Toukokuun toukat 2013 *MARRASKUU*

Pahoittelut huonoja uutisia saaneille :heart:

Influenssarokotetta en varmaan ota tänäkään vuonna - en ole sitä koskaan ottanut. Ei silti ei ole kyllä tarjottukaan :)

Mulle tulee huomenna myös vuosi lisää eli listalle voi päivittää 30v.

Rakenneultra tasan kahden viikon päästä - seuraava neuvola 18.12 mikä on sitten jo neljäs käynti ja silloin saa kela-paperitkin mukaan :)

Mahan kasvu on pysähtynyt - samoin oli esikoisen kanssa. Eli oletettavaa on ettei siitä tälläkään kertaa suuren suurta tule :) Kyllä sen jo vauvamasuksi tunnistaa, mutta vielä pystyisi piilottamaankin oikeilla vaatevalinnoilla.

Närästys jatkuu yhä, mutta välissä on hyviäkin päiviä eli ei enää 24/7 jatkuvaa korvennusta :) Lääkitystä jatkan yhä, se tuntuu pitävän vaivan kurissa edes jotenkin.

Liikkeitä tuntuu ihan päivittäin ja vähitellen potkuissa alkaa olla enemmän voimaakin :heart: Vielä ei tunnu vatsan päälle, mutta ei varmaan mene kauan että tuntuu.

Viikonloppuna juhlitaan mun synttäreitä enkä tiedä millä ajalla ehdin tehdä kaikki valmistelut. Mutta kiva kyllä nähdä kavereita pitkästä aikaa. Esikoinen menee mummulaan yökylään eli juhlitaan ihan aikuisten kesken :)

Tuiku & Kirppu 18+4

Täälläkin poksuu 15+0!

Influenssarokotetta en aio ottaa, koskaan en ole sitä ottanut joten en sitten nytkään. Neuvolassa ei olla puhuttu mitään rokotteesta.

Seuraava neuvolakäyntikin lähestyy jo, enään vajaa kolme viikkoa :) rakenneultra on sitten joulun jälkeen, toivottavasti siellä nähdään kumpi on tulossa.

Milloin te alatte hankkia kamoja vauvan tuloa varten?

No jospa sitä nyt toivottelis teille kaikille hyvät päivänjatkot!

15+0<3

Pahoittelut kaikille huonoja uutisia saaneille :hug: :heart:

17+0 POKS :heart:

Viikko sitten, eli 15+6, kävin toisessa neuvolassa. Kaikki hyvin, painokin tippunut ekasta neuvolasta :) Sydänäänet ei kunnolla kuuluneet, kun istukka edessä, mutta istukan virtaukset kuuluivat hyvin, joten kaikki hyvin. Seuraava neuvola vasta 7.1., jolloin mennään viikolla 24. Eli täällä Turussa ei ainakaan toisessa raskaudessa käydä kovin usein neuvolassa :O Toisaalta ihan hyvä, ei jaksaiskaan ravata koko ajan. Meillä oli nt-ultran yhtydesä lääkärin tutkimus. Seuraava on joku laaja tutkimus rv 27, johon mieskin pitää sitten ottaa mukaan. Vielä tasan 3 viikkoa puoleen väliin ja 4 viikkoa rakenneultraan. Vatsa on pyöristynyt, mutta varsinkin aamuisin sen vielä pystyisi piilottamaan. Liikkeitä olen jonkin verran luultavasti tuntenut, mutta en joka päivä. Etuseinäistukka vaimentaa näköjään selkeästi tuntemista. Esikosta tunsin liikkeitä ekan kerran 14+6 ja siitä ne sitten voimistuivat koko ajan. Vissiin rv 19 tunsin jo potkuja vatsan päälle. Tuolloin istukka oli takaseinässä. Eroja on siis :) Kaikki kuitenkin kunnossa, kuulen doplerilla sydänäänet päivittäin :heart:

Olo on pääasiassa raskauden suhteen oikeinkin hyvä. Nännit aristaa edelleen ja närästystä ajoittain. Mutta mitä ihmettä, olen nyt oksentanut kerran rv 12+3 ja sitten eilen 16+6! Nämä tapahtuivat aamupäivällä aamupalan syömisen lomassa. Yhtäkkiä iskee paha olo, joka ajaa oksentamaan. Oksentamisen jälkeen olo helpottaa. On se kumma, että silloin kun "pitäisi" olla pahoinvointia ja oksentelua, niin ei oksennus tule vaikka sitä toivoisikin. Toivottavasti olivat vain kertaluonteisia juttuja. Flunssa alkaa helpottaa ja ajattelinkin, että jos tällä viikolla pääsisi piiiitkästä aikaa jumppaamaan. Tarttis vaan saada itseään niskasta kiinni.

