Toukokuun vauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja Elina77
  • Ensimmäinen viesti
Danzee83
No niin kai siinä olisi sitten käynyt, että hukkaan olisi mennyt hyvät stressaukset..

Ensi viikon torstaina meillä olisi ollut synnytystapa-arvio, joka sittne päätettiin suorittaa nyt samalla kun mentiin tuota kokoakin tarkastamaan..

Sairaalassa ottivat sydänkäyrän, joka oli normaali. Ultralla mittasivat ja sisätutkimuksenkin tekivät.. Paikat on vielä hyvin kiinni ja ultran mukaan painoarvio on 2400g ja neuvolan mukaan painoa tällä viikolla pitäisi olla 100-200g enemmän. Jos kasvu jatkuisi normaalisti, niin laskettuna aikana Itiöllä olisi painoa arviolta 3200g. Arvio on arvio, mutta minusta tuo paino kuulosti ainakin ihan mukavalta. Kontrolli olisi 4.5, mikäli ei sitä ennen aleta syntymään. Istukan ja virtausten suhteen kaikki oli kunnossa myös.

Siskolleni on povattu molemmista pojistaan myös aikoinaan hyvinkin pieniä, mutta päälle kolme kiloisia ovat olleet. Itse olen syntyessäni painanut hieman alle 3100g ja täysiaikainen olin.

Kysyivät myös lapsen isän syntymäpainosta. Kaikki mieheni sisarukset ovat olleet syntyessään täysiaikaisia, mutta hyvin pieniä (mieheni syntynyt vk:lla 38 ja painoa ollut 2800g). Koska anoppini on ikänsä ollut alkoholisti ja polttanut tupakkaa ja käyttänyt alkoholia myös raskausaikana niin eihän tuoa voi verrata tai tuosta mitään päätellä.

Muutenkin suhteeni anoppiini on melko mutkikas. Ikänsä on-off-rankkaa-ryyppäämistä harrastaneena hänen terveytensä on nyt viime vuosina mennyt täysin. Enää hänen ei tarvitse enää edes juoda joutuakseen pitemmäksi aikaa sairaalaan: alkoholin käyttö on jättänyt neurologisia ongelmia, korjaamattoman luottamuspulan ja muutenkin kuluttanut kropan lähes loppuun. Hän saa tajuttomuuskohtauksia, hänen käsistään tippuu tavarat, jalat voivat pettää yhtä äkkiä alta jne. Ei ole kaunista katseltavaa, kun naisella ei kuitenkaan ole ikää kuin hieman päälle 50-vuotta, mutta itse on kuoppansa kaivanut. Anoppi on rakentanut päähänsä kuvitelmia siitä, miten hän sitten mummona toimii ja näissä kuvitelmissa ei oteta realiteetteja huomioon ollenkaan. Sitten vihotellaan, manipuloidaan, haukutaan minua miehelleni, kerjätään sääliä jne. kun olen tehnyt selväksi sen, että tällaisesta ihmisestä ei ole lapsenvahdiksi tai että hänen alkoholisminsa on jo vaikuttanut negatiivisesti tarpeeksi monen elämään; minun lasteni elämään se ei tule vaikuttamaan. Minun lapsteni ei tarvitse heti ensimmäisenä ajatella, kun mummo ei vastaa puhelimeen, että nyt se siellä makaa oksennukseensa tukehtuneena kotonaan, kuten hänen omat lapsensa ajattelevat. Lapsen etu tulee ensiksi ja jos tämä tekee minusta v-mäisen ihmisen niin olkoon niin. Anopin ja hänen aikuisten lastensa suhde on niin kieroutunut ja epänormaali, mutta koska kaikki ovat siinä ikänsä niin kiinni olleet, niin eiväthän he sitä itse ole ennen huomanneet.

En edes ala kertoa anopin lukuisista minulle tai miehelleni lähettämistä tekstiviesteistä, joissa hän rypee itsesäälissä omaa surkeaa kohtaloaan murehtien ja minua soimaten, kun samalla yrittää syyllistää ja väännellä kaikkia tosiasioita hänelle mieleisekseen. Tämä ihminen on "elämäntapa uhri", jonka ongelmille löytyy tuhansia syitä, joskaan niistä yksikään ei peilistä. Itse en näitä viestejä enää saa, kun kerran olen hänelle ystävällisesti faktoihin perustuvat mielipiteeni sanonut ja mielestäni se saa riittää ja anopillekin tämän selväksi tein. Olen nähnyt miten tämä kuvio menee; saman asian jauhamista sairaan ihmisen takia ilman, että siitä on mitään hyötyä kenellekään. Siihen en mukaan lähde. Minulla on oma elämä ja tällä hetkellä (ja ilman raskauttakin) tärkeämpiäkin asioita, joihin keskittyä.

No se siitä avautumisesta. Lisää piisaisi vaikka kuinka, mutta liekö tuo mitään hyödyttää.

Nyt iltapalaa ja sitten unille.

-Danzee83 + Itiö rv.35+6-
 
Birdie
Hei

Onnittelut Brushille! Mahtavaa että pääsit noin pitkälle vielä ennenaikaisten supistelujen jälkeen. Perässä tullaan :)

Kaksi tuntia vierähti taas tänä aamuna kun istuin sydänkäyrissä ja sitten ultrassa. Ultranäkymät eivät enää ole kovin selkeitä kun vauvat vievät niin paljon tilaa, mutta pääasia että vatsassa voidaan hyvin ja että kaikki on niin kuin pitää. Lääkärit jo alkavat vähän vihjailemaan että ei enää kohdattaisi kontrollissa vaan synnärille suunnattaisiin seuraavaksi, mutta saas nähdä. Olen nimittäin "päättänyt" että kun äitiyslomani alkaa parin päivän päästä saisin pitää parin viikon loman, mutta pieni paniikki on noussut siitä ettei tämä synnytys olekaan mikään kalenteriin pantava juttu!

Danzee, hyvältähän tuo sinun kokoarvio kuulostaa. Pari viikkoa sua aiemmin mun vauvat arveltiin olevan 1.9 kg/2.2 kg. Arvaan kyllä ton stressin näistä kontrolleista. Esikoinen kasvoi sf-mitan mukaan ensin liian nopeasti ja sitten liian hitaasti, ja molemmilla kerroilla siitä höösättiin, toisaalta hyvä mutta eiköhän kohdussakin kaikkien kasvu ole yksillöllistä.

