Toukokuun toukat 2013 *MARRASKUU*

Meillä lapsivakuutus on, mutta otimme sen vasta vauvan syntymän jälkeen. Meillä ei ole kovin paljon käyttöä vakuutukselle (onneksi) ollut kun tyttö on ollut niin terve. Ihan pikkuvauvana oli tosin kätevää kun epäilimme maitoallergiaa viedä tyttö yksityiselle allergologille ja saimmekin diagnoosin parissa viikossa kun julkisella puolella samaan prosessiin olisi mennyt varmasti paljon pidempi aika. Vakuutuksenhan voi ottaa vasta 2kk ikäisenä ja meillä tyttö sairasti 2-viikkoisena ärhäkän ihotulehduksen joka vaati sairaalahoitoa - tämän vuoksi vakuutuksesta on rajattu pois ihosairaudet muistaakseni 3-vuotiaaksi asti. Onneksi tytöllä on nyt niin hyvä iho, että ongelmia tuskin tulee... Eli syntymän jälkeen otettuun vakuutukseen vaikuttaa kaikki ennen 2kk ikää sairastetut taudit / todetut allergiat yms.

Ilmeisesti emme olisi vakuutusta saaneetkaan ennen syntymää - olisivat sen vakuutusyhtiössä evänneet etisen istukan vuoksi (joka sittemmin nousi pois kohdunsuulta) + sikiön kasvun poikkeamien vuoksi...

Tällä kertaa en ole vielä ehtinyt vakuutusasiaa ajatella, mutta kyllä tälle tulevalle lapsellekin vakuutus otetaan - eri asia sitten otetaanko ennen syntymää vai syntymän jälkeen...
 
Me käytiin tänään ottamassa odotusajan vakuutus vauvalle samalla kun uusittiin meidän kotivakuutukset. En tiedä onko siitä nyt sitten sen suurempaa hyötyä mutta kun ei ollut kovin kallis niin päätettiin se ottaa. Menee sitä rahaa turhempaankin :)
 
Harkitsemme myöhemmin vakuutusta jolla saa lääkärin minilabroineen tulemaan meille kotiin asti minihintaan. On kätsyä kun vaikka kovaa kuumeilua pitkään ja lääkäri ottaa kokeet itse ja toteaa tilan ja samaan sairauteen liittyen jatkohoito ei käsittääkseni maksa .. siis uusintakäynti. Tätä vakuutusta kyselen sitten aikanaan.
 
Meille ei myöskään sairausvakuutusta tule. Ei ole ollut kenelläkään kolmesta nykyisestä lapsesta. Teini ei ole eläissään syönyt ensimmäistäkään lääkekuuria, kuopus (jo koululainen) yhden. Keskimmäinen oli pienenä infektiokierteessä, mutta koska aina oli sairaalareissua vaativat sairaudet, hoitui hienosti julkisella puolella. Ja kustannuksetkin jäivät pieniksi.
 
Vakuutuksista luulen että ei oteta vakuutusta, kuopuksella on sairausvakuutus, mutta kahdella vanhemmalla on vain tapaturmavakuutus, kolmesta lapsestani meillä on ollut yksi ainoa korvatulehdus, jommalla kummalla vanhemmista lapsista, en muista kummalla :whistle: Luulen että irtisanotaan tuo kuopuksen vakuutus tai muutetaan tapaturma vakuutukseksi, koska on kovin kallis ja sitä ei ole tarvinnut ollenkaan käyttää. Kyllä julkisella puolella saa hoitoa kun sitä vaan osaa vaatia tarpeeksi tarmokkaasti.

Vauvan liikkeet tuntuvat jo päivittäin useaan otteeseen, ihana tunne :heart:

Oma olo mua niin väsyttää, tästä väsymyksestä ei tule loppua |O Vaikka kuopus on nukkunut nyt yöt hyvin ja itse nukun 7-8 tuntia niin silti aamusta alkaen ihan väsy. Muuten on olot aika hyvät, närästys pysynyt iltapainotteisena, Rennie riittää, liitoskipuja ei ole vielä ollut(niitä odotellessa...), niska-hartia seudun kivut helpottaneet, töissä pärjää paremmin, näin aina ollut raskausaikana, varmaan lihakset ovat niin rennot ettei niin pahoja jumituksia pääse syntymään tai jotain :D

16+3 :heart:
 
Mainiota lukea, että täällä on niin paljon muitakin ei-vakuuttamattomia. Jotkut kun ovat suhtautuneet aika silleen "Hirviökommunisti, aiotko uhrata lapsesi periaatteittesi vuoksi, luultavasti lapsesi kuolee huonoon hoitoon" -tyyppisesti.

