Toukokuun toukat 2013 *syksy*

Nyt on täältä taustalta jo pakko alkaa huudella Miwwille. Soita ahkerasti sinne omaan neuvolaan vaan ja jos joku vaihde vastaa niin kysy voitko jättää soittopyynnön th:lle. Jos tiedät oman hoitajasi nimen ja työsähköpostin osoitteen nii laita sähköpostia ja kerro aiemmasta keskenmenostasi. Neuvolan toiminta on (tai anakin pitäisi olla) äitilähtöistä, joten kun tarpeeksi huolestuneena sinne viestin perille saa niin pitäisi kyllä asioille järjestelyjä löytyä. Naistentautien poli ei oletettavasti tässä vaiheessa pysty auttamaan, kun et lähetettä sinne ole saanut, mutta soita sinnekin, joku varmaan tietää miten tulisi edetä. Ja jos näistä ei oo apua, niin mene lääkäriin. Meillä, jos aikaisempia keskenmenoja on, automaattisesti pääsee seuraavan raskauden alussa kunnalliseen varhaisultraan.

Tuo siun vaaleanpunainen vuoto ilman kipuja, ei vielä kerro mistään mitään. Mie olen saanut sellasen vaikutelman, että oot lukossa, kun et osaa vaan antaa asioiden mennä niin kun niiden on mentävä ja panikoit pienistä muutoksista. Koita olla stressaamatta ja uskoa siihen, että tyyppi on tarrannut kiinni, niinkuin nuo siun kaikki testikapulat antaa ymmärtää :D. Vuotohan voi ihan hyvin johtua myös siitä kiinnittymisestä! Seksin jälkeen voi vuotoa tulla myös, jos pieni pintasuoni on katkennut. Nyt olet kuitenkin niin alussa, että kaikki mitä tapahtuu on täysin normaalia. Ja jos siulla olis nyt normaalisti kuukautisvuodon aika, voi tuo tiputtelu johtua siitäkin ns. valekuukautiset.

En tietenkään sano, ettei nyt varmasti ole keskenmenoa tai vähättele siun olotilaa muutenkaan. Mie olen kokenut itse samanlaisia tuntemuksia ja käynyt kaikki samat ajatukset läpi. Ensin viime joulukuussa (tm) ja viimeksi heinäkuussa (km rv5+2). Miulla ei spontaania vuotoa tullut vaan monesti tutkittiin ettei tehdä hätiköintejä, mutta lopulta tyhjennykset piti tehdä lääkkeellisesti, kun mitään elävää ei löytynyt eikä vuotanut pois itse. Km:n aikaan miusta ei edes tuntunut yhtään raskautuneelta vaan olin varma heti alkuun, ettei sekään onnistu kun ei tuntunut yhtään miltään. Todellisuushan kuitenkin on, että kyllä äiti tietää. Jos sie olet varma, että kesken menee, niin sitten se menee, eikä näille mitään voi. Se on vaan elämää ja se koettelee vaan niitä, jotka on tarpeeksi vahvoja sen kestämään.

Koita nyt vähän rauhoittua ja vähennä itsesi seurailua. Et sie tule hullua hurskaammaksi, ennen kuin siulla on faktat silmien edessä.

Mie olen seurannut pinoa salaa, kun toivon saavani liittyä kohta joukkoon. Miun pää sanoo, että toukopoika on matkalla ja hyvin menee loppuun asti, mutta testit huutaa vielä negaa (oviksilla oon testannu viimeksi eilen illasta dpo 13). Ehkä ens viikolla on vasta tyttöjenpäivät myöhässä, joten vähän hätäisesti oon tikutellu... :LOL: Ovis oli siis tosi aikaisin tässä kierrossa, tosin ensimmäinen kierto km:n jälkeen, että voi olla sekundakierto vielä... Mut silti toivon, että miun vaisto pitää kutinsa =)

Onnittelut teille kaikille plussasta ja onnea myös matkan varrelle!

