***Toukokuun Toivotut 2011***Lokakuussa***

Tänään tuli käytyä neuvolassa verikokeissa, nyt odotellaan lähetettä ekaan ultraan ja sitten pari viikkoa ennen sitä ultraääntä on mentävä siihen veriseulaan.
Halusin osallistua tuohon sikiöseulontaan.

Olo on alkanut vähän helpottamaan. Tosin iltasin aina yököttää ja oon huomannu että mun verenpaine on aika matalalla, mutta kai se on normaalia. Pahoinvointirannekkeistakin on jotain hyötyä.
Höh, seuraava neuvola vasta 14.12, mutta ennen sitä se eka ultra. Jännittää :), toivottavasti siellä on kaikki kunnossa.

Tiia ja toukka 8+5.
 
Haidih niinku siinä aikasemmassa testissä kirjottelin ni ei ne sydänäänet helpolla löydy täälläkään,varmaan just sen vartin ainaki on pitäny etsiä mutta olen huomannu tosiaan että aamulla löytyy helpommin ku ei oo niin paljon muita lorinoita. Ja tosiaan eka kerralla kuulu ihan siitä "karvojen" rajasta, mutta oon kuullu myös molemmilta sivuilta vähän ylempää. Ja meillä on ihan semmonen normi jossa ei näy sykettä,oon sekuntikellolla vaan laskenu. Ja viimeksi oma syke kuulu vaimeasti taustalla ja pikkuisen syke oli erottui hyvin ja oli ainaki 2x nopeampi.

Nyt en ole taas kuunnellut juuri sen takia kun tavallaan pelottaa ettei ne kuulukkaan vaikka tiedän ettei niiden tarvikkaan vielä kuulua. Varattiin sitten ekstemporee huomiselle vielä ultra-aika ku jotenki epäuskonen olo en tiiä mistä tää johtuu vaikka pönttöä oon saanu halailla joka päivä ja tuntuu että pahemmaksi vaan menee..:x

Meillä oli tosiaan se neukku eilen ja sen mukaan laskettu aika ois 24.5! Varmaan se emäntä katto jotenki väärin ku tuon kirjasenki mukaan se ois 25.5 mutta mulla on pitempi kierto ja ultran mukaan ois 27.5. No eipä tuo paljon heitä ni antaa olla siihen nt-ultraan asti tuo 27.5 :) Meillä ois se nt-ultra 11.11..

Anteeksi kauhian omanapainen sepostus, täällä jännäillään huomista ultraa, toivottavasti kaikki edelleen hyvin..

Diipeli ja tiku 8+6 :heart:
 
Siis muistaakseni kun joskus oon tollasen raskauslaskurin lisänny itelleni, se linkki piti liittää sellaiseen kohtaan jossa luki allekirjoitus tuolla profiilissa. Mutta nyt mä en löydä sellaista kohtaa, saisko pikkasen helppiä? Täytyyhän ne omat viestit yrittää personalisoida :)
 
verikokeista- ja seuloista: Käytännöt hiukan vaihtelee näissä asioissa, mutta meillä nuo menee siten että neuvolassa otetaan verikokeet joko ekalla tai tokalla käynnillä, joista siis katsotaan hiv, kuppa ja ties mitä muuta, määritellään myös se rhesus-tekijä vai mikä se on. Jos siis isän ja äidin veriryhmät ovat oliko sse nyt o ja a miinus tms. niin on mahdollisuus että vauva joutuu verensiirtoon tms. synnyttyään. Tämä on nyt aika mutua, eli voin olla pahasti väärässäkin tässä asiassa :) Mulla ja mun veljellä on joka tapauksessa ollut tuo riski, mutta kaikki meni hyvin. Meillä taas miehen kanssa veret passaa hyvin yhteen, ei ongelmia sen suhteen :)

Meillä sitten se seulontakoe otetaan labrassa samana päivänä kuin nt-ultrakin on, eli ensin menen ultraan ja sieltä saan lähetteen labraan verikokeisiin. Parin viikon sisällä sitten tulee tieto onko riskiä vai ei. Ja tässä nyt tuntuu olevan tuota vaihtelua, eli jotkut käyvät veriseulassa jo etukäteen ja saavat ultrassa tiedon, kun meillä se tulee sitten vasta jälkeen päin.

Mun mielestä kannattaa kyllä ottaa selvää mitä kokeita milloinkin otetaan, mikään kun ei ole pakollista. Itse menen kyllä kaikkiin ultriin ja seuloihin, mutta silti haluan tietää mitä tehdään ja miksi.

kävin tänään siellä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, tai siis yrittämässä. Ei kuulunut ääniä, lukemat tuli kyllä näytölle. Toiveikkaana silti, kun ei ole viime viikon lääkärin jälkeen ollut runsasta vuotoa tai kipuja. Mutta veti se mielen silti matalaksi, vaikka tähän olin varautunutkin.

