TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

PieniTytönTylleröinen sulla on huomenna 9+0. Aina mennään 0->6.

Hauskaa kun nyt täällä on monia jotka hakee mielenrauhaa lisäultralla :) Mekin mennään keskiviikkona käymään yksityisellä. Jännittää kyllä jo kovasti kun viime ultrasta on 3 viikkoa.

Wannabe mum kysyit siitä Turkin matkan ruokailusta. Ystäväni söi ihan normi ruokia. Pihvit+perunat tai pastaa+kastiketta jne.. kalaa ei syöty ollenkaan. Aamusella toast, salaatti tai välimeren aamupala. Jätskistä en nyt muista varmasti mutta oisko syönyt jotain mehujätskejä jotka oli tunnettujen firmojen valmistamia. Paras varmaan olla koskematta sellaseen josta et tiedä mitä se on kuten esmes ne mezet. Oon käynyt Alanyassa 2 kertaa ja molemmilla kerroilla toukokuussa. Silloin siellä on ollut hyvin kaikkia just tuoreita hedelmiä saatavilla ja appelsiinit on kyllä kertaa kymmenen parempia kuin nää meidän (lisäaine)appelsiinit. Alanya on ainakin alkukesästä ollut tosi siisti paikka ja paikalliset heiluvat siellä ahkeraan katuharjojen ja luutujen kanssa joten ei varmaan tarvi mitään kulkutauteja sen kummemmin pelätä. Ja turkkilaiset on tosi ystävällisiä ja lapsirakkaita joten minun ystäväni sai paljon positiivista huomiota pienestä mahan alustaan :D

Mietin tuossa viikonloppuna että jos kävin eka ultrassa ja silloin todettiin alkion olevan 6+4 niin voiko päivät tuosta sitten vaihtua vielä myöhemmissä ultrissa? Onko kellään kokemusta?

näpsy&toukka 9+1

kiitos tiedosta.. =) eli tiistaina vaihtuu aina seuraavaan viikkoon.
mulla on nyt ilalla vihlonut jatkuvasti tuonne vasemmalle puolelle ihan ala mahassa tuolla nivusissa tuntuu, onkohan normaalia?? kun ei ollenkaan oikeella puolen tunnu.
Montako kertaa aiotte muutes käydä yksityisellä ultrassa?? täällä ei tarjota kuin np-ultra ja mulla on se 13viikolla...sinne viä niin aikaa..... :|

Tosta vihlomisesta: Minulla oli viime viikolla pari päivää kestävää vihlontaa vasemmalla puolella alavatsassa. Soittelin siitä sitten Kätilöopistolle, mutta sanoivat, että äiti ei oikein voi tässä vaiheessa tehdä mitään sellaista, mikä voisi edesauttaa keskenmenoa. Eli peittoa voipi heilutella ihan normaalisti. Minullakin kivut kai sitten liittyivät kohdun kasvamiseen ja venymisiin. Mene ja tiedä sitten... Nyt kuitenkin tilanne jo paljon parempi.

Täällä Helsingissä saa kaksi ultraa polimaksulla (22?). Asuin aikaisemmin Keski-Suomessa, jossa ei ole koskaan tarvinnut maksaa ultrista mitään

Me suunnitellaan myös marras-joulukuulle matkaa. Määränpää on vielä hieman auki, riippuu lentojen hinnoista. Johonkin lämpöiseen kuitenkin on tarkoitus mennä. Tuolla kuuman auringon alla muuten kannattaa muistaa rasvata nahkaa ahkerasti. Jos raskausaikana on tullut maksaläikkiä ja iho palaa, niin ne palaneet maksaläikät jää pysyvästi ihoon. Jostain tuo tarttui silmään, tiedä sitten pitääkö paikkaansa..

Saas nähdä kuinka tuo lakkouhka vaikuttaa näihin neuvola-asioihin. Kuka ottaa vastuun, jos tärkeät seurannat jää tekemättä ja sinä aikana on jotain mennyt raskaudessa hullusti? Ei auta kun toivoa, että hoitajat saisivat ansaitsemansa korotukset, koska ne selvästi myös ansaitsevat! Koulutetut ihmiset tekevät tärkeää työtä, josta ei makseta vastaavasti sellaista palkkaa, joka on suhteessa työn vaativuuteen. Pitäisiköhän meidän mammojen nousta barrikaadeille? =)

Tehokasta tiistaita ystävät :)

Mimosa81 Kiitos kysymästä. Fiilikset on aika sekavat. Pelottaa aika paljon. Toisaalta viikon on asiaa kerennyt jo ajatella. Tänään on ultra iltapäivällä.
Asennoitunut olen siihen, että mitään mahassa ei enää ole.. Tulen kertomaan viimeistään illalla kuulumiset.