Edit: Pyydä päästä kilpirauhaskokeisiin myös, kun soitat nlaan! Kilpparin toimintahäiriöt voi aiheuttaa keskenmenoja, mut oikeanlainen hoito vaaratonta sikiölle :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Tuskan hiki nousi otsalle, soitin että en tule viikonloppunakaan töihin ja kerroin raskaudestani, pomo oli ihan ok, sanoi vaan että eiköhän se siitä kun vaan huilailee :)

Mä niin toivon että tää olo helpottais siinä viikon 12 aikana, mutta se jää nähtäväksi, ensi viikolla kysyn että olisiko jotain vaihtoehtoista työtä tarjolla koska kuitenkin on iso kauppa kyseessä :)

Olosta sen verran että nyt on alkanut hajutkin ällöttämään, tätä ei vielä eilen ollut, pakko imeskellä salmiakkia koko ajan, hampaat kiittää taas :(
Ruokavaliona on ollut päärynä Piltti(jääkaappi kylmänä), Lipsi päärynä mehujää ja Pommac mehujää, makaronia, tuorekurkkua ja Viola salaattijuustoa ja juomana vesi. Tänään tippui tuo kurkku pois ruokalistalta, aika suppeeta on :D

Wiitahepo toivottavasti saadaan sinutkin mukaan joukkoon!

6+6
 
Viimeksi muokattu:
Wiitahepo Kiitos tuosta! :heart:
Mä kokeilen rauhoittua ja katsoa tapahtuuko mitään muutoksia. :) mutta jos vuoto runsastuu ja kipuja tulee enemmän soitan kyllä heti! :) mennään nyt vielä tällä, että sielä pikkunen olisi vielä mukana loppuun asti! :) mut se toki tässä mietityttää kun edellisessä km, ei ollut kauheesti kipuja kun alkoi vaaleanpunainen vuoto, niin tulee heti automaattisesti "NONI, taas tää" meininki. : / mut tuota myös ihmettelen kun moni sanoo että jos nyt olis se aika kun kuukautisten pitäisi alkaa niin tulee vuotoa, mutta mulla on jo menossa kp43 niin eikai nyt tässä vaiheessa niitten pitäis alkaa :) kyllä ne on aina alkanut ennen kp 40 :D mut toivotaan että näin olis :D
 
lauru Täällä kans yks joka tykkää tehä käsitöitä. Lähinnä vaan neulon. Kovasti kyllä haluttais ruveta neulomaan pientä puseroa ja housuja vauvalle, mut ei vielä uskalla. Jos tiistaina sais hyviä uutisia, niin vois inspis iskeä. Täytyy ruveta selailemaan vanhoja käsityölehtiä.

Sukupuolen selvittämisestä. Niin minä ainakin haluan tietää sukupuolen mikäli vauva itse sen haluaa näyttää. Oon päättäny, et ennen sitä en osta yhtään ainutta vaatetta. :) Muuten niitä pian kertyy ihan liikaa, eikä ehi kaikkia käyttämään. Sitä en vielä osaa sanoa, et kumpaako toivoisin. Tällähetkellä toivon vaan vauvaa ja sitten, kun siellä todistetusti on joku, niin voi ehkä toivoa jompaakumpaa. Ei kai sillä niin väliä oo kumpi sieltä putkahtaa.

Huh soitin äsken töihin ja kerroin meidän uudelle esimiehelle raskaudesta ja siitä, et mun pitää maanantaina livistää töistä neuvolaan vähän liian aikasin. Ja aivan ihanalta ihmiseltä vaikutti. Mä vähän jännitin meneekö hirveeksi säädöksi työpaikalla, mut ei. Tää vaan sano, et ilmottele päivät kun on mitäkin ja jos heikottaa tms. niin käy vaan hakemassa saitsua. Huh mikä helpotus.

Miwwi Toivottavasti siellä nyt kaikki ois kuitenkin hyvin! Voimia! :hug:

Tiiti* 6+6
 
Heips!
Milloin soittelitte neuvolaan plussauksen jälkeen??? Itse en vielä ole ja ajattelin vie muutaman viikon odotella =) Pieni kylä niin ei sitten ihan heti kuule kaupassa aiheesta =)

Aika kuluu vaan toistaiseksi niin pirun hitaasti, töissä rauhallisempi aika , niin kerkee koneellakin pörräämään. Toinen mikä saa ajan tuntumaan pitkältä on kun lopetin tupakan polton.. Ihmettelen kyllä, että se oli näinkin helppoa, ainoastaan tylsyys meinaa iskeä (normaalisti ennen tässä kohtaa lähti tupakille =) )


