Toukokuun toukat 2013 *Maaliskuussa*

Huomenta!

Pikaiset neuvolakuulumiset ennen kuin kuopus hoksaa että olen koneella...

Rv 30+3
paino 70,8 (10 kiloa kertynyt)
sf-mitta 28
RT
vauvan painoarvio 1500 g

Siinäpä ne olennaisimmät. ;) Muut jutut oli ihan normaaleja.

Kysymys kuuluu, minkälaisia painoarvioita teidän vauvat ovat saaneet näillä viikoilla?
 
Huomenta. Meillä täällä maaseudulla pidetään neuvolassa perhevalmennus,en sitten tiedä mikä käytäntö on Tampereella:whistle:


Painoarvioista:
meidän toukotoukka oli rv 28+5 1,9 kg,mutta hänestä onkin tulossa isokokoinen,sisarukset samalla viikolla olleet 1,6-1,7kg:D

Vaivaako muita makean nälkä? itseäni vaivaa ja olen vaan koettanut syödä makeaa kohtuudelle tuon vauvan isokokoisuuden vuoksi:ashamed:

Olipa taas yö,usampi herääminen ja sitten ei taas uni meinannut tulla millään,vauvakin tuntuu olevan joka kerta hereillä,kun minäkin:whistle:Nyttekin on jo heti aamusta kovasti liikkeessä:heart:

petronella ja toukotoukka 30+2:heart:
 
Huomenta!
Viimein täälläkin poksuu: 30+0 *POKSIS*! :heart:

Sf-mitasta, mulla se ei ole kertonut mitään vauvan koosta. Keskikäyrän alapuolella on roikkunut paljon aiemmissa raskauksissa, ja vauvat on olleet 3200-4520g. Painoarvio on tehty vain esikosta, rv 36 löytyy eka merkintä.

Muotopuolesta masusta, kyllä välillä näkyy päälle päinkin, että vauva on poikittain. Välillä venyttää jalkansa suoraksi, ja silloin pullistuu toinen kylki hienosti. Pitkällään ollessa erottuu tosi selvästi, missä päin peppu on, yleensä tuolla sivussa, oikean kylkiluun alapuolella.

Mullakin on raskausarpia oikealla puolella alavatsassa. Menee ristiin rastiin vähän kämmentä isommalla alueella. Monet luulee, että olen ollut jossain onnettomuudessa, esim rakenneultran kätilö kysyi asiasta.

Mikkelissäkin pääsi kurkistamaan synnytyssaliin tutustumiskäynnillä, kun sattui yksi olemaan tyhjänä. En muista, mitä asioita siellä käynnillä käytiin läpi, kun on aikaa n. 9 vuotta. Muistelen, ettei missään käyty kauheasti läpi kivunlievityksiä ennen synnytystä.
muoks. täälläkin perhevalmennus oli neuvolassa, sitten oli erikseen tutustumiskäynnit Mikkeliin eri porukalla.

Munkin pitäisi käydä vauvalelut läpi,ja kärrätä vanhan jumppalelun tms. osia kirpparille. Ne roikkuvat jutut siis. Luulen, ettei ne käy tuohon, mikä ostettiin. Löysin kohtuuhintaan käytettynä netistä :)

Kannattaa kokeilla netistä löytyviä asento-ohjeita, jos vauva jumittaa sitkeästi perätilassa. Olikohan jotain konttausjuttuja yms. Sain niillä kuopuksen pyörähtämään raivotarjontaan 35+ viikolla.

Mä olen aina tykännyt herkutella :D Viime viikolla mussutin vähän turhan monta suklaasuukkoa, iski ihan kauhea himo. Oli sellainen sokeripommi, että tällä viikolla ei ole tehnyt mieli juuri mitään makeaa. Muutaman kaurakeksin olen ottanut kahvin kanssa.

Tiivi-Taaville ja perheelle pikaista paranemista!

Oikein mukavaa perjantaita ja alkavaa viikonloppua kaikille :)

Cherrie_ 30+0

 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Painoarviosta, meillä pikkuinen paino 30+1 1600g. Keskikäyrällä mennään.

Makeanhimosta, herkuttelen joka päivä. Pakko saada suklaata tai jotain makeaa suuhun :ashamed:

Eilen oli neuvola ja nyt oli painoa tullut kolmessa viikossa 500g, yhteensä 11kg tähän mennessä. On painon tulo vähän onneksi pysähtynyt. Mutta nyt olenkin alkanut liikkumaan taas joka päivä, voi vaikuttaa aika paljon. Pitäisi silti jaksaa katsoa mitä suuhun laittaa ettei olisi synnytyksen jälkeen sitten hirveesti pudotettavaa. Ennen raskautta laihduin 17kg joten toi painon tulo ahdistaa : /

Jollain muullakin oli vauvan sykkeet laskenu? Ennen oli 135-150 luokkaa, eilen 120-130. Kysyin terkkarilta mutta hyvältä kuulemma kuulosti.

