Toukokuun Tuhisijat tammikuussa <3 <3 <3

pian 3x äippä toivottavsti supparit nyt laantuu! :hug: :(

potkut tuntuu täälläkin ja näkyy! :D Eilen sohvalla kölliessä vauva piti sellaiset jumpat että koko masu hölstyi vaan. :D :D nauratti kun oli niin hassua... :LOL:

Kahvia juon kupin, pari päivässä. :) Alkuraskaudessa ei maistunut mutta nyt taas maistuu. :)

mulla sama homma kuin Thereanilla, että nyt nukun paremmin kuin kuukausi sitten. Silloin kävi niin että menin sänkyyn pissireissun jälkeen yöllä enkä saanut unta.

Mokka kyllä kai sen ultran saa vaikka ei niskaturvotusta mitatakkaan?! Ainakin mun käsittääkseni... jos kunta maksaa sen ultran niin kyllähän se pitää saada vaikka ei seulontaa tehdäkkään? mut voittehan te käydä yksityisellä ultrassa. :) (joo, onhan se kallista kyllä )

(.) olin reipas ja varasin ajan hammaslääkäriin... IIIK! :eek:

EM ja Dodoliina 23+0!!!
 
puhhuijaa. jaksoinpa kahlata kaikkien kirjotukset läpi! :LOL:

Potkuista Mä tunnen vauvelin potkut, jopa käsien tönäisyt ja etenkin kaikki käännähdykset tosi selvästi. Neuvolan tädin mukaan johtunee siitä että oon niin hoikka. =) Josku pieni pitää melkosta muljuamista tuolla masussa, saa ihan silitellä masun päältä että rauhoittuu. :p Joku muukin, olikohan Toukotytsy (? ) kirjoitti tunteneensa potkuja tonne persauksiin päin. Mä oon nyt kanssa parin päivän ajan tuntenut tärähdyksiä sinne suuntaan! :LOL:

Niin joo..ja sit usein kääntyy vaava semmoselle sykkyrälle, että nousee tohon masuun sellanen kova kumpare. Käy selkeesti näyttäytymässä ja vähän venyttämässä äiteen mahanahkaa. :D Niin ja mä kuulun myös niihin joilla on istukka etuseinässä , että ei se ainakaan mun vauvan potkuja oo vaimentanu. :whistle:

Kahvista alussa loppui kahvin sekä teen juonti yökkäilyn myötä, varmaan joskus viikoilla 12 aloin töissä maistelemaan teetä noin kerran päivässä. Sit se tee taas jäi pois jokskin aikaa kun siitä alko sydän jyskäämään ihan hirveesti. :/ Nyt tällä hetkellä kahvi maistuu kyllä, mutta oon rajottanu sen korkeintaan kahteen kuppiin päivässä. Jos juon kahvia en juo teetä sinä päivänä ja toisinpäin. Teevalikoimastakin menee enää vaan Valkoinen tee, muista merkeistä tulee tosi ahdistava olo kun sydän alkaa jytäämään. Valkonen tee lienee jollain tapaa miedompaa.

Neuvola oli tänään. Saatiin ne kelan paperit täytettäväks äitiysrahaa ym varten.
Hemppa oli 113, sanoi että ihan hyvä siihen nähden että en oo ottanut rautaa kahteen viikkoon ja nythän koko arvon pitäis olla alimmillaan näihin aikoihin. Edelleen suositteli, että oon ottamatta rautatablettia sellaisenaan ihan niin kauan kun toi antibioottirumba jatkuu.
Ei sillä etteikö jaksais ilman ollakin, tuntuu vaan et sydän jyskyttää tavallista nopeemmin kun sitä ei oo ottanu vähään aikaan. :attn:
Verenpaine oli taas oikeen hyvä eikä muutakaan murhetta ollu. sf-mitta oli 20 ja painoa mulle oli tullu reilu kilo lisää. Edelleen paino alle 60, joten mitäpä tässä vielä kiloja vahtimaan.
Seuraava neuvola onkin sit lääkärineuvola. =)

Hankinnoista vielä... tuorein oli tänään, hommattiin halvalla akvaariolamppu vauvan huoneen seinälle. Neuvola inspas kunnolla kun siellä oli sellainen ja pipanat sitä mielenkiinnolla kattelivat. =) Paljon on hankintoja tehtykin, ohessa siinä miettinyt jonkinlaista kummitodistusta kummeille nimiäisiä varten.

siinäpä ne päällimmäiset..

kissinminttu & pipana 21+5
 
Kiitokset Therean ja Villahousu! Eiköhän me miehen kanssa perille löydetä, pitää vain varata hieman enemmän aikaa (=saa lähteä töistä aikaisemmin ;)).

