***Toukokuun Toivotut 2011***Lokakuussa***

Sweetpearl: Kiva kuulla että sinunkin vuotosi on loppunut. Tiedän että se todella pelästyttää. Minulla tuli sitä myös runsaasti ma iltana vessareissulla (silloin oli just sama 9+0) mutta sen jälkeen sitä ei ole tullut ja uä:ssä kaikki oli hyvin. Eli osa vuodoista on ihan harmittomiakin vaikka ne pelästyttääkin!

Esikoisesta isä oli mukana tietty kaikissa ultrissa, mutta ei tavallisilla neuvolakäynneillä. Toki isätkin on niihin tervetulleita, mutta meillä isän oli niihin hankala päästä kesken työpäivän.

Minä löysin Aleksista kivan lyhyen a-linjaisen talvitakin ale-tangosta. Maksoin siitä vain 25e (on siis viimevuoden mallistosta). Olin tyytyväinen löytööni, siihen mahtuu vaikka kuinka iso maha ;)

Mielihaluista mandariinit ja kiwi-hedelmät maistuvat, samoin sipsejä ja karkkeja tekisi kokoajan mieli. Ne mieliteot on vähän hankalia kun olen ollut pitkään vähähiilarisella ruokavaliolla.
 
Heipä hei!

Mä kävin eilen taas yksityisellä ultrassa, kun aamulla tuli verta hiukan. Kaikki Möykyllä kunnossa, kasvu on tasaista ja sydän jumputtaa :) Vuoto johtuu mulla lievästä tulehduksesta kohdun ulkosuulla, sain siihen lääkevoiteen. ei kuulemma näin lievänä vielä aiheuta kohonnutta keskenmenon riskiä tms. mutta jos tulehdus pääsee pahaksi niin sitten voi kuulemma olla haitaksi. Hyvä siis että kävin vaikka nyt on mennyt lääkkeineen noihin kahteen ultraan yli 300 euroa...

Meillä mies oli esikoisen odotusaikana pari kertaa neuvolassa mukana, nyt en muista oliko ekassa neuvolassa vai tokassa, ja sitten kerran- kaksi myöhemminkin. Ja tosiaan ultrissa mukana, paitsi näissä varhaisultrissa ei ole ollut. Ja synnytyksessä tietysti, mun mielestä suuri tuki ja ehdottomasti tarvitsin sinne hänet mukaan.

Mielihaluja mulla on vaikka muille jakaa, kauheasti en oel niitä kyllä toteuttanut. Leipää ja juustoa tekee mieli normaalia enemmän ja roskaruokaa:headwall: Esioisen alkuodotuksessa mullekin upposi mandariinit/satsumat, nyt ei oikein niitä tee erikoisesti mieli. Koko ajan pitäisi syödä, mutta varsinaista ruokaa ei niinkään.

Osanotot menetyksen kohdanneille ja suuren suuri voimahali vuotajille! Ja onnittelut kaikille hyviä uutisia saaneille! Mulla on nt-ultra 1.11. ja ensi viikolla menen tosiaan neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä, vaikka nyt tuolla lääkärissäkin jo kävin.

T: Linttu ja Möykky olisko nyt jo 9+0 neuvolan mukaan???
 
Huomentapäivää!
Minäminäminä juttua vähän... Eli eilen tuli se kotidoppleri postissa. Minä en kuullut omia saati vauvan sydänääniä, kun uteliaisuuttani heti kokeilin. Eli eikös nyt ne omat ainakin pitäisi kuulua? :) Vinkkejä tuon laitteet käytöstä otan mieluusti vastaan. Närästysoloissa tässä ollaan, rennietä menee kuin pastillia... : /
valdemaria ja vauva 10+6
 
valdemaria: minäkin sain eilen postista kotidoplerin, enkä saanut kuulumaan mitään. Juuri googletin ohjeita sen käyttöön ja tuli vinkki että tavallinen rasva ei ole yhtä hyvää kuin se geeli. Ja että liukuvoide ajaa saman kuin se geelikin. Eli ei kun liukkaria ostamaan ;)

Esteri + kakkonen 9+3
 
Huomenta kaikille.

Ensimmäisenä :hug: Bebel ja viidenmamma

Vihdoinki pääsi itsekkin koneelle, täällä on nettiyhteydet ollu sekasin jo useamman päivän.

