka auki niin sais suklaata... :)

Hemppu ja sintti 36+3
 
Meea
Meillä myös kummiasia ihan auki. En edes ole jaksanut ottaa puheeksi, kun tiedän että siitä syntyy todennäköisesti kiistelyä. Mä toivoisin että kummilla olisi oikeasti edes vähän ajatusta olla ihan oikeasti läsnä ja vähän jopa kertoa lapselle kristillisistä arvoista. Ja tietenkin, että olisi ihminen, jonka kanssa itselläkin synkkaa. Miehen ystävissä myös ihan ok tyyppejä, mutta tuntuu, että heillä aina menee miehen kanssa tapaamiset sitten lopulta viihteen puolelle. Ja ne joilla ei mene, niin ovat jo isompien kummeja. Mä en kauheasti kaipaisi että lapsen syntymäpäiviltä lähtevät sitten baariin jatkoille.... Siis se on mun pahin visio. Ei onneksi kaikki sellaisia ole :) . Mutta jospa se selkeää vielä.

Saatiin vauvan vaatteet kaappiin ja kaikenlaista kaivettua esille. Nyt esikko nukuttaa vauvanukkeaan rattaiden kantokassissa ja ihan oikeaoppisesti laittoi siihen kuomun päälle harson suojaksi - mistä ihmeestä se on senkin keksinyt?!? Hauska seurata kaverin touhuja. Melkein kaikki kamppeet löytyivätkin ihan helpolla. Sänky on huoltamatta ja kokoamatta, mutta äitiyspakkauslaatikko on tossa esillä, jos niin käy, että sänky ei ensihätiin ehdi valmiiksi asti.

Kyllä tuntui, että ne vauvan vaatteet on niin niin pieniä! Miten sen unohtaakin... Vaikea on valita vauvalle kotiintulo vaatteita - ihan kuin niillä olisi jotenkin niin iso merkitys minkälaisissa kamppeissa sitä ekaa kertaa kotiin saapuu. Hankalaa.

Meillä kans mietinnässä isompien muistaminen. Miehen isommat lapset jo teinejä että ei varmaan niin ihmeitä heille - ovat onnellisia kunhan pääsevät mahdollisimman pian vauvaa katsomaan. Mutta sitten tämä kotona olevaa pienempää olisi kiva muistaa. Oisi tosiaan ihan hyvä idea laittaa vauvanukkea varten kaikenlaista tarviketta pakettiin. Meillä aika heikosti nukella vaatteitakaan, jospa tässä vielä sitten ehtisi sellaisia ahkeroida. Sitten ajattelin, että saavat isän kanssa ehdottomasti käydä ostamassa yhdessä vauvalle jotain - lelua tai vaatetta kun tulevat katsomaan - saa antaa vauvalle jonkun ihan oman lahjan.

Joku kyseli maidon pakastamisesta. Mä pakastin niissä pienissä mini minigrip pusseissa. Oli helppo sulatta vesihauteessa sitten. Ja pussit pysyivät kiinni - ei lirunu pitkin pakastinta. Toinen hyvä oli sitten ne pullopussit. Mä en vain tiedä lopettiko ainu kokonaan sen "kertakäyttö" tuttipullon myynnin. Siis mihin aina laitettiin uusi pitkulainen muovipussi. Eli en tiedä saako niitä pussejakaan enää ollenkaan. Siihen aventin rintapumppu systeemiinhän on saatavana sellaisia muutaman kerran käytettäviä mukeja ja kansia, joita voi käyttää myös pakastamiseen. Musta ne oli vain jotenkin ihan törkeän hintaisia. Helppoa tietty. Mutta ei toi maidon minigrippiin kaataminenkaan mitenkään työlästä ollut :).

Soitelkaa ihmeessä sinne äitipolille, jos olette epävarmoja oman olotilan turvallisuudesta! ei sitä kannata kauheasti vatvoa yksin. Loppuraskaudessa tilanteet saattaa muuttuakin niin nopeasti. Parempi on sieltä kysyä neuvoa. Heillä kuitenkin on paljon kokemusta ja tietoa.

Nyt päiväunista nauttimaan! Hyviä vointeja kaikki!
 
No niin... kaikki muut lähti taas pilkkimään ja mie jäin ihan yksin kotia.. olen sitte keittiön kaappeja siivonnu.. aattelin, että teen yhen hyllyn ihan pelkästään vauvan ruokia varten tyhjäksi. Nyt piti sitte levähtää vähäksi aikaa.. pashaa syön ja samalla kirjottelen.. :p

Mie tilasin niitä aventin kippoja siihen maidon säilömiseen ja niihinhän voi pakastaa myös muutaki ruokaa. Ja helppo toimia ku vain yhenlaisia pulloja ja tutteja.. niin miehelläki helpompi. Muistan viimeksi ku oli Ainun, Aventin ja Nukin pulloja ja kaikissa erilaiset tutit niin hermothan siinä ukolla meinas mennä ku ei muistanu, että mitkä tutit käy mihinki pulloihin. Tuossa vielä tuo linkki, mistä mie niitä Aventin juttuja tilasin, jos jotaki kiinnostaa..

http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=15

Sitä piti kysyä, että onko muilla hormoonit vaikuttanu hiuksiin ku alkuraskauessa värjäsin tukkaa niin vaikutus aika piti olla 20min. ja mie en pitäny ku 10 minuuttia ja tuli TOSI vahva väri. Sitte keskiraskauessa taas värjäsin niin annoin olla jopa yli vaikutusajan eikä väri tarttunu yhtään... Nyt auringon kanssa sama juttu. Normaalisti rusketun aika helposti niin nyt ei meinaa millään tarttua väri kasvoihin... Ihmeellistä...