Mimi76 Tsemppiä ultraan ja voima :hug:

Täällä tänä aamuna on ollut pitkästä aikaa kuvotus maisemissa. Koko ajan kuvottaa, meinas jäädä näkkileipä syömättä, kun yritti takasin päin välillä tulla.

Eilen sain kaverilta vauvauutisia, poika oli syntynyt! Tänään ajattelin ajella äitiä ja vauvaa katsomaan sairaalaan, saavat rauhassa sitten kotiutua. Heille syntyi 4. lapsi eli vilskettä varmasti piisaa omallakin sakilla.

Hieman itseäkin mietityttää nuo tehyn irtisanoutumiset. 'Joudun' siis polin seurantaan ja kyseinen aluesairaala kuuluu listaan. Lääkärithän onneksi siellä tulevat ultrat ym. tekemään, mutta kuitenkin. Mulla alkaa hieman jo loppua sympatia hoitajia kohtaan, ihan sen takia, että bruttoansioissa on kyse 80 eurosta eli suurin osa tuosta halutusta korotuksesta menee veroihin. Vaikka olen kyllä sitäkin mieltä, että vaaleissa luvattiin paljon ja nyt sitten hallitus väittää, ettei mitään ole luvattu. Kaksipiippuinen juttu, hankala paikka. Toivottavasti joku ratkaisu kuitenkin löytyy eikä irtisanomisia tapahdu.

Mukavaa tiistaita kaikille!

Huomenta (tai no, päivähän nyt jo alkaa olla)
Tsempiä ultraan Mimi!
Päivänsäde Mä muistan lukeneeni jostain, että jos äidille tulee just auringonpolttamia raskausaikana, siirtyy arvet helposti vauvalle. Tosin en tiedä yhtään, miten totta tää on, mut jossain oli, että raskauden aikaiset auringonpolttamat tai isot haavat näkyis vauvan iholla samoissa paikoissa ku äidin haavat oli. No joo, luultavasti on ihan höpöhöpö -juttuja, miten ihmeessä se biologisesti toimisi noin...
Olkaa tyytyväisiä, jotka saatte useempia ultria! Turussa tarjotaan 2, mikä on ihan OK, vaikka tokihan sen toukkansa mielellään useamminkin näkisi.
Mulla on nyt pää ihan sekaisin, ku tulee toi muutto. Kun ensin muutetaan Etelä-Pohjanmaalle yhdelle paikkakunnalle ja sitten kun jään äippälomalle, toiselle. Ja kun nää kunnat on eri sairaanhoitopiireissä, joten nyt vaihtaisin neuvolan toiseen ja sitte just ennen synnytystä kolmanteen!!!! Ei näin... en oikein tiedä, miten sen asian nyt sitte hoitais fiksusti. Jos jollakulla on joku hyvä vinkki, kaikki otetaan mieluusti vastaan!

Miehen sisko (18v) on meillä syyslomalla, ja on hauska nähdä, miten innoissaan se on tästä vauvasta. Tyttö on hieman pidättyväinen yleensä, mutta nyt jotenkin erityisen avoin ja innokas. Kivaa!

jep, mut nyt töitäkin pitäisi kai tehdä!

t. Mimosa ja Omppu 11+2

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen:
niin ja kun oon nyt tänään 8+6, niin onks huomenna 8+7 ja sit 9+1...????
Ei kun sit huomenna on 9+0.. =)
Ja minä oon menossa iltapäivällä sinne lääkärineuvolaan... tulen jossain vaiheessa kertoilemaan kuulumisia...

äippä ja nytty rv10+0

Mimosa81: Mä olen kuullut jostain tuon saman asian. Aika hauska, jos noin olisi :) Samoin olen kuullut sen, että jos masuun osuu raskausaikana kolhuja, siihen kohtaan jää vauvalle "merkki". Itse olen melkoinen koheltaja ja jalat on aina mustelmilla. Todennäköisesti vauva -parka on "merkkejä" täynnänsä, kun syntyy :) Muuten, onko sulla Mimosa tuo Rv 10+3 ja minulla 10+2? Minulla tulee aina sunnuntaina viikko täyteen, jotenka maanantai olisi 11+1 ja ti 11+2. Ota noista sitten selvää :)

Tuo mahdollinen lakko on kiusallinen. Toisaalta ymmärtää ja sympatiat on hoitajien puolella, mutta silloin kun hoidon saamattomuus koskee ja uhkaa vauvan terveyttä, niin se ei ole reilua! Tosin, vielähän ei tiedä sitä, mihin tuo lakko ulottuu, onko kyseessä myös neuvolatoimintojen ja raskausajan seurantojen supistaminen? Vaikka osapuolten näkemykset ovatkin kaukana toisistaan, niin toivotaan silti, että asiaan tulee sopu ilman lakkoilemista!

