Toukokuun toukat 2013 *MARRASKUU*

Kaana, mä oon ajatellut inkiväärikiellon koskevan inkiväärivalmisteita, siis erilaisia luontaistuotepillereitä yms. Oon käyttänyt tuoretta inkivääriä mausteena ihan tavallisesti.

Mulla on ens viikolla toinen neuvola, ja koska ekasta on niin kauan aikaa ja siellä tuli meille pökertyneille ensikertalaisille aivan liikaa tietoa, niin nyt en muista, miten se pissanäytejuttu meni? Siellä ilmeisesti pitää semmonen lirauttaa? Mulla on klo 10 se neuvola, pitääkö mun säästellä jotain aamupissoja sinne (näin muistelen hämärästi), vai onks sillä enää mitään väliä? Ja meenkö yksikseni ennen sitä tapaamista lirauttelemaan, vai hoidetaanko homma sen jälkeen?

15+2 jo! Woohoo!
 
^ Nuo pissanäytekäytännöt taitaa hieman vaihdella neuvoloittain, mutta meidän neuvolassa menee niin että ennen neuvolaa käyn lirauttamassa pissat purkkiin ja sit terkka katsoo siitä sen näytteen joko ennen kuin kutsuu sisään tai sit käy käynnin aikana sen testaamassa. Ja kellonajasta riippumatta siis purkkiin se pissa mikä sattuu rakossa olemaan - ei mitään aamupissoja...
 
Heippa.
Pissanäytteestä: jos epäilee,ettei saa pissattua näytettä,niin kannattaa olla käymättä vessassa ennen neuvolaan lähtöä tai juoda reilusti,mutta itsellä ainakin usein pissahätä,ei ole ollut ongelmaa antaa näytettä.Meillä yleensä neuvolantäti käskee ekana pissanäytteen antoon ja sitten tehdään muut tutkimukset=)

Huomen illalla se ultra,jännittää jo:D

petronella ja toukosalaisuus 11+6:heart:
 
Kannattaa juoda myös ennen ultraa! Siis ainakin mun tapauksessa neuvo oli tämä. Ja olis pitänyt kauemmin kuulemma olla pissaamatta. Mulla oli tänään vähän ongelmia näkyvyyden kanssa ja piti välillä tankata vettä, että ois auttanu asiaa. Sillä ei tosin ollu tässä tapauksessa apua, vaan myöhemmin kun katsottiin uudestaan, virtsarakko turpos liikaakin painamaan kohtua ja tuli ahtaammat oltavat pikkuselle.

Tänään oli siis viimein eka ultra ja np-mittaus, ja kaikki näytti olevan hyvin. Varsin unelias tyyppi siellä oli, minkä takia ei myöskään saatu kunnollisia mittoja otettua. Myöskään mahan tökkiminen tai kyljelleen kääntyilykään ei auttanut. Vähän yritti tyyppi ottaa ponnahduksia mutta ei jaksanu sen enempää heilua ja näyttää meille mittojaan :) Ens viikolla sitten uusi yritys rv 13+3. Jäin vaan miettimään, mahtasko taaksepäin kallistunut kohtu vaikuttaa ultraukseen?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se pissanäyte joka kerta ainakin meillä pitää antaa. Mulla ei todellakaan ole ongelmia sen antamisessa. Ongelma on se, että ainakin kerran pitäisi saada annettua 4 tunnin pissanäyte! Noh, tähän mennessä olen onnistunut antamaan 20 minuutin ja 1,5 tunnin näytteet =D Ja tuskin tilanne on sen parempi ensi viikollakaan.
 
Punktio meni hyvin. Äitipolilla oli kovin ystävällistä ja asiantuntevaa väkeä, siellä oli mukava asioida. Perinnöllisyyskätilö totesi, että arvot ovat vain vähän rajojen yläpuolella, joten voi olla ja todennäköisesti tilanne on ihan normaali. Mutta johonkin se raja täytyy aina vetää. Meidän tapauksessa kuitenkin 119 vauvaa 120:stä on terveitä. Perinnöllisyyslääkäri oli asiallinen ja ultrasi vauvan. Kaikki rakenteet ja mitat olivat ihan normaaleja ja vauva vastasi viikkoja. Ultran jälkeen otettiin näyte ja sen ottaminen onnistui hienosti, ei sattunut vaan vain vähän nipisti. Pieni ei ollut moksiskaan näytteenotosta:heart: Selvisin ilman kipuja ja jomotuksia.
Lääkäri kertoi, että tulokset saattaa tulla jo huomenna, mutta viimeistään torstaina/perjantaina.
Raastavaa, loppuis jo tämän asian murehtiminen :x
 
Muakin on tässä raskaudessa palellut iltaisin tosi paljon. Samoin edellisessä paleli ekat kuukaudet. Kahta ekaa raskautta en muista niin tarkkaan enää.

