*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

tervehdys täältäkin!
aamulla pojan kans lääkäris pari tuntia. murtui eilen sen jalka välitunnilla nii sitä oltiin näyttämäs ja kuvauttamas aamu.
yön saipi jopa nukuttua niin hyvin et olisi sen suhteen hyvä olo. supistukset on vaa lisääntyny ja ottaa niin kovaa jo et saa seiniin nojailla eikä happi kulje samalla.
pysyis ny tonne viikonloppuun vielä matkassa masu ja jäbä.
autolla ku ajoin nii levikkeelle tauolle ku otti noi supparit nii kivasti. :ashamed:

täällä menee päivät hyvin noiden kahden mukelon kanssa. ja noi 7 elukkaa juoksuttaa sit lopun ajan mitä jääpi ylimääräistä. et hyvin saa ajan kulumaan.
ainut ku tuota vettä tihkuttaa nii ei oikein ulos viitti lähteä.. :(

nemika+jäbä 36+3
 
santrra Tosiaan ole onnellinen että miehesi puhui järkeä ettekä ostaneet sitä asuntoa, meinaan meillä on vielä ne ihanat kierreportaat tänne 4 kerrokseen ja se on aika lailla tuskaa! :D
itsekkin olen huikeat 157cm LYHYT niin kuin anuliina sanoi :D ajattelin kysyä ens neuvolassa millainen periaate täällä on ensisynnyttjiä kohtaan.. :)

mutta nyt valmistautumaan ja pukemaan ja katsomaan sitä asuntoa! :)
 
Katrinainen - Mun sf-mitta oli 38cm (rv 35+2). Neuvolantäti oli tietenkin kauhuissaan. Mulla on nyt ollut kolme eri neuvolantätiä, joista puolet on ollut järkyttyneitä siitä, että mennään käyrän yläpuolella. Nyt on kuitenkin tehty jo kaks eri syntymäpainoarviota (yksityisellä 4d-ultrassa vk 27 ja viime viikolla sairaalassa, kun ultrattiin liikkeiden puuttumisen vuoksi - väärä hälytys muuten, kaikki ok). Molemmilla kerroilla syntymäpainoarvioksi tuli 3600g. Vauva kulkee siis tasasesti omaa käyräänsä, ja on kuulemma vaan kovin ylhäällä mahassa, istukka on edessä ja vettä reippaasti.

Tuntuu, että neuvolassa kaikkein tärkein asia on odottajan paino. Mulla ei ole mitään vaivoja, verenpaine on ollu alusta asti 120/80, virtsa puhdas ym, ja silti neuvolantädit saa peloteltua sokerivauvan/raskausmyrkytyksen kanssa. No, kaipa se on hyvä, että tarkastetaan, mutta yritän tässä pysyä rauhallisena, kunnes jotain omituista todella selviää.

Täällä kaikki ensisynnyttäjät saa synnytystapa-arvion, joka mulla on ens tiistaina. Ehkä siellä sitten odottaakin yllätys, että vauvasta on tulossa 6kg painava... Sen näkee sitten. Jos siellä kaikki on edelleen ok, aion pyytää neuvolantätiä olemaan kiinnittämättä huomiota mun sf-mittaani tai painooni - laihdutan sitten kun sen aika on.
 
JIIHUU, täällä vietetään nyt 1.äippälomapäivää (vaikka duunit loppuikin jo 1.5vkoa sitten)... pullaa ahdoin sen kunniaksi mahaan...

gha: Ohoh, ehkäpä sinä olet seuraava onnellinen pikkunyytterön haltija =) *jännää*

sarvi pääsammakko: Tervtuloa vaan mukaan :) Minä myös menossa Jorviin synnyttämään, joten saas nähä ostutaanko samaan aikaan! Toivottavasti pikkuisella kaik kunnossa pienestä koostaan huolimatta!!!