Mä ootan niin malttamattomana noiden liikkeiden bongaamista. Ei kyllä vielä mitään. Tai siis kaiken maailman kuplintaa ja semmoista, mutta olen ne tulkinnut vaan liikkuviksi ilmakupliksi. Oikea nivunen, joka on aina välillä vihoitellut ihan alkuviikoista asti, suuttui kun kävelin alkuviikosta neuvolaan ja takaisin (nelisen kilsaa), ja sattuu nyt aika lailla koko ajan. En harrasta mitään muuta liikuntaa kuin kävelyä, joten aika huono homma, jos siitä nyt jo tulee kivuliasta. Aamupahoinvointi on edelleen seuralaisena, en enää edes usko sen katoavan ennen synnytystä...

Viikonloppuhalauksia!

16+5
 
Heips!

Vakuutuksesta esikoisella oli vakuutus, ja hyvä, että oli, keskosena kun synty, tuli sairaalasta vuosimaksun kattava lasku, jonka vakuutus sitten korvasi. Kotiin pääsyn jälkeen ollut todella terve ja vuoden ikäisenä vakuutus lopetettiinkin. Nyt kakkosesta ajattelin myöskin ottaa sen ekan vuoden ainakin, meillä kun "perintösairauksia" mahdollisuus saada niin on ihan hyvä, että on varuiksi. Esikoisen aikaan kävin kyllä ihan julkisellakin, kerran taidettiin käydä yksityisellä, kun mitään niin akuuttia tai sellaista ei ollut, että olisi pitänyt nopsaan päästä. Julkisela riippuu pitkälti hoitajista ja lääkäreistä saako kunnollista apua. Lääkärit kunnallisella ovat omalla kohdalla olleet ihan hanurista, kyselevät minulta voisiko tämä olla sitä ja sitä.... enhän minä mikään lääkäri ole...

Liikkeistä Olen nyt kahtena iltana tuntenut sellaisen hassun töytäisyn, jonka kyllä oletan olevan liikkeitä. Olen aika laiha ja ei tuota rasvakerrosta ole tuossa vattan päällä niin oletan ettei tuolla 10cm toukalla siellä ihan älyttömästi tilaa ole potkia ilma että se ei yhtään tuntuisi.. kait =)

Tukkoisuudesta Täällä on kyllä jokainen limakalvo kuin santapaperia... Nenä kuiva, aivastuttaa, kutittaa ja kesto tukkoisuus.. Näin oli silti esikoisestakin ja tuntuu olevan tästäkin =) Noh lohdutuksen sanana, se loppu sitten toukokuun jälkeen =)

Tänään poksuu :heart: 15+0
Ensi viikolla olis terkalle aika, pitäisi viedä hänelle samalla nuo esikoisen syntymästä sairaala paperit.. Pääsee kuuntelemaan kaverin jumpsutusta =)

Nyt pitäisi alkaa töitäkin tekemään, tästä tuli hirveä pitkä stoori vaikka kauhean lyhkäisesti yritin kaikesta kertoa =)

ReVe & OivaAino 15+0
 
Tulin poksumaan: 17+0!! :)

Vakuutuksista: Mulla eikä mun lähipiiriläisillä ole kellään vakuutusta ollut.. Oon kyllä miettiny, että jos tulevalle lapsukaiselle vakuutus otetaan, niin ehkä muutamaksi ekaksi vuodeksi ja sitten sanois sen irti.. Mutta täytyypä tässä miettiä nyt sitten, että ottaako vai olisko ilman kokonaan.

Me lähdetään alkuviikosta kylpylälomalle miehen kanssa, ihanaa saada hiukka hemmottelua ja kahdenkeskistä aikaa :heart:
 
Moikka,

pitkästä aikaa ehdin kirjoitteleen tänne, lukenut olen aina vaan kun oon kerinnyt.