Influenssarokotetta en ottanut, vaikka töissä sen olisi saanutkin. Eikä neuvolassa edes mainittu asiasta.

Hankintoja
ei olla tehty ensimmäistäkään. Ehkä rakenneultran jälkeen uskaltaa jotain katsoa. Tarvitaan oikeastaan ainoastaan vaunut ja sitteri ja jos on tyttö, niin jotain vaatteita. Paljon tulen siinä tapauksessa kyllä saamaan ystäviltä, joilla pelkkiä tyttöjä.

Onko jollain tietoa, voiko papan ottaa raskausaikana? Sain kutsun papa joukkoseulontaan, joka 4.12, tulloin rv 18+6. En muistanut neuvolassa kysyä ja soittaminenkin on vielä jäänyt.

Mukavaa päivää kaikille :)

Papa näytteen voi ottaa raskausaikana,muttei kannata,koska kuitenkin se otetaan sitten synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa.Sitten on eri asia,jos siinä näytteessä joskus ollut jotain,näin meillä terkka sanoi=)

Viimeksi muokattu:
13+0 ja tänään oli lääkärineuvola. Kaikki muuten ok, mutta hemoglobiini oli pudonnut 130 -> 111. Rautaa siis pitää alkaa tankkaamaan. Viime raskaudessa mikään ei oikein tuntunut sitä nostavan. Parhaiten ehkä vaikutti luontaistuotekaupan Floradix Kräuterblutsaft-litku, jota käytin yhtäaikaa aptreekin pillereiden kanssa. En tiedä paljonko on hb:n laskun syytä, mutta väsymys on kyllä ajoittain melkoinen. Osasyynä kyllä juniorin puhkeavat hampaat, jotka aiheuttavat varsin levottomia öitä. Ja tietty viime viikko tuli vähän jännitettyä np-ultraa ja seulajuttuja. no, rautaa koneeseen ja päikkäreille lasten kanssa aina, kun pystyy.

Ainiin, neuvolakäynnillä tuli otettua myös se influenssarokote. Kaikki lapset sai sen eilen. Isäntä vielä käy työterveydessä. Pysyköön tauti sitten kaukana täältä!:kieh:

Viimeksi muokattu:
Mulle sanottiin kesällä, että säästösyistä Papa ei enää kuulu synnytyksen jälkitarkastukseen (ennen otettiin n puoli vuotta synnytyksestä). Julkinen puoli tarjoaa enää vaan ikätarkastusten yhteydessä 5 vuoden välein.

Papan ottamista ei ensisijaisesti suositella raskausaikana, koska siinä kuitenkin ärsytetään kohdunsuuta. Otetasan toki, jos tarpeelliseksi katsotaan.

Neuvolassa th-opiskelija sai sydänäänet helposti kuuluviin, 155 oli syke joten eivät lähteneet arvailemaan sukupuolta..
Tuolla vaan kysyttiin et ootko miettiny haluatko influenssarokotteen johon sanoin että en halua eikä sitä sitten sen kummemmin alettu onneks tyrkyttääkään.

Tylsää sadetta luvassa koko loppukuu mutta onneks kuunvaihteessa päästään päivälläkin jo nollaan asteeseen et josko se sit alkais valkoseks muuttua tää maa vähitellen, can´t wait.. :)

Niin ja sit viel tämmöstä huhupuhetta kuullu paristakin suunnasta mm.tuolta huhtikuisten ketjusta ja samoin yhtä toista kautta liittyen tohon kättäriin, että niiden joku synnäritila vissiin se joka tarkotettu niille naikkarilta siirtyville synnytyksille olis ihan homeessa et saa nähdä pystytäänkö sitä väistöä edes tekemään tai minne niitä synnytyksiä siirretään, riippuu pystyyks sille tilalle tekemään mitää... Eihän siel onneks synnyttäjät oo kun ehkä yhen päivän eli ei mitään haittaa ellei oo jo aikasemmin altistunu pahasti homeelle et saa herkästi oireita mut tosi tylsä niille työntekijöille pilata terveytensä jossai hometiloissa ku joutuu oleen vähä kauemmin niissä tiloissa... tuntuu et kaikki sairaalat ja koulut suomes lahoaa..