Tiistaina oli se neuvolalääkäri ja ultra, siellä kaikki hyvin. Raskaus oli viikkoa pidemmällä ku mitä neuvolan mukaan. Vielä ei LA muutu mutta rakenneultrassa luultavasti siirretään eli se olis sitten 30.4, mutta odotellaan sitä seuraavaa ultraa.

Kaks viikoa sitten ollut vuoto oli ilmeisesti sitten ihan harmitonta, sydän sykki ihan selkeästi ja kaveri sätkikin.
Ja nyt taas syömään ettei etominen yllätä

äiti x4 ja pallero 10+5 ( 11+5 )
 
Heippa kaikki!
Ihanissa joulutunnelmissa täälläkin, kun lunta(räntää...) tulee taivaalta!
Olen lueskellut palstaa ahkerasti, mutta ei ole tullut kirjoiteltua.
Todella suuret osanotot menetyksiä kohdanneille, jaksamista teille! :hug:

Viikon päästä olis seuraava ultra, jos siellä kaikki ok niin voi vihdoin huokaista syvään. Vaikka ihmeen hyvin oon nyt saanu oltua stressaamatta... Oireita ei oo muuta kuin rintavarustus on todella arka ja turvonnut! Tuntuu että päivä päivältä vaan pahenee. Painoaki tullu jo melkeen 2 kiloa, mutta oon aika varma että ainaki kilo on pelkästään tisseissä! Viime raskaudessa tuli ihan hirveesti painoa, nyt kyllä hammasta purren pidän painon "kurissa". Olo oli meinaan niin tukala siinä massassa...

Asiasta toiseen, oon jossain ainakin lukenut juttua raskausajan hammaslääkäreissä käynneistä. Ite kävin viimeks eilen, paikattiin, ja vielä yks käynti olis jäljellä. Eka kerralla myös paikattiin ja poistettiin hammaskivi. Silloin kyllä sanoin lääkärille olevani raskaana ja alussa tässä, mutta ei kuulemma haittaa mitenkään. Toivottavasti ei ja pakkohan se on siihen luottaa.

Kävinpä muuten hakemassa autotallista parista moottoripyörästä ja mönkijästä avaimet pois, kun se Sonkajärven ammuskelija kuulemma nyt liikkuu täällä suunnalla ja on yrittäny varastaa mm. mönkijää ja päästäny koiran irti pihasta. Pistää vihasi tommonen, eipä viitti itekään nyt laittaa koiria pihalle ainakaan, jos ei ite oo myös siellä koko aikaa. Vähän rupes ekaks kyllä hirvittään, varsinki ku katto illalla Grayn anatomiaa.... Mutta nyt lähinnä ärsyttää!!! Jos kaivais tuon työn puolesta hommatun paprikasumuttimen ja käsiraudat tuohon hollille, niin jos se tänne eksyy niin loppuu se varastelu! :mad:

No joo, mutta hyviä vointeja vaan kaikille! Voidaan paksusti! :p

miuku + nöösi 7+3
 
Huomenta kaikille!!

Nt-ultrasta kotiuduttu ja la siirtyi niin kuin ounastelinkin myöhäisen plussan takia. Vaavi oli vähän yli viikon pienempi eli just päinvastoin kuin äiti x4:llä. :) Voitko siis äiti x4 muuttaa mulle lasketuksi ajaksi 8.5.2011. Nyt olen siis todellakin toukokuisen härän odottaja :cool: Niskaturvotus oli 0,9 ja verikokeen tulokset saa noin viikon päästä. Jännä juttu muuten ettei äiti x4:llä muutettu laskettua nyt ekassa ultrassa, kun mä oon ymmärtäny et tää eka ultra on sen la:n määrittämistä varten ja tokassa ultrassa heitot on sit isompia, mut silloin ei mitään aikoja muutella. Ainakin mulla on aina tokassa heittäny noin viikolla suuntaan tai toiseen. No ehkä tässä on taas kyseessä tää kuuluisa paikkakuntaero.

Isä neuvolassa. Meillä mies oli esikoisen aikaan ihan siinä ekassa neuvolassa ja se oli ihan jees, kun siellähän kysellään myös miehen suvun sairaudet ja miehen sairaudet yms. Sit hän kävi neljästä perhevalmennuksesta kahdessa. Hän kärsi niin kauheasti siellä ekassa, että tehtiin kompromissi ja lupasin ettei tarvii kaikkiin neljään tulla :D Ja ultrista hän oli ekassa raskaudessa ekassa ultrassa. Ei jostain syystä fiilistele noita ultria niin kuin mä.. :D Haluaa toki tietää mitä siellä selvis, mutta ei kuulemma tajua kuvasta mitään niin siksi ei jaksa tulla. No tokassa ja tässä raskaudessa ei päässytkään/pääsiskään ultriin, kun lapsia ei ehdottomasti saa sinne ottaa ja mies toimiikin sitten lapsenvahtina.