Harmillista kun surullisia uutisia tulee vieläkin vaan.:hug:

Vakuutusta ei olla vielä miehen kanssa pohdittu ollenkaan mutta itse olen sitä jonkin verran miettinyt mielessäni. Tätyy vielä haastatella siskoa ja muita pikkulasten vanhempia että minkälainen on ollut hyvä/toimiva ja mikä ei, jos sellaisen vaikka ottais.

Eilen sain ihan kauheen paniikin kun olin asiakastilaisuudessa ja tietämättäni söin raakaa lihaa ja tämä sitten selvisi minulle myöhemmin. Illalla kun pääsin kotiin juoksin itkien dopplerille kuuntelemaan sydänääniä. Sanoin miehelle että jos nyt ei kuulu ihan vaan sen takia että oon paniikissa niin sit ei hyvää seuraa vaan pahempi paniikki mutta onneksi se höyryjuna sieltä löytyi. En kyllä tiedä, että kuinka nopeasti se listeria sitten tappaa mutta sainpahan ainakin nukuttua :) Huoli on siis mieletön ja itkuisuus tuollaisissa paniikkitilanteissa ihmeellisen herkässä. Onneksi keskiviikkona on jo toinen neuvola niin eikös siellä sitten ekaa kertaa oikeasti kuunnella sydänääniä. Tähän asti oon kuunnellut vaan kotona...eikun kuunneltiinhan siellä nt-ultrassakin. Meillä muuten sykkeet oli 169 eli jos niihin uskoo, tyttö olis tulossa.

Sykkeistä vielä....joku joskus jossain sanoi, että jos niihin on uskominen niin ne pitäis mitata siten, että vauva lepää eli leposykkeestä. Ei siis liikkuvasta sikiöstä. Meillä ainakin jumppaus oli niin kovaa, ettei niiden todellisuudesta ole tietoa :)

Selkäkivuista...mulle iski viikko sitten joku ihmeellinen energiapuuskaus ja siivousvimma, jota ei olekkaan 3 kuukauteen näkynyt. Siivosin hulluna koko kodin katosta lattiaan, vaihdoin jouluverhot ja pyykkäsin pari koneellista. Sitten tein ruokaa pitkän kaavan mukaan ja kun lopulta istuin alas, en päässytkään enää itse ylös. Alaselästä tuntui siltä, että jalat menee alta ja kipu oli tosi kova. Olen saanut kaverilta sellaisen traskausajan ukivyön, jota en koskaan ajatellut tarvitsevani, hih, niin sen kun laitoin päälle, pystyin kävelemään ja seisomaan. Kipujen kanssa meni muutaman päivä mutta nyt se on jo rauhoittunut. Katsotaan mitä tykkää kun tänään olis edessä viiden tunnin ajomatka, viimeksi ei tykännyt tuosta istumisestakaan kovinkaan paljoa.

Olot on vieläkin vaan hyvät, hampaita pestessä tulee joskus yökkäämisrefleksi mutta ei muuta. Eli liian helpolla olen vieläkin mielestäni päässyt, kai se vielä kostautuu :)

Maanantaina alkaa meillä muuten perhavalmennus. Osa I edessä ja siellä olisi fysioterapeutti kertomassa jotain....käsitykseni mukaan lantiopohjan lihasten voimistamisesta ym. katsotaan... Miten teillä muilla on järjestetty noi perhevalmennukset?

Tuntuispa jo vauvan liikkeet!!

Mukavaa viikonloppua!

Farkkutyttö + Ihanuli 13+3
 
Millon se vakuutus pitäs ottaa, Oliks siin joku aika ennen vauvan syntymää?
Ei kyllä vielä olla päätetty otetaanko vai ei..
Mun sisko suositteli sitä ja sanoi, että niillä maksanut itsensä monta kertaa takaisin.

Kivaa viikonloppua kaikille <3

Viivimamma & Aarre 13+4
 
Jos esimerkiksi lapselle tulee korvatulehduskierrettä jne ja joudutaan putkittaan niin silloin tuo vakuutus maksaa ittensä moninkertaisesti takaisin. Kaverin vauva olis joutunu odottamaan muutaman kuukauden julkisella puolella putkitusta mutta yksityisen kautta sen ajan sai nopeasti. Saa jos tulee allerginen lapsi niin sitte todellaki saa kiittää luojaa jos on vakuutus. Meillä on esikoisella ja vaikka sairasti ekan vuoden aikana vain 3 flunssaa niin silti sai todellaki rahansa takaisin vakuutuksista eikä tarvinnu mennä ootteleen moneksi tunniksi arvauskeskukseen.