Täälläkin jalat ja nilkat ovat ihan kamalan turvonneita, kaikki kengät puristavat eikä mikään tunnu auttavan, ei veden juonti eikä jalkojen nostaminen. Aiemmissa raskauksissani en kohdannut turvotusta, joten on tämäkin nyt tullut koettua. Nivelet ovat selkeästi myös löystyneet ja antavat myöten, varsinkin nivukset tuntuvat pettävän kävellessä eikä auta että vauva A on todella alhaalla kohdunsuulla. Vauva B on myös liikkunut alaspäin, mikä taasen on helpottanut kylkiin ja keuhkoihin päin tuntuvaa painetta.

Tarvikkeista, meille järjestettiin tänä viikonloppuna vauvakutsut ja sen myötä siunaantui taas moni tarpeellinen esine, ihan häkeltynyt olin suorastaan ihmisten anteliaisuudesta. Täällä USAssa nuo vauvakutsut toimivat (mielessäni) vähän kuin suomalainen äitiyspakkaus, joten vaikka en sellaista odottanut olen todella kiitollinen ystävälleni joka jaksoi ne järjestää, meillä kun ei yhtään tarvikkeita ole ollut jemmassa monen vuoden vauva-tauon jälkeen. Nyt pitäisi iso pesu-urakka ja järjestely aloittaa, kun vaan saisi sen vauvalipastonkin jostakin. Tällä hetkellä kaikki makaa vielä pusseissaan ties missä.

Tukihenkilöistä tuli mieleen että vaikka mieheni tulee synnärille enkä halua tätä synnytystä ilman häntä kokea, en yhtään osaa arvioida millaista apua tulen tarvitsemaan tai haluamaan, niin erilaisia ovat molemmat synnytykseni olleet. Ensimmäisessä kaipasin kosketusta ja läsnäoloa, toisessa en halunnut kenenkään minuun koskettavan ja kaikki mikä auttoi edellisellä kerralla tuntui ihan päinvastaiselta. Mies-raukka, taisin kerran jopa karjaista hänelle :(

Oioi Danzee, onpa sulla rankat anoppi-kokemukset. Meillä anoppi on kyllä hyvin kykenevä ja avulias, mutta todella tuomitseva ja piikittelevä. Hän on tulossa kyläilemään pian synnytyken jälkeen mutta olen tehnyt selväksi ettei meillä voi ensi alkuun olla yövieraita. Tunnen itseni kauheaksi, mutta haluan pitää vähän etäisyyttä herkässä tilassani, tiedän jo miten tulen hormoonihuuruissani pillahtamaan itkuun pienistäkin asioista, saatikka siitä stressistä mitä hänen jatkuva läsnäolonsa tuo. (Yksi hänen jutuistaan on se että hän tulee viikkokausiksi kylään antamatta selkeätä lähtöpäivää eikä yhtään ymmärrä että minä ja mieheni kaivattaisiin vähän yksityisyyttä omassa kodissamme tänä aikana. Mieheltäni taasen puuttuu kyky nousta äitiään vastaan, pitkä historia mihin liittyy se että anoppini joutui nuorena leskeksi ja kovia kokemaan kun mieheni oli vielä pieni poika y.m., y.m.) No, pitänee vaan ajatella positiivisesti...

Ihania loppuodotuksen hetkiä kaikille!

T. Birdie
rv 34+1
 
Emma77
Jaa kerran karjaisit, Birdie - mä olen tänä iltana karjaissut varmaan kymmenen kertaa esikolle ja kerran tivahtanut miehelle vain nälän ja väsymyksen takia - no kyllä tuota vatsaakin nipisteli. Ihme, että kukaan mua jaksaa katella, lapsen tietty on pikkupakko :p

Anoppijuttunne on aikamoisia. Oli mullakin ennen vastaavaa, toivottavasti nykyisestä ei isoäitiyden mukana myötä ilmene uusia piirteitä... mistään hälyyttävästä ei tosin ole merkkejä.

Täytyy mennä iltatoimiin, hyvää jatkoa kaikille!
 
Hilma77
Danzee, hienoa, että kaikki on hyvin! Ihan hyvä painoarvio, mielestäni. Aika rankka anoppi sulla, tuo kuningas alkoholi on aika rankka seuralainen. Jostain syystä itse olen "hieman" yliherkkä kaikelle alkoholin kulutukselle. Itse juon todella vähän; normaali oloissa ehkä pullon olutta viikossa. Ehkä sitä on tullut nähtyä liikaa alkoholisteja, tai jotain.

Birdie on päättänyt pysyä vielä tovin yhtenä kappaleena ;) Toivottavasti onnistuu.

Itse sain taas yöllisen "seuralaiseni" jalkakrampit takaisin. Ihan oma moka; unohdin kahtena peräkkäisenä iltana ottaa magnesiumlisän. Muistaapahan taas... Muuten sängystä nouseminen on aika hankalaa ja tehdään aikamoisella puhinalla ja liikkuminen on hidasta. Nivusia särkee, mutta kyllä sen kestää. Tuntuu siltä, että pikkuinen ei rymyä enää niin paljon tuossa keskivartalossani; liikkeet ovat muuttuneet toisenlaisiksi. Ehkä tilaa alkaa olla vähemmän.

rv 34+0
 
jo-jo76
Hilma, olen huomannut kanssa vauvan liikkeiden muuttumisen. Potkimiset ovat muuttuneet lähinnä muljahduksiksi, tuntuu tosiaan siltä ettei tilaa enää ole paljon. Vauva on onneksi pysynyt pää alaspäin muttei ole kiinnittynyt vielä. Neuvolassa arveltiin että 3,5 kiloinen tulisi, hyvä niin jos sokeriongelmista huolimatta pysyy alle neljän.

Vietän nyt äitiysloman toista päivää. Alkujaan ajatus lomille jäämisestä oli stressaava mutta nyt olen kyllä nauttinut tästä ihan pohjattomasti. Kyllä ne työt siellä pysyy ja odottaa :) Työkaverit olivat ostaneet huippusuloiset hiiritossut ja lelun pinnasänkyyn äitiyslomalle jäämisen kunniaksi.
Hieman vaatii luovuutta keksiä riittävästi tekemistä lomalla, viihdyn harvoin paljon paikallaan. Ainakin kaikki näyttelyt ja museot aion kiertää nyt kun kerrankin on aikaa. Kodin siisteys ja huonekasvien hyvinvointi on jo nyt huippuluokkaa kun olen häärinyt täällä kodin hengettärenä.

