Toukokuun toukat 2013 *JOULUKUU*

Tigrumammalle tsemppiä lepäilyyn!!! Varmaan kurja tilanne, mutta koita ottaa rauhallisesti, että pieni pysyisi vielä pitkään masussa :hug:
Sen verran kommenttina, että juuri oikea "hoitohan" supistuksiin alkuun on lepo, eikä varsinkaan näillä meidän viikoilla heti lähdetä tarkempiin tutkimuksiin paitsi siinä vaiheessa, jos se lepo ei auta. Mutta kyllähän tommoisessa tilanteessa se kohdunsuu on hyvä tarkistaa, katsoiko se neuvolalääkäri sitä?

Sekundamammalle myös tsemppiä! :flower:

Kovasti on supistelevia. Mulla ollut myös ja viime raskaudessa samaten, mutta mulla eivät vaan ole tehneet mitään kohdunsuulle, joten toistaiseksi niistä ei tartte välittää.

Painoa tullut alusta nyt n. 500 grammaa.

Kristiin ja papa 20+6
 
Poks 18+0 tänään! =)

Tarkoitus olisi lukea tenttiin ja pakkailla kun illalla lähden serkun luoksen Ruotsiin käymään pariksi päiväksi. Jää sitten vähän linnanjuhlat näkemättä tänä vuonna, mutta oli ainoa päivä kun onnistui lähtö.. Täytyy vaan koittaa muistaa ottaa viikkokuva ennen lähtöä.

Eilen tuli yksi oikein kunnon potku kun istuin kädet ristissä rinnalla niin että kyynärvarret vähän painoi tuohon vatsan päälle. Sattui melkein, taisin vähän ikävästi painaa pikkuista tai jotain. Kiva että liikkeet alkaa tuntua selvemmin :heart:

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!!
 
Myös täällä poksutaan 18+0 :heart:

Vähän on tuntunut liikkeitä, muttei vielä kovin selkeästi. Selkä on ollu taas todella kipeä ja kävely pahentaa..eilisen shoppailureissun jälkeen myös nivuset ja häpyluu huusi hoosiannaa :|

Hyvää itsenäisyyspäivää!
 
Kylläpä me nyt sairastellaan! Kaiken maailman flunssat, liitoskivut, supistelut ja muut vievät kyllä melkoisesti voimia. Voimia kaikille tavalla tai toisella kärsiville! Itselläni pukkaa melkoista flunssaa :( Olen yrittänyt nenää huuhdella nenäkannulla, mutta ei tunnu auttavan, päivä päivältä enemmän tukossa! Täytyy kohtapuolin siirtyä nenäsumutteeseen. Alkaa muuten kaduttaa se, etten ole ottanut (ikinä) influenssarokotusta. Näyttää siltä, että tänä talvena tulen sairastelemaan enemmän kuin aikaisemmin.

Joku tuossa taannoin kyseli josko ihmiset olisivat jo ymmärtäneet, että ovat raskaana. Mulla on tuo prosessi edelleen kesken :( En vaan jotenkin osaa suhtautua tulevaan elämänmuutokseen enkä oikein ole vieläkään täysin ymmärtänyt, että meille syntyy vauva. Olo on ollut normaali eikä kumpuakaan vielä ole, ehkä sitten kun vatsa on vähän isompi. Samasta syystä emme ole kertoneet raskaudesta, tuntuu että täytyy ensin itse ymmärtää asia, ennen kuin kertoo ihmisille. Onneksi on vielä aikaa :) Tuo muuten haasteita pikkujouluaikaan ;)

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! Kai tekin aiotte seurata itsenäisyyspäivän vastaanottoa?
 