Yöjuoksuja täällä on harrastettu melkeinpä alusta asti. Pitkään meni yhdellä yöllisellä reissulla, mutta viime yönäkin taisin käydä kolmesti vai neljästi. Hyvin olen onneksi saanut unen päästä kiinni, mutta viime yö teki poikkeuksen. Tuossa jokin aika sitten kirjottelin rintojen tiputteluvuodosta, niin viime yönä löysin taas kunnon märän kohdan lakanoista sekä yöpaidasta. Tästä sitten sainkin aiheen valvoa ja pelätä lisävuotoja, kunnes nukahdin jonkin ajan päästä uudelleen. Ei oikein huvittaisi käyttää rintsikoita yöllä (ainakaan vielä), jotta lakanat olisivat suojassa...
 
heips!

yötyöstä: mä oon teh nyt öitä töissä ihan tähän asti ja saas nähdä teenkö vieläkin jossain vaiheessa mutta nyt pidän ainakin taukoo ku alko verenpaineet olla niin alhaalla ja huono olo öisin että parempi keskittyä ilta ja aamuvuoroihin.. et sanoin listan tekijälle et nyt ei ainakaan öitä toistaiseksi mut voi olla et tässä vielä jokusen yön valvonkin..

yövessakäynneistä: joskus käyn joskus en.. yöunet jää muutenki usei 5 tai 6 tuntiin ni ei välttämättä sinä aikana tarvi käydä mut jos sattuu muutenki herään ni käyn samalla..

syli täynnä kultaa: miten tuo veriryhmä vaikuttaa siihen et kuinka kauan sairaalassa tarvii olla? tai et voiko synnyttää polikliinisesti? mulla meinaan kans toi sama ryhmä.. oon meinaan kans aatellu viipyä sairaalassa mahdollosimman vähän aikaa kun ei sillä kuitenka pysty nukkuun ja koti on aina koti :)

tänään tuntunu potkuja aikas kivasti pitkin päivää :)

Höpöliini ja tyttönen 20+6
 
alhambra: Tuo yötyön tekeminen on varmasti ihan älyttömän rankkaa! Kun on se jo muulloinkin, niin vielä sitten raskaana ollessa. Nostan kyllä hattua että olet näin kauan jaksanut! Mutta hyvä että pääset nyt kuitenkin noista yövuoroista ettei tarvitse valvoa enää :heart:

Mullakin tuntuu välillä kuin sähköiskuja ja olen sitä mieltä että ne on vauvan liikkeitä. Samanlaisia oli esikoista odottaessa. Olisko joku tietty tyyli millä vauva potkaisee tai pinkaisee kohdun seinästä vauhtia silloin kun tuntuu niitä sähköiskuja :)

Therean: Minä lopetin kahvin juonnin heti silloin alkuraskaudessa, en vaan pystynyt enää pahoinvoinnin takia vaikka muulloin olenkin aika kova juomaan kahvia. Aamukahvi varsinkin on ollut aina se tärkein, ilman sitä tulee kamala päänsärky!
Esikoista odottaessakin kahvi jäi, ja ihan sama juttu molemmilla kerroilla että siitä hajustakin tuli jo kammottava paha olo! Sama "vika" kuin teilläkin monilla, etten pystynyt edes miestä pussaamaan sen jälkeen kun hän oli juonut kahvia :whistle:
Eilen just katsoin esikoisen ajan raskauspäiväkirjasta että viikolla 24 palautin kahvin takaisin ruokavalioon. Nyt alkaa taas olla tunne että sitä EHKÄ pystyisi juomaan kun pahoinvointi vähän väistynyt, mutta mieli ei kyllä sen kummemmin tee. Mä en vaan ole koskaan ollut myöskään teen juoja.

Täällä pidetään peukkuja että löydätte unelma-kodin ja kaikki muuttoon liittyvät asiat järjestyvät bd Jospa samalla se tytön koulu-asiakin menisi parhain päin :heart:

Vau'kirjan odotuskirjaa kannattaa varmaan kysyä suoraan neuvolasta jollei ole sellaista saanut. Ja vaikka antaa vinkki terkkarille että niitä saa jaettavaksi ilmaiseksi sieltä Vau'kirjalta, jos eivät ole niitä ennen jakaneet.
Ehkä lähettävät sen suoraan kotiinkin jos vaan pyytää, tässä linkki:
http://www.vaukirja.fi/t/Page____2681.aspx

pian 3x äippä: Sinun tilanne kuulostaa tosi hurjalta :hug: Voi kun ne supistelut rauhoittuisivat eivätkä ainakaan saisi mitään vielä aikaiseksi kohdunsuulla! Kotona oleminen on kuitenkin niin paljon mukavampaa kuin se sairaalassa makaaminen, vaikka sitten joutuisikin olemaan ihan täyslevossa. Tsemppiä mahdottomasti sinne päin :wave:

Huima uni nikunakulla, ja muillakin :D Nuo unet on kyllä niin jänniä, mitä kaikkea sitä voikaan nähdä :)

villahousu: Mulla sama juttu, en oikein tiedä uskaltaisinko yrittää pt-vauvaa alakautta, mutta pelkään yli kaiken sektiota :ashamed: Toivon sormet ja varpaat ristissä että vauva kääntyy ajoissa oikein päin, ettei tarvitsis edes mitään käännösyrityksiä. Ainahan sitä ei kuulema voi edes yrittää, näin ainakin sanoi yksi lääkäri äitiyspolilla.

En tiedä onko meidän sairaalassa edes mahdollinen tuo polikliininen synnytys, mutta jos olisikin niin en varmaan uskaltaisi kuitenkaan niin pian kotiutua. Sellainen tapa kuitenkin on, että sitten kun imetys sujuu, pääsee kotiin.
Tietty jos kaikki tuntuisi olevan vauvalla ihan tosi tosi loistavasti, niin ehkä sitten. Tuntuisi kyllä kurjalta että pääsisi heti kotiin ja sitten joutuisikin menemään takaisin osastolle.
Esikoisen kanssa oltiin lähdössä 3 päivää synnytyksestä kotiin, mutta hän menikin keltaiseksi niin ei sitten päästykään. Eikä meillä kyllä sinänsä mitään hätää ollut siellä, osastolla oli tosi hiljaista ja saatiin olla perhehuoneessa niin oli paras mahdollinen "huonekaveri" :heart: mutta kyllähän sitä tietty alkoi jo kotiinkin kaivata. Vauva syntyi alle 3-kiloisena niin se seuranta oli toooosi tarkkaa, kun pistettiin verikokeita vähän väliä. Ja yölläkin piti ilmoittaa henkilökunnalle milloin imetän, eivät uskoneet että vauva ihan oikeasti saa tarpeeksi maitoa ja kasvaa.

Huh, minustakin kuulostaa aika paljolta se 2litraa päivässä kolajuomaa :eek: Kerran olet mitä syöt ohjelmassa jäi mieleen kun se ravitsemusterapeutti sanoi että sellaisesta määrästä jää aika hyvin koukkuun. Miten ne light-juomien makeutusaineet, onko ne sellaisia että saa raskaana ollessa käyttää? Osahan taisi olla ei suositeltavien listalla.

Samuli03: Silloin kun odotin esikoista, niin meillä mies sairasti vesirokon :whistle: Lääkäri oli kamalan huolissaan että olenhan minä varmasti sen jo sairastanut, kun ei siihen raskaana ollessa olisi hyvä sairastua kuulema.

Täälläkään ei yöjuoksut ole vielä alkaneet :saint: Päivisin saa kyllä ravata veskissä vähän väliä! Mutta oon niin väsynyt, että yöllä kun herään siihen että olis pissahätä, niin en jaksa lähteä ja nukahdan hetu uudelleen :LOL: Mietinkin tuossa yhtenä aamuna, että onkohan siitä jotain haittaa kun pidättelee koko yön ja sitten aamulla kun vihdoin menee vessaan niin tuntuu että tulee litratolkulla :snotty:

kissinminttu: Niitä kummitodistuksia nimiäisia varten pystyy tilaamaan valmiinakin, netissä joskus törmäsin sellaiseen osoitteeseen mutta en valitettavasti sitä muista enää :/ Ajattelin vaan että sellaisesta voisi katsoa mallia/saada ideoita vaikka itse ne tekisikin.

Fox82: Mä oon kuullut joskus sellaisen vinkin, että jos ei halua nukkua rintsikat päällä niin teippaa haavateipillä liivinsuojat rintojen suojaksi että lakanat säilyy kastumatta :D

Netissä jostain raskauskalenterista luin, että jos vauva syntyy viikolla 24 hän voi jo jäädä eloon. Ajatelkaas, pian ollaan kaikki siinä vaiheessa!!


