Minä kyllä tässä vaiheessa valitsisin jo pelkän sähkön hybridin sijaan, jos tuo 450 km on maksimipäivämatka. Tämä olettaen, että kotilataus on mahdollista, eli omakotitalon latausasema (noin 1000 €) tai kerros/rivitalon parkkipaikalle rakennetut latauspisteet. Tavallinen lämmityspistorasia ei oikein riitä.
Lispetin toivomat/ennakoimat vetyautot jäänevät Suomessa raskaan liikenteen puolelle, tiheää vetytankkausinfraa tuskin näemme.
Lispetti ehdotti Teslaa tai Polestaria. Vaikka Teslan hinnat ovatkin tippuneet, en tiedä onko se vieläkään peruspalkansaajalle "sellainen perusmalli". Polestar2 maksaa 60-70 k€, Polestar3 lähes 100 k€.
Jos todellakin
perusmallia perheen + matkatavaroiden liikuttamiseen haetaan, on hintakilpailukykyisin tällä hetkellä ehkä MG5. Jos tavaraa ei tarvita yhtä paljoa mukaan, sisarmalli MG4. Kiinalainen, mutta Polestaritkin kasataan Kiinassa, samoin osa Tesloista. Mutta kyllä eurooppalaisia ja korealaisiakin kannattaa käydä koeajamassa, Toyotaa ei, se jäi sähköautojunasta.
Sähköautojen hyvä puoli on se, että noille 3 lapselle takatilat ovat ilman keskitunnelia polttomoottoriautoja paremmat.
Uusia malleja tulee markkinoille todella ripeästi ja hinnat laskevat, siksi yksityisleasing saattaa olla ostamista parempi vaihtoehto.
Hedin Automotive on osa yhtä Euroopan suurimmista autoilun palveluja tarjoavaa yritystä Hedin Mobility Groupia. Edustamme Suomessa 19 automerkkiä ja palvelemme kaikissa autoiluun liittyvissä asioissa 22 paikkakunnalla.
www.hedinautomotive.fi
Minä ajelen vielä bensiinillä (tyypit otettu mm. Tesla model Y, Skoda Enyaq, BYD Tang), samoin vaimo. Hänen kauppakassinsa saattaa vaihtua ensi vuonna sähköiseksi. Noissa parkki-ihmeissä kiinalaiset tekevät vahvasti tuloaan, BYD Seagull saattaa Euroopassakin asettua alle 15 k€ hintaluokkaan.