Toukokuun toukat 2013 *MARRASKUU*

Hei!
Voiko liittyä mukaan, täällä olisi kuudetta lastaan odottava opiskeleva äiti-ihminen. Olen seurannut tätä palstaa jonkun aikaa ja porukka vaikuttaa mukavalta :) Eli tiedot:

murona/33v/6./TYKS

Laskettu aika olisi 9.5.2013 eli tänään menossa rv 16+2
 
Viimeksi muokattu:
17+0 poks!!

Ensimmäiset kunnon tönimiset havaittu. Eilen aamulla oli aikaa köllötellä ja kuunnella, josko asukilla olisi jotain sanottavaa. No tunsinkin jotain: vasemmalla puolella tuntui monta peräkkäistä nopeaa töksähdystä, kun kunnon elohiiri. Sen jälkeen oli hetken hiljaista ja "tönin" vähän takaisin ja taas tuntui muutama muksahdus eri kohdassa.:heart:
Tänä aamuna testasin samaa ja jotain pientä liikettä tuntuikin. Vaatii vaan sitä, että makaa ihan hiljaa paikallaan kädet kohdun ympärillä.

Eihän tuosta ole muuten haittaa, jos kohtua hellästi tunnustelee vatsan päältä??
 
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Sydänäänistä, ei ultrattu ja sain uuden neuvola-ajan vasta reilun kolmen viikon päähän. Siksi hieman panikoinkin. Onneksi kuitenkin tajusin eilen kokeilla dopplerilla aamulla täydellä rakolla seisaalteen illan ja puolimakuuasennon sijaan, ja sieltä se jumputus löytyi, ei voinut erehtyä :heart:. Kyllä tämä on vaan välillä hermoja repivää, kun siihen rakenneultraan oon niin julmetun pitkä aika.
Liikkeitä en varsinaisesti ole tunnistanut, ellei pientä outoa "kuplintaa" siksi lasketa ja Lapsivakuutus on ajateltu ottaa varmuuden vuoksi.
Mi&Ma en ole asiantuntija, mutta en usko hyvin kevyestä tunnustelusta haittaa olevan. Minulla silloin Np-ultraaja joutui ihan tosissaan tökkimään sikeitä vetelevää kaveria, ja hän sanoi että lapsi on siellä niin suojattuna, ettei häiriinny moisesta.
Varpuska ja 14+6
 
Tervetuloa murona:wave: löytyykö sinulta poikia sekä tyttöjä?:)

Aika outo juttu,että vasta kolmen viikon päähän Varpuska sai uuden ajan:O ,mutta hyvä jos itse kuulit sydänäänet kotona,niin varmasti kaikki hyvin kuitenkin:hug:

Pimeetä,märkää ja kuraista,josko ensi viikolla saataisiin pakkasia ja lunta:xmas:

petronella ja toukosalaisuus 13+4:heart:
 
Mekin käytiin muistaakseni toissa vuonna tuossa Päivä paloasemalla -tapahtumassa, ja oli kyllä tosi kiva :) Tänä vuonna ei päästy, kun paloasemalle on aika paljon matkaa meiltä kävellä lasten kanssa, mies reissussa. Harmi, kun meidän kuopus on kauhea palomies -fani. Pukin konttiin on jo hankittu Palomies Sami -juttuja :)

Ei kai siitä kohdun tunnustelemisesta haittaa ole. Meillä on kaikkien masuasukkien kanssa leikitty "potkuleikkiä", ja lapset onkin jo odotelleet, milloin tämän kanssa pääsee leikkimään. Tänään onnistuin bongaamaan oman kohtuni, kun oikaisin hetken selkää kesken päivän. Istuin sängyn laidalla ja menin pitkäkseen niin, että jalat jäi roikkumaan sängyn ulkopuolelle. Tavallisesti pitkällään ollessa se ei tosiaan tunnu oikeastaan ollenkaan, kun on taakse kallistunut. Nyt kun tiedän, mistä korkeudelta kuulostella, niin olen välillä tuntevinani pieniä pulpahduksia. Mutta en ole vielä varma, yhtä hyvin voi olla vaan vatsan toimintaa...

Tosiaan uskomattoman pitkän ajan päähän meni Varpuskan seuraava kuunteluyritys. Oma doppleri vois olla ihan kiva, onneksi löysit äänet sillä :)

Tervetuloa mukaan murona!