Raskausmyrkytyksen oireita täällä havaittavissa taas enemmän, neuvolassa tarkkailaan nyt miten etenee, kahden viikon päästä on onneksi taas tyks käyntikin.

Meillä vaaveli onneksi jo laskeutunut niin paljon että ei ahdista ylävatsaan mitenkään ja hengittäminenkin on helppoa. :) Vertaan edellisiin raskauksiin joissa näillä viikoilla oli todella tukalat oltavat. Muuten toi pallo tossa edessä on kyllä häititsevästi tiellä joka asiassa : /
Oisin jo ihan valmis synnyttämään alkaa liitoskivut ym. muut asiat jo painamaan. Vakaasti olen päättänyt vappuna synnyttää :whistle:

Aamulenkille pitäisi suunnta, ihana aurinkoinen ilmakin taas :)

tigrumamma ja toukka 31+4
 
Petronella09, joo, aivan törkeä makeanhimo! Yleensä olen enemmän sipsinaisia, mutta nyt ajattelen koko ajan suklaata, varsinkin maitosuklaata ja suklaapatukoita. Mmm! Niin, enkä pelkästään ajattele, vaan olen myöskin syönyt herkkuja enempi kuin koskaan.

Painoarvioita ei ole meidän vauvasta esitetty olleskaan. Tai no rakenneultraaja sanoi jotain, mutta silloinkin se oli vaan se yleinen "Tässä vaiheessa vauvat yleensä painavat x grammaa". Ehkä siellä neuvolalääkärillä sitten kuulee jotain aiheesta? (Jos se taas kestää 10 minuuttia hela hoito, niin tuskin kyllä ehtii...)

Helsingissä on perhevalmennukset neuvolassa ja sit synnytyksen jälkeen leikkipuistossa pari kertaa, mut tutustumiskäynnillä sairaalaan päästään kattelemaan synnytyshuoneita ja esitellään kaikki kivunlievitysmetodit ym. Tai näin oletan, ainakin kaverit ovat kertoneet.

Ihana hulinaviikonloppu tiedossa, tänään tulee koko viikonlopuksi kylään miehen (ja mun!) kavereita toiselta paikkakunnalta, ja lauantaina jätän miehet hengaamaan keskenään ja meen tyttökerhomme kevättapaamiseen. Ihanaa viikonloppua kaikille teillekin!
 
JOM
Heips!

Mä pääsin/jouduin ylimääräiselle äippäpolikäynnille ja kaikki pitäisi olla ok. Sain nähdä pikkusen tyllerön lutkuttelemassa peukkua, voih! Tai kyseessähän ei ollut mikään pikkuinen, kun painoarvio oli 2111g ja viiikkoja siis 32. Vauva oli kääntynyt lähtöasemiin ja painunut aika alas. Kohdunkaulaa oli jäljellä 2 cm ja kohdunsuu oli auki yhdelle sormelle. Sain käskyksi levätä ja välttäää pitkiä kävelyitä, nosteluita yms. kuormittavia hommia, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Sata ja miljoonaa asiaa tehtävänä ja hoidettavana ja eihän nuo lyhenemiset ja avautumiset välttämättä tarkoita yhtään mitään. Mietin vaan kun painoarviot on ollut kokoajan aika reippaita, niin onkohan tuo laskettuaika kuitenkin mulla oikeasti vähän aikasemmin.... No...mieluusti kyllä synnyttelisin heti toukokuun alussa :) Painoa minulla on tullut nyt 10kg lisää, turvotus lisääntynyt ja HB vaivaiset 95. Rauta ei imeydy tähän kroppaan. Olen kyllä alkanut taas ykäilemään, joka voi olla osa syy ettei HB nouse. Olen tosi lyhyt ja pieni, joten tuntuu ettei vauva mahdu olemaan tuolla mahassa. Kun syö, tulee helposti safkat ylös, kun pöperöt ei mahdu olemaan sisällä. Ja sitten kun ei syö, tulee taas laatta. Helppoa!

Mutta sellasta täällä...Hyvää keväisen aurinkoista perjantaita!
 
Mullakin makeanhimo olis koko ajan taas päällä mutta pitää yrittää estellä itseä noiden sokeriarvojen takia. Alkuraskaudesta maistui makea, keskellä ei ja nyt taas :) Ja yksi mikä myös himottais koko ajan olis virvoitusjuomat!

Mulle tuli heti alkuraskaudesta linea negra alhaalta napaan ja nyt se on alkanut kasvaan ylöspäin navasta. Tai on se siinä jo kokonaan mutta suht himmeänä. Taitaa vaan vahvistua päivä päivältä.