Jadey + matkalainen 10+4
 
Viimeksi muokattu:
Osanottoni viidenmammalle:hug::hug:

Tuntuu tosi tökeröltä alkaa nyt kertoa omista jutuista..: /

Täällä siis pahoinvointia ja väsymystä sekä turvonneitten tissien särkyä:x Todella ihana olo kun ei löydy kaupasta kauniita liivejä näille turvonneille utareille, tai siis löytyisihän varmaan pienistä alusvaateliikkeistä mutta taidan toistaiseksi, koon näin nopsasti muuttuessa pitäytyä halvoissa henkkamaukoissa:whistle:
Meillä ei mies viimeksi käynyt ollenkaan odotusajan neuvolakäynneillä siksi etten halunnut, mulle painon seuranta (siksi kun sitä aina liikaa) ollut odotusaikana todella ahdistava asia ja tuottanut suurta häpeää enkä halunnut kai senkään takia miestä mukaan.
Ultrissa ei kummallakaan kerralla ehtinyt mukaan mutta tässä raskaudessa on ollut varhaisultrassa.

Minä en ole vieläkään saanut aikaiseksi varata ekaa neuvolaa vaikka viikkoja huomenna jo täysi 9:ashamed:

Onko teillä muilla liikakiloisilla suhtauduttu neuvolassa kuinka painoon? Oletteko saaneet laihdutuskäskyn ja kuinka se on teillä onnistunut?
Itsellä viime raskaudessa muutamia liikakiloja ja neuvolassa käskettiin laihduttamaan mikä ei onnistunut kun vasta synnytyksen jälkeen: /
 
Minulta löytyy liikakiloja ja tänään se eka neuvola, toivottavasti eivät ainakaan pahasti sano siellä...
Onkohan siitä mitään haittaa jos mies ei pääse mukaan ?
Kaikenlisäksi, en vain tykkää siitä että minulle tehdään kaikenmaailman verenpaineen ja painon ja muita mittauksia sillon kun mies on samassa huoneessa...
Oma mieheni on tällä hetkellä ammattikoulun järjestämässä pakollisessa työharjottelussa.......

Kyllä tuntuu omituiselta kun ei voikkaan syödä mitä haluais, yrjö lentää heti jos meneekin jääkaapille tonkimaan jotakin.
Jännittää, jospa tänään kuuluis dopplerilla jo sydänäänet neuvolassa :) !

Nää pahoinvointirannekkeet on auttanu jonkun verran mutta kyllä on silti joskus oksennus tullu :S.

Kärsiikö kukaan yöllisistä alamaha ja alaselkäkivuista ?

Tiia ja toukka 8+0
 
Täälläkin käyty hammaslääkärissä (vuoden jonotusajan jälkeen) ja olin todella yllättynyt, ettei yhtä ainoota reikää ollut! viimesen kk aikana oon kuitenkin syönyt varmaan 10 x päivässä jotain pientä ja hampaidenpesukin on vähän niin ja näin kun meinaa sekin välillä oksettaa... Kuitenkin tää on jo toinen alkuraskaus 5 kk sisällä, joten oisin kuvitellu sen näkyvän purukalustossa.

Nelli, meillä mies oli neuvolassa mukana pari kertaa ekan raskauden aikana, tokassa ei kertaakaan ja tuskin kolmannessakaan. Eipä siellä miehelle oikein mitään ole, kun neuvolatätikin lähinnä mun vointia kyselee...Nt- ja rakenneultrissa on ollut jos on töiltään päässyt, ekas raskaudessa oli molemmissa, tokassa vissiin jommassakummassa. Tulee nytkin mukaan jos vain pääsee ja saadaan lapset hoitoon.