carmen: Täällä myös mennään akselinsa ympäri, eniten masukki tykkää majailla vasemmalla puolella, joten oikea kylki on hellänä mojovista jalan ojennuksista ;)

lehtigallub: tulee vauvalehti ja kaksplus, lisäksi tilasin vielä odotus-lehteä, joka lopetettiin... ja TOTTAKAI 9kuukautta-lehtikin pitää ostaa kaupan hyllyltä :whistle: oon tilannu jo vuosia noita lehtiä ja pistän sitten aina ystäville kiertoon, joilla vauvakuumetta yhä lisääntyvissä määrin liikkeellä :)

pieniTytönTylleröinen: Meidän esikko 1v5kk ja kädet täynnä töitä. Meillä on aika tarkat rutiinit, joten päivittäin ruokailut ja unet on tuttua kamaa. Lisäksi oon ylihullu siivoomaan, joten typyn kanssa päivittäin puunataan kotia yhdessä hassutellen musiikin pauhatessa. Ulkoilemassa pyritään käymään aina aamuhommien jälkeen, paitsi jos sataa vettä :whistle: päikkäreiden jälkeen lähes päivittäin olen pyrkinyt järjestelemään ohjelmaa vierailujen suhteen kun meillä asuu valtaisa joukko sukulaisia ja ystäviä 20km:n säteellä, se pitää tämän mamman virkeenä ja tuon sosiaalisen typyn tyytyväisenä... tämmöstä meillä :)

eeti: Tulehan kertomaan kuulumiset kun ennätät!!!

sHv ja hippu 34+6
 
majj Komppaan asunnon kanssa. Asuimme aikoinaan 3.ssa kerroksessa ja melkoinen oli taiteilu kun vaunuja ei saanut jättää käytävään. Kyllä hiki lensi kun ensin kannoit kauppakassit, sitten vauvan ja lopuksi vaunut. Ei paljoa naurattanut...
 
Lakupiippu, minullakin edellinen neuvolan täti oli koko ajan painosta paasaamassa, että varmasti jos jatkaa samaan malliin painoa tulee ainakin 20kg. Mutta nyt nykyinen sanoo ihan toista. Että ihan hyvin on painoa tullut, eikä mitään hätää ole. Nyt siis tullut suunnilleen 12kg. Ja jos minä vielä kuukaudessa saan ihteeni ahettua 8kg lisää, niin sanon kyllä huhhuh!! Että ei niitä tätejä aina kannata kuunnella, varsinkaan jos ne on ihan ämmiä :p ;) :D

majjlle pidän isoja peukkuja, että asunto löytyy!!! =)
 
Katrinainen, :wave: jepu, täällä kanssa oli 34+4 tuo sf 36 ja nyt eilen ultralla katottuna muksu oli sen 2,5 kg, syntymäpainoarvio 3200-3300 g. Selityksen korkealle sf:lle sain saman mitä lakupiippu sano, et lapsi ei ole laskeutunut ja vettä kohdussa on paljon. Tuli sitten sekin varmistettua, et likka on ihan samanlainen häärääjä ku muutkin vauvat, mut en toi veden runsas määrä vaimentaa iskuja... huh helpotusta.... =)

Joten eipä noi sf-arvot kerro siis absoluuttista totuutta, kuten ei myöskään käsikopelolla annetut painoarviot. Oli siis kuinka ammattitaitoinen henkilö, niin silti ihminen on erehtyväinen =) Mutta toisaalta olen kuullu paljon myös siitä, että äidin omaan syntymäpainoon olisi turvallista verrata, siis jos ei ole sokerivauvasta kyse... tiiä sit tostakaan :LOL:
 
asuntoasiaan me austaan kanssa kolmannessa, eikä täällä oo hissiä.. Tuntuu jo nyt aika tukalalta kiivetä rappusia, saati sitten vauvan kanssa.. No luulis että kunto ainakin kasvaa ja käsilihakset.. Sisko tossa sanokin, että saan hauis-treenit kaupan päälle..

Olin just pyörimässä kaupungilla ja kylläpä otti koville. Rankkaa touhua toi tukisukkien ostelu.. Ja visa vinku. Multa vois kieltää luottokortit, kun innostun ostelemaan kaikkea.. Mutta nou hätä. ens viikolla tulee palkka.. Harkkasuppareita ollu tänään taas reilusti ja vauvalla vähän rauhallisempi päivä..

moro taas.
 
Edla-Mamma älähän pelottele.. oon ite ollu reilut 4 kiloa ku oon syntyny.. :eek: en millään haluais ite lähteä synnyttämään esikkoa yli 4kiloisena.. pitääpä perjantaina ottaa puheeksi neuvolassa jos vaan harvalta päältäni muistan..
 
poika, sanos muuta.. no "onneks" (ja onneks) tollanen antaa sentään verenvuodon merkiksi että jotain tapahtuu ja ehtii vielä lähtee vauhdilla sairaalaan. Mutta hyvin meillä menee loppuun asti, ku näin hötkyillään näiden juttujen kanssa! kuten mun mies sanoo, painetaan paniikkinappulaa...

Anteeks, Anuliina, ei todellakaan ollu tarkotus pelotella, näin olen vaan oikeesti kuullu.... :ashamed: se voi olla ihan urbaanilegendakin.... *auts, tyhmä minä :headwall: * Muistapas jutella ja kerro sit meillekin....
 
terveisiä sieltä neuvolalääkäristä...
Viikot: 36+5
paino: +1,633 per viikko ( alusta 14,7 )
Turvotus: ++
RR: 116/60
Pissa: sokerit yhdellä plussalla, mutta söin ennen neuvolaa yhden suklaa levyn niin syy se...
Hb: 116 ( jee se on noussut )
Ja mikä parasta edistystä tapahtunut alapäässä: Auki 1cm ja kanava 1 1/2cm jäljellä

Mut nyt käymään pikapikaa postissa...

tmvk ja toukka 36+5
 
weiss
katrinainen: Hyvä, että pääset kontrolliin, jossa kahtovat vauvan koon kunnolla. Eipä tarvii sitten miettiä, jotta minkäläinen jätti sieltä on tulossa. Minun pelkoa ainakin helpotti tuo arvio, ettei pitäs yli neljän kilon mennä, ainakaan paljoa.
nemika ja gha: Ihan vaan tsempitykset tulevaan ;) , oottehan pian jo nyytin hakureissulla! :heart:
Jenni: Kuulumisia kaipaillaan!! :heart:

 
Olettepas te olleet ahkeria, nyt jää varmaan jotain huomaamatta, sorry etukäteen!

Lehtig nyt tulee vauva-lehti, tuli joku edullinen pätkätarjous toisen lehden kylkiäisenä, joten siksi. Muuten en noita lehtiä juurikaan tilaa/osta/lue.

Annaliina73 Liekö ohje jo myöhässä? Tässä kumminkin jonkinlainen, minun "hätävara" yllätysvieraille. Kun puolittaa ainekset, on sopivasti sellaiseen pyöreään Pyrex, vuokaan. Koko ohjeesta uunipellillinen:

- 6dl venhäjauhoja (itse käytän noista 2dl esim.kauraleseitä. Osan siis voi maun mukaan vaihtaa johonkin toiseen jauhoon, kuitenkin yli puolet kannattaa olla vehnäjauhoja, muuten tulee huono koostumus)

- 3dl sokeria
- 2 1/2 tl leivinjauhoja
- 2 tl vaniliinisokeria
- 300g margariiniä
- 3 munaa

päälle:
6dl marjoja (siis ihan kaikki käy, ei väliä onko mehukkaampaa marjaa vai kuivempaa kuin esim. puolukka. Jos ovat "vetistyneet" pakkasessa, ripaus perunajauhoja piirakan pintaan sitoo liian kosteuden)

Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää munat ja sulatettu margariini. Sekoita tasaiseksi. Levitä käsin taputtamalla pellille/piirakkavuokaan, tämä kannattaa tehdä nopeasti taikinan valmistumisen jälkeen jolloin magariini on vielä lämmin, ja taikina levittyy helmposti. Muutoin jäähtyessään taikina rakeutuu ja helposti murenee= ei tule yhtä hyvä pohja.
Kun piirakkapohja on levitettu, lisää marjat pinnalle. Paista uunissa 200 asteessa 20-25 minuuttia.