ReVe 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Oi oi oi, täällä on hirmusti porukkaa, enkä muista vielä nimiä, vaikka luin teidän juttuja tuossa.
Miwwi: Toivottavasti sulla kaikki hyvin, mä tosiaan toivon että kukaan ei putoisi tältä listalta.
Jos vastailisi vähän kyssäreihin:
Eli mä olen hoitaja, teen siis raskasta kolmivuorotyötä mutta aion sitkeillä ns. loppuun saakka, eli aion lomia pitää ennen äippälomaa mut muuten koitan kitkutella töissä.
Meillä on 4 lasta 13v-5v 2 poikaa ja 2 tyttöä ja nyt sitten haaveissa iltatähtönen.
Olikos tässä ketjussa puhetta raskaudesta kertomisesta (mä meen sekasin ku pariakin ketjua oon lueskellu). Me ollaan kerrottu tästä toukosalkkarista vain meidän parhaalle ystäväpariskunnalle, eikä aiota kellekkään muulle kertoa vielä piiiitkään aikaan, ehkä joulun aikaan sitten.. Mä oon aina halunnu varjella salkkaria mahdollisimman pitkään. Ja siksikään ei kerrota, että halutaan että lapsille kerrotaan ekaks, eikä haluta et kulkeutuu niiden korviin muualta.

Sukupuolta en välttämättä haluu tietää ja ihan sama kumpi tupsahtaa.
Mä en mun viikoista tiedä, viimeset menkat on alkanu 9.8 mutta tais olla kovin pitkäkierto kun plussa tuli vasta kp 33, eli mulla on nyt rv 4+2 tai 5

Ja vaikka kovin varmana täällä jo kirjottelen äippälomista ja sukupuolesta jne, niin mulla on hirmu epävärmä olo, odottelen koko ajan koska veret holahtaa tai jotain, mulla on kauheen kova epäusko tästä raskaudesta ja se on tosi ristiriitaista. Mut päivä kerrallaan...
 
ReVe Itse soitin heti seuraavana päivänä neuvolaan. Ihan vaan sen takia kun tiedän että joudun sokerirasitukseen niin sain siihen ajan saman tien. Saa sitten valmiiksi hoidettua tyttärelle hoidon siksi aikaa. Itelllä meinaa kanssa tylsyys iskeä välillä kun ei tupakalle enää mene. Tuntuu että tarttis jotain olla koko ajan napsimassa. Tarvii tehdä porkkanatikkuja tms niin ei ainakaan lihota ne syötävät :D
 
No "lähi" seurantaan "joudun/pääsen" minäkin, ( esikoinen keskonen, korkean verenpaineen ja supistusherkän kohdun vuoksi) niin ei syyniin vielä tahtoisi , mutta kaikki ajallaan =) ja toisekseen ei jaksaisi olla kylän puheen aihe seuraavat 6kk =)
Anteeksi sekavat sepostukset, koko ajan (asiakkaat :ashamed:) häiritsee keskittymistä ja sit selostus on sekavaa..

Niin täällähän oli jotain kysymyksiäkin =)
Sukupuolta en aio selvittää, ellei se nyt ihan tyrkyllä ole =)
Ammatiltani olen yrittäjä
Yksi lapsi entuudestaan.
 
Janlind ois kyllä kivaa jos oltais synnärillä samoihin aikoihin. :)

Miwwi
ikäviä tollaset vuotelut, kun saa olla koko ajan epäilemässä. Mutta toivotaan nyt kuitenkin, että kaikki olisi siellä hyvin ja olisi vain viatonta vuotelua tuo.

Raskauden kertomisesta: Meillä tietää miehen perhe. Mies vahingossa lipsautti, kun oli niin iloinen uutisesta. Ja vähänkö mä olin sitten vihainen (raskaushormonien takia vihastun nykyään niin helposti), kun oli juuri sovittu, ettei kerrota ennen kuin ne kriittiset viikot on takana. Tämän lisäksi vain yksi läheinen ystävä tietää. Muille kerrotaan sitte varmaan joulun aikoihin, jos niin pitkälle päästään.

Täällä huono olo vaivaa aamusta iltaa. On kuin olisi krapulassa koko ajan. Työkaveritkin on kysellyt vointia, sillä en kuulemma näytä ihan hyvävointiselta. Ois tehnyt mieli vastata, että olooni nähden näytän todella hyvävointiselta. Oksennella ei ole tarvinnut vielä, mutta ei se oloa kauheesti helpota. Ruokakaan ei oikein maistu, mutta herkkuja on tullut syötyä jonkin verran. Täytyis kai ruveta hilllitsemään, jottei sitä painoa tule lisää, kun ennestäänkin on tällainen vähän pullukka. No mut siinä oli sitä omanapaisuutta tälle kertaa riittämiin.
 