Päikkäri 10+2

Päikkäri Mulla vaihtuu kans sunnuntaina, eli samoilla päivillä mennään, 11+2.
Mullakin on suuria vaikeuksia kirjottaa toi 11, jotenki sitä 12. viikkoa on odottanu NIIN kovasti, että nyt kun se alkaa olla käsillä, on sitä vaikee käsittää!

Noista kolhuista tuli mieleen, meidän nuorimmaisella on sisäreidessä syntymämerkki, oon aina aatellut, että se tuli silloin, kun kaadoin kattilasta vesiä pois ( siis makaronia olin keittänyt ) ja osa vedestä loiskahti mahan päälle.

Nonnii, nyt ne sit arvas tääl töissä. Olivat kuulema jo katselleet, mutta kukaan ei rohjennut kysyä. Enkä halunnut sitten valehdella, kun kuitenkin muutaman viikon päästä salaisuus ei taatusti pysy piilossa. Pomo ei vielä tiedä, lähimmät pari työkaveria vain :)

Eiks olekkin aika mahtavaa, että kolmennes on pian takana? PIan meillä kaikilla alkaa mahtavat raskausajat, eikä tartte enää yökkäillä (toivottavasti). Monella tuo on jo onneksi helpottanut, mutta voin vain kuvitella miten kamalaa se on. Itse selvisin pelkillä yökkäyksillä, ei tarvinnut kertaakaan oksentaa.

heissuli täältäkin

Päivänsäde: Mä olin ihan vaikeena kun yksi rouva kysyi töissä viimeviikolla JO et odotanko?? Sanoin vaan et toukokuussa tulee jos onni on myötä mut että en viellä halua asiasta puhua kun keskenmeno viellä pelottaa.

Galluppia laitan: Me oltiin miehen kanssa äsken ulkona syömässä ja tapani mukaan keräsin lautaselle kaikkea mahdollista :D olen oikea ruuan ystävä, ainakin kun joku muu on sen laittanut. Tuli sitten ruuan jälkeen mieleen että oisko pitänyt vähän taas katsoa mitä suuhunsa laittaa...syöttekö siis ihan normaalisti salaatit vaikka niissä ois juustoa, vihannessekotuksia yms? kun harvakseltaa pääsee ulos syömään?? kun jostain syystä nyt olen lukenut hirveesti noista ruokajutuista niin osa on kauheen tarkkoja syöntinsä kanssa...Mä en oo kauheesti tsekannut mitä ne salaatit ym sisältävät vaan olen naamaani vetässyt hyvällä ruokahalulla. Mutta voitte arvata että Graavilohesta olen pysynyt erilläni :LOL: :LOL: Tämmönen vaan tuli mieleen.

Jännittää kauheesti jos perjantai........

poika04&papu 10+2 (oispa jo 12 ja jotain :saint: )

Täällä taas pelko päällä, tuli pönttöön pari isohkoa veritippaa. Pyyhkiessä huomasin siis, että vuotoa on. Soitin sitten neuvolaan, sattui onneksi puhelinaika olemaan. Huomenna klo 8.20 ultra, katotaan mikä tilanne on. Tällä hetkellä ei vuoda, ruskehtavaksi on muuttumassa siis. Siteen laitoin, voi siitä tarkkailla jatkuuko.

Poika04 ja ruokagallup: Mä olen kerran syönyt homejuustoa coctailtikuissa, mutta tui NIIN hirvee omatunto jälkikäteen, että en oo sen jälkeen kyllä syöny. Kaikkea kypsytettyä ja kuumaa mä syön (myös tuore- ja homejuustopitoiset), mut tuoreis oon tarkempi. Siis en syö esim. ulkolaisia pakastemarjoja kypsentämättöminä. Ja suurin osa esim. fetajuustoista on valmistettu pastöroidusta maidosta, joten voi syödä, mutta aina selvitän, minkä firman juustoa kyseessä on.
Ja samalla kerralla, kun söin noita coctailtikkuja maistoin pienen tilkan punaviiniä (joka on jo monta vuotta ollut mun ehdoton juhlajuoma) ja siitäkin tuli niin kamala omatunto, vaikka tiedän että pari suullista ei ruuan kanssa nautittuna sikiölle mitään aiheuta, että en kyllä enää koskaan edes maista mitään alkoholipitoista raskauden aikana. :ashamed:
Kai sitä sitte vaan on niin järkyttävän tunnollinen.

Mulle iski eilen illalla jysäri ja hän on täällä tänäänkin... ei visiin auta ku ottaa pienet tirsat.