Hanna ja Nöössi 33+6
 
Heippa kaikille :wave:

Täällä on ollut tosi kaunis auringonpaiste B) Ulkoilu nyt tosin on niin minimissä, että eipä siitä paljon pääse nauttimaan :ashamed: Liitoskivut on niin järkyttäviä, että kauas ei uskalla lähteä. Mies on vielä lasten kanssa siellä sahuuhommissa, kuopus jäi kotiin minun kanssani.

Nukuttiinkin juuri melkein 3 tuntia päikkäreitä :whistle: :D Oli kyllä ihanaa, vaikka välillä heräilin. Kutina on tänäänkin ollut ihan hirveää, pyykkiä laittaessa meinasin alkaa itkemään, kun jalkapohjia poltteli ja kutitti niin paljon \|O :ashamed: Nytkin kämmeniä ja sormien väliä "syyhyää" niin, että vähän väliä täytyy hieroa käsiä oikein kovasti yhteen tai rapsuttaa :headwall: En tosiaankaan tiedä mikä mulle on kahdessa päivässä tullut, ellei sappihapot ole huomenna koholla :/ Tosin tulokset tulee vasta keskiviikkona, joten ihan heti ei saa tietää mikä on tilanne. Ja kun verikokeet matkaa äitipolille, niin täytynee odotella, että sieltä soittavat jos arvot koholla. Huomenna on onneksi neuvolakin, niin voin siellä kertoa tästä myös. Liikkeitä kyttään nyt ihan sitten tarkemmin, jos arvot olisikin nousussa, niin haittaavat sitten masukkiakin :(

Viime yö meni ihan harakoille, kun kutina oli niin kovaa. Joskus aamuyöllä torkahdin pidemmäksi pätkäksi ja sain nukuttua pari tuntia. Mieskin tuli sieltä palolta vasta kolmen jälkeen yöllä, olikin ollut isompi homma.

Vauvan tavaroista on ollut puhetta. Kiitos kaikille jotka ovat listanneet tavaroita :) :hug: Niitä oli niin mukava lukea ja huomata, että samat tavarat täälläkin on valmiina ;)

Hanna kiltti, tule meillekin siivoamaan yksi hylly vauvan ruuille :D Olikin hyvä, että puhuit tuosta, täytyy siis itsekin taas raivata yksi hylly vauvan ruuille, tuteille ja muille :)

Niistä isojen sisarusten lahjoista... Me ajateltiin miehen kanssa tehdä kuitenkin niin, että samalla kertaa, kun tulevat katsomaan lasten kanssa meitä, niin käyvät isossa lelukaupassa, josta jokainen saa valita jonkin mieleisen jutun. Tiedän jo, että kaksoset haluavat rullaluistimet, joten sillä kertaa se sitten varmasti toteutuu ;) Pienemmät haluavat varmisti myöskin jonkin lelukauppajutun. Esikoinen haaveilee siitä puhelimesta, täytyy sitten katsoa miten se toteutuu! Ensin olin ajatellut tosiaan ottaa pienet jutut mukaan sairaalaan, mutta mies ehdotti, että eikö olisi kivempi, jos jokainen saisi itse sitten valita sen jutun. No, onhan se, varsinkin noiden isompien kohdalla.

Äidinmaidon pakastamisesta oli myös puhetta. Olen aina tehnyt kanssa samalla tavalla kuin, apua ja sitten iski dementia... :ashamed: Mutta siis Minigrip-pussiin olen sitä laittanut :) Ensin olen jäähdyttänyt sen jääkaapissa ja kirjoittanut pussin päälle päivämäärän milloin on jäänyt "ylimääräiseksi" ja myös määrän paljonko sitä siinä on. Ja sitten olen vain laittanut ne pakkaseen, ensi lappeelleen, että jäätyy "littanaksi". Ja kun on jäätynyt niin olen siirtänyt pussin sellaiseen suorakaiteen muotoiseen rasiaan päiväysjärjestyksessä. Siitä on helppo sitten katsoa paljonko maitoa on pakkasessa ja milloin pitää käyttää viimeistään pois. Sulattanut olen sen sitten lämpimässä vesihauteessa.

Nyt täytyy taas mennä laittamaan pyykkiä! Ja ruokaakin on taas alettava laittamaan, pian kotiutuu sahausporukkakin :)

Voikaa hyvin ja tsemppiä kaikille :hug:

parasta aikaa ja masukki 36+4 :heart:
 

Yhteistyössä