Cherrie_ 13+2
 
Kiitos tervetulotoivotuksista, Petronella09 ja Cherrie_! :)
Meillä on kaksi tyttöä ja kolme poikaa, vanhin on 13v ja nuorin 6v.

Minäkin muuten kyllä ihan rohkeasti tönin kohtua, ei siinä tosiaan vauvaa ainakaan satuttamaan pysty. Ja tuleehan sitä muutenkin tönittyä vähän toisesta suunnasta aina välillä eikä siitäkään mitään haittaa ole ;)
Itse olen vasta pari ihan pientä hipaisua tuntenut, aiemmissa raskauksissa olen kyllä tässä vaiheessa niitä liikkeitä jo ihan selkeästi tuntenut. Ehkä vaan on rauhallisempi vauva sitten tällä kertaa tai istukka pahasti edessä.. Kotidoppler mulla on ja sillä on kyllä hyvin kuulunut sykkeet jo rv 14 alkaen. Liikkeitäkin aina kuuluu, vaikka ei välttämättä tunnukaan.

murona 16+3
 
Mukava kun tulee uusia toukokuun toukkien odottavia, tervetuloa murona!:)

Täällä olot ennallaan, eli pahoinvointia vielä on. Seuraava neuvolakin on vasta joulukuun puolenvälin paikkeilla, toivottavasti maha asukilla on silloinkin kaikki hyvin niin kuin tähänkin asti. Oloista päätellen siellä se viihtyy:)
Joko kaikilla erottuu edes pieni maha?

Vakuutuksesta ei ole ollut puhetta miehen kanssa, mutta luulen että emme ota sitä. Vaikka olisihan se hyvä jos lapsi sairastaa paljon. Haluaisiko joku kokeneempi vähän selvittää mulle miten tämä vakuutus toimii jne.?

Cherrie_ mistä kohti tunnustelit kohtua, ois kiva itekin löytää se;)

Liikkeistä: täällä niitä tuntuu aina välillä, ihan kuin perhosen siiven kosketus tuntuu. Ihana aina bongata niitä iltaisin<3

Nyt saisi tulla lunta niin ois paljon ihanempaa nauttia tulevasta joulun ajasta! Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille odottajille ja toivotaan että pahat olot hellittää!:)

15+4<3
 
Moi tännekin.

Fb-ryhmässä porukka kasvaa ja on ihanan aktiivista kuten täälläkin. Siellä tulee kyllä odottajat tutuksi ja saa purkaa paineita kivasti jos alkaa tympäseen.
Ne jotka haluaa liittyä ryhmään: muistakaa laittaa omasta sivusta linkki minulle niin löydän teidät sieltä miljoonien joukosta. :)

Simpulle tiedoksi ja kaikille muillekkin ekaansa odottaville että muistakaa kuitenkin pomolle sanoa raskaudesta ja äitiyslomasta ajoissa jotta ei tule ongelmia. Se oli muistaakseni 3kk ennen äippälomaa ku pitää töihin ilmoittaa jotta he ehtivät sijaisen hommata.

Itse tässä mietiskelen kans työkuvioita. Nyt siis olen vielä esikoisen kans kotona, mutta vähä tekis mieli käydä töissä tässä ennen uutta äitiyslomaa. Oonkin aatellu mennä kotikaupunkiin joulukuuksi ja tehdä siellä vähä hommia ja ens vuoden puolella sitten mahdollisesti otan jonku lyhyen sopparin tänne Tampereellekin. Tuossa jo otin muutaman numeron mihin soittaa näin aluksi. Sais vähä extraa tienattua niin saa uudelle tulokkaalle ostaa vähä jotakin. Mies aloittaa varmaan opiskelut ens vuoden alusta ni ei ole tuloissa hurraamista. Toisaalta oon tottunu laskemaan menot niin ei sillain mitenkään uus tilanne. Mutta olipa vaan eri ennen esikoista kun itse teki hulluna töitä ja tienaski sen mukaan sitten.

Täällä ollaan seuloista puhuttu. Me ei otettu nyt seuloja. Esikoiselta otin. Ne seulat tuntuivat nyt turhalta. Luotan siihen että kaikki on hyvin ja jos ei ole niin sitten eletään sen kanssa ja yritetään sopeutua. Hirveitä pelkoja ei ole koska on tuota tietoa kehitysvammaisuudesta ja muusta vammaisuudesta niin paljon jo ammatin puolesta.