Eipäs muuta tällä erää, voikaa paksusti!
 
kamomillla
Brushille valtavasti onnea kaksosista! Jos suinkin ehdit, olisi ihana lukea, miten vauva-arki on lähtenyt käyntiin.

On ollut mukava lukea kuulumisianne. Minun vatsassani liikehdintä ei varsinaisesti ole kyllä vähentynyt, vaikka LA on aika tasan kahden viikon kuluttua. On kyllä vahvasti semmoinen tunne, että yli tämä menee, vaikka eihän sitä koskaan tiedä :) Tavallaan toivonkin, että tyyppi odottelisi muutaman päivän, niin kotimme remontti ehtisi hyvin valmistua ja pääsisimme vauvan kanssa suoraan sairaalasta kotiin.

Vointi on tosi hyvä, mutta käsien puutuminen ja tunnottomuus etenkin öisin häiritsee. Olen puuhannut hirveästi kaikenlaista, mutta nyt ajattelin kyllä rauhoittua ja keskittyä loppuajaksi lepäilyyn. Stokkan Hullut päivätkin tuli koluttua, vaikka olivatkin vähän tukalan tuntuiset tällä vatsallla.

Meillä mies tulee ehdottomasti synnytkseen. Koen, kuten Hilmakin, että mieheni on ainoa mahdollinen vaihtoehto seurakseni. Luotan häneen niin täydellisesti, että oloni olisi turvaton yksin ja saan voimaa hänen läsnäolostaan. Mieheni haluaakin tulla mukaan, mutta pelkää vähän veren näkemistä. Puhuimme asiasta myös synnytystapa-arvioinnissa. Kätilö onneksi lohdutti, että kun mies on alusta asti mukana eikä siis joudu yht'äkkiä heitetyksi veriseen synnytyssaliin, sietokyky on usein suurempi kuin itse arvaakana.

Hieno homma Danzee, että kaikki oli hyvin ja hyvänkokoinen vauvakin tulossa! Tsemppiä anoppien kanssa myös, suku taitaa tosiaan olla pahin.

Birdien vauvakutsut kuullostivat herttaisilta. Olen aina ajatellut, että amerikkalaiset vauvakutsut ovat pelkkää kulutusjuhlaa, mutta juuri noinhan se on, että toimivat äitiyspakkauksen vastineena.

Voikaa hyvin!
T. Kamomilla (rv37+6) ja suuren suuri vatsa
 
kamomillla
Päivitin listaa :) (Menihän oikein?) Kivaa viikonloppua kaikille!

Syntyneet

Brush LA 20.5.2010, (esikoiset), rv 34, 8.4.2010 poika 2480g /44,5cm ja tyttö 1935g / 42cm

Lasketut ajat
Kamomillla, 24 v, 1.5.2010, esikoinen, poikalupaus
Elina77 LA 5.5.2010, esikoinen
HMM83, LA .5.5.2010 esikoinen
-S-- 28v LA 8.5.2010, esikoinen, tyttölupaus
Danzee83, 26v, LA 12.5.2010 esikoinen
Lovisa83 LA 16.5.2010 esikoinen
Emma77 LA 18.5.2010 kakkonen
Brush LA 20.5.2010, tuplat (esikoiset)
Sintti 33v. LA 20.5.2010, kakkonen
Sanse LA 21.5.2010, neljäs
Jo-jo76 LA 22.5.2010 esikoinen, poika
Tiie 29 v. LA 25.5.2010, esikoinen
Birdie 34v LA 25.5.2010, tuplat (nr. 3 & 4, poikia)
Siivekäs83 LA 26.5.2010, viides
Hilma77, LA 28.5.2010, esikoinen
Joonaella81, LA 28.5.2010 kolmas
 
Emma77
Syntyneet
Brush LA 20.5.2010, (esikoiset), rv 34, 8.4.2010 poika 2480g /44,5cm ja tyttö 1935g / 42cm

Lasketut ajat
Kamomillla, 24 v, 1.5.2010, esikoinen, poikalupaus
Elina77 LA 5.5.2010, esikoinen
HMM83, LA .5.5.2010 esikoinen
-S-- 28v LA 8.5.2010, esikoinen, tyttölupaus
Danzee83, 26v, LA 12.5.2010 esikoinen
Lovisa83 LA 16.5.2010 esikoinen
Emma77 LA 18.5.2010 kakkonen, poika
Brush LA 20.5.2010, tuplat (esikoiset)
Sintti 33v. LA 20.5.2010, kakkonen
Sanse LA 21.5.2010, neljäs
Jo-jo76 LA 22.5.2010 esikoinen, poika
Tiie 29 v. LA 25.5.2010, esikoinen
Birdie 34v LA 25.5.2010, tuplat (nr. 3 & 4, poikia)
Siivekäs83 LA 26.5.2010, viides
Hilma77, LA 28.5.2010, esikoinen
Joonaella81, LA 28.5.2010 kolmas

Vihdoin päivitin tuon meidän vauvan sukupuolen :)

Kävin sairaalassa istumassa kolme tuntia, kun kaupungilla ollessani havaitsin verta pikkareissa. Kaikki hyvin, paikat kiinni.

Lähden keväiseen iltaan ravintolaillalliselle, voikaa yhtä hyvin!
 
Sintti.
Mäkin kävin eilen sairaalassa istumassa. Tajusin iltapäivällä, että vauva on liikkunut viimeksi yöllä, mikä on täysin epänormaali tila. Ei auttanut makean syönti ja kyljellä makailu. Tökkimällä sain kuitenkin pieniä liikkeitä aikaan, joten tiesin, että ei nyt mitään lopullista ole käynyt. Soitin synnärille ja kysyin, vieläkö seurailaan vai tulenko käymään. Käskivät tulla. Automatkalla vauva sitten liikahti pari kertaa, mutta menin silti. Kun rupessivat hakemaan sydänääniä käyrää varten, niin jopas lähti vauva liikkeelle, anturia karkuun kai. Ei ollut enää kauhean huolestuttavaa. Taas kaksi kätilöä yritti selvittää miten päin vauva on (viimeksi tiistaina terkkari + harjoittelija olivat aiheesta hyvin hämmentyneitä), mutta eivät oikein ottaneet tolkkua.