Mulla oli tänään sokerirasitus ja ilokseni katsoin omahoito-sivustolta, että en narahtanut vielä :LOL: Hyvin lähellä raja-arvoja tulokset olivat. Olin aika varma, että puhjennut on jo. Oli todellista selviytymistä olla 12h juomatta ja kulautinkin sen litkun muutamalla huikalla! Mua edelleen vaivaa erityisesti öisin kova jano ja suun kuivuminen.

Ai juu onhan meillä ollut ultrakin. Vastasi täysin viikkoja 12+6, pituus oli 64,3mm ja niskaturvotus 1,1. Oli kovin vilkkaalla tuulella pikkuinen :D Kaikki näytti olevan hyvin tähän saakka. Mukava tunne oli nähdä kädet ja jalat siellä vispaamassa. Ihan kuin tästä toisesta tulokkaasta olisi tullut todellisempi vasta ultrassa?!

Influenssarokotetta ei ole edes mainittu neuvolassa. Vuonna 2010 suorastaan suositeltiin jättään välistä. En tosin ottaisi nytkään sitä. Papakoe mulle tehtiin eka lääkärineuvolassa. Edellisen synnytyksen jälkeen se ei kuulunut jälkitarkastukseen ja olisi pitänyt käydä se otattaan, mutta jäi...

"Uskotteko" sykkeen nopeuden kertovan sukupuolen? Ässämix mitä tuo 155 siis tarkoittaisi jos eivät lähteneet veikkaan? Tää on vähän vieras asia mulle, mutta kavereista osa "tietää" heti kumpi on tulossa ja kai aina on osunut oikein.

Huh mikä viikko, kolmet pikkujoulut, yhdet takana, kahdet viikonloppuna. Perjantaina kampaaja, joten kivasti joku muu hoitaa hiukset kuntoon, kunpa joku muu vielä laittaisi muutenkin... Onneksi vaatteet on jo valittuna niin ei tartte viime hetkellä alkaa hätäillä. Onpa helpottavaa kun ei ole vaaraa herätä krapulassa aamulla :LOL:

Moi!

Omaa napaa: Täällä vatsa alkaa näkyä jo ihan kunnolla.. Viikon verran oon pitänyt jo mammafarkuja ja ai että kun ne ovat ihanat päällä! Ei kiristä eikä purista :D Ekat liikkeetkin tunsin tässä yksi päivä kaupassa ollessa. Tosin en ensin tajunnut, että ovat potkuja, mutta nyt kun ovat jatkuneet niin potkuja kai niiden täytyy olla.. Sellaisia jänniä hipaisuja :heart:

Niin, mitä tuo sykkeen nopeus tarkoittaa? Kumpaa veikataan jos on hitaampi syke? Mullekin neuvolatäti sanoi, että jotkut päättelevät sykkeen nopeudesta sukupuolen. Olikohan se nyt niin että hitaampi syke olisi mahdollisesti pojan? Mutta mikä siis on hidas ja mikä nopea syke?

Influenssarokotuksen päätin minäkin jättää välistä. Pelottaa, että siinä rokotteessa on kuitenkin jotain riskitekijöitä..

Mekin odotellaan tammi-aleja, jotta tehdään ekat isot hankinnat. Veljen perheeltä on tulossa kasapäin vaatteita, pinnasänkyä sun muuta :heart:

Amon & piskuinen 16+5

Olikohan se nyt niin, että syke alle 140 -> poika ja yli 140 -> tyttö. Mun neuvolantäti ei tähän usko =D Ja edellinen neuvolantäti sanoi, että vasta loppuraskaudessa voi päätellä jotain ja vain silloin, kun lapsi nukkuu, eli leposyke.

Totta tai ei, niin kuopuksen aikana vauvan sykkeet oli aika yli 140-150 loppuraskaudessa (ellei ylikin) ja odottelinkin jo tyttöä. Viimeisellä neuvolakäynnillä sykkeet oli kuitenkin jotain 135 ja silloin ei liikettä tuntunut. Silloin heräsi epäilys, josko olisikin poika ja poika sieltä tuli :)

Eilen ekaa kertaa sydänääniä kuunnellessa, syke oli noin 155. Mutta alle puoliväliähän tässä vielä mennään. Musta on kiva leikitellä aina kaikenlaisilla ajatuksilla :)

HaaveissaToinen kävin tuossa joukkotarkastuksessa n. kuukausi sitten eli viikoilla 9 + jotain. Mitäään haittaa tästä ei ainakaan ole tähän mennessä koitunut ja siellä lekurillakin sanoivat ettei papakokeesta ole mitään vaaraa pienelle.

