Toukokuun toukat 2018 *lokakuussa* <3

Aa okei no mut kivahan se vaan on et on usein ultria :rolleyes:

Täällä kans eka neuvola vasta torstaina, muistelisin et ei viimeks edes tarjottu mahdollisuutta kuunnella näillä viikoilla kun laitteet on vuodelta nakki :ROFLMAO: Nyt ei auta kun mennä sormet ja varpaat ristissä et vauvanaluilla kaikki hyvin :love:

M & tuplat 8+4
 
@Merikki
A vauva on kohdussa alhaalla ja b vauva ylhäällä. Nyt ne on vielä helppo erottaa ku eivät liiku vielä niin paljon. Kai ne myöhemmin erottaa ne esim kokoeroista, sukupuolesta yms. Ja lopussahan ne ei sit enää mahdu vaihtamaankaan paikkaa niin on helppo tunnistaa :)
 
Mä soittelin neuvolaan tosta mun mahakivusta ja ne tarjos torstaille ultraa, aiempaa aikaa ei ollut. (y) Kovasti yritti terkkari puhelimessakin lohdutella, että kyllä se vuoto yleensä itestään alkaa jos km kyseessä, ja pitäisi ihan hyvänä merkkinä vuodottomuuttani. Epäili että voi myös olla ihan endo mikä oireilee kohdun kasvuun, mut ai luoja - se kipu. :cry::cry:

Mulla on sillee "hauskasti" mennyt tää, et joka kerta kun olen yrittänyt soittaa äitiysneuvolan terkkarilleni, puhelu on ohjautunut lasteni terveydenhoitajalle normineuvolan puolelle. Onpahan tullut sit julkistettua het alussa meidän omalle terkalle että saatat saada kolmannenkin meiltä punnittavaks, ja tulipahan sit itkettyä hänelle toi huolikin. :ROFLMAO: "Hyödytöntä murehtia, mitään ei voi tehdä." On vähän mottona tällä hetkellä, hyvillä mielin torstaita kohti - elämä kantaa. :love:
 
Me käytiin viime perjantaina ultrassa ja kaikki oli hyvin. Vauva olikin viikkoa edellä ja näin ollen laskettuaika siirtyy huhtikuun 25. päivään. Luulen, että mäkin hipsin tuonne huhtikuisiin.. Me meinattiin, ettei kerrota vaan jos joku kysyy niin sitten voidaan sanoa. Eli toistaiseksi miehen työkavereista pari tietää kun kysyivät missä käytiin kesken työpäivän. Oon kyllä huomannu monen katsovan masua, mut eivät oo vielä kommentoineet/kysyneet. Tänään 14+0
 
Noni, ultra takana. Kaikki näytti siltä miltä kuulema piti. Niskaturvotusta 1,1, joka ilmeisesti hyvinkin normaalin rajoissa. Pääperämitta 69mm . Kaveri oli aika uninen ja sai aikansa kätilö vatsaa taputella ennenku suvaitsi oikaista itsensä oikein pitkäksi, ja jatkoi sitten unosia hetken heiluttuaan.

Oli kyllä tavallaan pelottavinta mitä olen ikinä kokenu, jotenkin eiluontevalta vaan järki riitä että MINUN sisällä kasvaa jonkun elämä. Ukkokin meni aika hämmentyneeseen tilaan, varmaan illalla kyetään vasta asiaa enemmän purkamaan, nyt molemmat selvästi mietti omilla tahoillaan et mitä me just nähtiin :D vielä pitäs töitä mennä jatkamaan.

La muuttui viikkojen ollessa sittenkin enemmän eli uusi LA on 2.5 ja näin ollen viikot 13+0 .
 
Ehkäpä tänne voisi huudella että toinen on nyt aluillaan. La 15.5, mut katotaan nyt mitä viikon päästä oleva ultra sanoo. Mutta kyllä se varmaan toukokuun puolella pysyy :] Varmaan tulee taas mentyä Tayssille. Isosisko näki päivänvalon 2013.
 