Meilläkin on pissanäyte ennen neuvolaan menoa aina. Ja neuvolalääkäriin piti viedä se aamuvirtsasta otettu näyte. Kotiin sai ekalta neuvolareissulta mukaan purkin ja koeputken. Sitten vaan putki mukaan terkkarille annettavaksi. Siinä oli sellainen "säilöntäaine", mikä pitää näytteen hyvänä ihan huoneenlämmössä. Kahdessa ekassa raskaudessa piti jemmailla purkkia viileässä, mutta ei kuitenkaan jääkaappi-viileässä... Kivapa sitten oli töissä miettiä mihin sen purkin pistäisi, kun oli vasta iltapäivällä nla-lääkäri.

Meillä taas ei saanut olla rakossa pissaa, kun oli ultra. Lääkäri käski pukuhuoneen vessaan, kun en ollut odotushuoneessa ollessa käynyt. Alakautta siis ultrattiin, onko vatsan päältä ultratessa eri ohjeet vai neuvolakohtaisia eroja, vai miten lie...

Mulla ainakaan ei ole taaksepäin kallistunut kohtu vaikuttanut millään tavalla ultraukseen, ihan hyvin on mittailut ja muut aina onnistuneet.

Cherrie_ 11+4
 
Pilvilinna74 Niskaturvotusta oli 2,4mm, vastaten 1,95 Mom, pap-a 0.49 mom ja hcg beta 1,65 mom. <- nuo siis suoraan kopsattu papereista.
Ite en ymmärrä noista yhtään mitään muuta kuin että rajojen yläpuolella oli nt ja nuo "veriarvot" koholla.
 
  • Tykkää
Reactions: Pilvilinna74
Meillä tuossa neuvolassa missä käyn käydään antamassa pissanäyte ihan aluksi, toisella paikkakunnalla se näytteenottovessa on samassa huoneessa kun terkkarikin. Aamupissaa ei tarvi olla.


Pissalla kävin ennen kun lähdin ultraan mutta join kyllä vielä lähtiessä puoli kupillista vettä. Siellä sit ensimmäisenä käskettiin mut pissalle että rakko on tyhjä. Ja mahan päältä ultrattiin, mulla on ultrattu aina mahan päältä?
 
Meillä ultrataan np ultra alakautta ja pissalla on pitänyt käydä ennen sitä,esikoisen aikaan en ollut käynyt,no näkyvyys oli huono ja pissalla käynnin jälkeen näkyikin paljon paremmin:D

Aamupissanäyte vietiin labraan siinä rv 9 tienoilla,samalla kun otetiin verikokeetkin.
 
Moikka,

mulle sanottiin np-ultrassa että pitää käydä pissalla ennen ultraa myös np-ultrassa vaikka ultrattiin ensin alakautta ja sitten vielä päältä.

Sitten taas neuvolaan mentäessä pitää pissata aina purkkiin ja jättää se sinne luukun taakse...ekan neuvolan jälkeen vein 4h pissanäytteen terveyskeskukseen kun eivät ottaneet enää perjantaina neuvolassa sitä säilöön. Muuten siis kelpaa ihan normi pissa neuvolassa eli ei tartte kituutella ja pidättää kovin kauaa. Mullakin toi pissaaminen on aika usein toistuvaa eikä olis kiva pidätellä.

Ajettiin viikonloppuna pk-seudulta Pohjanmaalle ja yleensä pysähdytään kerran viiden tunnin matkalla mutta nyt pysähdyttiin kolme kertaa, että pääsin pissalle :)

Mulla alka väsymys ehkä pikkasen helpottaan eikä pahoinvointia ole tullut vieläkään. Tosin iltaisin ei tee mieli syödä mitään ruokaa eli lämmintä ateriaa. Mielummin kelpaa leipä, hedelmät ym.

Eilen sain ensimmäistä kertaa sillä perus Angelsoundsilla sydänäänet kuuluun, jee!! Kuulosti ihan höyryjunalta :)

Jaksamisia tuoksia odotteleville!