Pahoittelut huonoja uutisia saaneille :hug:

(.) kävin sitten tänään uudelleen neuvolassa niitä sydänääniä metsästämässä. Ei löytänyt terkkari eikä lääkärikään, lekuri totesi aika kylmästi että niitä ei sitten luultavasti enää ole tai sitten niitä ei vaan kuulu. Meinasi, että voin vielä odottaa jonkun aikaa ja hän laittaa lähetteen keskussairaalaan ja sieltä tulee sitten kutsu joskus..paniikissa ootellu jo viikon, että mitä tapahtuu ja nyt olisi sitten pitänyt odottaa vielä n. 2vko että se kutsu sinne keskussairaalaan joskus tulee. Onneksi lääkäri ymmärsi sitten etten voi enää odottaa, kun itku silmässä siinä penkillä istuskelin. Pääsin sitten aikas kamalalle venäläiselle naislääkärille, joka törkkäsi sen ultrapuikon alapäähän ja oli ihan hiljaa, aika kovakouraisesti sitä vielä tuolla pyöritteli. Onneksi se syke sieltä sitten löytyi ja kuvissa näkyi uinaileva pieni papunen jota lekuri tökki hereille. Papunen oli sitten sitä mieltä että minuahan ette kuvaa ja käänsi selkänsä sekä jatkoi pyörimistään.
Tällä kertaa sai siis huokaista helpotuksesta, seuraavaa neuvolakäyntiä (18.12.) odotellessa..huomenna poksutaan :)

-Tikimi & Papunen 13+6

Noista sykkeistä: tytöillä ollut korkeammat,kun pojalla,mihkään niitä lukemia ei oo merkkailtu,vaan merkattu sillä + merkinnällä,mutta on sanottu paljonko syke on,edellisessä loppuraskaudessa vauvan syke oli alle 140,niin tuli aavistus pojasta ja poikahan sieltä tulikin,tytöillä ollut sykkeet jotain 150-160:)

petronella ja toukosalaisuus 13+1:heart:

Viimeksi muokattu:
Meillä ei sykkeet ole pitänyt ollenkaan paikkaansa. Kaikilla on ollut nopeat ja on yksi poika ja kaksi tyttöä. Minäkin kyllä tykkään arvailla kaikilla "vanhan kansan" uskomuksilla.

Tiivi-Taavi & masu vauva 16+0 :heart: POKS

Pilvilinna :hug: Kovasti voimia vaikeeseen tilanteeseen.

Nämä asiat on niin vaikeita, eikä varmaan kukaan osaa sanoa miten toimisi ennenkuin asia konkreettisesti omalle kohdalle osuisi. Tutkimuksista sen verran, että kromosomitutkimuksessahan tulee tietoon kromosomit kokonaisuudessaan, eli muutkin kehityshäiriöt kuin nuo 13, 18, 21, tietoon.

Hankintoja
ei ole tehty, kahden lapsen jäljiltä kaikki oleellinen on, ainoastaan tuplarattaat tulee ajankohtaiseksi keväällä hankkia. Kun kuopuksen ja vauvan ikäero tulee olemaan sen 1v9kk. Hankitaan Britaxin B-dualit sitten lähempänä.

Liikkeet
alkoi tuntua sillon 14+0, mutta sen jälkeen tosi vaimeina, etuseinän istukka selvästi vaikuttaa kyllä. Piti sitten töissä käydä viikolla ultraamassa, että onhan kaikki kunnossa, ja siellä se pieni potkiskeli ja pyöri :heart:

ON ei erityistä. Kotipäivä ja shoppailemaan lasten kanssa, jei!

Kristiin ja "Papa"
19+0 *poks*

Viimeksi muokattu:
Esikoisesta sykkeet oli koko ajan korkeat 150-160 ja tyttöhän sieltä tuli. Tällä kertaa syke on ollut n. 150 eli matalampi kuin esikoisesta tässä vaiheessa (silloin huiteli tässä vaiheessa siellä 160:ssä). Mulla on kyllä nyt ihan poikaolo - saa nähdä saadaanko tietää sukupuoli rakenneultrassa :)

Tuiku & Kirppu 18+5

Viimeksi muokattu:
Ja sykkeistä vielä, että vauvalla kuuluu syke vaihdella 120-170(180) välillä ja vaihtelua KUULUU olla, olisi epänormaalia, jos syke olisi koko ajan esim 130. Tai 150. Se kun niitä kuunnelllaan on kuitenkin vain pieni hetki ja väliajan sykkeistä ei ole mitään tietoa, voi olla mitä vain.