Influenssarokotteesta en ole vielä varma, että miten tehdään. Joskus opiskeluaikoina otin sen sikainfluenssarokotteen. Mutta en kyllä hirveesti yleensä tykkää noista rokotteista. Mahdollisimman vähän niitä. Saa nähdä milloin ne alkaa sitte neuvolassa siitä puhumaan. Vielä eivät ole sanoneet mitään.

Nyt esikoinen saa raivarin tuolla. Pakko mennä.

Rv 16+3
 
Lauantaina poksahti 19+ rikki ja ensi lauantaina ollaankin jo puolivälissä :O

Liikkeet ovat nyt alkaneet tuntumaan tosi selvästi ja tulee jo oikein kunnon potkujakin :heart: Vauva tuntuu olevan yhtä aktiivinen masussa kuin isosiskonsa - potkuja tuntuu pitkin päivää :)

Mahan koosta kyseltiin - kyllä vauvamaha näkyy, tosin vieläkin riippuu paljon vaatteista että kuinka hyvin sen huomaa. Nytkin kun mulla on löysähkö paita päällä niin ei kyllä asiasta tietämätön mahaa huomaa. Mutta jos päällä äitiysfarkut + kireä vartalonmyötäinen paita niin huomaa kyllä selvästi vauvamasun :)

Rakenneultra on ensi viikolla (!!) ja vähän alkaa jo jännittää :) Mietityttää että vastaako vauva viikkoja tällä kertaa kun esikoisen kasvu jätätti rakenneultrassa 11 päivää... Syytä pienikokoisuudelle + kasvun pysähtymiselle ei löydetty joten nyt mietin että meneekö tällä kertaa samalla kaavalla. Ja olisi se kiva saada selville myös se sukupuoli :) Mulla on kyllä vahva poikaolo tällä kertaa - saa nähdä pitääkö se paikkansa...

Närästys viihtyy yhä ilonani - mutta olen jo oppinut elämään sen kanssa! Lauantai-iltana/yönä nukkumaan mennessä tuli taas useita supistuksiakin, mutta onneksi kivuttomia. Valmistelin koko päivän syntymäpäiväjuhliani ja sitten ilta kului tietysti juhlien eli tuolla oli varmasti vaikutusta supisteluun. Samoin maha oli arka/kipeä yöllä ja aamulla kääntyillessä - niin se kroppa muistuttelee lepäämään!

Ihanaa kun tälle viikolle luvataan pakkasta ja lunta :heart:

Tuiku & Kirppu 19+2

 
Mi&Ma supistukset voi tuntua tosiaan selkeänä vatsan kovettumisena, kuten nyt on itselläni tuntunut. Mutta supistukset voivat tuntua myös menkkamaisena jomotuksena, selkäkipuna tms. Tälläisiä vain vatsan kovettavia harjoitussupistuksia ei mulla tainnut esikoista odottaessa olla lainkaan - vasta ihan raskauden loppuvaiheessa tuli lieviä supistuksia, mutta ne olivat jo jonkun verran kivuliaita. Mutta voisin kuvitella että tuo tunne jää helposti huomaamatta tai että sitä ei välttämättä osaa ajatella supistuksen aiheuttamana jos tulee vain yksi tai kaksi supistusta. Mulla on nyt supistellut pari kertaa ja molemmilla kerroilla suppareita tullut ainakin 15-20 min. ajan - eli ei ole voinut olla huomaamatta :)
 
Jasmin, Mä luulin, että se on lain mukaan viimeistään 2 kk ennen. Kuinkahan moni pystyy tässä vaiheessa vielä peittelemään?

Mulla siis tarkoitus kertoa 5.12. rakenneultran jälkeisellä viikolla, kun osuu just itsenäisyyspäivä tuohon sitten :)

Mä ehdin tuonne Facebookiin jo kertomaankin, mutta meillä tosiaan oli toka neuvola viime viikolla ja sydänäänet oli +-155 ja oikein selkeet. Muutenkin kaikki oikein mainiosti, nyt odotellaan tuota rakenneultraa ja sitä, että ukkokin pääsee fiilisteleen näitä liikkeitä, mitkä tuntuu jo about päivittäin! Johtuu vissiin vaan aktiivisesta tapauksesta, vaik vähän jännittääkin et onko se jo nyt sokerilapsena kasvanu oletettua kokoaan isommaks. Olisko se vielä edes mahdollista? No toivottavasti ei.