Siksakkia & KultaPieni 23+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Höpöliini:
syli täynnä kultaa: miten tuo veriryhmä vaikuttaa siihen et kuinka kauan sairaalassa tarvii olla? tai et voiko synnyttää polikliinisesti? mulla meinaan kans toi sama ryhmä.. oon meinaan kans aatellu viipyä sairaalassa mahdollosimman vähän aikaa kun ei sillä kuitenka pysty nukkuun ja koti on aina koti :)

Ainakin siinä on se, että kun mulla se veriryhmä on O rh negatiivinen, ja jos vauva on veriryhmältään rh positiivinen, niin ne veriryhmät ei jotenkin "sovi keskenään" ja vauvalla voi ne bilirubiiniarvot, mitkä aiheuttaa keltaisuutta, nousta liian korkeelle. Ja sitten vauva voi tarvita valohoitoa. Minä en tätä sen tarkemmin osaa selittää, enkä tiedäkkään, mutta jotenkin näin se menee. En muista onko se sitten pelkästään toi O veriryhmäkin jotenkin keltaisuutta aiheuttava, vai vaan toi kun oon rh negatiivinen... Viisaammat tarkentakoot... ;)

Meillä on rh positiivisilta vauvoilta otettu se bilirubiininäyte, sen perusteella on annettu lupa kotiutua noinkin nopeesti, kun oon sen 2 yötä sairaalassa ollut. Kun ne arvot on ollut normaalirajoissa, eikä selvästi nousussa. Just ennen kotiinantolupaa ne arvot vielä on katottu...
 
Moikka. :)
Piti tulla vaan nopsaan riemuitsemaan että kaikki arvot oli normaalit sokrurasituksessa. :D
Nyt on hyvä mieli.
Toisaalta tylsää kun pojan räkätauti vaan jatkuu ja nukutan suht huonosti kun pikku kvaveri pyörii välissä ihan väkkäränä.

Ens viikolla onkin neuvolalääkäri pitkästä aikaa. :)

Jonz&Tessu

 
syli täynnä kultaa: aijaa, kiva tietää!! vois vähän vaikka kysellä asiasta viimeistään synnärillä!! kun ei esikoisen aikana ainakaan mitään ollu puhetta.. ja se bilirubiini arvokin oli normaali.. silti olin kyllä 2 yötä sairaalassa ku ensisynnyttäjä olin..

 
Moikka pitkästä aikaa ;).
Täällä ollaan ens viikkoon asti saikulla, kun supistuksia on alkanut tulemaan rasituksessa. Kiva kuitenkin etten ole ainoa täällä, jota ne vaivaavat :saint:
Lueskelin, että aika monet ovat menossa Hämeenlinnaan synnyttämään. Ootteko ihan paikkakuntalaisia vai lähikunnista? Me muutettiin Hämeenlinnaan syksyllä. Esikoinen syntyi Taysissa, mutta nyt tänne siis ekaa kertaa synnyttämään.

Hyvä systeemi oli muuten urheilutoppi + liivinsuojukset kun imetin ja halusin nukkua ilman rintsikoita...

-Tulimieli & mytty 24+5
 
Tuliniemi: Hämeenlinnaan olen menossa synnyttämään. Lähikunnasta olen. Tosin saan valita Hyvinkään ja Hämeenlinnan välillä, mutta vaaka on kallistunut tuon Hämeenlinnan suhteen. Huomenna olis tarkotus tehdä ensi visiitti ko. paikkaan kun on vihdoin ja viimein kauan odotettu rakenneultra.
 
Siksakkia: Tuo mun synnytyssairaala on muuten seks. Mulla kumminkin tunne, että toinen olisi tyttö. Sykkeetkin erilaiset. Toisesta ei varmaksi mennyt sanomaan, että olisi poika.
Heh ja mun takapuoli on levinnyt. Koitin aamulla mun pitofarkkuja, ei menneet päälle.

Huoh, auto pitäis vaihtaa. Tila-auto tarvitaan ja vanhasta pitäis päästä eroon.

Listalla monta nimee jotka ei ole kirjoittaneet kuulumisia. Olis kiva kuulla kuinka sujuu.

Liiveistä: Halpa-hallista ostin imetysliivit ja ovat mukavan tuntuiset ei paina eikä purista, pystyy käyttämään yölläkin. Mulle ei 75 ympäryksestä löytynyt kuppikokoa joten jouduin ostamaan imetysliivit. En raaski erikoiskaupasta ostaa kalliita liivejä...

21+6 huomenna poksuu :heart:
 
Tulimieli
Lähikunnasta olen minäkin. :)

Noista potkuista vielä niin tuntee kyllä hyvin kun vekara potkii jonnekin sisuksiin ja virtsarakkoon.

Siis apua johan nää kohta syntyykin... Tuntuu kyllä jotenkin nyt siltä että aika menee eteenpäin niin nopsaan. Johtuu varmasti tuosta meiän asunto asiastakin kun tuntuu että aika rientää...