Voi ku itelläki tekis mieli käydä vielä ultrassa ku nt-ultra on vasta 6.11 :confused: Ja siis täällähän ois se halpa yksityinen (60€ ultra) mutta pitäs saada mies jotenki vakuutettua että pitää käydä :cautious: Tuntuu pitkältä ajalta elää epätietoisuudessa että onko sieltä nyt tulossa yks vai kaks (n) jotenki kova huoli että toinen ois menny kesken.. yhden sykkeen saan kuuluviin mutta se kyllä vissii on aika tavallista että näillä viikoilla etenki maallikko ei löydä toisia ääniä.. tiedä sitten :confused: oma olo on kyllä jo tasaantunu, liika syöminen vaa aiheuttaa välillä pahaa oloa :D

Susannnaj & papuset 11+4
 
@JoJoha voimia:(

Meillä oli kunnallisen ultra tiistaina. (Kerran ollaan käyty yksityisellä ultrassa kolme viikkoa sitten rv9, maksoi noin 80e.) Oli uskomaton fiilis nähdä taas sikiö. Aluksi se varmaan nukkui, ainakin oli paikoillaan ja vähän huonossa asennossa. Hetken kuluttua kaveri heräs ja alkoi venyttelemään jalkoja otsaa kohden. Sen jälkeen heilutti käsiä, nähtiin kaikki sormetkin. Kätilö myös huomasi että pikkukaveri näytti kieltä:LOL: tulosti kuvankin siitä hetkestä meille. Kaveri myös vaihtoi lopussa kokonaan asentoa, niin että kun aiemmin pää oli kuvaruudussa oikealla niin myöhemmin oli vasemmalla. Saatiin tästä ultrasta neljä erilaista kuvaa. Kolme viikkoa sitten saatiin kaksi kuvaa.

Onko muilla ollut ultrissa rauhallisempaa vai vilkkaampaa liikkumista?:)
 
Voimia kaikille huonoja uutisia saaneille! :cry:

Enpä olekaan pitkään aikaan kirjoitellut, mutta lukenut kyllä viestit. Täällä ens viikolla ultra ja jännittää kyllä kovasti että onhan kaikki kunnossa... Nyt ollaan pikkuhiljaa kerrottu kaikille lähimmille kavereille, mutta tässä viime metreillä onkin iskenyt epävarmuus ettei haluttaisi kertoa kenellekään ennen kun ultran ja seulonnan tulokset on tulleet.

Pahoinvointi on koko ajan helpottanut ja ainoa vaikea paikka on aamulla heti noustua. Pitää saada samantien jotain ruokaa, mutta sen jälkeen sitten helpottaakin loppupäiväksi. Tissit on todella arat, mutta muita oireita ei sitten olekaan. Kovasti sitä jo odottelee että milloin maha pullahtaisi esiin. Olen pari päivää ahminut Youtubesta "pregnancy timelaps" videoita ja yrittänyt sitä kautta selvittää milloin raskaus alkaa näkyä :ROFLMAO::ROFLMAO:

Kinuskii 12+ 1
 
Viimeksi muokattu:
Menin sitten ostamaan "halpis-doplerin", 40€. Pari päivää istukan virtausääniä kuunneltuani löysin vihdoin eilen etsimäni sykkeen :love:. Tänään nopea laukka löytyi jo helposti :). Ainakin siellä ollaan elossa, muusta ei tietoa. Edelleenkin hyvin oireetonta ollut. Mitään pahoinvointia ei ole tullut. Ainoat oireet jatkuva nälkä ja pissahätä. Niin ja vatsakkuus :D.