Hyvää itsenäisyyspäivää, arvon kollegat! Flunssaksihan se kurkkukipu sit täälläkin muuttui, äh. Olin aamusella ystävien luona brunssilla, ja kotimatkalla onnistuin eksymään Keskuspuistoon niin, että tarvoin viiden sentin uudessa lumessa noin puolitoistatuntia sen kahdenkymmenen minuutin sijaan, mikä siinä olisi kuulunut mennä. Luulin jo joko synnyttäväni siihen paikkaan tai uupuvani niille sijoilleni itkusta pillittäen. Harkitsin taksin soittamista, mutta kun en tiennyt missä olen, plus eihän keskelle puistopururatoja taksia voi kutsua... No selvisin kotiin lopun uupuneena, nivunen sattuu aivan perkeleesti (sorry vaan) ja nyt kyllä menen nokosille. Mutta jotain hyvääkin (hengissä ja yhtenä kappaleena pysymisen lisäksi), tuuperruin sänkyyn heti pitkäkseni, ja mies tunsi ekaa kertaa kipakan potkun, vauva varmaan oli siellä aivan ihmeissään meitsin korpivaelluksen jäljiltä. Nokosten jälkeen perinteisesti piparien leipomista ja itsenäisyyspäivän vastaanottoa, tietty.

18+4
 
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Meillä on itsenäisyyspäivä mennyt normaaleita perinteitä viettäen elikkä pipareita leipoen ja piparkakkutaloa tehden. Äiti oli apuna niinkuin joka vuosi ja laittoi samalla meille joulu verhot kun en itse jaksanut. Nyt on selkä kipeä kun touhunnut koko päivän. Loppu ilta meneekin maaten ja hömppä ohjelmia katsellen. Itseeni ei kolahda ollenkaan linnanjuhlat.

Tiivi-Taavi & masu vauva 18+0 POKS :heart:
 
Kahdesti tänään paloheinän pulkkamäessä! Aina kun itse meni alas niin stiigan ylösveto oli kuin urheilusuoritus:-D
Happi tai rauta alkaa olemaan tiukoilla veressä. Tuntee kyllä joka solulla olevansa raskaana ylöspäin kivutessa.
Eilen neuvolassa kaikki kunnossa kuten uskoinkin olevan. Vanhemman lapsen 4v neuvolatarkastus oli ja sekin meni hyvin.Oikeassa muotissa ollaan!

Outoa... Söin Hesburgerissa ja en tykännyt mistään. Outoa sinänsä että ennen se oli lempi pikaruokapaikkani.

minä ja pikku 145:n sykkeen 17+2
 
Ihania ultra- ja neuvolakuulumisia monella :)

Mullakin oli neuvola tiistaina, ja vauvan osalta kaikki oli hyvin. Kohdunpohja oli melkein navan korkeudella ja sykkeet löytyi helposti, vaikka istukka on osittain edessä. Sykkeet oli 145-152 ja pikkuinen innostui tönimään doppleria, kun hänen rauhaansa mentiin häiritsemään :heart: Isommat liikkeet olen tuntenut n. viikon ajan, aktiivinen myllääjä tuntuu olevan :heart::heart: Potkuja ei taida vielä erottua. Hemppakin oli noussut edellisestä neuvolakäynnistä, oli muistaakseni 136. Tuossa raskausvitamiinissa on myös rautalisä, niin ei ole nyt romahtanut samalla tavalla, kun edellisissä raskauksissa.

Vauvamasukin on tällä viikolla kellahtanut ihan eri tavalla näkyviin, ei näytä enää turvonneelta pallukalta.

Ainut mikä varjostaa tätä onnea ja ihanuutta, on ne hiton verikokeet. Neuvolakäynti ei tuonut juuri valaistusta asioihin, ja pari seuraavaa päivää meni kauheaa päänsärkyä potiessa, kun stressasin niin kauheasti. Ei auttanut panadol eikä lepäily. Eilen oli itsenäisyyspäivän myötä vähän muutakin ajateltavaa, miehen vanhemmat kävivät vierailulla, ja mies oli yhden päivän vapaalla kotona. Seuraavia tuloksia pitäisi kärvistellä parisen viikkoa, kun on itsenäisyyspäivä ja viikonloppu hidastamassa asioiden etenemistä.