Pääsin sitten vielä lääkärillekin, joka katsoi ultralla, että kyllä vauva on ihan niin kuin pitääkin, pää alaspäin. Ja kun vauva innostui vuorostaan pakenemaan ultra-anturia, niin tosiaan, ekaa kertaa tunsin nyt liikkeet ylävatsalla. Ei osannut lääkäri sanoa, mistä liikkumattomuus johtui, saattoi kuulemma jotenkin liittyä asennon vaihtamiseen.

Sain samalla painoarvionkin, reilu 2400g. Kuulemma tismalleen keskikäyrällä, ja jos pysyy siellä, on laskettuna aikana kolmi- ja puolikiloinen. Isompi kuin esikoinen siis, mutta ihan ok. Sukupuolta ei tämäkään lääkäri valitettavasti siinä kiireessä nähnyt, oli päivystäjä ja synnytyssaliin lähdössä, niin ei siinä hirveästi ehtinyt säätää.

Paikat pehmeät, mutta kiinni (tai kuulemma vähän sormelle auki, mutta normaalia uudelleensynnyttäjälle). Uida kuulemma saa vielä, ja nyt lähdenkin muuten pakkaamaan, pitää mennä uittamaan esikoista.
 
-S--
Ihanaa olla kotona:) Viime perjantaina päästiin vihdoin takaisin omaan kotiin, ja viikonloppu menikin sitten siivoillessa ja tavaroiden paikoilleen asettelussa. Nyt alkaa suunnilleen kaikki vauvakamatkin olla hankittuna ja pinnasänky ja hoitopöytä koottuna.
Vauvanvaatteet ja lakanat on kyllä vielä pyykkäämättä, mutta jospa vaikka huomenna aloittas sen urakan.

Onneksi Danzeen polikäynnin tulos oli niinkuin pitää. Mulla ei ole sf-mitta kasvanut taas kolmeen viikkoon lainkaan , ja on nyt jo alakäyrän alapuolella (30cm) neuvolanterkka ei kuitenkaan ollut huolissaan asiasta koska toissaviikkoisella lääkärikäynnillä vauva oli ihan normaalisti kasvanut. Ja tällä viikolla mulla on joka tapauksessa äippäpoli aika kasvukontrolliin rd-diagnoosin takia. Tuntuu vaan vähän hullulle käyttää näitä rd-aikoja koska koko raskauden aikana arvot ovat olleet suorastaan loistavat.

Joko teillä muilla on sairaalakassi pakattuna? Me valittiin eilen miehen kanssa kotiintulo vaatteet vauvalle sinne, aika hankala oli miettiä että miten paljon sellainen ihan pieni tarvitsee vaatetta kun säästäkään ei ole mitään varmuutta. Täällä satoi eilen lunta...
Päädyttiin kuitenkin yhdistelmään body, puolipotkarit, sukat ja tumput, myssy sekä "nallepuku" (sellanen vuorellinen pörröpuku) ja jos sää on kovin viileä niin vaavin voi koko komeudessaan sujauttaa tollaseen lämpöpussi/kantoliinajuttuun josta saa kaukalon turvavyöt vedettyä läpi.

Muuten sairaalakassissa ei ole vielä muuta kuin toilettipussukka jossa on shampoot ja pesuaineet yms, meikit ja muut päivittän tarvittavat sinne ehtinee nakata viimetingassa. Haaveilin tosin ripsien tuuhennoksesta, mutta saa nähdä ehtiikö niitä nyt laitattaa, olisi kyllä kiva olla hieman "heränneemmän" näköinen ilman meikkaamista (mulla on todella vaaleat kulmat ja ripset)
Joku taisi noista ripsistä mainitakin, olisiko ollut joonaella?

Sitten vielä sellainen tyhmä kysymys, onko hoitopöydälle laitettavan hoitoalusta/pehmusteen päälle tarkoitus laittaa vielä jokin harso tai muovitettufroteen palanen tms? Ihan vaan ajttelin sen puhtaanapidon kannalta.. Tuntuu että monissa asioissa on ihan untamo ja ettei oikein viitsi kysyäkään keneltäkään.

Toivotaan että kamomillankin remontti valmistuu niin että pääsette uuden perheenjäsenen kanssa suoraan omaan kotiin.

Hui, tuntuu että aika on mennyt ihan hurjan nopeaan, vastahan sitä äimisteli plussaa ja nyt laskettuun aikaan on enää muutama viikko.

Hyvää vointia kaikille!

-S--+pikku-pupu rv37+2
 
Sintti.
Voi hermo! Pää hajoaa tämän kosketushiiren kanssa! Kirjoitin juuri läppärillä pitkän viestin tänne, mutta sitten käsi osui johonkin ja laittoi selaimen kiinni. Ihanaa.

Yritetään samaa uudestaan. Täälläkin lastenvaate ja -tarviketalkoot menossa. Laitoin miehen nostamaan kaikki esikoisen vanhat vaatteet vintistä alas. Nyt lajittelen niitä koon mukaan. Pienimmät menevät pesuun ja hoitopöydän laatikkoon, isommat takaisin vinttiin. Äsken vaan paljastui superinha ylläri: yhdessä vaatekassissa oli hiirenpapanoita!! Kyllähän meillä on syksyisin vintillä hiiriä, ennen kuin loukkuun jäävät, mutta en olisi uskonut, että vaatekassiin tunkevat. No, jatkoin hommia kumihanskat kädessä, heitin pari vaatetta pois ja loput pitää pestä tarpeeksi kuumassa. Ällöttävää! Googletin jo myyräkuumettakin, että levittäkö hiiretkin sitä (meillä on aina ollut vaan metsähiiriä, ei siis myyriä), mutta onneksi näyttää olevan myyräjuttu. Ei olisi paljon napannut saada myyräkuumetta.

Sairaalakassi on pakkaamaatta. Sen tiedän, että sinne tulee normaalien hygieniatarvikkeiden lisäksi ehdottomasti hihaton yöpaita (viimeksi oli tuskaisen kuuma ja sairaalan pyjamat on kuumia), korvatulppia, oma tyyny (sairaalan tyynyssä myovisuojus, hiostaa älyttömästi), lakua (ei ole saanut raskausaikana pahemmin syödä plus auttaa siihen synnytyksenjälkeiseen ummetukseen, tai kai se on lähinnä sitä, ettei hirveästi tee mieli ponnistaa) ja vauvalle tutti. Nimittäin vaikkei sitä suositella, niin jos vauva meinaa tehdä musta huvitutin (kuten esikoinen), niin sen lopetan kyllä alkuunsa. Säästyy monilta haavaumilta ja valvomisilta, jos tuo suunnitelma onnistuu.

Vauvan kotiintulovaatteet on vaiheessa. Hankalaa, kun toukokuussa sää voi olla mitä vaan nollasta helteeseen. Esikoisen vauvahaalari on joka tapauksessa liian paksu (syntyi maaliskuussa), joten pitäisi löytää joku tosi ohut haalari tai muu viritys. Laitoin päivällä tonne vauvanhoitopuolelle kyselyä, että millaista vaatekombinaatiota ovat toukokuussa vastasyntyneellä käyttäneet. En ole vielä kerinnyt käydä katrsomassa, onko vastauksia. Hankalaa on myös se, kun tällä kertaa ei tiedä sukupuolta. Ostin pari pientä unisex-vaatetta, kun esikoisen vaatteet on lähinnä vaaleansinisiä.

Hoitoalustasta... ainakin meidän alusta on muovia ja siten ihoa vasten kylmä. Me käytettiin siinä harsoa päällä, kun niitä harsoja pyöriteltiin siinä vaiheessa muutenkin paljon, pukluihin, pyllypyyhkeiksi jne. Niitä muuten kannattaa hommata vähän erinäköisiä, niin voi sopia, että tämännäköiset on pyllypyyhkeitä ja näitä käytetään muuhun yms. Puhdistuuhan ne tietty pesussa, mutta tuo tuntui hygieenisemmältä.

No niin, kokeillaanpa, lähtisikö viesti nyt niin kuin pitää.

Sintti.
 
Emma77
Vauvan vaatteet sairaalaan on pakattu, peitot viel täytyy pestä (täällä pitää viedä vauvalle omat laitokselle), pyyhkeet pakata mukaan ja ihmetellä, että onko mulla sellasta vauvan voidetta kuin sairaalan listassa sanotaan vai ostanko sitä. Suomalainenhan tekee just niinkuin käsketään. Esikolta jäänyt tutti pitää kans keittää - just tosta Sintin mainitsemasta syystä mukaan. En kyllä aio sitä tuputtaa, ellei tarvetta tuu. Esikolle hänen isänsä lykkäsi ekan tutin joskus alkuaikoina kotona, kun olin jossain käymässä, no, ei siinä sit niin mitään, saatiin aikanaan vieroitettua just ohjeiden mukaisesti vuoden ikään mennessä.

Omat sairaalakamppeet on kutakuinkin koossa muttei kaikki missään kassissa vielä eikä ne tälleen verkossa roikkumalla kassiin menekään :p Pari puseroa, jotka ajattelin ottaa itelleni mukaan yöpaidaksi kaipais hiukan parsimista.

Hmm lakua vois kyllä ottaa :9

Kotiintulovaatteiksi vauvalle on kaavaillut tuollaista samettista potkupukua, siihen sitten tarvittaessa peitto päälle ja villatossut ja neule ja myssy tietty. Tarvittaessa mies voi toki tuoda kotoa lämpimämpää. Täällä toukokuun sää lienee muutamasta asteesta pariinkymppiin. Aina tuulee, siitä voi olla varma, mutta autossa voi olla hiostavaa.

Oon saanu lainaan ja omaksi kivasti pieniä poikavauvan vaatteita. Lisäksi oon tyhjentäny kirppareita pienistä päällihousuista ja haalareista, sellasista salonkikelposista, joissa kököttää rattaissa tai ravintolassa :) No kun sai halvalla...

Nyt on niin, että mun lantionpohjalihakset on ihan olemattomat :I Eilen aktiivisen päivän päätteeksi olin saada sätkyn, kun jalkovälistä pukkasi ulos sentti jotain kohdunsuuta tai mikä se onkaan. (Anteeksi, että jaan.) Viikonloppuinen verenvuotokin johtui tästä. No, olin aamulla lääkärilläni ja ylihuomenna meen fysioon. Kuulemma tällä hetkellä ei ehkä voi tehdä paljoa, mutta synnytyksen jälkeen sitten.

Jos joku teistä ensisynnyttäjistä tuntee itsensä hedelmällisyyden jumalattareksi, niin nauttikaa tunteesta, ei ole meikäläisellä nimittäin paljon tollasesta tässä vaiheessa jäljellä. Olen tottunut reippailemaan joka paikkaan, nyt pakko hillitä, kun ei rahkeet riitä.
 
Hilma77
Sitten ollaan ekaa päivää äitiysvapaalla! Ja heti aamulla supisteli vatsaa niinkuin ei koskaan ennen :/ Mieheltä tuli käsky pysyä sohvalla, koska "sä et oo yhtenäkään työaamuna ollut noin tuskainen". Ehkä hillitsen hieman, ehkä en ;) Emma, mua harmittaa myös se, etten jaksa kävellä oikein mihinkään; heti väsyy. Ja yleensä tulee käveltyä aika paljonkin ja mielellään vielä.

Mulla on melkein kaikki kamppeet ostettuna, tärkeimmistä puuttuu itkuhälytin ja sitteri. Mutta mitään ei ole vielä pesty/laitettu paikalleen. Tänään aattelin käydä ostamassa oikeanlaista pyykinpesuainetta, josko sitten voisi aloittaa. Olen jo aika tarkkaan miettinyt sairaalakassin sisällön, vaikka en vielä olekaan pakannut. Anoppi neuloi aivan ihanan valkoisen neuletakin, sukat ja pipon. Housut saadaan varmaan seuraavalla vierailukerralla. Ne on aika pienet, mutta syötävän suloiset! Ja tulevat varmasti sairaalakassiin.

-S-- hienoa, että pääsitte takaisin kotiin! Mites Kamomillan remppa? Ehtiikö valmistua?

Kävin juuri kampaajalla ja tuossa toukokuun alussa ajattelin vielä värjäyttää kulmat ja ripset. Ja toivon, ettei mene kauheasti yli lasketun ajan, niin voi sitten paremmin varata seuraavan kampaamo ajan. Olisi ihan kiva näyttää ihmiseltä, vaikka vain kotona hengailisi vauvan kanssa.

Jaksamista kaikille; aika loppusuoralla ollaan!

rv 34+5
 
kamomillla
No niin,

Sairaalakassi - check
Pinnasänky - check
Vaunut - check

Enää ei puutu oikeastaan mitään, paitsi tietenkin itse vauva :)! Remonttikin on edistynyt lupaavasti, joten vaikka tyyppi syntyisi huomenna (koputtaa puuta), pääsisimme varmasti heti vapun jälkeen kotiin.

Mitään merkkejä synnytyksestä ei kyllä toistaiseksi ole, paitsi voimat alkavat olla aika heikoilla. Puolen tunnin kävelylenkki väsyttää ja niin edelleen. Pikkuinen on ollut kovasti liikkeellä, muljuu ja potkiskelee tuntuvasti pitkiäkin aikoja kerrallaan. Ja hikkakohtauksia tulee vähintään yksi päivässä. Yksi uusi hurmaava raskausvaiva on pidätyskyvyn heikentyminen, vaikka olen mielestäni treenannut lantionpohjalihaksia vaikka kuinka. Toivotaan, että tämäkin palautuu ennalleen, kun synnytys on ohi!

Huomenna käyn vielä kampaajalla, niin on sitten myös kutrit ojossa uutta tulokasta varten.

Kivaa äitiyslomaa Hilmalle ja muillekin aloittaneille.
Terkuin,
Kamomilla rv 38+3
 
Danzee83
Yhtenä kappaleena täällä vielä ja mitään merkkejä synnytyksestä ei oo (onneksi) ollu ilmassa. Eilen tosin oli pakon edessä käveltävä useampikin kilometri asioiden hoidoin takia. Illalla sitten sainkin pari varsin napakkaa supistusta, mutta lepuuttelin ja katselin tilannetta rauhassa. Ei tullut sellaista oloa, että olisi pitänyt synnärille päin olla yhteyksissä. Ja sen jälkeen ei sitten ole ollutkaan mitään normaalista poikkeavaa..

Täällä stressiä aiheuttaisi edessä oleva auton vaihto. Nykyinen auto on iäkkään puoleinen, mutta tarkoituksissa olisi ollut katsella tätä vaihtohommaa vasta ensi keväänä, kun minulla olisi tarkoitus palata takaisin töihin. Nyt tuttavamme (autoista tietävä ammatti-ihminen), sanoi että olisi aika todellakin vaihtaa autoa. Nykyisessä autossa on huollot ookoo, uudet renkaat ja leimaakin hyvin jäljellä ja siitä saisi vielä edes jotain myytäessä. Stressiä asiassa aiheuttaa se, että sen kummemmin minä, kuin miehenikään emme autoista mitään tiedä. Onneksi on tuo tuttava, joka voi asian kanssa auttaa ja etsiä meille huomattavasti uudemman, hintaluokkaamme sopivan ja muutenkin hyvän auton. Silti ahdistaa kaikki tällainen, jossa on kaukana omalta mukavuusalueelta ja niin riippuvainen jostain tuttavasta..

Itse olen sairaalalaukun pakannut jo muuan viikko sitten. Tosin pitäisi katsoa sen sisältö vielä läpi ihan vain varmuuden vuoksi.. Etenkin mietityttää tuo, mitä sille vauvalle keksii mukaan.. Toisaalta se nyt ei ole kummoinen ongelma, koska matkaa kotoamme synnärille on muuan sata metriä ja mies kyllä voi tuoda kotoa kampetta tarpeen mukaan.

Eilen käytiin synnytysvalmennuksessa ja olihan se ihan kiva tutustua synnärille; nyt ainakin tietää mihin pitää mennä kun synnytys alkaa. Se vain häiritsi, että valmennuksen olettamus näytti tosiaan olevan "jokainen äiti imettää" ja "jokainen isä osallistuu myös ponnistusvaiheeseen".. Puolella sanallakaan ei mainittu, että muutkin tavat toimia olisi ookoo. Kyllä on myönnettävä, että jo nyt minulle on tullut painostava olo tuon imetyksen suhteen ja vaikka työpaikkalääkärini kanssa olemme tuosta imetyksestä tosiaan puhuneet ja päättäneet, ettei se minun kohdallani ole paras vaihtoehto niin ei näytä niin vain menevän jakeluun jokaiselle taholle. Pitänee mainita, että ahdistaa moinen ja vaadittava jämäkästi että minua kuunnellaan ja toiveitani noudatetaan.

Huomenna minäkin saan uutta väriä tukkaan ja pian myös ripsiin ja kulmiin tulee väriä. Olkoon pinnallista tai ei, niin olen sitä mieltä että kaunis tukka+meikki+naama = parempi mieli. :) Olen varautunut siihen, että vauva-arki voi näännyttää siihen malliin, ettei välttämättä jaksa itseensä niin panostaa, mutta kovasti koitan jaksaa itseänikin hemmotella.. :)

-Danzee83 + Itiö 37+0-
 
HMM83
Täällä alkaa ilmaantua ensi merkit siitä että synnytyksen ajankohta alkaa olla lähempänä..
Pari viime päivää on mennyt melko kivuliaissa merkeissä.

Muutaman päivän sisällä maha on tipahtanut alas..eilen neuvolalääkärissä selvisi että se on nyt varmaan niin alhaalla kun se mahtuu laskeutumaan pikkuisen tunkeutuessa lantioon pylly edellä.
Samoin kohdun kaula on lyhentynyt.
Parin päivän ajan supistuksia on tullut hyvin herkästi ja osa on ollut melko kivuliaitakin jotka vetää mahasta kylkien kautta aina selkään saakka. Näitä ilmenee etenkin yöllä kun nousee vessareissulle.

Valkovuotoa on alkanut tulla todella paljon ja se on koostumukseltaan hyvin löysää. Myös koko alapää on kipeytynyt todella araksi.

Häpyluussa ja alapäässä tuntuu aivan mielettömiä vihlasuita riippumatta siitä onko liikkeessä vai paikallaan, nämä ovat ehkä kiusallisimpia kaikista, koska tulevat yllättäen esim. kaupassa ja ovat niin voimakkaita että vaistomaisesti miltei älähtää ääneen sen tullessa.

Nähtäväksi siis jää että malttaako pikkuinen mölliä masussa vielä viikon ja pääsee sitten suunniteltuun sektioon, vai alkaako haluta ulos kenties jo aikaisemmin, jolloin leikkaus tapahtuu sitten sektiolla.
Huimaa..siihen ei siis ole kuin viikko aikaa.. Ja sairaalakassi edelleen pakkaamatta..

-HMM83 ja tiitiäinen 38+0-
 
HMM83
Suunnitelmat meni sitten vielä kertaalleen uusiksi..
Tänään kontrolliultrassa pikkuinen olikin raivotarjonnassa ja kiinnittynyt lantioon. Nyt siis peruttiin torstain leikkausaika ja jäädään odottelemaan koska hän sieltä mahdollisesti on ulos tulossa.
Vaatii taas hieman sulattelua..

