Toukokuun toukat 2013 *Maaliskuussa*

sairaalakassi hyviä listoja teillä, pitääpä varmaan pikkuhiljaa alkaa kasaamaan omaakin kassia. Ostin muutamat imetysrintsikat jo kun tuntuu hölmöltä ostaa kolmatta kokoa normaalia isompia liivejä mahdollisesti vaan joiksikin viikoiksi. Sitä paitsi nyt kun ei enää tarvitse töihin mennä niin kyllä pehmeät ja kaarituettomat imetysliivit on aika mukavat, vaikka ei kyllä aina kovin hyvän näköset vaatteiden kanssa.. ;) ja siis kassien sisällöstä noi skumpat ja sipsit oli kyl mahtavimmat! :D
Mulla lähtee kans iPadi mukaan, eiköhän tämä korvaa kirjat ja lehdet ja samalla on yhteys ulkomaailmaan jos sitä kaipaa.

synnytys Mulla on varmaan vähän ensikertalaisen sinisilmäisyyttä tässä, mutta olen perehtynyt jonkun verran lääkkeettömään synnytykseen. Oon avoin sille, että tilanne voi edetä vaikka sektioon kaikkien lääkkeellisten kivunlievitysten kautta, mutta oon kovasti yrittänyt valmistautua synnyttämään mahdollisimman pehmein kivunlievityskeinoin. Ajatus/halu johtuu ihan puhtaasti siitä, mitä etuja voi vähemmän lääkityn synnytyksen etenemisessä olla. Olen aina ollut aika lääketyytyväinen ihminen (ennen raskautta en yhtään epäröinyt lääkitä itseäni aina kun siihen on ollu tarvetta, mulla on helposti jännitysniskasta johtuvia päänsärkyjä, joihin napsin aika huoletta lihasrelaksantteja ja särkylääkkeitä). Millaisia ajatuksia tai kokemuksia teillä muilla on aiheeseen liittyen?

hankinnat alkaa olla pikkuhiljaa tehty, ainoastaan vaippoja ja talkkia pitäis vielä varata kotiin ja varmaan vähän vaihtolakanoita pinnasänkyyn. Niin ja maidonkerääjä sekä rintapumppu, eikö nekin kannata ostaa valmiiksi? Ja hei, onko kellään kokemusta noista vauvan ammeista, jotka saa taitettua kasaan? Meillä on aika pieni kylppäri... :)

Aurinkoa kaikkien torstaihin, toivoo kyselyikään ennättänyt Nomma 33 (poksista!)
 
  • Tykkää
Reactions: Uutukainen
Synnytyksistä vielä: kaikki kolme synnytystä kestäneet 10-17h(siitä laskettuna,kun kotona alkanut säännölliset supistukset),jokaista vauhditettu oksitosiinitipalla.Ensimmäiseen synnytykseen lähdin sillä asenteella,että katson kauanko jaksan ilman lääkkeellisiä kivunlievityksiä,monta tuntia jaksoinkin kärvistellä,vaikka kätilö tarjosikin jossain vaiheessa epiduraalia,lopulta sen sitten otiin,kun jo itkua väänsin,kun olin niin kipeä,muissa ottanut puudutteen heti kun sen on voinut ottaa,se on niin ihana tunne,kun kivut helpottaa ja pystyy kerään voimia ponnistamiseen=)Itselle tulee vaan tuosta puudutteesta sellaista jalkojen vapinaa ja kurjaa on kun joutuu vaan makoileen sängyllä: /

petronella ja toukotoukka 29+1:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Sairaalakassi nyt pakattu! Tai laitettu sivuun tavarat, ei vielä kassissa asti. Ja paitsi vauvan vaatteiden osalta, kun eka ne pitäs pestä ja valita....:ashamed: Omista vaatteista, mä otan siksi sukkia, koska joka kerta ärsyttää kun ne sairaalan kantapäättömät pussit ei pysy millään jalassa, ja viimeks koin että oli paljon mukavampi olla omassa topissa, joka piti imetysliivit tiukemmin paikallaan, ettei se maito valunut joka kerta joka paikkaan. Muuten en mäkään omia vaatteita ota, kun sairaalanvaatteita voi kuitenkin vaihtaa just niin usein kun tarvii ja joka kerta heittää pesupussiin sairaalan pestäväksi :) Ja tais jo listalla ollakin, mutta liivinsuojukset on aika must, ainakaan meidän sairaalassa niitä ei saa talon puolesta. Lisäksi otan mukaan lansinol-voidetta valmiiksi, joka kerta ne nännit kuitenkin avautuu alkuun ja viimeksi ei osastolla ollut tuota tarjota. Mies toi sitten kotoa, mutta useampi imetys meni sitä ennen haavojen kanssa tuskissa.

Synnytys ei jännitä muuten, kuin että ehdinkö saada epiduraalin/spinaalin ajoissa, eli onko anestesialääkäri vapaana/saatavilla, ja miten nopeasti kaveri tällä kertaa syntyy, esikoisen synnytys kesti kaikkiaan 7h ja kakkosen 5h. Ja se, että miten näiltä liitoskivuilta pystyn olemaan synnytysasennossa, kun "haarat levällään" olo ja selin makuulla olo ei onnistu nytkään mitenkään esim nukkuessa. Muuten olen luottavainen tulevaan koettelemukseen. Ja kivunlievitykseen suhtaudun siten, että haluan spinaalin/epiduraalin, jos se on mahdollista saada. Molemmissa aikaisemmissa synnytyksissä olen saanut epiduraalin, ja sen jälkeen aukeni taivas. Viimeksi osui vielä ajoituksellisesti tosi nappiin, vaikutti vielä ponnistusvaiheessa niin ettei kipuja tuntunut, mutta ponnistustarve ja -tuntuma säilyi. Mulle on tullut niistä puuduteaineista vain molemmilla kerroilla kauhea kutina, viime kerralla vielä paheni, mutta se on pientä kun se synnytyskipu lievittyy niin ettei ole ihan holtitonta. Kätilön mukaan monelle tulee sitä kutinaa haittavaikutuksena.

Kristiin
ja masu 35+0 *poksupäivä!*
 
Nomman kanssa samoilla linjoilla (vielä tässä vaiheessa), eli menen lääkkeittä niin pitkälle kun kykenen ja mielellään ihan loppuun saakka ja käytän noita vaihtoehtoisia kivunlievitysmenetelmiä, mitä nyt KYS:ssä on tarjota. Harmittaa kun altaaseen ei saa synnyttää täällä, voi käyttää vain avautumisvaiheessa :(

Olen opiskelujen puolesta "joutunut" lukemaan jonkin verran alan kirjallisuutta ja koko ajan olen enemmän varma siitä, että lääkkeetön on parempi lapselle. Mutta tosiaan tilanteen mukaan mennään, ensisynnyttäjänä kun ei ole sitä kuuluisaa vertailukohtaa. Kipua kestän pääsääntöisesti tosi hyvin mutta saa nähdä sitten tositoimissa ;)

Niin ja sairaalakassiaen ole pakannut, onhan tuohon H-hetkeen vielä aikaa sen verran, ehkä sitten huhtikuun puolenvälin tienoilla. Bebe onkin perätilassa ja ei todellakaan ala syntymään ennen kuin on kääntynyt takaisin RT:n :D onneksi viikot vasta 31+6 joten aikaa on hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Heips,
en ole saanut kirjoiteltua vähään aikaan vaikka lukenut olenkin. En osaa yhtään ajatella, että tositoimet lähenee vääjäämättä ja sitten meillä on oikeasti toinen lapsi! Pian on 30 viikkoa täynnä, ja se näyttää jo aika isolta luvulta...

Blommor, voimia edelleen, toivottavasti saisit itse kaikesta huolimatta levättyä, ja pienen tilanne paranee!!!

Cherrie_ taisi joskus kysyä että miten päin vauva mulla on, se oli siinä istukan tarkistusultrassa pää alaspäin mutta jos olen oikeassa niin ei ole kyllä pysynyt. Vaihtelee edelleen asentoa joka suuntaan potkuista päätellen... Miten lähellä kohdunsuuta sulla se istukka olikaan? Mulla on takaseinässä, joten ei nouse yhtä hyvin kuin etuseinäistukat tavallisesti, mutta koska olen tähän asti pärjännyt ilman vuotoja (alkuraskautta lukuunottamatta), niin en osaa niitä pelätä. Tosin nyt on alkanut tuleva pitkä lento vähän pelottaa, koska periaatteessahan sen aikana ehtisi sattua mitä vain : / No istukka oli kuitenkin jo "riittävän" kaukana kohdunsuulta, joten vuotoriskiä ei pitäisi olla. Täkäläisen tavan mukaan sain kyllä seksikiellon koska istukka on vielä alhaalla...:p vaikka siis mitään oireita siitä ei ole ollut.

Synnytystä odotan jännityksellä, mutta ihan positiivisella mielellä. Esikoisen synnytyksessä pärjäsin kotona lämpimän suihkun ja synnytyslaulun avulla siihen asti, että olin jo 4 cm auki. Synnytyssalissa jumituin sitten ilokaasun kanssa keinutuoliin, ja koska siinä aika kului niin leppoisasti, niin avautuminenkin hidastui...eli tällä kerralla toivottavasti jaksan liikkua ja olla pystyssä enemmän. Sain lopulta 2 kertaa epiduraalin joiden vaikutus ikävä kyllä haihtui ponnistusvaiheeseen mennessä, ja se tuntuikin sitten pitkältä (45 min) ja siihen asti ikävimmältä. Tyttöä en saanut syliin, hän joutui hengitysvaikeuksien vuoksi suoraan tehohoitoon ja pisteitäkin vain 6 : / Mutta kaikki meni lopulta hyvin, ja kotiin päästiin jo 4 yön päästä.

Sairaalassa mäkin käytän taas mielellään niitä löysiä kaapuja ja verkkoalkkareita vaikka kamalia onkin, kun ei tarvi itse pestä. Omat sukat on kyllä ihan hyvä idea! Liivinsuojuksille ei mulla ollut mitään käyttöä vielä sairaalassa, kun maito nousi hi-taas-ti. Lansinoh-voidetta sen sijaan tarvitsin. Täysimetykseen päästiin kun neiti oli 1 kk ikäinen, ja koska mun äidilläkään ei ole maitoa koskaan ollut tulvimalla, niin varaudun taas samaan tilanteeseen. Käsikäyttöisen rintapumpun (Avent) olen jo hommannut, vaikka viimeksikään en kertaakaan maitoa säilöön asti saanut.

Huomenna taas lääkäriin. Kun tuli 7kk täyteen niin täällä on käytäntönä että tarkastuksia on 2 viikon välein. Töitä pitäis vielä jaksaa tehdä, että saa pöydän puhtaaksi sijaiselle...ja esikoisen 4-v synttärit (3 eri vierasporukalle) olisi järjestettävä. No, se on ihan mukavaa vaihtelua arkeen :)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Olgamaria ja Nuppu 29+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
JOM
Heissan!

Minulla kesti eka synnytys muutaman vuorokauden ja olin tosi kipeä ja väsynyt. Jouduttiin lopulta käynnistämään ja mitään ei siltikään tuntunut tapahtuvan. Olisi pitänyt jo ekan päivän jälkeen käynnistää, mutta kätilö sano että on liian monta synnytystä saman päivän aika käynnissä. Voi taivas! Sain kaikkien mahdollisten kipulääkkeiden ja koukeroiden jälkeen lopulta spinaalipuudutuksen ja muistan kuinka helpottavaa oli, kun sai vähän aikaa levähtää. Puudutus jeesas myös avautumiseen. Käytin siis ekasssa synnytyksessä kaikkia mahdollisia mömmöjä, vaikka olin niin kaikkea vastaan ja ajattelin, että mullahan on semmonen kipukynnys, että kestän mitä vaan. Toinen synnytys lähti itekseen käyntiin ja olin viimeiseen asti kotona ja keskityin hengittämiseen ja rentoutumiseen. Sairaalaan päästyä olinkin jo 5 cm auki ja minut lennätettiin samantien saliin. Siinä hengittelin pari kertaa ilokaasua ja poju oli tunnissa maailmassa....Todella helpolta tuntui synnytys ekaan kokemukseen verrattuna, vaikkakin maailmaan pullahti yli 4 kilonen jässikkä.. Nyt kauhun sekaisin fiiliksin mietin mahanasukin kokoa ja synnytyksen kulkua. No menee miten menee. Ainakin tietää, etää kipeää se tekee, mutta kipu loppuu jossakin vaiheessa :) Ja toivon, että olisi semmonen sopivan kokoinen tapaus. Eli kokoarvioita odotan innolla.

Mä olen nyt todella ylpeä itsestäni. Olen tässä viikon aikana saanut hankittua kaukalon, vaunut, hoitopöydän ja jotain imetysjuttuja...Ajattelin että hoidan kaikki sitten viimesillä viikoilla, kun tekee kotona tylsyyskuolemaa ja odottelee vauvan syntymistä. Jotenkin vaan iski kuitenkin paniikki, että mitä jos sitä onkin sitten niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään. Tai jos vaikka vauva syntyykin ennen laskettua aikaa. Tuskimpa, mutta eihän sitä oikeesti tiedä. Jotenkin on nyt vauhti hiipunut ja maha kasvanut muutamassa päivässä silmissä. Kävely on jo vaikeampaa ja supistuksia tuntuu tulevan. Kyljet tuntuu repeävän. Tekisi mieli ottaa päikkäreitä, mutta mitenkäs sitä kahden lapsen kanssa ottaa? Ei voi niin vaan lepäillä, kun siltä tuntuu. Toisaalta pysyypähän väkisin vauhdissa :)
 
Kivunlievityksestä, mä aina haaveilen synnytyksestä ilman puudutusta. Jokainen synnytys on kestänyt yön yli ja unen puute on varmaan tehnyt olon aika tuskaiseksi, ei oikein jaksa sietää sitä kipua enää seuraavana päivänä. Kestoltaan ovat olleet n. 16-19h.
Ilokaasu riitti mulla hyvin kakkosen synnytyksessä koko avautumisvaiheen ajan (paitsi yöllä se tramal, että sain n. tunnin unta), silloin siis jäi spinaali saamatta. Sitten kun olin 10cm auki, olisin halunnut epiduraalin. Ponnistamaan pääsy pitkittyi, kun mulla oli kalvorakko ja se aiheutti jotain hässäkkää. En kyllä ymmärtänyt yhtään, mitä siinä vaiheessa tapahtui, jotain se kätilö teki ja selitti, että kohta helpottaa. Huusin siinä vaiheessa niin että koko sairaala varmaan raikui, oli niin tuskaista odotella... Sitten kun viimein sain luvan ponnistaa, ei enää ponnistuttanut kunnolla. Varmaan vauvan käsi poskella teki ponnistamisesta jotenkin vaikeampaa, sai puskea ihan hulluna, että sai vauvan liikkumaan. Ponnistusvaiheethan mulla on aina ollut nopeita, alle puoli tuntia, kakkosen aikaan 19 min. Mutta oli kyllä upea tunne, kun vauvan sai viimein pihalle :) Tuli ihan yllättynyt olo, että tässäkö tää nyt oli. Kannattaa ihmeessä kokeilla pärjätä ilman puudutteita, varsinkin jos ei ole mikään kauhean pitkä avautumisvaihe ja yön yli valvominen takana.
Poikien kanssa olen kyllä ollut tyytyväinen, että olen saanut puudutteen, kun ovat olleet sen verran kookkaita, että on tullut repeämiä. Esikon aikaan mulla ehti epiduraalin teho heiketä sen verran, että tunsin repeämisen (tai sitten se tuli niin herkälle alueelle) ja tuntui, että taju lähtee siitä kivusta. Mutta onneksi se sattui vain muutaman sekunnin, ja sitten olikin jo pojun pää ulkona.
Ja tosiaan, jos oksitosiinia tarvitaan avuksi, aion pyytää hyvissä ajoin myös puudutteen!

Mullakin muuten tuli spinaalista kutina, siis kaikenlainen koskettaminen kutitti. Siinä vaiheessa oli jo vauva syntynyt, kun se kutina iski, ja oli vaikeuksia pysyä paikallaan tikkejä ommellessa.

Olgamaria, mulla istukka peitti vielä viimeksi (25+4) kohdunsuun. Ei ole kuitenkaan keskellä, vaan osittain takaseinässä. Toivottavasti sulla menee tuleva lentomatka hyvin :)

Cherrie_ 28+6
 
Minä olen paljon pähkäillyt tuota puuduteasiaa. Mulla on kokemusta sekä spinaalin kans että
ilman. Spinaalin kans on ponnistus sujunut paljon paremmin kun ei ole ollut kipuja haittana
mutta on kuitenkin tuntenut hyvästi ponnistamisen tarpeen. Siitä on ehdottomasti ollut iso apu.
Mutta.... jotenkin se spinaali vaan kammottaa. Kun olen antanut itseni ymmärtää että siitä
voi joskus tulla vakaviakin haittoja jos esim. laitetaan väärään paikkaan. Varmaan äärettömän
harvinaista mutta silti se mietityttää ja paljon. Ja onhan se kammottavan tuntusta ku alkaa
puutuun kaulaa myöten ja tuntuu että puutuuko tässä vielä hengitystietkin. : /
No, mulla on tapana murehtia liikaa. :)

Tiiteli 29+3
 
Mä täällä jo mietin, että oonko väärässä ketjussa :) Mulla nyt alkanut erinäiset raskausvaivat ja vähän kivutkin, mutta synnytys tuntuu vielä kovin kaukaiselta ajatukselta. Tosiaan nyt joutuu öisin tukemaan itseään tyynyillä, ettei pakaroita särje :)D) ja alamahalla tuntuu aika paljon sellaista pientä kipua kävellessä ja liikkuessa. Tai ei se ihan kipua ole, mutta sellainen epämiellyttävä tunne kuitenkin.

Täällä ei vissiin ole mitään tutustumista sairaalaan eikä synnytyksestäkään ole ollut puhetta. Jonkinlainen birth plan pitäisi kuitenkin tehdä. Neuvolakertojakaan ei taida olla kuin yksi jäljellä, joten en tiedä tuleeko sieltä paljon tietoa tai apuja. Yritän nyt saada itseni järkättyä jollekin erilliselle kurssille. Luulen, että synnytystä alkaa ajatella enemmän, kun jää äitiyslomalle.

Sairaalassa ei ilmeisesti viivytä kovin kauaa. Jos ei mitään erikoista ole, niin voidaan kotiuttaa jo samana päivänä kuin lapsi syntyy. Eli ei sinne varmaan hirveästi tarvitse tavaroita. Tosin en tiedä tuleeko talon puolesta mitään vaatteita, jossain ohjeissa taisi olla, että esim. oma kylpytakki pitäisi olla mukana. Kun olin sairaalassa kolme yötä umpparin takia, olin ihan omissa vaatteissa koko ajan eikä mulle mitään sairaalan vaatteita tarjottukaan. Miestä sen sijaan kehotettiin tuomaan kotoa tarvittavia.

Ammeista. Me katsottiin sitä FlexiBathia, koska kokoontaitettavuus kiinnosti. Se oli jotenkin kuitenkin ikävän näköinen ja oloinen eikä se sitten edes taitu mitenkään kovin pieneen tilaan. Ja siihen varmaan tarvitsisi jonkin erillisen remmin, että se pysyisi kokoontaitettuna kasassa. Joten päädyttiin ihan tavalliseen ammeeseen.

Inkeri84, rv 30+2
 
Pikainen kommentti vain tuosta Flexi Bath ammeesta mun kokemus on, että nimenomaan menee todella pieneen tilaan kasattuna ja pysyy oikein hyvin kiinni omalla "renksullaan". Suosittelen!

Paljon onnea kaikille vauvan jo saaneille ja tsemppiä vaivaisille :D

Olikohan Cherrie kuka kyseli mun vasta-aineista niin ongelmana on nimenomaan Rh+ ei siis tyypillinen nega...

Kiitos myös kaikille, jotka tsemppasivat mun vastoinkäymisiä :flower: Ensi viikolla on Oysiin meno ja kerron sitten lisää miten hommat etenee
 
Täälläkin poksupäivä, 29+0 *poks* :heart:

Vauvelin liikkeet on muuttuneet terävämmän tuntuisiksi viime päivinä, hauska seurailla pienen touhuja. Välillä tuntuu sellainen jännä "poreilu", kun tekee tosi nopeaa liikehdintää. Punkeaa itseänsä paljon viistottain, jalat ja välillä pää ? painaa inhottavasti vasemman lonkan yläpuolella. Eilen ei taas meinannut löytyä yksimielisyyttä hyvästä nukkuma-asennosta :D Jos löytyi sellainen asento, ettei paina lantiota/ kylkiluita, alkoi kauhea potkiminen. Pyörin toista tuntia, ennen kuin löytyi molempia miellyttävä asento.

Spinaalista vielä, onhan tosiaan joillain puutunut vain toinen puoli, tai ei ole onnistunut ollenkaan tmv. Ja joiltain on kuullut, ettei ole synnytyksen jälkeen pysynyt tolpillaan. Mulla ei ole kummallakaan kerralla (epiduraali/ spinaali) tuntunut puutumista muualla kuin lantiossa ja hyvin olen päässyt kävelemään synnytyssalista suihkuun ja sen jälkeen osastolle. Esikon aikaan mun kanssa samaan huoneeseen tuli nainen, jolla oli pistokohta tosi kipeä, kyseli hoitajilta, onko se epi-katetri unohtunut ottaa pois.

KeepGoing jaksaa tehdä vielä yövuoroja, huh!

Cherrie_ 29+0

 
Aurinkoista pakkas huomenta:cool:

Vauvan liikkeitä on hauska seurailla,kun välillä puskee pyllyään tuohon oikealle ylämahan sivuun ja yksi ilta oli selvä hikka,tuntui tuolla ihan alamahalla,kun kaveri tykkää oleskella jo pääalaspäin:heart:

Täällä on alkanut olla ummetus riesana,vaikka nyt koettanut välttää niitä makeitakin:(

Yöllä saa käydä vessassa monesti kaksikin kertaa,kun rakkoa alkaa niin painaa,että herään,sitten kun pääsen takasin sänkyyn alottaa vauva jumpat:whistle:

Sämpylöitä aloin leipomaan,kun illalta jäi puuroa yli:)

petronella ja toukotoukka 29+2:heart:
 
Mäkin tulin poksahteleen 31+0!!!!! :heart:

Tää jatkaa vauvan huoneeseen ompelua, verhot on melkein valmiit ja sitten olis tarkotus päällystää kaverilta saatu väärän värinen pinnasängyn pehmuste,tarkoituksena myös tehdä pinnasänkyyn verhot, parit tyynyt yms mihin kangas riittää... =)

Lähtisköhän toi mies viikonloppuna ikeaan hakeen hoitopöytää yms. pientä :D

Täällä tuntuu että liikkeet on vähän muuttunut, tulee välillä edelleen semmosia teräviäkin potkuja mutta pääosin on enemmän möyrintää ja punkemista =) masu muljahtelee :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vielä tuossa mieleeni vauvan kotiintulo vaatteista,että millä perusteella ne valitsette?Siis ne sisävaatteet,ostatteko valmiiksi jotkut ihanat,kun näette,vai laitatteko jotain äp pakkauksesta tai sisarusten vanhoja?
Itselllä kauhee pähkäily menossa,en löydä jo olemassa olemasta vaatevalikoimasta mieleistä,varsinkin,kun sukupuoli on salassa,täytyisi siis olla jotain,mikä sopii molemmille:DHaluan,että on jotain uutta jokaiselle uudelle vauvalle,ihan omaa,no onhan tässä vielä aikaa miettiä ja vaikka ostaa,jos näkee jotain ihanaa:)En ole ostanut punaista,enkä sinistä vaatetta,vaan neutraaleja,mitä olen hankkinut mm.parit pienet sukat ja muutaman uuden bodyn(joissa tumput).
 
Viimeksi muokattu:
Heissulivei vaan tännekin! Tuntuu että sitä jumittuu vaan tonne fb:n puolella, mutta lupaan näin loppua kohden aktivoitua täälläkin. Jokapäivä tulee kuitenkin useampaan otteeseen luettua, se kirjoittaminen vaan on niin hankalaa jotenkin ;)

Ensiksi haluan toivottaa Blommorille ja perheelle kovasti jaksamista :hug: ja pienelle prinsessalle voimia. <3 Jatkokuulumisia odotellaan.

Synnytyksistä oli puhetta.. en halua ees vielä ajatella sitä asiaa. Tosin kohtahan se on ajankohtaista, onneksi pääsen pelkopolille siitä juttelemaan. Ja aikasempaa kokemusta kun ei ole niin.. no mutta jos alatiesynnytykseen päädytään niin otan kyllä kaiken kivunlievityksen vastaan!

Sairaalakassistakin oli jotain puhetta. :) En ole ajatellut sitäkään sen kummemmin, kuin että vauvan kotiutumisvaatteet on valittuna ja olen kirjoittanut ylös että neuvolakortti ja hygieniatarvikkeet sairaalakassiin :D Kyllä ne kerkee vielä pakata ;) Onneksi meiltä sairaalaan ei ole kovin pitkä matka ja käy tuo ukko kotosalla kuitenkin siinä välissä niin voi sitä pyytää sitten jotain tuomaan jos tarvii. :)

Vauvan huonetta on tässä pikkuhiljaa laitettu kuntoon ja viimeisia hankintoja tehty, edelleen turvakaukalo puuttuu kun en ole päättänyt vielä minkä haluan. :D Neuvolakäyntejä on nyt kahden viikon välein, ja lopuksi viikon välein. Jippii ja jee. Jos viiden viikon päästä vauva haluaa kammeta ulos yksiöstään, en pistä pahitteeksi, alkaa tällä mammalla jo olemaan kovin tukala olo.. Puuh.

Mahtavaa viikonloppua kaikille ja tsemppiä vaivoista kärsijöille!

citrus86 & ipana 30+1
 
Sol1, mä oon kans huomannut tuon vauvan liikkeiden muuttumisen. Joskus tulee jotain yksittäisiä teräviä potkuja (tai iskuja?), jotka suorastaan pelästyttää, mut muuten sellasta kokonaisvaltaisempaa muljahtelua ja just punkemista. Ehkä alkaa olla jo vähän ahtaat paikat?

Vauvan kotiintulovaatteista, oon ajatellut että valitsen vaan noista kavereilta saaduista ja äitiyspakkauksesta tulleista vaatteista sillä hetkellä eniten silmää miellyttävät. En osta mitään erityisiä. Yksi vaihtoehto olisi söpö body, jossa kummipoikani tuli kotiin sairaalasta parisen vuotta sitten. Siinä olisi hyvä karma.

Varasin huhtikuun alkuun sairaalatutustumiskäynnin Naikkariin. Vaikken sinne pääsisikään tositoimiin, niin ei noilla tutustumiskierroksilla kauheesti eroa kuulemma ole. Hullua katsella kalenteria, kun pääsiäisestä eteenpäin on tosiaan joka viikko neuvola ja muuta aihepiiriin kuuluvaa, viimeinen neuvolakäynti sovittuna lasketusta ajasta seuraavalla viikolla. En kyllä edes halua kuvitella itseäni puuskuttamassa lähijunaan 40+ viikoilla, kun nyt jo tekee vähän tiukkaa... Lauantaina kalenterissa odottaa viininmaistelukurssi! Vähän mua naurattaa mennä sinne maha pystyssä herättämään pahennusta, mutta saatiin se joululahjaksi, eikä päivää voinut vaihtaa. Muut saa niellä ihanat viinit, mä sit vaan syljeksin ne pois.

Ihanaa ja vaivatonta viikonloppua!

32+5
 
Aurinkoista pakkasaamua myös täältä suunnalta!

Tänään poksahdus-päivä 33+0!

Aamuvarhain tulikin oikein "paniikkiherätys", kun mies soitti että on jäänyt autolla välille. Ei muuta kuin hyppy toppavaatteisiin ja unen pöpperössä ajelemaan autolla, huh!

Täälläkin yöt menee pyöriessä, viime yö oli taas yhtä tuskaa. Oon yrittänny tukea tyynyillä vatsaa ja polvien välissä pakko olla myös tyyny. Nukkuminen onnistuu vain jommalla kummalla kyljellä, mutta jos on pitkään yhdessä asennossa niin alkaa alaselkää särkemään. Lisäksi suonenvetoja ollut harvase yö. Ja vessassa saa rampata kerran pari yössä :D Mäkään en laittais hanttiin, jos vauveli haluaisi putkahtaa ulos jo tässä kuukauden päästä, alkaa olla jo aika tukalaa..

Vauvan sisävaatteista: Mä otan varmaankin noista äippäpakkauksen vaatteista jotain sairaalaan mukaan.. Kun siinä tuli kerta niitä pienenpieniä :) Nehän oli petronella09 myös neutraalin värisiä, löytyiskö niistä jotain kivaa?

Synnytyksestä: Mua jostain syystä kauhistuttaa nuo puudutuksetkin, vaikka aioin kyllä ottaa kaikki kivunlievitykset mitä tarjotaan. Ja siinä vaiheessa, "kipujen kourissa", ei varmaan pelota puudutuksetkaan, kunhan vaan saa helpotusta, näin ainakin olen ajatellut :D

Tietääkö kukaan, myydäänkö ikeassa hoitoalustoja?
Yritin katsella netistä, mutta en löytänyt kuin hoitopöytiä..
 
Itse haluaisin mahdollisimman nopeasti sairaalasta pois. Aion livahtaa jo saman vuorokauden aikana jos vauva on ok ja itse olen ok.
Vauvan vien sitten vain pari pv sen jälkeen tarkastukseen. Se ei ole ongelma.

Tuntuu kurjalta
:( kun Haikaranpesää ei enää ole Kätilöopistolla vaan tilalla on "massatuotantolaitos" kaikkine ongelmineen. Se on syy miksen halua jäädä.
Koin aivan erilaisena synnytyksen edeltävän ja jälkeisen ajan Haikaranpesässä kuin aikanaan Kättärillä. Ero oli huima. Oli kuin olisi rauhanlaaksossa Haikaranpesässä... :/
 
Heips!
Toivotav paljon voimia blommorin perheelle.. Kuullostaa todella vaikealta tilanteelta...

Ja onnea kaikille joilla on vauva tullut jo maailmaan!

en ole muutamaan viikkoon kirjoittellut kun ollut itsellä niin vaikeaa.. Yhtäkkiä kaikki on mennytkin jotenki päin seiniä.. Muutama viikko sitten tajusi että äidilläni on skitsofrenia.. Enkä tiedä ottaako se apua vastaan kun niin väittää ettei olis... Oon yrittänyt tehdä kaikki voitavani mutta tuntuu että kaikki on menetetty.. Niin neuvoton olo.. Ei vois parempaan saumaan tulla ku pikkunen mahas ja stressaa ja itkee melkee päivittäin.. Ei tämmönen tee pikkuselle hyvää :(

Neuvolakuulumisiin.. Maanantaina siis oli neuvola.. Hemoglobiini oli hyvä ja painoa oli tullu 1,4kg lisää... Sf-mitta 28 keskikäyril mennään.. Vaavin sykkeet 136-150.. Oli mukava neuvola käynti kun sai pitkään puhua ja mahdollisesti saa jonkun ajan psykiatrille ku tuntuu kyl että ei pää aina jaksa.. Mut muuten on jees... Pikku kaveril kaikki hyvin ja odotan tätä pientä kovasti.. Haluis nähdä sen jo :) mut saa luvan masus viel pysyy..

Toivotaan aurinkoisia kevät päiviä ja plussaa että lumetkin sulais!

Pipsukka93 ja poika 31+1
 
Ikean hoitoalustoista en löytäny kun ne päälliset... tosin kaveri joka sieltä osti ton gunnunge (tai joku semmonen) hoitoalustan ja päälliset kiros sen alimpaan helkkariin kun on sellasta materiaalia että ei saa pyyhittyä vaan menee pesuun jos tulee pissat yms. alustalle... Hoitopöytä tosiaan aateltiin itekkin sieltä hakee mutta en tiedä sitten siitä alustasta jos on...