Rakenneultraan varasin ajan tänä aamuna, se olisi tammikuun toisella viikolla.

Simpulla aika tympeä rakenneultra-kokemus :| Kaikenlaisia lääkäreitä sitä onkin...

Tsempit sairauslomalaisille!

Cherrie_ 15+0 *poks*

 
tigrumammalle voimia lepäilyyn!

Minäkin kävin yksityisellä ultrassa, kun en saanut neuvolasta edes terveydenhoitajan aikaa. Sain vaan sen lähetteen pissakokeeseen ja loppuviikkon sairauslomaa puhelimsessa. Ultrassa oli supisteluista huolimatta kaikki hyvin. Kohdunsuu- ja kaula ihan normaalit ja vauvakin voin hyvin. Oli jopa isopmpi kun näillä viikoilla yleensä. Mutta viikko sairauslomaa koska selkäkivut ja rasitus ilmeisesti provosoivat kivuliaita supistuksia.

Tänään 18+5
 
Heippa.Itsenäisyyspäivä vietetty,paistettiin piparitalon osat,tehtiin joulutorttuja ja katseltiin linnanjuhlia=)Tänään olisi tarkoitus koota ja koristella piparitalo:p

Kaikenlaisia kolotuksia tuntuu sekä alamahalla,että koko selässä,toppahousut kiristää ikävästi,täytyy jättää vetoketju tai napit auki.Toppatakin kanssa tulee vielä ongelmia,vielä mahtuu,mutta saa nähdä ostanko isomman takin vai käytänkö mieheni takkia: /

Eilen illalla oli aikamoinen möyrintä masussa,selvästi enemmän illalla liikkeellä,niin muistaakseni aiemmatkin lapset mahassa ollessaan:heart:

Tuosta rakenneultrasta ei ole mitään tietoa,täällä ei voi itse varata aikaa,vaan ajan saa sille viikolle,milloin lääkäri paikalla:whistle:Joskus tai aika useinkin ärsyttää asua maalla pinellä paikkakunnalla,jossa ei ole edes omaa neuvolalääkäriä:(

Flunssa sen kun vaan jatkuu,saa nähdä montako viikkoa menee,viimeksi meni 5:headwall:

petronella ja toukosalaisuus 15+2:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tulin poksumaan 15+0. POKS!
Mieli on tässä raskaudessa heilunut enemmän kuin edellisessä. Useammin tuntuu niitä tummia sävyjä, vaikka onnenhetkiä on mahtunut onneksi myös joukkoon. Vauvalla kuitenkin pitäisi olla kaikki kunnossa.
 
Tsemppiä kanssasiskoille :) Täällä poksutaan tänään 16+0 POKS! :heart: Kylläpä aika rientää.

Viikon verran on pikku toukan liikkeitä tuntunut, ihania hentoja =) Parina päivänä peräkkäin oli paljon supisteluja, nyt ei taas ole ollut. Muutenkin vointi ollut hyvä, kun selkäkin vihdoin taas kunnossa.. ainakin hetken :)

Kovasti odotan rakenneultraan pääsyä, 8.1 olis aika.. kysytään sukupuoli jos se sattuu vehkeitään siellä vilauttelemaan :p

Ihanaa joulunodotusaikaa! :wave:
 
Heippa hei!

Ihanaa kun osa on päässyt jo rakenneultraankin!! Sitä jo kovasti odottelen mutta vielä n. viisi viikkoa siihen.

Selkä vihottelee taas, etenkin kun jotain touhuaa niin sen jälkeen meinaa taas jalat lähtee alta. Tänään olen ommellut ja siivoillut ja kohta lähden kävelylenkille kaverin kanssa ja vähän pohdituttaa kuinka selkä kestää mukana. Onneksi kaveri viiden lapsen äitinä ymmärtää näitä tuntemuksia :)

Mullakin muuten tuntuu siltä että joko kunto on laskenut ihan hurjasti tai sitten syke vaan nousee normaalia herkemmin sillä hengästyn todella helposti. Lenkkeily on kyllä ollut todella vähäistä että voi hyvin johtua siitäkin.