  • Tykkää
Reactions: janlind
Onko täällä muita jotka joutuvat tarkkailemaan painonnousua raskauden aikana? Mulla ekan kanssa nousi paino niin kauheesti (25 kg) ja sen pois saaminen oli ihan helvettiä, varsinkin kun en edes imettänyt. Nyt gyne kehotti olemaan tiukalla ruokavaliolla, varsinkin kun täällä ohjeena painonnousussa on 1kg/kk, eli max 9kg... Tosin tässä vaalean leivän ja pastan ja pizzan maassa se on hemmetin vaikeeta!!!!
Pahoinvointia ei ole vieläkään, eikä mitään mielitekoja... välillä mietin että olenko raskaana edes ylipäätään, koska ekan kanssa oksensin koko alkuvaiheen. No katsellaan miten etenee.
 
Kiva lukea muiden tuntemuksia! Ihanaa ärtymystä ilmassa, samaa täällä :mad: helpottaa, kun tietää syyn ja että se menee ohi. mitä syötte tähän kuvotukseen? mulla on nyt luumuja, joku mainitsi viinirypäleet.

Sellasta ajattelin kysästä että missä vaiheessa kaivatte äitiyshousut esille? ekasta raskaudesta kävin ostamassa mammafarkut viikon 10 tienoilla, tokassa samoihin aikoihin siirryin resorillisiin hameisiin. Nyt eilen päättelin että muutamat farkut on päällä viimistä kertaa, kohta tarttee kaivaa resorilliset esiin kun maha alkaa pullottaa. Joskus joku vaan kertoi että käytti koko raskauden omia housujaan tai että vasta viikoilla 18 alkoi tarvita mammahousuja. miten sellanen onnistuu? käytänköhän normaalisti liian kireitä housuja...en tiedä, mutta en kestä ahdistavaa oloa lainkaan. Kertokaas muut miten teillä.

Meillä on ollut tapana kertoa raskauksista sitä mukaa kun hyvältä tuntuu, valikoiden sellasille ihmisille tietty joihin luottaa ja joilta saa tukea jos joku meneekin pieleen. tällä hetkellä mun kaksi kaveria tietää, sukulaisille tapana kertoa vasta np-ultran jälkeen.
 
Finla: saitko jotain ohjeistettua kalorimäärää, mitä sun pitäs noudattaa, että saisis sen nousun pidettyä noin maltillisena?

Mä soitin neuvolaan viikko plussaamisen jälkeen ja nyt harmittaa, että en soittanut aikaisemmin kun kaikki ajat meni kuukauden päähän :|

Manta81 Eikös salmiakki ollut kiellettyä raskauden aikana? Mä muistelisin niin, koska normaalisti en tykkää siitä ja viime raskaudessa se oli ainut mitä olisin halunnut syödä koko ajan :) Tai no sai sitä pieniä määriä päivässä syödä, mutta kannattaa kattoa jostain tarkempaa tietoa, jos syöt sitä jatkuvasti.
 
Sain Dieetin mitä pitäis noudattaa koko raskauden ajan... 1600kcal/vrk. Huoh. Ei se sen kummempi ole kuin ns. Normaali ruokaympyrä, tosin tummaa leipää täältä ei saa, joten en syö leipää juuri ollenkaan ja vain kerran päivässä pastaa/riisiä/perunaa. Paljon kasviksia ( jotka täällä on tosi hyviä ja edullisia!!) ja proteiinia jotta jaksaa. Eli oikeasti ihan normaali ruokavalio, se vaan "stressaa" koska pitää tarkkailla tota painoa... Nyt en ole ylipainoinen.

Me ollaan kerrottu raskaudesta mun vanhemmille, anopille ja lähimmälle ystäväpiirille. Tosin täällä ei ole tapana pitää sitä salaisuutena, vaan ihmiset puhuvat avoimesti, ja kun maha alkaa näkyä ventovieraat saattavat tulla jopa koskettamaan mahaa. Raskaana oleva nainen on jotenkin "pyhä" ja sille sallitaan kaikki... Kaupassa pääsee jonon ohi jne. Kulttuurieroja... ;) myös nimen suhteen ollaan hyvin avoimia, yleensä tiedetään nimet jo ennen kun tullaan raskaaksi,ja vauvaa kutsutaan nimellä siitä asti kun tiedetään kumpi on tulossa.
Meillä tosin nimet on vielä hakusessa, ei ole helppoa keksiä nimeä joka sopisi kumpaankin kieleen, helposti lausuttavia siis, ja pitäisi sopia myös esikoisen nimeen. No, onneksi tässä on vielä aikaa... ;)