Jorvissa käsitykseni mukaan tutustumiskäynnillä tutustutaan synnytyssaliin sekä juuri noihin kivunlievitysmenetelmiin. Perhe- ja synnytysvalmennus olis neuvolassa mutta koska ne olivat aina torstaisin klo 8-10 niin meillä ei ollut mahdollisuuksia kyseisenä ajankohtana mennä paikalle. Fyssari piti yhden kerran alkuraskaudesta ja se sentään alkoi klo 15.30. Synnytyksen jälkeen olis kanssa neuvolassa ja puistoissa tapaamisia sekä yksi fyssarin tapaamiskerta lisää. Sitten sitä aikaa luulis olevan :)

Painoarviota meille ei ole kerrottu muuten kuin silloin 4D-ultrassa. Siellä lääkäri arvioi silloin, että tyttö painaisi syntyessään n. 3200-3500 g mutta siitähän oli vielä vaikka kuinka monta viikkoa synnytykseen, joten en luottaisi siihen ollenkaan. Enemmän odotan sitä synnytystapa-arviota, joka on sitten 36+2 viikoilla eli tasan kuuden viikon päästä :heart: Siihen ehkä voi jo vähän luottaakkin.

Tänään saadaan Tempurin petari! Vitsit sitä on odotettu!! Toivottavasti siitä olis tehoja jopa tähän issiaskipuun...ainakin ne tyynyt on aivan ihanat. Saatiin ne joululahjaksi enkä enää ikinä vaihtais pois.

Mutta nyt takaisin töiden pariin!

Mukavaa viikonloppua!
Farkkutyttö ja Ihanuli 30+2
 
tää tuli poksahtaan tännekkin pokspoks 32+0 <3 <3
vattaa repi hulluna kauppareissulla ja nyt haudon sitä vehnätyynyllä... ilmeisesti painaa niin paljon jo että vaikka käytän aina tukivyötä niin silti rasittaa liitoksia tai jotain... (?!) ei musta supistuksia ole...
 
Heips!

Ollut kyllä laiska kirjoittelemaan mutta nyt päätin tehdä niin... Niin ja kiitos kaikille jotka toivotteli tsemppejä.. Ja yksi kysyi miten huomasin äitini tilanteen... Se onkin pitkä tarina.. Järjettömän kuuloinen mutta näin lyhyesti sanottuna hänellä on paljon harhoja ja psykoottisia oireita.. En tosiaan tiedä hänen hoidoistaan mitään kun estänyt tietojensa levittämisen.. En tiedä tuleeko se siitä ikinä kuntoon.. Nyt jouduin sanomaan hänelle että tarvitsen omaa tilaa mulle ja miehelle ja tulevalle vauvalle mikä oli äärimmäisen vaikeaa.. Monet niin sanoneet että pitää nyt keskittyä omaan elämään ja niin yritänkin.. Mut ahistaa.. Kieltää nyt omalta äidiltä kylään tulemisem tällä hetkellä.. Tuntuu niin musertavalta... En vaan tiedä mitä muutakaan nyt tekisin.. Mikä on oikein.. Tai väärin...

Mutta sitten tähän pikku ihmiseen joka majailee mahassani :) eilen siivoilin kotona ja nyt on ihan järkyttävän kipeä lantio... Kävely on matelua.. Lähteeköhä pois vai pnko se viel loppuun asti... Pari kuukautta.. Apua kuullostaa sinäänsä hirveeltä kun tää lantio ikävä ollut joku viikon verran tai kaks oikeestaan... Aika menee aika nopee muistakaa miten pitkä aika kaikesta on.. Pikku kaveri liikkuu innokkaasti... Välillä kyllä oikeen kipeältä tuntuu.. En tosiaan itekkään tiedä pikkusen painoarviota mutta sf-mitan mukaan keskikäyrillä.. Voihan se olla pari kilonen tai sitten alle... Maha ei nyt mikään suuren suuri ole mutta näköjään mahtuu aika huvin olemaan kohtu aika takana.. Itse en ole mahaan saanut arpia kun joku vanha pieni arpi venyny mutta sitten muualle senkin eestä... Pakarat.. Reidet.. En sitten tiedä onko mahan öljyämine auttanut asiaan.. Vielähän tolla mahalla on aikaa kasvaa :) sain tossa tällä viikolla vaunut itelleni.. Oih mä tykkään mitkä oli äidilläni kun siskoni synty.. Ihanan vihreät.. Emmaljunga on kuulemma hyvä merkki ainakin äitini sitä kehuu.. Vielä olisi sitten paljon muuta mitä pitäs hankkia.. Pinansänky, vaipparoskis, hoitoalusta, amme, joku ammetuki?, talkkia, vaippoja, tutteja, tuttipulloja, leikkimatto ja yms... Apua liikaa tavaraa.....