Repäisykipuja on ollut taas kaksi päivää oikein kunnolla. Hassua on se, että vauva asustelee vasemmalla puolella mutta kivut on aina oikealla...outoa.

Mulle iski tänään toppatakkiahdistus kun tajusin ettei vanhat toppikset mene enää kauaa, piru vie. Mieskin on sen verran hoikka ettei sen takeista ole apua. Toinen villakangastakki menee varmasti, koska on A-linjainen, toinen menee vielä hetken...sitten vaan napit auki myöhemmin. Mutta toppis täytyy jostain hankkia :(

Vauvamasu ei vielä näy vaan läski vaan nousee ja näyttää siltä että olisin lihonut ihan kunnolla. Neuvolassa kun kävin ei painoa ollut tullut ollenkaan vaan se oli täysin sama kuin ekalla kerralla eli vartalo vaan vaihtaa muotoaan. Eiköhän se vauvamasukin jo kohta pullahda esiin :) sitä odotan innolla paitsi takkien kannalta.

Ihanan talvista viikonloppua! Enää kaksi työviikkoa jouluun, jee!!

Farkkutyttö ja Ihanuli 15+ 2
 
Heippa kaikille ja onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tsemppiä kolotuksista kärsiville!

Mulla kanssa ollut paljon asioita mitkä on mietityttänyt raskauden aikana. Olen ammatiltani fysioterapeutti ja teen töitä vaikeasti kehitysvammaisten lasten -ja aikuisten kanssa ja ne asiakkaat ovat myös tulleet usein minun uniin... onneksi olen siitä päässyt, mutta alussa ne pyörivät paljonkin ajatuksissani.

Toinen neuvolakäynti oli muutaman viikko sitten ja siellä sain tietää, että veriryhmäni on myös rh- eli vasta-aineiden kertymistä seurataan verikokeilla. Onneksi minulla ensimmäinen raskaus, jolloin vasta-aineiden kertyminen kait harvinaisempaa. Mielenkiinnolla siis kuuntelen cherrien_ tilannetta, toivottavasti kaikki hyvin ja tulokset tulisivat pian.

Nyt olen alkanut fiilistellä jo raskautta eri tavalla ja ehkä jo vähän nautiskellakin.. toivottavasti ajatukset pysyisivät hyvinä. :) Masu on jo hyvin pullahtanut ja äitiysvaatteet käytössä. Rakenneultra meillä 4.1 ja siihen tuntuu olevan ikuisuus!

Huomenna poksutaan 17 + 0 !! :)
 
Itse yllätyin kanssa tänään siitä, miten kunto on laskenut. En jaksanut pyöriä kaupungilla juurikaan kaupoissa ja kävelyvauhti oli ilmeisesti aika lailla hidastunut, kun niin moni tuntui ohittavan minut. Viime viikolla kyllä neuvolassa hemoglobiini oli laskussa ja arvo oli 111, ehkä siinä osaselitys...Sain luvan aloittaa rautakuurin jo nyt, toivottavasti se tehoaa.

Mulla on aikalailla poikaolo. Raskaus on ollut vähän edellistä helpompi ja viimeksi todella vahvana ollut tyttöolo puuttuu nyt täysin ;) Mutta rakenneultraa odotellessa, se sattuu meillä vuoden viimeiselle päivälle.

Perlita & heppuli
 
Heippa naiset!