Eufrosyne 11+4
 
Tää turvotus on kyllä ihan hanurista, tuntuu iltaisin että olis ilmapallon syönyt. Itsellä pahoinvointi on aina iltaisin, aamulla on päivän paras olo mutta sekin on helpottamaan päin. Hirvittävä yskä vie vaan kaikki voimat x_x Ensi keskiviikkona eka ultra. Ei ole edes sydänääniä kuullut vielä, toivottavasti siellä olis jotain...
 
Hei miten teillä muilla, kun ootte käyneet laboratoriokokeissa, niin onko kannassa näkynyt sen trisomiaseulan pyyntö? Vastauksissahan kestää 1-2 viikkoa ja tarvitaan nt-ultrakin mutta kun mulla ei näy ees pyyntö. Kaikki muut pyynnöt näkyi ennen vastauksiakin. S-Tr1Seul on pyynnön nimi.... Nimim. huolestunut about kaikesta :rolleyes:
 
Oon seurannut keskustelua, mutta nyt myös kuulumisia täältäkin. Nyt menossa siis 11+0, hirveästi pelottaa tää raskaus näköjään nyt kumminkin vaikka alussa oli ihan luottava mieli. Varattiinkin sitte huomiselle yksityiselle ultra ku NP vasta 13.11. Nii ja menin vielä tällä viikolla kokeilemaan kotidopleria ja noh ei ihan saanu selvää laukkaääntä :unsure: mutta tiiän kyllä että eihän niitä kotilaitteilla välttämättä saakkaan vielä kuuluviin

Pahoinvointi on laantunut jo mutta pitää vaan muistaa syödä tasaisesti :LOL: ja osittain varmaan tämän takia turvotusta kyllä on! Onko muuten muilla joilla tämä ei ole ensimmäinen raskaus niin enemmän kipuja alavatsassa kuin että aiemmissa raskauksissa? (kiinnittymis-/liitoskipuja).
 
Täällä tänään 12+1 ja nyt sain hetkellisesti sydänäänet kuulumaan. En kuitenkaan niin kovin että olisi doppleri niitä jaksanut laskea. Muutenki toi mun dopleri tuntuu laskevan ihan mitä sattuu. Mut hiukan luottavaisemmin odotan tiistain ultraa, sillon viikkoja pitäis olla jo 12+4.

Noita s-pappa ja hcg-b arvoja ihmetteilin, varsinki toi s-pappa tuntuu olevan viikkoihin nähden matala, mitä netistä tietoa löysin. Toisaalta ne arvot ei kyl yksinään kai kerro yhtään mitään.
 
Hei,
Uusi jäsen keskusteluun ilmottautuu.✋ Näillä näkymin laskettuaika 14.5. mutta arvelen että se siirtyy viikkoa myöhemmäksi. Synnytyssairaala varmistuu myöhemmin. Tähän raskauteen on liittynyt vähän kaikenlaista...

Meillä on siis kaksi lasta, 6- ja 4-vuotiaat. Uutta raskautta olemme toivoneet jo muutaman vuoden, sillä meille on ollut itsestään selvää että toivomme saavamme useamman lapsen. Aijemmat raskaudet alkoivat helposti, ja kun kolmatta ei kuulunut ja minulla lisääntyi viimevuosien aikana endometrioosi-tyyppinen alavatsakipuilu, kävin viimetalvena jo tutkimuksissa, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Ilo oli suuri kun syyskuun alussa lopulta plussasin.

Viikolla 8+3 aloin vuotaan verta. Olimme aika varmoja miehen kanssa että nyt tuli keskenmeno; kaikki vaikutti niin samalta kuin eka raskauteni keskenmeno tammikuussa 2011. Saimme ajan äitiyspolille tarkistukseen, ja siellä ultrassa löytyi syke kuitenkin!❤
Verenvuoto loppui, eikä syytä sille löytynyt.