Farkkutyttö ja Ihanuli 12+0 *poks*
 
Jännä, kuinka paljon vaihtelee nuo ultrauksetkin alueittain / paikkakunnan mukaan. Meilläkin tähän saakka ultrattu alakautta (myös np-ultra), ensimmäinen mahanpäältä ultrattava on vasta se rakenneultra. Ja ultrat on tehty virtsarakko tyhjänä, ilmeisesti aina alakautta ultrattaessa näin? Neuvolaan mentäessä aina pissanäyte, mutta en minäkään ole juur koskaan jaksanu pidättää sinne aamupissaa..

Ruoista vielä: Itse oon ottanut aika noiden rennosti sallittujen / kiellettyjen ruokien suhteen. Eräs ystäväni aikoinaan oli jopa rasittavan neuroottinen kaikesta, mitä suuhunsa laittoi. Ei voinut syödä mitään juustoja (!), ei salmiakkia tai lakritsia murustukaan jne. Hänen kanssaan kahvilla tai syömässä käyminen oli melkoisen taetraalista ja rasittavaa :D Mä oon välttänyt vain maksaruokia, vakuumipakattuja kaloja sekä pastöroimattomia maitotuotteita. Tosin kaikki suomessa valmistetuthan pastöroidaan lakisääteisesti.

Mä kävin tänään ostamassa mammafarkut ja legginssit. Ai että miten ihanalta ne tuntuukaan päällä :D Maha alkaa nimittäin täällä jo ihan toen teolla näkyä! :heart:

Kiitokset kaikille nostoista vinkanneille! Täytyykin ottaa iisimmin noiden nostojen kanssa työmaalla, ettei satu mitään vahinkoa.

Tsemppiä kaikille ultraa, punktiota tai istukkanäytettä odottaville! Toivotaan että kaikki on hyvin :heart:

Amon & piskuinen 15+4
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Amon: On kyllä tosi paljon paikkakuntakohtaisia eroja! Mulla ultrattiin np-ultrassa mahan päältä, kun ei ole siinä juuri ylimääräistä rasvaa päällä ja hyvin näkyi. Täällä(kin)tosin on ilmeisesti ihan tavallista ultrata alakautta, koska näkyvyys on silloin parempi.

Mä ostin jo pari viikkoa sitten yhdet hm:n puuvillaiset matalavyötäröiset mamma-housut ja nyt viikonloppuna mama-licious -merkkiset farkut. Lisäksi laatikosta löytyy parit mamma-sukkikset. Ja voi tosiaan sitä tunnetta, kun mikään ei paina mahaa! Vielä pitäis hankkia jotku sellaiset vähä rennommat pöksyt... Masu alkaa tosiaan olla aika lailla kookas(turvotustakin löytyy), kun lähtötilanne oli sellainen, että vatsalihakset erottui =)

Milläs tavoin te kanssaodottajat aiotte pukeutua talvella?

Mi&Ma(15+2)
 
Mi&Ma kudoin juuri valmiiksi itselleni ponchon, joka menee takin päälle. Mulla on nyt jo ongelmia kylmällä ilmalla nännien kanssa ja pahaa pelkään kun pakkaset tulee kunnolla. Eli aion ainakin nyt mennä ton ponchon ja takin kanssa ja toivon ettei tarttis ostaa uutta takkia mutta varmaan täytyy :(
 
Kaana, oisko ollut niin, että maksa-pateet ja -leikkeleet...? En muuten ymmärrä tota kyllä. Ja inkivääristä oli joskus pari vuotta sitten juttua, että kun vielä aiemmin suositeltiin raskauspahoinvointiin, se sillon kiellettiin kokonaan. Ymmärtäisin kanssa, että mausteena kuitenkin ihan sallittu..? Miten muuten käy mun piparin syönnin :O

Rakosta, niinhän se just on, että jos UÄ alakautta=rakko tyhjä, jos päältä, rakko täynnä.

Pissanäyte
otetaan täällä niin, että itse ennen neuvolaa käydään vessassa pissaamassa purkkiin ja itse tikutetaan sitten siitä sokeri ja proteiinit. Jos ei ole tuloksesta varma, voi jättää sen näytteen vessaan ja sitten th käy tarkistamassa. Ei tarvitse olla rakossa mitenkään pitkään, vaan on ollut sen minkä on. Alussa piti täälläkin käydä antamassa labrassa kerran se 3-4h rakossa ollut näyte, siitä otetaan/otettiin ainakin klamydiatesti.