-HMM83 ja tiitiäinen 38+2-
 
-S--
Hienoa HMM että pikkuinen on kääntynyt oikein päin:)

Ja kiitos vinkeistä sairaalakassin suhteen Sintille.

Hieman repeilin tuolle Emman hedelmällisyyden jumalattarelle, melkon kaukana täällä ainakin on sellaiset fiilikset.. Järkyttävä turvotus on iskeny muhun ja tunnen olevani enemmän rantautunut valas kuin mikään jumalatar ;) Turvotus on kuulema normaalia loppuraskauden sorttia ei siis oire raskausmyrkytyksestä kun verenpaineet on hyvät ja pissassa ei ollut proteiinia.



Kävin tänään äippäpolilla kasvukontrolliultrassa, ja kaikki on niinkuin pitääkin, painoarvio pikkuisella oli nyt n.3kg-3,2kg. Vilkkaasti myllersi koko ultrauksen ajan ja sain pari 4d kuvaakin pienistä jaloista isälle näytettäväksi. Kohdunkaula on kuulema pehmeä ja reilusti lyhentynyt, ja kohdunsuu sormelle auki. Tuosta nyt ei kuulema voi vielä päätellä mitään. Mutta olen silti toiveikas että ei ainakaan kauhean paljon yliaikaiseksi menisi.
Tänään ajattelin houkutella miestä hieman petipuuhiin jos se vaikka vähän toisi vauhtia synnytyksen lähenemiseen.

Onko Birdie saanut viettää lomaa vai joko siellä on vauvat kainalossa?

Mukavaa viikonloppua!

Pölkkyjalka -S-- rv37+6
 
Birdie
Hei,

Täälläkin ollaan vielä yhtenä kappaleena ja ensimmäinen äitiyslomaviikko takana! Hurjaa kuinka paljon kotonakin riittää tekemistä, tuskin olen netissä ehtinyt käymään. En yhtään ymmärrä miten olisin jaksanut tehdä kaikkea jos en olisi jäänyt lomalle hyvissä ajoin, varsinkin kun liikkuminen on sellaista tuskallisen näköistä etana-vauhtia ja lepohetkiä on pakko pitää.

Hauska kuulla kaikkien kuulumisia sillä tuntuu että ollaan aivan samassa veneessä ja voin hyvin samaistua kaikkien kipuiluihin, turvotuksiin ja vauva-valmisteluihin (--S--, pölkkyjalat, oiva ilmaus!). Samoja juttuja täällä. Vihdoin ja viimeinen sain vauvoille lipaston (ostimme kivan kirsikkapuisen käytettynä viime viikonloppuna), ja nyt se on puunattu ja vauvanvaatteet pesty. Samalla tein inventaariota niistä vaatteista mitä meillä oikeasti on ja mitä puuttuu. Lopputulos on se että jos vauvalle riittää tamineeksi vastasyntyneen body olemme hyvässä lykyssä, niitä meillä on tusinoittain, mutta paljon vähemmän muuta vaatetta tai kokoja isommalle vauvalle. No, onneksi sentään joitain potkuhousuja ja pukuja löytyy, puseroita (kaksi ihanaa anopin kutomaa), kasa kangasharsoja ja liinoja, lakanoita, peittoja, sukkia ja hattuja.

Kotiintulovaatteita olen myös vilkuillut sillä silmällä. Täällä lämpötila on samoissa lukemissa kuin Emma77:lla eli voi vaihdella paljon. Päivisin on yli 20 astetta lämmintä mutta aamuin ja illoin vilpoista. Todennäköisesti pakkaan mukaan froteepotkupuvut, puuvillaiset lakit ja pienet peitot. Sairaalakassia en ole pakannut ja pitäisi myös valmistaa lista puhelinnumeroista ja aikatauluista isompien lasten hoitajalle joka tulee tänne sairaala-ajakseni.

Lähtö voi tulla milloin vain, mutta eilen neuvolassa todettiin että kohdunsuuni on epätavallisen kiinni kaksostenodottajalla tässä vaiheessa. Vauva A on kyllä laskeutunut ja kohdunsuu on pehmeä ja kaula lyhentynyt. Sain ajan käynnistykseen toukokuun alkuviikolle, mutta jos kohdunsuuni on vielä hyvin epäkypsä saatamme lykätä sitä viikolla. Vähän on ollut puhetta eri lääkärien kanssa kumpi on parempi aika käynnistää, viikko 37 vai 38. Mitä pidemmälle odottaa nousee riskit jaetusta istukasta, toisaalta liian aikaisin käynnistetty synnytys voi olla rankka. Toivon että luonto hoitaa homman ja päästää mut näistä päätöksistä, toisaalta olen ihan paniikissa että ei vielä, en ole valmis!

Nyt meikäläinenkin suuntaa itseäni ehostamaan, sain ystävältä synttärilahjaksi tunnin kasvohoidon :)

Jännään jo kuka meistä seuravaaksi pääsee kertomaan vauvauutisia!

T. Birdie
rv 35+3
 
jo-jo76
Minullakin ensimmäinen äitiyslomaviikko takana. Hommaa tuntuisi tosiaan riittävän, äitiyspakkauslaatikkokin on vielä tuunaamatta ja paljon vauvatavaraa hankkimatta. Ainakin patja pinnasänkyyn, kissaverkko, imetysliivit ja hoitoalusta pitäisi mielellään hankkia vielä ennen vauvaa. Ja neulomani villahousut pitää muistaa lanoliinittaa.

Milloin teille muilla on ollut viimeinen lääkäriaika? Neuvolassa oli aiemmin puhetta että antaisi ajan kuukautta ennen laskettua aikaa mutta sainkin sen vasta 2,5 ennen. Kuulostaa ainakin minusta tosi myöhäiseltä, monihan synnyttääkin sen pari viikkoa etuajassa. Nyt olen vähän miettinyt mm. uimisesta että viitsiikö käydä enää, kohdunkaulan tilanteen olisi lääkäri voinut todeta nopeasti.

Olo on tosiaan kaikkea muuta kuin jumalatarmainen :D Naamakin on niin turvoksissa että silmät tuntuvat olevan ihan viirulla ja eteneminen on mummomaista käpöttelyä. Voimat loppuvat pienestäkin ponnistuksesta. Meillä olisi ensi viikolla kuvaus firman uusia nettisivuja varten mutta taidanpa ehdottaa että minusta kaivettaisiin joku vanha kuva mitä voi käyttää, en ehkä ole edustavimmillani juuri nyt..