Meillä perhevalmennuksen 4 kertaa järjestetään lähempänä laskettua aikaa ja alkuraskaudessa oli pari lääkärin yleistä luentoa raskausajasta ja sitte toi fyssarien juttu. Mutta ne ei ollu varsinaista perhevalmennusta.

Tipe ja Saimi 14+3
 
POKSPOKS 16+0

Täällä voidaan ihan hyvin laskemattta huonoa oloa, onneksi ei ole häirinnyt työn tekoa, viihdyn kyllä hyvin uudessa työpaikassa.

Mahan koko aamuisin näyttää kyllä siltä että olisi 25 --> mutta päivisin työasun alta ei pikaisesti katsomalla näe masua.Tuollainen pieni kumpu se on :) MINKÄ KOKOISIA MASUJA MUILLA ON?

Liikkeitä en ole bongannut :( enkä ole edes esikoisen odottaja, mutta eiköhän ne aikanaab ala tuntumaan :)

Viikonloppu pitäis mennä lasten kanssa käymään miehen vanhemmilla ja huomenna voisi lähteä kaupungille kiereltee ja shoppailee kun tuo mies on lasten kanssa.


Blommor ja 16+0
 
Hups, melkein unohtui poksahdus tältä päivältä:

14+0, POKS :heart:

Meillä töissä porukka tietää kyllä, kun osa arvasi sen jo alun oksentelun perusteella ja lopuille kerroin siksi, että ymmärtävät miksi vältän tiettyjä tilanteita.

Mun työkaveri oli muuten mun kätilönä, kun tyttö syntyi 2005 :D Edelleen keikkailee välillä Jorvissa, sanoinkin että keikkailis sitten toukokuun lopulla oikein ahkeraan.. :)

Huomenna lähdetään Ruotsin risteilylle miehen ja lasten kanssa ja sitten kun kotiudutaan, niin onkin enää viikko muuttoon, hui!

Ihanaa viikonloppua kaikille!
 
Toinen neuvola takana eikä jostain syystä sydänääniä kuulunut. :(Olen iltaisin yrittänyt kotona dopplerilla mutta jossain se tyyppi vaan lymyilee. Toivottavasti kaikki on hyvin.
Influenssarokotusta en ajatellut ottaa. Tuntuu liian riskaabelilta.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Varpuska, tsemppiä sinulle!! Tuota kanssa edelleen itsekin mietin ja pelkään, että onko pienellä kaikki hyvin? Minulla toinen neuvola on vasta joulukuun alussa eli sellaiset 11 päivää saa tässä odottaa. On vain niin tavalliseksi olo taas muuttunut. Ei ole enää huonoa oloa ja mahakin näyttää siltä miltä ennen raskautta. Nyt on rv. 13+1 menossa.
Tupasvilla ja mutukka
 
Rentouttavaa viikonlopun alkua kaikille!

Täällä tympeä tihkusadeilma jatkuu vaan, ollaan oltu aika paljon sisällä ja olen yrittänyt kuroa kiinni rästiin jääneitä kotihommia. Eilen vajutin silityspinoa. Uni iski taas, ennen kuin ehdin tänne poksumaan, ja nukuinkin 10 tuntia viime yönä.

Melkein kaikki oireet on kadonneet. Joinain päivinä on illasta huono olo, jos ei meinaa vatsa toimia, mutta muuten ei mitään. Vatsakumparekin on pienempi, aamuisin näyttää samalta, kuin ennen raskautta. Eikä paino ole nyt noussut moneen viikkoon, mistä en kyllä valita, kun oli muutama lähtökilo enemmän, kun aiemmissa raskauksissa.

En tiennytkään, että joissain neuvoloissa otetaan papa jälkitarkastuksessa. Täällä ei, ja mulla tulikin n. 10 vuoden tauko papa-testeissä. Ennen raskautta kävin, kun viimein hoksasin, että on vähän päässyt venähtämään tuo väli.