Tervetuloa uusille, keitä en oo ehtiny moikkaamaan (en nyt millään muista nimimerkkejä..)!

Ja kiva kuulla, että yhä useampi on saanut nauttia vauvansa liikkeistä!:)

Terkuin, Simppu ja pötkis 18+5
 
Sain dopplerin. Eilen löytyi dopplerilla sydänäänet mutta se tuntuu olevan kovan työn takana löytää niitä ääniä?

Onko muilla samoja ongelmia dopplerin kanssa vai onko dopplerini jotenkin epäherkkä tai vauva liian liikkuvainen.
Nyt olen 2 kertaa löytänyt äänet ja yhden kerran en todellakaan.
rv 15+6
 
Dragonfly77, normaalilta kuulostaa. En saa minäkään joka kerta kuuluviin ja monta kertaa ääniä saa metsästää tai ne kuuluu vaan hetken aikaa :) Hyvä vinkki on kokeilla aamuisin tyhjällä rakolla ja vatsalla, sillon saanee parhaiten äänet esiin. Mulla on Angelsoundsin ihan perus doppleri.

Täällä ei vielä olla liikkeitä tunnettu, mutta niitä kovasti odotellaan.. Etuseinämäistukka vaikeuttanee niiden tuntemista, mutta jospa niistä joskus saisi nauttia. Pari napakkaa potkua on kyllä dopplerin anturia päin kuultu kotona ja neuvolassakin =) Lääkärineuvolassa sykkeet oli 150 ja nyt odotellaan milloin saadaan kutsu rakenneultraan. Toivottavasti se olis jo joulukuun puolella!

14+0 poks!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Dragonfly77
Onpa kivaa, kun niin moni tuntee jo pikkuisen liikkeet :heart:

attol_
, mulla kohtu tuntuu sellaisena kapeana "poikittain" olevana tuossa alavatsalla. Aika pienellä alueella tuntuu. Aiemmin se erottui heti häpyluun yläpuolella kovempana, nyt se alue on taas pehmeämpi. Siksi ihmettelinkin, minne se katosi. Nyt tuntuu siitä vähän ylöspäin, ehkä pari sormenleveyttä. Mutta tosiaan vaan sängyn laidalla makoillessa, kun lantio työntyy vähän ylöspäin, muuten on vielä ihan upoksissa. Jotenkin muistelin, että edellisissä raskauksissa olisin tuntenut sen paljon selkeämmin näillä viikoilla. En sitten tiedä, olisiko kohtu enemmän taakse kallistunut, kuin mitä ennen...? Ainakin kohdunnapukka oli papa-kokeessa ihan eri suunnalla kuin ennen, terkkarilla meni hetki sitä tähyillessä.

Supistuksista, sellaiset yksittäiset muuten vaan tulevat on tosiaan aika huomaamattomia, alavatsaa vaan "kiristää" pienen hetken ajan. Liikkuessa tulevat on mulla paljon napakampia, saa hiljentää vauhtia, kun tulee hankala olo. Nyt supistuksia ei ole tullut moneen päivään. Mulla ei ole pidempi kestoisena sarjana tullut, ennen kuin loppuajasta. Esikoista odottaessa nekin supistukset, millä synnytys alkoi, oli koko edellisen päivän aika huomaamattomia, jos ei erikseen kuulostellut. Illalla vasta, kun yritti käydä nukkumaan, tajusi, että hei tässähän taitaa olla jotain meneillään :whistle:

Cherrie_ 13+3

 
Simppu joo minäkin tarkistin asian tänään ja tosiaan on se 2kk ennen. Muistin vaan väärin. Varmaan johtui siitä kun edellisen kohdalla pomo luuli että se on 3kk ennen niin se jäi sitte jotenkin mieleen.

Minä ajattelin mennä töihin hetkeksi. Niin kauan kuin jaksan tehdä. Sopparia tarjottiin nyt ainakin tammikuun loppupuolelle ja jos hyvin menee niin varmaan jatkavat sitten. Oli kuulemma kova tarve sijaiselle ja pitemmällekin ajalle. Ihan kiva käydä vähä aikaa ennen kuin taas jää vauvan kanssa kotiin.
 