Finla& toistaiseksi nimetön 5+2
 
Kahdeksas kääpiö okei, näemmä jäänyt muistiin vain tuo kielto jostain listalta, mutta ei syytä. Mullakaan ei ollut kyllä korkeat verenpainee ja tuskin on nytkään niin taidan siis sallia edelleen itselleni salmiakin :)

Finla Haluaisitko kertoa sun mitat? Pudotin tosiaan jonkun verran kesän aikana painoa ja ois kiva, että se paino nousis nyt vaan sen raskauden vuoksi, ei syömisten ja mietin, että mikähän ois semmoinen kalorimäärä, mitä vois syödä huoletta, ilman että se jotenkin vaikuttais vauvan kasvuun. Eli en siis halua laihduttaa, mutta en haluais turhaa lihoakkaan, koska oon sitä tyyppiä, jolta ne kilot ei yksinkertaisesti lähde kuin ihan helvetillisellä työllä ja lihon jo kilon siitä, että syön palan pizzaa :D

Viime raskaudessa pahoinvointi piti huolen siitä, että liiallista painonnousua ei onneks tullut. Nyt haluaisin kans pysyä siellä max 13kg tietämissä, mitä tuli viime raskaudessakin ja se "omapaino" sais mielellään pysyä samana kuitenkin.

Me ei olla kerrottu tosiaan vielä kenellekään. Äitille tekis mieli kertoa, mutta kun en haluais kertoa puhelimessa ja nähdään nyt la mutta meillä on kamalasti muitakin ihmisiä kun on lapsen synttärit. Ja yhdelle kaverille haluaisin jo kertoa, koska sain vähän aikaa sitten kuulla, että heille tulee helmikuussa lapsi ja kerroin silloin että me yritetään ja siitä silloin menossa olevasta kierrosta tein sitten plussan. Joskus keväällä vielä puhuttiin, että loppukesästä aletaan yrittään lapsia (meidän esikoiset on samanikäisiä) ja että voidaan sit olla yhtä aikaa äippälomalla, että ei oo niin tylsää ja nyt molemmat on raskaana :)
 
Huh, huh, aivan mahdoton väsymys. Pitää koettaa olla liikkeessä, ettei nukahda mihin sattuu. Äsken pistin vähäksi aikaa maaten niin olin viidessä minuutissa jo ehtinyt nukahtaa kahteen kertaan:LOL: Nyt on kyllä niin tuntuvasti raskaana kun vaan voi olla.

Paljon on tullut taas tänne viestejä. Mamuska7:lle, meilläkin on kehitysvammainen lapsi. Kuulosti hyvin tutulta tuo miten olit kuvannut laitoshoidon toimintaa. Tältä palstalta saa näköjään vertaistukea laajemmaltikin, hyvä juttu!

T: Hymeli ja hissukka 5+6
 
Mitat on 170cm ja 68-72kg, paino heittelee päivästä riippuen. Alkupainoksi ilmoitin 70kg. Katselin viime raskauden käyrää ja esim vkolla 22 paino nousi viikon aikana 4kg ja Samoin vkolla 30. Ei kauheen normaalilta vaikuta, en ole millään voinut syödäkään niin paljoa... eli yhteensä 25kg tuli ja nyt pitäisi jäädä alle 10kg. Saas nähdä miten käy. No, pääasia on että Vauva voi hyvin!!!
Onpas tosiaan kiva kun vertaistukea tuntuu olevan puolin ja toisin ihmisten kesken!!
 
mitä vitamiini lisää syötte raskausaikana? minä ihan tuota normaalia D-vitamiini valmistetta...mietin ostaisinko sellasen raskausajan vitamiinipurkin. Meillä neuvolan täti kans tosi tarkka tuosta painon noususta...ihan ärsyttää kun pitää koko ajan olla siitö mainitsemassa, ihan niin kun ei itse teitäisi.
 
Kyllä siitä näki kun se selosti, muuten ei olis tajunnut mitään :D Ruskuaispussin selitti ja sit näytti missä vauva siellä oli ja kerto miten päin on ja mittaili. Sit katso myös munasarjat että on ok eikä niissä mitään ollutkaan :)
 

Yhteistyössä