Pilvilinna:hug:

Onko kellään samanlaista nenän tukkoisuutta ja aivastelua kuin mulla? Kaiket päivät saa aivastella ja niiskuttaa, tuotokset on kirkasta limaa eikä olo ole kipeä. Tätä on siis jatkunut monta viikkoa. Vaikuttais kovasti allergiatyyppiseltä, mutta nyt on myöhäissyksy eikä mitään elukoitakaan ole lähettyvillä... välillä nenästä tulee myös pieniä verihyytymiä, joten voiko samaan aikaan olla myös kuivat ja ärsyyntyneet limakalvot???

Mi&Ma + prinsessa 16+4

Mulle voi muuten päivittää, että tyttö on tulossa!

Viimeksi muokattu:
Tuota sykkeiden vaihteluahan aina neuvolassakin kuuntelevat - siksi ainakin meidän neuvolassa kuunnellaan aina aika pitkään sykkeitä, että tulee tarpeeksi vaihtelua. Mutta meillä ainakin esikoisesta sykkeet olivat pääasiassa aina 150-160 välillä.

Eilen neuvolalääkäri sanoi havainneensa kohdunsuulla pienen verihyytymän, jonka poisti.
Parin tunnin päästä alkoi sitten menkkamainen vuoto ja soitin lääkärille (joka oli nuori, epävarman oloinen nainen) ja pyysin lähetettä ultraan. Meillä täällä terkkarissa on niin huonot laitteet, että antoikin onneksi lähetteen Taysiin. Taysissa päivystäjä ei pitänyt kiireellisenä, joten sain ajan tälle aamulle.

Vuoto onneksi loppui parissa tunnissa, sen jälkeen ei tullut mitään. Aamulla kuitenkin Taysiin, ensin labraan ja sitten lääkärille, joka arveli hyytymän ja vuodon syyksi sitä, että istukka on niin alhaalla, ei kohdunsuun päällä, mutta aivan reunalla (etisistukka). Vuotelee kuulemma herkästi. Aiemmat kohdun kaavinnat hänen mukaansa altistavat sille, että istukka kiinnittyy alas. Onneksi on toivoa, että istukka raskauden edetessä vielä nousee ylöspäin ja alatiesynnytys olisi mahdollinen.

Ei aiheuta tässä vaiheessa mitään toimenpiteitä. Jos isompia vuotoja, niin sitten Taysiin päivystykseen. Rakenneultrassa ja tarvittaessa rv 30 jälkeen tsekataan istukan paikka.

Mi&Ma, mulla on oikeastaan koko raskauden ajan ollu nenä tukossa ja vuodellut, ja myös verihyytymiä olen nenästäni kaivellut ahkerasti (ihanaa...), joten kai tääkin jotain raskauskreisiyttä on.

Mites tuo lapsivakuutusasia, onko jotain muita hippejä, jotka eivät aio sellaista ottaa? Emme ole vielä aivan satavarmoja, mutta julkisten palveluiden puolustajana ja iloisena veronmaksajana tuntuisi kyllä oudolta siirtyä yksityisille lääkäreille vakuutuksen myötä. Olen ystävieni parissa tehnyt galluppia, yli puolilla vakuutus on, mutta ei-vakuuttaneetkin ovat kyllä olleet tyytyväisiä valintaansa. Pähkäily jatkuu.

16+4

affen Mulla itsellä on sairauskuluvakuutus ja se on toiminut omalla kohdalla tosi hyvin (oon aika sairasteleva ja rikkinäinen tapaus muutenkin :D), ja on ollut aina helppoa varata aika yksityiselle ja mennä seuraavana tai samana päivänä.

Mies taas terve (syöny tarpeeksi kaikkee epämääräistä lapsena) ja on ollut tyytyväinen myös kunnalliseen palveluun (mitä joskus on tarvinnut käyttää). Tosin meillä molemmilla on tosi hyvä työterveyshuolto.

Päätettiin, että lapselle ei oteta vakuutusta, vaikka mulla itsellä se onkin. Lapset kuitenkin hoidetaan (pääsääntöisesti) hyvin kunnallisellakin puolella. Ja sen vakuutuksen voi ottaa myös myöhemmin, jos siltä alkaa tuntua, että haluaa alkaa yksityisiä terveydenhoitopalveluita käyttää.

Yhteistyössä