Lilya, mua kans tuo lievä ylipaino vähän mietityttää, kun en kerinny kaikkia edellisen raskauden kilojani laihduttaa (niitä tuli 23!!) ja painoindeksi menee siihen 26 paikkeille. Eihän mulla paljoo oo ylimäärästä, mutta saattaa ne silti siitä sanoa :( Ens vkolla sen sitten kuulee.

nepula ja Siiri Esteri 9+0 (POKSISTA)
 
Mulla on ollu alamaha ja alaselkäkipuja, ei ainoastaan öisin, vaan iltaisinkin. Nyt on jo pikkuhiljaa ruvennu helpottaa ne kivut. Pahaolokin on jo laantunu, tietyt ruoat tekee pahaa...:x
Mutta rinnat on ihan pirun kipeet!!!:headwall:
Neuvolassa käytiin maanantaina ensimmäisen kerran ja mieskin oli mukana:heart:
Nyt vaan odotellaan kutsua nt-ultraan...
Nyt siis viikkoja kasassa 9+3:heart: Ja nla:ssa arvioitu LA olis 16.5.2011:heart: (voi toki muuttua vielä, kuhan käydään ultrassa)
 
Päivää!

Täällä odotellaan mummia ja vaaria hakemaan isot pojat Ruotsin reissuun, pikkusen tuntuu olevan pojilla matkakuumetta... Myrskyä on luvattu illaksi/yöksi merelle, saas nähdä miten kundien käy, oksettaako laivalla :x Eli täällä laskeutuu kohta ihana rauha pariks päiväks, jee! =)

Yöheräämisistä oli puhetta: Mä valvoskelen monta kertaa viikossa klo 1-3 ja sit tietty tuo junior herättelee öisin, niin eipä semmosta kunnon unta tule tosiaankaan nukuttua. Viimeks kai nukkunut oikeesti ihan kunnolla...öööö... joskus yli 12 vuotta sitten kai :LOL: mutta kaikkeen tottuu, uskokaa pois! Mulla on semmonen samanlainen "vika" kuin äidilläni, että vaikka lapset on alkaneet nukkumaan yönsä, niin mulla itselläni on yöheräämiset vaan jatkuneet, jatkuneet ja jatkuneet...

Valdemaria: Mulla on myös migreeni ja tämän ja edellisen raskauden aikana on ollut pari tosi pahaa kohtausta. Mistä lie johtuu, että joillain just raskaus tekee tuosta viheliäämmän... kun jotkut lääkärit on kuulemma sitä mieltä, ettei migreeniä edes pitäis raskausaikana tulla??? Ja hah sanon minä, ainakin itselläni on ollut tosi pahoja päänsärkyjä.

Mies nauvolassa/valmennuksessa: Meillä mun mies ei halunnut perhevalmennukseen ollenkaan kun odotettiin tuota pikkuherraa. Hän luotti kuulemma minuun, että 3 poikaa synnyttäneenä "osaan homman" ja selvitään myös vauva-ajasta ym. Joten me skipattiin koko valmennus eikä mennä sinne nytkään. Silloin esikoisen kanssa 12 vuotta sitten käytiin siellä, minä ja ex, ja meistä molemmista se oli vähän turhanpäiväinen juttu. Toki hyvää infoa tuli synnytystä ajatellen, mutta kyllä ainakin mulla ne kaikki ohjeet karisi mielestä kun h-hetki koitti... Ja hyvin ollaan pärjätty, kaikki lapset on vielä elossa :LOL:
Tämä nykyinen mies on sit kyllä neuvolassa ollut aika monesti mun mukana, nyt tässä raskaudessa ei ekalla kerralla ollut. Mutta raskausaikana esikoisensa kanssa oli mun mukana, tuli itselle jotenkin tosi hyvä mieli siitä että hän oli niin paljon kiinnostunut kaikesta mikä liittyi raskauteen ja isyyteen ym.

Lilya: Mulla on liikakiloja jonkun verran ja jo toistamiseen kävi niin, että laihdutus jäi kesken kun tulin raskaaksi. Omista taustoista sen verran, että olen nuorena ollu bulimikko ja suhde omaan kroppaan on ollut lähestulkoon aina ongelmallinen. On puhuttu asiasta neuvolassa ja nyt viimeks terkkari sanoi mulle ihanasti, että en vaivais päätäni näillä kiloilla, vaan keskittäisin ajatukset tähän raskauteen. Oon ihan terve, eikä painoa ole huimasti liikaa. Kunhan synnytys on takana ja elämä päässyt takas normaaliin uomiinsa ens kesänä, voin sitten pikkuhiljaa jatkaa laihdutusta. Ja päätinkin, että en mieti kilojani nyt, osaan kyllä nykyään syödä oikein ja tarkkailla itseäni. Mitään järkyttävää ahmimista en harrasta ja olen aika tarkka raskausaikana mitä suuhuni laitan mutta osaan myös nauttia ja antaa itselleni luvan herkutteluun ilman että se lähtee ihan totaalisesti lapasesta. Mutta nyt kaikkein tärkeintä on siis keksittyä raskauteen ja äidin sekä vauvan hyvinvointiin. Ja raskaanahan ei sais kaiken järjen mukaan laihduttaa??

