Toukokuun toukat 2013 *MARRASKUU*

13+0 POKS :heart:
Mun mahasta on tullut aikamoinen pallo. Ei se varmaan vielä ihan virallinen vauva maha oo, mutta voiko vatsalihakset antaa jo jotenkin periksi ettei enää pidä vatsaa ns kasassa? Painoa ei ole tullut, joten ei lihomisestakaan ole kyse, eikä mua turvotakkaan(paitsi jos syön itseni täyteen, käy olo aikas tukalaksi :) Alamahalla jo kohtu tuntuu vaikka onkin taaksepäin kallellaan.

Selkä oikkuilee edelleen, suoliluu on ärtynyt. Olin pari viikkoa s-lomalla ja eilen kokeilin taas työntekoa sillä tuloksin että olin illan ajan tosi kipeä. Onko muilla ollut samanlaista vaivaa raskausaikana ja mikä on auttanut? Tukivyön saan kaverilta lainaan, jos se edes hieman auttaisi.

Nyt on jotenkin huojentunut olo kun sitä on päässyt jo näinkin pitkälle raskaudessa, ns. turvaraja on nyt ylitetty =) Nyt uskaltaa ruveta tosissaan nauttimaan raskaudestaan :)
 
Muakin on alkanut väsyttää, vaikka nukunkin ihan hyvin. Alkuraskaudessa en saanut koskaan heti unta ja heräilin pitkin yötä, ja silti ei väsyttänyt. Hemoglobiinista ei voi olla kyse. Ärsyttävää, kun on pakko ottaa nokosia, mutta mulle tulee aina nokosista maailman hirvein olo, fyysinen pahoinvointi ja jotenkin ahdistava fiilis.

Eilen tuli kutsu perhevalmennuksiin, kolme kertaa näköjään niitä on. Ensimmäinen joulukuussa, aika jännää. Synnytyksen jälkeen on neljä vauvatapaamista leikkipuistossa, sieltähän voisi sitten hyvällä tuurilla löytää jotain saman alueen tuoreita äitejä kavereiksi. Vaikka ehkä sellanen puistohengailu alkaa vähän myöhemmin, kun lapset ei oo ihan vauvoja, vaan osaavat jotain puuhastellakin? Oon kyllä niin out tästä skenestä...

Sain kavereilta taas kassillisen äitiysvaatteita ja kestovaippoja. Nyt on pieni probleemi, kun pitäisi saada vaatekaappeihin jotenkin tilaa noille, ja tietty jossain vaiheessa vauvankin vaatteille. No, onhan tässä vielä aikaa... Vaikka tosiaan nyt tuntuvat viikot ihan lentävän eteenpäin, ja hyvä niin.

Leppoisaa vikonloppua!

15+5
 
Citrus86, et ole vielä ilmeisesti saanut infoa tuosta fb-ryhmään liittymisestä? Laita mulle yksäriä niin laittelen asiaa eteenpäin :)

Täällä 12+4, eipä hirveesti mitään uutta..Ens viikon uusintaultraa odotellessa :)
Ostoksista, pikkuselle on jo laatikko hommattu, minne löytyi kirppikseltä ihania bodyja 50 sentillä...:) Vaunuja ollaan jo kateltu myös aktiivisesti, koska käytettynä ne aiotaan hommata.

Toiselle mummillekin kerrottiin uutiset, voi että kun toinen itki ihan onnenkyyneleitä! :heart: Voisko parempi vastaanotto ollakaan? Onhan se toki varmasti hieno hetki kun pääsee sitten ekaa kertaa isovanhemmaksi..

Armoton väsymys vaan tekee jatkoaan..voi kun jaksaisi edes liikkua enemmän, vois piristää! Lisäksi uniongelmatkin on taas tullu kehiin, varmaan siksi kun maha ei meinaa toimia ollenkaan, yks yö varmaan ihan sen takia oksentelin (muuten en oo oksennellut ja huonoa oloa ei enää ole). Onko tämä sitä ummetusta? Tulee siitäkin kauheen ahistava olo kroppaan. Mikähän ruoka-aine auttais asiaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ässämix: Meillä on facebookissa kyllä tosi aktiiviporukka että tuu ihmeessä mukaan. Siellä saa nopeesti vastauksia mielessä pyöriviin ajatuksiin, sielläkun tulee ihmisillä roikuttua noin muutenkin pitkin päivää :)

Jonna_82: Mulla on jatkuvasti ja kaikkialla aina vesipullo mukana just sen takia et muistaisin juoda päivän aikana. Suosittelen!