Dragonfly77, mullakin on sellainen AngelSoundin perusdoppler jonka ostin käytettynä. Tuntuu että välillä löytyy sykkeet ihan heti ja helposti, kun taas toisina kertoina saa oikein kunnolla etsiä. Dopplerin asennosta sykkeiden kuuluessa voi vähän päätellä missä päin pikkuinen luuraa, ja silloin kun ääniä on kaikkein vaikein löytää, on vauva yleensä ollut todella alhaalla, lähinnä häpyluun alle kovastikin painaen on pitänyt suunnata doppler.

Supistuksia on mullakin ollut jonkinverran, välillä sellaisia kivuttomia mahan kovettumisia (silloin muuten näkyy ja tuntuu kohtu tosi hyvin jos on makaamassa!) ja välillä sitten enemmän sellaista menkkajomottelua. Ei mitenkään paljon onneksi, eikä mulla aiemmissakaan raskauksissa ole yleensä etukäteen paljon supistellut. Ainoastaan toiseksi nuorinta odottaessa tuli rasituksessa todella helposti supistuksia ja jäinkin etukäteen opiskeluista sairaslomalle, vaikka ei ne kyllä olleet tehneet mitään kohdunsuulle.

Liikkeitä ei edelleenkään usein tunnu, eilen illalla sängyssä maatessa tuli tähän astisista "sessioista" pisin kun sain tuntea pienen möngertävän muutaman minuutin ajan :heart: Muuten ne on olleet vain ihan yksittäisiä potkaisuja silloin tällöin eikä edes joka päivä. Tänään esim. en ole tuntenut vielä mitään, en tosin ole ehtinyt pysähtyä niitä kuulostelemaankaan..

murona 16+4
 
Jotenkin friikkiä, miten "esillä" kohtu nyt on. Tuntuu sitä tökkiessä, että vauva on ihan suunnilleen vatsanahan alla suoraan, vaikkei tietty oikeasti olekaan. Viime viikolla just ennen neuvolaa tunnustelin alavatsaa ja olin silleen "Hetkinen, onks tää kiinteä puikula nyt siis se kohtu, whaat?!", ja sitten neuvolatäti heti painellessaan sanoi kohdun nousseenkin jo selkeästi. En jaksa lakata ihmettelemästä, miten ihmeellinen tää naisruumis on. Siellä joku kohtu itsekseen kasvaa ja nousee ylöspäin, ihan käsittämätöntä! (Saati sitten se, että siellä kasvaa joku oikea ihminen, mut ei nyt edes lähdetä siihen...)

Lauantaina olin tuntevinani jotain vienoa koputtelutaputtelua, mutta en tiedä, nyttemmin en ole tuntenut mitään. Tai olen tuntenut kaikkea muljahtelua ja pulputtelua, mutta en osaa niitä vielä liikkeiksi tulkita.

Heippa kaikille uusille mukaan liittyneille, kivaa kun vieläkin ilmestyy mukaan uusia odottajia!

17+1
 
Tänään vapaapäivä, jee! Tosin siivouksen merkeissä menee tämä päivä :p

Tervetuloa kaikille uusille, kivasti porukka kasvaa määrällisesti ja kokonsa puolesta myös :D

Elokuisiakin jo ilmestynyt palstalle, hassua, tässä huomaa kuinka nopeasti aika kuitenkin kuluu =)

Tämä on nyt sitten sitä tasaista keskiraskautta, väsymys kyllä piinaa, muuten hyvät olot olleet, ihanaa kun tuo maha jo näkyy ja kasvaa, mä olen jotenkin niin onnellinen, työmaalla on kaikki naispuoleiset jo onnitelleet :)

Tänään poksutaan, kovasti odotetaan miehen kanssa rakenneultraa, ei enään montaa viikkoa :)

17+0 POKS!!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ja 16 rikki, ei oo enää pitkä matka puoliväliin. Kyllä tää aika nopeesti menee, jaksan uskoa siihen :) Mä en ole mikään raskausajan ylin ystävä, taidan aikalailla inhota sitä =D

Eilen saunassa tunsin ihan selkeät liikkeet ensimmäisen kerran. Se oli enemmän sellaista möyrimistä, aiheutti melkein pahaa oloa. Aiemmin olen ollut tuntevinani jonkinlaista koputusta mutta en ole ollut varma, koska saatan sekoittaa ne herkästi noihin inhottaviin rytmihäiriöihin.

Supisteluja mulla on ollut aikalailla alusta asti. Ne ovat alkaneet jokaisessa raskaudessa aikaisin, kuopuksesta jo rv 5. Mitään avautumista eivät silti ole aiheuttaneet, kukaan ei ole syntynyt ennen aikojaan.