Nyt meen laittamaan pojat matkaan ja sit heittäydyn sohvalle pötköttämään pikku-ukkelin viereen.

Maybaby 7+3 (9+3)
 
lilya, mä olen reilusti ylipainoinen ja mulle ei neuvolassa sanottu kuin se että haittaa ei olisi jos painoa ei tulisi yhtään ennen puolta väliä, mutta sanottiin myös ettei millekään laiharille saa alkaa, että ne kilot OIKEASTI kerkee tiputtelemaan sitten synnytyksen jälkeen. Sitähän ne tietty suosittaa ettei painoa juurikaan tulis, mutta musta se on törkeää käskeä raskaana olevaa naista laihduttamaan koska sehän on nyt selvää et se saattaa olla hyvinkin vaarallista.
 
Täällä taas jatkuu vuodot. Eilen olin vähän enemmän liikenteessä jalan ja heti alkaa. Melko runsaasti tulee mutta ei kuulemma ole vaarallista kun ei ole ihan tummanpunaista vaan sellaista hailakan punaista. Saas nähdä sitten mitenkä käy.
Tiedän kyllä edellisestäkin raskaudesta että vuodot voi olla harmittomia, ja tutullani oli tullut puolivuotta kuin oikeat menkat aikoinaan raskaana ollessaan eikä kuitenkaan ollut mitään hätää ollut.

Juustot Täällä on ollut näistä juustoista keskustelua ja asiahan on niin että KAIKKI KOTIMAISET JUUSTOT TEHDÄÄN PASTÖROIDUSTA MAIDOSTA ja näin ollen niitä voi syödä aivan huoletta. Oli sitten tavan juustoa, tuorejuustoa, sulatejuustoa, homejuustoja, leipäjuustoa, raejuustoa tai mitä tahansa. Myös ulkomaisissa juustoissa on paljon sellaisia jotka on tehty pastöroidusta maidosta ja voi käyttää yhtä huoletta.
Minua oikein pisti vihaksi entinen työtoverini joka aikoinaan vauhkosi miten hän syö mieheltään salassa aurajuustoa kun sitä ei saisi raskaana ollessa syödä. Oikaisin kyllä heti että tasan tarkkaan saa syödä vaikka kolme kiloa päivässä jos vaan pystyy eikä kilot rassaa.

Vaunut Me ostettiin juuri vaunut. Meillä on kaksosilla emmaljungan tuplat ja nyt saatiin ihan pilkka hintaan ostettua yksösen emmaljungat, käytettynä tietysti. En näe mitään syytä ostaa uusia vaunuja ja maksaa niistä sairaana kun saa hyviä käytettyjä, kuin pakasta vedettyjä ihan taskurahalla.

Eipä tässä muuta tällä erää, kun lähteä "lepäämään" kuten kätilö käski, mutta ei oikein luonnistu näiden juuri 10kk täyttäneiden kaksosten kanssa :D

Toivottavasti muut tihruttelijat saavat hyviä uutisia ja tihrut loppuisi.

Naga Morch 9+5...jos nyt oikein laskin.
 
Viimeksi muokattu:
Jaksamisia kaikille surun kohdanneille!:hug::heart:

Ja onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!:heart:

Minä pidän kiinni toukokuisista kynsin ja hampain ja pikkuinen nappulakin on matkassa edelleen:heart:
Vuodon syy jäi sitten tuntemattomaksi, eikä ole vuotanut kuin silloin yhtenä yönä.
Ultrassa käyty ja vastaa viikkoja 7+2 niinkuin olen itse laskenut ovulaation perusteella 30vrk:n kierron mukaan. Neuvola tosin antoi viikkoja 7+4, mutta uskon enemmän tuohon 7+2;)
Kaikki kunnossa kaikin puolin. Ainut vaan että joudun synnytystapaarvioon tälläkin kertaa ja synä tälläkertaa se että kuopus tuli todella nopeasti maailmaan, joten voipi olla että tälle määrätään eräpäivä. Meillä kun ei ole mahdollista parkeerata asuntovaunulla sairaalan pihaan odottamaan h-hetkeä:Dmutta se on sen ajan murhe sitten ja kyllä tosiaan jännittää ehtiskö sairaalaan jos antais ihan luonnollisesti lähteä tulemaan..? Mun synnytys sairaala on nyt sitten LS, pitää käydä nyt edes kerran siellä synnyttämässä, kun tämän jälkeen ei tule enää yhtäkään murusta meille.

Paha olo on myös tänne rantautunut ja väsymystäkin pikkuisen. Ja suoraan sanottuna nautin, kun on oireita!:D

Hyviä vointeja kaikille! Ja etenkin jaksamisia niille jotka elävät epätietoisuudessa :hug:
 
oi tätä onnen päivää!ultrassa kaikki hyvin!oikeessa paikassa ja sydän löi,myös viikot oli oikein:heart::heart:

juu ei raskaana sais laihduttaa mut toki voi liikkua ja syödä normaalisti niin kilot pysyy kurissa;)

mäki mietin niit emmaljungan tuplia mut meil ei mahu hissiin ni siks olis ehkä kätevämmät sellaset phil & tedsit tai jotku samantyyliset..näin tänään kaupungilla sellaset kopiot mut en kehannu mennä lähempää urkkii:LOL:

jaksamista kaikille!=)
 
Maybaby: Migreenissä raskausaikana pahinta taitaa olla se kun ei saa kunnon lääkkeitä ottaa! Vaikka kyllä mulla päivystyksessä viime raskaudessa annettiin jytyjäkin lääkkeitä. Esikoisen odotusaikana joulu meni mukavasti 4 päiväisen migreenin kanssa. Kuvittelisin maallikkona, että raskaushormooneilla on pakko olla osuutta tässä, mulla on yleensä aika harvoin migreeni.

Voi näitä raskauden iloja, närästääkin vielä ja valivali... Onneksi palkinto tästä on kaiken arvoinen!

valdemaria ja vauva 10+6
 
Viimeksi muokattu:
Jaksamisia Bebel ja viidenmamma! :hug: Surulliset uutiset sais jo loppua, jokaisen suru käy jotenkin mietityttämään ettei tässä elämässä voi tietää mitä tapahtuu..

Tuhruttelijoillekin tsemppiä ja positiivisia ajatuksia! :flower: Mullaki ekasta vuoti sen kolme kertaa ja muistan kuinka joku täällä jaksoi sanoa, että kaikki menee hyvin..

Isukki neuvolassa ei oo ollut kummallakaan kerralla ekaks, mut pojan raskauden aikana kävi välillä. Lähinnä silloin ku vuorotöiltään pääsi. Nyt odottelivat pojan kans ulkopuolella tos nt-ultrassakin, kun ei saanu ottaa lasta mukaan. Luultavasti jää lapsenvahdiksi sit synnytyksen aikanaki, viimeks oli mukana, mut en saanu sellasta tukea kun oisin halunnu. Varmaa johtui siitä, ku synnytys oli kauhea.

Hammaslääkäriaika pitäis muuten varata.. Sekä ottaa itteään niskasta kiinni noiden kilojen suhteen. Tullu jo 4-5 kiloa :(

Täälläki on yks yöherääjä. Eilen kävin seiskalta nukkumaan, heräsin kymmeneltä ja valvoin puol yhteen ja sit taas nukkumaan. Vessaan pitää välillä herätä ja toi poikaki herättelee vielä, välillä enemmän välillä vähemmän.

Mite meil miehen kanssa on menny sukset ihan ristiin.. rasittavaa..

Jaksuja teille!

- N ja Tessu 11+6
 
hei kaikki!

isä neuvolassa: meillä mies oli ekassa raskaudessa kaikissa neuvoloissa, ultrissa ja valmennuksilla mukana ja joka kerta neuvolatäti keskusteli ihan yhtä paljon mieheni ajatuksista isyydestä ja raskaudesta kuin minunkin kanssa, eli meillä koettiin se yhtä tärkeäksi miehelle kun minulle. Se kuitenkin antaa miehille aikaa käsitellä raskautta itse ja ymmärtää minua paremmin:) mutta sillon mieheni oli semmoisessa työssä että pystyi tulla mukaan ja pitää silloin tauon töistä, tällä kertaa on uudessa työssä jossa ei onnistu niin nyt oli siinä ekassa neuvolassa kun kaikki tiedot piti saada ja tästä eteenpäin tulee aina kun pääsee.. ultraan onneksi ehtii kun on niin aikainen aika ja sillä alkaa työt vasta myöhemmin:) viimeksi ainakin mies sano että ultra teki siitä vasta todellisen kun näki itse:) toivottavasti sattuu sopimaan seuraava ultrakin.. mutta kyllä mun mielestä neuvolassa otetaan mies yhtä hyvin huomioon jos se vaan tulee paikalle, nehän muokkaa käynnin sen perusteella että miehetkin kokis olevansa tärkeitä, koko perheen voimin vaan sinne niin tulee yhteinen juttu siitä:D vaikka toki hieman hankalaa niille joilla monta lasta jo ennestään mennä porukalla:D ollaan muutettu paljon ja oltu jo yhteensä 4 eri neuvolan asiakkaita ja jokaisessa ollut positiivisia mieheni läsnäoloon ja hyvin ottanut huomioon..