Neuvoloissa muuten usein merkkaavat la:n päivää aiemmaksi mitä esim. nuo nettilaskurit. Kummallista mun mielestä.

T: Linttu ja Möykky 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Taas on tullut murheellisia uutisia menetyksen muodossa, voimia :hug:

Veriseula ja -koe: mun ymmärtääkseni se kuppa, hiv, veriryhmän määritys yms. verikoe on Suomessa pakollinen. Se veriseula jossa poissuljetaan trisomia, ei ole pakollinen kuten ei ole kumpikaan ultrista (nt- ja rakenneultra). Korjatkaa jos olen väärässä ;)
Itse osallistun molempiin ultriin ja myös veriseulaan, koska kakkosen kanssa en siihen päässyt rv:jen takia. Olin siis nt-ultrassa vasta viikolla 16 koska "valemenkkojen" takia luulin olevani vasta viikolla 11. Sitä seulaa ei voi ottaa ku määrätyillä viikoilla ja oli kyllä aika kauhea odotus, kun sitten joutui jännäämään vielä enemmän kuin jos olisi niskaturvotuksen saanut mitattua ja verikokeen arvot.

Enivei, eilen saapui meille kirje, että ei suurentunutta riskiä trisomiaan. Nyt voi olla sen suhteen hyvällä mielellä.

Muuten tänne ei mitään. Tuntuu kuin ei raskaana oliskaan. Ei mitään oireita. Hyvä niin, ei tarvii ollakaan =)

Viittiskö joku pistää ton tikkerin ohjetta? Käyn sitä kyl kohta pulaamassa, mut jos ei osaakkaan....
 
Mäkin testailin tikkeriä, mut en osannu laittaa. Help!! :headwall:
Mä sain kyllä sen liitettyä yhteen viestiin, mutta että miten se olis joka viestissä tossa alhaalla....



Mua ahistaa kun tuntuu olo ihan tavalliselta. Vaan pikkiriikkisen heikkoa oloa on välillä, kun ne pahoinvoinnin huippupäivät oli ohi vajaassa viikossa. Vaikeeta sanoa muista raskausoireista, onhan ne tissit turvonneet edelleen ja öisin ravaan pissalla mutta.... kunpa mullakin olis varaa mennä yksityiselle ultraan kurkkaamaan, ei varmaan viel neuvolaankaan ota kuunteluttaa sydämensykettä kun on viikkoja niin pikkasen. Höh. Sit mä vaan täällä punnitsen, että minkälaista oli oireisto muissa raskauksissa, ja mietin pääni puhki asioita, ja teen olettamuksia sekä negatiivisia että positiivisia. Huoh.... viel pitäis niinku jaksaa odottaa vajaat 3 viikkoa nt-ultraan, ellen sitä ennen onnistu kuuntelee ääniä dopplerilla. Tuskin...

Sainpahan purettua :/

Haidih rv 8+2
 
Täällä vanhemmilla lapsilla syysloma koulusta ja otin itsekkin loman sitten tälle viikolle, että saadaan yhdessä puuhailtua kaikkea mahdollista ihan ajan kanssa. Oma olo oli viime viikolla jotain ihan kamalaa, parhaimpina (tai pahimpina) päivinä sain halailla vessanpönttöä parikymmentä kertaa:x, nyt meni muutama päivä melko hyvin, ja jaksoin lastenkin kanssa touhuta enemmänkin ja käydä tekemässä kunnon lenkkejä taas koirien kanssa, mutta tänään on :x olotila iskenyt taas oikein kunnolla, ja pöntön näkymät on olleet aika tutut aamun aikana.... Ostin rakkenneetkin, mutta lainasin ne ystävälle, koska en kokenut, että niistä juuri mitään apua olis ollut, ainut mikä on tuntunut helpottavan, on että juon kulauksen jaffaa ennen kuin nousen sängystä ylös, vaikka normisti en limuja juokkaan. Juuri mustelin, että ensimmäisestä rakaudesta, silloin kauan kauan sitten:LOL: en oksentanut kertaakaan, vaikka kaksosia odotinkin, ehkä tää mun vanhentuva kroppa reagoi helpommin tällä kertaa vain...
Meillä olisi nt ultra tasan 3 viikon kuluttua, ja sitten siinä viikkoa ennen neuvola ja lääkäri viikon taas jälkeen sen...Ihmettelin vain, että mulla ei otettu ensimmäisellä neuvola käynnillä mitään verikokeita, vaikka vielä puhui erikseen, että multa pitää tämän raskauden aikana ottaa pari ylimääräistäkin verikoetta joidenkin vasta-aineiden selvittämiseksi, koska olen saanut verta aikoinaan...Ehkäpä sitten seuraavalla kerralla otetaan..Kysyin vielä, että joudunko jotenkin "erityistarkkailuun" tämän raskauden suhteen koska mulla oli ensimmäisellä kerralla keskivaikea raskausmyrkytys, ja muuta "mukavaa", niin sanoi vaan että "et, se on aina raskauskohtaista"...Joten sillä mennään...Tosin itse seurailen jo nyt kotona verenpaineita silloin tällöin, kun ne muutenkin menevät jokseenkin korkeilla lukemilla...
Jeps, mutta nyt yritän raahautua taas koirien kanssa metsälenkille, jos se edes saisi oloa vähän helpoittumaan...Sori, taas omanapainen teksti...