Meillä on kaikille lapsille otettu lapsivakuutus, tulevalle vauvelillekin otetaan odotusaikana. Tosin koskaan en ole sieltä mitään korvauksia hakenut, eli siinä mielessä on ollut aika turha meidän kohdalla. Mutta mieluummin pelaa varman päälle... Voihan olla, että myöhemmin tuleekin tarvetta, esim. tytöllä (5v.) on nyt alkanut atopia oireilemaan voimakkaammin jne. ja terveyskeskuslääkäri on...!!! En edes viitsi kirjoittaa mitä mieltä olen hänestä. Tähän mennessä hänen vastauksensa kaikkeen on olleet niin ympäripyöreitä, että kaikki käynnit on olleet yhtä tyhjän kanssa. Onneksi lääkärikäyntiä vaativat sairastumiset on yleensä osuneet viikonlopulle, silloin on eri lääkäri.

Varpuska, saitko uuden ajan, missä yritetään etsiä sydänääniä, tai tarkistetaan ultralla?

Minäkin nyt jostain syystä olen alkanut jännätä löytyykö ne sydänäänet seuraavalla neuvolakäynnillä. Ultrasta on reilu 3 viikkoa ja seuraavaan neuvolaan vielä reilu 2 vkoa. Toivottavasti alkaisi tuntua liikkeet ennen sitä! Edellisessä raskaudessa tunsin liikkeet 14+ viikolla varmasti, sitä ennen jo jotain epämääräisiä.

Meinattiin herkutella tänä viikonloppuna ekat joulutortut glögin kanssa :xmas: Kaupan pakastealtaasta bongasin torttutaikinapaketin, enkä voinut vastustaa kiusausta, nams.

Cherrie_ 13+1

 
Heippa.Täälläkin syöty ekat joulutortut varmaan viikko sitten ja glögiä juotu pari kertaa:pTänään käytiin päivä paloasemalla tapahtumassa lasten kanssa:)

Täällä maalla on sitten näöäjään erilainen käytäntö papan suhteen,täällä meinaan on tähän asti otettu papa jälkitarkastuksesta:whistle:

Liikkeitä ei täälläkään vielä tunnu ja neuvola vasta jolukuun 17 pvä,silloin siellä on joku sijainenkin,jännittää,joudun vielä ottamaan kuopuksen sinne mukaan:whistle:

Lapsivakuutus otetetaan,kahdella lapsella se on,erityinen lapsemme vakuutusta ei saanut:ashamed:Itsellä myös hyvä vakuutus,on ollut helppo käydä yksityisellä,kun ei ole osattu auttaa kunnallisella puolella:)

En halua ketään pelotella,mutta sukulainen menetti rv 17 vauvansa,neuvolassa ei kuultu sydänääniä ja ultralla sitten todettiin keskenmeno:'(
Ihmettelen jos Varpuskaa ei ultrattu,vaikka sydänääniä ei kuultu.

petronella ja toukosalaisuus 13+3:heart:
 
Viimeksi muokattu:
16+0 POKS!

Kiva lukea ettei oo ainut huolehtija. Välillä tulee väkisinkin mieleen, että on pikkuisella kaikki hyvin ja onko se vielä elossa. Sydänäänihän en oo kuulemalla kuullut vielä kertaakaan, koska ensimmäisessä ultras se hoitaja vaan näytti, että tuossa on sydän ja näät varmaan kuinka se sykkii. Kyllähän sen näki, mutta silti eri asia kuin kuunteleminen. :/ Toivon, että seuraavalla neuvolakäynnillä ne kuunneltaisiin, jos ei muuten kuunneltais niin ainakin pyydän, että kuunneltais. :)
Tosiaan onneks se neuvola on jo 5.12, en meinaan varmaan jaksais kauempaa oottaa ja sit seuraavaks tuleeki rakenneultra, mikä on 18.12. :))

Liikkeistä en osaa varmaks sanoa, koska esikoista ootan, mutta välillä tuntuu sellasta "muljahtelua". En osaa paremmin kuvailla. :D

Huonovointisuus mulla on varmaan vaan lisääntynyt ja sitten ei jaksais oikeesti tehdä yhtään mitään. Voi olla, että se johtuu vuodenajastakin ja siitä, että on pimeää ihan koko ajan. Pakkohan sitä on kuitenkin töissä jaksaa käydä, mutta sen lisäks sitten muuta jaksakkaan. :/ Noh toivottavasti menee ohi tai ainaki helpottais. :)

Meejj & D 16+0
 

Yhteistyössä