Mulla tänään neuvola takana:
Rv 17+5
Hb 134 (mulle tosi hyvä, epäilen kyllä että osin kuivumaa, kun olen unohtanut juoda riittävästi vettä, ja jatkuvasti jano :ashamed:)
RR 111/79 mmHg
:heart: 160/min
Kohdun pohja lähes navassa, SF mittaa ei tarkemmin vielä otettu.
Kaikki siis hyvin. Seuraava sitten rv22, kelan papereiden täyttely ja laaja terveystarkastus jonne mieskin tulee mukaan.

Hyvä, että Mi&Ma:n punktio meni hyvin! :flower: Tsemppiä tulosten odotteluun! Tsemppiä myös Pilvilinnalle!

Petronellalle
onnea huomiseen ultraan!

Kristiin 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Nibsu Mulla on ultrassa hieman vaikeuttanut näkyvyyttä voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu. Hyvinkin voi jo sulla ens kerralla olla parempi onni kun pianhan se kohtu alkaa kallistua eteenpäin.

Tää mun inkivääri ihmettely juontaa juurensa tällaisesta oisko ollut just kaksplussan viikkokirje tms. mikä tulee sähköpostiin ja siinä oli vaan lause "tiesithän, että inkivääri on nykyään odottajilta kielletty" Siks se aiheuttikin ihmetystä kun oli niin pelkistetysti vaan, että inkivääri eikä mitään perusteluja. Samoin tuo pateet ja leikkeleet ei ollut maksa vaan noin vaan. Kristiin Kyllä me pipareita vedetään ;)

Meillä annetaan pissanäyte ekana ku mennään neuvolaan ennen sinne terkan luo menoa. Kuppiin kirjoitetaan oma sukunimi, alapesu ja näyte kuppiin. Koskaan ei ole tarvinnut muita pissanäytteitä viedä?!

Onko kenelläkään ollut siinä SPR:n verikokeessa poikkeamia? Mulla oli jo eka raskaudessa ja luonnollisesti toki seuraavassakin Anti fya vasta-ainetta (O Rh+, va+, Fya-Fyb+). En ehkä ala täällä siitä tarkemmin kertomaan ellei ole kellään ollut mitään. Se on todella monimutkainen asia ja tietoa on älyttömän vähän saatavilla. Mua ei Oulun kokoisessa kaupungissa oikein kukaan osannut asiasta infota. Tai no kai joku spesiaalityyppi, mutta ei neuvolatasolla kukaan :whistle: Laitoin sitten ihan sinne SPR:lle sähköpostia ja sieltä soitti sellainen spesiaalityyppi jolta sain hyvin tietoa. Pitkin raskautta, usein, piti käydä verikokeissa ja titteriä seurattiin. Se oli edellisellä kerralla 1 rv:lla 22 ja nyt oli heti tällä eka kerralla. Ja yleensä se vaan nousee mitä pitemmälle päästään. Se ehkä pikkuisen mua vaivaa... No tää on vasta toinen raskaus, joten ei pitäisi olla vielä vaarallista, mutta kyllä mulle sanottiin, että ehkä neljää tai viittä raskautta ei suositella. Tässä ei siis ole kyse mistään hengenvaarallisesta, esikoinen on täysin terve eikä synnytyksessäollut mitään poikkeavia toimenpiteitä =)
 
Meillä np-ultra tehdään sisäkautta, joten rakossa ei saisi olla pissaa. Minulla vaan on kuulemma todella hyvä aineenvaihdunta kun olin vessassa käynyt juuri ennen ultraa ja ultrassa rakko oli jo alkanut täyttyä.
Veriseula otettiin ultran jälkeen sairaalan labrassa.

Meillä ensimmäinen pissakoe vietiin terveyskeskuksen labraan. Piti olla aamupissa. Purkin sai neuvolasta ja ennen seuraavaa neuvolaa piti viedä. Sen jälkeen aina ennen terkalle menoa käydään näyte antamassa neuvolan vessassa missä terkka sen tarkistaa.
Verikoe otettiin neuvolassa ekalla kerralla ja terkka lähetti ne tutkittavaksi.