JA & jurmu 9+0 *poks*
 
Tickeristä: Sen saa lillypiestä, kun valitsee lopussa PseudoHTML, UBBCode and BB Code-linkin kohdan. Tosin ei taida kaksplussassa onnistua allekirjoitus, eli aina pitäisi tehdä uudestaan...


 
Viimeksi muokattu:
Heissan!

Pahoittelut vuotaville ja joukosta poistuneille :(

Meillä oli eilen neuvola. Aloitettiin lääkärissä käynnillä ja olipa ihanaa nähdä ultrassa pikkuinen yksiössään! Sydän sykki kovasti, muutoin pieni oli vielä kovin liikkumaton. Pää-perämitta oli hurjat 2cm! VAuva vastasi 8+4, mut mitään laskettuja ei alettu vaihtamaan yhden päivän takia! Isukkikin oli mukana ihmettä seuraamassa. Mua ei jostain syystä itse h-hetkellä jännittänyt yhtään (vaikka edellisenä päivänä kylläkin), miestä jännitti sitten senkin edestä, onneksi kaikki oli hyvin! :) Painohan olikin jo noussut 4kg ennen raskautta olevasta. :whistle: huhhuh! Viime raskaudessa tuli 14kg lisää.. Joten, voipi olla että tässä raskaudessa olen tuhdimpi... Ahdistaa jo valmiiksi. Mut nyt kyllä tuntuu että rinnat ainakin ovat suurentuneet urakalla ja masukin. Kovasti tuli lippua ja lappua. Taidan antaa ne ensimmäiseksi miehen luettaviksi. Hänelle kun kaikki on niin uutta ja intoa tuntuu olevan perehtyä asiaan. ;)

Kerroin tulevalle isosiskollekin vauvasta ja hän oli iloissaan tulevasta roolista! Kovasti riitti kysymyksiä vauvasta ja masusta ja tulevaisuudesta ja kaikesta mahdollisesta! Mukavaa, kun saa nyt vähän avoimemmin kotona jutella vauvajuttuja, kun ei tarvitse salailla mitään.

Olo tällä hetkellä edelleen aika samanlainen kuin aikaisemmin. Aamusta kiire syömään ettei huono olo pahene. Puolen päivän aikaan etoo ja pakko syödä, (ja levätä) vaikkei se oikein töissä onnistukaan hyvin tuo lepääminen. Iltaisin meno ok.

Mä yritin testata kanssa tota Tickeriä.. Let see, onnistuiko!

Ansukka ja Onni-Unelma 8+6!
(nyt on sitten oikea kutsumanimikin! Tuleva isosisko ehdotti Onnia ja tasapuolisuuden mukaisesti tytönnimi oli myös saatava ja mies sanoi sitten että Unelma! :D )

 
hei kaikki!

isot pahoittelut riikka086 ja :hug: toivottavasti ens kerralla pysyy pikkuinen mukana!

haidih: sillon poksutaan kun vaihtuu viikko, eli 8+0, 9+0 ,10+0 jne..:D

mulla tentti vihdoin ohi vaikka en kyllä jaksa uskoa että olisin päässyt sitä läpi..:( oli hirveän vaikea! nyt tyttö kattoo pingua ja syö lakua, ehkäpä liityn hänen seuraan:D

minä ja masuasukki 12+2
 
hei kaikki!

isot pahoittelut riikka086 ja :hug: toivottavasti ens kerralla pysyy pikkuinen mukana!

haidih: sillon poksutaan kun vaihtuu viikko, eli 8+0, 9+0 ,10+0 jne..:D

mulla tentti vihdoin ohi vaikka en kyllä jaksa uskoa että olisin päässyt sitä läpi..:( oli hirveän vaikea! nyt tyttö kattoo pingua ja syö lakua, ehkäpä liityn hänen seuraan:D

minä ja masuasukki 12+2
Oorrait, taas hieman viisaampi, mistä lie moinen nimi asialle saatu (?) Mä poksun sitte ens maanantaina taas :D Nyt ruoan tekoon!
 