(.) Meillä ois vielä loppusiivous vanhassa kämpässä. Motivaatio jopa pyöreä nolla, välittäjä ahdistelee jatkuvasti. Haluun sen nyt vaan pois alta, ettei tarvii ajatella sitä enää. Uudessa kämpässäkin on kaikki kesken, mut joka päivä oon saanu purettua jotain ja ostin jouluvalotkin parvekkeelle. Tykkään :)

Liikkeitä tuntuu nykyään oikeestaan päivittäin. Eilen oli kunnon jytyä syömisen jälkeen illalla :D

Mullakaan ei näy linea negraa ainakaan vielä ja viikkoja nyt 17+2.

Terkuin, Simppu + pötkis 17+2
 
Nibsu luumuhan auttaa kovaan vatsaan että sitä vaan joko sellasenaan tai jotai pilttiä tai nyt ku joulu lähestyy niin joulutorttuja vaan paljon syömään.. :) sitten taas esim.banaanihan on ihan vastakohta eli se kovettaa eli sitä kannattaa sit välttää..
 
Piti tulla poksumaan 16+0 *poks*

Täällä alkaa jo kaikki olla mahtavilla viikoilla! Ihanaa! Nyt toivottavasti kaikilla menee raskaus hyvin loppuun asti ja kaikilla ois toukokuussa pikkunen vauva sylissä. Tai no toisilla saattaa mennä kesäkuun puoliväliin asti.

Tiiti*
 
Vatsalihaksista, mulla ne ei ole ihan entisessä iskussa. Edellisessä raskaudessa (kolmas) ei tosiaan vielä viikolla 15 näkynyt just mitään, mutta nyt se on mahdoton pallo. En kyllä saa tuota pötsiä litteän näköiseksi, vaikka miten vetäisin vatsaa sisään/ kasaan. Kiva muuten ollut bongailla joittenkin tässä ketjussa kirjoittavien masukuvia sieltä alkupuoliskon masukuvat -ketjusta :)

Ummetuksesta, luumujen lisäksi ainakin mustikat laittaa vatsan liikkeelle. Ja tietysti tarpeeksi vettä. Kaiken kuitupitoisen pitäisi auttaa... Mulla ei varsinaista ummetusta ole, mutta muuten toimii hitaanlaisesti.

Väsymystä riittää täälläkin. Aamulla on energinen olo, mutta puolen päivän jälkeen iskee unetus ja vaunulenkki on yhtä haukottelua. Illat ei ole ihan yhtä vetämättömiä kuin ennen.

Viikonloppuna mennään miehen vanhemmille käymään, saatiin nimittäin viimein auto! Mies taitaa hieman jännittää vauvauutisten kertomista. Esikoisen vauvauutiset otettiin siellä vastaan kaikkea muuta, kuin innolla. Sain esikoisen 19-vuotiaana ja olin kuulemma liian nuori äidiksi... Samalla reissulla käydään ostoksilla, ajattelin katsella jotain pientä söpöä myös vauvelille :heart:
 
Mä oon pari yksäriä saanu parin päivän aikana ja fb:ssä on kaveripyynnöt lähetetty niin lisäillään. Anteeksi ku nyt vasta tuli mutta en sitte näköjään oo pariin päivään käyny tässä.

Siitä aasinsiltana niin kyllä se keskustelu käy aktiivisena tuolla fb:kin puolella niin ei aina havahdu tänne käymään. =)

Iloinen asia kaikille hyviä uutisia saaneille! :heart:
 
Tulin poksahtelemaan: 16+0!!:heart:

Onnea kaikille, jotka ovat saaneet seulonnan tuloksia! Ihanaa että kaikki on hyvin =)

Täällä aika kiireinen viikonloppu tiedossa työn merkeissä. Ehkä jossain vaiheessa kerkeän / jaksan tänne kirjoitella kuulumisia. Nyt ihan armoton väsymys, ilmeisesti osittain flunssan vuoksi.. Palaamisiin!
 
PÄÄSISIKÖ VIELÄ YKSI UUSI MUKAAN?

Blommor-23v-3 lapsi- TYKS

Lukenut kyllä olen mutta en ole muistanut kirjottaa
Tämä vauva on todellinen ylläri olen juuri aloittanut työt ja molemmat lapset ovat päiväkodissa :)
Perheeseen kuuluu siis 4 vuotias poika ja 2 vuotias tyttö, sekä mies, jonka kanssa sanomme TAHDON 15.12.12 :)

Blommor ja pyöryläinen 15+0
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12 ja Tiiti*
Blommor, elämä yllättää:) ! Juuri kun luulee tehneensä jonkun ratkaisun niin uudet tuulet availevat ovia. Miten työpaikalla ollaan suhtauduttu tulevaan aarteeseesi? Olin aikanaan armeijassa ja siellä minulla oli kaverina kolmen lapsen nuori äiti ( oikein ihana ja rakastava äiti ) josta tuli alikersanttikin :-D Isä oli jäänyt hoitamaan lapset siksi aikaa kotia. Nuorena jaksaa tehdä! Lisäksi mies joka on sitoutunut yhtä lailla on korvaamaton apu ja tietysti myös isä <3 Onnea tulevasta avioliitosta!
 
