TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Marmotta :hug: Eipä osaa edes sanoa mitään, kun ei noin pitäis kenellekään käydä.
Pojalle onnea, tiedän tunteen. Mulla ei tätiä vieläkään näy, mutta ainakin yksi nega on testattu ja paino menee alaspäin, että en jaksa uskoo ihmeisiin.
Itsellä flunssa, onneksi ei pienillä. Yritän jaksaa salille lähteä. Siinä on aina rumba, kun ei voi tietää mahtuuko bussiin vai ei. Mennen tullen saa jännätä, varsinkin just tällä välillä on vaunuja ja rattaita pilvin pimein liikenteessä. Täällä oli hallayö.
Anna on oppinut pärisemään kunnolla niin, että räkä roiskuu. Eilen pärisi posket pullollaan koko iltasadun ajan ja nyt jatkaa tossa lattialla. Ei pysty kun nauramaan.

Hauskaa päivää kaikille!

kriisi ja Anna 3,5kk

weiss
Tiistaita! Ihanan kirpsakka syysaamu takana.. :)
Vitsi tää väsymys on järkkyä, vaikka saan nukuttuakin aika hyvin. Se kokonaan nukuttu yö jäi kyllä ilmeisesti ainokaiseksi, kun poika taas heräilee.. :| Mä alan kohta imettään uudestaan, jos se tuo lisää virtaa!
Piti eiliseen allergiakommentointiin vielä tomskulle lisätä, että sie olit aivan oikiassa, mutta näillä pienillä ei mene niin kauaa siihin "palautumiseen". Ja myönnän, että Sädetikun kommentointi nosti karvat pystyyn, olen näköjään aika herkillä ja vaikka tiiän, jotta hyvällähän sitä tarkoittaa.. Mutta olen myös sitä mieltä, että jollei ole käynyt oman lapsensa kanssa näitä asioita läpi, niin ei voi ymmärtää, mitä on pelata ja huolehtia allergisesta lapsesta. Huoli on välistä niin suuri, kun kyse ei ole pelkästään fyysisestä puolesta vaan mukaan tulee myös se henkinen ja sosiaalinenkin kasvu. Esikon kanssa saa vieläkin pelätä, jotta jos pähkinää tai mantelia suuhun joutuu, voi seuraukset olla tosi vakavat. Hällä onkin epipen aina mukana. (Anafylaktiseen shokkiin tarkoitettu adrenaliiniruiske, minkä voi allerginen reaktio laukaista). Joopa joo.
Kiva poika, kun täti kurvaili paikalle! Täällä ei tätskyä näy.. :eek: Mutta, enpä ainakaan voi raskaanakaan olla.. seksistä mie en tiiä enää mitään!!!! :LOL:
Minuu rupes eilen niin naurattaan tuo mielikuva meistä repatsun kanssa ne valkoiset takit ja lasit päällä tonkimassa ja haistelemassa niitä vaippoja! :LOL:
Mutta nyt perunan keittoon! Miettikääs pojan ruokavalioo vuorokaudessa.. perunaa ja mustikkaa aamupalaksi, lounaaksi, välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi sekä maitoa aina ennen unia.. En ihmettele, jottei suostu enää perunavelliä juomaan!! :headwall: :headwall:

oli ihan pakkasen puolella jo ilma, meil näytti mittari -1,6 astetta mut nyt näyttää jo 12 astetta plussaa joten nopeesti se sitten lämpenee, sen verran kuuma tuli vaunulenkillä että vaatetta vähentelin itseltäni matkan varrella..

ajattelin alkaa tekemään vispipuuroo puolukoista kun niitä on pakkanen täynnä..

Kysymys kuuluu? Miten se altistus tehdään? Meillä ois kanssa tällä viikolla se..miten pitkään siinä menee? Milloin saa tulokset? tekeekö se vaaville kipeää????

muuten elo menee ihan mukavasti etiäpäin ja kiitos vaan 5 kk onnitteluista tosi nopeesti on aika mennyt...ja iso poika meillä kyllä jo onkin..

ehkäpä sitä kohta sitten rueaan kokeilemaan kiinteitä.

weiss
Kahden poijjan äippä: Jos meettä sairaalaan altistukseen, niin siellä aletaan antaa pienissä määrin esim. maitoa ja annosta nostetaan pikkuhiljaa. Aikaa saa varata jopa 3-4 tuntiin, riippuu varmaan paikasta. Jos ei oireita heti ilmaannu, niin yleensä sitä altistusta jatketaan kotosalla ainakin seuraava viikko ja yleensä lääkäri sitten soittelee kotosalle, jotta kuinka sujuu.. Näin ainakin ollut meillä. Koska teillä on altistus?