Jonzille
Onnea hyvistä tuloksista. :)
 
veriryhmästä mä oon B- ja mulle neuvolantäti huomautti sillon heti alkuun, että voi olla jotain juttuja synnytyksen yhteydessä just sen takia et oon negatiivismerkkinen. Joku piikki annetaan vissiin nega-äidille sit synnytyksen jälkeen. Näin mä ainakin sillon ymmärsin. Tarkentakoot joku jos muistaa/tietää tarkemmin. =)

siksakkia jees mä en nimenomaan halunnu valmiita pohjia vaan halusin taiteilla ne kummitodistukset itse. Täältä palstalta sainkin hyvän pohjan yhdeltä äidiltä luettavaks ja siltä pohjin sit väsäsin omaa. =)

 
kissinminttu Synnytyksen jälkeen saa rh negatiivinen äiti piikin (olikohan joku anti-D??) jos vauva on rh positiivinen. Mun muistaakseni sitä piikkiä ei tule, jos vauva rh negatiivinen, mut en ole varma. Lahopää, ei muista enää. :D Se piikki suojaa sitten mahdollisessa seuraavassa raskaudessa jotenkin... Sitäkään en sen tarkemmin muista miten suojaa... :whistle:
 
syli täynnä kultaa ja muut veriryhmästä keskutelevat: nyt mua vasta alko todella kiinnostamaan kun tosta piikistä kerrtoit!! siis mulla just tuo rh negatiivinen veri ja en ainakaan mitään piikkiä saanut esikoisesta, MUTTA myöskään esikoisen veriryhmää ei oo koskaan missään selvitetty ainakaan niin että tietäisin mikä se on!! missään sitä ei ainakaan lue :whistle: neuvolakorttiinko se merkitään yleensä vai mihin??? ja millon teidän lapsilta se on selvitetty???
 
höpöliini eli ilmeisesti sitä piikkiä ei tule, jos vauva rh negatiivinen. Meillä ainakin esikoinen on rh neg. ja sitä muistelin, et sainkos sillon ollenkaan sitä piikkiä... Mulla lukee kahden lapsen neuvolakortissa se veriryhmä. Mutta kahdella ei lue. En sitten tiedä, lukisko se siellä synnytyslapuissa, mitkä sairaalasta on saatu? Kyllä ne sen veriryhmän kuitenkin aina taitaa vauvalta katsoa, ainakin jos äiti rh negatiivinen... kun mullekin ne vaan on tulleet joskus seuraavana päivänä synnytyksestä törkkäämään sen piikin, vaikken ole mitään omasta veriryhmästä puhunutkaan. :whistle: Nehän ottaa heti syntymän jälkeen ainakin napanuorasta jotain juttua, kattoisko ne siinä samalla sitten?? Tai sitten kun meiän vauvoilta on taiettu kaikilta(?) ottaa verinäyte kantapäästä joskus päivän ikäisenä... ottaisko sillon sen veriryhmänkin? :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja syli täynnä kultaa:
kissinminttu Synnytyksen jälkeen saa rh negatiivinen äiti piikin (olikohan joku anti-D??) jos vauva on rh positiivinen. Mun muistaakseni sitä piikkiä ei tule, jos vauva rh negatiivinen, mut en ole varma. Lahopää, ei muista enää. :D Se piikki suojaa sitten mahdollisessa seuraavassa raskaudessa jotenkin... Sitäkään en sen tarkemmin muista miten suojaa... :whistle:
hihihi

:D ...niinpä..enpä ton tarkemmin kykene minäkään muistamaan. Jotenkin se seuraavaan raskauteen linkittyi munkin mielestä.
 
Kaivoinpa tässä vanhat äitiyskortit esiin, kun muistin että sain toisen vauvan syntymän jälkeen sen piikin, ja pienen lapun sen kans. Oon sen säilyttänyt sitten täällä ä-kortin kanssa. :D Siinä lukee näin:

Rh(D)-immunisaation ehkäisy
Teidän on todettu kuuluvan Rh(D)- negatiiviseen veriryhmään. Samalla on varmistettu, ettei veressänne ole Rh(D)- vasta-aineita. Rh(D)- immunisaation ehkäisemiseksi raskauden yhteydessä ja/ tai synnytyksen jälkeen olette saanut anti-D immunoglobuliinisuojauksen. Suojaus annetaan, jotta lapsen Rh(D)- positiiviset solut eivät aiheuttaisi äidissä vasta-aineen muodostusta. Näistä Rh(D)- vasta-aineista voi olla haittaa sikiölle mahdollisissa tulevissa raskauksissa.
 

Yhteistyössä