Pilvilinnalle lämpimät rutistukset! Onpa surullinen juttu. Voimia raskaan päätöksen edessä!

Tervetuloa mukaan uudet odottelijat! Ja onnittelut iloisia uutisia saaneille.

Meille tuli postissa veriseulan tulokset ja kaikki oli kunnossa, eli kohonnutta riskiä downiin ei ole.

Tuntuuko teistä muista ekaa lasta odottavista raskaus vielä jotenkin epätodelliselta? Tai muistatteko muut tuntemuksianne ekaa odottaessa? Musta aina välillä tuntuu. Vaikka pieni todistetusti tuolla massussa kasvaa, ja ollaan aika avoimesti asiasta kerrottu, tuntuu silti aina aika-ajoin, että ei tää voi olla todellista. Ja siksi töissä en halua työkavereille vielä puhua. Tää on ihan hölmö ajatus, mutta tavallaan tuntuis siltä, että sepitän koko jutun :) Ehkäpä se tässä vielä oikeasti iskeytyy tajuntaan ja muuttuu todelliseksi, kun maha alkaa näkyä. Ja tietysti ainakin sitten, kun vauva syntyy =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

ruppu ja sintti 12+3
 
Voi Pilvilinna74, raskaita uutisia ja raskas päätös. Voimia teidän perheelle!

Blommor, tervetuloa ja hääonnea!

ruppu, vaikka mulla jo mahastakin raskaus näkyy, niin todella epätodelliselta tää tuntuu. Kun olen saanut kavereilta äitiysvaatteita ja vauvakamoja, oon ollu ihan kans silleen "mä nyt keksin tän koko raskauden, mut kai mä voin piruuttani noi kamat kotiin viedä". Ja miehelle puhun kaikesta silleen "Jos meille joskus tulis vauva, niin--" Ehkä sen sit vauvan syntyessä tosiaan tajuaa oikeesti.
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Isänpäivät kävin juhlimassa lapsuuden kodissa ja melkoinen viikonloppu siitä tulikin. Keittiössä seisoin la aamusta su klo.16:00 saakka jonka jälkeen autossa 6,5 tuntia takaisin kotiin. Oli vähä poikki sen jälkeen.
Eka kertaa olin esikoisesta erossa yön yli (10kk nyt). Kyllähän se oli revetä liitoksistaan kun äiti tuli takaisin kotiin. Voi sitä ihanuutta!

Joulua ois ihana jo kovastikin laittaa, mutta pitäs jaksaa ensin siivoilla vähän. Mies on ollu laiskana eikä oo auttanu taas ollenkaan siivoushommissa, paitsi tiskit hoitanu muutamia kertoja. Ruokaa kyllä laittaa ja sotkee sitte koko keittiön katosta lattiaan!
Me ollaan joulua fiilistelty kynttilöin ja kuunneltu ahkerasti joululauluja. Esikoinen tykkää hirveesti. Tanssahtelee kovasti laulujen soidessa.

Aika se juosta jolkuttaa...maha on jo kiva pallo enkä yritäkkää piilotella. Painoa en oo voinu seurata kun ei toimi tuo vaaka. Pitäs hakee siihen uusi patteri mutta aina unohtuu! Vauva liikkuu jo päivittäin ja öisinkin tietää missä päin sääski seilaa! Mulla kohtu nousee nopeasti ylös joten liikkeetkin tuntuu välillä jo tosi ylhäällä. Ekassa lääkärineuvolassakin sydänäänet löytyi harvinaisen ylhäältä ja siksi meni aikaa ennen kuin th bongas ne.

Ihanaa joulun odotusta kaikille!


15+2 :heart:
 
Dragonfly77 kiitos kysymästä. Ottivat niin ja näin tiedon vastaan. Olen nyt ollut töissä 4vko:a kerroin pomolle viikon jälkeen. Pomo oli kyllä ihmeissään mutta onneksi ei potkuja tullut :D
Kyllähän tässä keritään hommia vielä tekemään enne pikkusen syntymää.

Häät järjestelyt on hyvässä vaiheessa eihän tässä vielä kiire ole. Tosin HÄÄPUKU aiheuttaa vaikeuksia tässä kuukauden aikana kun masu kuitenkin kasvaa. Hääpäivä päätettiin yli kuukausi sitten ja raskaud oli kyllä jymy ylläri.