Tota minä mietin että miten meidän poika oikein kärsii hereillä,että saavat ton altistuksen tehtyä...kutsussa luki että varauduttava 2-6h :eek: Enkä usko että pojalla niitä oireita tulee siinä,kun ei muutenkaan kärsinyt kuin öisin vatsallaan :/

Nyt käyn tässä välissä antamassa poitsulle maitoa,kun heräs päikkäreiltä =)

No niin...syötetty on =)

Majj,oon jäävi vastaamaan,meillä kun ei iho-oireita ole eikä allergiaa todettu muutenkaan vielä varmasti,mutta...uskoisin että noi oireet voi olla hyvin yksilöllisiä,ihottumaa eripuolilla kehoa tai punaiseksi "lehahtelua" esim.posket... Ja sit voi olla näitä suolisto-oireita,ripulia tahi ummetusta,mahakipua jne... mutta vastatkoot asiantuntijat paremmin =)

Hitto,läks käsistä viesti,kun piti muutakin rustata :D

Oon näin ennakkoon miettinyt,että miten toi ateriarytmi muokkautuu sit joskus kun kiinteitä aletaan syömään,kun haluaisin mahd.nopeasti aloittaa antamaan soseita "oikeaan"ruoka-aikaan... Ja sitä pohdin kun poika herää siinä 6-6.30,että missä kohtaa annetaan puuro,kun jos meillä lounas 11 pintaan niin johan siinä ehtii sata kertaa tulla nälkä,jos seiskalta aamupala :p Kertokaas kokemuksia uusavuttomalle :D

Ulkona aika nätti keli...mietin jos lähtis vaunulenkille viimesten päikkyjen aikaan....toisaalta laiskottais :D Nooh,vielä kerkiää miettimään =)

WEISSKeskiviikkona aikaseen aamusta mennään sairaalalle ja sit saa nähä mitä tuleman pitää. Minnuu jännittää. Majj: Meillä poika lehahtelee punaseksi ja sitten hällä on ihottumaa kasvoissa, jaloissa ja pepussa. Mut niinkun Repa sano voi tulla muillakin tavoilla esiin.

Toivottavasti meidän pieni ei tulisi kipeeksi kun on tavallista helpommin mennyt päikyille ja nenäs oli räkää mut sitä tietty voi muutenkin aina tulla. Meillä esikko ei koskaan pitänyt vauvaaikana nuhaa tai yskää niin mie oon ihan pallo hukassa yrittänyt tunnistaa millon on nuha =) tai yskä yskimisiä kun muutenkin aina yskii...

Mie oon ajatellu tälläistä rytmiä, siis sitten ku tyttö on jo sen verran iso jo ettää nukkuu kahdet tai yhdet päikkärit enään :

aamulla aamupuuro siitä sitten ulos leikkimään ( tai ekoille päikkäreille ) ja sitten onkin lounas n.klo 11 aikaan hetki hereillä ja päikkäreille kun herää niin välipalaa ja n.klo 16-17 päivällinen ja sitten taas ulos ja n.klo 19 iltapala + muut iltarutiinit ja n. klo. 20-21 nukkumaan.

Ainahan sitä saa suunnitella tulevaisuutta saa nähä onnistutaanko :D tuollaiseen rutiiniin siis pyritään kun tyttö on vuoden ikäinen suurinpiirtein :)

joo ruokailu rytmi mietityttaa taalla myos :wave: . Taalla ei ole tapana antaa iltapuuroa. Kuinkas moni ajatteli antavansa iltapuurot vaaville? vai onks se vanhanaikaista? Ajattelin kans tuollaista 7-8 maissa aamupuuro, lounas 11-12, valipala kun heraa uniltaan ja sit paivallinen noin 17.00 ja iltapuuro ennen nukkumaan menoa.

Kahden poijjan aippa Me aloitetaan kiinteet ens la kun mies on kotosalla. F on silloin muutamaa paivaa vaille 5kk. Oliks teilla muuten kiva loma?

F:lla kumma paiva tanaan, paastiin ylos vasta puol ysi, toki herailtiin 6 jalkeen jokelteluun tai siis mies en mina :ashamed: ja sitten nukuttiin tuntia myohemmin paikkarit kun ei asettunut aloilleen oikeeseen aikaan ja nyt tokille paikkareille itkun kans. On ollut muutenkin itkuinen tanaan. hmmm :|

Maxin aiti Minka niminen kirja, on tainnut nimi menna ohi silmien :wave:

Nyt ottaan kaakupohja pakkasesta. taytyy hakee kermaa ja marjoja. mies lupas koristella kakun mulle huomen aamulla jos taytan sen valmiiksi. Synttareiden kunniaksi nain myos F:n
:heart: aanet ultrassa eka kerran vuosi sitten ja valmis paketti nyt pinniksessa nukkumassa :D , kyllapas aika rientaa!