Ja onnea jälleen kovasti ihanista ultrakuulumisista :heart: Mun tarvis malttaa odotella vielä pari viikkoa.. toivon vaan niin kovasti että kaikki olisi hyvin.. :)

Täälläkin kolotuksia, hieman alaselkäkipuilua ja nivuskipuja. Masu on pullahtanut nyt ihan kunnolla - hauska seurata, kuinka ihmisten silmät nauliutuu tuohon mun vatsan seudulle jos sattuu oleen yhtään tiukempi paita päällä :D Mutta kukaan ei ole asiasta uskaltanut kysyä - kai ne aattelee että oon vaan syöy paljo pullaa!

Osaatteko suositella hyviä turvakaukaloita autoon? Ollaan miehen kanssa lueskeltu noita turvallisuustestejä noista kaukaloista jonnin verran. Tammikuussa ajateltiin lähteä ostoksille. Mutta vinkkejä ja suosituksia otetaan ilomielin vastaan :)

Amon & piskuinen 19+1
 
Piti vielä kirjoittaa tuosta kunnon romahtamisesta - täällä myös havahduttu samaiseen! Oon kyllä päivittäin lenkkeilly koirien kanssa aikalailla entiseen malliin, ehkä hieman vauhti vain hidastannu. Mutta nyt oon tosiaan huomannut, että hiemankaan ylämäkeä tai enemmän lunta, niin jopas alkaa hirmuinen puuskutus! Tuntuu että hengästyy ihan älyttömästi pienestäkin. Mulla ei ainakaan johdu hemoglobiinista, oli edelleen huippulukemissa 145.. Mutta ilmeisesti vaan tuo kunto huononee silmissä :'( Blaah!
 
Huomenta!

Täälläkin pientä flunssan poikasta on pidetty muutaman päivän. Ei mitään menoa hidastavaa, nenät vaan on kaikilla tukossa.

Ja mullakin on vauhti hidastunut, varmaan sen tekee lisääntyvä veren määrä...? Osa kaduista oli auraamatta eilisellä vaunulenkillä ja sain inhan selkäsäryn, kun yritin lykkiä eteenpäin. Tuntui normaalia raskaammalta eteneminen, mietin miten lopputalvesta. Onneksi oli kevyttä pakkaslunta... Selkä kyllä asettui, kun pääsi lepäämään. Lieviä liitoskipuja on ajoittain, ei mitään kovia vihlomisia.

Hannika, mulla oli toisen lapsen odotusaika jotenkin raskas mielialojen suhteen, vaikka ei siihen mitään erikoisempaa syytä ollut. Paljon oli sellaisia itkuisiakin päiviä, ja pelkäsin vauvan syntymän jälkeistä aikaa, kun se oli ekan lapsen aikaan melko väsyttävä. En osannut nukkua paljoa ja vauvalla oli selittämätöntä parkumista viikosta toiseen. Koliikki kai. Kakkosen kanssa jaksoin paljon paremmin, kun syntyi toukokuussa ja aamut oli valoisia. Ei haitannut, vaikka herättiin jo viideltä aamulla vauvelin kanssa :) Tsemppiä ja jaksamisia! :hug: Oletko jutellut neuvolassa tai jollekin ystävälle tms läheiselle tuntemuksista?

EMA19/05
, mulla oli rh- vasta-aineiden osalta kunnossa, eli mitään ei löytynyt. Aika harvoin niin käy, että vasta-aineita alkaa muodostua. Mulla tosiaan neljäs raskaus ja kaikki on ollut ok, ei vasta-aineita :) Verikokeessa löytyi jotain muuta, nyt tosiaan kolmannen kerran otettiin näyte, että saataisiin viimein jotain selvyyttä asioihin. Epätietoisuus on hermoja raastavaa :kieh:

Cherrie_ 15+1
 
Meillä 2010 keväällä ostettu britaxin kaukalo ilman alustaa,juurikin tuo sama mikä sekundamamman linkissä,tuossa näyttää olevan nyt vaan uusitumpi versio:)Kuopukselle ostettu ja nyt käytössä lasten serkulla,menee siis vielä tälle toukotoukalle.

Edelleen flunssa jatkuu,olo alkaa olla aika väsynyt.