Pahoinvointi jatkuu yhä mulla.. Välillä aamu oksettaa, pitkin päivää närästää js muutenkin huono olo :/

Laskettu-aika 10.5

Blommor ja mini 15+2
 
Viimeksi muokattu:
Ultrassa käyty tänään. Seula narahti, kuten jo iän puolesta (kohta 42v) osasin odottaakin, 1:95.
Kaikki näytti vauvalla olevan hyvin, vastasi viikkoja ja vähän ylikin, menossa 12+4, ultran mukaan 13+1. Nenäluu näkyi, reisiluun pituus ok, nt 0,9. Aivot , vatsanpeitteet, ranka ym ok.
Kutsu tulee TAYSiin, mutta tuskinpa punktioon mennään, kun kaikki näytti olevan hyvin.
 
Jos sitä ehteis tännekkin muutaman lauseen kirjoittaa.

Tervetuloa uusille ja pahoittelut huonoista uutisista saaneille. :hug:

Uskasin tänään vaalle ja hups paino olikin tippunut puolitoista kiloa :O Luulin ihan että olisi käynyt toisinpäin. Tuntuu että oon levinnyt joka suuntaan : / Tiistaina kävin lääkärineuvolassa ja kaikki oli hyvin, tuota painoa ei silloin katottu ollenkaan.
Outoa! Seuraava neuvola onkin vasta kuukauden päästä.
Tänään on vaivannut supistukset aamusta lähtien :( Ei kiva olo ollenkaan, kaksosia kun odotin jouduin vuodelepoon jo rv 15 supistusten vuoksi. Täytyy vaan toivoa ettei tällä kertaa kävisi niin huono tuuri.
Liikkeitä tuntuu joka päivä, on niin ihana tuntea hennot potkut masussa :heart: Mieskin eilen koitti kokeilla josko tuntuisi jo masun päältä,mutta ei vielä. Joutuu mies vielä hetken odottelemaan.
Väsymys onneksi alkaa väistymään samoin kuin pahoinvointi =) Nyt jaksaa jo jotain tehdäkkin iltaisin!

Tigrumamma ja toukka 13+6 huomenna poksutaan
 
AnnaPauliina me narahdettiin seuloissa riskiluvuin 1:45 ja veriarvoissa vain P-appa arvo alhaalla muuten kaikki mallikkaasti. Ultrassa vauva vastasi myös 4 päivää suurempaa kaikki jo nähtävillä olevat rakenteet ok ja reisiluu sekä pään mitat vastasivat jopa viikkoja isompaa...nenäluukin nt ultrassa havaittiin...kun istukka näytteessä Tampereella oltiin sanoi sekä hoitaja että lääkäri ettei meillä ole mitään syytä huoleen kun kaikki on niin mallikkaasti ja vauva tosi liikkuvainen ja vilkas....silti perjantaina se pahin mahdollinen pommi pudotettiin niskaan eli vauvalla Down...niin tai näin suosittelisin kyllä menemään sinne punktioon tai istukkanäytteeseen.

Minä odotan huomista että saan varailtua aikaa keskeytykseen sillä on kovin vaikea olla kiintymättä sisällä kasvavaaan vauvaan joka kuitenkin kohta otetaan meiltä pois :'(
 
Viimeksi muokattu:
Pilvilinna74 voi miten surullinen ja odottamaton uutinen, todellinen tragedia :(. Eihän tällaiseen ole edes sanoja lohduttamaan tai auttamaan. Sitten sinun pitää selviytyä keskeytyksestä. Ajatus on musertava. Kun ajattelen omalle kohdalle niin ajatus on kuin avaruus.. ei pysty ajattelemaan vaan ajatus keskeytyy siihen että pitäisi tehdä keskeytys jos ei pysty jatkamaan painavista syistä johtuen. Uskon että vauva jää sydämeesi jossa kannat kaiken surumielin.

Selviät varmasti kaikesta ajan kanssa ja perheesi avulla. Perheestä saa voimaa kun maailma on liian kova joskus hyväksyä. Voimia sinulle ja voimia siihen että arkenne jatkuu normaalina koko perheellä <3
 
Pahoittelut huonoja uutisia saaneille, todella kurjaa :hug:

Vuosi tuli taas lisää eli ikäni voi listaan päivittää, 31 wee :D

Olot ovat melko tasaiset ei mitään huippu hyvää oloa, mutta ei enään mitään ällö olojakaan. Syömiseen olen kiinnittänyt huomiota, nyt loppui karkin mussutus ja näin ollen karkkipäivä on lauantaina, samaan aikaan kuin lapsillakin :) Muutenkin olen alkanut tekemään ruokia tuoreista raakaaineista, hillitsee tuota närästystä aika hyvin, kun on turhat lisä ja säilöntäaineet poissa.

15+6 :heart:
 

Yhteistyössä