Bonan ruokamainoksessa lukee 5kk kohdalla että, sinun ei tarvitse vielä huolehtia säännöllisistä ruoka-ajoista. Ne tulevat ajallaan. Tässä vaiheessa on tärkeämpää seurata lapsen omaa rytmiä.

Meillä menee ruokailut suunnilleen näin;
eka kerran herää syömään 6-6.30 ja annan maitoa..nukkuu sitten vielä tunnin pari. Sitten puuroa ja kuningatarsosetta, tossa 11-12 aikaan kasvissose, 16-17 aikaan hedelmä- tai marjasose, 19-20 iltapuuro tai -velli. Puuroa menee vielä niin vähän, että illalla laitan sitten vellimaitosekoituksen kanssa nukkumaan.
Muuten nukutaan sillon kun nukuttaa ja maitoa aina kun tarvii...ainakin kun nukkumaan mennään tarvii maitoa. Maitoa olen antanu soseiden kanssakin.
Nukkumisien kanssahan meillä ei ole mitään rytmiä päivisin....unet on kyllä pisentynyt päivälläkin. Kesällä nukkui sen max 10-15 min ja nyt saattaa mennä jopa pari tuntiakin kerralla. Yleensä puolituntia- puolitoista tuntia. Yöt nukutaan 20-21 nukkumaan ja syödään ekan kerran 6-6.30 ja sitten vielä nukutaan tunti pari =) Kellon ympäri vedetään.

Neuvolassa käytiin ja piikkiä tuli. Pieni itku vaan tuli. Paino oli 9780g ja pituus 68.2cm ( epäilen että on vähän pisempikin...mittauksessa tulee niin helposti heittoja) :D Ja paino on jo tasaantunut....ennen kun käyrä meni suoraan pilviin =) Samoissa mennään kun isoveljensäkin oli.

Tutkiskelin tässä yks päivä omaa vauvakirjaani ja aika kiireinen tyttö olen ollut. 5kk ikäsenä konttasin ja 10kk aloin kävelemään. Ei mun omat lapset ihan noin kiireisiä ole vaikka ihan ajallaan ovat kaikki taidot oppineetkin.

Weiss Oot helmi! Älä suotta murehti mistään vitskuista ja pitkuista, korvikkeista kaiken saa ja kaikki mitä sen lisäksi saat alas meneen on vain lisäplussaa teille. Noiden juttujen kans tulee ihan varmasti "ruokapoliisiks" :LOL:

Mulla on oma teoria näistä allergioista...uskallanko kertoo, noh uskallan. Oon miettiny ennen vanhaa ja nykypäivän eroo - lisäaineita on joka helvetin margariineissä yms. Puhtaita rasvoja esim voita ei voi syödän kun tulee sitä ja tätä. Jo raskausaikana vauvat saavat ties mitä sontaa ruuakseen, ja sit imetys vielä lisää sonnan määrää. Pitäs syödä puhdasta voita, ei mitään kevyt margariiniä ja punasta maitoo yms. siis ei mitään kevyempiä versioita. No joo, hieman vaikeeta kun kaikkeen on duupattu niitä ja toisesta tuutista tulee synnintuskia verenpaine taudeista ymsymsyms. Toivoisin kovasti että joku älykäs professuuri sais tutkimuksensa tästä teoriasta valmiiksi. Mun koululaiset sai pienenä puhdasta voita ja punasta maitoo+merisuolaa (ei siis mitään seltinsaltteja) - ja arvaatte että toisinaan olen saanut murhaavia katseita. Lapset kyllä kuluttaa kaiken jos ruokavalio on muutoin ok. Nyt oon jättäny kuitenkin sen punmaidon pois ku sitä ei edes tahdo saada. Voi ja msuola kuitenkin on mukana. Oon sitä mieltä ettei voida tarvii syödä sit ollenkaan jos on paino tai verenpaine onkelmia.No joo. Nauraa saa minulle maailman varaproffalle :LOL:

Mä oon nukkunu/ollu sängyssä koko päivän, nousin ylös 2 aikaan. Oon aivan poikkipuhki. Köllittiin Maijan kans sängyllä ja nukuttiin aina välillä - nyt on omantunnon tuskia kun hän on kiltisti leikkinyt mamin vieressä ja tää vaan torkkuu :ashamed:

Ruoka-ajat on meillä säännölisen epäsäännöilliset :LOL: En kovin suurta painoa ole niille laittanut vielä. Ideana niin että aamulla puuroa, päivällä kasvis/lihasosetta, iltapäivästä/iltasesta marja/hedelmäsosetta ja illalla puuroa& velliä nukkumaan mennessä. Välipaloiksi maitoa, Neea kaipaa usein unipulloaan ennen päikkäreitä. Kellon ajat syömisillä vaihtelee jonkin verran, riippuu ollaanko päivä kotona vaiko liikenteessä. Aikalailla Neean tahdin mukaan olen mennyt noissa ruuissa. Mutta aikalailla samoihin aikoihin nuo ruuat on joka päivä (8-9, 11-12, 15-16,19-20). Tuo "rytmi" on kyllä syntynyt aika itsestään.

Marmotta :hug: :hug: :hug: Toivon niin paljon että kaikki menee teillä loppu viimein hyvin.

Näyttäisi siltä että Neean "lusikkalakko" on päättynyt, jee!! Sellaisen huomasin että meidän tyttö tykkää ehdottomasti kylmistä marja/hedelmäsoseista, Kiitos mieheni. Itse olen lämmittänyt marja/hedelmäsoseet jääkaapista sellaisiksi huonelämpöisiksi,mutta mies oli toissa päivänä antanut kylmää ja tyttö pisteli poskeensa melkein purkillisen, mitä ei ole ennen tapahtunut. Nyt sit olen itsekin kokeillut ja totta se on, tuo viileä sose maistuu paremmin. Liekkö tuosta haittaakaan vaikka viileänä antaa, ei se kuitenkaan niin kylmää ole että kurkkuun kävis...

Kirsikkatomsku: Oon hiukan samoilla linjoilla sun kanssas,että kaikki kevyt ei oo välttämättä terveellistä jne... otetaan esim.nää 7%ruokakermat,niissä on kaikenkarvaisia lisureita,paljon terveellisempää ois käyttää oikeeta kermaa ja hiukkasen ja joskus.

Ongelmahan nykyajassa verrattuna aikasempaan on se,että työ ei ole enää niin ruumiillista,mitään peltotöitä ei enää joka kansalaisella oo,tietokoneella istutaan jne. eli kulutuskin on toista luokkaa...siks tulee näitä verisuonisairauksia yms...
Uskon myös että allergioita on tullut ihan ilmaston muuttumisen myötäkin,kuten ympäristömyrkyt ja muut ilmansaasteet...ei oo toi ilma enää niin raikasta kuin silloin aikoinaan =)

Suosin itse ihka oikeita sokereita makeutusaineiden sijaan,leivällä käytän kyllä margariinia,mutta ruoan laitossa joskus öljyn sijaan voita jos haluan oikein hyvää tehdä =) Ns. kevyttuotteet ei mun jääkasapissa asu ja mahd.paljon teen alusta asti itse. Mitään painopropleemia ei ole,koska liikun kanssa melkosen paljon. Punasta maitoa en kyllä pystyis juomaan,mutta eikö se rasvatonkin oo kuitenkin ehtaa tavaraa...rasva vaan otettu pois...

Summer: Luin kanssa ton bonan lappusen,mutta oon ajatellut myötäillä ruoka-aikoja alusta asti,se on jotenkin helpompaakin. Tietty eka ihan maistellaan,mut sitten kun aletaan syömään... kun kuitenkin mennään vielä jonkin aikaa täysimetyksellä.
Ja sitäpaitti kun poika on noin tarkka nukkuma ja syömä ajoistaan jo nyt,niin parasta pitää selvät sävelet sittenkin :D

En sit lähteny lenkille :ashamed: Poika uinuu vaunuissa ja mua laiskottaa vietävästi... jos en keksi oikein mitään järkevää viihdykettä pojalle,voisin liinassa viedä hetkeks ulos.
Huomenna sit kunnon vaunulenkki.

Ja huomenissa tulee äiti leikkaamaan mun latvat. Oon niin pihi,etten viiti maksaa moisesta kampaajalle :saint: ja samalla laitan väriä päähän =) kivaa :D

weiss
Kirsikkatomsku: Sähän se helmi oot!!! ;) Ja oon aivan samaa mieltä nuista allergioista, mutta meillä geenit on jo sellaset, ettei paljo uskalla ronskilla kädellä laittaa ruokaa suuhun. Ja proffan teoriaan lisäisin vielä, että kyllä noilla saasteillakin on oma osuutensa.
Oireet: Meillä on iho kauttaaltaan ihottumassa, posket punaset ja nyppyä täynnä, kakka muuttuu löysemmäksi ja vihertäväksi..

Yhteistyössä