Olen kärsinyt tosi voimakkaista pahoinvoineista ja oksenteluista kaikissa raskauksissani, paino on pudonnut aijemmissa raskauksissa 7-8kg, elimistö kuivunut ja olen joutunut tiputushoitoon. Olen saanut hyperemeesi-diagnoosin.
Tässä raskaudessa pahoinvointi on ollut huomattavasti helpompaa, mutta on tämä siltikin ihan riittävän rankkaa. Esim. viimeiseen 2vkon aikana ei ole nesteet juurikaan pysyneet sisällä. Oikea kotiruoka on pysynyt paremmin pieninä annoksina, joka on jo todella iso juttu mulle, sillä aijemmissa odotuksissa olen nähnyt oikeaa nälkää, kun vatsassa ei ole pysynyt mikään viikkokausiin. Viimetorstaina oloni oli kuitenki niin heikko ja hutera että päätin soittaa seuraavana päivänä äitiyspolille.

Perjantaina sit soitin, ja he pyysivät tulemaan käymää labraan ja lääkäriin. Labrat olivat kuitenkin ok, eli tiputushoidolle ei ollut nyt tarvetta. Paino pudonnut -4kg. Lääkäri sanoi lopuksi että ultrataampas nyt vielä, miten sikiö jakselee. Hän ultrasi rauhassa about 15mim, tarkisti munasarjatkin ja kaikki oli ok. Oli jo lopettelemassa, kun yhtäkkiä huomasi että "aha, täällä onkin kaksi sikiötä!" Olihan se melkoinen pommi! Menin vähän shokkiin, itkin ja nauroin ja tärisin. Minulla oli heti raskaustestin jälkeen olo että onkohan siellä kaks, ja miehellekin puhuin siitä. Ja sen vko 8+3 tarkistuksen jälkeen sanoin miehelle että jaa, ei niitä sitten ollutkaan kuin yksi.
Sikiöt vastasivat kokoa 10+6, eli viikon vähemmän kuin menkkojen mukaan. Laskettua päivää ei kuitenkaan vielä siirretty.

Lääkäri pyysi erikoislääkärin vielä ultraamaan, ja pian ilon rinnalle tuli myös huoli, kun erikoislääkäri tämän ultrauksen mukaan diagnosoi kyseessä olevan harvinainen mono-mono-raskaus, eli sikiöillä on yhteinen istukka ja sikiöpussi. Tällaisia on vain 1% prosentti kaksoisraskauksista, ja siihen liittyy huomattavia riskejä. Esim. toinen sikiö kuolee nälkään tai napanuorat menevät solmuun ja hapen saanti estyy. Toisen kolmanneksen loppupuolella yleensä äiti joutuu/pääsee osastohoitoon, ja vauvat syntyvät sektiolla vkolla 32-35, ja tarvivat tehohoitoa.

Olen ihan pyörällä päästäni ollut koko viikonlopun. Jo pelkässä kaksoisraskaus-uutisessa on riittävästi sisäistettävää, puhumattakaan harvinaisesta ja riskialttiista kaksoisraskaudesta. Aiheesta googlettaminenkin tuo silmien eteen aika rankkaa tietoa. Mutta toki on myös paljon mono-mono-kaksosia jotka ovat selvinneet ja voivat hyvin.

Nyt koitamme vain elää päivä kerrallaan, olla onnellisia tästä hetkestä ja ajatella että kaikki menee niinkuin menee. En haluaisi sairastuttaa itseäni liialla huolehtimisella ja stressaamisella (minulla on siitä liikaa jo kokemusta). En pysty vaikuttamaan siihen, selviävätkö molemmat vauvat. On vain elettävä ja katsottava mitä tapahtuu.
Ja lisäksi on olemassa myös mahdollisuus että mono-mono-diagnoosi on väärä, jos sikiöiden välinen kalvo löytyykin. Ja toivon sydämestäni että se vielä löytyy. Tosiaan tänään on varhaisultra, että toivottavasti iltapäivällä ollaan taas vähän viisaampia.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä