Toukokuun toukat 2013 *Maaliskuussa*

Baby Björn rintareppu ollut kahdella ekalla ja olen tykännyt helppouden takia. Sama reppu nyt siis kolmannella. B-B sitterikin oli mutta myimme sen tokan jälkeen ja nyt kaduttaa hiukan. Tilalla on perus Emma sitteri. En tiedä siitä mitään vielä sanoa.
 
Meillä on kans toi Baby Björn rintareppu, esikoiselle aikanaan ostin ja mun mielestä se on ihan hyvä. Oon lähinnä käyttänyt sitä koiran kanssa lenkkeillessä ja muuten silleen kun ei tarvi montaa tuntia raahata mukana. Aion käyttää tälläkin.

hiita mietti sitteriä, jos mä olisin muutamassa kun vauva on vielä aivan pieni niin en hommais vanhaan asuntoon sitteriä, uuteen sit jos kokee tarpeelliseksi. Meillä on vauva ihan vastasyntyneenä viettänyt aikaansa äitiyspakkauksessa ja sit kun on ruvennut enemmän oleen hereillä niin sitten siirtynyt sitteriin.

Mä en kysynyt vauvan sukupuolta kahdesta ensimmäisestä, toisesta olin ihan kahden vaiheilla kysynkö, mutta en kuitenkaan kysynyt ja silloin jo päätin että josko meille vielä joskus kolmas tulee niin kysyn oitis kumpi on. Mullahan oli molemmista ensimmäisistä hyvin voimakas tyttöolo, kun taas tästä on ollut hyvin voimakas poikaolo. Näyttäis noi olot olevan hyvin oikeassa olevia :).

Armin ja poitsu 33+2
 
Aurinkoista pääsiäistä tulin toivottelemaan kaikille!

Me ollaan ulkoiltu oikein urakalla, tosin eilinen lenkki koirien kanssa oli nivusten mielestä liian pitkä, koska ilta meni kipuillessa.. Kun ei vaan malta olla pois tuolta auringosta ja keväisestä ulkoilusäästä :ashamed:

Mulla oli perjantaina poksupäivä 35+0! Ihan uskomatonta, että ollaan jo näin pitkällä.

Nyt tämmöinen pikapäivitys, paremmalla ajalla sitten lisää :popcorn:

Amon & herra-piskuinen 35+2
 
Vihdoin minäki sain aikaseksi tänne tulla kertomaan meidän kuulumiset! Kävin perjantaina 8.3. Oulaskankaalla ku oli paineet ollu vähän nousussa vaikkakin edelleen normaalien rajoissa, että ottavatko seurantaan ettei ala kehittämään raskausmyrkytystä. Ottivat sitte seurantaan ja käskivät seuraavalla viikolla viedä pissanäytteet, että katsovat tarkemmin valkuaiset.

Lauantaina sitte kävin kavereilla saunomassa ja sen jälkeen hain kebappia itelleni ja miehelle ja sain joko niistä ruokamyrkytyksen tai vatsataudin tai jotain vastaavaa ku sunnuntaina oli vatsa ihan löysällä ja oksensin aamupäivästä ja sitte taas illalla.

Maanantaina 11.3. aamuyöstä mies oli töissä ja heräsin kuuden aikaan hirveeseen alavatsakipuun ja tietenki oletin, että se johtu tosta vatsataudista ja yritin sitte kivuista huolimatta jatkaa nukkumista ku mies hetken päästä tuli kotiin. Oksensin sitte aamustaki vielä kerran ja ku kivut vajaan parin parin tunnin päästä siirty alavatsan lisäksi alaselkään ni tajusin, että ei piru nämä on vissiin supistuksia. Niitä tuli yks toisensa jälkeen jonku viiden minuutin välein ni käskin miehen soittaa ambulanssin, että lähetään tarkistukselle, että kaikki on ok. Sitte ku menin vessaan ja samalla puhuin puhelimessa hätäkeskuksen kanssa ni huomasin, että oli tullu veristä vuotoaki.

No sitte hetken päästä ambulanssi tuli pihaan ja nappasin mukaan vaan lompakon, puhelimen ja neuvolakortin ja lähettiin kohti Oulaskangasta. Ambulanssissa mulle laitettiin tippa ku oli ollu tuota mahatautia. Käytiin Oulaskankaalla ja supistuksia tuli edelleen ihan koko ajan ja siellä kätilö tarkisti kohdunsuun tilanteen ja sano huonolla suomellaan, että synnytys on nyt kyllä käynnissä, että ei tätä voi enää estää ja että tuskin ehitään ees Ouluun ennen ku syntyy. Siinä vaiheessa meinas iskiä pieni paniikki, mutta onneksi ei pystyny turhia miettimään ku supistuksia tuli koko ajan. Myöhemmin mulle sanottiin, että kohdunsuu oli ollu tossa vaiheessa auki jo 7cm.

Siitä sitte lähettiin samantien kohti Oulua (kaikki keskoset menee OYSsiin). Ambulanssissa sain sen verran aikaseksi, että pistin miehelle viestiä, että tulis Ouluun mahollisimman pian ku lapsi syntyy todennäkösesti jo ambulanssissa (meidän oma auto oli just sopivasti rikki ni vähän pelotti, että millon se vasta ehtii Ouluun) ja OYSsissa töissä olevalle äitille pistin kans viestiä. Sitte keskityin vaan hengittämiseen ja yritin pitää lapsen sisälläni mahollisimman lähelle Oulua. Onneksi ambulanssissa oli kätilö mukana ni se osas neuvoa miten hengittää yms.

Lopulta vauva päätti ettei aio odotella Ouluun asti ja ambulanssi piti pysäyttää linja-autopysäkille Limingan kohilla, että pystyin synnyttään. Kätilö leikkas välilihan, mikä oli ehkä tuskasinta koko synnytyksessä vaikka se muka käyttiki puudutetta. En sitte tiiä eikö se ehtiny vaikuttaa vai miks sattu niin paljo. Lapsivesi meni vasta ambulanssissa ku kätilö puhkas kalvot.

Terve pieni tyttö synty klo 9:46 eli alle neljä tuntia sen jälkeen ku supistukset oli alkanu. Eikä siis ollu mitään merkkejä, että vois syntyä etuajassa eikä synnytyksen käynnistymiselle löydetty mitään muuta syytä ku, että mahdollisesti tuo oksennustauti/ruokamyrkytys saatto vaikuttaa siihen.

Tytön mitat: paino 1500g, pituus 40,7cm ja päänympärys 29,3cm ja tyttö synty siis rv 31+2.

Nyt vajaa kolme viikkoa myöhemmin painoa on 1850g ja vointi hyvä päälle puskevasta flunssasta huolimatta. Alussa tyttö oli vuorokauden hengityskoneessa, vuorokauden nasaalissa ja vuorokauden happiviiksillä, mutta siitä asti on pärjänny ilman hengitystukea, mutta nyt pari päivää sitte happiviikset laitettiin takas ton flunssan takia. Pari päivää sitte päästiin myös keskoskaapista lämpöpöydälle ja kohta todennäköisesti ihan tavalliseen sänkyynkin :) Eli kaikki etenee aivan mallikkaasti.
 
Paljon onnea pikku-prinsessalle ja perheelle, Jen90! :heart::flower:

Aika hurja synnytyskokemus sulle tuli! Ihanaa, että kaikki on kuitenkin mennyt vauvalla hyvin, vaikka syntyikin noin aikaisin. Hienosti on lähtenyt kasvamaan :) Toivottavasti saatte pikkuisen pian kotiin mukaan :heart:
 

Yhteistyössä