Ömm täällä tais olla enemmän toukovauvoja maailmas eli onnea heille :) blommorin perheelle todella paljon voimia.. Toivon niin kovasti että pikkunen jaksaisi!<3 ja voimia meille odottaville vaivoineen! Iiks kohta jo huhtikuu!

Pipsukka93 ja poika 32+1
 
Aurinkoista perjantaita kaikille!


Paljonpaljonpaljon onnea kaikille vauvautuneille ja tsemppiä tulevaan! :)

Ja tervetuloa uusille !


Tänään neuvolassa käyty:

31+4
Paino 600/vko (onkohan vähän ruoka maistunut ;)! )
RR 130/53
B-Hb 123 (lisärauta alkanut tehoamaan)
SF-mitta 30
RT ( JEE! siirtynyt siis perätilasta takaisin )
Sykkeet 130-150
Liikkeet ++


Täällä kans ruettu miettimään mitä sairaalakassiin pakkaa ja lista alkaa olla jo selvillä, kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

Maha on kyllä jo sen verran tiellä, että tuntuu ihan kömpelöltä kun rupeaa jotain touhuamaan..ja mies mielellään laittelee kenkiä ja sukkia jalkaan ;) Pitää nauttia hyvästä palvelusta vielä kun voi ! :D

Nukkuessa on joutunut heräilemään pissalle ja kylkeä joutuu puutumisen takia vaihtamaan monta kertaa yössä.

Ja minne tää aika oikein menee! Kohta on jo toukokuu..haikealta tuntuu ,että raskausaika on kohta loppu mutta ,kun miettii tulevaa vauvvaa niin ei meinaa pöksyissä pysyä! :))

Hankinnoista vielä sen verran ,että ajattelin tilata turvakaukalon+jalustan,sitterin, hoitolaukun ja matkasängyn kerralla kuhan löydän mieleiseni. :) Sit alkas kaikki olla vauvaa vaille valmista!


Hyvää viikonloppua kaikille!

Juuliaaa ja poitsu 31+4
 
Painoarvioista, tästä oli siis vko sitten arvio rv 35+1 2800g, muuten ei ole arvioita tehty. Kuopuksesta oli muistaakseni rv 27-28 arvio 1200-1300 g, syntyessään rv 38+1 oli 3310g. MUTTA nuo ultraäänellä tehdyt arviothan on tosiaan arvioita, kaverilla arvioitiin synnytyspäivän aamuna painoksi 2700g mutta painoi 3400g!

Painoa tullut nyt 7kg. Pariin viikkoon paino ei ole muuttunut ollenkaan....? Viimeksi viime viikolla neuvolassa painoa oli "tullut" -4,7g!! (On se tarkkaa :LOL: )

JOM hyvä että kaikki ok! Nyt koitat kuitenkin vaan levätä. Tsemppiä huonoon oloon myös!!

Makeannälkä on täälläkin kova.....nytkin karkit tuossa vieressä:popcorn:

Sol1, :hug:

Pipsukka :hug:

Juulialle onnea rt:stä :)

Kristiin 36+1
 
Tulin kanssa pikaisesti poksumaan, jo 32 rv!

Mahasta piti sen verran sanoa että mulla on mun mielestä kohtuullisen pieni maha, en sitten tiedä että johtuuko siitä että tiedän kuinka isoksi se kasvaa, vai onko oikeesti pienempi kun edellisestä. Mutta kivasti sen kanssa menee, ei oo kauheesti tiellä muuta kun kenkiä laittaessa :).

Cherrien vinkistä otan vaarin ja rupean tutkiin noita tapoja itse kääntää vauva, tuntuis tää kanssa sitkeästi majailevan perätilassa.

Nyt täytyy ottaa ja juosta, hyvää viikonloppua kaikille ja tsempit niille jotka kipujen kanssa painivat.
Armin ja pikkuinen
 
Pikainen poksuminen 34+0!! :popcorn: Nyt alkaa olla jo helpottunut olo, jos pikkuinen aikoo tulla aiemmin ulos niin nyt on jo hyvät edellytykset =)

Nyt keittämään vieraille kaffetta! Mukavaa viikonloppua kaikille ja jaksuja kipuileville!
 
Huomenta.

Eilen väsättiin muutamat virpomisvitsat lapsien kanssa,pääsevät sitten virpomaan mummut ja papat=)Rairuohot ovat myös kasvamassa.

Tiivi-Taavi mietiskeli millä viikoilla vauvat syntyneet,meillä on isoin syntynyt aikaisimpana,eli 37+3 ja pienin viihtyi masussa rv 39+2 asti.Molemmat näistä on tyttöjä,poika syntyi 39+0.Mutta jos yhtään painoarviot pitää paikkansa niin tästä vauvasta olisi tulossa vielä suurempi,kuin esikoistytöstä,joka syntyi tulloin 37+,joten toivon todella,että tämäkin päättäisi tulla siinä main:whistle:Ainut vaan,että esikoistytöllä oli keltaisuutta,sitä seurattiin,ei ihan joutunut valohoitoon.

Alkanut mietityttämään tuo streptokokki bakteeri,kun sitä ei kuulemma enää hoideta raskausaikana,vaan mahdollisesti annetaan antibiootti tipalla synnytyksen aikana.Näin viime raskaudessa meneteltiin kohdallani,vaikka söin myös lääkekuurinkin.Ottavat kuulemma neuvolassa näytteen kk ennen laskettua aikaa.

Hyvää viikonloppua kaikille.

petronella ja toukotoukka 30+3:heart:
 
Mies lähti kavereiden kanssa laneihin, vei tietokoneen ja työtuolin, eli koska mun ompelutuoli on poissa niin täytyy kokeilla onstuuko ompelu keittiöntuolilla kun en saa kunnon löffiasentoo... Vai jatkuuko eilen alkanu masun repiminen. Pyykin pesua mietin heti herättyäni ja iski kauhee kiireen tuntu. En ole pessy ku noi kaikista pienimmät vaatteet... Ja huone on kesken ja neljän viikon päästä on jo rv36.... Hui kauhee... Fb:n ryhmässä olen kattellu ku äiskät ostelee ihania pieniä vaatteita ja me ollaan saatu niin "paljon" kavereilta että mies on sitä mieltä että me ei tarvita noita pieniä enempää. Törkeetä!!! Ja mulla niin sormet syyhyäis =D varsinkin pieniä tytönvaatteita olis ihana muutamat...kröhöm.. Ostaa... Ihan vaan muutamat ;) mutta mulle sanotaan myös et mitä jos vauva onkin poika.... NO SIT SE PUETAAN PARI VIIKKOO VAALEENPUNASIIN!!!! =D
 
Huomenta!

Täällä jälleen aamuyöstä kipeitä supistuksia. Ei muuten niin haittais enää, mutta pikkusen jännittää, kun ei olla omassa kaupungissa vaan viikonloppua viettämässä 4 h päässä "omasta sairaalasta". No, pääseehän sitä täälläkin sairaalaan tarvittaessa mutta mieluummin synnyttäisin kotona :kieh:

Petronella, nyt on sos- ja terv.ministeriö antaneet ohjeet yhtenäistää käytäntöjä streptokokin suhteen. Sehän ei aiheuta raskauden aikana mitään ongelmia, vaan voi aiheuttaa vauvalle tartunnan, jos tarttuu äidin emättimestä vauvaan synnytyksessä, ja joillekin vauvoille sitten vaikean vastasyntyneen sepsiksen. Siksi, jos äiti kantaa bakteeria emättimessä, annetaan synnytyksen yhteydessä antibioottihoito vauvan tartunnan estämiseksi. Uusien ohjeiden mukaan kaikki odottavat seulotaan emättimestä otetulla näytteellä rv 35-37, jotta synnytyssairaalassa osataan varautua, kun äiti tulee synnyttämään ja annetaan antibiootti.
Ennen synnytystä ei siis aiheuta toimenpiteitä, kun kantajuus emättimessä ei myöskään aiheuta esim. uhkaa ennenaikaiselle synnytykselle toisin kuin aiemmin on ajateltu. Tämä siis eri asia, kuin esim virtsatieinfektiot tai klamydia, joita edelleen seulotaan ennenaikaisten supistusten yhteydessä, voivat niitä aiheuttaa ja hoidettava tehokkaasti raskauden aikana. Ja siis myös streptokokki pissassa kasvavana hoidetaan, kuten muutkin pissan bakteerilöydökset. Ainakaan meidän neuvolassa ei kuitenkaan ihan vielä uusi käytäntö ole käytössä, kun käytännön toimista mm. Labran suhteen ei ole sovittu. Mutta tulee käyttöön kevään aikana. Ja näyte otetaan siksi juuri rv 35-37, mahdollisimman lähellä synnytystä, koska siten vastaisi mahdollisimman tarkkaan tilannetta synnytyksessä, kantajuuskin kun on tila, joka tulee ja menee, eikä esim. Rv 28 otettu näyte kerro tilanteesta synnytyksessä enää mitään.

Kristiin 36+2 (enää 5 päivää täysiaikaisuuteen, pysy vauva masussa, pysy..!)
 