Tuosta veriseulasta vielä, että sehän ei tosiaankaan ole pakollinen. Ja johtuisko nuo erotkin siitä et täällä meillä ultrassa käydään eri paikkakunnalla mut verikoe otetaan omassa tkssa etukäteen. En tiiä, mut tuli vaan mieleen et ne haluu verikoe tulokset ultraan kun siellä varmaan on se ammattitaitoisin porukka. Sit jos on isompi sairaala voidaan tehdä kummin päin vaan kun sama henkilökunta. Mut en tiedä tosiaan, kunhan pohdin.

Ja siis neuvolassa otetaan myös ekalla kerralla tuo verikoe, mut se on ihan eri juttu. Siinä katotaan just nuo veriryhmät ym.

Mulla on ollu viimeksi toi tickeri ja sillon sen ainki mun muistaakseni sai silleen et ei tarvinu joka kerta erikseen lisätä. Nyt en vaan yhtään muista mihin se piti laittaa ja on tää kaksplussakin muuttunu siitä. Mä laittelen omani vasta sit ens viikon ultran jälkeen. =) ei uskalla aiemmin...

Täällä olo myös hyvin ei raskaana oleva. Pahoinvointi näyttää viimein helpottaneen ja muutenkin oireet kovin vähäiset. Vatsaa pitää joka välissä "mittailla" oisko yhtään edes pömpöllään. Alussa oli kauhea turvotusmaha, mut ei enää. :D Mä kyllä odotan sitä masun kasvua, on se kuitenkin aika ihana jos ei lasketa ihan viimeisiä viikkoja kun ei tahdo mihinkään taipua :LOL:

Mukavia viikon jatkoja ja tsemppiä ultriin ja neuvolohin ym.!!

Iksu 10+5
 
Ultrassa käyty ja kaikki hyvin :) Siellä pikkuinen köllötteli lekoisan näkösesti ja liikutteli pikkukäsiä ja jalkoja :heart: Pituutta oli huimat 2,2cm ja viikot vastasikin nyt niitä neuvolan viikkoja eli 9+1 jolloin LA ois 24.5 eikä 27.5. Syke näkyi ja kuului ja se nainen siellä merioulun neuvolassa on tosi mukava! Otti vaan 35€ ku kolmisen viikkoa vaan aikaa ku käytiin viimeksi ja lisäksi anto sitä geeliä jota käytetään dopplerin kans ku kysyin tietääkö mistä sais ostettua :) Kannattava reissu siis. Toivotaan nyt että kaikki menis hyvin loppuun saakka. Jotenki tuli entistä enemmän tyttöfiilis ku se siellä nökötti sen näkösenä.. :):heart:

Diipeli ja kultsukka 9+1:heart:
 
Onnea Diipeli hyvistä ultra kuulumisista. Jäin vain miettimään et voiko viikot/päivät olla erit vaikka pituus sama? Mä nimittäin kun kävin ultrassa joku aika sit ja oli myös 2.2 cm ja vastasi viikkoja 8+6! Mielenkiintoista. En sillä että joku olisi nyt väärässä tai mitään, mut ihan mielenkiinnosta vaan ihmettelen. :)

Iksu
 
Huuto.netissä on kotidopplereita huudettavana ja jossain nettikaupassakin niitä myynnissä.
Huomenna 9+0 :). Neuvolan mukaan mun laskettu aika on 25.5.2011, mutta 26.5 näyttää raskauslaskuri :S.

Joo mä tosiaan eilen kävin tossa kuppa, hepatiitti ja veriryhmä -verikokeessa.

Onko kenelläkään vielä tullu semmosta oloa, että pelottaa tulevaisuus, miten tulee pärjäämään ja muut semmoiset asiat ?
Mulla tää vauva on esikoinen mikä keväällä syntys, toivottavasti pysyis mukana <3. Pelottaa, kun ei koskaan pahemmin ole hoitanut vauvaa tai muuta ;P...
 