hammaslääkäri: vähän jännittää kun multa poistettiin kaksi viisaudenhammasta keväällä ja nyt syksyllä pitäis ne kaksi viimesitä poistaa, että saakohan niitä edes poistaa kun on raskaana? toivottavasti saa kun haluan ne pois ettei tarvi enään miettiä niitä!

huomista ultraa jännittäessä..

minä ja masuasukki 10+4
 
Chira Eikös ole mukavaa kun saa miettiä jännityksessä että ennättäiskö laitokselle synnyttämään =) Meiltä on kans sellainen matka synnärille, että jos tulee kuten edelliset niin ei millään ennätä. Eka lapsen synnytys kesti n.1h 40min toisen suht saman ja kaksoset tulivat molemmat ulos alle 1h 30min ajassa :) Esikoista odottaessa olin jo sairaalassa 2kk ennen synnytystä joten silloin sai olla huoletta, toisen kohdalla valehtelin että saan jäädä tuohon lähemmäksi synnyttämään...mutta sitäkään synnäriä ei enää ole ja kaksosten kanssa olin jo valmiiksi sairaalassa joten siinä mielessä ok tilanne.
Täällä jo ambulanssi ihmiset kyseli koska mulla on laskettu aika ja toivoivat etteivät olis silloin vuorossa koska varmaan syntyis matkalle :D

valdemaria ja maybaby Kyllä raskaana saa ottaa ihan "oikeita" migreeni lääkkeitä myös kunhan niissä on oikeat aines osat. Itselläni on estolääkitys ja kolmet eri kohtauslääkeet ja sitten vielä pahimmassa tapauksessa haen piikin aina tk:sta niin yhtä niistä kohtauslääkkeistä sain käyttää koko raskauden ajan. Ja kuulemma muitakin on olemassa. Jännää miten tässäkin on erilaista tietoa eri paikoissa.

mee86 Voi raskaana ollessa poistaa hampaita. Minulta poistettiin juuri kaksosia odottaessa hammas joka räsähti poikkihalki eikä sille ollut mitään tehtävissä enää joten piti poistaa kokonaan.
Ei ollut kuin noin 10min homma puudutuksineen :)
Ja esikoista odottaessa minulta poistettiin kaikki 4 viisuria.

Hammaslääkäri Täällä kans on soitellut ristiin hammaslääkärinsä kanssa. Aina kun koitan soittaa ei vastaa eli on asiakas paikalla ja kun hän soittaa en minä taasen pääse vastaamaan :)
Minä tosin en käy kunnallisella puolella vaikka se olis nyt ilmainen. Käyn aina yksityisellä ja niin käyn myös tämänkin normaalin vuositarkistukseni.
 
Joku kirjoitteli tuosta migreenistä. Minullakin on sitä vaivaa, onneksi se on taas rauhoittunut nyt raskausaikana. Yleensä migreeni kiusaa minua lähes viikottain ja se menee ohi vain triptaanilla. Almogran auttaa minulla parhaiten. Raskausaika muuttaa kroppaani jotenkin eli migreeni tulee harvemmin ja yleensä Panadol 1g auttaa. Neuvola lääkäri kirjoitti minulle myös reseptin Imigranista varoille. Hänen mukaan se on tutkitumpi ja turvallisin täsmälääke migreeniin myös raskaanaoleville. Eli kysykää ihmeessä vaikka neuvolalääkäriltä ohjeistusta mirgeenin hoitoon ja lääkitykseen.
 