Moikka :wave:

Streptokokista Meilläpäin ei vielä ainakaan oo tullut käytäntöön tuo että kaikki odottajat seulotaan, sais kyllä tulla. Niin pienellä vaivalla säästyttäis mahd. isommilta ongelmilta. Itse pyysin neuvolatätiä laittamaan lähetteen mulle siihen vaikka ei mitään oireita siihen suuntaan olekkaan. Meen siihen n. rv 36 tienoilla, samalla kun otetaan ne vasta-aineet.

Liike-laskennasta Ootteko saaneet neuvolast liike laskenta kaavakkeet? Mä sain nyt viime kerralla. Siinä oli ohjeissa että sitä pitäs päivittäin suorittaa... Ootteko tehneet? Mä oon tehny liikelaskentaa nyt vaan silloin kun on tuntunut et vauva ois liikkunu vähempi kuin normaalisti.

Omaa oloa Tänään aamulla iski yhtäkkiä tosi huono olo ja alaselkää ja vatsaa jomotti ikävästi, lisäksi viime yönä heräsin kun selkää poltteli. Levolla meni ohitse, vielä hieman jomottelee.. Oloa ei yhtään helpottanu masukin kova myllerrys ja hikottelu mahassa, vaikka ihanaa että liikkuu tietenkin. Meillä ollaan vasemmistolaisia, tyyppi majailee pää alaspäin peppu vasemman kylkikaaren alapuolella, jaloillaan tykkää monotella oikeeseen kylkeen. Etuseinämä istukan (paksun sellaisen)vuoksi sykkeetkin löytää parhaiten tuolta vasemmalta alhaalta missä myös hikka tuntuu. Toivottavasti jäbä tajuaa pysyä kuuppa kohti menosuuntaa :)
Malttamaton olo, ois niin kiva nähdä jo tuo masutyyppi livenä :) Mutta herra saa kyllä luvan vielä ainakin sen 6 viikkoa kasvaa jotta olis täysaikainen. :heart:
Ärsyttää kun koko ajan tekee mieli napostella kaikkea hyvää, jatkuva nälkä vaivaa :ashamed: :popcorn: Painoa kun ei tartteis enää paljoa tulla!

MariArvo ja Pikku-C (jota jo omalla nimellä kutsutaan) 31+1
 
33+0 poks!
Tulin tänne nyt vähän päivitteleen vaikkei oikein mistään oo viel varmaa tietoa.
Torstaina oli äitipoliaika ja siel sit huomattiin ettei pikkunen ollu kasvanut viikossa yhtään. Joten nyt majailen täällä osastolla ainakin maanantaihin, jolloin tsekataan painoarvio uudestaan.
Mitään virtaus ongelmia ei siis ole pahemmin, mutta jotain viitteitä on istukan vajaatoimintaan. Jos ei siis kasva niin sit joudutaan miettiin käynnistystä.. Mun tapauksessa varmaankin sektiota, koska vauva tiukasti perätilassa ja lapsivettäkin vain vähän, kuitenkin viel normaalinrajoissa.
Sektio pelottaa kyllä todella paljon. Ylipainoinenkin, kun olen ja on se sen verran suuri leikkaus. Ei oikeen tiiä mitä sitä ajattelis ja nukuttua on tullut kyllä hyvin huonosti.. Osasyy kyllä tämä sairaalansänky. Noh, mutta maanantaina ehkä viisaampia!

Tuun päivitteleen sitten jossain vaiheessa! Hyvää viikonloppua kaikille!

Meejj & D 33+0
 
Heippsan :wave:

Taustalla taas joka päivä monta kertaa lukemassa käynyt, ajatuksen vaan pyörinyt niin omassa navassa ja oloissa, ettei ole viitsinyt tännekään kirjoitella..

Eilen poksuttiin 32, joten toiselle paikkakunnalle synnyttämään lähtö pelko pois =)

Steptosta olitte puhunut. Multa otettiin viime viikolla näyte, kun on suuri riski, ettei tämä lapsi kauaa enää pysy matkassa mukana..

Hieman outoa, kun neuvolassa kyllä päivittelevät supistuksista ja tuosta verenpaineesta, mutta lähetettä en polille saa, vaikka olen hyvin voimakkaasti kertonut sinne tahtovani.
Täällä siis ongelmina kohonneet verenpaineet ja todella paljon supisteleva kohtu. Useamman tunnin saattaa supistella ihan kunnolla 2-5 min välein, aiemmin en ole polille uskaltanut ees soitella, kun murehdin niin paljon sairaalaan sisään joutumista ja se kun olisi ollut 200km päässä.. No thanks =) Onneksi nyt uskaltaa jo soitella jos alkaa supistella.
Lapsi majailee pää niin tuolla lantiossa, että paine on aika kova välillä ja tämä tietenkin lisää supisteluja..