Maha on mulla jo ihan mahoton!

Mulla on tässä nyt ei-vapaaehtoiset vapaat menossa, kuopus ollut jo useita päiviä vatsataudissa =( No saapahan siivota kunnolla, vaikka näin keikkalaisella palkattomanahan noi poissaolot menee.

Kiva kun saadaan vieläkin uusia tulijoita, tervetuloa :)
 
Heipat tältäkin suunnalta pitkästä aikaa. Sairastupaa pitelen pystyssä. Molemmat lapset järkyttävässä köhässä - tapella toki jaksavat *huoh*.

Vakuutuksesta, meillä on molemmilla lapsilla ollut vakuutus voimassa jo syntymättömälle lapselle ja otetaan varmasti tälle kolmosellekin. Esikoiselle vakuutus on ollut todella tarpeen. Jokaista pikku nuhasta tuli (jälkikäteen ajateltuna turhaan) panikoitua ja juostua lääkäriin samantien. Parivuotiaana saatiin sitten korvatulehduskierre riesaksi ja korvat putkitettiin tutussa paikassa tutun lääkärin toimesta todella vaivattomasti vakuutuksen piikkiin. Toisella lapsella vakuutus ja lääkärikäynnit ylipäätään on ollut paljon vähemmällä ja ilman vakuutustakin oltaisiin pärjätty, mutta enpä uskalla sitä vielä lopettaakaan. Ja varmasti oltaisiin saatu (ja ollaankin ne kerrat kun meidät on mm. lastenklinikalle lähetetty) hyvää hoitoa myös julkiselta puolelta, mutta tämä on toiminut meillä.

Te joilla vakuutus on olemassa, kyselisin kokemuksia eri vakuutusyhtiöistä? Meillä on lasten vakuutukset Trygissä, toimii muuten hyvin, mutta jokaisesta korvaushakemuksesta vähennetään omavastuu. Ollaan siis jätetty korvaushakemukset vain kerran vuodessa ja saatu sitten kunnon potti kerralla.

Liikunnasta; Olen yrittänyt pitää liikunnasta kiinni ja alkuraskauden totaaliväsymyksen jälkeen tuntuukin taas hyvältä. Toivoisin voivani käydä salilla aina äitiyslomaan asti. Spinning, pumppi ja lenkkeily taipuvat edelleen, mutta tanssipainotteiset zumbat sun muut olen jo jättänyt, koska saivat aikaan kamalan kivun nivusiin ja häpyluuhun (!?).

Hankintoja ei olla vielä tehty. Kaikki vauvakamppeet on meiltä jo hävitetty, joten pääsen uusimaan kaikki, harmi :whistle:. Nyt ajattelin kyllä pärjätä mahdollisimman vähällä varustuksella. Hyväksi koettuja ja uudelleen hankittavia meillä on mm. vaipanvaihtoalusta (ei hoitopöytää!), muovifroteet, manduca, kietaisubodyt käännettävillä hihoilla, joista saa tumput, sukkahousut tai muut terälliset ns. puolipotkarit (sukat ei pysy jalassa), sitteri.
Vaunuiksi ollaan mietitty tällä kertaa Brion Sing - yhdistelmiä, kokemuksia? Sisarusrattaista suosittelen lämpimästi Phil & Ted'sin malleja.

Liikkeet olen tuntenut selvästi parin viikon ajan. Jokainen pikku potku saa hymyilemään ja ylipäätään muistamaan koko raskauden. Muuten tosiaan elellään tasaista keskiraskautta.

Iloista tiistaita tasapuolisesti kaikille! :flower:

Huanita 17+3
 
Täälläkin muutama hento töytäisy havaittu, ei toki varma oliko liikkeitä vai jotain ihan muuta kun nyt ei ole taas pariin päivään tuntunut mitään, en oo kyl ehtiny nyt tunnustellakaan ku ollu kiirettä töissä..