Kotiintulovaatteista mä olen kattellu noista uusina ostamistani bodyn ja puolipotkarit mitkä vaaleenvihreenä menis kummallakin jos nyt käykin niin että meidän tytöllä onkin pallit :LOL: mutta toisaalta olen ihaillu kaverin vauvalle aikoinaan ostamaani vaaleenpunasta bodya jossa on kurren kuva ja käännettävät hihat.. päällivaatteeks aattelin ainakin koppaan tintun turveloa... ;) ihastunut siinä oleviin pupun korviin =)

sairaalakassia mulla ei edes vielä ole hankittuna ;) ajattelin hoitolaukkuun laittaa itelleni tarvittavat hygieniatarpeet ja sensemmoset ja mahdollisesti jotkut kevyet lähtövaatteet itelleni ja vauvalle + mitä nyytti nyt tarvii niin lyhyellä matkalla sairaalasta kotiin (mä niin toivon et sillon olis jo lämmin, muut laitan kaukaloon valmiiks sitten joskus (kun saadaan kaverilta se kaukalo) :D
Itelleni en aatellu ottaa mitään viihdykettä kun kännykän ja laturin mä luulen että vauvassa on mulle tarpeeks ihmeteltävää :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heip. Omaa napaa tällä kertaa:
Eli Terveisiä synnäriltä. Viime yönä heräsin yllättäen klo 01 supistuksiin, jotka sen verran kivuliaita, että nukkumisesta ei tullut enää mitään. Pieniä pätkiä horteessa välissä, muuten jatkuvasti supisteli niin, että kipu tuntui selässä ja lonkissa. Yö meni niitä kuunnellen, ja vessassa ravaten, ja välillä kauhee painon tunne vaan. Nukkumisesta ei tullut mitään, ja jossain vaiheessa siirryin sohvalle sitten vaan lepäämään. Supistuksia tuli parin min välein, kestoltaan n. 30s-1 min, välillä oli kai pitempiä taukoja kun seuraavan tullessa huomasin että olin välissä torkahtanut.
Soitin aamulla sitten synnärille, ja pyysivät näytille kun viikkoja kuitenkin vielä naftisti. Sinne mennessä supistukset laimeni kyllä samantien. Olin eka käyrillä parikymmentä minuuttia, ja siinä piirtyi jonkin verran supistuksia, joita en kyllä kokenut kipeinä, enemmän paineena selässä. Sitten lääkäri tarkisti tilanteen, ja kohdunsuu oli 1cm auki, pehmeää kanavaa pari senttiä. Rv 27 neuvolassa kanavaa oli 4 cm ja kiinteä, suu tiukasti kiinni. Painoarvio oli 2.8kg tällä hetkellä, ettei onneksi ihan kovin pieni. Vauva oli jo ihan alhaalla. Gyne oli sitä mieltä, että hyvin voi olla nyt synnytys alkamassa, kohdunsuusta tietty ei tiedä missä vaiheessa muuttunut, pikku hiljaa, vai viime yön "ansiosta", mutta aiemmin ei ole supistellut. Joka tapauksessa, jos lähtee syntymään, ei estellä, joten nyt vaan otan kotona rauhallisesti ja toivotaan, että vielä ainakin pari viikkoa pysyisi masussa. Jonkin verran supistuksia on nyt aamustakin tullut, mutta vähemmän. Toivon kovasti, että vielä muutaman viikon pysyisi masussa, ja koitan ottaa nyt rauhallisesti. Ei ollut mukava tuo viime yö kyllä, toivottavasti ei jatku sama touhu ens yönä...:stick:

Näillä puheilla samantien lepäämään. Myöhemmin kommentoin lisää.

Kristiin ja masu 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Vauvan kotiutumisvaatteista, ostin sellaisen söpön vähän paksumpaa kangasta olevan potkuhaalarin, kun sattui kaupassa tulemaan vastaan. Just ne ihan pikkukoot oli kivan näköisiä, ei enää isompana, esim. 74cm, niinkään. On neutraali, vaalean keltaista, vähän oranssia, valkoista ja beigeä. Ja nallen kuva. Pesin sen tänä aamuna, ja sain viimein silitettyä ja laitettua ekat pienet vaatteet lipastoon asti :heart:

Ei mullakaan tosiaan vielä ole sairaalakassia pakattuna, yleensä olen pakannut vasta viikko tai pari ennen laskettua. Mutta edellisiltä kerroilta on aika selkeät suunnitelmat, mitä haluan mukaan :)

Pipsukalle tsemppiä haastavaan elämäntilanteeseen! :hug:

Kristiinillahan on ollut jännät paikat! Toivottavasti toukka pysyisi kyydissä vielä muutaman viikon.
 

Yhteistyössä