Liikkeistä olen neuvolassa sanonut, kuinka tuntuu, et lapsivettä on kauhean vähän oloisesti, kaikki liikkeet kun tuntuu niin terävinä, täti vain tokaisi, että kyllä sitä siellä vähänlaisesti on, mutta ei kai liian vähän... ei siis ole täällä mitään laitteita neuvolassa jolla pystyisi asian tarkistamaan, mutta ei myöskään antanut lähetettä eteenpäin.. Tämä pistää huolestuttamaan, kun ei tietääkseni ole hyvä jos lapsivettä on vähän...???

Valmisteluista, tänään pesin ensimmäisen koneellisen vauvalle tarvikkeita, petaria, petivaatteita, ja kotiutumisvaatteet.. enempää en vielä ajatellutkaan laittaa =) liikaa jos laittaa kaikki valmiiksi, tahtoo pieni jo ulos =)

Toivottavasti ei ollut liikaa omaa valitusta =)

Hyviä vointeja kaikille, toivottavasti pääsette vähemmällä kuin minä..

ReVe & AinoOiva 32+1
 
Meejj:llä jännä paikka. Toivotaan ja uskotaan että vauvalla ei ole hätää ja jaksaa vielä olla hetken aikaa syntymättä :-D !
Sinulla on onneksi viikkoja noin paljon <3 Kiva että jaksat kertoa kuulumia tänne. On jännittävää ja huolestuttavaakin lukea noin tiukkoja kuulumisia. Sitä miettii myös että miltä tuntuisi olla tuossa tilanteessa. Miten paljon se vaatii sinulta voimia.
Koita saada unta sängystä ja huolesta huolimatta. Voimia sinne!
 
Moikka!

Nyt täytyy sanoa, että kivut ovat löytäneet minutkin. Pitkään meni ilman mitään kivuntapaisia tuntemuksiakaan, mutta nyt niitä sitten on. Ensin alkoi yölliset lievät jomotukset ja nyt tällä viikolla on sitten alavatsa ollut aika kipeä. Asiaan varmaan vaikuttaa se, että olin tämän viikon työreissussa ja päivät oli aika pitkiä, joskin rauhallisia. Ja matkustaminen ei tietty mitään herkkua ole. Itku meinasi päästä eilen viimeisissä portaissa, kun raahasin matkalaukkua... Toivottavasti lepo auttaisi, taidan pyhittää huomisen sunnuntain ihan oikeasti lepopäiväksi :) Elän toivossa, että tätä ei jatku koko loppuaikaa.

Tänään aseteltiin pinnasänkyä paikalleen ja muutenkin noita vauvantarvikkeita on tupsahdellut kotiin, mm. vaipparoskis, kantoreppu, kylpyamme, pyykkikori... Paljon on silti vielä hankittavaa ja kaikki vaatteet ja liinavaatteet on vielä pesemättä. Jotenkin tuntuu, että aikaa on vielä vaikka kuinka, kun en ole vielä äitiyslomallakaan. Vaihdettiin miehen kanssa myös jo puolia sängyssä, niin on tässä aikaa totutella omaan uuteen puoleen.

Vielä neljä viikkoa olisi töitä edessä ennen äitiyslomaa. Onneksi on tiedossa lyhyitä viikkoja.

Inkeri84, rv 31+4
 
Aurinkoista palmusunnuntaita!

Onpas täällä monella jännät paikat, jaksamista Meejj, Reve, Kristiin, Sol1 ja Pipsukka! Ja kaikille muillekin, jotka kärvistelevät supistusten, kipujen tai epätietoisuuden tilassa!

Liikkeistä: Neuvolasta sain vain ohjeen seurailla liikkeitä, jos jonain päivänä tuntuu, että liikkeitä tulee normaalia vähemmän. Kaikkiin pieniin liikkeisiin ei varmaan tule enää ees kiinnitettyä huomiota, koska välillä (yleensä iltaisin) pitää oikein alkaa kuulostelemaan liikkeitä ja sitten aina napakka isku jostain päin tuleekin. :D Mutta en ole liikkeitä sen kummemmin laskenut..

Mulla on nyt ihan vajaan viikon sisään mahan muoto muuttunut ja se on ikäänkuin laskeentunut alaspäin. Hengittäminen on nyt paljon helpompaa kun maha ei enää paina niin pahasti keuhkoja. Eli ilmeisesti vauva on jo laskeutunut himppasen, toivottavasti ei kuitenkaan ihan vielä olis tulossa pihalle..