On taas tullu niin paljon kirjotuksia, että en yritäkään niitä kommentoida.. Ihanan aktiivista :)

Isä neuvolassa keskusteluun tekee mieli sanoa, että mun mies on kans niin kympillä tässä mukana, että tulee kyllä kaikkeen maholliseen vaan mukaan, jos ikinä suinkin saa järjestettyä. Mä koen sen itekin tosi tärkeeks ja niin kokee hänkin. Yhtä laillahan hänestä on tulossa vanhempi ja miehelle se on vielä paljon vähemmän konkreettista, kun ei kanna lasta sisällään, joten aattelen, että se on äärimmäisen tärkeetä, ja sitouttaa isää myös pitkällä tähtäimellä yhtä vahvaan ja sitoutuneeseen vanhemmuuteen kuin äitiäkin. Sori tää vaahtoaminen, mutta tää on mulle jotenkin sydämen asia :) Ja ymmärrän myös, että meitä niin miehiä kuin naisiakin on moneksi ja myös työtilanteita, jotka ei vaan kertakaikkiaan oo niin joustavia.

Hammaslääkäristä sitten. Kiilasin itteni ja mieheni hienosti kaikkien jonojen ohi hammastarkastukseen suuhygienistille, kun soitin ja kerroin olevani raskaana, ja oli muuten tosi hyvä käynti! Mulla alkavia reikiä joitakin näytti olevan, mutta sanoi, että parempi tulla hammaslääkärille vasta raskauden jälkeen, kun voidaan röntgenkuvata ja nähdä sit kaikki mahdolliset reiät.

Tsemppiä itse kullekin!
 
Heips kaikille vielä ! :)

Kumma juttu tosiaan tuo laihdutushomma, juttelin erään kätilöystäväni kanssa ja hän oli samaa mieltä että laihdutusta ei odotusaikana suositella! Itselläni kun viime kerralla neuvolantäti nimenomaan tähän käski ryhtymään vaikka liikakiloja ei aihan järkyttävästi (tai nojoo tais olla :D ) ollutkaan. Itse olin vasta vuosi sitten sairaalassa syömishäiriön takia ja tämä painoasia mulle tosi arka sekä paljon mielessä varmaan tästäkin syystä.
Ajattelin kyllä neuvolassa mainita tästä ja sanoa, etten halua stressata liikaa painosta tällä kertaa sillä olen huomannut että vaikka pyrin syömään terveellisesti, sitä odotusaikana kertyy.

Tuo migreeni on kyllä ikävä vaiva, itsekin siitä kärsin. Neurologini sanoi sen yleensä joko pahenevan tai vähenevän raskausaikana ja jälkimmäistä toivoisin kaikille migreenipotilaille! Itse syön myös tuota sumatriptaania (imigran) ja tehoaa sekä on turvallinen masukkaillekin :) Ehkä kamalinta migreeni on juuri raskaana ollessa, silloin kun huono olo yms vaivaa muutenkin! Itse olen nyt pari päivää pärjännyt panacodilla, toivottavasti alkaa tästä tasoittumaan kipuilut.
Tsemppiä ja voimia kaikille migreeniläisille ja muillekin masukkaille! :)

Lilya ja kirppu 8+6
 
Isä neuvolassa: meillä mieheni oli mukana esikoista odottaessa vain pari kertaa, ensimmäisellä käynnillä ainakin. En kokenut miehen läsnäoloa tärkeäksi äitiysneuvolassa. Ja vaikka hän ei neuvolassa mukana ollutkaan, niin oli kyllä neuvolan lappuja ja Suurta Suomalaista Vauvakirjaa lukiessa hyvin perillä kaikesta. Esikoisen synnyttyä mies on käynyt lapsen kanssa neuvolassa varmaan useammin kuin minä. :D Yhdessäkin ollaan käyty toki.
Tästä kierroksesta en osaa vielä sanoa, miten usein neuvolaan aikoo mies tulla. Hän on sellaisessa työssä, että ihan milloin vain ei pysty ottamaan vapaata.
Ultrat ollaan yhdessä käyty, ja käydään myös tällä kertaa.

Onko täällä ketään punttisalilla kävijöitä? Tai juoksun harrastajia?

Itse olen käynyt vielä salilla normaalisti kolmesti viikossa, hölkkäämässä kahdesti viikossa. Juoksu meinaa alkaa jäämään taas taka-alalle, kun on niin pimeää ja vasta esikoisen nukkumaanmenoajan jälkeen lähden (n. klo.20.00). Vielä ei ole raskaus haitannut liikkumista, edellisellä kerralla hölkkäilin johonkin rv24 asti.

galway & pikku2 9+5
 

Yhteistyössä