Alkanut öisin heräillä vähän väliä, joka yö pitää vähintään kerran käydä vessassa, vissii vähä jo painaa rakkoa toi kohtu mut se mikä unta vaikeuttaa on hyvän asennon löytäminen.. Ennen nukuin aina vatsalla mut enää ei oo vähään aikaan onnistunut/tuntunu ollenkaan hyvälle.. Ja sit kun menin lukemaan et selällä maatessa verenkierto istukan kautta kohtuun on huonointa niin oon sit vältelly sitä asentoa niin sit se on sellasta kääntyilyä kyljeltä toiselle, ehkä tohon kyljellä nukkumiseen kohta tottuu, onneks melko nopeesti saa aina unta uudelleen ku herää..
 
affen oli miettinyt "raskauden ihmettä". Itsekin sitä kummastellut välillä, että miten kaikki toimii ja mitä kaikkea omassa kropassa tapahtuu. Np-utrassa meillä oli aivan ihana kätilö, jolla oli harjoittelija mukana. Meidän pikkunen asettui niin hyvään asentoon, että kätilö pyysi lupaa näyttää harjoittelijalle vähän enemmänkin vauvan rakenteita. Käsittämätöntä, että vajaa 6cm kokoisella vauvalla on jo kaikki elimet, aivot, sormet, varpaat ja sydämestäkin erottui kammiot ja eteiset. Uskomatonta!

Me otettiin esikoiselle vakuutus ennen syntymää. Tyttö on ollut todella terve ekan vuotensa, joten ei ole ollut käyttöä. Varmaan lopetetaan se tässä kohta puolin. Otetaan tälle seuraavallekin kuitenkin varmuuden vuoksi. Parasta siinä on se, että pääsee nopeasti ja suoraan erikoislääkärille, jos jotain ilmaantuu. Vaikka meidän kunnassa terveyskeskus toimiikin kiitettävästi niin pienen vauvan kanssa on ihanaa, kun ei tarvitse montaa päivää odottaa lääkärille pääsyä ja monta käyntiä tulee jos ensin käy yleislääkärillä, joka lähettää tutkimuksiin ja siitä eteenpäin vielä spesialistille. Meillä vakuutus Fenniassa.

Liikkeet on edelleen satunnaisia ja huominen neuvola jännittää sen takia... toivottavasti sydänäänet löytyy edelleen.. Maha on kyllä edelleen kasvanut, että kai siellä joku kohtua venyttää :)

Normaalisti nukun aina mahallani, mutta enää ei pysty. Kohtu tuntuu painavan inhottavasti, joten kyljellään tai selällään nukun. Oliko siinä jutussa assämix mainintaa, riippuuko istukan paikasta tuo verenkierron heikkeneminen?

Jonna 17+4
 
Mulla tuli viime raskaudessa kielto selällään makaamiseen joskus kuukautta ennen LA:ta. Neuvolassa huomasivat että vauvan sykkeet kohoavat liikaa kun makaan selälläni ja rauhoittuivat kun käännyin kyljelleni. Jotenkin selinmakuu aiheutti siis ahdinkoa vauvalle. Ja istukka oli mulla tuolloin etuseinämässä. Tosin en enää nukkunut tuolloin muutenkaan selälläni, koska kyljellään oli ainoastaan hyvä olla, mutta sohvalla tuli tv:tä katseltua selällään.

Täällä saa käydä nykyään myös kerran vessassa melkein joka yö - onneksi uni tulee aina melko nopeasti uudelleen. Ja kokemuksen mukaan viikkojen edetessä saan ravata vessassa myös useammin kuin kerran :)

Mulla on nyt ollut toooosi pitkä tauko liikunnassa kun keväällä hajosi polvi ja olin sen vuoksi pitkään liikuntakiellossa. Sitten tuli raskauspahoinvointi ja liikkuminen ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Nyt kun alkaa olla parempi olo niin olenkin päättänyt että alan käymään ainakin kahtena iltana viikossa koiran kanssa reippaalla lenkillä esikoisen mentyä nukkumaan.

Tuiku & Kirppu 19+3
 
Joo ei siinä kirjassa kerrottu mitään istukan sijainnista, mitä asiaa nyt äsken vähän googlettelin niin saa nukkua selällään jos ei huono olo tuu..
Toi oliskin ihan mielenkiintosta ens neuvola kerralla pyytää kattomaan et onko sydänäänet samat kyljellään kuin selällä ollessa, pitääpä kattoa jos muistais pyytää...

Täälläkin liikkuminen ollu viime aikoina melko olematonta, ei vaan jotenki jaksa ikinä töiden jälkeen... Kesällä tuli käytyä usein lenkillä mut jotenki aina syksy ja talvi on vähä tälläsiä aikoja ettei huvittais, pitää yrittää tsempata asian suhteen..
 

Yhteistyössä