Miten te valmistaudutte synnytykseen? Tekeekö joku jotain "jumppaliikkeitä", lantionpohjan treenausta, hengitysharjoituksia tms.? Ja vähän nolo kysymys, mutta öljyileekö joku välilihaa :D ? Tässä kun näitä viikkoja alkaa olla jo kasassa ihan kivasti ja synnytys sen kun lähenee, niin oon alkanu miettiä, että pitäiskö tässä jotenki valmistautua (muutakin kuin lepäilemällä) ?

Mutta nyt pihalle koirien kanssa, kun ilmakin on niin ihana!

Amon & piskuinen 34+2
 
Heippa! Ei ole taas ikuisuuksiin tullut kirjoitelltua mitään, aina välillä vain lueskellut :) Ja täällähän on tapahtunut vaikka mitä! Onnea kaikille vauvoille jo saaneille :flower:

Eiköhän tätä loppua kohti ketju taas vilkastu kun masuissakin alkaa tapahtumaan ;)

(.) Viimeisiä työvuoroja vetelen jo aika tuskaisesti, uskon kyllä et saikulle tässä kohta jäädään. Luinkin tosta teidän VTI juttuja ja ajattelin huomenna soittaa neuvolaan jos pääsis sinne sairaalaan jättämään näytteen. Viime aikoina alkanut niiiiin tajuttomasti väsyttämään ja supparit myös lisääntynyt heti kuin tekee jotain/liikkuu. Joko kroppaa harjoittelee täyttä vauhtia jo synnytystä varten tai sitt yrittää vähä varoittaa jostain...
Tuntuu et tämä vauveli onkin sitten niiiiiin aktiivinen ja vahva tohon ensimmäiseen verrattuna, tai sitt olen vain unohtanut.. ;)

Lainasin kirjastosta synnytys kirjan , kirjoittanut Anna Wisby(?) Kertoo synnytyksestä ilman kipuja käyttämällä hengitys ja rentoutumis harjoituksia. Meidän paikkakunnalla järjestetään synnärillä myös tän perusteella synnytyskurssi. Onko muille tuttua?

jos sitä taas vaikka söis jotain...

mamsen + toinen tyttö rv 30+4
 
Heissan!

Tsemppiä ja rauhallista mieltä kaikille erilaisista vaivoista kärsiville! Pikkuhiljaa mullakin vaivat lisääntyy, lonkkasärkyä, yöllistä puutumista ja lonkkien löystymistä alkaa olla. Mutta kuten joillakin muillakin, niin tuntuu että maha on laskeutunut hiukan alemmas joten keuhkoilla on taas tilaa. Ja tosiaan sivusta maha näyttääkin erilaiselta! Toivottavasti ei sitten enteile aikaisempaa synnytystä...

No, enää pari viikkoa täyttä hässäkkää ja sitten Suomeen, siellä on kyllä ollut kylmää näköjään...anoppi on etsinyt meidät talvikamppeet varastosta, eihän mulla täällä tropiikissa olis mitään sopivia kenkiäkään lenkkareita lukuunottamatta. Täällä taas lämpötila huitelee siellä 36-38 asteessa päivisin, ja kosteuden takia tuntuu helposti yli 40 asteelta. Öisin laskee juuri 30 alle, mikä ei paljon viilennä :/ Toki meillä on makkarissa ilmastointi öisin, ja joskus päivisinkin täytyy päästä "kylmentymään".

Päästiin nyt viikonloppuna vuorokauden minilomalle ihanaan hotelliin :heart: Ihan täällä samassa kaupungissa kyllä mutta esikoisella oli kivat hoitajat kotona joten oli tosi mukavaa hengähtää ihan kahdestaan miehen kanssa! Muuten on lomat/vapaat jääneet viime kuukausina viettämättä hektisen työtilanteen vuoksi. Tuli tarpeeseen.

Vauva vaihtelee ahkerasti puolta, mutta on ilmeisesti älynnyt pysyä pää alaspäin jo pidempään :) Liikkeitä tulee niin hyvin, ettei ole vielä tarvinnut aloittaa varsinaista liikelaskentaa. Joka päivä kuitenkin tarkkailen, että onko liikkeet samanoloisia kuin tähän asti. Jännittää jo se, että millainen pieni uusi persoonallisuus sieltä on tulossa! Koko asia tuntuu jotenkin niin utopistiselta, kun ollaan oltu tähän asti niin tiivis "kolmen kopla" esikoisen kanssa, ja hän täyttää jo 4 vuotta ensi viikolla.

Synttärivalmisteluja onkin tiedossa töiden ja esikoisen tarhan erilaisten tapahtumien lisäksi...vuoden toinen lukukausi päättyy 2 viikon päästä, joten monenlaista esitystä ja tapahtumapäivää on vielä tulossa.

Jännää tämä viikkojen eteneminen joka tapauksessa :)

Olgamaria ja Nuppu 31+1
 

Yhteistyössä