Hengästymistä täälläkin ja inhottavia sydämen tykytyksiä välillä: /

petronella ja toukosalaisuus 15+3:heart:
 
EMA19/05: mun mammakaverin sukulaisella oli kans noita vasta-aineita veressä ja heillä on nyt kolmas odotus menossa. Heillä täytyy jäädä nyt viimeiseksi lapseksi koska se taso, jolle arvot nousee raskauden lopussa mun ymmärtääkseni jää sinne sun vereen jolloin seuraava jatkaa siitä mihin edellinen jäi. Heillä oli on muutenki hankaluuksia raskauksien aikana joten saattaahan se vähän siihenki katsoa. Mutta toivotaan, että kaikki on ja pysyy teillä hyvänä! =)

Meillä oli esikoisela Emmaljungan first-class-kaukalo telakalla ja tykkäsin kun sain kaukalon suoraan nostettua vaunujen runkoon. Muutenki ihan hyvä kaukalo ollut meillä, joten nyt kun se lainasta saadaan takaisin niin samalla mennään. Meillä on tytöllä beSafen izi-combi-istuin nyt käytössä ja oon todella tykänny. Siihenhän sais periaatteessa laittaa jo vastasyntyneestä lähtien mutta todellaki kaukalo otetaan ensin käyttöön.

Sain laittaa lapsen tänään mummolaan hoitoon pariksi tunniksi niin jos yrittäis laittaa joulua kotiin! :heart: Mulla kans väsy on tullu ja kunto todella romahtanu. Mulla neuvolassa mitattiin hemoglobiiniarvoiksi 109 ja rautakuuri piti aloittaa. Esikoinen tuntuu kyllä vievän mehut näinä päivinä. Itellä kans meinaa pinnaa vähän kiristää mutta syytän raskauden ohella tuota meidän talonrakennusprokkista ja sitä ettei miestä paljon näy niin suotakoon että sitä pinnaa vähän välillä koetellaan.

Keskiviikkona oli äitipolikäynti taas ja eloisa lapsi oli lääkärin mukaan. Muuten olis seuraava äitipoli vasta 17.1 rakenneultran merkeissä mutta diabeteslääkäri halus ottaa mut vielä 3 vk päästä sinne käynnille. Oon nyt siis käyny siellä 3 viikon välein rv 8 lähtien. No ainaki on vauvaa nähty. Tällä hetkellä vauvaa on ultrattu 7 kertaa. =)

Mutta hyviä viikonloppuja kaikille!

-Tipe- ja Saimi 16+4
 
18+0 poksui eilen :)

Häihin on viikko!!!
Jännitys vaan kasvaa! Puku oli kyllä haasteellinen kun masu jo pömpöttää, löysin aivan ihanan puvun ZAZABELLASTA. Puku on samanlainen minkä olisin ottanu vaikka en olisi ollut raskaana :)
Tässä on jo hääkarkit väsätty, 95 kappaletta. Koristeer lähetään huomenna hakee ja kukkatilaus maanantaina
Asuntoa
Ollaa käyty kattoo 4 taloa, viimine oli kyllä ihan mahtava, tässä harkitaan pitäisikö tarjous jättää..
Olo
On ollu ihan hyvä, vielä ei onneksi ole säryt alkaneet :) Närästys kyllä välillä kiusaa
Turvakaukalo
MAXI-COSI CABRIOFIX, oli kyllä iha täydellinen:) Kuopuksella siis oli ja esikoisella tais olla britax.
Mutta tällekkin todella hankitaan maxi-cosi
Rakenneultra
On joskus kuukauden päästä. Ensi tiistaina on ultra :)
Joulu ja ostoksia
On tässä onneksi kerinny laittaa pikkusen kotiin joulua ja tänää oli lahjaostoksia, huomas kyllä ihmismäärästä et kaikki oli :eek:

Blommor ja Mini 18+1
 

Yhteistyössä