Mua jännittää, kuuluko huomenna sydänäänet, kun kohtu oli varhaisultrassa kovasti taaksepäin kallellaan... Toivottavasti kuuluu, niin voi taas ottaa elämän vähän rennommin! :heart:

Berry: :hug: Toivottavasti kaikki on kunnossa...Täällä on tosi monella ollut noita vuotoja ja kaikki on ollut silti mainiosti

Mimosa: Määkin mietin kun salaatissa oli juustoa mut yleensähän ne on ´kovia juustoja mitä niissä käytetään...Ja kauhukseni huomasin että Pirkan yksittäispakatut juustot on valmistettu Itävallassa ja ei oo pieneen mieleenkään tullut että ne on ulkomaalaista tekoa :eek: mut en taida enää ostaa tai ainakaan ite niitä syödä jotenkin ton kala jutun jälkeen oon ollut kauheen säikky..poika tykkää niistä kauheesti..Onnea matkaan sydänäänien kuunteluun kyllä se jyskytys sieltä kuuluu :heart:

eilen oli ultra ja la. siirtyi vähän eli 1.5 olis...mikähän viikko se nyt on sitten menossa...hmm..vissiin 11+6
kovin vilkas masu-asukki oli, ei meinannut ultraaja saada kunnon kuvia ku jatkuvasti heilu ja huiski jalkoja ja käsiä...hassua, miten erilainen (tai miten vilkaampi ) kuin tuo esikoisemme ekassa ultrassa.. mut on se kyllä pysähdyttävä kokemus, ihan tuli tippa linssiin siinä pötköttäessä.. :)
täällä tuntuu olevan vilkas keskustelu ruokavaliosta...itse en hirveesti siihen ole kiinnittänyt huomiota, ainoastaan sen että vältän kovin sokeripitoista tai rasvaista ruokaa...

Joo...enpä oo kamalasti tänne kirjoitellu, alussa vain ilmottauduin mukaan, melkein päivittäin kuitenkin teidän kuulumisia käynyt lukemassa.
Ensimmäiseen ultraan lähdettiin tänään innokkaana, saadaanhan viimein nähdä se pikkuinen. No pikkuinenhan sielä näkyi, mutta liikumattomana kippurassa ja ilman minkäänlaisia elonmerkkejä. Järkytys oli ihan kamala, tuli kyllä todella yllätyksenä, vaikka kai noihin pitäisi jollain tavalla osata varautua.
Äippäpolilta mentiin gynen vo:lle ja hän vielä varmisti tilanteen.
Perjantaina kaavinta, mutta nyt kaikki energia menee tän asian hyväksymiseen, kun ei millään haluais luovuttaa. Itkeny olen suunnilleen koko ajan siitä lähtien, kun kätilö asian kertoi.
Mutta elämä jatkuu..ehkä jo ens viikolla. Nyt pitää saada itsensä kasattua ennenkö pitää hakea lapset hoidosta, onneksi pidettiin odotus heiltä salassa.
Paljon onnea teille kaikille odotuksessanne :flower:
Tulihan sekava sepustus :)

poika04: En minäkään ole sen ihmeemmin seurannut ruoka-asioita. Tietty ne mustalla listalla olevat jätän väliin, mutta töissä kun saa kerran päivässä lounaspöydästä syödä, niin kyllä minä vedän oikein hyvällä (ehkä liiankin :)) ruokahalulla napaani sekä salaatti-, että lämpöisen pöydän eväitä.

Berry: Toivottavasti kaikki on ok. Tsemppiä ja jaksamista sinne :hug: Pienenä lohtuna se, että monella on noita runsaitakin vuotoja ollut, mutta kaikki on silti ollut hyvin.

Voi ei Kuuhullu. Voimia sinne, yritä jaksaa!

Berry en huomannut sun viestiä aiemmin,kirjotettiin yhtä aikaa, kai. Sulle kans hurja voima- :hug: . Uskotaan, että teidän vauvalla on kaikki hyvin. Mun kokemuksen jo tiedätki, eli vuodosta huolimatta pienellä oli kaikki hyvin. Tosi hieno juttu, että sait tsekkausajan heti huomiseksi.

Päivänsäde ja Poika04 mulla kans yks työkaveri arvasi kun olin sairaslomalla, mutta lupasi "vaieta kuin muuri" kun sanoin, että kun tää homma ei nyt oo alkanu ihan onnellisimpien tähtien alla, niin en haluaisi vielä asiasta puhuttavan. Pomo tietää, ja otti asian kyllä yllättävän rauhallisesti.

Lisää ongelmia työrintamalla: Meillä oli auki yks päällikön virka (joo, siis virka, harvinaista), ja mä tietty piruuttani pistin paperit sisään. No, perjantaina tuli kutsu haastatteluun, ja nyt mietin, että täytyykö mun sanoa työhaastattelussa, että oon raskaana? Tiedän, että jos sanon, on se varma hyllytys kisasta, mutta voiko mulle tulla jotain seuraamuksia, jos en sano? Auttakee naista mäessä, jos jollakin on tietoa!

Yhteistyössä