Pikanapailua:

Täällä paha olo alkaa jo vähän helpottaa, mutta edelleen tulee takapakkia joinakin päivinä, eikä tahdo päästä talosta pihalle (saati tehdä mitään järkevää). Kaikenkaikkiaan olo kuitenkin jo parempi (ja tänäänkin selvisin 8 tunnin päivästä, vaikka viime viikkoina se ei todella ole ollut mahdollista. Maha vain kasvaa kasvamistaan ja jännitetään ettei vielä ulkopuoliset huomaisi. :)

Poplin ja Rölli 10 + 0 (poks!)
 
Moikkelis!

Vielä 1 viikko ja 2 päivää nt-ultraan... Aikas jännää. Tänään on ollut eka päivä, kun ei ole oikeastaan yhtään ollut huono olo. Oon ollut yllättynyt ja melkein huolestunut, mut ehkä ei tarvitse, kai sen jo pitäisi alkaa helpottaa hiljalleen. On tässä monta viikkoa jo tuskailtukin. Tänään ei myöskään mahaa turvota edellisten päivien malliin. On se silti hieman suurentunut.

Mä en ole kuullutkaan tuollaisesta, että isän ja äidin veriryhmien tietty ero vaikuttaa tuollai vauvaan. Meillä ei mies tiedä veriryhmäänsä, mulla on O+. Tsekataanko se miehenkin veriryhmä sitten jossain vaiheessa?

Tiudeliini: kyllä välillä mieleen tulee kaikenlaista, meilläkin esikoinen kyseessä. Olen kyllä ollut paljon lasten, ihan pientenkin kanssa, joten sinänsä ei aivan uutta ole, mutta onhan se kokonaisvaltaisesti uusi tilanne. Itse en kuitenkaan osaa ja halua miettiä vielä niin pitkälle. Luulen, että vasta alkuvuodesta, kun perhevalmennuksetkin alkavat, ryhdyn miettimään hieman tulevaisuuttakin :) Ja synnytystä ja muuta. Synnytystä kieltäydyn tällä hetkellä kokonaan ajattelemasta, mutta toisaalta ei se ainakaan pelota, kun ei tiedä mitä pelätä ;) Mies taas ei halua puhua oikeastaan mitään koko lapsesta, ei ennen tätä ekaa virallista ultraa, katsotaan jos sittenkään!

MaiMei & nappula 10+2
 
Pahoittelut taas surun kohdanneille!:hug:


Tiudeliini: On minulle tullut ajatuksia sellaisesta, että mitenköhän jaksaa sitten ja varsinkin niinä päivinä kun meidän erittäin omapäinen 3v saa jonkun hepulikohtauksen ja hermo meinaa pettää lopullisesti..mulla on hermo tiukemmassa raskaana ollessa:ashamed:
Aikoinaan silloin ennenmuinoin esikoista odottaessa lähdin "soitellen sotaan":D Ei ollut nettiä mistä hakea esim tietoa synnytyksestä. Muutaman kirjan lainasin ja koitin niistä tajuta jotain sekä neuvolan th:n puheista. Ihan Moilasena kattelin yhtä äitiä kun se avatui mulle synnytyksestään, avautumisvaiheista ym limatulpistaan, kun odottelin äitiysneuvolassa vuoroani :D Kyllä sitten lopulta h-hetkenä valkeni mitä on avautumisvaihe ym tulpat:D
Silti mua on jännittänyt aina synnytys ja jännittää jo nytkin. Tiedän että selviän siitä,mutta lähinnä jännitän hallitsenko kivun. Kolme olen ilman mitään lievitystä synnyttänyt, mutta kahdessa viimeisessä ottanut lievitystä. Jotenkin on ollut niin nopeat synnytykset että pää ei ole pysynyt ihan mukana siinä hommassa. Ja nyt tietenkin kun ikäeroa kuopukseen tulee 1,5v, niin synnytys on arvatenkin nopea ja kipeä:eek:


Onko täällä ketään muuta joka ei ole pahemmin huonosta olosta kärsinyt?Olen nimittäin aika hämilläni. Viime viikolla 2 kuvotuspäivää ja tais olla siinä sitten. Vointi on hyvä ja ruoka maittaa, vähän liiankin hyvin. Väsymystä on pientä, mutta ei sellaista mitä normaalisti on ollut tässävaiheessa. Musta tämä on vaan niin outoa, että voin näin hyvin ja tiedän kyllä että tuolla on elämää=) Ellei ole sitten tyyntä myrskyn edellä...? Nyt maistuu ruoka ja tulee kiloja ja kohta en pysty mitään syömään..


Hyviä vointeja taas kaikille ja toivottavasti nyt pysyisi kaikki pienet toukokuisten alut matkassa tiukasti!:heart:

chira ja rv 8+1
 

Yhteistyössä