Minulla hajosi eilen polvi ja nyt olen aikalailla liikuntakiellossa. Toiselle jalalle ei saa laittaa painoa ja keppien kanssa kävellään. En siis pysty tyttöä hakemaan eskarista joten äitini hakee nyt ainakin loppuviikon. Jalka on kyllä niin kamalan kipeä. Minulla on aika korkea kipukynnys, mutta lääkärissäkin itkin kun lääkäri vähän polvea taittoi. Ilmeisesti vika on polvilumpiossa... Päivystävä ei osannut tarkemmin sanoa, jos ei viikossa parane niin mennään jatkotutkimuksiin.
Huomenna pitäisi pystyä neuvolassa käymään.

Tiivi-Taavi & masu vaavi 14+6
 
Tiivi-Taavi paranemisia polven kanssa - mulla meni toukokuussa polvilumpio sijoiltaan, siitä irtosi luunpalasia ja myöhemmin se myös leikattiin. Tiedän siis tuskasi kun polvi on todella kipeä! Vieläkään polvi ei ole täysin kuntoutunut, mutta pikku hiljaa...
 
Moi!
Mi&MaItse juuri tutkiskelin noita MoM arvoja ja niiden ideaali olisi se, että ne olisivat mahdollisimman lähellä yhtä (1). Down-riskiä lisää, jos PAPP-A on matala ja Hcg korkea. Muita trisomia riskejä lisää, jos molemmat ovat matalia. Mutta nuo arvot yksinäänhän eivät kerro mitään, vaan ne yhdessä, niskaturvotus, äidin ikä ym syötetään riskilaskentaohjelmaan, joka laskee riskiluvun. Näin yli nelikymppisellä pelkkä ikä lisää riskilukua melkoisesti, eli helposti seulassa "narahtaa". Mutta aina pitää muistaa, että se ei vielä ole mikään tuomio, vaan riskiluku 1:50 tarkoittaa siis, että on yksi mahdollisuus viidestäkymmenestä siihen, että lapsi ei ole kromosomeiltaan terve ja 49 mahdollisuutta terveeseen lapseen!!!!

Petronella peukkuja ultraan! Perässä tullaan parin päivän päästä..

AnnaPauliina 12+0:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pilvilinna74
Heippa mammat! Tulin kertomaan ultrakuulumisia. :) Siellä se pieni riehui ja poseeras kun otettiin mittoja, niskaturvotusta oli 2,6 eli eipä siitä ainakaan hälyttänyt. Veriseulat tulee parin viikon sisällä ja täytyy nyt toivoa ettei sieltäkään hälytystä tule. Mutta jos tulee niin mennään jatkotutkimuksiin ja sitte tilanteen mukaan toimitaan :) En ole kovin huolissani kuitenkaan. :) Pienen sydän sykki vauhdilla 161 ja se on kyllä aina vaan niin liikuttavaa kuulla ne äänet. <3 Rakenneultraankin saatiin jo aika, se on tammikuun ekalla viikolla. Nyt odottelen vaan toista neuvolakäyntiä joka on tän kuun lopulla.

Tsemppiä kaikille ultraa odottaville ja tulkaahan kertomaan kuulumisia. Harvoin saan aikaseksi kirjotella tänne mutta päivittäin käyn lukemassa kaikkien kuulumiset. :)

Ja mulle saa siis päivittää lasketuksi ajaksi 23.5 ja synnäriksi Jorvin, kun mä nyt vihdoin tein sen päätöksen. :)

Ihanaa päivää kaikille!

Citrus86 & ipana 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Mäkin oon ymmärtäny et ultratessa alakautta rakko tyhjä ja vatsan päältä rakko täysi mutta näköjään sekin vaihtelee koska itsellä kans käskettiin eka vessaan ja kuvittelin koko ajan että alakautta ultrataan niin vähä ihmettelin kun sitten vatsan päältä kuitenkin tehtiin, mutta kivempi niin...
Millaset verenpaineet teillä on ollu nyt neuvolassa, itellä alapaine oli vähä koholla 87, ja ennen raskautta se on mun mielestä aina ollu alle 80 mut eipä kai toi vielä kovin huolestuttava oo..
Mites te jotka syötte jo rautalisää niin onko suosituksia merkistä, mieluiten jotai minkä saa suht helposti nieltyä, isot tabletit on mulle aina niin vaikeita saada alas.. ens viikolla neuvola ja veikkaan et joudun jo alottaa ku yleensä suht matala hb ollu aina..
 

Yhteistyössä