Sädetikku meillä ollaan synnytty viikoilla 40 ja kaksi kertaa viikolla 38. Tämän nykyisen laskenta-aika on sellainen, että ollaan neuvolan kanssa eri mieltä. Omien laskelmien mukaan (hedelmöityksestä) ollaan viikolla 38, mutta ultran mukaan ollaan viikolla 36. Mutta väliäkö sillä, pääasia että vauva syntyy silloin kun se hänelle sopii. Itse seison vaikka päälläni siihen asti :whistle:

PieniTytönTylleröinen minulla on nyt loman aikana kaksi nuorempaa kotona, eli reilut 4v tyttö sekä vajaa 6v poika. Teemme paljon retkiä luontoon, leikimme pihalla kuraleikkejä (ihanaa!), pelaamme lautapelejä sisällä, leivotaan (edelleen), maalataan, askarrellaan, käydään ruokakaupassa, parina päivänä viikossa jossain kerhossa. Siinäpä kait se. Kaikkea ei joka päivä. On päiviä jolloin lapset leikkivät vain keskenään omia juttujaan, siis mitään "kerhomaista" toimintaa en heille järjestä, vaan aina sen mukaan mikä voisi olla kivaa. Ja tietty miten ite jaksaa enää näillä viikoilla ;)
 
edla-mamma joo en ajatellut hätäillä tuon painon kanssa. mutta hyvä' silti, että tutkivat kun masu on näinin iso vielä senkin jälkeen, että se on laskeutunut. :D
marin ja janin vauvan syntymätarina osui nettilehdestä minunkin silmiini. hyvä, että päättyi onnellisesti. Siis opimme taas, sairaalaan mentävä jos epäilee jonkin olevan pielessä ja aina sosta verenvuodosta.
shv onnea äippälomasta.
nemika nyt vaan synnytys lähtisi käyntiin. hyvältä ainakin kuulostaa.

Täällä iski totaalinen iltapäivä väsymys. Pitäisiköhän ottaa päikkärit? Mitn voikaan alkaa näin väsyttää yht´äkkiä ilman mitään syytä. :)
 
edla-mamma oon tuosta kyllä kuullu aiemminki, et älä häpeile.. :D ja ite oon 2 viikkoa la:n yli syntynyt et jospa se tuo meijän ipana syntyis hyvissä ajoin niin ei tarvi sit kovin isoa puskea tulemaan.. kuitenki haluan alatie synnytyksen jos vaan mahollista. =)
 
weiss
Pieni tytön tylleröinen, miun mielestä siihen saakka voi rauhassa pulikoida, kunnes paikat aukeaa.
Täällä on ihan oudon hiljaista.. oottako jättänny mut tänne ihan yksin!!! Ootta kaikki lähtenny joukolla synnyttämään!!! :LOL: :LOL:
 
Huh,olipas rankka päivä sessio :D
Käytiin äiteenkanssa lounaalla ja kaupoilla,sain hankittua vihdoin noi imetysliivit =) Sit tulin kotiin ja tein lasagnen ja nyt oon koneella muhittanut... ihan on reporanka taas,kuin ois pidemmänkin lekin juossut :LOL: Mutta siivottua en oo saanu edelleenkään tota mun kaappia :kieh:
Huomenna siivotaan tätä kämppää miekkosen kanssa,kun se kerrankin on kotosalla auttamassa,et kaapit taitaa jäädä lauantaille...

Tulkees joku hieromaan mun selkää..sattuu B)
 
Se asunto mitä oltii kattomas olis ollut muuten ihan ok mutta se makuuhuone, niin pieni ettei meijän parisänkykään ois varmaan mahtunu sinne saati sit siihen vielä joku pinnasänky ja keittiöki suht huonos kunnos :eek: että se siitä asunnosta! mut kyl täs kerkee niitä vielä kattella :p
Nyt lämpöseen suihkuun jos helpottais tähän selkäkipuun! :)

 

Yhteistyössä