Monella kuulostaisi olevan jänniä hetkiä raskaudessa, merkkejä tulevasta synnytyksestä. Itselläni on vielä kuukausi aikaa laskettuun aikaan mutta jännään nyt ensin teidän pari viikkoa edellä olevien puolesta. Sairaalakassiin olen kyllä jo saanut pakattua suklaata (!!!), vaatteita vauvalle ja lainaksi saadun kaurapussin. Mitähän kaikkea muuta pitää muistaa...omat vaatteet, luettavaa, kestovaipat ja imetysrintsikat ainakin.

Jo-jo76 + Aaron 36+2
 
Sintti.
Ei ole jumalatarta näkynyt täälläkään. Turvotus on aika inhan näköistä ja milloin iskee mitäkin kremppaa päälle. Välillä on joku iskiastyyppinen juttu, ja kävely sellaista laahaamista. Myös maha menee sekaisin milloin mistäkin syystä ja sitten köpötetään/laahataan vessaan kiireellä. Kaiken lisäksi mulla on flunssa.

Mutta kaiken kaikkiaan vähemmän vaivainen on olo, kuin esikoista odottaessa näillä viikoilla. Silloin ei pystynyt tekemään oikein mitään ilman, että koko ajan supisti. Nyt olen jopa aloittanut ikkunanpesu-urakan (ikkuna päivässä, niin homma menee viikossa, eikä pääse paikat kipeytymään liikaa), ja olen ainakin vielä saanut käveltyä suht paljon. Saa nähdä kuinka kauan.

Huomenna olisi se pelkopoliaika. Toivottavasti siitä on jotain iloa.

Sintti 36+4
 
Hilma77 ejk
Hetkittäin, kun pistää silmät kiinni, voi ajatella olevansa jumalatar ;) Turvotusta tai muutakaan vaivaa ei ole, mutta kyllähän tuo maha jo aika paljon menoa hidastaa. Ja nouseminen onnistuu vain ähkäisyjen kera.

Viikonloppuna sain vinon pinon lakanoita vauvalle ja - mikä parasta - reunakankaan äitiyslaatikkoon. Seuraavaksi pähkäilen lastenhuoneen verhojen kanssa; millaiset, mitä kangasta jne. Niin, ja ostin imetysliivit. Olin ihan yllättynyt, että nehän on ihan nätit! Pohjaväri on musta ja niissä on vaaleita pisteitä ja hieman vaaleaa pitsiä.

Odotan vielä synnytystapa arvion ennenkuin pakkaan vauvanvaatteet sairaalakassiin. Tuo suklaa kuulostaa hyvältä lisältä, lakritsipussi mulla onkin jo pakattuna.

Sitten pitänee lähteä hieman kaupoille.

rv 35+3
 
kamomillla
En minäkään ehkä ihan jumalatar ole, mutta kaiken kaikkiaan olen vatsoineni mielestäni jotenkin ihanan näköinen. Turvotukset ovat jääneet onneksi vain käsiin ja jalkoihin eikä vatsakaan kaikesta huolimatta ole ihan valvatava. Kaikki ässät ovat meillä käytössä viikottain, viimeksi eilen siivouksen ja seksin osalta, mutta en ole kyllä havainnut minkäänlaisia käynnistäviä vaikutuksia :)

Ajoittain synnytys jännittää kamalasti, eniten ehkä vaivaa epätietoisuus siitä, koska tyyppi päättää tulla. Pidän asioiden suunnittelusta ja järjestämisestä ja nyt kun en mitenkään saa tietää, käynnistyykö synnytys tunnin päästä vai ensi viikolla tuntuu raivostuttavalta. Toivon edelleen, että vauva syntyisi muutaman päivän lasketun ajan jälkeen (1.5. eli lauantaina), jotta pääsisimme rauhassa asettumaan remontoituun kotiimme. Nyt tosiaan näyttäisi siltä, että remontti valmistuu aikataulussa ja vihdoin ja viimein pääsisimme torstaina muuttamaan takaisin kotiin! Hurraa!

Loppuaikojen krempoista ikävimpiä taitavat olla juuri nuo turvotukset ja tunnottomuudet sormissa ja varpaissa sekä yleinen kömpelyys ajoittain. Sisäreidet ovat jostain syystä ihan jumalattoman kipeät, vaikka yritän venytellä niitä päivittäin.

Aurinkoista viikkoa toukokuun vatsakkaille! Seuraavia jakaantumisuutisia odotellessa.

T. Kamomilla, rv 39+1
 
-S--
Loistavaa Kamomilla että pääsette kotiin. Oikeasti se on mahtava tunne kun pääsee taas omaan rauhaan ja omien tavaroiden keskelle:)

Viikonloppuna jo jännäsin että päästäänkö lähtemään synnärille.. Perjantain ja lauantain välisenä yönä alkoi supistella puolenyönaikoihin napakasti kymmenen minuutin välein ja sitä kesti kolmeen asti, sitten nukahdin ja heräsin neljältä vielä yhteen kivuliaaseen suppariin, mutta siinäpä ne sitten olikin. Lauantaina olin yllättävän virkeä huonost nukutusta yöstä huolimatta ja kävin kävelyllä ja shoppailemassa. Ja iltapäivällä alkoi puoli kuuden aikaan hervottomat menkkakivut ja supistukset n.vartin välein, niitä kesti sinne kymmeneen saakka ja sitten vaan hiipuivat pois.
Eilen ei tullut supistuksen supistusta, käytiin miehen kanssa syömässä pitkän kaavan mukaan, kun voi olla viime hetkiä että voi noin vain ex-tempore kahden kesken lähteä. Illalla sitten tuntu kuin joku oisi runnonut alapäähän puukkoja :( Mutta nyt hyvin nukutun yön jälkeen ei mistään vaivoista oe tietoakaan.
Ajattelin lähteä reippaalle lenkille nauttimaan auringosta ja jos virtaa riittää pesen vielä parvekelasit.

-S-- +pikku-pupu rv38+2
 
Emma77
Täältä pesee: poika syntyi eilisaamuna! Synnytys sujui paremmin kuin olisin ikinä voinut kuvitella. Täytyy mennä haukkaamaan viinirypäleitä ja nestetankkaamaan näin imetysten välillä :)
 

Yhteistyössä